2) Hallituksen esitys laiksi maaseutuelinkeinojen rahoituslain
17 §:n muuttamisesta
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunta on
valmistelevasti käsitellyt hallituksen esityksen maaseutuelinkeinojen
rahoituslain 17 §:n muuttamisesta. Lakiin tehdään
EU:n liittymissopimuksen 141 ja 142 artiklan mukaisista kansallisista
tuista vuosille 2004—2007 tehtyjen ratkaisujen edellyttämät
muutokset. Laissa säädetään
korotettujen investointitukien myöntämisestä tietyille
kotieläintalouden sektoreille vuosina 2004—2007.
Lisäksi säädetään korotetusta tuesta
ympäristönsuojelu-, eläinten hyvinvointi- ja
tuotantohygienisistä syistä johtuviin rakentamisen
ja koneiden hankinnan lisäkustannuksiin. Laki on tarkoitettu
tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se
on hyväksytty ja vahvistettu. Eräiden tukialueiden
osalta lain voimaantulosta säädettäisiin
kuitenkin valtioneuvoston asetuksella.
Valiokunta toteaa, että investointitukien osalta vuosia
2002—2003 koskeva komission päätös liittymissopimuksen
141 artiklan mukaisista tuista olisi sallinut Suomen käyttää A-
ja B-tukialueilla investointitukia 75 prosentin tuki-intensiteettiin
saakka, mutta Suomi ei tätä mahdollisuutta käyttänyt
hyväksi, koska sitä ei pidetty kansallisesti tarkoituksenmukaisena
menettelynä. Neuvoston asetus maaseudun kehittämisestä salli
investointitukien myöntämisen 50 prosentin tuki-intensiteettiin
saakka ja nuorten viljelijöiden osalta 55 prosenttiin saakka.
Nuorten viljelijöiden osalta tätä määrää korotettiin
60 prosenttiin kesäkuussa päätetyn cap-uudistuksen
yhteydessä. Kautena 2000—2003 Suomessa sovellettiin
pääsääntöisesti alempia
tuki-intensiteettejä kuin mihin edellä mainittu
Euroopan unionin neuvoston asetus antoi mahdollisuuden.
Euroopan yhteisöjen komission mukaan Suomi jätti
investointitukien osalta käyttämättä huomattavia
mahdollisuuksia tukea maataloustuotantoa Etelä-Suomessa.
Komission päätöksen johdantolauseiden
mukaan liittymissopimuksen 141 artiklan perusteella maksettavat
tulotuet piti nähdä vain rakenteen kehittämiseen
tähtäävän politiikan lisänä.
Komissio katsoi, että maksamalla tulotuet lähes
täysimääräisesti mutta investointituet
vain osittain Suomi oli toiminut päätöksen
hengen vastaisesti. Suomen ja komission välinen neuvottelutulos
141 artiklan mukaisten tukien jatkamisesta vuoden 2003 jälkeen
lähti siitä, että Suomi ottaa käyttöön
täysimääräiset yhteisön
politiikan mukaiset valtion tukimahdollisuudet niillä sektoreilla,
jotka saavat liittymissopimuksen 141 artiklan mukaisia suoria tukia. Lisäksi
maito-, naudanliha-, lammas- ja vuohisektoreilla voidaan maksaa
korotettuja investointitukia — 70 prosentin tuki-intensiteetti
nuorille viljelijöille ja 65 prosentin tuki-insentiteetti muille
viljelijöille — tuotantorakenteen parantamiseen
tähtääviin investointeihin sekä teknologiainvestointeihin.
Valiokunta korostaa nyt sitä, että lain tultua hyväksytyksi
tulee myöskin tarvittavat alemman asteiset säädökset
antaa joutuisasti, jotta tukien hakumenettely voidaan avata. Samalla
tulee varmistaa, ettei hakukiellosta aiheudu oikeudenmenetyksiä.
Liittymissopimuksen 142 artiklassa tarkoitettujen Suomen C-alueen
C1- ja C4-tukialueiden osalta lain voimaantulosta säädettäisiin valtioneuvoston
asetuksella. Näin on tarpeen menetellä, koska
Euroopan yhteisöjen komission hyväksyntää artiklan
mukaisia alueita koskevalle tukiohjelmalle ei ole esityksen antamiseen mennessä saatu.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että tukiohjelmat voidaan ottaa käyttöön
maamme kaikilla alueilla niin pian kuin mahdollista.
Valiokunta teki käsittelyssään 17 §:n
1 momentin 1 kohtaan pienen tarkennuksen, kun toteamme siinä,
että jatkossa on mahdollisuus saada tukea rakennusten "uudisrakentamiseen,
laajentamiseen ja peruskorjaamiseen", kun esityksen teksti lähti
siitä, että tukia voitaisiin myöntää muun
muassa "tuotantokapasiteetin lisäämiseen". Me
koemme, että tämä meidän yhteistyössä ministeriön
kanssa tekemämme sanonta on selkeämpi ja kertoo
siitä, mistä on kysymys.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi otan esille Suomen EU-liittymissopimuksen
määräykset koskien sika-, kananmuna-
ja siipikarjatuotantoa, muun muassa näitä. Liittymissopimuksen mukaan
komissio antaa Suomelle luvan myöntää pitkäaikaisia
kansallisia tukia sen varmistamiseksi, että maataloutta
pidetään yllä erityisillä alueilla.
Tuet saavat liittyä fyysisiin tuotantotekijöihin,
kuten maatalousmaan hehtaarimääriin taikka eläinten
lukumääriin. Silloin pitää kuitenkin
ottaa huomioon markkina-asetuksissa säädetyt asianomaiset
rajoitukset sekä kunkin tilan perinteiset tuotantotavat,
mutta seuraava on varsin tärkeä kohta: Mutta ne
tuet eivät saa johtaa tuotannon kasvuun tai liittymistä edeltävänä vertailuaikana
vuosina 91—93 todetun kokonaistuen määrän
kasvuun.
Suomessahan sianlihantuotanto on kasvanut 20 prosenttia ylijäämäiseksi
ja sikatalouden investointihakemuksia on te-keskuksissa sisällä yli 140
kappaletta. Jos ne kaikki toteutettaisiin, lisääntyisi
sianlihantuotanto edelleen 8—9 prosenttia. Se merkitsisi
sianlihantuotantoomme lähes 30 prosentin ylituotantoa,
mistä väitän, että saattaisi
olla erittäin kohtalokkaat seuraukset koko tuotantosektorille.
Naapurimaamme ja EU eivät pitkään sietäisi
sitä, että Suomi tuetulla sianlihan ylituotannollaan
onkin sotkemassa EU:n sikamarkkinoita. Tiedämme, että jo
nyt Ruotsi seuraa hyvin kriittisesti toimiamme. Lopputuloksena olisivat
sikatalouden tuen lisäleikkaukset ja vähitellen
koko tukijärjestelmän loppu. Tätäkö me
Suomessa nyt haluamme? Tätäkö haluavat
ne teurastamojen edustajat, jotka vaativat ministeriltä lisää uusia
suuria sikaloita?
Teurastamojen pitäisi olla tuottajien omistamia yrityksiä,
mutta niiden toiminta sikatalouden jatkuvan ylituotannon lisäämisen
puolesta ei ole ainakaan tuottajien edun mukaista. Sianlihan tuotantotukea
leikataankin tästä ylituotantotilanteesta johtuen
7 prosentilla, siis tuplasti. Minusta Ruotsi on meille varoittava
esimerkki, mihin sianlihantuotanto ilman tuotantotukia ajautuu. Ed.
Granvik kertoi valiokunnassamme, että Ruotsin suurin sikala
on mennyt konkurssiin ja sianlihan tuotanto-omavaraisuus on pudonnut alle
80 prosentin. Tätä romahdustako me sitten Suomeen
haluaisimme?
Kaiken edellä lausutun perusteella pidänkin ensiarvoisen
tärkeänä sitä, että maa-
ja metsätalousministeriö päättäessään
investointitukihakemusten perusteista ottaa erityisesti huomioon muun
muassa sikatalouden vakavan ylituotantotilanteen. Muutoin meillä on
vaarana ajautua Ruotsin sikatalouden kaltaiseen tilanteeseen, jonka
seuraukset ovat tiedossamme.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voisi sanoa niinkin, että ikään
kuin ympäristövaliokunnan puheenjohtajana on hienoa
kuulla, että maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja
mainitsee asian juuri näin, että suursikaloihin
pitäisi suhtautua hyvin kriittisesti, nimenomaan näin
sekä eläinten hyvinvoinnin että myöskin
ympäristön näkökulmasta. Ne
nimenomaan vaikuttavat myös hyvin kielteisellä tavalla
ympäristökuormituksena. Mutta samalla toivoisin
sitten kyllä seuraavassa lauseessa maa- ja metsätalousvaliokuntaa
toimimaan omalta puoleltaan aktiivisesti maa- ja metsätalousministeriön
suuntaan ja yleensäkin toiminta-alueellanne. Uskon toki,
että on valmiuksia myöskin tämän
toiveen toteuttamiseksi.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voin ed. Tiusaselle vakuuttaa, että varmasti
toimimme ministeriön ja ministerin kanssa erittäin
tiiviissä yhteistyössä, eikä tämä äsken
käyttämäni puheenvuoro suinkaan ole tarkoitettu
ministerille eikä ministeriölle vaan oli tarkoitettu
niille tahoille, jotka ministeriltä vaativat lisää näitä tuotanto-oikeuksia
tässä tilanteessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan arvoisa puheenjohtaja jo esitteli mietinnön
ja sen substantiaalisen sisällön. Muutamia näkökohtia
kuitenkin tästä historiasta.
