5) Hallituksen esitys laeiksi ampuma-aselain, rikoslain 44 luvun
11 §:n sekä poliisilain 23 §:n
muuttamisesta
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa herra puhemies! Tämän hallituksen
esityksen eduskunnalle ampuma-aselain, rikoslain 44 luvun 11 §:n
sekä poliisilain 23 §:n muuttamisesta — tai
kuten sitä on kutsuttu lyhemmin: armovuosisäännöstön — tavoitteena on
kansalaisten hallussa olevien kymmenientuhansien luvattomien ampuma-aseiden
saattaminen lupajärjestelmän piiriin tai luovuttaminen valtion
haltuun, luvattomien aseenosien, patruunoiden ja ammusten sekä räjähteiden
niin ikään saaminen valtion haltuun.
Tässä asiassa eduskunta on myöskin
ollut aktiivinen. Eduskunnan hallintovaliokunta on jo mietinnössään
29/1997 ampuma-aselain uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa
ja myöhemmin mietinnössään 6/2001
ampuma-aselain uudistuksen toisessa vaiheessa edellyttänyt
hallitukselta kyseisen säännöstön
valmistelua. Tässä luvattoman ampuma-aseen omistaja
voisi hakea aseelle hallussapitolupaa taikka luovuttaa aseen kolmen kuukauden
kuluessa asianmukaisen luvan haltijalle tai deaktivoida aseen. Muussa
tapauksessa ase myytäisiin omistajan lukuun poliisin julkisella
huutokaupalla. Omistaja voisi myös luovuttaa aseen suoraan
valtiolle. Esineen omistajuuden toteamisen osalta pääsääntönä olisi,
että esineen omistajaksi katsottaisiin se, jolla on esine
hallussaan, jollei poliisin tiedostossa olevien tietojen perusteella
tai muiden asiassa ilmenneiden seikkojen vuoksi omistajuutta ole
syytä epäillä muuksi.
Sitä vastoin luvattomat aseet, aseiden osat, kaasusumuttimet,
patruunat ja erityisen vaaralliset ammukset sekä räjähteet
siirtyisivät aina suoraan lunastuksetta valtiolle tai ne
hävitettäisiin, jollei niitä palautettaisi
niiden alkuperäiselle, lailliselle omistajalle, jolla olisi
lupa niiden hallussapitoon. Esineet, joiden omistajaa ei tiedetä, siirtyisivät
suoraan valtion omistukseen. Tämän lain vaikutuksina
ja tavoitteina on siis keskeisesti yleisen järjestyksen
ja turvallisuuden parantaminen estämällä esineiden
kulkeutuminen rikolliseen käyttöön ja
ehkäisemällä esineillä aiheutuvia
tapaturmia.
Suomessa tietysti erityisesti historiaamme ja sotiin liittyvät
tapahtumat luonnollisesti ovat vaikuttamassa siihen, että esineiden
alkuperässä selvästi näkyy se,
että kyseessä on vanhoja, sodista tuotuja palveluaseita,
sotasaalisaseita ja asekätkentäaseita, luvallisista
myöskin luvattomiksi muuttuneita aseita esimerkiksi lupa-asioiden
jäätyä hoitamatta luvanhaltijan kuoltua.
Niin sanottuja nurkkiin jääneitä ampumatarvikkeita
sekä räjähteitä, joiden hankinta
ennen oli nykyistä helpompaa, lienee joukossa myöskin.
Tältä osin poliisi tulee järjestämään
lain voimaantulon jälkeen Puolustusvoimien kanssa alueellisia
keräyskampanjoita paikallisten aikataulusuunnitelmien mukaan.
Tärkeintä on yleinen valtakunnallinen tiedotus
sekä alueellinen keräyksiä koskeva tiedotus
tässä asiassa.
Tämä hallituksen esitys on valmisteltu yhteistyössä puolustusministeriön,
kauppa- ja teollisuusministeriön, sisäasiainministeriön
ja oikeusministeriön kesken. Eduskunnan hallintovaliokunnan
aikaisempia, edellä mainitsemiani kannanottoja on tässä käytetty
myös linjauksen perusteena ja pohjana.
