6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ilmailulain muuttamisesta
Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi ilmailulakia miehittämättömiä ilma-aluksia
koskevien säännösten osalta niin, että miehittämättömien
ilma-alusten säännöksien rajoitusta lievennetään
ja näiden alusten käyttöä helpotetaan.
Miehittämättömät ilma-alukset
tässä tarkoituksessa tarkoittavat ilma-aluksia,
joita käytetään ilman ohjaajaa, ei kuitenkaan
harrastus- tai urheilutarkoituksessa käytettäviä lennokkeja. Näitä miehittämättömiä
ilma-aluksia
käytetään erilaisiin pelastus-, rajavalvonta-,
sotilas-, kokeilu- ja tutkimustehtäviin, ja viime aikoina
yhä enemmän myös kaupallisissa tarkoituksissa
on näiden miehittämättömien
ilma-alusten käyttö lisääntynyt.
Valiokunta kuulemisessaan kävi perusteellisesti läpi,
miten esimerkiksi rajavalvonnan ja rajaturvallisuuden ylläpitämisessä näitä miehittämättömiä
ilma-aluksia
voitaisiin hyödyntää entistä enemmän,
ja varsinkin nyt, kun Rajavartiolaitoksen resurssit ovat niukoilla,
sitä näkemystä, miten pystyttäisiin
tällä nykytekniikalla korvaamaan noita henkilötyövuosia.
Tähän on mahdollisuuksia. Tarpeita on jatkossa
varmasti yhä enemmän myös erilaisissa
kadonneiden etsintä- ja muissa erityistilanteissa käyttää näitä miehittämättömiä ilma-aluksia.
Voimassa olevan ilmailulain 3 §:n 2 momentin
mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto voi hyväksyä sotilasilmailun,
tai valtion ilma-aluksille, joilla tässä tarkoitetaan
Rajavartiolaitoksen, poliisin tai Tullin ilma-aluksia, voidaan myöntää poikkeuksia
näillä aluksilla suoritettavan ilmailun lentosääntöihin,
jos nämä lentopoikkeukset eivät vaaranna
siviili-ilmailun turvallisuutta. Nämä poikkeukset
voivat olla myös pysyviä eli eivät pelkästään
yhtä tapausta koskevia.
Valiokunta piti erittäin tärkeänä,
että lentoturvallisuus turvataan ja että Suomessa
on vain yksi yleisestä lentoturvallisuudesta vastaava viranomainen,
joka voi arvioida eri hallinnonalojen toiminnan turvallisuutta myös
kokonaisuuden näkökulmasta.
Asiantuntijakuulemisessa kiinnitettiin huomiota siihen, ovatko
nämä lentomääräykset,
jotka nyt Liikenteen turvallisuusvirasto on lentotyötä koskevan
määräyksen yhteyteen asettamassa, eli
metrimääräykset, riittäviä.
Rajoitukset miehittämättömän
ilma-aluksen käyttöön ovat seuraavat:
korkeintaan 500 metrin näköetäisyydellä lennättäjästä tai
korkeintaan 120 metrin lentokorkeudella saa lennättää tällaista
miehittämätöntä ilma-alusta.
Valiokunnan näkemyksen mukaan nämä olivat
varsinkin viranomaistoiminnan kannalta liian rajoittavia, mutta
nämä metrimäärät perustuvat
yleisiin kansainvälisiin turvallisuuskäsityksiin.
Valiokunta korostaa mietinnössään,
että se pitää erittäin tärkeänä,
että turvallisuusviranomaisten lakisääteisistä tehtävistä johtuvat
tarpeet otetaan huomioon näiden mahdollisten poikkeusten myöntämisessä ja
tarvittaessa yhteistyössä lupaviranomaisten kanssa
huolehditaan siitä, että poikkeusten myöntämiseksi
säädetyt turvallisuutta tai muita sellaisia seikkoja
koskevat edellytykset voidaan täyttää.
Nämä pysyvät poikkeukset ovat erityisen
tärkeitä esimerkiksi poliisin, rajavartion, Tullin
ja Puolustusvoimien tehtävien kannalta.