Jos jostakin Lipposen kakkoshallituksen alkumetreillä keskusteltiin,
niin tästä asiasta. Kysymys oli siitä,
millä tavalla 141 artiklaa tultaisiin vuosina 2002—2003
käytäntöön soveltamaan ja lähteekö Suomi
komissaarin kelkkaan tässä asiassa ilman minkäänlaisia
varauksia. Jos minä muistan vähänkään
niitä johdatteluja, joita silloinen maatalousministeri
meille niin sanotussa hatturyhmässä toi esille,
silloin olisi pitänyt menetellä muka niin, että mennään
maksimaalisten investointitukien linjalle ja sillä tavalla,
käyttääksemme hänen ilmaisuaan,
hoidetaan tätä rakennemuutosta sitten rankimman
jälkeen, ja niin sitten 141 artiklaan ei hänen
mukaansa tarvitsisi jälkeenpäin enää oikeastaan
tukeutuakaan elikkä asia olisi hoidettu rakennemuutoksen
kautta pois päiväjärjestyksestä.
Tähän kelkkaan ei kuitenkaan lähdetty,
ja se oli äärimmäisen viisas ratkaisu.
Siitä olisi ensinnäkin ollut seurausta se, että toiminnallisesti
pajatso olisi tyhjennetty kertaheitolla. Toisekseen olisi pitänyt
olla jo silloin varmuus siitä, että se tuotanto,
johon investoidaan, on kannattavaa pitkällä aikavälillä niin,
että investoinnit voidaan kuolettaa, rahoittipa nuo nyt
sitten kuka tahansa. Kolmanneksi, kassaa ei pitänyt tyhjentää tuossa tilanteessa.
Jos se olisi tehty, se olisi ollut kohtalokasta. Se olisi ollut
kohtalokasta A- ja B-alueitten kannalta, ja se olisi ollut myöskin
kohtalokasta C-alueitten kannalta.
Näin sitten päädyttiin pitkän
keskustelun jälkeen siihen, että ei mennä niihin
investointitukitasoihin, joita komissaari haluaa, vaan mentiin alemmilla
tasoilla. Noin historiaan jääköön
sekin näin kirjatuksi, että kun tähän
tulokseen oli sitten keskustelujen jälkeen päädytty,
niin sekä tässä talossa että Simonkadun
tuntumassakin käytiin kuiskimassa, että olipa
hyvä ratkaisu. Nyt sitten, kun historioita kirjoitetaan,
sieltä pöytäkirjasta voi tämänkin
kaivaa esille.
Toisin sanoen mitä tämä tarkoittaa?
Kun valiokunta toteaa mietinnössään näin,
että "Suomi ei tätä mahdollisuutta käyttänyt
hyväksi, koska sitä ei pidetty kansallisesti tarkoituksenmukaisena
menettelynä", niin tämä tarkoittaa sitä,
että siinä on kaikki nämä eri
elementit taustalla elikkä kysymys oli siinä ajassa
ja siinä tilanteessa kokonaisvaltaisesta arvioinnista ja
ratkaisusta. Nyt kun ajatellaan tänä päivänä tätä asiaa,
olen sitä mieltä, että silloin tehtiin
varsin viisas ratkaisu. Muuten olemme yksimielisen mietinnön
takana, niin kuin kuvasta näkyy.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Maaseutuelinkeinojen rahoituslain 17 §:n
muuttaminen on nyt täällä ensimmäisessä käsittelyssä,
ja valiokunta on tehnyt nopean työn viime viikolla. Viime
tiistain istunnossa tämä lakiesitys esiteltiin,
ja nyt laki on täällä jo ensimmäisessä käsittelyssä ja
hyväksytään lähes muuttumattomana. Näin
on hyvä. Nimittäin tällä lailla
on kiire, jos aiotaan tulevan kesäkauden aikana maatalouden piirissä rakennustoimintaa
ja yleensä kehitystä viedä eteenpäin.
Tämän lakiesityksen kustannusvaikutus verrattuna
viime vuoteen on perustelujen mukaan noin 8,2 miljoonaa euroa, ja
se tietenkin lähtee Makeran varoista. Tässä yhteydessä on
syytä todeta se, että tämä Maatilatalouden kehittämisrahasto
tällä menolla, jos ei sinne lisää varoja
tule — niin kuin näyttää, että ei
ole tulossa — kyllä on loppumassa.
Mutta, herra puhemies, tämän lakiesityksen käsittely
antaa mahdollisuuden tarkastella myöskin maataloutemme
tilaa. Kyllä varmasti meistä itse kukin, joka
valtateiltä, pääväyliltä,
ajaa sivummalle maaseudulla ja katsoo, mitä siellä on tapahtunut,
voi yhdellä sanalla sanoa, että raju rakennemuutos
on viimeisten kymmenen vuoden aikana tapahtunut suomalaisessa perheviljelmäpohjaisessa
maataloudessa.
Meillä oli, kun Euroopan unioniin menimme, 105 000
maatilaa. Sellaisia, jotka nyt tukihakemuksia ovat täyttämässä tänä päivänä,
lienee runsas 70 000. MTT:n ennuste osoittaa, että vuonna
2010 näitä tiloja olisi 55 000. Jokainen tietää,
mitä tämä merkitsee myöskin
aluerakenteelle suomalaisessa yhteiskunnassa. Voi sanoa, että se
perusta, mille tämä yhteiskuntarakenne hyvin vahvasti
ja ennen kaikkea aluepolitiikka on rakentunut, kyllä on
tältä osin murenemassa. Se meidän täytyy
avoimesti myöntää ja tunnustaa tänä päivänä.
Kyllä tämä osaltaan siihen vaikuttaa
ja lisää kylien autioitumista. Mutta me olemme
realiteettien edessä. Sekin pitää samaan hengenvetoon
tunnustaa ja myöntää ja katsoa sitten,
miten tulevat toimeen ne viljelijät, jotka tänään
elävät maatilataloudesta, saavat siitä pääasiallisen
toimeentulonsa.
Kun tätä asiaa punnitsee, täytyy
todeta myöskin sen osalta, että maataloustulo,
joka on viljelijän palkkaa, oli vuonna 1994 ennen EU:ta
1,6 miljardia euroa. Viimeisten tilastojen mukaan viime vuodelta
se on 1,17 miljardia euroa. Jos verrataan muiden Euroopan maiden
talonpoikien tuloihin, kyllähän suomalainen talonpoika ei
ole pystynyt näiden EU-vuosien aikana kuromaan umpeen tätä kuilua.
En tiedä, mistä saamme lääkkeet
tähän ongelmaan, viljelijän tulotason
nostamiseen. Nyt se, mitä tämä niin sanottu suuri
maatalousreformi eli cap-uudistus tulee merkitsemään
tässä kokonaisuudessa, on monen monen kysymysmerkin
paikka vielä tällä hetkellä,
se mitä näiden tukijärjestelmien ratkaiseminen — onko
tilatuki, tasatuki vai yhdistelmämalli — tulee
merkitsemään sille, mitä viljelijälle
jää työpalkaksi. Tietenkään
työpalkkaa ei voi sanoa suoraan, koska nyt puhutaan tukiasiasta,
mutta valitettavaa on, että viljelijän palkka
muodostuu keskeisesti jo tänä päivänä tuista.
Tämähän on tosiasia.
Herra puhemies! On erittäin tärkeää,
että tämä lakiesitys saadaan nopeasti
ennen pääsiäistä käsiteltyä ja
investointien hakukiellot ministeriö voisi mahdollisimman
nopeasti jo huhtikuun aikana purkaa ja uusi hakukierros voisi lähteä matkaan. Nythän
on niin, että tämä koskee, niin kuin
lain perusteluissa todetaan, lähinnä lypsykarjataloutta,
naudanlihan tuotantoa, vuohi- ja lammastaloutta. Niin kuin valiokunnan
puheenjohtaja totesi, sikatalous, broilerituotanto, kanatalous on
tämän ulkopuolella. Pitää paikkansa,
että nimenomaan sikataloudessa tuotanto on voimakkaasti
kai kasvanut, noin 50 prosentilla, EU-vuosien aikana.
Mutta kyllä varmasti on perusteltua ja toivoisin semmoista
seikkaa, että myöskin sikataloudessa peruskorjaukset,
perusinvestoinnit, jo nyt olemassa olevissa sikaloissa, jotka ovat
välttämättömiä tehdä,
ja ympäristöön liittyvät investoinnit,
kun näistä päätöksiä tehdään,
tulisivat myöskin investointitukien piiriin. Aivan sama koskee
jo tuotannossa olevaa broileritaloutta, broilerhalleja, joita on
eri puolilla maata jonkin verran: nämä olisi otettava
huomioon ja myöskin se, että kun esimerkiksi broileripuolella
uusia tuotantoyksiköitä tulee erittäin
harvakseltaan — kun se on puhtaasti sopimustuotantoa, se
ei ole lisäämässä ylituotantoa
vaan yleensä tänä päivänä teurastamot
katsovat, että jos on markkinoita, voidaan tuotantoa lisätä — nämä tuotantoyksiköt
eivät saa jäädä sitten kaikkien
tukien ulkopuolelle. Yleensä tällaiset viljelijät,
joilla on erikoistuneita tuotantoja, ovat päätoimisia
viljelijöitä ja siitä elävät,
joten kyllä on oikein ja kohtuullista, että jokainen
talonpoika ja viljelijä pääsisi osalliseksi
näistä tukijärjestelmistä.
Toivon sitä, että kun maa- ja metsätalousministeriö tekee
näitä päätöksiä,
nämä asiat harkitaan. Olen siitä aivan
samaa mieltä, että tuotannon lisäämisen
tukitoiminta ei ole perusteluita, vaan ennen kaikkea se, että jo
olemassa olevat investoinnit voisivat kehittyä ja sillä tavalla
omaa tuotantotilaansa parantaa.
