14) Laki edustajanpalkkiosta annetun lain 1 §:n
muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun 16 eduskuntavuoden jälkeen arvioi
sitä, mitä on tapahtunut näiden vuosien
aikana, yksi kaikkein tuskallisimpia asioita on ollut edustajanpalkkiolainsäädännön
luominen ja siitä päättäminen,
koska tilannehan on sellainen, että tässähän
ei voi onnistua. Se on mahdotonta. Tässä tehtävässä ei
kerta kaikkiaan voi onnistua. Se on aina väärin.
Siinäkin tapauksessa, että kaikki edustajat olisivat
niin varakkaita, että he pystyisivät itse kustantamaan
täällä olemisensa tarvitsematta mitään
yhteiskunnan apua tämän tehtävän
hoitamisessa, siitä huolimatta tämä olisi
väärin, koska se olisi silloin varmasti hyvätuloisten ja
-osaisten hommaa kokonaisuudessaan elikkä demokratian perusajatus
jäisi toteutumatta.
Vuonna 87—91 istuneessa eduskunnassa oltiin erittäin
lähellä hyvää ratkaisua. Silloin
istui niin sanottu Vihmolan työryhmä, jossa olin
silloisen eduskuntaryhmämme edustajana mukana. Silloin
olisi ollut mahdollisuus jollakin tavalla ensinnäkin irrottaa
palkkio kulukorvauksesta tavalla, joka olisi ollut kestävä ratkaisu.
Siitä ei tullut mitään sen takia, että yksi
eduskuntaryhmistä käytti eräänlaista
veto-oikeuttaan, ja koko homma meni läskiksi. Se takasi
sen, että tämä asia tulee kestoaiheeksi
eduskunnassa ja mediassa, ja tämä odotus on täydellisesti
toteutunut.
Kun viimeksi tätä asiaa rukattiin ja kansainvälisen
esimerkin perusteella luotiin palkkiotoimikuntamenettely, siihen
jäi yksi heikko kohta. Se oli se, miten kohdellaan palkkiotoimikunnan
ehdotusta, tuleeko se tänne vielä eräällä tavalla
siunattavaksi vaiko ei. On äärimmäisen
suuri vahinko, että sitä esitystä, mikä nyt
on tänne eduskuntaryhmien puheenjohtajien ehdotuksena tullut,
ei silloin oivallettu käyttää. Kyllä olisi
monesta itkusta ja päänsärystä noin
henkisellä tasolla, ei toki fyysisesti, säästytty.
Toivoisin, että tämä käsiteltäisiin äärimmäisen
nopeasti ja siunattaisiin tämän lakialoitteen
mukaisena.
Mutta hyvin mielenkiintoista, arvoisa puhemies, on se, että johtavat
sopulit ovat heränneet talviunestaan ja tajunneet, että herranen
aika sentään — anteeksi puhemies tämä ilmaisu,
mutta se nyt sallitaan tämmöisessä tapauksessa
varmastikin — hyvänen aika, tästähän
monta monta monituista lehden numeroa irtonumerona jää myymättä,
jos tämmöinen esitys hyväksytään.
Tämä on aivan kauheaa ja kuvottavaa, ja jopa pääkirjoituksia
on keritty julkaista tästä asiasta.
Mutta minä olen sitä mieltä, arvoisa
puhemies, että tämä rohkea ratkaisu pitää tehdä,
olivat sopulit mitä mieltä tahansa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen on siinä oikeassa,
jotta edustajanpalkkioiden korottaminen on ollut aika keskustelua herättänyt
ja tunteita repinyt asia kansalaisen keskuudessa. Hän totesi,
että siinä ei voi onnistua. Luulen, että tästäkin,
tuli tästä mitä tuli, tullaan käymään
keskustelua, onko tämä oikein vai väärin.
Itse näkisin parhaana vaihtoehtona, jos heti alussa
sen toteaisi, jotta jos tämä olisi puhtaasti kytkettynä valtion
virkaehtosopimuksiin, niin kuin se aikaisemmin oli, siinä ei
olisi nokan koputtamista. Mutta ongelmahan tuli siinä,
että viime kaudella kansanedustajien palkkioita nostettiin
hyvin reippaasti. Sitähän väännettiin,
jotta eihän eduskunta nostanut sitä palkkiota,
vaikka todellisuudessa niinhän kävi, jotta kyllä siinä tiukat
eväät palkkiotoimikunnalle annettiin siitä, minkä verran
pitää nostaa, ja suurin piirteinhän se
nousi sen mukaan tämä palkkio, mikä meillä tällä hetkellä,
palkkion suuruus, nyt onkin. Enkä yhtään
ihmettele sitä, jotta monet pienipalkkaiset ihmiset, työttömät
ihmiset, pieneläkeläiset kovin suivaantuvat, jos
korotus on, mitä se mahtoi olla vanhaa rahaa maksimissaan,
joillekuille kymppitonnin, sitten puhemiestasolla tietysti jo useita
kymmeniä tuhansia markkoja. Kyllä siinä ymmärtää sen
katkeruuden, ovatko meidän päättäjämme
olleet ihan ajan tasalla ja miten solidaarisia. No, se on tehty.
