5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maantielain 5 ja 42 §:n
muuttamisesta
Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä, joka koskee maantielain muuttamista, esitetään
lakia muutettavaksi niin, että sähkö-
ja viestintäjohtojen sekä muiden yhteiskunnan
toiminnan kannalta välttämättömien
rakenteiden, rakennelmien ja laitteiden sijoittaminen tiealueelle
helpottuu. Tämä juontaa juurensa noista joitakin
aikoja sitten olleista rajuista myrskyistä, jotka aiheuttivat
sähkönjakeluun katkoksia, kun puita kaatuili sähkölinjoille,
ja sitten nousi esille keskustelu siitä, miten näiden
sähkökaapeleiden sijoittaminen tiealueelle sujuvasti
onnistuisi. Jatkossa, tämän esityksen voimaan
tultua, tieviranomaisen on myönnettävä sijoittamislupa
tänne tiealueelle näille kaapeleille, jos siitä ei
aiheudu vaaraa liikenteelle tai vähäistä suurempaa
haittaa tienpidolle. Tämä on hyvä esitys,
ja valiokunta on tämän esityksen kannalla.
Tuossa valiokunnan käsittelyssä nousi esille erityisesti
se, että tavoitteena tässä on edistää sähköjohtojen
maakaapelointia ja parantaa sitä kautta sähkönjakelun
toimintavarmuutta. Nämä yhteiskunnan toiminnan
kannalta elintärkeät sähköverkot
ja se näkökulma, että yhteiskunnan toiminta
on hyvin vahvasti riippuvainen sähkön jakelusta,
ovat tämän lakiesityksen perusteena olleet vaikuttimet
niin, että erilaiset sääilmiöt
ja rajutkaan myrskyt eivät tuota sähkönjakelua
sitten keskeyttäisi. On tietysti pitkä tie kuljettavana, että nuo
tärkeimmät sähköverkot saadaan
maahan kaivettua, mutta tämä esitys sitä edistää.
Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
että tässä toiminnassa otetaan erityisesti
huomioon liikenteen turvallisuus ja tienpidon vaatimukset. Tälläkin
hetkellä teiden varsilla kulkee paljon tietoliikenneverkkoja,
mutta silloin, kun sinne tuodaan sähkökaapeleita,
tuo turvallisuuskysymys nousee toiseen valoon.
Valiokunta pitää hyvänä,
että tätä lupamenettelyä helpotetaan
ja myöskin nopeutetaan nykyisestä. Tuossa käsittelyssä tuli
esille, että alue- ja tiesuunnittelussa pitäisi
ottaa pitkäjänteisesti huomioon näiden
kaapeleiden ja muiden rakenteiden sijoittamistarpeet silloin, kun
kaavoitusta ja aluekehitystä suunnitellaan.
Valiokunnan mielestä tämän esityksen
tavoitteiden saavuttamiseksi on ensisijaisen tärkeää, että viestintä-
ja sähköyhtiöiden ja myöskin
tällä alalla kilpailevien yritysten välinen
yhteistyö toimii ja se olisi koordinoitua niin, että sen
tulisi olla huomattavasti nykyistä tehokkaampaa niin, että tuo
yhteistyö toimisi ennakkoon näiden yritysten välillä ja
tiedettäisiin tarpeet, että mikä yhtiö on
nyt lähdössä kaivamaan mitäkin
tien laitaa auki, ja silloin nuo yhtiöt voisivat yhteistyössä toteuttaa
näitä hankkeita. Meillähän on
tiedossa se jokakesäinen riesa, että tien varsia
ja tietöitä tehdään, ensin yksi
yhtiö kaivaa sinne kaapelinsa ja yhteytensä ja
hetken päästä muutaman viikon päästä seuraava
yhtiö avaa. Tästä pitää päästä eroon,
ja koordinointi näiden toimijoiden kesken pitää saada
paremmaksi.
Jotta tämä yhteistyö näiden
toimijoiden kesken olisi mahdollista, valiokunta tuossa kuulemisessaan
selvitti sitä, mitä edellytyksiä silloin
pitää olla. Yksi edellytys on se, että kaapeleiden
sijaintia koskeva keskitetty ja avoin sähköinen
tietokanta kehitetään ja se on myös kaikkien
toimijoiden vapaasti käytettävissä. Silloin
tuo suunnittelukin on mahdollista ja se mahdollistaa tuon hyvän
yhteistyön myös niin, että tämä sähköinen sijaintitieto
ehkäisee näitä vahinkotapauksia ja niistä johtuvia
sähkökatkoksia ja tietoliikennekatkoksia silloin,
kun taas tehdään uutta kaivuutyötä.
Eli jos sähköinen, GPS-paikantimeen perustuva
tieto on siellä kaivurilla olemassa, niin silloin vähemmän
on katkoksia asennustöissä, mutta myös
kaivurin kauhan tulisi myös piirtää samalla
sitä sähköistä karttaa, kun
taas uutta kaapelia sinne sijoitetaan.