Yllä mainittua ja edellä kuvaamaani menettelyä alettaisiin
noudattaa heti, kun säädösmuutokset tulisivat
voimaan, ja menettely olisi tämän jälkeen
voimassa pysyvästi. Säädösten
olisi tarkoitus tulla voimaan joko lokakuun tai marraskuun alussa
kuluvana vuonna. Säädösten tultua voimaan
paikalliset poliisilaitokset toteuttavat ja niiden varassa on tietysti
toteuttaa aktiivisia alueellisia keräyskampanjoita omien
aikataulujensa ja suunnitelmiensa mukaisesti.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri jo esitteli tämän
hallituksen esityksen sisällön. On syytä palauttaa
mieleen, että asia oli jo toistakymmentä vuotta
sitten täällä eduskunnassakin esillä ja
meidän vihreiden toimesta yritettiin jo silloin vaikuttaa
siihen, että hallitus olisi tämän sisältöisen
esityksen antanut. Ne perusteet, jotka juuri ministeri äsken
esitteli, olivat voimassa ja olemassa olevia jo silloin toistakymmentä vuotta
sitten, ja on tästä syystä erinomaisen
suurella mieltymyksellä ja tyytyväisyydellä todettava
se, että hallitus on nyt päätynyt tämän esityksen
antamiseen. Ehkä eräitä erittäin
ikäviä tapauksia olisi jäänyt
tapahtumatta, jos tällainen lainsäädäntö olisi
ollut voimassa jo toistakymmentä vuotta sitten.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Viitaten niin ministerin puheenvuoroon kuin
ed. Pulliaisen puheenvuoroon eipä tähän paljon
lisättävää ole olemassa, varsinkin
kun yleisperusteluissa todetaan, että myydään
valtion lukuun tai hävitetään. Mielestäni
se turvaa sen näköalan, jos tämä nyt
sitten tässä hengessä menee eteenkin
päin, että museaalista arvoa omaavat aseet voivat
tulla huutokaupan kautta myöskin kerääjien
käsiin ja luvallisiin käsiin. Pidän esitystä erittäin
onnistuneena. Uskon, että se sellaisen käsittelyn
myöskin saa valiokuntavaiheessa ja johtaa parempaan tulevaisuuteen
ja säilyttää historialliset arvot. Sitten
myöskin kansalaisilla on mahdollisuus päästä luvattomista aseista
eroon. Myöskin luvattomista aseista voi tämän
kautta, jos oikein tulkitsen, tulla samalla luvallisiakin, silloin
kun siihen on edellytykset olemassa ja aseet ovat sen luonteiset,
että ne voidaan luvallisiksi kirjata sen jälkeen,
kun asia on julki tuotu.
Pidän esitystä hyvänä. Kiitoksia
hallitukselle ripeästä toiminnasta, vaikka ed.
Pulliaisen puheenvuorosta jäikin semmoinen vaikutelma,
että tämä asia on keksitty jo kymmenen
vuotta sitten.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Edellisen puhujan tapaan olen sitä mieltä,
että tämä esitys on hyvä. Näen
tämän osana rikosten ehkäisyä,
vaikka tässä yhteydessä kuulostaa kenties
vähän pateettiselta sanoa näin. Erityisesti huumerikosten
ollessa kasvamaan päin ja huumeiden valitettavasti rantauduttua
ja edelleen rantautuessa Suomeen tämä lainsäädäntö puolustaa
entistä enemmän paikkaansa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tämä esitys
on hyvä ja tarkoittaa hyvää, mutta kun
itse olen tuolta maaseudulta kotoisin, siellä tällaisia
siantappoaseita on ollut aina, jotka eivät ole kirjoissa
eikä kansissa. Niillä ei tehdä rikoksia.
