2) Hallituksen esitys laiksi urheilijan tapaturma- ja eläketurvasta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Eduskunta on säätämässä lakia
urheilijoiden tapaturma- ja eläketurvasta, joka on lainsäädäntöä,
jossa määritellään urheilijoitten
tapaturma- ja eläketurvan vähimmäistaso.
Ollaan säätämässä lakia,
jossa nykyiseen verrattuna vakuutusvelvollisuuden yläikärajaa
nostetaan 38 vuodesta 43:een, urheilijan kuntouttamista tapaturmatilanteessa
uuteen ammattiin urheilu-uran päättyessä tehostetaan,
korvausaikaa nykyisestä 10 vuodesta ollaan lyhentämässä 5
vuoteen, ja aivan keskeistä on se, että ollaan
säätämässä yläraja
sille vuosityöansiolle rajalle, jonka perustalta tapaturma-
ja eläketurvaa maksetaan. Sen lisäksi ollaan määrittämässä se, mikä on
se ajanjakso, jolta lasketaan palkkakertymä, ansiokertymä,
johon tuo mahdollinen etuus sitten tukeutuu.
Valiokunta pitää tätä hallituksen
esitystä myönteisenä ja toteaa, että tässä on
kysymys noin tuhannesta pääosin suomalaisesta,
mutta noin tuhannesta ammattiurheilijasta, joiden vuosiansio tuosta
ammattinsa harjoittamisesta on yli 9 600 euroa. Tämä alaraja
ollaan tällä lainsäädännöllä sitomassa
indeksiin.
Toisekseen tässä ollaan mahdollistamassa muutos
nykytilanteeseen. On olemassa vain yksi vakuutusyhtiö,
joka tällä hetkellä on näitä urheilijoiden
tapaturma- ja eläketurvaan liittyviä vakuutuksia
myöntänyt. Muun muassa tämän
katon kautta, ansiotason katon kautta arvioidaan syntyvän
tilanne, jossa saadaan aitoa kilpailua näille markkinoille.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta katsoo, että urheilusta
johtuvien erityispiirteiden vuoksi on kuitenkin tarkoituksenmukaista järjestää tämä
urheilijoiden
sosiaaliturva edelleen nykyiseen tapaan niin, että tässä ei
sovelleta yleisiä työeläke- ja tapaturmavakuutussäännöksiä,
vaan tämä vähimmäisturvan taso
tämän lainsäädännön
kautta siis säädetään oman erillislakinsa
kautta.
Valiokunta on tehnyt hallituksen esitykseen kolme periaatteellisen
tason muutosta. Ensinnäkin mikä on tuo kattosumma,
jonka yli menevältä osalta ansiota ei enää lasketa
sen pohjaksi, mistä tapaturma- ja eläkevakuutusta
tällaisen tilanteen, vakuutusturvan piiriin liittyvän
tilanteen, osalta maksettaisiin? Hallituksen esityksessä tuo
raja oli 80 000. Valiokunta on nostanut asiantuntijakuulemisen
ja käymiensä keskustelujen jälkeen tuon
rajan 100 000:een. Valiokunta pitää ehdotettua
80 000 euron ansiorajaa tarpeettoman alhaisena.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
erääseen kritiikkikohtaan tämän
katon asettamisen osalta. Kiinnitämme huomiota tässä yhteydessä siihen,
että urheilijalla on tuloverolain mukaan oikeus verovapaasti
siirtää urheilurahastoon 50 prosenttia vuositulostaan,
enimmillään 100 000 euroa. Tämä on
yksi osa sitä turvaa, joka urheilijalla on hänen
aktiivikautensa jälkeen.
Toinen asia, johon valiokunta kiinnitti huomiota, on se, miltä ajanjaksolta
määräytyy tuo tapaturma- ja eläkevakuutuksen
maksuperusta. Hallitus esittää kahta vuotta, edellistä vuotta
ja sitä kautta, joka kulumassa on. Perustellusta syystä valiokunta
näki sivistysvaliokunnankin lausuntoon perustuen tuon kahden
vuoden keskiarvon ongelmallisena erityisesti nuorten kohdalla ja
sitten työuran pidentyessä siellä uran
loppupuolella, jossa kaudesta saatavat ansiot saattavat olla hyvinkin
eri suuruiset. Keskiarvon laskeminen näissä tilanteissa
olisi nuorille aloitteleville pelaajille ja toisaalta uransa loppupuolella
oleville pelaajille valiokunnan mielestä epäoikeudenmukaista,
ja näin me olemme tehneet lakiin muutoksen, jossa olemme
tulleet tilanteeseen, että tuo turva lasketaan kuluvan
kauden, yhden kauden, perusteella.