Valiokunta tuossa kuulemisessaan pohti myös tienpitäjälle
maksettavaa haittakorvauksen käyttöönottoa
ja myös niin, että siitä haittakorvauksen
käyttöönottoa tulisi tutkia jatkossa
myös yksityisteiden ja yksityisten maiden osalta, koska on
selvää, että hyvin monta yksityistieliittymää joudutaan
kaivamaan auki silloin, kun näitä kaapeleita tuonne
tienvarsiin sijoitetaan ja niistä saattaa aiheutua haittaa
tienpidolle, ja nämä korvausjärjestelmät
tulisi jatkossa selvittää.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Lakiesityksen tavoitteena on edistää näitten
sähköjohtojen maakaapelointia ja siten parantaa
sähkönjakelun toimintavarmuutta — näitä myrskyjä on
ollut, muistan erinomaisen hyvin omalta asuinalueeltani Kaakkois-Suomessa
Asta- ja Veera -myrskyt 2010. Siellähän
ihmiset olivat, muun muassa omat vanhempani, neljä viikkoa
ilman sähköä, ja Rautjärvellä kyllä monesta
metsänomistajasta tuli pelkästään
maanomistajia niitten myrskyjen aikana. Kaiken kaikkiaan tämä on
erinomaisen kannatettava lakiesitys.
Aikaa varmasti kuluu, ennen kuin tosiaan ne merkittävät
määrät kaapelointeja on tehty. Totta kai
näitä kaapeleita sijoitettaessa tulee toimia pitkäjänteisesti
siten, että toteutuksessa otetaan huomioon nämä mahdollisesti
tulossa olevat tiehankkeet sijoittamalla nämä kaapelit
tarvittaessa riittävän etäälle
siitä sijoitettavasta tiestä, jotta niitä ei
turhaan jouduta kaivelemaan sitten ylös uuden tiehankkeen
yhteydessä. Tästähän tietenkin
kaavoitus- ja ennakointitietoa on olemassa, että ne uudet
tiehankkeet eivät sitten niin kuin salama kirkkaalta taivaalta
sinne kyllä tule jnp.
Erittäin tärkeätä on tosiaan,
minkä myöskin edustaja Jokinen ansiokkaasti toi
esille, se, että sähköyhtiöiden
ja muitten, myös kilpailevien yritysten välinen
yhteistyö ja koordinointi hankkeiden toteutuksessa toimii
nykyistä huomattavasti tehokkaammin, niin että siellä ei
joka toinen viikko sitten ole eri firma kaivamassa tietä tai tienviertä auki.
Totta kai pitää tietää sen lisäksi vielä,
missä ne kaapelit kaiken kaikkiaan sijaitsevat, jottei
niitä sitten, kun niitä uusia kaivantoja eittämättä tulee,
rikota. Tähän tarkoitukseen, tämmöisen
sähköisen, avoimen tietokannan kehittämiseksi
sekä hankkeiden suunnittelun ja ajoittamisen koordinoimiseksi,
tämä on äärimmäisen
tärkeää saada aikaiseksi. Totta kai siellä tulee
myöskin sitten, kun näitä tietoja on
olemassa, kansallinen turvallisuus myöskin, joka on otettava
huomioon, niin kuin valiokunta on ansiokkaasti tässä omassa
mietinnössään myöskin todennut.
Tämä on kaiken kaikkiaan yksi askel todella, todella
parempaan suuntaan: parempaan suuntaan kansalaisten turvallisuuden
lisäämiseksi ja sen puolesta, että niitä sähkökatkoja
olisi mahdollisimman vähän.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Viime vuosien myrskytuhoissa metsätuhojen
lisäksi suurimmat vahingot ovat aiheutuneet sähkölinjojen
katkeamiset ja niihin liittyvät ongelmat. Jos ja kun tällä lakimuutoksella
osakin näistä ongelmista pystytään
välttämään, on lakimuutos perusteltu
ja tarpeellinen.
Siinä vaiheessa, kun uusia tiealueita raivataan tai
tehdään muuten tienvarressa putkitus- tai vastaavia
töitä, tulee velvoittaa myös sähköyhtiö mukaan
samanaikaisesti siirtämään ilmajohtojaan
tiealueen kaivantoihin. Tähänkin asti on joitain
maakaasu-, lämpö-, vesi- ja
viemäriputkia sekä viestintä- ja muita
johdotuksia sijoitettu tienvarteen. Merkittävintä on
kuitenkin sähköyhtiöiden ja sähkölinjojen
rakentamisen saaminen mukaan tähän yhteistyöhön.
Kun maakaapelointi on huomattavasti edullisempaa valmiiksi raivatulle
alueelle kuin metsäalueelle, tämä on
myöskin asiakkaan etu ja toivottavasti näkyy sähkön hinnoittelussa
sähkönhintaa alentavana tekijänä. Vaikka
investointihinta onkin korkeampi, niin huoltokustannukset todennäköisesti
alenevat pitkällä aikavälillä.