Sen takia luulen, jotta ne rikolliset, jotka näitä aseita
pitävät, eivät tule niitä palauttamaan, vaikka
millainen laki meillä olisi voimassa. Mutta sinällään
tämä ajatuksena on hyvä. Tämä viestii
siitä, että kaikkien meidän aseidemme
pitää olla kirjoissa ja kansissa. Toivon mukaan
ne myös merkataan sillä tavalla, että ne
ovat helposti tunnistettavissa sitten, jotta tiedetään,
mikä on laillinen ja luvallinen ase, ja kun poliisi saa
tällaisen aseen käteensä, se tietää,
kenen tämä ase on. Nimittäin nykyjärjestelmällä voidaan
tämmöinen merkkaus- ja kirjaussysteemi helposti
toteuttaa.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Ampuma-aselain osalta on toteutettu jo kaksi
vaihetta. Nyt hallitus esittää kolmannen vaiheen
toteutuksen. Tämä asia oli esillä, kuten
ministeri Rajamäkikin jo totesi, siinä yhteydessä,
kun hallintovaliokunta valmisteli aselain kokonaisuudistusta ja siihen
liittyvää toista vaihetta. Jo tuolloin kiirehdimme
tällaisen armovuosijärjestelmän aikaansaamista,
kuten ed. Pulliainen täällä myös
omalta osaltaan aiemmin totesi. Meillä on paljon sellaisia
aseita edelleen, jotka eivät ole luvallisia eivätkä rekistereissä.
Tavoitteena tulee tietysti yleisen järjestyksen ja turvallisuuden
näkökulmasta olla se, että meillä ei
olisi laittomia aseita maassa.
Herra puhemies! On todettava, että tässä lain toimeenpanovaiheessa
on varmaan tärkeää sitten aikanaan poliisin
suorittaa tiedottamista, ja siihen liittyen myös on paikallaan,
että tiedotuksessa kiinnitettäisiin turvallisuuteen
huomiota, niin kuin aiemmissakin vaiheissa on kiinnitetty. On tärkeää,
että vältettäisiin aseiden käsittelyn
tai räjähteiden käsittelyn yhteydessä sattuvat
vahingot. Siihen juuri tiedotuksella tulisi tähdätä.
Herra puhemies! Tämän uudistuksen jälkeen mielestäni
aselainsäädäntö meillä on
varsin hyvässä kunnossa ja muodostaa hyvän
kokonaisuuden.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Kiitän tästä palautteesta;
tämän perusteltavuus on tullut täällä hyvin
esille.
Mutta ed. Esa Lahtelalle, joka oli huolissaan pohjoiskarjalaisen
maaseutuperinteen säilymisestä näissä asioissa,
haluan nyt kuitenkin korostaa, että sitä perinnettä voisi
pikkuisen jalostaa. Kyllä tässä luvattoman
ampuma-aseen hallussapitäjän oma-aloitteinen ilmoitus
poliisille saa tämän perinteen jatkumaan luvallisen
toiminnan kautta. Tässähän voidaan myöskin
järjestää niin, että haetaan
hallussapitolupaa sille luvattomalle ampuma-aseelle, jolloinka tämä hyvä perinne
voi jatkua siellä edelleen luvallisesti.
Puhemies:
Arvoisille valtioneuvoston jäsenille suosittelen, että seuraisitte
keskustelua ministeripulpetista käsin ja vastaisitte myöskin
sieltä.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on odotettu hallituksen
esitys. Yhdyn puheisiin esityksen rikoksia ja sosiaalisia ongelmia
ennalta ehkäisevistä vaikutuksista.
Toivoisin kuitenkin, että jatkotoimenpiteenä myös,
olkoon ase luvallinen tai luvaton, julkisella paikalla aseen kuljettaminen
mukana tulisi rangaistavaksi. Tämä on asia, jonka
avulla todella voidaan ehkäistä rikoksia. Ei ole
mitään syytä mennä kuppilaan,
ravintolaan tai baareihin ase taskussa, oli siihen lupa tai ei.
Tosin valitettavasti suomalaisuuteen kuuluu se, että suomalainen voi
kävellä kotiin ja hakeakin sen aseen, mutta se on
kuitenkin harvinaisempaa.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan käyttää tämän
puheenvuoron entisenä mestariampujana. Olin myöskin
itsemurhakomitean puheenjohtaja vuonna 74. Silloin näimme,
että Suomessa tapettiin ampuma-aseilla 220 ihmistä. Heistä noin
20 oli murhattua tai sattumalta, siis onnettomuudessa, ammuttua,
ja 200 teki itsemurhan.