Mutta itse tässä kansanedustajan palkkiosäännön
ja kulukorvausten osalta näkisin sen lisäksi, että meille
kaikkein paras järjestelmä olisi se, jotta jos
vaikka katsotaan matkakustannuksia, jotka tähän
kulukorvaukseen on laskettu sisälle, maakunnassa liikkumiseen
tai yhteydenpitoon tai mitä siinä onkin, päivärahat,
maksettaisiin ne kuittien mukaan. Olisi perusteltu matkalasku, jossa
todettaisiin, että ollaan käyty eläkeläisille puhumassa
ilosanomaa Ilomantsissa tai Enossa, missä hyvänsä,
tai missä ed. Pulliainen se tuolla Oulun korvilla liikkuukin.
Se olisi oikeutettua. Nimittäin tämä nykyinen
järjestelmähän on siitä huono,
jotta se, joka liikkuu vähän, asuu jossakin maakunnan
keskuksessa, ei välttämättä kuluta ollenkaan
sitä kulukorvausta, mutta sitten jos asuu jossakin laitapuolella,
niin joutuu ajamaan hirveän paljon ja olemaan omat autot
ja värkit siinä ja hoitamaan sen. Välttämättä se
kulukorvaus ei edes riitä niihin kustannuksiin.
Siinä mielessä minusta semmoinen perusteltu matkalaskujärjestelmä olisi
ihan oikein ja silloin se antaisi oikeutta. Puhumattakaan Pääkaupunkiseudun
ihmisistä: Täällä on jokaisella
taksikortti ja nämä yleiset matkakortit käytössä,
jotta menipä bussilla tai metrolla tai millä hyvänsä julkisella
välineellä tai taksilla, niin ne ovat käytössä. Siitä huolimatta
samanlainen kulukorvaus tulee niiden kulujen osalta, yhteydenpitokulujen
osalta kansalaisten suuntaan. Siinä mielessä tämä on jollakin
tavalla hyvin summittainen järjestelmä.
Tiedän, jotta tähän seikkaan ei tulla
puuttumaan. Mutta miksei? Tämä olkoon lähetteenä nyt sitten
tälle palkkiotoimikunnalle — tässä nyt
siirretään valta kokonaan tälle palkkiotoimikunnalle,
olkoot nämä evääksi — jotta
miksi ei myös näitä kulukorvausjärjestelmiä voisi
muuttaa siihen suuntaan, jotta ne olisivat kustannusperusteisia.
Tai puhelinlaskun osalta, jotta toimitetaan puhelinlaskut, ja kyllä sitten
tietysti lehdistö käy repostelemaan, onko se nyt
kännykän kanssa jatkuvasti ollut vai eikö.
Kyllä se tietysti omalta osaltaan rajoittaisi sitä,
jotta ei mielettömiä puhelinlaskuja voisi olla.
Sinällään eduskuntahan tässä ei
siitä vastuusta pääse, ei sitten millään.
Ei vaikka kuinka yrittää siirtää palkkiotoimikunnalle.
Nimittäin viime kädessä eduskunta päättää täällä budjetin
yhteydessä, paljonko rahaa tähän varataan.
Siinä mielessä viimekätinen vastuu joka
tapauksessa on budjetissa. Vaikka eduskunta ikään
kuin tässä siirtää valtaa palkkiotoimikunnalle,
joka tekee sieltä jonkun esityksen ja sanoo, että tämä on
teidän palkkanne, niin viime kädessä eduskunta joutuu
ne rahat siihen etsimään ja on vastuussa siitä.
Emme me pääse kansalaisten edestä mihinkään
siitä. Joka tapauksessa, jos tämä palkkiotoimikunta
esittää tässä, jotta kaksinkertaistetaan kansanedustajien
palkat, niin me olemme ne syntiset, joihin sormi osoittaa. Emme
voi sanoa, että se on tuon palkkiotoimikunnan syytä,
ei tämä ollut kansanedustajien vastuulla ollenkaan.
Sen takia minusta tässä yritetään
juuri tämmöistä hämäysliikettä tehdä,
ja kyllä tämä vanha järjestelmäkin
minulle olisi kyllä välttänyt. Mutta
en käy hanttiin laittamaan tässä, antaa
mennä näin.
Lyly Rajala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Esa Lahtela puhui kulukorvausasioista.
Tässä päivänä muutamana
elikkä itse asiassa toissa päivänä minulle
ainakin valkeni yksi asia, mikä ei varmasti ole kaikille
kansanedustajillekaan selvä, että kun vakanssi
kovenee, kontrollikin kovenee. Kun kansanedustaja nimitetään
ministeriksi, silloin hänelle tulee juuri tämän
tyyppinen kontrolli, eli ministereillä ei olekaan enää oikeutta
lennellä sinne sun tänne niin kuin kansanedustajalla
vaan jokaisesta matkasta täytyy tehdä virkamatkailmoitus.
Taksikortti häipyy jne., joten ministereillä on
kuulemma kovempi kontrolli. Tätä eivät
kaikki kansanedustajatkaan kuulemma tienneet, kahvikeskustelussa
tuli ilmi.