Poliisissa näitä miehittämättömiä ilma-aluksia
voidaan käyttää esimerkiksi piiritystilanteiden
valvonnassa ja käyttää siellä kameraa
tässä miehittämättömässä ilma-aluksessa.
Tällainen tarkkailutoiminta on sekä työturvallisuuden
kannalta että tehtävien suorittamisen kannalta
tehokasta. Niin kuin tuossa aiemmin jo sanoin, tuo Rajavartiolaitoksen
tarve tuli ilmi raja-alueilla, jotka ovat laajoja alueita ja pitkiä raja-alueita.
Miehittämättömät
ilma-alukset ja uusi tekniikka voivat tuoda sinne uuden tavan suorittaa
rajavalvontaa.
Kaupallinen miehittämättömien ilma-alusten käyttö on
tällä hetkellä valiokunnan saaman selvityksen
mukaan melko vähäistä, mutta on ilmiselvää ja
tuossa kuulemisessa kävi ilmi, että tulevaisuudessa
tämä kaupallinen käyttö varmasti
tulee lisääntymään, ja sekin
pitää säännösten puitteissa
mahdollistaa, kuitenkin ilmailun lentoturvallisuus huomioiden.
Liikenne- ja viestintävaliokunta esittää,
että tämä lakiesitys asetetaan voimaan
ja lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Nostan aivan yhden asian tästä mietinnöstä esille,
ja se on tuo rajaturvallisuus, rajavalvonta. Rajaturvallisuuden
ylläpitämisessä näillä miehittämättömillä lennokeilla
mahdollisesti tulevaisuudessa pystytään asiaa
entistä paremmin hoitamaan. Kun tuolla kaakkoisessa Suomessa
elää ja sen Kaakkois-Suomen rajavartioston alueella
200 kilometrin matkalla on yli 30 kilometriä pelkästään
teknisesti valvottua rajaa, niin kyllähän tämä totta
kai, milloin tämä vain yleistyy, tuo mahdollisuuksia
sitä rajavartiointia vielä paremmin suorittaa.
Olen erinomaisen tyytyväinen siihen, että tällaisia
uusia mahdollisuuksia tulee, koska olen myöskin tosi tyytyväinen
rajalla asuvana, että se raja on vartioitu ammattitaidolla
ja hyvin ja vielä molemmin puolin rajaa.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys on hyvä ja perusteltu.
Itse sain ja jouduin tutustumaan miehittämättömiin
ilma-aluksiin joitain vuosia sitten, kun Suomen poliisi ensimmäistä kertaa
käytti operaatiossa Puolustusvoimilta virka-apuna tällaista miehittämätöntä ilma-alusta.
Kyse oli nuoren naisen erittäin raakalaismaisesta kidnappauksesta.
Tämä miehittämätön
ilma-alus osoitti silloin tehonsa. Se oli loistava. Siinä pystyttiin
turvallisesti seuraamaan kaappaajaa, epäiltyä kaappaajaa,
ja voi sanoa, että uhria vaarantamatta eri paikoissa.
Mutta ongelmaksi muodostui juuri se, kun mentiin taajama-alueiden
ulkopuolelle, metsäalueelle. Tämä ilma-alus
ei voinutkaan lentää missään
yksin, vaan sitä piti seurata lentokone tai helikopteri
valvomassa, että se ilmatila on tyhjä. Ja se on
ihan selvä, että siitä lentokoneesta
tai helikopterista syntyy ääntä, joka
pahimmillaan kiinnittää tämän
kaappaajan huomion. Kun tämä ilma-alus olisi saanut
lentää yksin siellä, se olisi ollut täysin
huomaamaton ja turvallinen. Onneksi tämä kaappaaja
nyt ei tätä ilma-alusta huomannut.