Kolmas asia liittyy vakuutusturvan toteutumiseen. Urheilijan
tapaturma- ja eläketurvan järjestäminen
perustuu urheilutyönantajan vakuuttamisvelvollisuuteen.
Yksilöurheilijan turvan järjestämisestä päättää urheilija
itse. Tapaturma- ja eläketurva järjestetään
vakuutusyhtiöstä otettavalla vakuutuksella. Urheilijoiden
tapaturma- ja eläketurva on käytännössä toimeenpantu
koko järjestelmän olemassaolon ajan lähinnä yhden
ja saman vakuutusyhtiöryhmän toimesta. Muita vakuutuksen
tarjoajia ei ole käytännössä ollut.
Tähän ovat vaikuttaneet todennäköisesti
järjestelmän erityispiirteet sekä tapaturmaan
liittyvän riskin arvioinnin ongelmallisuus, vakuutuspohjan vähäisyys
ja kapeus sekä urheilun taloudelliseen kantokykyyn liittyvät
epävarmuustekijät. Tämä on merkinnyt
käytännössä samalla hintakilpailun
puuttumista.
Esityksen valiokuntakäsittelyssä on tullut esiin,
että lakiehdotuksen 16 §:ssä olevalla
viittauksella tapaturmavakuutuslain 29 ja 31 §:ään
on tarkoitettu säätää Suomessa
tapaturmavakuutusta harjoittavalle vakuutusyhtiölle velvollisuus myöntää siltä mahdollisesti
haettavia urheilijoiden tapaturmavakuutuksia. Vakuutuksen myöntämisvelvoite
olisi muutos nykyisin voimassa olevaan sääntelyyn.
Tästä huolimatta esityksen perusteluissa, vaikka
tällainen esitys on tehty, vakuutuksen myöntämispakkoa
koskevaa säännöstöä ei
ole kuitenkaan lainkaan käsitelty. Sen tarvetta ei esityksessä myöskään
ole perusteltu.
Valiokunta toteaa, ettei tapaturmavakuutusyhtiöiden
kannalta periaatteellisesti merkittävää muutosta
voida puutteellisen valmistelun johdosta hyväksyä tämän
lakiesityksen käsittelyn yhteydessä. Valiokunta
ei tässä yhteydessä ota kantaa siihen,
voitaisiinko lakiehdotukseen sisältyvän viittaussäännöksen
nojalla vakuutusyhtiö velvoittaa myöntämään
myös urheilijoiden vakuutusturvaa. Valiokunta ehdottaa
viittaukset tapaturmavakuutuslain 29 ja 31 §:ään
poistettaviksi. Valiokunta toteaa kuitenkin, että lakiehdotuksen
sisältämän pakollisen sosiaaliturvan
toteutuminen on kaikissa tilanteissa varmistettava.
Urheilijoiden tapaturma- ja eläketurva voi jäädä kokonaan
toteutumatta, jos järjestelmän vapaaehtoisia toimeenpanijoita
ei markkinoilla ole. Sosiaali- ja terveysministeriön onkin
syytä pikaisesti arvioida, tarvitaanko urheilijoiden turvan toteutumisen
varmistamiseksi vakuutusyhtiöitä koskevaa uutta
sääntelyä. Arvion perusteella tulee valmistella
mahdolliset säädösmuutosehdotukset eduskunnalle
annettaviksi.
Valiokunta toteaa, että nyt käsittelemättä jäävä vakuutuspakkoa
koskeva asia olisi tullut huolellisemmin selvittää jo
valmisteluvaiheessa ja siten huolehtia lainvalmistelun avoimuudesta. Lisäksi
ennen esityksen antamista eduskunnalle sosiaali- ja terveysministeriön
olisi tullut paremmin yhteensovittaa lakiehdotukseen liittyneet valmisteluvaiheessa
eri osapuolten välillä ilmenneet eriävät
näkemykset.