Herra puhemies! Minusta on hyvä, että valiokunta
on ollut tässä mietinnössä yksimielinen
ja tämä voidaan nopeasti ja joustavasti viedä läpi
ja ministeriö voisi purkaa todella jo tulevan huhtikuun
aikana tämän hakukiellon. Nimittäin kyllä ainakin
Pohjanmaan maakunnissa, niin Pohjanmaan kuin Etelä-Pohjanmaan
te-keskuksissa, on hakemuksia. Niitä on nyt siellä sisällä,
ja uusia tulee heti, kun hakukielto puretaan. Kyllä vielä kuitenkin
toivo sarastaa ainakin osassa maata maatalouden suhteen.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Toivo sarastaa, sanoi ed. Vihriälä viimeisiksi
sanoiksi. Se vaatii kyllä näillä näkymin
erittäin suurta uskoa myös ja ehkä vähän
rakkauttakin, että se toivo pysyy voimissaan ja esillä tuolla maaseudulla.
Ed. Vihriälä aloitti puheenvuoronsa kertomalla
niitä synkkiä lukuja, jotka viimeisen kymmenen
vuoden aikana ovat toteutuneet maatalouden kohdalla tässä maassa.
Huoli siitä, että kehityksen suunta ei käännykään,
on syvä ja aiheellinen. Edessä on tavattoman monenlaisia paineita,
jotka varsin suoraan heijastuvat ja vaikuttavat meidän
maatalouspolitiikkaamme ja määräävät
sitä.
Herra puhemies! Runsas kolme kuukautta sitten täällä käytiin
laaja keskustelu maatalouspolitiikasta, silloin välikysymyksen
pohjalta. Hyvin harvoin eduskunta pääsee maataloudesta
keskustelua käymään, koska näitä lakiesityksiä ei
tänne juurikaan tule ja EU:n yhteinen maatalouspolitiikka
merkitsee sitä, että eduskunnan päätösvalta
on kovinkin suppea. Määrärahakysymykset ovat
sellainen asia, johon voidaan puuttua budjetin yhteydessä ja
tietysti muihinkin asioihin budjetin ja kertomusten yhteydessä,
mutta varsinaisia päätöksiä ei
muutoin tänne juurikaan tule. Nyt on ehkä siinä mielessä poikkeuksellinen
tilanne, että meillä on käsittelyssä hallituksen
esitys ja siitä maa- ja metsätalousvaliokunnan
laatima yksimielinen mietintö, enkä tuohon mietintöön
minäkään mitään moitetta
sinänsä esitä. Se voidaan täällä varmasti
yksimielisesti hyväksyä ensimmäisessä ja
toisessa käsittelyssä.
Tämä on jatkona sille, mitä tapahtui
141-neuvotteluissa viime vuonna. Noissa neuvotteluissahan Suomen
hallituksen ja koko kansan antama tuki oli sillä, että olisi
saatu pitkäaikainen ja nouseva kansallisen tuen järjestelmä,
mutta tulos oli onneton. Saimme lyhytaikaisen ja laskevan sopimuksen.
Siitä sitten johtuu se, että olemme jatkossa entistä enemmän
unionin yhteisen maatalouspolitiikan varassa, kun nämä Suomen
erityisolosuhteisiin pohjautuvat liittymissopimuksen 141 ja 142
artiklat menettävät näin merkitystään. Tämä on
vakava kysymys, koska Suomen erityisolosuhteet eivät miksikään
muutu, mutta valitettavasti meidän maataloutemme puolustajat unionissa
ovat kadonneet ilmeisesti lähes kokonaan. Uskon, että kyllä ministeri
Korkeaoja teki parhaansa, mutta voimat eivät riittäneet
kohtuulliseen tulokseen, vaan sitten jouduttiin tälle tielle,
että nyt ainakin 141 menettää merkitystään
askel askeleelta.
Tavattoman tärkeä kysymys onkin se, mikä on tilanne
vuoden 2007 jälkeen. Sehän on ilmeisesti edelleen
varsin avoin. Ministeri voi varmaan yksilöidä,
mitä on paperilla tästä vuoden 2007 jälkeisestä ajasta.
Mutta ne tiedot, mitä itselläni on, ovat sellaiset,
että epävarmuus jatkuu, lyhytjänteisyys
vaivaa, byrokratia kasvaa jne. Kuitenkin on kysymys toisaalta kymmenientuhansien
ihmisten elinkeinosta, maaseudun elävänä pysymisestä,
aluepolitiikasta ja koko kansan elintarvikehuollosta, todella vakava
ja iso kysymys.
Tämä 141-neuvottelujen heikko tulos todella korjautuu
vielä tällä kaudella osittain sillä,
että muut tukimuodot voivat tuoda turvaa ja tulla tilalle,
mutta tilakohtaisia ja tuotantosuuntakohtaisia ongelmiahan meillä tulee
tässä olemaan entistä enemmän.
Tämä on nyt mennyttä, ja tällä lainsäädännöllä,
joka nyt on käsittelyssä, tämä pitää panna
täytäntöön.
Tässä on ehkä se tilanne, että voisi
ajatella, että tässä 17 §:ssä olisi
sanamuoto, että "korotettua tukea tulee myöntää vuosina"
jne., koska henki on se, että meidän on käytettävä maksimaalisesti
tuet, jotta säilytetään jatkossa oikeus
niihin. Mutta tietysti, jos siinä on, että "tulee",
silloin se harkintamahdollisuus sellaisessa tilanteessa, mistä tässä sikatalouden
osalta sanottiin, on sitten poissa, eli eduskunnan ei varmaan ole
viisasta tehdä tällaista lain säädöstä,
mutta ministerin ja koko hallituksen on kyllä muistettava,
että määrärahojen on riitettävä Makerassa
ja muutoin maksimaalisiin tukiin. Muuten olemme hukassa seuraavissa
neuvotteluissa, kun käydään läpi
näitä vaikeita kysymyksiä jatkossa ihan
pian, koska niin onnettoman lyhyt sopimus meillä nyt on
käsittelyssä.
Herra puhemies! EU:n laajeneminen tuo uusia haasteita maataloudelle,
ei ihan nopeasti, mutta melko pian kuitenkin, ja varmaan jo tuossa
tämän vuosikymmenen loppuvuosina maatalouden markkinatilanteet
muuttuvat ja häiriöt lisääntyvät.
Edelleen, komissio vaihtuu tänä vuonna parlamenttivaalien
jälkeen: komissaari Fischler jää pois,
komissaari Liikanen jää pois jne. Me olemme siinäkin
suhteessa aika arvaamattomassa tilanteessa, minkälaisten
henkilöiden kanssa näitä neuvotteluja
jatkossa käydään.
EU:n budjettiesitys on tullut seuraavalle kaudelle 2007—2013,
ja siellä on pääpaino työllisyydellä sekä tutkimuksella
ja tuotekehittelyllä. Maatalouden varoja ollaan leikkaamassa,
ja toisaalta tämä kuuluisa modulaatio, joka on
hirviö tässä yhteydessä, on
siellä toteutumassa ja luo äärettömän
suuria paineita maataloutta kohtaan, maatalouden tukia kohtaan.
Meidän viljelijät eivät kestä sitä,
että näitä tukia edelleen leikattaisiin
myös cap-uudistuksen myötä.
Tämä tuo suuria ongelmia ja vaikeuksia. Wto-neuvottelut
ovat edessä, ja ne aiheuttavat huolta aiheellisesti. Eli
meillä on todella suuria kysymyksiä edessä,
ja nyt pitäisi saada meidän etujemme mukainen
tai meille ainakin kohtuullinen cap-uudistus, joka turvaisi viljelijöiden
tulotason. Sen lisäksi tarvitaan ja hallituksen pitää miettiä verotuksellisia
keinoja, lomitus- ja muita keinoja, joita pitää kehittää ja
parantaa viljelijöiden etujen mukaisesti. Vahvaa aluepolitiikkaa tarvitaan
myös, jotta viljelijäväestölle,
joka on maaseutuväestöä, säilyy
ja turvataan myös palvelut niillä alueilla, missä he
asuvat, edes kohtuullisen lähellä.
Nils-Anders Granvik /r:
Värderade herr talman! Som det har framkommit är
syftet med 17 § landsbygdsnäringarnas finansieringslag
framför allt att fastslå de förhöjda
nivåerna på investeringsstöden inom jordbruket
enligt det avtal som träffades mellan Finland och EU-kommissionen
i förhandlingarna om artikel 141 i höstas. Som
av motiveringstexterna framgår har Finland inte använt
de högsta nivåerna som det tidigare avtalet skulle
ha tillåtit. Vi har ansett att lönsamhet i produktionen
bör prioriteras framom överhöga investeringsstöd.
Nu har Finland inget val. Artikel 141-avtalet tvingar Finland
att använda maximala nivåer för stöd
av investeringar. Det är en märklig situation som
vi har hamnat i. För bonden är det viktiga att det
finns lönsamhet i produktionen. Om inte produktionen är
lönsam hjälper det inte fastän produktionsbyggnaderna
skulle vara helt gratis.
Med ovanstående argument vill jag varna regeringen
att tro att denna finansieringslag är en tillräcklig
medicin för att få ekonomin i skick på gårdarna.
Tvärtom kan överhöga investeringsstöd
vara en verklig risk för en lönsam produktion
om de leder till att vi riskerar det nationella produktionsstödet.
Efter förlängningen av artikel 141 borde det inte
finnas några som helst tvivel om att kommissionens målsättning är
att avveckla de nationella stöden, särskilt för
den enmagade djursektorn.
Arvoisa puhemies! Komissio haluaa nopean rakennekehityksen saadakseen
motiivin lakkauttaa Etelä-Suomen tuotantotuen valtuudet.
Meillä on raskaat todisteet siitä, että tapahtumilla
A- ja B-alueilla on vaikutuksensa myös C-alueelle. En likimainkaan
ole varma, että hallituksen tapa rangaista C-alueita samoilla
vastoinkäymisillä kuin A—B-alueilta,
on kovin järkevä. Sen sijaan että olla
kateellinen C-alueen paremmista valtakirjoista, pitäisi
katsoa, mitkä mahdollisuudet olisi, jos kokeilisimme eri
teitä pohjoisen ja etelän välillä.
