2) Eduskunnan tilintarkastajien tilintarkastuskertomus valtiontalouden
tarkastusviraston tilinpäätöksestä,
kirjanpidosta ja hallinnosta vuodelta 2002
Matti Saarinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Suomen perustuslain 90 §:n mukaan valtion
taloudenhoidon ja valtion talousarvion noudattamisen tarkastamista
varten eduskunnan yhteydessä on riippumaton Valtiontalouden
tarkastusvirasto. Painotan sanaa "riippumaton". Se on oleellisen
tärkeätä. Tämän viraston tarkastusoikeus
ulottuu valtioneuvostoon ja ministeriöihin, valtion virastoihin
ja laitoksiin, valtion talousarvion ulkopuolisiin rahastoihin, valtion
liikelaitoksiin ja valtion määräysvallassa oleviin
yhtiöihin, valtionapuihin, valtion maksuliikettä hoitaviin
luottolaitoksiin sekä Suomen ja Euroopan yhteisöjen
välisiin varainsiirtoihin. Tästä syystä luulisi,
että koko eduskunta on hyvin kiinnostunut Valtiontalouden
tarkastusviraston toiminnasta.
Kuten tiedämme, Valtiontalouden tarkastusvirasto on
vastikään siirretty eduskunnan yhteyteen. Eduskunnan
odotukset kohdistuivat ennen muuta entistä parempaan tiedonsaantiin
tarkastusten tuloksista. Tämän johdosta tarkastusvirasto
onkin aikaisempaa enemmän ottanut toiminnassaan huomioon
eduskunnan tietotarpeet. Se on näkynyt niin tarkastustoiminnan
suunnittelussa ja kohdentamisessa kuin myös tarkastuksista raportoinnissa.
Tarkastusvirasto antoi toimintavuonna ensimmäiset kertomuksensa
eduskunnalle käsittelyä varten. Kertomuksissa
esitetään huomattava määrä niin
laillisuutta kuin tarkoituksenmukaisuutta koskevia huomautuksia
valtion taloudenhoidosta ja talousarvion noudattamisesta. Merkittävimmät
puutteet virastojen tilinpäätösten oikeissa
ja riittävissä tiedoissa liittyivät tuloksellisuustietoihin
ja erityisesti näissä toiminnan taloudellisuutta
koskeviin tietoihin. Tulosohjauksen toimivuuden suhteen onkin vielä paljon
parantamisen varaa. Nämä kaikki asiat ovat sellaisia,
jotka koskettavat varsin läheisesti myös kansanedustajan
työtä ja toimintaa.
Tarkastustoiminnalla ja siihen sisältyvien keskeisten
osaamisalueiden asiantuntijatoiminnalla valtionhallinnossa tilintarkastus
varmistaa, että valtion talousarviota ja sen soveltamiseen
liittyvää keskeistä lainsäädäntöä noudatetaan
ja että valtion tilinpäätöksen
ja tilivirastojen tilinpäätösten oikeiden
ja riittävien tietojen vaatimus toteutuu siten, että se
edistää eduskunnan budjettivallan käyttöä,
asianmukaisen sisäisen valvonnan toteutumista sekä hyvään
taloudenhoitoon kuuluvien periaatteiden noudattamista ja hallinnon tuloksellisuutta.
Herra puhemies! Kertomusvuoden aikana virasto antoi 115 vuositilintarkastuskertomusta
ja 32 toiminnantarkastuskertomusta. Valtiontalouden tarkastusvirastossa
on 146 virkaa. Yhden tarkastuspäivän keskimääräinen
hinta oli 551 euroa, ja tarkastusviraston kokonaiskustannukset toimintavuonna
olivat 8,9 miljoonaa euroa.
Tarkastusviraston eduskunnan yhteyteen siirron vaikutusten arviointi
on vielä vaikeaa sen vuoksi, että tarkastusvirasto
on ollut eduskunnan alaisuudessa, eduskunnan yhteydessä,
kovin lyhyen aikaa. Perusratkaisusta kuitenkin voidaan todeta, että se
on osoittautunut oikeaksi.