Tärkeää on näissä sijoitteluissa
huomata tienkäytön turvallisuus ja onnettomuusriskin
mahdollisuus. Esimerkiksi jonkun polttoaine- tai myrkkyrekan kaatuminen
tiealueelle aiheuttaa usein tarvetta kaivaa ja poistaa tiealueelta
maamassoja. Silloin on tarkasti tiedettävä, missä sijaitsevat
mahdolliset tienvarteen kaivetut sähkö- ynnä muut
kaapelit. Tällöin mahdollinen vahinko- ja korvausvastuu
siirtyy vahingon aiheuttajalle.
Tiealueen laajentamisella on positiivinen merkitys myös
eläinten aiheuttamien liikenneonnettomuusriskien kannalta.
Näkemäalue laajenee mahdollisen metsän
ja tien välissä. Kun tiealueen laajentamiseen
on tämän lain nojalla tarvetta, tulee turvata
maanomistajan mahdollisuus saada täysi korvaus menettämästään
maa-alueesta. Tätähän edellyttää jo
perustuslain säätämisjärjestyksen
tulkinta. Tiealueen laajentaminen putkitusten ja sähkö-
ynnä muitten kaapelien osalta laajentaa tietysti myös
korvausvelvollisten määrää.
Lain viimeisessä pykälässä sanotaan "jos
muussa laissa säädetystä johtuen lupa
ei ole tarpeen". En tiedä, millä lainkohdalla
voitaisiin luvan tarve ohittaa, mutta olisi hyvä, että aina vaadittaisiin
sijoituslupa putkituksia ja kaapelointia tehtäessä.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys ja
valiokunnan tekemä mietintö on sinänsä varmasti
hyvä, ja aivan kuten edustaja edellä kuvasi, on
järkevämpää tehdä kaapelointia
tienlaitaan kuin metsään, se on aivan selvä kustannuskysymys
niin kaapeloitaessa kuin huollettaessa.
Mutta kyllä silti toivon, että tätä lakia
sillä tavalla harkiten käytetään,
että kun nyt näiden viimeaikaisten myrskytuhojen
jälkimainingeissa on lähdetty suunnittelemaan
todella voimallista ja nopeaa koko sähköverkon
kaapelointia, niin tältä osin mietittäisiin
myös sitä, että kun nyt jo, ja uskallan
väittää, Suomessa olosuhteet huomioon ottaen
on yksi maailman toimitusvarmimmista sähköverkoista
ja maailman parhaasta lähdetään tekemään
täydellistä, niin rajakustannus, arvoisa puhemies,
nousee kyllä todella valtavaksi. On esitetty erilaisia
arvioita: 3 miljardia, 5 miljardia, ehkä jopa 7 miljardia
euroa, mikä on se ylimääräinen
lasku sähkönkäyttäjille siitä,
että tämä kaapelointiaste todella nostetaan
täydellisen toimitusvarmuuden tasolle, ja se kaikki tulee
tuonne maakuntiin sähkönkäyttäjien
maksettavaksi. Kaikissa kaupungeissa sähköverkot
on jo nyt 100-prosenttisesti kaapeloitu, ja tämä uusi
kustannus tulee maakuntien sähkönkäyttäjien
maksettavaksi, joten siksi kyllä toivon, että hyvin harkitusti
käytetään tätä mahdollisuutta.
Totta kai siinä vaiheessa, kun sähköverkkoja aivan
luonnollisesti uusitaan, uusia tieyhteyksiä rakennetaan
ja niihin voidaan helposti ja kustannustehokkaasti näitä kaapelointeja
tehdä, niin ilman muuta silloin se on paikallaan. Mutta
muuten toivoisin, että voidaan pohtia vaikkapa sitä, että jos
ostetaan miljoona kappaletta aggregaatteja, sähkövoimakoneita,
hintaan 300 euroa kappale, tämmöisiä 2,2-kilowattisia,
joilla pystyy vaikka saunomaan sähkökatkon aikana,
jos sellainen on taloudessa, niin se maksaa vain 300 miljoonaa ja
jää 2,7 miljardia euroa vähemmän
perittävää sitten maakuntien sähkönkäyttäjiltä,
jos tämä on se huoltovarmuusratkaisu, joka tehdään.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän tätä lakiesitystä ovat
vauhdittaneet nämä lähihistoriassa olleet
myrskyt ja niistä johtuneet sähkönjakelun
keskeytykset, ja hyvä pyrkimys on edistää tällä esityksellä sähköjohtojen
maakaapelointeja ja parantaa tätä kautta sähkönjakelun
toimintavarmuutta.