Ei voi olla kenenkään onni, että koko
maassa menisimme tasapuolisuuden nimissä kohti kannattamatonta
tuotantoa.
141-sopimus antaa Suomelle, jos markkinatilanne niin vaatii,
mahdollisuuden asettaa ylituottaville sektoreille investointituen
hakukielto. Erityisesti sianlihan tuotantoa koskien meillä on huomattavasti
isompi kapasiteetti kuin mitä kansallinen kulutus vaatii.
Jos kansallisesti tuetulla tuotannolla lähetämme
ylijäämämme yhteisille markkinoille,
reaktiot naapurimailta ja komissiolta tulevat kuin kirjeet postissa.
Olen täysin vakuuttunut siitä, että jos
emme pidä tuotantoa kurissa, vaarannamme oikeutemme kansalliseen tukeen.
Viime 141-neuvottelujen tulos puhuu selkeää kieltään.
Olen sitä mieltä, että Suomen maatalouspolitiikka
on tullut tienhaaraan. Voimme valita, haluammeko pitää kansallisesti
tuotantotuettua perheviljelyä vai haluammeko uskoa, että voimme kilpailla
yhteisiä eurooppalaisia olosuhteita vastaan ilman kansallista
tuotantotukea. Mielestäni vastaus on selkeä. Ilman
kansallista tukea emme voi ylläpitää tuotantoa
ja siten emme myöskään tuottaa jalostusteollisuuteemme
riittävästi tarvittavia raaka-aineita. On myös
muistettava, että meillä on tuotantorajoituksia
molemmissa artikloissa, siis 141 ja 142. Jos tuotanto ylittää tietyn rajan,
tukitasot automaattisesti leikataan.
Pelastaaksemme sikatalouden on hakumenettelyssä oltava
pidättyväisyys. Noin 140 käsittelemätöntä sikatalouden
investointitukihakemusta on tällä hetkellä te-keskusten
pöydillä, ja suuri osa näistä on
erittäin isoja hankkeita. Jos kaikki nämä toteutuvat,
syntyy markkinoilla kaaos. Ennen kuin hakemusmenettelyä avataan,
meillä on oltava selkeä kuva siitä, missä määrin
hakemukset toteutuvat. On itsestäänselvää,
että hakukielto ei voi vallita miten kauan tahansa.
Eri tilanteissa olemme ottaneet kantaa suuremman luomulihan
ja muiden luomutuotteiden tuotannon puolesta. Vaikka antaisimme
luomusektorille mahdollisuuden saada investointitukea, tämä ei
merkittävästi lisäisi tuotantoa, mutta jos
haluamme saavuttaa lisätylle luomutuotannolle asetetut
tavoitteet, meidän on annettava mahdollisuus investoida.
Volyymivaikutukset ovat tosi marginaaliset.
Jos katsomme vähän pidemmälle, mielestäni seuraavan
avauksen on annettava sukupolvenvaihdosten yhteydessä mahdollisuus
kehittää tuotantoa. Voidaan todeta, että jokaisen
sukupolvenvaihdoksen jälkeen syntyy investointitarve. Vanha
sukupolvi on ollut pidättyväinen antaakseen uusille
viljelijöille mahdollisuuden itse muokata tulevaisuuttaan.
Näin sen tulee ollakin.
Herr talman! Utskottets betänkande bör naturligtvis
godkännas oförändrat eftersom det är
enhälligt, men jag hoppas att ministern, ministeriet och
regeringen beaktar de faktabaserade tankar som jag här
har framfört.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Kun useammassa puheenvuorossa on kosketeltu
tätä rakennekehitykseen liittyvää arviointia,
niin muutama näkemys varmasti tässä yhteydessä on
jo paikallaan.
Niin kuin täällä on referoitu, 141-ratkaisun oleellinen
osa oli se, että Suomi sitoutuu käyttämään
yhteisen maatalouspolitiikan mahdollisuuksia täysimääräisesti
sen edellytyksenä, että kansallisia tukia voidaan
maksaa. En lähde arvioimaan edellisen 141-ratkaisun jälkeen
tehtyjä linjauksia, mutta olisi ehkä ollut paikallaan
käydä komission kanssa jo silloin syvemmät
keskustelut siitä, miten komissio näkee tämän
Suomen maatalouden tukijärjestelmän tulevaisuuden
ja minkälaisia reunaehtoja Suomi itse haluaa asettaa, jotta
näihin neuvotteluihin mentäessä ei olisi tarvinnut
lähteä liikkeelle siitä tilanteesta,
jossa oltiin vuonna 1994 tai 1995, kun jäsenyys toteutui.
Mutta nyt joka tapauksessa tästä menettelytavasta
on olemassa yhteisymmärys, ja se lähtee siitä,
että todella, niin kuin 141-artiklan sanamuoto jo sanoo,
yhteisen maatalouspolitiikan toimet ovat ensisijaisia ja niitä käytetään
täysmääräisesti. Jos arvioisin
unionin suhtautumista tähän pohjoiseen maatalouteen,
niin olen hyvin vakuuttunut siitä, että millään
tasolla unionissa ei ole sellaista pyrkimystä, että maatalouden
harjoittaminen tällä pohjoisella alueella, jolla
perinteisesti maataloutta on harjoitettu, pitäisi lopettaa
tai ylipäätään missään
muualla unionin alueella. Eli sellaiset tuet, joilla mahdollistetaan
tämän tuotannon jatkuminen, ovat jatkossakin varmasti
sallittuja.
Toisaalta olemme kuitenkin yhteisillä markkinoilla,
mikä puolestaan merkitsee sitä, että aivan varmasti
koko ajan tullaan seuraamaan sitä, ovatko käytetyt
tuet — nämä 141-tuethan ovat valtiontukijärjestelmän
piirissä olevia valtiontukia — sellaisia, että kilpailu
vääristyy. On selvää, että vähintäänkin
naapurimme pitävät huolen, niin kuin ed. Granvik
totesi puheenvuorossaan, siitä että tällaista
kilpailun vääristymistä ei saa tapahtua
tukien avulla. Tähän väliin meidän
on asetuttava.
Mitä tarkoittaa sitten täysimääräinen
hyväksikäyttö näissä tuissa?
Kävin nimenomaan tästä asiasta komissaari
Fischlerin kanssa tarkentavan keskustelun silloin viimeisessä,
sopimukseen päättyneessä neuvottelutilanteessa
ja tarkensin, mikä tämä näkemys
näiden investointitukien käytöstä on,
ja se lähtee nimenomaan siitä, että me
itse päätämme Suomessa sen, minkälaista
rakennetta haluamme edistää maataloudessa, ja myös
sen, milloin katsomme markkinatilanteen ja muut seikat huomioon
ottaen olevan perusteltua investoida. Mutta sitten, kun katsotaan,
että investointi on meidän kannaltamme tarkoituksenmukainen
sekä ajallisesti että kooltaan, silloin käytetään
täysimääräisesti näitä tukia
hyväksi. Tältä pohjalta arvioidaan nyt
näitä hakukieltoja, ja kyllä tilanne
sikatalouden osalta on sen kaltainen, että nyt ei ole perusteltua
sikatalouden laajennusinvestointeja toteuttaa.
Mitä tulee sitten muutoin tähän rakennekehitykseen
ja siitä aiheutuvaan maatilojen lukumäärän
alenemiseen ja sen arvioimiseen, miten Suomen maatalouden kilpailukykyä tulisi
kehittää, niin tilanne on kyllä varmasti
sellainen, että jatkossakaan meillä ei ole mahdollisuutta
tukitasoja korottamalla kompensoida sitä, jos me jäämme
tuottavuuskehityksessä esimerkiksi Tanskasta jälkeen.
Me olemme samoilla markkinoilla, ja se merkitsee sitä,
että meidän täytyy pitää huolta siitä,
että kilpailukykyero ei kasva näihin tärkeimpiin
kilpailijamaihin verrattuna. Se asettaa tietyt ehdot muun muassa
tälle rakennekehitykselle. Toisaalta tietysti tämä ei
tarkoita sitä, ettei luonnonolosuhteissa ja muissa toimintaolosuhteissa
pysyvästi olevia eroja voitaisi jatkossakin kompensoida
kansallisen tuen avulla. Mutta tässäkin asiassa
on ikään kuin kaksi reunaa asetettu, missä välissä meidän
tulee toimia.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministerille kommenttina äskeisen
puheenvuoron johdosta ja erikoisesti sen alkuosan johdosta, jossa
arvoisa ministeri totesi, että olisi ollut hyvä näitten
viime kuukausina käytyjen neuvottelujen kannalta, että silloin aikoinaan
olisi menty niihin maksimaalisiin investointitukiprosentteihin,
näin ymmärsin. Totean vaan sen, että kun
meneteltiin niin kuin meneteltiin, niin ei komissaari reklamoinut
sitä ratkaisua. Eli siinä tilanteessa ymmärsin
sen, että näin onkin tarkoituksenmukaista suomalaisen
maatalouden silloisen syvällisen olemuksen kannalta ja tilanteen
kannalta menetellä, että se on viisas ratkaisu,
se on turvaava ratkaisu. Ja itse asiassa arvoisan ministerin puheenvuoron
loppuosassa, kun hän siteerasi viimeaikaisia komissaari Fischlerin
näkemyksiä, oli se sama henki eikä se ollut
itse asiassa siitä miksikään muuttunut.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin arvoisan ministeri Korkeaojan puheenvuoroon
viitata siltä osin, kun hän puhui yleensä Euroopan
unionin maataloustuesta ja sen yleisestä luonteesta. Tiedämme
toki, että Euroopan unionia on syytetty epäreiluista
tuista ja muun muassa Johannesburgissa 2002 syyskuussa tämä oli
vahvasti esillä. Muistan kyllä, että myös
eduskunnan ajankohtaiskeskustelussa 24. lokakuuta 2002 ympäristövaliokunnan
varapuheenjohtaja ed. Isohookana-Asunmaa viittasi näihin
epäreiluihin tukiin ja siihen, että niistä pitäisi
päästä irti. Näin ollen tämä on
eräs asia, joka myöskin ministerin maatalousneuvostossa
tulee ehkä keskusteluun, toivon mukaan.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ministeri Korkeaojan kanssa olen kyllä samaa
mieltä siitä, että ei EU:ssa varmaankaan
keskisessä Euroopassa erityisesti julkilausuttua halua
ole Pohjoismaista ja Suomesta maataloutta lakkauttaa, mutta ne paineet,
jotka ovat edessä ja jotka nyt tiedetään,
johtavat kyllä siihen valitettavasti, ja maataloudella on äärimmäisen
vähän ja heikkoja puolustajia koko unioninkin
alueella. Siihen vaaraan halusin kiinnittää voimakkaasti
huomiota. Toki voisin entisen ministerin Heikki Haaviston sanoja
muistella, mitä hän sanoi silloin, kun tuli jäsenyysneuvotteluista.