Mutta nyt varsinaiseen lakialoitteeseen. Minä olen
ihmeissäni siitä — minä tiedän,
että ainakin kuudes puhuja minun jälkeeni on tässä ammattilainen
ja varmaan vastaa omalla puheenvuorollaan — olemmeko me
tässä lakialoitteessa pakoilemassa vastuuta, emme
uskalla päättää asioista. Olemme
tässä asiassa antamassa päätäntävallan, eduskunta,
korkein päätäntäelin, on antamassa päätäntävallan,
kolmelle erittäin hyvätuloiselle eläkeläiselle,
jotka saavat eläkkeitä useilta tahoilta. Minusta
se on jotenkin parlamentarismin kummajainen. Tämmöinen
asia minua tässä huolestuttaa. Täällä varmasti
ammattilaiset vastaavat tähän asiaan toivottavasti
niin, että minäkin sen uskon. Tämän
lakialoitteenhan on näköjään allekirjoittanut
joka ainoan eduskunnassa istuvan ryhmän puheenjohtaja,
enkä tiedä, kuinka paljon ryhmissä on
näistä keskusteltu. Minä en tästä ainakaan
ole kuullut sanaakaan, mutta ihmettelen tällaista esitystä,
että kolme eläkeläistä päättää keskenään
tykönään näistä asioista.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Jatkan siitä, mihin ed. Rajala lopetti.
Nämä kolme henkilöä, keitä he
sitten ovatkin, heidät nimittää kuka?
Ilmeisesti kuitenkin eduskunta. Mikä on heidän
arvomaailmansa, mikä on heidän näkökulmansa
siihen, mikä on riittävästi, mikä on
pieni, kohtuullinen tai suuri korvauspalkkio? Kaikki tämä on
auki ja hyvin paljon kiinni niitten henkilöiden persoonasta.
Näin ollen eivät todellakaan vastuusta pääse
tämä talo ja kansanedustajat, eivät myöskään
sillä tavalla, että kun — ja nimenomaan
jos — tulevaisuudessa tehdään taas tällainen
voimakas nosto, kyllä kansan parissa ihmiset katsovat,
kuka ottaa sen palkkion vastaan. Joka tapauksessa, kun tästä asiasta äänestettiin
viime vaalikaudella ja 28 kansanedustajaa vastusti menettelyä,
myös he kantoivat sen vastuun kuitenkin kansalaisten silmissä huolimatta äänestyskäyttäytymisestään,
koska he ottivat vastaan sen palkkion.
Näin ollen — täällä ed.
Esa Lahtela viittasi pienituloisiin ihmisiin, työttömiin
ja eläkeläisiin — heidän näkökulmastaan
se ei ollut oikein, mutta taas perusteltiin sillä, että korkeat
virkamiehet saavat paljon suurempaa palkkaa ja naureskelevat kansanedustajille,
kun he saavat niin pientä palkkiota. Italian kansanedustajien
palkkiot olivat silloin perusteluna, kun ne ovat niin paljon suurempia.
Silloin käytiin hyvin laaja keskustelu, ja mielestäni
tätä keskustelua joudutaan kyllä jatkamaan.
Tony Halme /ps:
Arvoisa herra puhemies! Onhan se totta, että nyt pitää ottaa
vastuu. On tosi, että täällä eduskunnassa
nämä palkat me itse täällä päätämme,
vaikka ne jonkin valiokunnan kautta menevät, ja vaikka
ed. Zyskowiczkin osaa sen tosi ovelasti selittää ovelana
poliitikkona kansalle, että se ei näin olisi,
me tiedämme, että näin se on.
Minun mielestäni myöskään
me emme koskaan saisi omaa palkkaamme nostaa vaan seuraavalla eduskuntakierroksella
heidän palkkaansa. Sitten ehkä saataisiin niitä fiksumpia
ihmisiä tänne, mitä kansa haluaa. Huomaamme
nyt jo, että täällä on noin
sata kansanedustajaa liikaa, näin tyhjä tämä halli
on yleensä joka päivä, kun minä täällä illalla
olen.
Ehdottaisinkin, että eduskunnassa kansanedustajien
palkan pitäisi olla tulosvastuullinen, eli jos ei ole paikalla
eikä tee mitään kansan hyväksi,
ei pitäisi saada samaa palkkaa kuin ne, jotka ovat täällä hoitamassa
suomalaisten etuja, jotka saavat, moni heistä, vähemmän
palkkaa kuukaudessa kuin me päivittäin.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Herra puhemies! Tämä asiahan on ollut ja
on edelliseen puheenvuoroon viitaten tällaista, jos voisi
sellaista ilmaisua käyttää, pölhöpopulistisen
keskustelun hyvää maaperää.
Sinällään on väärä asenne,
että kansanedustajan palkkiokysymykseen eivät
pitkällä heinäseipäälläkään
kansanedustajat voisi koskea.
Pidän tätä muutosesitystä kyllä perusteltuna sinällään.
Viime kerralla jäi tarpeettomasti kansliatoimikuntavaihe
tähän lakiin, ja se on tarkoituksenmukaista varmaan
poistaa. Tämä järjestelmä varmaan
alkaa toimia, kun palkkiotoimikunta pääsee sisälle
näihin asioihin ja pienet ongelmat, mitä siinä on
ollut, varmasti korjaantuvat. Missään ei ole säädetty
tietenkään sitä, että palkkiotoimikunnan
jäsenten pitäisi olla eläkeläisiä. He
ovat päteviä jäseniä, mitä sinne
aina sitten tarpeen mukaan valitaan. Uskon, että tällainen
järjestelmä meillä nyt hyvin toimii,
niin kuin se toimii esimerkiksi Ruotsissa, niin kuin aloitteessa viitataan.