Esityksessä todetaan, että sosiaali- ja terveysministeriön
tarkoituksena on seurata uudistuksen toimeenpanoa ja ryhtyä tarvittaessa
toimenpiteisiin esiin tulleiden epäkohtien poistamiseksi.
Tämä seuranta on välttämätöntä.
Aivan lopuksi totean sen, että mehän olemme tilanteessa,
jossa ollaan sopimusasian kanssa tekemisissä. On kysymys
pelaajan, urheilijan ja hänen työnantajansa, joukkueen,
joukkueen johdon välisestä sopimustilanteesta.
Tässä lainsäädännössä siis
ollaan säätämässä vähimmäistasosta,
vähimmäisturvasta, johon liittyy esimerkiksi tuon
katon asettaminen, millä perusteella vakuutuskorvauksia
maksetaan, mistä seuraa myös se, että sen
riskianalyysin jälkeen, mitä vakuutus tulee maksamaan,
tämän vähimmäistason lisäksi missään
ei ole estetty sitä, että urheilija ja hänen työnantajansa
käyvät sopimusneuvotteluihin liittyen keskusten
mahdollisesta lisäturvasta.
Arvoisa herra puhemies! Tässä yhteydessä haluan
kiittää valiokuntaa. Tilanne, johon meidät oli
saatettu, oli se, että vuoden neuvottelut ennen tämän
lain eduskuntakäsittelyä olivat päättyneet kiistoihin,
jotka eivät olleet ennen lain eduskunnalle antamista yhteensovitettavissa.
Täällä on tehty työtä,
joka minun mielestäni näin valiokunnan puheenjohtajana
ei olisi eduskunnalle kuulunut. Mutta kiitos valiokunnalle siitä,
että me saimme tästä aikaan yksimielisen
mietinnön.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olemme siis laatineet mietinnön
uudesta urheilijoiden tapaturma- ja eläketurvasta. Laki
koskee, kuten puheenjohtajamme kertoi, vain noin tuhatta ammattiurheilijaa,
joista puolet on jääkiekkoilijoita ja kolmesataa
futispelaajaa ja sitten loput ovat muita ammattiurheilijoita. Kyseessä on
siis varsin pieni osa kansalaisia. Lakimuutoksen takana on se, että urheilijoiden
tulot ovat nopeasti kasvaneet, jääkiekkoilijat
ansaitsevat kaksinkertaisesti niin paljon kuin muutama vuosi sitten.
Tällöin vakuuttaminen tulee seuroille varsin kalliiksi.
Ensimmäinen ongelma, jonka kohtasimme valiokunnassa,
on se, että lakiesitys ehdottaa vuosityöansion
ylärajaksi 80 000 euroa vuodessa, eli siis tämän
yläpuolella olevista tuloista ei enää maksettaisi
vakuutusmaksua. Seurojen mielestä tämä 80 000
on sopiva, mutta urheilijat ehdottivat huomattavasti korkeampaa
vuosityöansiota. Valiokunta päätyi yksimielisesti
ehdottamaan 100 000:ta. Yli tämän rajan
ansaitsee ainoastaan 20 prosenttia ammattiurheilijoista, ja katsommekin,
että heidän tulee hankkia vakuutusturvansa itse
tai liittää se sopimuksiin urheiluseurojen kanssa.
Paheksuimme valiokunnassa sitä, että lakiesitystä ei
ollut valmisteltu, vaan urheilijat ja urheiluseurat tulivat riitelemään
valiokuntahuoneessa siitä, mikä tulee vuosiansion
ylärajaksi.
Toinen asia koski vakuutusyhtiöiden sopimuksentekovelvoitetta.