Ne eivät olleet rohkaisevia, mutta jätän
ne nyt toistamatta.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusasen äskeisen puheenvuoron
johdosta: Kun meillä oli tämä kestävän
kehityksen keskustelu pari viikkoa sitten vai mitä siitä on,
sitä varten luin tuon ed. Isohookana-Asunmaan puheenvuoron
niin kuin ne muutkin puheenvuorot, mitä oli käytetty
silloin puolitoista vuotta aikaisemmin, ja kiinnitin tuohon kohtaan
huomiota. Mutta kun olen sen näin äskettäin
lukenut, niin voin ilmoittaa ed. Tiusaselle, että sillä ei
ollut mitään tekemistä nyt käytävän
investointitukikeskustelun kanssa.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle totean vaan, että reklamaatio
tuli sitten komissaarilta näissä neuvotteluissa, niiden
aluksi.
Mitä tulee sitten, ed. Kankaanniemi, näihin puolustajiin,
niin kyllä Euroopan unionin tasolla on erittäin
vahva poliittinen tahto sille, että maatalouselinkeino
voi säilyä kaikkialla EU:n alueella.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on vähän
semmoinen hämäläinen ratkaisu komissaari
Fischlerillä ollut. Silloin kun on reklamoitavaa, niin
pitää reklamoida välittömästi
eikä vuosien jälkeen.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama asia, jotka haluan tuoda esille.
Ed. Pulliainen ensimmäisessä varsinaisessa puheenvuorossaan
toi esille sen, että se aikaisempi tukitaso olisi ollut
parempi, ja varmasti näin on. Nyt jouduttiin tilanteeseen,
että korkeimmat tukitasot oli otettava pakosta käyttöön.
Perusteltuja nämä aikaisemmat tukitasot tietysti
olivat kahdeltakin osin: ensinnäkin rahojen riittävyys; viittaan
tässä Makeraan. Sitten toisaalta rakennekehitys
on ollut ihan riittävän nopeaa jo tälläkin tukitasolla.
Sitten tulee muistaa se, että ne investoinnit eivät
sinällään kata tuotannon kannattavuutta
pitemmällä aikavälillä, eivät
sinällään kata, vaan nimenomaan sen tuotannon
tulee olla kannattavaa. Me tarvitsemme riittävät
tukitasot myös siihen tuotantoon. On selvää,
että tällaisilla tukitasoilla, mitkä nyt
on vuoteen 2007, ei jatkossa voida jatkaa, vaan jotain tämmöistä järkevämpää tukitasoa
tähän pitää saada.
Arvoisa puhemies! Haluan tässä lopuksi korostaa
sitä, mitä mietintöön on kirjattu,
eli valiokunta korostaa sitä, että "lain tultua
hyväksytyksi tulee myös tarvittavat alemman asteiset
säädökset antaa joutuisasti, jotta tukien
hakumenettely voidaan avata mahdollisimman pikaisesti. Samalla tulee
varmistaa, ettei hakukiellosta aiheudu oikeuden menetyksiä".
Tätä valiokunta piti hyvin tärkeänä,
että nyt mennään eteenpäin tässä niin,
että tällaisia epäoikeudenmukaisuuksia
ei pääse syntymään, ei tule
väliinputoajia. Siinäkin mielessä on
tietysti ollut erittäin tärkeää, että tämä laki
saadaan nyt nopeasti käsiteltyä. Mutta korostan
vielä sitä, että tässä jatkossa,
kun seuraavat viikot tulevat ja tätä lainsäädäntöä aletaan
käytännössä toteuttaa, nämä epäoikeudenmukaisuudet,
mitkä mahdollisesti voivat syntyä, tulee pystyä välttämään.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä vaiheessa ministerinkin
jo käytettyä puheenvuoronsa vaan muutama kommentti
tosiaan omaltakin osaltani. Näen tärkeänä sen,
että haku avataan yhtä aikaa A-, B- ja C-alueella.
Siitä on tullut yhteydenottoja yrittäjiltä toki
nyt jonkun aikaa, milloin avataan. Toivon, vaikka ensimmäiset
arviot olivat, että toukokuun puolelle menee, että ministeriössä ja
muutenkin nyt sitten tämän lain käsittely
etenee niin nopeasti, että huhtikuussa päästäisiin
liikkeelle.
Tosiaan, kuten ed. Lämsä totesi, väliinputoajien
asia on sellainen, että niitä ei todellakaan tule sallia.
Olen ymmärtänyt sillä tavalla, että näistä aiemmista
kiivaista keskusteluista on päästy eteenpäin
ja yrittäjätkin ovat sitä mieltä,
että nyt pitää katsoa eteenpäin,
saada cap-reformia liikkeelle, kotimaista ratkaisua sen suhteen,
mihin siinä päädytään,
katsottava sitä kokonaisuutta yleensäkin eteenpäin.
Yksi tärkeä asia on, että on huolehdittava
Makeran rahoituksesta, jos meinataan, että käytännössä jotakin
tapahtuu.
Vielä olisin ministeriltä kysynyt tulevaisuuden
hakukiellon notifikaatiosta EU:ssa, miten se käytännössä hoidetaan,
jottei hakuruuhkaa pääse syntymään.
Jos jonkin tietyn sektorin osalta hakukieltoon päädytään,
ilmeisesti tänä keväänä pitäisi
käsitellä tämä asia hyvin nopeasti.
Jos näitä hakukieltoja päädytään
esittämään, niin olen ymmärtänyt,
että käytännössä se
hyväksyntä EU:n komissiosta pitäisi saada,
ennen kuin investointitukien haku voidaan avata. Eli jos ministeri
voi vähän tähän kommentoida,
mitenkä aikataulun osalta tämä tilanne
on.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kohtuullisen selkeästi tämä asia
on täällä tullut jo esille, mutta pikkuisen
palauttaisin vielä kuitenkin mieleen historiaa. Silloin
kun Suomi liittyi EU:hun vuonna 95 ja päästiin
ensimmäistä artiklan 141 mukaista ratkaisua toteuttamaan, niin
silloin Etelä-Suomessa oli käytössä korotetut
investointituet. Kaikki viljelijät eivät tietysti niitä käyttäneet,
koska kaikilla ei juuri sillä hetkellä sattunut
olemaan investointitarvetta tai ei ollut välttämättä rohkeutta
investoida, ja se johti sitten siihen tilanteeseen, että jonkin
verran syntyi porua maan eri puolilla siitä, että yhdessä osassa
maata on korotetut investointituet.
Kun sitten mentiin siihen seuraavaan jaksoon eli vuosiin 2000—2003,
niin silloin Suomessa päädyttiin siihen ratkaisuun,
että investointituet ovat samat joka puolella Suomea, jolloin
vältytään sitten siitä, että maa
olisi jaettu investointitukien osalta kahteen erilaiseen alueeseen.
Jälkeenpäin on tietysti helppo olla viisas.
Jälkiviisaus on sitä imelintä viisautta,
vai miten se menikään siellä eräässä tunnetussa
kirjassa, niin että oliko sittenkin tehty väärä ratkaisu.
Kuitenkaan kukaan ei sitä siinä vaiheessa kritisoinut,
eivät tuottajajärjestöt, ei mikään
poliittinen puolue eikä mikään muukaan
taho. Sitä pidettiin, niin kuin mietinnössä todetaan,
tarkoituksenmukaisena siinä vaiheessa, eikä myöskään,
niin kuin ed. Pulliainen täällä totesi,
komission suunnasta tullut minkään näköistä viestiä siitä,
että nyt Suomi menettelee väärin, kun
ei käytä korotettuja investointitukia A- ja B-alueella.
Kaikki oli siinä mielessä hyvässä järjestyksessä.
Sitä tietysti perusteltiin kahdella syyllä: ensinnäkin
siten, että rahat eivät välttämättä riitä kaikkiin
investointeihin. Mietittiin sitä, miten Makera kestää tulevaisuudessa.
Taas toisaalta toinen kestävä periaate oli se,
että alueet ovat samalla viivalla, kun lähdetään
investointeja tekemään, niin että harjoittaa
sitten maitotaloutta Etelä-Suomessa tai Pohjois-Suomessa
tai Sisä-Suomessa tai ihan missä tahansa, niin
investointituet ovat samalla tasolla.