Matti Kangas /vas:
Herra puhemies! Edustajanpalkkiosta puhuminen on kiusallista,
sen kyllä ymmärrän, koska kansanedustajat
ovat siitä harvinainen ryhmä, että me
voimme itse nostaa palkkojamme. Edustajanpalkkiota päättämään on
muodostettu palkkiotoimikunta, jolla ei käytännössä ole
muuta vaihtoehtoa kuin nostaa palkkoja. Vastuu tästä päätöksestä kuuluu
loppukädessä kansanedustajille, niin kuin täällä on
todettu.
Mielestäni palkankorotus kuuluu kansanedustajille siinä missä muillekin,
mutta vastustan sitä tapaa, jolla palkkoja ollaan korottamassa.
Kansanedustajan palkan korottamisen pitää olla
samassa suhteessa kuin muillakin palkansaajilla. Palkankorotukseen
pitää saada tasapuolisuutta kautta linjan. Muistutan,
että kansanedustajan tehtävä on luottamustehtävä,
ei virkatehtävä, ja sen mukaan pitäisi
palkkojakin nostella.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kangas puhui mielestäni
asiaa, että kansanedustajan tehtävä on
luottamustehtävä, mutta erittäin kalliin
luottamuksen takana on olemassa, koska tässä käydään
kuitenkin neljän vuoden välein viimeistään
vaalit. Siltä osin väitän, että tuskin
siinä vaiheessa moni ainakaan tässä vaurastuu
ja rikastuu. Jos voidaan ajatella tätä näköalaa,
vähän pienessä mitassahan tätä hiljaa
ja varovasti on tuotu näkyviin ja varmaan tämänkinpäiväisen
istunnon viimeisenä asiana tämä on suurilla
toiveilla, että vähillä puheilla tämä asia
menisi eteenpäin ja pois käsistä.
Pidän hyvänä, että asiasta
edes keskustellaan ja katsotaan niitä valo- ja varjopuolia,
mitä tässä asiassa on olemassa, mutta
kun viime aikoina tehtiin muutama viikko sitten jokin mittaus erilaisista
suosituista ammateista, kyllähän se kansanedustajan
nimike ammattina oli siellä, niin kuin sanotaan, lähinnä koiran
virka eli häntäpäässä.
Siihen nähden hyväkään palkkio
ei ole koskaan pahaksi isänmaan eteen tehdystä työstä.
Herra puhemies! Sillä lailla tätä asiaa
katsoin, että palkkion pitää olla työn
veroinen ja työn mukainen, ja sen verran syyllistyisin
tässä yleiseen populismiin, koska itseäni
on sinnekin aina yritetty tarjota tavalla taikka toisella, että jos
edustajanpalkkiot nyt säädetään
oikealle tasolle ja voidaan olettaa, etteivät ainakaan
nouse tässä asiassa, ehkä eduskunnan
virkamiesten, avustajien, kansanedustajien avustajien ja muitten
tässä toiminnassa lähellä olevien
joukossa niitäkin voitaisiin sitten seurata samassa matkassa
ja olisimme yhteisessä veneessä koko talon väki
kaikkine hyvineen. Tämmöinen olisi tämä näköala
tähän viitteeksi, herra puhemies, silloin kun
valiokunta tätä työstää.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat! Tämän
lakialoitteen yhtenä allekirjoittajana haluan lyhyesti
vastata eräisiin keskustelussa esitettyihin näkökohtiin.
Kun viime vaalikaudella kansanedustajien palkkioiden määräytymisjärjestelmää uudistettiin
siten, että luotiin eduskunnan ulkopuolinen palkkiotoimikunta,
koko tämän uudistuksen päätarkoitus
oli se, että kansanedustajat eivät enää Suomessakaan,
kuten eivät eräissä muissa Pohjoismaissakaan,
päättäisi itse omista palkoistaan. Siis
tarkoitus oli, että kansanedustajat eivät päättäisi
omista palkoistaan, oikein tai väärin. Silloin ainakin
meistä tuntui siltä, että se on oikein.
Itsekin olin siinä vaiheessa ollut yli 20 vuotta eduskunnassa
ja yli 20 vuotta olin erilaisissa tilaisuuksissa ja turuilla ja
toreilla aina välillä saanut vastaani sen vinoilun
tai kysymyksen, eikö se ole omituista, että te
kansanedustajat olette sellaista porukkaa, että te päätätte
omista palkoistanne. Mikä muu porukka Suomessa voi päättää omista
palkoistaan? Kyllä te olette omalaatuista sakkia. Tällaiseen
keskusteluun törmäsi aika ajoin, ja sen uudistuksen
tarkoitus, sanon sen vielä kerran, oli se, että kansanedustajat
eivät päättäisi tosiasiallisesti
omista palkoistaan.
Tässä yhteydessä, ja tässä tulen
ed. Rajalan ja ed. Pulliaisen ja ed. Ala-Nissilän puheenvuoroihin,
kun tämä järjestelmä luotiin,
täysin periaatteellisista syistä, jotta eduskunnan
yläpuolella ei voisi olla mitään muuta
elintä, joka voisi vaikuttaa keskeisesti lopullisesti eduskunnan
toimintaedellytyksiin, säädettiin, ja olin itse
sitä mukana päättämässä,
että eduskunnan kansliatoimikunnalle jää muodollinen
rooli palkkiotoimikunnan tosiasiallisen päätöksen
jälkeen. Eduskunnan palkkiotoimikunnan rooli tarkoitettiin
muodolliseksi ja säädettiin, että se
voi vain hyväksyä tai hylätä tämän
kansliatoimikunnan ratkaisun eli käytännössä siunata
sen, kun palkkiotoimikunta tekee tosiasiallisen ratkaisun.