STM oli liittänyt esityksensä 16 §:ään
viittauksen tapaturmavakuutuslain 31 §:ään,
joka olisi edellyttänyt vakuutuspakkoa kaikille tapaturmavakuutusta
harjoittaville yhtiöille, siis 12 yhtiölle. Tällaista
velvoitetta ei yksityisille yhtiöille voi asettaa. Tämän vuoksi
valiokunta päättikin poistaa viittauksen. Paheksumme
sitä, että lain valmistelussa ilman mitään
perusteita oli uitettu tämä viittaus, joka olisi
johtanut vakuuttamispakkoon, ilman että asiasta oli sovittu
vakuutusyhtiöiden edustajien kanssa.
Hyväksyimme yksimielisesti tämän
lakiehdotuksen valiokunnan tekemien muutosten mukaisesti.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että tämän
lyhyen, kahden vuoden, eduskuntaurani ajalta tämä oli
ehkä teknisesti heikoin hallituksen esitys, joka on tullut (Ed.
Asko-Seljavaara: On ollut huonompiakin!) valiokuntakäsittelyyn.
Mutta en syytä tällä kertaa tästä hallitusta.
Oli todella erikoinen tilanne, kun valiokunnassa käytiin
työehtosopimusneuvotteluja valiokunnan jäsenten
toimiessa tuomarina ja arvioidessa sitä, mikä pitäisi
olla oikea raja summalle, joka keskustelun jälkeen ilmeisesti
oli jollain tavalla — ei mihinkään varsinaisiin
lukuihin perustuva vaan — niin sanottu stetson-luku, eli
joku summa oli vedetty hatusta.
Pidän erittäin hyvänä sitä,
että tässä pystyttiin tulemaan yksimielisesti
ensin sivistysvaliokunnan lausunnossa ja sitten sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnössä vastaan niissä kohdissa, jotka
pelaajat, urheilijat, kokivat kaikkein ongelmallisimpina. Minusta
oli hienoa, että eduskunta pystyi yksimielisesti löytämään
kompromissin, jossa tultiin vastaan urheilijoita.
Käsittelyssä tuli ilmi se, että kysymys
on marginaalista, pienestä joukosta ihmisiä, mutta
samalla pitää muistaa, että loukkaantuminen,
peliuran katkeaminen sen vuoksi, voi olla ehkä koko yhteiskunnan
kannalta marginaalista, mutta yksittäisen pelaajan kannalta
se on kaikkea muuta kuin marginaalista. Sen vuoksi näitä pitää nimenomaan
pohtia niin, miten me pystymme turvaamaan pelaajille loukkaantumisten
jälkeen sellaisen tulevaisuuden, että he pystyvät
kuntouttamaan itsensä ja kouluttamaan itsensä toiseen
ammattiin.
Tästä aukeaa laajempi kysymys ei vain tämän osalta,
missä minusta on hyvä, että tulimme vastaan:
nostimme 80 000 eurosta 100 000 euroon tätä rajaa,
ja toisaalta huomioitiin nuorten pelaajien ongelma siitä,
että olisi määrätty kyseisen kauden
palkasta korvauksen taso. Mutta tässä tullaan
isompaan kysymykseen. Me tiedämme, että ylipäätänsä urheilijat
voivat olla varsin hankalassa tilanteessa loukkaantumisten tullessa. Tiedämme
kaikki, tai varmasti suurin osa, että esimerkiksi jääkiekkoilija
Helasen tilanteen, jossa hän on loukkaantunut ottelutapahtumassa
niin pahasti ettei vain jääkiekkoura ole ohi,
vaan ylipäätänsä on työkyvyttömänä.
Häntä on vuosia jo palloteltu ilman kunnollista
ratkaisua. Eli tämä ei saa olla siinä päätepiste
vaan päinvastoin alku sille, että alamme perata
urheilijoiden turvaa, jotka tänä päivänä entistä enemmän
ovat työntekijöitä, siinä miten
he saavat samanlaisen turvan kuin muutkin työntekijät
silloin, jos tulee työkyvyttömyys, jos joutuu
kouluttautumaan uuteen työhön.
Mielenkiintoista tässä käsittelyssä myös
oli se, että joissain kohdissa ammattiurheilijoita kohdellaan
ja katsotaan työntekijöinä, toisissa
kohdissa he eivät ole työntekijöitä.