Mutta yhdyn kyllä edelliseen puhujaan, edustaja Auttoon,
siinä suhteessa, että iso savotta on edessä,
jos valtakunnallisesti lähdetään tätä maakaapelointia
hyvin laajassa mittakaavassa tekemään, jo kustannuksiltaan,
mutta silloin tämä on järkevää,
kun tehdään näitä uusia tieinvestointeja
ja muutoin, että siinä vaiheessa sitten näitä maakaapeleita
vedetään siinä samassa yhteydessä.
Mutta sinänsä pidän kuitenkin hyvänä sitä, että tälle
ei lainsäädännöllisiä esteitä ole
ja pyritään siihen tällä esityksellä,
että ei aiheuta vaaraa liikenteelle tai myöskään
tienpidolle.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esityshän
on ihan hyvä, ja on ihan järkevää laittaa
sähkökaapelit maantien varteen, mutta tässä on
nyt sitten otettava kyllä huomioon se, että ei
pitäisi määrätä tiukkaa
aikataulua sille. Kun tässä tietysti toivotaan,
että kyllä ne jossain vaiheessa maan alla ovat,
ja kustannukset sitä kautta laskevat, kun niitä ei
tarvitse niin paljon huoltaa, mutta täytyy ymmärtää se,
että tästä laitosta tulee mielettömät
kustannukset.
Jos ajatellaan vaikka nyt kahta erilaista sähköyhtiötä.
Helsingin Energialla on tällä hetkellä kaapeloitu
sähköverkosta yli 90 prosenttia: ei aiheuta käytännössä mitään
toimenpiteitä Helsingin Energialla. Sitten kun otetaan
toisena esimerkkinä Järvi-Suomen Energia, niin
nämä prosenttiluvut ovat täysin toisinperin.
Siellä on yli 90 prosenttia sähköverkosta
ilmakaapeleina ja ainoastaan muutamassa kaupungissa ne on pistetty maan
sisään. Jos ajattelee myöskin sitä sähköverkon
pituutta, niin se on jossain siellä Itä-Suomessa
kymmenkertainen Helsingin verkon pituuteen verrattuna. Maaston vaativuus
on ihan eri luokkaa, siellä on paljon järviä ja
paljon kallioita ja kaikkea muuta. On paljon vaikeampaa kaivaa se sinne.
Ja mikä olennaista, niin siellä ei ole niitä asiakkaitakaan
kuin murto-osa siitä mitä Helsingin Energialla,
maksajia todellakin vähän.
Niin kuin täällä edustaja Autto sanoi,
tämä tulee maakuntien sähkön
käyttäjien maksettavaksi. Se on aivan älytön
ajatus, että jos se aiotaan tehdä niin, että se
siirretään sähköyhtiöitten
siirtohintoihin. Se käytännössä tarkoittaa,
että se sähkön siirtäminen on
100—150 kertaa kalliimpaa tuolla jossain Itä-Suomessa
kuin Helsingin Energian alueella. Näinhän tätä ei
pidä tehdä missään tapauksessa,
tai sieltä muuttaa — minäkin muutan — pois
sieltä siinä vaiheessa, jos sähkö tulee
niin kalliiksi.
Jos nyt hallitus aikoo tehdä vielä niin, että tietyssä aikavälissä pakotetaan
yhtiöt tämä kaapelointi tekemään,
niin se käytännössä tarkoittaa, että sitten
täytyy olla jonkinnäköinen kustannuksien
tasausjärjestelmä.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Olin tuolla Levillä tammikuussa
laulamassa ravintolassa, tunnelma lähestyi kliimaksia ja
sen jälkeen viideksi tunniksi katkesivat sähköt — tykkylumen
vuoksi — koko Länsi-Lapin alueelta, tuolta Heikki
Auton alueelta. Täytyy sanoa, että kyllä tämä raadollisella
tavalla todisti sen infran heikkouden, mikä meillä on,
mistä on paljon puhuttu viime aikoina. Kyllä ilmajohdoista olisi
päästävä pitkällä tähtäimellä maakaapeleihin.
Tämä laki todellakin edistää sähköjohtojen maakaapelointia,
mutta niin kuin täällä on todettu, niin
tässä on tämä kalleus ja se
ongelma, että jos se siirtyy maaseudun ihmisten sähkönsiirtomaksuihin,
niin se ei ole oikein. Joku kompensaatiojärjestelmä tässä täytyisi
ehdottomasti olla.
Se on muuten jännä juttu, että tuolla
Tampereellakin, kun on kaunis kesä parhaimmillaan ja turisteja
kaupunki täynnä, niin siellä on kadut
auki. Tulee yksi porukka, aukaisee kadun ja pistää sen
kiinni. Sitten taas tulee seuraava porukka ja aukaisee kadun ja
laittaa kaapeleita. Se on tässä lakiesityksessä minusta
hyvää, että tässä puututaan
nimenomaan tähän koordinointiin, vaaditaan sitä,
että eri instanssit tekisivät yhteistyössä näitä kaapelointeja.