Ed. Rajala on mielestäni periaatteessa oikeassa siinä,
ja olen edelleen sitä mieltä, että tuntuu oudolta
periaatteelliselta kannalta, että eduskunnan, joka on korkein
valtiomahti, yläpuolella voi olla jokin elin, nyt kolmihenkinen
palkkiotoimikunta, joka omalla päätöksellään
voisi keskeisesti vaikuttaa eduskunnan toimintaedellytyksiin, mistä kuitenkin
täysin itsenäisessä palkkioiden päättämisessä voisi
periaatteessa olla kysymys. Mutta ed. Pulliainen taas on käytännössä oikeassa — ed.
Rajala siis periaatteessa oikeassa mutta ed. Pulliainen käytännössä oikeassa.
Tämä täysin muodolliseksi tarkoitettu
rooli kansliatoimikunnalle, että viime kädessä kuitenkin
kansliatoimikunta vielä kontrolloi sen asian, merkitsi
käytännössä sitä, ja
kyllä siihen tarvittiin myös median pahaa tahtoa,
että Suomen kansalle tämä asia lanseerattiin
siten, että kansanedustajat edelleen päättävät
itse omista palkoistaan. Mennään kysymään
tuolta kadulta, tehdään pientä gallupia,
ja väitän, että siellä 95 prosenttia ihmisistä on
siinä käsityksessä tänä päivänä,
että kansanedustajat päättävät
omista palkoistaan. Tämä näkemys tulee
vastaan jatkuvasti milloin mielipideosastoilla, milloin keskusteluissa,
tilaisuuksissa, turuilla ja toreilla.
Näin ollen ed. Pulliainen on käytännössä oikeassa,
että kun halutaan, että yleisesti myös
tiedettäisiin, että järjestelmä on
se, että kansanedustajat eivät enää itse
päätä palkoistaan vaan niistä päättää tämä ulkopuolinen,
riippumaton palkkiotoimikunta, on perusteltua tätä lakia
muuttaa siten, että eduskunnalla ja sen kansliatoimikunnalla
ei ole muodollistakaan osuutta ja roolia tässä päätöksentekoprosessissa.
Nyt tietysti toivon enkä oikein tiedä, uskallanko
sanoa, että uskon, että tämä asia
oikein välitettäisiin ja tiedotettaisiin, uutisoitaisiin
Suomen kansalle siten, että tämän jälkeen
kansalaiset tulisivat tietämään, että Suomessa,
kuten eräissä muissakaan Pohjoismaissa, kansanedustajien
palkoista eivät päätä kansanedustajat
vaan eduskunnan ulkopuolinen, eduskunnan tosin asettama, ei sitä pidä kiistää, palkkiotoimikunta.
Kun tämä on näköjään
aika monille ihmisille tärkeä asia, on tärkeätä,
että ihmisillä olisi oikea käsitys tästä asiasta.
Kun tämä näköjään
vaikuttaa monien ihmisten asennoitumiseen politiikkaan ja poliitikkoja
ja kansanedustajia kohtaan, niin on sitä tärkeämpää,
että ihmisillä olisi tästä asiasta
oikea käsitys. Tällä lainmuutoksella,
jota nyt ryhmäpuheenjohtajat esittävät,
pyritään siihen, että järjestelmä de
facto säilyy nykyisellään, mutta saadaan
se oikea viesti perille, että ratkaisun tekee nyt sitten
muodollisestikin lopullisesti ulkopuolinen palkkiotoimikunta.
No, sitten on olemassa edustajia ja ihmisiä, mutta
myös kansanedustajia, kuten ed. Esa Lahtela ja ed. Halme,
jotka ovat sitä mieltä, että vaikka palkkiotoimikunta
päättää, niin eduskunta kuitenkin
viime kädessä päättää palkoistaan.
Ed. Lahtela on tässä, etten sanoisi tässäkin
asiassa, täysin väärässä,
kun hän sanoo, että kansanedustajat päättävät
asiasta, koska he päättävät
budjetista. Ed. Lahtela, Suomen perustuslain mukaan budjettiin pitää sisällyttää kaikki
lakisääteiset menot. Jos palkkiotoimikunta voimassa
olevan lainsäädännön mukaisesti
päättää, mikä on kansanedustajien
palkkion taso, sen jälkeen se on lakisääteinen,
voimassa oleva meno, joka on sisällytettävä budjettiin,
eikä eduskunnan valtiovarainvaliokunnalla eikä eduskunnan
täysistunnolla ole oikeutta, vaikka halua olisi, poistaa
sitä määrärahaa tai pienentää sitä määrärahaa
budjetista, tai vaikka se sen tekisi, niin kansanedustajille maksetaan
palkkiot voimassa olevan lain mukaan eikä sen kanssa ristiriidassa
olevan budjettipäätöksen mukaan.