Tämä tuli esimerkiksi sen osalta esille, että jääkiekkoilijoilla
ei ole esimerkiksi lakko-oikeutta tilanteessa, jossa heidän
etujaan kuitenkin ollaan leikkaamassa. Itse katson, että kyllä urheilijoillakin
pitää olla oikeus yhteiskunnallisiin kannanottoihin
työntekijöinä siinä missä muillakin
työntekijöillä.
Lopuksi haluan todeta, että periaatteellisesti vasemmistoliiton
näkökulmasta on ongelmallista se, että alamme
tehdä leikkureita siitä, mikä on korvauksen
taso. Sen pitää määräytyä palkkojen mukaan.
Tässä oli kuitenkin kysymys hankalasta, monimutkaisesta
yksittäistapauksesta (Ed. Asko-Seljavaara: Haitari on suuri!) — jossa
haitari on suuri — mutta ennen muuta me kaikki yhdessä eduskunnassa
tulimme vastaan urheilijoita. Sen vuoksi minusta tämä oli
kuitenkin eduskunnalta ainoa järkevä ja hyvä ratkaisu
tässä tilanteessa, jossa saimme esityksen, jossa
me jouduimme ratkomaan työmarkkinaosapuolien kiistaa valiokuntahuoneessa.
Jukka Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Arhinmäki totesi, että sivistysvaliokunnassa,
kuten myöskin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, jouduttiin
erikoiseen tilanteeseen: keskelle työmarkkinaneuvotteluja,
ja se oli juuri näin. Vahvistan sen. Yhtä erikoista
ja minusta erinomaista oli se, että löydettiin
molemmissa valiokunnissa yhteisymmärrys ja ed. Arhinmäki
ja ed. Mäkeläkin olivat täsmälleen
samaa mieltä, mikä ei aivan jokapäiväistä valiokunnassa
ole.
Minusta tässä valmistelussa muutenkin oli
sellaisia kohtia, että ymmärtää puhemiesneuvoston kritiikin
tiettyä lainvalmistelua kohtaan ainakin tämän
lain valmistelun valossa. On erinomaista, että sivistysvaliokunta
ja sosiaali- ja terveysvaliokunta ovat saaneet tästä aikaan
yksimieliset esitykset, jotta tämä laki saadaan
säädetyksi 1.5. mennessä, jolloin tästä vakuutusturvasta
pitäisi jo sitten näiden osapuolien pystyä sopimaan.
Asiahan on erinomaisen ajankohtainen, koska se koskee suurta
osaa jääkiekkoilijoita. Ainakin se on ajankohtainen
niillä paikkakunnilla, missä vielä pelataan
jääkiekkoa. Se käsittelee urheilijan
tapaturma- ja eläketurvaa. Ehkä kahta asiaa tarkastellaan
tässä yhtä aikaa: sekä urheilijoiden asemaa
että vakuutusten hintojen nousua. Tämän
nousun katkaisu on erinomaisen tärkeätä, mutta
näitä molempia asioita tulee omasta mielestäni
tarkastella tässä rinnan. Se, että näissä molemmissa
asioissa menestytään, on sekä seurojen
että urheilijoiden yhteinen etu.
Minä näen, että tämän
lain osalta täytyy huomioida se, että urheilijoiden
työura poikkeaa muista työelämässä olevista.
Tätäkin tulee tarkastella laajemmin, koska on
varmaa, että ammattiurheilijoiden määrä tulee
kasvamaan. Tätä asiaa tulee tarkastella kokonaisvaltaisesti
myöskin jatkossa, ja se on hyvä, että valiokunnat
ovat kirjanneet sen mietintöihinsä. Eli urheilijoiden työura
on poikkeava, se on määräaikainen. Se
on lyhyempi kuin muilla, mutta pitenee kuitenkin koko ajan. On selvästi
nähtävissä, että urheilijoiden
ammattiurat selkeästi pitenevät. On erinomaisen
tärkeätä, että urheilu-uraan
liittyy kuntoutus ja koulutus sekä uran aikana että sen
jälkeen. Sen täytyy olla erittäin suuri
osa tätä urheilijan koko työuraa. Myöskin
hyvä periaate on se, että urheilulla olisi mahdollisuus
kustantaa oma sosiaaliturvansa niin pitkälle kuin se vain
on mahdollista.