Tämän jälkeen olen harrastanut tietysti
aseita siinä kuin asefetisistit. Keväällä 2001
täällä oli erittäin korkeatasoinen
Suomen pienasekonferenssi, jossa oli tullimiehistä poliiseihin,
metsästysseuroista ampumaurheilijoihin, museoaseiden keräilijöistä asefirmoihin
ja -tuottajiin, jopa Suomen Aseliitosta haaveilevia ihmisiä paikalla. Silloin
todettiin kansainvälisten lähteiden mukaan, että Suomi
on periaatteessa maailman aseistautunein maa, jos lasketaan, paljonko
kotitalouksissa on aseita. Kansainväliset tilastot ovat virheellisiä.
Ne ilmoittavat yleensä, että 40 prosenttia kotitalouksista
on aseistettuja. Ne laskevat kotitalouksien määräksi
2,5 miljoonaa ja sitten laskevat aseiden määrän,
joka saattaa olla noin 1,5 miljoonaa. Mutta on muistettava, että monella
metsästäjällä on 10 asetta jne.,
joten oikea luku saattaisi olla joka neljäs. Se on erittäin korkea
luku, mutta silti sosiaaliset haitat ovat alhaisimpia koko maailmassa,
lukuun ottamatta juuri itsemurhia. Toinen esimerkkivaltio on tietysti
Sveitsi, jossa ongelmat ovat myös olleet vähäisiä.
Silti ongelmat eivät ole mitättömiä silloin,
kun ne osuvat kohdalle. Oma veljeni tuli kotiin aikanaan 50-luvulla.
Isä sanoi: "Veljeä on ammuttu päähän."
Se oli normaali tapahtuma. Naapurin kaverin isällä oli
pistooli laatikossa, ja sillä oli leikitty ja se olikin
panostettu, mutta vääräkaliiperisilla
luodeilla. Samaten monella meistä täällä olijallakin
on aivan läheisiä ystäviä, jotka
ovat tappaneet itsensä aseella. Todennäköisesti
kova mies hirttäytyykin ja tappaa itsensä silloin,
kun aikoo, mutta kyllä tämä itsemurhatapa
on varmin sitten Bladanin. Kun Bladan kiellettiin, itsemurhien absoluuttinen
määrä Suomessa laski tilapäisesti.
Nyt on rauha maassa sen takia, että meillä on sosiaalipolitiikka
ja sosiaalinen tasaveroisuus. Mutta mikäli me pidämme
kurjalistosta ja köyhistä huonoa huolta, niin
vähitellen tulevat ongelmat lisääntymään,
ei itärikollisuuden kautta, vaan yksittäisten
desperadojen toimesta. Meillä on jo näyttöä siitä ravintoloiden
ovilla ja muualla, että aseiden käyttö on
lisääntynyt rikollisten toimesta. Myöskin
aseiden varastelu on lisääntynyt. Noin tuhatkunta
on kai vuosittain varastettu ja niistä takaisin saadaan
noin kolmisensataa, eli sieltä valuu jonkin verran rikollisille.
Ongelma ei ole kovin suuri. Jos te menette kadulle ja kysytte,
paljonko pistooli maksaa, niin jollekin teistä saatetaan
vihjata myöhäisinä tunteina, että se
on noin 100 euroa, jos tunnette myyjät, mutta se voi mennä 200
euroon muutoin. Jos Kalashnikovia kysytte, niin pitää olla
tavattoman terävät yhteydet alamaailmaan, mutta
senkin saa alle 1 000 eurolla, mutta sen saa hyvin harva.
Eli se on kontrolloitua myös alamaailmassa, sieltä ei
valu vielä muualle.
Pulma on se, että yksittäisiä mittatappioksi luokiteltavia
rikoksia tulee tapahtumaan aseilla, hiukan niin kuin oli haulionnettomuus
Myyrmäessä. Ruotsissa näitä on
ollut ja kaikkialla muualla. Meidän ei silloinkaan pidä reagoida
hysteerisesti, mutta asekontrolli toki tulee lisääntymään siten
kuin nyt: niitä joutuu lukitussa kaapissa pitämään.