Eli kun te sanotte, ed. Lahtela, että tässä hämätään
kansalaisia, niin kyllä: Teidän puheenvuoronne
hämää kansalaisia, kun te täällä ja
ilmeisesti siellä Pohjois-Karjalan vaalikentällä kerrotte,
että kyllä ne kansanedustajat edelleen itse päättävät
niistä palkoistaan, koska ne sen budjetin käsittelevät
ja siinä yhteydessähän ne ne rahat päättävät.
Näin ei ole, vaan rahat pitää sisällyttää budjettiin,
kun on kyseessä lakisääteinen meno.
Totta kai, ja tätä minä en taas tietysti
kiistä, kansanedustajat siinä, jos niin halutaan
sanoa, ovat vastuussa viime kädessä sitä kautta,
että ensinnäkin meillä on lainsäädäntövalta.
Me olemme lailla säätäneet, että tällainen
palkkiotoimikunta asiasta päättää,
ja me voimme lailla säätää, että palkkiotoimikunta
ei asiasta päätä, vaan siitä päättää vaikka
eduskunnan täysistunto tai joku kansankokous Jakomäessä,
ihan miten vaan. Eli totta kai siinä mielessä kansanedustajat
ovat vastuussa, että me lainsäädäntövaltaa
käyttäen olemme päättäneet,
että palkkiotoimikunta on se, joka päättää.
Totta kai siinä mielessä kansanedustajat ovat viime
kädessä vastuussa, jos sitä halutaan
korostaa, että eduskunta asettaa tämän
palkkiotoimikunnan. Nyt en muista, oliko se kansliatoimikunta vai
puhemiesneuvosto vai puhemiehistö, joka sen asettaa, (Ed.
Väistö: Puhemiesneuvosto!) mutta viime kädessä käytännössä siis
eduskunta sen asettaa, niin totta kai tässä mielessä on
vastuussa. Ei näitä pidä kiistää enkä minä näitä pyri kiistämään.
Pyrin sanomaan sen, mikä nyt on oleellista: Kansanedustajien
palkoista Suomessa eivät kansanedustajat enää päätä eivätkä ole
vähään aikaan enää päättäneet,
ja toivottavasti se tämän lainmuutoksen myötä tulee
myös kaikille selväksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Zyskowicz sanoi asian aivan niin
kuin se on, ja toivottavasti tämän jälkeen
ei ole kellään enää mitään
epäselvää tässä asiassa,
koska juuri näin asia on ollut ja näin tämä on.
Tämän kaltainen kysymyksenasettelu helposti ruokkii erilaista
populismia suuntaan taikka toiseen taikka kaikkiin mahdollisiin
suuntiin, mutta juuri ne tosiasiat, mitkä tässä ovat
olemassa, kuulimme ed. Zyskowiczin asiantuntevasta puheenvuorosta
erittäin hyvin.
Mutta koska täällä on ollut eräitä aiempiakin puheenvuoroja,
niin muutama sana vielä aivan niihin.
Arvostan suuresti yleensä ed. Esa Lahtelan kansanomaista
viisautta, joka on muissa asiayhteyksissä tänäänkin
tullut esille. (Ed. Seppo Lahtela: Mitenkä toinen Lahtela?) — Minä nyt
puhun ed. Esa Lahtelasta tällä kertaa. — Ed.
Esa Lahtelan kohdalla jäin kyllä nyt hivenen ihmettelemään
sitä kulukorvausten kuittibyrokratiaa, jota hän
tässä ajatteli. Se ei kyllä tässä tilanteessa olisi
millään tavalla käyttökelpoinen.
Ei se voisi olla toimiva. Kyllä nykyinen kulukorvauskäytäntö periaatteessa
on se, mikä toimii. Ei näitä puhelinlaskuja
voisi eritellä, mitkä ovat eduskuntatyöhön
liittyviä, mitkä vapaa-aikaan liittyviä, mitkä edustajan
puhumia, mitkä perheenjäsenen puhumia jne. tai
jonkun kolmannen henkilön puhumia.
Kyllä tässä tämä nykyinen
palkkiotoimikunta on edustanut suurta viisautta. Se on aivan totta, niin
kuin ed. Esa Lahtela toi täällä esille,
että onhan meitä edustajia, jotka emme ole maakuntakeskuksista,
ja jos me liikumme maakunnassa, niin meille tulee näitä matkoja
eri tavalla kuin jollekin toiselle. Itsekin olen sen joutunut huomaamaan,
mutta itsepä olen tehtävään
pyrkinyt ja siitä rasitteen myöskin sitten kannan.
Tämä tietoisena tästä.
Sitten tästä edustajien palkkiotasosta. Totta on,
aivan kuten ed. Kangas mainitsi, tämä on luottamustoimi,
mutta tämä eroaa jostakin valtuuston jäsenyydestä tai
maakuntavaltuuston jäsenyydestä tai valtuuston
puheenjohtajuudesta, joissa niissäkin olen. Ne eivät
ole päätoimisia, mutta tämä on
päätoiminen. Tämä täytyy
muistaa tämän luonteessa.
Sitten on tietysti populistista vertailla edustajanpalkkioita
moniin muihin ansioihin. Ihan sattui silmään Akavan
uutislehti, josta totesin, että edustajanpalkkiot nykyiselläänkään
eivät ole kuin semmoista alemman keskijohdon tasoa, hyvä jos
niinkään, siis alemman keskijohdon tasoa akavalaisessa
vertailussa. Kulukorvauksista kun täällä keskusteltiin,
niin ei ed. Esa Lahtelakaan muistanut tarkkana henkilönä sitä,
että meille maakunnista oleville maksaa myöskin täällä asuminen.