Kun sitten lähdettiin tähän kierrokseen
eli kohti sitä aikaa, mitä nyt eletään
ja minkä takia tämä asia täällä on
esillä, niin Suomen neuvottelutavoitteissa oli edelleen
se, että haettiin saman tyyppisiä investointitukitasoja
kuin oli vuosina 2000—2003 myös vuodelle 2004
ja siitä eteenpäin. Mutta valitettavasti neuvotteluissa
kävi niin kuin kävi, eli me emme saaneet sitä,
mitä haimme. Me emme saaneet korotettuja mahdollisuuksia
tuotannon tukemiseen. Me saimme paluupostissa sitten korotetut mahdollisuudet
investointitukiin, ja kaikki eivät tästä asiasta
ole ollenkaan tyytyväisiä. Tämä ei
ollut ollenkaan Suomen tavoite. No, kun tämä nyt
on täällä, tälle ei siinä mielessä enää mitään
voida, ja se on sitten pelkkää historian kirjoittamista
ja historian toistamista, miten tähän ajauduttiin
ja olisiko neuvotteluissa pitänyt tehdä jotain
toisella tavalla tai mitä ylipäätään
olisi pitänyt tehdä, jotta ei oltaisi saatu sellaista,
mitä ei haluttu.
Nyt sitten, kun katsotaan hallituksen esitystä, tässä lähdetään
myös liikkeelle siitä, että vastaavalla
tavalla korotettuja investointitukia voidaan myöntää myös
C-tukialueelle. Se perustellaan: "Yhtenäisen maatalouspolitiikan
ja alueiden tasapainoisen kehityksen turvaamiseksi Suomi pitää tarpeellisena
soveltaa edellä tarkoitettuja enimmäismääriä myös
142 artiklan mukaisilla C1—C4-tukialueilla." Tämä on
selkeä linjanvalinta siitä, että tulevaisuudessa
tai näinä neljänä vuonna myös
C-tukialueella käytetään samoja investointitukitasoja
kuin Etelä-Suomessa. Tämän periaatteen
minä voin hyväksyä, siinä ei
ole yhtään mitään.
Mutta jos ollaan huolissaan Makerasta, siitä miten
rahat riittävät tuleviin investointeihin, niin silloin
tämän tyyppistä linjausta ei pitäisi
tehdä, koska tämä vie erittäin
paljon rahaa Makeran potista. Jos ei olla varmoja siitä,
että rahastoon saadaan lisää rahaa tulevaisuudessa,
silloin tämä yhtenäisyys pitäisi
unohtaa. Se voisi johtaa sitten siihen, mitä ed. Granvik
täällä jollain tavalla heitti ilmaan
keskustelun alla siitä, pitäisikö Suomessa
sitten olla kahta täydellisesti erilaista maatalouspolitiikkaa
niin, että investointituet eriytyisivät ja tuotantotuet
myös eriytyisivät vielä enemmän
kuin tällä hetkellä.
Minun mielestäni näin ei pidä tehdä.
Jo tällä hetkellä tuotantotukien tasoerot
eri puolilla Suomea ovat liian suuret. Ne eivät perustu
mihinkään maantieteellisiin tai ilmastollisiin
olosuhteisiin täysimääräisesti.
On tiettyjä eroja, ja ne tietysti pitää tunnustaa,
ja sen pohjalta pitää toimia, mutta niin jyrkkiä eroja,
mitä tällä hetkellä esimerkiksi
on A- ja B-tukialueen ja C-tukialueen rajalla ei minun mielestäni
pitäisi sallia. Se, millä tavalla niitä eroja
sitten tasataan ottaen huomioon 141 artiklan neuvottelujen lopputulos,
siinä se vaikeus sitten onkin. Se tulee eteen tänä keväänä,
kun mietitään, miten tätä cap-reformia
toteutetaan, kun mietitään sitä, millä tavalla
lfa-tuen korottamista kohdennetaan kotieläintiloille tai
muille tiloille, miten se tehdään alueellisesti
tai muulla tavalla. Se ei ole ollenkaan yksinkertainen asia.
Minun mielestäni siitäkin huolimatta kirkkaana
tavoitteena pitää olla sen, että jos
kerran investointituissa lähdetään siitä,
että ollaan samalla viivalla, niin myös tuotantotuessa
pitäisi päästä oikeudenmukaiseen
ratkaisuun ottaen huomioon niin eri tuotantosuunnat kuin eri alueet
Suomessakin. Myös kun päätetään
siitä, millä tavalla niitä Makeran niukkenevia
varoja jaetaan investointeihin, vastaavalla tavalla sielläkin
pitäisi jonkin näköinen tasapuolisuus
ja oikeudenmukaisuus olla niin alueitten kuin tuotantosuuntienkin
välillä. Haaste on erittäin kova, ja
tässäkin asiassa oppositio on valmis antamaan
tukea hallitukselle, kun tehdään oikeita ratkaisuja.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jo koulutuksensa puolesta ed. Jari Koskisella
on hyvät tiedot maataloudesta. Sitä en kiistä ollenkaan.
Mutta yksi heikko kohta hänellä näyttää edelleen
olevan; se on maatalouden ilmasto-oppi, jossa hänellä on
erinomaisen paljon vielä opeteltavaa. Siinä ei
mitään muuta kuin seuraisitte, ed. Jari Koskinen,
televisiolähetyksiä: Kun peräkkäisissä spoteissa
ensiksi näytetään sitä, mitenkä pannaan
harson alle potaattia parasta aikaa, ja sitten, miten metrisen hangen
päällä hiihdellään
toisessa paikassa, ja sitten katotte vähän kartalta,
missä ne paikat ovat, se auttaa erittäin paljon
miettimään näitä maatalouden
peruskysymyksiä ilmastonkin kannalta.
Jari Koskinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Otan kunnioituksella vastaan sen, että ed.
Pulliainen toteaa, että minulla on vain yksi puute. Minä uskon,
että niitä on kyllä paljon enemmän.
Mutta tulihan sekin eduskunnan pöytäkirjoihin,
ja sieltä sitä ehkä tulevaisuudessa voi
sitten lainata.
Tähän ilmasto-oppiin: Todennäköisesti
olen siinä heikoilla jäljillä, mutta
kun olen seurannut esimerkiksi Käytännön
maamiehessä, kun järjestetään
vuosittain satotasokilpailuja, missäpäin Suomea
yleensä on voitettu satotasokilpailut, niin voittajat eivät
sattumalta ole kyllä täällä Etelä-Suomessa.
Ne ovat jossain, olisivatko peräti Pohjois-Pohjanmaalla
tai jossain sielläpäin, missä on tullut
aika kovia satoja, 8 000 kiloa hehtaarilta tai muita vastaavia.
Muun muassa maa- ja metsätalousvaliokunta on moneen otteeseen
vieraillut siellä Pohjois-Pohjanmaalla. Viime kesänä kävimme
myös katsomassa siellä Tyrnävän seudulla,
missä on minun mielestäni kohtuullisen hyvät
viljelymaat ainakin perunan viljelyyn. Varmaan jos sen tyyppisiä alueita
olisi jossainpäin Suomea enemmän, niin tilanne
voisi olla vähän parempi.
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun minä olen, ed. Pulliainen, istuttanut
perunaa 170 kilometriä napapiirin pohjoispuolella parikymmentä vuotta,
niin minä haluaisin muistuttaa nyt tässä maatalouskeskustelussa,
että kun meille tulee EU:hun myöskin Puola ja
me muistamme ja tiedämme, kuinka viljavat pellot ja alueet
siellä on, ja kun sinne pannaan tämän
päivän tekniikka, niin me olemme entistä vaikeammassa
paikassa silloin. Ilmasto-oppi pitää luonnollisesti
tietää maanviljelyksessä ja maataloudessa,
mutta kyllä pitää koko ajan myöskin
muistaa se, että kun meillä on yli 1 000 kilometriä pitkä maa,
niin siitä ilmastosta huolimatta pitää maatalouden
menestyä hyvinkin pohjoisissa suomalaisissa oloissa.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Vielman esiin
nostamaan ajattelutapaan. Totta kai se on perusteltua, että maan
sisällä tuotanto-olosuhteissa olevat erot otetaan
huomioon, ja niin tänä päivänä tehdäänkin.
Mutta kyllä siinä, miten me sitten pärjäämme
kilpailussa Puolan taikka Unkarin tai vastaavan tuotannon kanssa, on
kaksi asiaa ylitse muiden: Ensimmäinen on se, mitä suomalaiset
kuluttajat haluavat, haluavatko he ostaa ja kuluttaa suomalaista
ruokaa ja toiseksi haluaako suomalainen elintarviketeollisuus arvostaa
suomalaista raaka-ainetta. Jos nämä kaksi asiaa
säilyvät meillä hyvinä, niin meillä säilyy
myöskin kotimainen tuotanto. Emme me kykene koskaan olosuhteistamme
johtuen kilpailemaan Unkarin ja Puolan kanssa. Niistä on
turha puhua samana päivänä.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! On erinomainen asia, että tämä laki
korotetusta investointituesta nyt saadaan tällä tavalla
yksimielisesti eteenpäin. Tätä on odotettu,
ja paljon on investointitarvetta, ja nyt se sitten vihdoin viimein avautuu.
Myöskin se oli erittäin hienoa kuulla, että ministeri
Korkeaoja totesi, että nämä eri alojen
itsensä esille nostamat ongelmat investointitukien avaamisessa
otetaan huomioon, ja viittaan nyt tässä erityisesti
tuohon sika- ja siipikarjatalouteen, joissa myöskin alalla
itsellään on selkeästi vastuu ja vastuullisia
puheenvuoroja on käytetty tältä osin.
Mutta, herra puhemies, on aivan oleellista, että ne,
jotka haluavat investoida, voivat sitä tehdä.
Vähintään yhtä tärkeää on
tietenkin pitää huoli siitä, että itse
tuotanto on myöskin kannattavaa, ja tämä on
se suurin haaste, joka meillä ilman muuta maatalouspolitiikassa
on. Aivan erityisesti nuorten osalta on tärkeää,
että tiedetään alan jatkuvuuteen vaikuttavat
taloudelliset reunaehdot mahdollisimman pitkäjänteisesti.
Tämä on osittain puuttunut suomalaisesta maatalouspolitiikasta,
ja toivottavasti tämä nyt näiden ratkaisujen
myötä paranee.