Muutenkin tämän kaapeloinnin osalta: jos sen tiealueen
ulkopuolelle joudutaan menemään, täytyy
ennakoida myös sitä, että joku tie muuttuu kaksikaistaisesta
nelikaistaiseksi, ja totta kai siinä täytyy huomioida
silloin, jos mennään yksityiselle maalle, että maanomistajat
sitten saavat sen riittävän korvauksen tässä tapauksessa.
Kyllähän joka tapauksessa nyt aika paljon mennään siinä pientareen
puolella, mutta joskus voi joutua ennakoimaan myös näin.
Hyvä hanke, mutta toivottavasti tästä ei
tule mitään sellaista, sanotaan, rahallista pommia,
aikapommia, maaseudun ihmisille.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys on hyvä siinä mielessä, että nyt
lainsäädäntö on kunnossa. Ymmärrän kyllä ilman
muuta huolenaiheen tästä talouspuolesta. Etenkin
tuolla suurkaupunkialueen ulkopuolella se on ihan perusteltu. Mutta
eikö ole hyvä, että laki on kuitenkin
kunnossa? Väittäisin, että kun ajan myötä saadaan
tämä maakaapelointi tehtyä, niin ihmisten
luottamus ja turvallisuus tämän yhteiskunnan toimivuuteen
lisääntyy, ja sehän on vain kaikille
eduksi. On surullista, kun ihminen joutuu vuorokausia olemaan ilman
sähköä.
Otan esiin myös toisen, myöhemmin kolmannenkin,
aiheen. Liikenneturvallisuuden kannaltahan tämä on
ihan loistava juttu, kun tienvieruksia levennetään
parilla metrillä ja ehkä vähän enemmänkin.
Ymmärrän toki maanomistajien huolen, mutta liikenneturvallisuuden
kannalta se on loistavaa. Jää reagointiaikaa autoilijoille enemmän
esimerkiksi hirven tullessa metsästä mutta myös
väistömahdollisuuksia. Se on ihan positiivinen
asia, jota ei ehkä niinkään ole huomioitu.
Kolmas on tämä kriisiajan tilanne. Sehän
on ihan selvää, että jos joku Suomeen
päättää luvatta tulla ja hyökätä tänne,
niin eihän se tietenkään yksittäisistä kaapeleista
ole niinkään kiinnostunut, vaan kyllä muuntajista
ja vastaavista. Mutta tämä on hyvä alku
tämmöiselle kriisiajan toiminnan suunnittelulle
ja tehostamiselle, että saadaan mahdollisimman paljon viholliselta
piiloon ja vaikeasti tavoitettaviksi tiettyjä strategisia
ja kriittisiä kohteita. Tältäkin kannalta
hyvin kannatettava esitys.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja esitteli lakia
seikkaperäisesti. Silti totean, että tämä on
tärkeä laki, sillä häiriötön
sähkönjakelu on nykyaikaisessa yhteiskunnassa
välttämätöntä. Sähkökatkosten seuraukset
ovat joskus olleet kohtuuttomia. Sähköverkon pääosan
saaminen maan alle on erittäin kallis ja pitkän
ajan kestävä urakka, mutta se on joka tapauksessa
joskus tehtävä, ja nyt se urakka alkaa.
Tämä laki luo tuolle työlle hyvän
pohjan. Ihmettelenkin, miksi vasta nyt tähän työhön
ryhdytään toden teolla. Yhdyn myös edustajien
Turusen, Alatalon ja Tolvasen huoliin homman kustannuksista, jotka
kohdentuvat maaseudun ihmisiin.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuo edustaja Turusen puheenvuoro innoitti
ottamaan tämän puheenvuoron ja selventämään
hiukan tämän lain tarkoitusta. Missään
nimessähän tämä ei ole sähköyhtiöitä velvoittava laki,
vaan tämä on mahdollistava laki. Tämän lain
tarkoituksena on velvoittaa tienpitäjää myöntämään
lupa näiden kaapeleiden sijoittamiseen tiealueelle silloin,
kun se ei liikenneturvallisuutta tai tienpitoa haittaa tai vaaranna.
Eli tämä mahdollistaa nyt entistä enemmän
näiden sähkö- ja viestintäkaapeleiden
sijoittamisen tiealueelle.
Tämä on edullinen tapa silloin, kun tehdään uusi
investointi, tulee uusi tie ja uusia sähkölinjoja,
silloin tämä on ehdottomasti edullisempi tapa
kaivaa ne kaapelit sinne maahan, mutta myös siinä tapauksessa,
kun vanha linja vaatii peruskorjausta, tämä on
ehdottomasti edullisempi tapa viedä kaapelit sinne tien
viereen maan alle. Mutta totta on se, että kyllähän
ne kustannukset siitä sähkönsiirtoverkosta
kohdistuvat aina sinne sähkön käyttäjälle,
sille, joka sen sähköverkon päässä siellä on.