Tässä laissa oli kolme kohtaa, joihin molemmat
valiokunnat ovat selkeästi puuttuneet.
Ensimmäinen oli se, että kesken kuulemisen tuli
yllätyksenä osapuolille, että tähän
lakiesitykseen on liitetty tämmöinen vakuuttamispakko uutena
elementtinä, vaikka sitä esityksen perusteluissa
ei ole käsitelty millään tavoin. Sen
takia se on kohtuuton tilanne valiokunnalle säätää tästä,
ja esityksessä onkin, että valiokunta ehdottaa tämän
kohdan poistamista. Niin kuin puheenjohtaja Rehula totesi, niin
myöskin edellytetään, että seurataan,
että tämä vakuutusturva pystytään hoitamaan.
Tämä vuosityöansion kattokeskustelu
oli myöskin erikoinen. Seuraavan kerran, kun tämmöiset
asiat ovat meillä käsittelyssä, olisi
erittäin tärkeätä, että osapuolet
ovat löytäneet yhteisen näkemyksen. Minusta
on kohtuullinen riski tuoda tämmöinen asia eduskuntaan
päätettäväksi, koska eduskuntahan
saattaa päättää siitä mitä vaan.
Nyt ehdotettu tarkennus tähän 100 000:een on
minusta ihan kohdallaan. Se ymmärtää urheilijoita
hieman enemmän ja kuitenkin tuo seuroille sen mahdollisuuden,
että vuosityöansiolla on selkeä katto
ja vakuutukset ovat tarkasti maksettavissa.
Oli hauskaa näissä perusteluissa, tai hauskaa ja
hauskaa, että siinä todettiin, että uhkaavin
tilanne vakuutusmatematiikassa on siinä tilanteessa, kun
koko jääkiekkojoukkue on samassa bussissa ja matkalla
pelistä kotiin. Sen lisäksi tätä vuosityöansiomäärittelyä tarkennettiin,
niin kuin puheenjohtaja tässä totesi. Sekin on
minusta perusteltu erityisesti nuorten pelaajien kannalta. Minä näen,
että nämä valiokuntien esitykset ja sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietintö antavat hyvät edellytykset
sekä urheilijoille että seuroille viedä eteenpäin
tärkeätä ja hyvää toimintaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Pitkäaikaiselle sosiaali- ja terveysvaliokunnan
jäsenelle tekee oikein hyvää, kun saa
olla käsittelemässä salissa esitystä,
joka on monella tapaa aika ainutlaatuinen, huomattavassa määrin
merkillinen ja joltain osin suorastaan historiallinen. Nimittäin
en todellakaan muista, että oman kuusivuotisen urani aikana
tuolla valiokunnassa, kuten täällä jo
mainittiin aiemmin, olisi käyty tupo-neuvotteluja ainakaan
noin kiihkeässä hengessä. Toisekseen
en muista myöskään, että tähän
mennessä valiokuntaa ja ehkä koko eduskuntaakin olisi
painostettu järjestämällä mielenosoitus
kaukalossa. Semmoinenkin tässä yhteydessä tapahtui.
Sitten kun olen itse sitoutunut heikompien puolustamiseen, niin
en muista, kun puolustan nyt kyseessä olevia heikkoja eli
yli 80 000 ansaitsevia jääkiekkoilijoita,
että nämä heikot eivät olisi
mahtuneet EU:n mihinkään köyhyyskriteereihin,
mutta tässä ehkä nyt niin käy.
Puhuttaessa urheilijoista, joitten varsinaisten etujen suuruudesta
oli kyse, on kyse urheilijoista, jotka ansaitsevat jonkin verran
enemmän kuin kansanedustajat. Tämä, kun
toreilla ja turuilla tästä keskustelemme, on hyvä pitää mielessä.
