Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Ihmeiden aika ei ole ohi. (Pertti Salolainen:
Ei vielä!) Kerrankin hallituksen esitys on hyvä. Kyse
on laista varojen jäädyttämisestä terrorismin
torjumiseksi. Perustellussa lakiesityksessä ehdotetaan
jäädytettäväksi varat myös
sellaisten henkilöiden ja oikeushenkilöiden osalta,
joita on syytä epäillä terrorismirikoksesta.
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja
selvittämisestä annettuun lakiin on tarkoitus
lisätä säännökset Rahanpesun
selvittelykeskukselle varojen jäädyttämisestä aiheutuvista
uusista tehtävistä.
Lain nojalla kiellettäisiin jäädytettyjen
varojen käyttäminen sekä varojen luovuttaminen
tahoille, joiden varat on päätetty jäädyttää.
Kieltojen tarkoituksena on estää varojen päätyminen terrorististen
tekojen toteuttamiseen ja rahoittamiseen. Tärkeimmät
varojen jäädyttämistä terrorismin
torjumiseksi koskevat kansainväliset velvoitteet perustuvat
YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmaan,
jonka perusteella jäsenvaltioiden tulee jäädyttää terroritekoihin
osallistuvien tai niiden toteuttamista edistävien henkilöiden
ja yhteisöjen varat. Suomi ei ole pannut päätöslauselman
velvoitteita täytäntöön, koska
meillä ei ole ollut kansallista varojen jäädyttämismekanismia.
Nyt annettu lakiesitys poistaa tämän merkittävän
ongelman. OECD:n yhteydessä toimiva rahanpesun ja terrorismin
rahoituksen vastaisen asiantuntijaelimen — lyhennettynä FATF — antamat
40 suositusta rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjumiseksi
antavat selkeän pohjan kehittämistyölle.
Arvoisa puhemies! On perusteltua, että varojen jäädyttämispäätös
sidotaan syytä epäillä -kynnyksen
täyttymiseen. Järjestelmän tehokkuus
perustuu ratkaisevasti jäädyttämispäätöksen
välittömään voimaantuloon ja
sitovuuteen. Terrorismirikoksesta epäilty pyrkii piilottamaan varansa
viranomaisilta tai siirtää ne ulkomaille heti,
kun tieto jäädyttämisestä tai
sen riskistä tulee hänen tietoonsa. Tämän
johdosta päätöksen kohdetta ei ole tarkoituksenmukaista
kuulla ennen päätöksentekoa. Päätös
joudutaan kuitenkin perusoikeussyistä antamaan kohteelle
viivytyksettä tiedoksi päätöksenteon
jälkeen.
Tämä lakiesitys on kannatettava ja saatettava viivytyksettä voimaan.
Keskustelu päättyi.