Myös tervehdin ilolla sitä, että nämä tuet
tulevat nyt sitten koko Suomeen samalla tavalla. Kun tässä nyt
on puhuttu etelä—pohjoinen-akselista, niin kyllähän
se näin on, että karvahatuille tulee kyllä perunankasvatuksessa
kesäkäyttöä, jos tuolla pohjoisessa
samaan aikaan perunat laitetaan maahan kuin eteläisimmässä Suomessa.
Mutta, herra puhemies, viittaan vielä tuohon MTT:n
tutkimukseen, jossa oli haarukoitu sitä, ketkä jatkavat
ja minkälaisella volyymilla suomalaista maataloustuotantoa
tulevaisuudessa harjoitetaan. Kyllähän siinä selvästi
tuli ilmi se, että investoijat saavat tosissaan investoida,
jos aiotaan säilyttää omavarainen elintarviketalous. Siinä mielessä on
tärkeää, että kaikenlaiset tilat perheviljelmäpohjalta
pystyvät investoimaan ja jatkamaan maataloustuotantoa.
Se on ainoa tapa, jolla me takaamme omavaraisen elintarviketuotannon,
joka on kaikkien meidän etu ja tavoite.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt on todellakin yleiskeskustelun paikka,
ensimmäisen käsittelyn yleiskeskustelu, ja tässä mielessä kun
olemme osa Euroopan unionia, niin myöskin tämän
yleisen Euroopan unionin ympäristön on syytä olla
keskustelussa, niin kuin täällä nyt on
tullutkin jo esiin. Toteaisin kyllä tässä edelleenkin
sen, mihin täällä maatalousvaliokunnan
puheenjohtaja viittasi, että vääränlainen
toiminta voi johtaa myös sellaisiin ratkaisuihin, joihin
liittyy muita ongelmia. Viittaan tähän suursikala-ajatteluun
ja myöskin kestävään elintarviketuotantoon,
joka on juuri, niin kuin täällä jo todettiin,
omavaraista taloutta, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Anttila
totesi, omavaraisuuden vahvistamista ja myös samalla niin,
että myös luomutuotannon rooli olisi mielellään
pidettävä mielessä tässä asiassa.
Ihan suuressa mittakaavassa ympäristönäkökulma
ja kestävän kehityksen näkökulma,
joista Suomi kantaa osaltaan huolta, tukevat myös vaatimusta
paikalliseen elintarviketuotantoon, siis Suomessa tapahtuvaan tuotantoon.
Se on myös puhtaampaa, siinä on vähemmän
dioksiineja, siinä on vähemmän ympäristömyrkkyjä,
jäämiä lannoituksesta, kadmiumia, koska
meidän maaperässämme sitä ei
ole, jne.
Haluaisin vielä palata siihen kestävään
tukipolitiikkaan, mitä kritisoitiin Johannesburgissa. Siinä kritisoitiin
Euroopan unionin tukipolitiikkaa siinä mielessä,
että se estää kehitysmaiden tuotteiden
tuonnin unionin alueelle. Se on tietysti eri asia kuin tämä pykälä 17,
mitä tässä käsitellään, mutta
yleisenä kysymyksenä se koskettaa myös Suomea
Euroopan unionin jäsenmaana ja koskettaa ennen muuta Euroopan
unionin suuria tuottajia, kuten esimerkiksi Ranskaa, ja tässä mielessä tämä on
tärkeä asia. Näin ollen tämä yleiskeskustelu,
jossa avautuu monia käytännön asioita,
on varmaan tässä aivan paikallaan. (Puhemies koputtaa)
Teollinen tuotanto on aina huono tapa tuottaa maataloustuotteita.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Vielä palaan Makeran rahoitusmahdollisuuskysymyksiin
ja kykyyn rahoittaa nämä investoinnit. Ministeriltä toivoisin
aivan vakavaa paneutumista siihen, onko kehyksissä varaa
ja valtiovarainministeriö valmis antamaan ne rahat, ja
hallitus kaiken kaikkiaan on siitä vastuussa. Nimittäin kysymys
on äärimmäisen vakava tulevaisuutta ajatellen.
Jos maksimaalisia investointitukia ei voida syystä tai
toisesta, joka on Suomen rajojen sisäpuolella, maksaa,
niin tulevissa 141-neuvotteluissa ei ole mahdollisuutta menestyä.
Tämä on sen tähden äärimmäisen
vakava kysymys.
Toinen kommentti tähän, mistä ed.
Vielma ja valiokunnan puheenjohtaja Anttila kävivät
keskustelua: Kyllä minä vähän
pelkään sitä, että kun siirtymäajat
menevät ja Puolasta ja erityisesti Baltiasta tulee maataloustuotteita,
sekä perustuotteita että jalosteita, Suomeen,
tähän Ruuhka-Suomeen nimenomaan, niin kyllä siinä raha
valitettavasti aika paljon ratkaisee kuluttajien käyttäytymistä.
Nimenomaan täällä, missä ihmisiä on kaikkein
eniten, Pääkaupunkiseudulla, Viro on tavattoman
lähellä, ja ihmiset eivät välttämättä katso
ja tiedä, mistä se alkuperäinen tuotanto
on, mistä heille on ruoka tehty, tai missä ne
perunat ovat kasvaneet. Tämä muutos tulee olemaan
lähivuosina, ei ihan vielä vappuna mutta lähivuosina kyllä,
suuri ja myös vakava haaste.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Vielä muutama kommentti käytyyn
keskusteluun. Kiitän eduskuntaa aktiivisesta ja asiallisesta
keskustelusta.
Ensinnäkin haluaisin sanoa ed. Lämsän
puheenvuorosta johtuen, että kyllä pitää nähdä asia niin,
että investointituet ovat myöskin tukia, joilla
on ratkaiseva merkitys tuotannon kannattavuudelle. Ei voida ajatella,
niin kuin täällä joissakin puheenvuoroissa
on vähän vilahtanut, että ikään kuin
investointituilla ei olisi mitään merkitystä, ja
sanotaan, että ei voi investoida, kun tuotanto ei ole kannattavaa.
Investointitukien tarkoitus on alentaa ratkaisevalla tavalla
kiinteitä kustannuksia. Mutta ongelman tässä tuottaa
se, niin kuin tukijärjestelmät yleensäkin,
että tuki helposti valuu vääriin taskuihin
ja pääomittuu hintoihin jne. Tietysti myös investointitukien
kohdalla on se suuri vaara, että ne siirtyvät
panoshintoihin: rakennuskustannuksiin, maan hintaan jne. Tämä on
viesti, joka pitäisi kaikissa tilanteissa viljelijöille
antaa, että kun investointeja suunnitellaan, pitää olla
erittäin kustannustietoinen, pitää kilpailuttaa
rakennuttajia, rakentajia, tarvikkeiden toimittajia, koska tarkoituksena
on, että tällä tavalla saadaan kustannuksia
alas. Ei tarkoiteta sitä, että voitaisiin tukea
maatalouden ulkopuolisia tahoja.
Toinen kysymys: Täällä kiinnitettiin
huomiota investointien käynnistämiseen. Ministeriössä tehdään
kuumeisesti töitä, että saadaan käytännön
valmistelut valmiiksi ja yksityiskohtaiset ohjeet kuntoon, niin
että investoinnit voitaisiin avata mahdollisimman pian.
Tässä tullaan pitämään huolta
siitä, että väliinputoajia ei jää.
Käsittelyt hoidetaan niin, että muun muassa sukupolvenvaihdosasioissa
40 ikävuoden pykälä otetaan sillä tavalla
huomioon, että ne hakemukset, joissa tämä ongelma
tulee esille, käsitellään pikavauhtia
ja tehdään päätökset
niin, että väliinputoajia ei jää,
ja myöskin sitten niin, että ne investointisuunnitelmat,
jotka ovat hyvin pitkällä, voidaan käynnistää niin,
että tällainen mahdollisimman tasainen investointitahti
voisi jatkua, ettei synny tässä suhteessa mitään
välivuotta.
Makeran tilanne on ongelmallinen, ja ainakaan tässä tilanteessa,
missä nyt elämme, ei voitane välttää sitä,
etteikö Makeran pääomaa jouduttaisi käyttämään
näihin tukiin. Kun siirrytään valtion
lainoista korkotukilainoihin, helpottaa se käytettävissä olevia
resursseja, mutta tietysti samalla merkitsee sitä, että Makeran
tase pienenee, ja pitkällä aikavälillä tämä on
tietysti asia, joka pitää erittäin huolellisesti
pohtia, miten tässä suhteessa tullaan menettelemään.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Tämän keskustelun aikana jossain
vaiheessa nousi esille se, onko maataloudella Euroopassa puolustajia.
Kuten ministeri Korkeaoja toi esille, niin kyllä minä myöskin
uskon siihen, että on, kun otetaan huomioon sellaiset maatalousmaat
kuin esimerkiksi Ranska, jolle maatalous on erittäin tärkeä;
voi sanoa, että se on kansallisesti Ranskalle niin tärkeä,
että siellä kyllä poliittiset ryhmät
joutuvat ottamaan huomioon sen, miten maatalous on, ja kun ajatellaan
yleensä Euroopan unionia, mikä merkitys maataloudella
on ollut ja ennen kaikkea sen tukipolitiikassa on tänäkin
päivänä.
Maatalousjaosto vieraili viime viikolla Puolassa ja nimenomaan
sen maatalouteen tutustumassa. Siellä tuli myöskin
sellaisia kommentteja, että kun ajatellaan Puolan maataloutta
ja sen tuotantokapasiteettia tänä päivänä ja
ennen kaikkea sen laatua, niin kyllähän Puolassa
vielä voi käyttää ainakin hyvin
vahvasti ilmaisua, että siellä tuotanto monelta
osin, kun ei oteta muutamia suurtiloja huomioon, on luomutuotantoa
hyvin vahvasti. Lannoitteita käytetään
paljon vähemmän kuin meillä. Mutta kyllä tästä taas
toisaalta on todettava se, että jos jollakin Suomen maatalous
voi kilpailla, niin ainoastaan ja erittäin vahvasti hyvällä laadulla.