Sehän näiden myrskyjen, Asta-myrskyn ja näidenkin
aikaan oli hiukan ristiriitaista, että kovasti kritisoitiin,
mikseivät kaapelit ole siellä ja miksei niitä laiteta
sinne maan alle, mutta samaan aikaan ihmiset tietysti moittivat
sähköyhtiöitä näistä erittäin
korkeista siirtohinnoista, näistä verkkokustannuksista,
jotka tälläkin hetkellä ovat kohtuuttoman
suuria verrattuna sähkön kulutuksen hintaan.
Mutta vielä tästä tämän
asennustavan edullisuudesta. Koko ajan tekniikka kehittyy, viimeisimpänä on
niin sanottu maasahaus, joka jättää vain
muutaman, ehkä tuuman mittaisen, vähän leveämmän
railon siihen tiealueeseen, ja kaapeli (Puhemies koputtaa) upotetaan
sinne. Nämä tekniikat kehittyvät, ja
samalla kustannus muuttuu edullisemmaksi, että erittäin
hyvä kehitys mennä eteenpäin. Mutta laki
ei ole siis velvoittava, vaan se on mahdollistava.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Eihän tämä laki
ongelmaton sinällään ole, ja varmasti kustannuksia
sitten käyttäjille syntyy, mutta kyllä tällä lakiesityksellä,
kun se aikanaan toteutuu, myöskin syrjäseutujen
ihmisten ja eläjien elinmahdollisuudet ja turvallisuus
siinä kasvaa.
En ole ihan varma, onko tämä luku oikein,
ja se ei varmaan tuohon tienlaitaan kaivettaessa ihan niin kallista
ole, mutta sähköyhtiöt ovat ilmoittaneet,
että kun näitä kaapeloidaan, niin 50 000
euroa per kilometri tulee hintaa, ja sitä kautta tietenkin
hieman pelonsekaisinkin tuntein ajattelee tätä asiaa.
Mutta äsken puhuin edellisessä puheenvuorossa
siitä, että siellä Rautjärvellä ja
Punkaharjulla sitä metsää meni nurin
ja tuli maanomistajia paljon eikä metsänomistajia,
niin toisaalta onhan se nyt tällä hetkellä niin,
että nythän siellä eivät puut
kaadu linjojen päälle, ei nimittäin ole
mitä kaatua, ja sen takia siellä ei kyllä ole
kovin kiire myöskään kaapeloida tällä hetkellä.
Ja siellä on paljon pieniä sähköyhtiöitä,
joilla ei resurssejakaan sitten kyllä ole käyttää.
Tämä näkemäalueiden laajeneminen
on tosi hyvä juttu turvallisuuden kannalta, kun vaikka eläimiä sitten
kulkee, niin antaa sitten reagointiaikaa.
Ja edustaja Jokinen puhui tästä, että tämä ei ole
velvoittava laki sähköyhtiöille, sähkömarkkinalakihan
on jonkun ajan päästä tulossa, ja siellä on
sitten kyllä tulossa velvoitteita, mutta ymmärrykseni
mukaan erittäin pitkällä ajalla nämäkin velvoitteet
sitten toteutuvat.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolvaselle vastaisin, että on.
Tämä on hyvä asia, että tämä lakipuoli
on tässä kunnossa, että mahdollistetaan
se, että tien viereen voidaan jatkossa kaapelointeja tehdä.
Kysymys on oikeastaan siitä, minkälainen aikataulukysymys
on.
Tämä hallituksen esitys ei velvoita sähköyhtiöitä,
niin kuin edustaja Jokinen sanoi. Se on totta, ei velvoita, mutta
tämä kuuluu osana suurempaan kokonaisuuteen, että sieltä ovat
tulossa sitten hallituksen esitykset, jotka velvoittavat sähköyhtiöitä,
ja toivon mukaan ne ovat sentyyppisiä, että siellä ei
pistetä tiukkoja aikatauluja sähköyhtiöille,
koska nämä sähköyhtiöt
yksinkertai-sesti eivät ole sosiaalitoimistoja. Ne siirtävät
ne kaikki kustannukset kyllä sitten siirtohintoihin, ja
siinä joutuvat kansalaiset väkisin eriarvoiseen asemaan,
jos sähkö maksaa jollakin alueella mielettömän
paljon enemmän kuin jollakin toisella alueella. Ja yhtiön
rajat menevät, voi sanoa, näin, että tulee
tilanteita, kannattaako ottaa toisen sähköyhtiön
verkosta virtaa vai ei. Tämän ei pitäisi kuulua
enää nykypäivään.
