Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on ympäristövaliokunnan
mietintö 3, joka annetaan hallituksen esityksestä 170
vuoden 2003 valtiopäiviltä. Asia koskee ympäristösuojelulain
muuttamista siten, että siihen lisättäisiin
ympäristömeludirektiivin täytäntöönpanemiseksi
tarvittavat säädökset meluselvityksistä ja
meluntorjunnan toimintasuunnitelmista. Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on
siis EU:n ympäristömeludirektiivin soveltaminen
Suomen kansalliseen lainsäädäntöön,
ja tässä on muutama asia, jotka haluaisin tuoda
konkreettisesti esille myöskin valiokunnan mietintöä esitellen.
Ensimmäinen on se, että tämä meludirektiivi koskee
niin sanottuja väestökeskittymiä ja nimenomaan
yli 100 000 asukkaan väestökeskittymiä,
tieliikennettä siltä osin kuin tiellä liikkuu
yli 3 miljoonaa ajoneuvoa vuodessa. Sen lisäksi rautatiet
ovat tässä mukana, liikennemäärältään
yli 30 000 junaa vuodessa, ja siviili-ilmailun lentoasemat, joilla
ilma-alusten lentoonlähtöjen ja laskujen määrä ylittää 50
000 vuodessa, mutta tässä ei ole mukana esimerkiksi
sotilasilmailukenttiä. Tämä tulee koskemaan
kymmentä suomalaista kuntaa, lähinnä kaupunkialueita:
Helsinki, Espoo, Pääkaupunkiseutu, Tampere, Vantaa,
Turku, Oulu, Lahti ja Jyväskylä.
Tässä on samalla valiokunta omassa mietinnössään
viitannut siihen, että asia sinänsä ei
paljon muutu ympäristösuojelulainsäädännön
ja sen implementoinnin suhteen huolimatta tämän
direktiivin mukaan ottamisesta, koska jo nyt on olemassa velvollisuus
olla selvillä melutilanteesta, mikä siis koskee
viranomaisia. Tämä meluselvitys ja meluntorjunnan
toimintasuunnitelman laajuus on merkittävä. Se
on tärkeä asia, ja tässä on
myöskin valiokunta painottanut sitä, että asukkaille
varataan tilaisuus lausua mielipiteensä meluntorjunnan
toimintasuunnitelmaa laadittaessa. Tässä on vuorovaikutuksesta
sinänsä kysymys, ja tämä on
hyvä periaate, hyvä Euroopan unionista tuleva
periaate.
Valiokunta painottaa myös omassa mietinnössään
laissa tarkoitetuilla toimintasuunnitelmilla olevan se luonne, että ne
eivät ole sitovia, mutta kuitenkin ne on otettava huomioon
silloin, kun esimerkiksi tehdään erilaisia lupamenettelyjä,
ja tällöin lupamenettelyjen tausta-aineistona
näillä on kuitenkin merkityksensä. Niillä ei
ole siis kuitenkaan oikeudellista sitovuutta.
Toisaalta valiokunta on myös korostanut sitä, että direktiivin
edellyttämä suunnittelu on kytkettävä joustavasti
muuhun suunnitteluun. On toki menossa hyvin paljon meluntorjuntaohjelmia
esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla ja muuallakin
Suomessa, ja uusi ohjelmisto pitää liittää sulavasti
jo olemassa oleviin ohjelmiin, ei niin, että rakennettaisiin
kakkua kakun päälle.
Edelleen valiokunta korostaa tässä mietinnössään
3 näiltä valtiopäiviltä, että meluntorjunnan riittävät
resurssit tulisi pitää mielessä, siis
niillä on todellakin tärkeä asema. Meillä on
toki tilanteita hyvin paljon eri puolilla Suomea, joissa on osoitettu
meluntorjunnan tärkeys, mutta esimerkiksi Tiehallinnolta
puuttuu tähän tarvittavat resurssit. Kuitenkin,
ja valiokunta tätä korostaa, meluntorjunnan kustannukset
ovat hyvinkin pieniä verrattuna niihin terveyshaittoihin,
mitä seuraa, jos meluntorjuntaan ei ryhdytä. Melu
on yksi tämän päivän pahimpia
ympäristöhaittoja maassamme: aiheuttaa unettomuutta,
heikentää suorituskykyä, vaikeuttaa oppimista,
lisää stressiä. Nämä,
arvoisa puhemies, valiokunta on mietinnössään
luetellut.