Se oli täysin turhaa. Puolustusvoimien kokeneet asiantuntijat
sanoivat jo silloin, että on täysin turhaa, että siinä miehittämättömän
ilma-aluksen läheisyydessä lentää joku
miehitetty ilma-alus, koska he pystyvät tutkilla ja erilaisilla kameroilla
valvomaan sen, että se ilmatila on turvallinen. Tietenkään
turvallisuudesta ei missään tapauksessa saa tinkiä,
mutta tämä on siinä mielessä todella
tervetullut uudistus. Tämmöisessä rajavalvonnassa,
pelastustoiminnassa tämmöistä salamyhkäisyyttä ei
tarvita, mutta joissain poliisioperaatioissa tämän
miehittämättömän ilma-aluksen
olemassaolon täytyy pysyä salassa, ja tällä hallituksen
esityksellä se mahdollistetaan hyvin.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä laki on ihan tarpeellinen,
koska miehittämättömien ilma-alusten
käyttö tulee lisääntymään
ja se on tätä päivää.
Todellakin tässä on se rajoitus, että sen
ohjaajan täytyy olla noin puolen kilometrin etäisyydellä,
ja tässä vaaditaan sitten tietysti osaamista.
Tällä hetkellä ei vaadita mitään
koulutus- ja terveysvaatimuksia, mutta voi olla, että EU:sta
sellainenkin vaatimus jossain vaiheessa vielä tulee, kuka
näitä ohjaa.
Erityisesti täytyy muistaa se, että tämä kaupallinen
käyttö on vielä pientä. Mutta
kun katsoo esimerkiksi suuria tv-konsertteja tai urheilutapahtumia
ulkomailta, niin ne on useimmiten kuvattu miehittämättömillä ilma-aluksilla,
sieltä aluksista. Jos onnettomuus tapahtuu tällaisissa isoissa
tilaisuuksissa, niin silloin täytyy olla selkeä vastuunkanto,
yksi yleisestä lentoturvallisuudesta vastaava viranomainen,
joka voi arvioida sitten tämän turvallisuuden
ja ne vahingot.
Joka tapauksessa on hyvä, että Suomessa valmistaudutaan
tähän. Täällä on tuotu
esille juuri näitä näkymiä siitä,
että kun Rajavartiolaitoksenkin resurssit ovat rajatut,
niin tällä voidaan ehkä sitten myös
täydentää tätä rajan
vartiointia, samoin todellakin myös poliisien tehtävissä toivon mukaan
paremmin kuin mitä tässä edustaja Tolvanen
esitti. Itselleni tuli mieleeni tuossa myös se asia, kun
on ollut kovasti kiistaa näistä susien määristä,
ne tuntuvat vaihtelevan — Pohjanmaallakin ammuttiin juuri
3 sutta, vaikka viranomaisten mielestä siellä oli
vain 2 niitä susia olemassakaan — niin ehkä voitaisiin
nyt sitten näillä ilma-aluksilla muun muassa tutkia
tämmöistä riistakantaakin.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vielä aivan lyhyesti tuosta
poikkeuksesta, jonka Liikenteen turvallisuusvirasto voi myöntää viranomaisille
näiden miehittämättömien ilma-alusten
käyttöön. Eli tämmöisen
pysyvän poikkeuksen voi viranomainen saada tämmöisen miehittämättömän
ilma-aluksen käyttöön, jos viranomainen
varmistaa sen, miten tämä miehittämätön
ilma-alus ei törmää muuhun ilmaliikenteeseen
tai laitteeseen tai esimerkiksi vaikkapa laskuvarjohyppääjiä vaaranna.
Eli tämmöinen poikkeusmenettely on hyvä.
Mutta sitten tällaisia erityisiä hätätilanteita
tai nopeita operaatioita varten valiokunnan saaman selvityksen mukaan
aluelennonjohto kykenee tarvittaessa rajoittamaan ilmatilan käyttöä tämmöisissä tilanteissa
ja hyvin nopeasti sulkemaan ilmatilan muulta lentoliikenteeltä.
Tämä menettely ei edellytä mitään
pitkää lupaprosessia, ja se on hyvä,
että se on nopeaa ja joustavasti käytettävissä silloin,
jos esimerkiksi poliisioperaatioissa tarvitaan tällaista
teknistä laitetta, miehittämätöntä ilma-alusta.
Yleiskeskustelu päättyi.