Toisaalta kyllähän sitten esimerkiksi semmoisissa
sähkölinjojen päässä olevissa
maatiloissa, joissa on eläimiä, joitten hyvinvointi
on riippuvainen siitä, että ilmastointi pelaa
ja sähköt pelaavat jnp., on nyt tälläkin
hetkellä käytettävissä varavoimaa
ja tämäntyyppisiä asioita, että on
turvattu sen sähkön tuleminen sinne, vaikkakin
sitten linja menisi poikki. Mutta tämä pitäisi
pystyä rauhassa tekemään, pitää maalaisjärki
tässä mukana sillä tavalla, että kansalaiset
eivät eri puolilla Suomea joudu erilaiseen asemaan.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että laki mahdollistaa
tiealueen hyväksikäytön kaapeloinnin
osalta ja sillä tavoin varmistaa sähkön
saatavuutta ja myöskin sen laatua saman tien. Se on oikein
hyvä.
Mutta olen samaa mieltä, niin kuin täällä on esille
tullut, että nyt siinä suunnitelmassa sähkömarkkinalain
muutoksesta, joka on vähän sukua tälle,
vähän kaukaa haettuna mutta kuitenkin, voi olla
nyt sellaisia elementtejä, joissa toivon, että ollaan
hallituksen taholta tarkkana, että ei aseteta täysin
eriarvoiseen asemaan maaseudun väkeä, niitä,
jotka siellä vakituisesti asuvat ja yrittävät,
ja vaikkapa kesäasukkaita.
Kyllähän se vain niin on, että jos
se velvoittavuus menee niin pitkälle, että siirtohinnat
nousevat kaapeloinnin kustannusten myötä, niin
sen laskun maksavat silloin ne, jotka jatkuvasti sitä sähköä käyttävät,
ja korvauksen saavat ne, jotka käyttävät
sitä satunnaisesti. Näinhän päin
se menee, ja tätä en toivo olevan.
Puhemies! Tärkein kaapeloitava kohde maaseudulla on
matkapuhelinten tukiasemat. Niille jos minne pitäisi — ei
pitäisi, vaan pitää — se kaapelointi
saada, koska nyt kaikissa niissä myrskyissä, joita
viime aikoina on ollut, suurin ongelma ja välitön
ongelma on ollut se, että puhelimet ovat mykistyneet, ja
näin ei voi olla, koska se on se ihmisen hätäapuväline,
jolla hän apua pyytää, ja se ei saa sieltä ensimmäisenä katketa. Ne
akkujärjestelmät, joita siellä tällä hetkellä on, eivät
ole riittävät, ja siksi sinne pitää pikimmiten meidän
saada lainsäädäntö, jolla velvoitetaan operaattorit,
tietysti yhdessä sähköyhtiöiden kanssa,
siirtoyhtiöiden kanssa, tekemään riittävä kapasiteetti,
joko varavoimaa tai kaapelointi. Se on päivänselvää.
Ne linjat eivät saa katketa, vaan ne on pystyttävä kaikissa
tilanteissa pitämään yllä. Se
on vähintä, mitä turvallisuuden vuoksi
voidaan tehdä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Hyvät edustajat, se sähkömarkkinalaki
on tulossa sitten lähetekeskusteluun heti pääsiäisen
jälkeen, niin että jätetään
vähän paukkuja vielä siihenkin keskusteluun.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä edustaja Lepän
kommentteihin puhelinmastojen toimivuudesta. Asta- ja Veera -myrskyt
opettivat siellä minun kulmakunnallani sen, että ne
akut kestävät vajaat 8 tuntia ja sen jälkeen
ollaan pimeässä. Maaseudulla varsinkin, kun siellä on
muutenkin heikot yhteydet, sitten se yhteydenpito on äärimmäisen
vaikeata. Kyllä sinne niitä velvoitteita pitäisi
myöskin näille yhtiöille saada, että ne
linkkitornit sitten myöskin toimivat pidemmän
aikaa kuin ne tällä hetkellä toimivat
sen varavoiman ansiosta.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puheenjohtaja! Edustaja Leppä tuossa kiinnitti
ihan samaan asiaan huomiota kuin itsekin, eli kyllä se
näin on, että ei niille, jotka vakinaisesti maaseudulla
asuvat, siellä saa kohtuuttomaksi muodostua tämä kustannus.
Siitä voidaan tosiaan puhua. Tietysti voi tehdä niin
kuin keskustan puheenjohtaja Sipilä, ettei ole valtakunnan
verkossa ollenkaan, että hoitaa itse sähkönsä.
Edustaja Tolvanen innosti vielä puhumaan siitä,
että todella liikenneturvallisuuden kannalta on hyvä,
että pientareet ovat riittävän leveät
ja siellä ei ole kiviä eikä kantoja,
niin että jos sattuu joitakin tieltä suistumisia
tulemaan, niin se auttaa.
Yksi asia, mikä täällä vielä piti
käsitellä, on se, että kaapeleiden paikkaa
koskevan tiedon tulee olla näillä kaivurifirmoilla
tiedossa. Me kävimme liikennevaliokunnan kanssa Kanadassa,
ja siellähän on netissä kaikki nämä tiedot.