Edelleen valiokunta painottaa direktiivin täytäntöönpanon
ohella kansallisen melustrategian panostamisen merkitystä,
eli sitä ei pidä unohtaa. Mietinnössään
valiokunta myös selvittää väestökeskittymän
määritelmää. Se on siis vähintään
100 000 asukasta ja voi koostua enemmän kuin yhdestä tai
kahdesta kunnasta, mutta väestökeskittymän
raja kulkee kunnan rajan mukaisesti. Yleiset tiet edelleen on asia,
joka terminä on tässä laissa, ja samalla
valiokunta myös viittaa siihen, että kun maantielaki
tulee voimaan — sehän on nyt hallituksen esityksenä 17/2004
eduskunnassa — niin joudutaan myös tämän
lain käsitteistöä myöhemmin
hiukan uusimaan, niin että sitä emme saa unohtaa.
Lopuksi, arvoisa puhemies, valiokunta on tehnyt lähinnä stilistisiä muutoksia
tähän ympäristöministeriön
valmistelemaan tekstiin ja sinänsä toteaa lopuksi,
että kysymyksessä on positiivinen askel meluntorjunnassa,
ei kovin pitkä mutta joka tapauksessa periaatteellisesti
tärkeä, ja tämän toteuttamiseksi,
jotta se todella vaikuttaisi, tarvitaan resursseja.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Melun aiheuttamat haitat ovat viime vuosikymmenten aikana
lisääntyneet jatkuvasti lähes kaikkialla maassamme.
Pahimmat melusta johtuvat vaikeudet ovat luonnollisesti olleet suuremmissa
kaupungeissa, vilkkaampien teiden ja rautateiden varsilla sekä monien
teollisuuslaitosten lähialueilla. Sen vuoksi on erittäin
tärkeää, että nyt esillä oleva,
meluntorjuntaa ohjaava ympäristönsuojelulain muutos
on meidän käsiteltävänämme tänä päivänä.
Ilman jälkiviisautta on todettava, että menneinä vuosina
on tehty pahoja virheitä yhdyskuntasuunnittelussa ja -rakentamisessa
juuri meluntorjunnan osalta. Maankäytön suunnittelussa
ei ole annettu riittävää painoa melukysymyksille,
vaan on tehty suoranaisia suunnitteluvirheitä. Asuntoalueita
on suunniteltu, sijoitettu ja toteutettu aivan liian lähelle
melulähteitä: vilkasliikenteisiä valtateitä ja
rautateitä sekä suuria teollisuuslaitoksia. Kaavoitusvaiheessa
on unohdettu melua eristävät vihervyöhykkeet.
Kaupunkialueilla kortteli- ja talosuunnittelussa on toteutettu ratkaisuja,
joiden seurauksena asuminen on tehty jopa lähes
mahdottomaksi — melun keskellä. Edellä esittämieni
esimerkkien avulla korostaisin tässä yhteydessä meluntorjunnan
osalta vastuullista yhdyskuntasuunnittelua.
Arvoisa puhemies! Tehdyt virheratkaisut on luonnollisesti syytä korjata.
Esillä oleva ympäristönsuojelulain muutos
antaa mahdollisuudet ainakin osittain noiden virheiden korjaamiseen. Pelkkä suunnitelmien
laatiminen ei kuitenkaan riitä. Niitä on myös
käytännössä ryhdyttävä toteuttamaan.
On tärkeätä, että vastuulliset
tahot, kuten teiden osalta tienpitäjä, rautateiden
osalta Ratahallintokeskus, ilmailun osalta Ilmailulaitos, kunnat
sekä monet melua aiheuttavat teollisuuslaitokset, investoivat
ohjelmallisesti meluntorjuntaan tulevina vuosina.
Läheskään aina ei ole kysymys edes
suurista rahoista vaan hyvästä tahdosta ja asenteista.
Toivon, että tämän lainmuutoksen myötä myös
virheelliset asenteet muuttuisivat. Nyt näyttää myös siltä,
että huomattava osa meidän nuorisoamme kasvaa
aivan liian kovan melun keskellä, ja tämä olisi
myöskin kouluissa ja kodeissa tiedostettava.
Lopuksi on todettava, että meillä on toki
tehty paljon hyvää melun torjumiseksi varsinkin
viime vuosina, mutta paljon on vielä myöskin tehtävää jatkossa.
Minä toivon, että tämä nyt esillä oleva
lainmuutos innostaisi vastuullisia tahoja investoimaan
maassamme meluntorjuntaan.
Yleiskeskustelu päättyy.