Meidän ei tietenkään pidä mennä englantilaismalliseen
tai australialaismalliseen järjestelmään
kokonaisuudessaan. Siellähän pienaseet
kiellettiin kokonaan, mutta siellä ei ollut metsästyskulttuuria,
kuten ei Hollannissakaan. Silloin, kun meillä tapettiin
220 ihmistä, Hollannissa tapettiin muuten aseilla vain
20, koska heillä ei ole metsästysaseita eikä ole
ampumaurheilua. Muutenkin siellä tapetaan ihmisiä suhteessa
asukaslukuun vain kolmasosa siitä, mitä Suomessa.
Meillä on tämä murhakulttuuri vielä olemassa.
Jos mennään ääripäähän,
Kalashnikovit maksoivat Albaniassa halvimmillaan 3 dollaria silloin,
kun ne varastettiin koko kansan käsiin, koko kansa aseistettiin.
Kalliimmillaan ne maksoivat siellä 3 000 dollaria.
Mutta tältä väliltä hinnat, kun
on eri puolilta maailmaa kysellyt näitä hintoja,
vaihtelevat. Harlemissa tai New Yorkissa asetta sanotaan nimellä equalizer,
tasa-arvoistaja. Se on sellainen, jolla köyhä on
tasa-arvoinen rikkaan kanssa. Siihen meidän ei pidä koskaan joutua,
koska meillähän on ne kaksi vaihtoehtoa: westendiläiset
ja vesalalaiset katsovat toisiaan joko silmiin tai silmästä silmään.
Minä haluan yhteiskunnan, jossa me katsomme silmiin toisiamme
eikä silmästä silmään.
Vielä toivoisin, että räjähdysainekontrollia hiukan
korostettaisiin. Siitä ei vielä ole seminaareja,
me yritämme sen järjestää. Niiden
saatavuus on hiukan liian helppoa. Kyllä työmailta vielä dynamiittia
löytyy, ja niitä käytetään.
Lopuksi vielä: Minä nyt olen narissut tästä rauhanliikkeen
rahoituksesta vaikka kuinka paljon, mutta maailman johtavin teos,
Small Arms Survey, tulee suomeksi. Siinä on kaikkien maiden
pienaseista tilastot, myös Suomesta. Ei siihen nyt mitään
rauhantyörahoja saatu, riippumatta mistään,
siis sitä ei tarvita.
Herra puhemies! Te kerran sanoitte julkisuudessa ollessanne
pääministeri: "Mitä te niistä miinoista
koko ajan puhutte. Tarttukaa Kalashnikoveihin. Se on kaikkein suurin
ongelma maailmassa." Niin kuin onkin. Ne ovat miehen Singer-ompelukoneita,
samalla tekniikallahan ne toimivat, kun nakuttavat. Kun tartuimme
pienaseisiin ja teimme nämä työt, joista
kerroimme, niin ei teiltä puoluejohtajana eikä myöskään
puhemiehenä ole tullut minkäänlaista
vastakaikua: "Hyvä, pojat! Olette oikealla asialla!"
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Erinomainen esitys ja jatke sille työlle,
mitä täällä eduskunnat ovat
aikaisemmin tehneet. Luvattomia aseita varmasti liikkuu. Se, joka
haluaa, tulee jatkossakin sellaisen saamaan, mutta erityisesti tässä vaiheessa,
kun sodankäynyt sukupolvi väistyy, perikuntien
haltuun on jäämässä lisääntyvässä määrin
sellaisia aseita, joihin liittyy merkittävästi
tunnearvoja. On hyvä, että löytyy helppo
keino saada ne pois perikuntien hallusta, koska monet eivät
niitä halua säilyttää, mutta
löytyy myöskin keino silloin, kun tunne on niin
kova, että haluaa ne säilyttää,
tämän lain myötä saada ne luvallisiksi,
jotta jää muisto niistä isistä,
jotka ovat Suomen eteen tehneet paljon uhrauksia.
Keskustelu päättyy.