No, nyt on puhuttu kyberhyökkäyksistä,
että jos vihulaisella on sitten kaikki tiedossa netissä,
missä ne kaapelit menevät, niin sehän
on aikamoinen riski, mutta toisaalta, niin kuin edustaja Tolvanen sanoi,
kyllä se varmaan enempi sieltä voimalan suunnalta
lähtee se hyökkäys, että tuskin
ihan jokaista kaapelia lähtee sitten hyökkääjä tutkimaan
erikseen. Mutta tämä oli asia, jota pohdittiin
myös valiokuntakäsittelyssä.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Käsittelemme tosiaan lakia maantielain
muuttamisesta, jossa sähkö- ja viestintäjohtoja
voidaan helpommin laittaa tiealueelle.
Mutta, arvoisa puhemies, on hyvä, että vähän paukkuja
annetaan ennen pääsiäistäkin,
koska tiedetään, mitä tuleman pitää,
tämä on vasta alkusoittoa. Jos tosiaan tulee nyt
sitten pääsiäisen jälkeen tämä toimitusvarmuuden
lisäämistä koskeva laki, joka tarkoittaa,
että sähkökatkokset voisivat olla vain
24—36 tuntia, niin kyllä se vain sitten tietää sitä,
että meille maaseudun asukkaille tästä tulee
hurjat laskut, koska joidenkin mukaan, jos joka paikkaan tämä maakaapelointi
laitetaan, se tietää jopa toistakymmentä miljardia. Toivottavasti
sitten, kun tätä lakiesitystä täällä käsitellään,
on tämmöinen maalaisjärki tallella, ettei
niitä kohta kaikkia yhteen menoon laiteta, vaan pikkuhiljaa.
On laskettu, että siirtohinta nousee jopa yli 30 prosenttia
kilowattitunnilta. Mietitään tätä sitten
pääsiäisen aikana.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kyllä, näin me teemme.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä oli
vahvasti esillä myös liikenneturvallisuusnäkökulma,
ja sehän on yksi edellytys maakaapeloinnin tienvarteen
saamiselle, että se ei aiheuta vaaraa liikenneturvallisuudelle.
Mutta kuten edustaja Tolvanen tuossa toi esille, nämä näkymät
tien varrella laajenevat, kun tiealuetta laajennetaan, mutta myös
sieltä häviää yksi liikenneturvallisuutta
vaarantava tekijä eli sähköpylväät.
Itsekin niin monta kertaa olen ollut paikalla ja ihmetellyt, miten
se auto suistuttuaan löytää juuri sen
sähköpylvään sieltä tien
varrelta. Eli kyllä tässä liikenneturvallisuusnäkökulma
on ihan esillä ja paranee.
Mutta vielä palaan hiukan ajassa taaksepäin: itsekin
maaseudulla asuvana ja siellä pitkään asuneena
muistan aikoja pikkupoikana, kun puhelin ei toiminut moneen viikkoon,
kun ne langat olivat poikki ja puita oli kaatuillut, tai sitten erään
tapahtuman, kun yhtenä aamuna huomattiin, että puhelinkaapelit
oli viety, kun kupari oli silloinkin arvossaan, ja taas olivat linjat
poikki.
Eli viestiyhteyksien merkitys varsinkin poikkeusoloissa on maaseudulla
erittäin tärkeä asia, niin kuin edustaja
Leppä täällä toi esille. Ja
kun tänä päivänä tiedetään
myös karjatilojen automatisoinnit ja se, että ne
ovat riippuvaisia tietoyh- teyksistä, niin tämähän
nimenomaan nyt parantaa sitä haja-asutusalueen sähkönjakelun
varmuutta ja sitä kautta myös tietoverkkojen ja
tietoliikenneyhteyksien ylläpitoa poikkeusoloissa.
Tämä esitys on erittäin hyvä.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämän keskustelun ilmeiseksi
päätökseksi kerron esimerkin elävästä elämästä.
Itse rakensin vapaa-ajan asunnon noin 15 vuotta sitten, ja muuntajalle
oli matkaa 1,5 kilometriä. Olisin halunnut, että kaapeli
olisi vedetty tienvartta pitkin ja maahan upotettuna. Sähköyhtiö sanoi,
että he eivät missään tapauksessa
halua tämmöistä työtä tehdä.
Olisin ollut valmis jopa maksamaan siitä lisähintaa,
jottei olisi tarvinnut metsään hakata sähkölinjaa
sitä varten, koska tie kulki aika suoraan sieltä muuntamolta
meidän rantaan, mutta se ei silloin käynyt. Onneksi
maailma muuttuu ja tämäkin on mahdollista.
Sitten edustaja Kärnälle: Kuulin sieltä lukuja tämän
homman kustannuksista. Ilmeisesti kyse oli jonkun paksumman voimalinjan
vetämisestä maahan. En usko, että tuommoinen
normaali maaseudun paikallisjakelukaapeli maksaa tuota summaa.
Yleiskeskustelu päättyi.