Tämä on meidän valttimme.
Herra puhemies! Mitä sitten näihin investointitukiin
vielä tulee, minusta on perusteltua se, että myöskin
C-tukialueet tulevat samaan asemaan muiden tukialueiden kanssa.
Kuten ministeri totesi, niin kyllähän investointitukien
keskeinen tavoite on alentaa kiinteitä kustannuksia. Näinhän asia
on.
Toivoisin vielä, että kun ministeriössä päätöksiä tehdään
ja tarkkaan harkitaan nyt tätä tukijärjestelmää,
nämäkin sukupolvenvaihdokset, jotka ovat asteittain
tapahtuneet, että on osittaisia sukupolvenvaihdoksia, huomioitaisiin,
ettei tulisi väliinputoajia näiden ryhmien piirissä.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Oliko se ed. Kankaanniemi, joka totesi, että Viro
on tavattoman lähellä, ettei ole kuin ajan kysymys,
kun sieltä tulee Suomeen ruokaa. Toistaisin edelleen sen,
että meillä on kyllä kaikki mahdollisuudet
säilyttää suomalaisten kuluttajien luottamus,
jos me toimimme sillä tavalla, että ruuan laatu
säilyy korkeana, ettei Suomeen tule eläintauteja,
kasvitauteja ja vastaavia, joita tuolla Euroopassa edelleen kaiken
aikaa on. Kysymys on silloin siitä, että me toimimme
niin, että tämä ketju on mahdollisimman
avoin ja luotettava kuluttajaan päin.
Mutta siinä me tarvitsemme yhteistyökumppanin
elintarviketeollisuuden, jonka pitää sitten suomalaista
raaka-ainetta arvostaa jatkossa sen verran paremmin, että meillä nämä tuottajahinnat
saataisiin vähän oikeudenmukaisemmalle tasolle.
Siis onhan se täysin järjetöntä,
että Euroopan unionin kaikkein heikoimmilla tuotantoalueilla
tuotetaan ruokaa kaikkein halvimmalla, jos mitataan tuottajahinnoilla,
ja aivan erityisesti, jos mitataan sillä, mitä tuottaja
siitä viime kädessä saa, koska se on
valitettavasti sellainen jäännöserä.
Meidän pitäisi näitä kaupan
ja teollisuuden rakenteita sillä tavalla saada kehittymään,
että meillä teollisuuskin kykenisi taistelemaan
kaupan kanssa huomattavasti paremman hinnan markkinoilta tuottajille
kuin tänä päivänä tapahtuu.
Meillä on kaikki mahdollisuudet selviytyä, kunhan
me toimimme maltillisesti.
Täällä käyty keskustelu
tänään on ollut erinomaisen hyvää,
ja on ihana ja iloinen asia, että ministeri on täällä paikalla,
koska niin harvoin meillä on tilaisuus täällä suuressa
salissa käydä keskustelua, kun yleensä nämä asiat
kulkevat maatalousvaliokunnan kautta suureen valiokuntaan.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Maatalouden investointituet suhteessa muihin
tukiin: se on todella kaksi eri asiaa. Minusta nämä maatalouden
investointituet ovat aivan väärällä momentilla,
kun ne ovat maa- ja metsätalousministeriön momentilla.
Niiden pitäisi olla kauppa- ja teollisuusministeriön
momentilla, kaikkien laite- ja rakennusinvestointitukien, koska
ne ovat tukea rakennusteollisuudelle eikä maataloudelle.
Tänä päivänä jos menet
rakennustarviketoimittajalta kysymään, millä hinnalla
myyt navetan minulle, meinaan ensi kesänä rakentaa,
niin ensimmäinen kysymys on aina ja poikkeuksetta: "Minkä verran
sinä saat siihen tukea?" Elikkä ne lyövät
hinnan päälle suoraan sen tuen. Se menee sinne
laite- ja rakennustarviketoimittajille.
Tämä, että alenevat tuotantotuet
korvataan korotetuilla investointituilla, on minun mielestäni petos
niitä kohtaan, jotka ovat kerenneet jo omalla kovalla rahallaan
tai ilman investointitukia investoida, ja niiltä Likwi-laskelmilta
viedään pohja pois tässä muutoksessa.
Se on petos.
Tässä vaiheessa minä kysynkin nyt,
vaikka ei olekaan kyselytunti, ministeri Korkeaojalta: Onko tätä lypsyrobottihommaa
milloin meininki saada investointituen piiriin, koska hyvin monet suuren
navetan omillaan rakentaneet ovat nyt työpaineen alla suunnittelemassa
robotin hankintaa ja se olisi kuitenkin heille nyt edes pieni kädenojennus
tässä petostilanteessa?
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Ministeri Korkeaoja totesi, että aivan
erityisesti viljelijöiden pitää kiinnittää huomiota
näiden investointihankkeiden osalta kilpailukykyyn ja kilpailuttamiseen
ja sen hankkeen johtamiseen. Olen täsmälleen samaa
mieltä. Tässä on myöskin Suomessa
selkeästi puutteita. Toivonkin, että ministeriössä tämä asia
otetaan aivan erityiseen käsittelyyn ja sille myöskin,
tämän tyyppiselle neuvonnalle ja koulutukselle,
annetaan sijaa ja myöskin vähän voimavaroja,
koska tämä on juuri sitä, mihin ed. Vilkuna
myöskin viittasi, että tuet eivät menisi
vääriin taskuihin, vaan kohdistuisivat maataloustuotantoon.
Kun otetaan huomioon, että esimerkiksi jaksamisen osalta
uusi tekniikka tuo tullessaan mahdollisuuden aivan toisenlaiseen
ja -laatuiseen yrittäjän elämään kuin
entinen, siinä mielessä uuden tekniikan ottaminen
investointitukien piiriin on äärimmäisen tärkeää.
Tässä koulutusta ja neuvontaa tarvitaan.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Kuuntelin ed. Jari Koskisen puheenvuoroa ja
hämmästyin hänen näkemyksiään
Pohjois-Suomen erilaisten maataloustukien oikeudesta. Nyt kun täällä on
ministeri paikalla, ihan mielellään kuulisi hänenkin
näkemyksensä tästä asiasta.
Meillä on nimittäin jatkuvasti ollut vaikuttajia,
jotka haluavat jättää pohjoisen luonnonolosuhteet
huomioimatta. En todellakaan tiedä, mistä tämä johtuu. Eivätkö he
ole todellakaan perehtyneet asiaan, kun tämä aina
aika ajoin nousee esille? Nyt on jälleen vaarassa, kun
EU-tukia ollaan järjestelemässä uudelleen,
että tähän pohjoisen tukeen puututaan.
Sehän on kuitenkin selvää, että nämä maatalouspolitiikan
linjaukset menevät aivan uusille urille.
On selvää, että jos tuet yhdenmukaistetaan, silloin
kyllä Pohjois-Suomen maatalous ajetaan suuriin vaikeuksiin.
Minun mielestäni meillä ei tällaiseen
politiikkaan ole varaa. Kysyisinkin nyt ministeriltä, vaikka
tässä, niin kuin ed. Vilkuna totesi, ei ole kyselytunti:
Ollaanko näihin pohjoisen pysyviin tukiin tekemässä nyt
muutoksia tämän uuden maatalouspolitiikan seurauksena?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Edustajille Vilkunalle ja Lepälle
toteaisin sen, että tarkoituksena on erityistä huomiota
kiinnittää siihen, että investointeja
toteutettaessa kilpailutetaan tarjoajia sen välttämiseksi,
että se kuva, minkä ed. Vilkuna tässä maalasi,
ei toteutuisi. Viljelijöitten itse pitää pitää huolta
siitä, että rahat eivät mene tarvikkeiden
toimittajille ja urakoitsijoille.
Ed. Valppaan puheenvuoron johdosta totean, että meillä on
hyvin pitkä perinne siinä, että Suomessa
noudatetaan nimenomaan nautakarjatalouden osalta tällaista
alueittaista porrastusta. Meillä on 70—80-luvulta
hyvin huolellisia maatalousmeteorologisia tutkimuksia, joiden pohjalta
tätä porrastusta on tehty, eikä tästä porrastuksesta
ole missään tapauksessa tarkoitus luopua.
Mitä sitten tulee joidenkin tukien pysyvyyteen tai
ei-pysyvyyteen, niin kyllä tosiasia on se, että meillä koko
tukijärjestelmä kaikilta osiltaan nyt, kun tätä yhteensovitusta
tehdään, on tarkastelun alaisena ja eri tuet sovitetaan
yhteen, mutta tämä teidän mainitsemanne
porrastus on oleellinen osa suomalaista maatalouspolitiikkaa eikä siitä luovuta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun nyt ed. Valpaskin kiinnitti tuohon ed.
Jari Koskisen käyttämään puheenvuoroon
huomiota niiltä osin kuin hän totesi nämä muutamat
huippusadot C-alueella, niin todettakoon nyt tässä yhteydessä,
että kysymys näissä tilastoissa on siitä, että Limingan
peltoalueen erittäin suppealla alalla on saavutettu noin
6 000 kilon hehtaarisatoja ja ne nyt kummittelevat jatkuvasti.
Minä olen kuullut, että niitä on täällä A-
ja B-alueilla käytetty jatkuvasti suorastaan tämmöisen
pilkan kohteena, miksi tämmöinen gradeeraus on
olemassa. Tämä ei ole kovin asiallista vertailua,
ja se voi olla jopa suorastaan Suomelle kohtalokasta, kun sitä EU-Brysselistä katsotaan
ja käytetään tämmöisiä asiattomia
vertailuja.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Korkeaojalta unohtui vastata
se robottiasia: Onko se kehitteillä, että se saataisiin investointituen
piiriin? (Min. Korkeaoja: Myönteisessä hengessä!)
Yleiskeskustelu päättyy.