Edelleen tässä on ymmärrettävä,
kun näitten puitteissa katsotaan korvattavan myöskin
päivärahat, että olemme töissä niin
ja niin kaukaa pois kotoa. Jos nämä kaikki lasketaan,
niin kyllä nykyinen kulukorvauskäytäntö on
riittämätön, mutta sen periaate on kyllä aivan oikea.
Arvoisa herra puhemies! Ed. Seppo Lahtelan puheesta totean,
kun täällä kysyttiin, että siinä oli paljon
viisautta, ja se tässä todettakoon jälleen kerran.
Mutta totean, että viisautta oli ennen kaikkea ed. Ben
Zyskowiczin puheenvuorossa, ja katson, että haluan kaikin
tavoin vain yhtyä siihen ja alleviivata siinä tuotuja
selkeitä linjoja, joiden pohjalta uskon, että tämän
annettavan lakialoitteen pohjalta voidaan asiassa edetä ja
sillä tavalla, että asia alkaa tulla hiukan ymmärrettävämmäksi
kansalaisille.
Arvoisa herra puhemies! Toivon lakialoitteen etenevän
myönteisesti jatkokäsittelyssä.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Omalta osaltani myös toivon, että tämä lakialoite
etenee normaalissa järjestyksessä ja siten ikään
kuin siirtää tämän velvoitteen
kansanedustajan palkkioiden määrittelemisestä palkkiotoimikunnalle.
Toivoisin, niin kuin edellisissä puheenvuoroissa on ollut,
että myös kansanedustajat huomioisivat tämän,
että palkan määrittely on meiltä siirtynyt
sitten palkkiotoimikunnalle.
Muutamassa puheenvuorossa on tullut esille myös ikään
kuin palkkion ansainnan perusteiden määrittelyä.
Toteaisin vain lyhyesti, että tänä lyhyenä aikana,
mitä täällä eduskunnassa olen
ollut ja seurannut asioita, välttämättä se,
että ihminen on fyysisesti läsnä jossakin,
ei vielä kerro sitä, mikä se hänen
osallistumisprosenttinsa on asioitten käsittelyyn. Siinä mielessä nämä ovat
hyvin monimutkaisia asioita eikä voida näitä tällä tavalla
yksinkertaistaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Zyskowiczille voisi todeta, jotta
olitte siinä loppupäätelmässä ihan
oikeassa, että viime kädessä kansanedustajat
ovat vastuussa tästä kysymyksestä. Emme
me pääse tästä mihinkään,
koska kansanedustajat säätävät
lait, säätävät myös tämän
lain, jotta antavat vallan tälle toimikunnalle siten, jotta
eduskunta ei edes budjetin yhteydessä voi muuttaa palkkiota,
vaan se on maksettava, jolloin me tehdään itse
niin kuin hirttosilmukka, että ei voi muuttaa sitä.
Me itse olemme kuitenkin vastuussa koko tästä paketista.
Näin se vaan on. Siinä mielessä emme
me tästä pääse, vaikka kuinka
kiemurrellaan ja selitetään.
Niin kuin ed. Halme täällä totesi,
ed. Zyskowicz osaa kyllä selityksen taidot, pyörittää ja
punoo asiat kerälle ja niin mutkille, että kukaan
ei enää muistakaan, mitä puhuttiin. Mutta
jokaisella ihmisellä on lahjoja, ja ed. Zyskowiczilla on enemmän
näitä lahjoja, puhujanlahjoja. Se olkoon hänen
kunniansa.
Mutta joka tapauksessa me olemme itse vastuussa. Tätä ed.
Halmeen ajatusta voisi jopa suositella tutkittavaksi, miksi ei tulosvastuullisuus
voisi
tässä ollakin: aloitteiden mukaan, puheiden mukaan
ja pikku provikat sieltä; sehän panisi vipinää tähän
eduskuntaan ja kansanedustajan työhön. Tietysti
pitää ottaa myös osallistumisaktiivisuus
mukaan, kun ollaan valiokunnissa tai istuntosalissa.
Puhemies:
Ei varmaan koske puhemiestä nämä provikat!
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En nyt yritäkään
huulenheitossa pärjätä ed. Esa Lahtelalle
pienimmässäkään määrin.
Joskus on hänen puheenvuoronsa jälkeen vähän
vaikea tulla puhumaan, kun naurattaa sisäisesti niin peevelisti.
Arvoisa puhemies! Ed. Halme kun sanoi, että mentäisiin
tähän suoritushommaan henkilökohtaisella
tasolla. Jos sitä mitataan sillä, koska tähän
taloon tulee aamulla töihin ja illalla lähtee pois
ja kuinka paljon täällä on viikonvaihteita jnp.,
niin henkilökohtaisella tasolla, ed. Halme, toivon, että aamulla
tapaamme kello viisi Puhemiehenaukion portilla ja tulemme yhtä aikaa
sisälle ja siinä kymmenen aikaan illalla lähdemme yhdessä käsi
kädessä täältä pois
ja tapaamme täällä viikonvaihteessa jnp.