Herra puhemies! Lopuksi totean, että tilintarkastajien
kertomus on niin sanottu puhdas tilintarkastuskertomus eikä tilintarkastajilla
ole huomautettavaa viraston kirjanpidon eikä sen hallinnon
suhteen.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Saarisen puheenvuoron johdosta voi todeta sen,
että perusratkaisu siitä, että Valtiontalouden tarkastusvirasto
siirrettiin eduskunnan yhteyteen, on oikea, kuten ed. Saarinen totesikin.
Kun tätä arvioitiin viime vaalikaudella hallinnon
tarkastusjaostossa, silloin lähinnä valtiovarainministeriön
suunnasta tuli näkemyksiä, että siellä tarvittaisiin
omaa kontrollööritoimintaa nyt sen johdosta, että Vtv
on siirtynyt eduskunnan yhteyteen. Näin voi ollakin ja
varmasti onkin, että ministeriöissä on
omaa sisäistä tarkastustoimintaa organisoitava,
mutta minusta nämä kokemukset ovat myönteisiä tässä suhteessa.
Ainoa seikka, mihin voi kiinnittää huomiota, on
se, että Vtv tarvitsee kyllä resursseja toimintaansa
varten. On välttämätöntä,
että siellä on erittäin osaavaa henkilökuntaa,
ja tiedämme, että vaihtuvuutta on liikaa juuri
tässä mielessä, että päteviä ihmisiä ostetaan
yksityisen sektorin palvelukseen. Tähän ongelmaan
pitäisi kyllä eduskunnankin taholta, kun budjetteja
tehdään, kiinnittää huomiota.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan osaltani korostaa juuri niitä näkökulmia,
joihin ed. Ala-Nissilä omassa puheenvuorossaan viittasi.
Se, että tilintarkastusinstituutiolla on käytettävissään
mahdollisimman pätevä henkilöstö,
kuten nyt on ollut, on tälle työlle välttämättömän tärkeätä.
Tältä osinhan tietenkin kysymys liittyy laajempiin
kokonaisuuksiin, siihen, mikä on valtionhallinnossa henkilöstön
työstään saama palkka ja sen taso ja
mikä toisaalta on yksityisellä sektorilla vastaava
palkka ja sen taso. Tältä osin, kun tämä tehtäväalue,
tilintarkastus, vaatii myöskin ajassa pitkäjännitteistä toimintaa,
osaamista, joka karttuu ja kertyy vuosien varrella juuri eduskunnan
työtäkin ajatellen, tähän asiaan
on syytä varmasti kiinnittää jatkossakin
huomiota.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Vielä täältä paikalta
varmuuden vuoksi kiinnitän edustajien huomiota, että tilintarkastuskertomuksen yhteydessä
on
jaettu Valtiontalouden tarkastusviraston toimintakertomus ja siihen
liittyvät tilinpäätöslaskelmat,
joten tämä tarjoaa tässä mielessä hyvän
mahdollisuuden perehtyä asiaan. Tilintarkastuskertomushan
on ikään kuin toimintakertomuksen ja tilinpäätösasiakirjojen
perälauta. Sinnehän kaikki sitten päättyy,
se yhteenveto tulee siellä tilintarkastuskertomuksen muodossa. Suosittelen
tämän asiakirjan lukemista.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Eräs lisänäkökulma
on syytä ottaa vielä tässä esiin,
ja se liittyy tarkastusviranomaisten tärkeän työn
edistämiseen myös tutkimuksen keinoin. Olen pannut
merkille, että tässä suhteessa harjoitetaan
hyvin pitkäjännitteistä tutkimustyötä.
Varmasti juuri tilintarkastukseen liittyvä tutkimus edellyttää myöskin
yhteistoimintaa muiden alan yksiköiden ja tutkimuslaitosten
kesken. Oikeastaan pitäisi jossain yhteydessä paneutuakin
siihen, ovatko nämä voimavarat riittävät
tilintarkastustoiminnan haasteiden näkökulma huomioon
ottaen.
Keskustelu päättyy.