Viime vuonna oli kolme vapaata viikonvaihdetta koko vuoden aikana.
Tänä vuonna on toki ollut pari kappaletta jo nyt,
että nyt on oikein hyvä vuosi tulossa.
Arvoisa puhemies! Mikä koskee tätä liksaa, minkä me
täältä saamme, meillä ensinnäkin
historiallisesti on esimerkki siitä, että kun
tasavallalla meni taloudellisesti huonosti, niin kansanedustajat
olivat talkoissa mukana. Ed. Seppo Kääriäinen
eduskunnassa, joka istui vuosina 1991—95, teki aloitteen,
että me jätämme lomarahat nostamatta
ja palautamme Valtiokonttorin kautta ne valtion varastoon. Näin
tapahtui.
Tätä samaa mallia voi jokainen käyttää hyväkseen.
Jos omatunto sanoo, että on kohtuuttomasti tullut nostettua
palkkiota, niin ei mitään muuta kuin palauttaa
sen vain Valtiokonttoriin valtion varastoon, ja asia on sillä siisti
ja omatunto on puhdas. Tämä mekanismi on täysin
hallinnassa, ja jokainen silloin voi todeta sen kuittauksensa asiaankuuluvalla
tavalla.
Kun olemme siviilielämästä tähän
luottamustehtävään tulleet, saattaa olla
myöskin niin, että samalla olemme luopuneet aika
hyvästä ansiosta, niin kuin on itsenikin kohdalla
yliopiston varsinaisena professorina, jolla oli kaikki mahdolliset
korotukset siinä tehtävien ja ansioitten perusteella.
Minä kerran huvikseni laskin, että edustajavuosien
aikana, jos tämä on jokin hyve, että on lahjoittanut
valtion varastoon eräällä tavalla, kun valtion
virasta on tänne tullut, puolitoista vanhaa miljoonaa markkaa
bruttopalkassa on tullut lahjoitettua valtion varastoon tällä tavalla,
kun samalla on hoitanut vähän noita yliopistotehtäviäkin
ilman korvausta.
Haluan tällä vain sanoa, että tämä on
hyvin monimutkainen ja vaikea asia. Tässä ei ole
olemassa mitään hyvää ratkaisua.
Kaikki on jonkun mielestä täysin pieleen.
Arvoisa puhemies! Jotta kansan palaute tulisi oikealla tavalla
esille, niin kun olimme vaalikentillä juuri äskettäin,
eräs hyvin merkittävä oululainen tunnettu
herrasmies tuli ystävällisesti vaalivaunulle ja
sanoi, että "luin Kalevan yleisönosastosta, että sinulla
on tämmöiset oudot työajat. Minä vaan
sanon sinulle: Olet sinä tehoton jätkä".
Tony Halme /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Pulliainen nyt pääsee
paikalleen, heitän nämä ruuvit ja piikit
takaisin. Hän on vihreiden edustaja, ja hän ei
tietysti voi sietää minua, kun olen niin sanottu
populisti. Tiedän, että hän tulee aamulla
viideltä tänne myöskin töihin,
vähän minua ennen, mutta illalla minä kyllä olen
täällä ja näen, kun hän
lähtee kotiin. Minä menen aamulla viideltä lenkille.
Ed. Pulliainen kertoi, että hän antaa rahansa
takaisin. Minä otan nyrkkeilymatsin jo kuukauden päästä ja
annan 10 000 euroa lyhentämättömänä Suomen
sotaveteraaneille eli takaisin sinne, minne ne kuuluvat, herra Pulliainen.
Mutta muutamassa asiassa ed. Zyskowiczkin — minä tiedän,
että hän on mukava mies, haluaa hyvää Suomen
kansalle — vääntää joskus
asiat niin kuin ne eivät ole. Mutta minulla ei myöskään
ole mitään sitä vastaan, että kunnolla
tehdystä työstä saisin kunnollisen ja
hyvän palkan. Niin täällä pitäisi
tehdäkin, mutta kun minun mielestäni täällä eivät
vaan kaikki ole sillä asialla ja vähän
sanotaan lintsaavat, niin että ei voi saada luottamusta.
Myöskään tästä luottamustyöstä en
ole samaa mieltä. Tämä on kutsumusammatti
vähän niin kuin pappi ja poliisi. Tänne
ei tulla rahan takia vaan sen takia, että haluaa tehdä jotakin
hyvää tälle kansalle, josta joko pidämme
tai emme.
Ed. Oinoselle haluaisin myöskin sanoa sen kutsumus-
ja luottamusammatista, että hän näkee
vähän päinvastoin. Minä tosiaankaan
en ole täällä niin sanotusti ketään
vastaan, vaan hyvän puolesta. Jos sitä halutaan
kutsua populismiksi, niin populistihan on se, kun katsoo sanakirjasta, joka
haluaa hyvää kansalle, sitä mitä kansa
haluaa.
Lyly Rajala /kd:
Herra puhemies! Sen verran voin ed. Pulliaiselle lyhyen parlamentaarikkokokemukseni
perusteella kertoa, että tässä talossa
on kansanedustajia avustamassa 670 virkamiestä ja työntekijää,
jos ette ole vielä huomannut. Sen vuoksi tänne
ei tarvitse tulla kello viisi aamulla ja lähteä yöllä pois.
Keskustelu päättyy.