Jossain määrin historiallista, ainakin minulle ennen
kokematonta, on myöskin se, että eduskuntaan ja
valiokuntaan tuodaan lakiesitys, jossa on pykälä,
jossa säädetään sellaista, josta
tämän säädöksen kohde,
tässä tapauksessa Finanssialan Keskusliitto eli
vakuutusyhtiöitä edustava osapuoli, ei etukäteen
tiedä mitään, eivätkä myöskään
valiokunnan jäsenet tienneet asiasta oikeasti mitään,
ennen kuin se ikään kuin vahingossa valiokunnassa
paljastui, elikkä siis se, että nyt vakuutusyhtiöille
ollaan säätämässä viittauksella
toisen lain pykäliin vakuuttamisvelvollisuus. Vielä kummallisempaa
on tietysti se, että kun näin menetellään,
niin sitä ei millään tavalla lakiesityksessä perustella.
Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisesti olen ja myöskin
vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on sitä mieltä,
että tämän tyyppisessä vakuutuslainsäädännössä tällaisia
kattorajoja ei periaatteellisesti pitäisi asettaa lainkaan,
koska se tietenkin tuo asiaan sen puolen, että sitten kun
rajat ylitetään, se vakuutus hankitaan yksityisesti
ohi julkisen järjestelmän. Mutta kun tässä on
todellakin kysymys järjestelmästä, joka
ei ole sillä tavalla sosiaalivakuutusta kuin normaali sosiaalivakuutus
tai normaali työntekijöitten tapaturmavakuutuskaan,
vaan on tietyllä tavalla sopimusperusteinen asia, niin
tämä on hyväksyttävää.
Se, mille kohdalle se katto olisi pitänyt asettaa, oli
sitten se kysymys, jossa valiokunta muistaakseni minun esityksestäni
löysi tämän 100 000:n yksimielisyyden.
Sillä tavallahan se oli tietysti yksinkertaista, että kun
toinen osapuoli pyytää 80 000:ta ja toinen
120 000:ta valiokunnalta, niin mikseipä valiokunta
sitten asettaisi sitä juuri siihen 100 000:een.
Mutta, kuten ed. Mäkelä täällä totesi,
tätäkin asiaa tulee tässä tapaturmavakuutuslain
uudistuksen yhteydessä laajemmin tarkastella ja nyt tästä eteenpäin
tietysti seuratakin.
Kaiken kaikkiaan, kun miettii, mitä tästä vielä pitäisi
sanoa, niin ehkäpä nyt se, että todellakin oli
oikein ja onhan sekin historiallista, että saattoi olla
mukana lakiesityksessä, jossa ei menty kirjan mukaan, ja
siitä huolimatta kaikki juhlivat täällä salissa
tätä laajaa yksimielisyyttä.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, kun ed. Arhinmäki
täällä viittasi siihen, että urheilijoilla
ei ole lakko-oikeutta, niin todellakin, sitä, että sitä ei
ole, kannattaa pohtia. Itselleni tulee nyt ensimmäiseksi
mieleen, että minä oikeastaan lämpimästi
kannattaisin sitä, että tämmöinen
oikeus olisi juuri näinä aikoina olemassa. Erityisesti kuopiolaisena
jääkiekon ystävänä toivoisin,
että tämmöinen lakkohenkisyys puhkeaisi
eräässä toisessa keskisuomalaisessa kaupungissa.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on todellakin ollut
hyvin mielenkiintoinen hallituksen esittelyn käsittely
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, tunteitakin herättävä,
ja sen ymmärtää. Tämä koskettaa
ja kiinnostaa urheilun kautta niin suurta osaa suomalaisia, vaikka
tässä itse asian kohteena on vain pieni osa suomalaisia eli
nämä aktiiviurheilijat.
Puheenjohtaja esitteli hyvin perusteellisesti lain ja valiokuntakäsittelynkin
ja myöskin ne muutokset, mitä valiokunnassa tehtiin,
ja ne olivat hyvin perusteltuja. Lakiesityksen käsittely valiokunnassa
oli todellakin kiusallinen, koska eri osapuolet olivat vielä niin
erimielisiä tämän esityksen sisällöstä,
vaikkakin tätä oli valmisteltu jo vuosia. Tätä lakiesitystä oli
odotettu hyvin pitkään.
Paitsi että tämä esitys parantaa
urheilijoitten sosiaaliturvaa, tämä on myöskin
siinä mielessä hyvä, että tällä kannustetaan
urheilijaa siinä vaiheessa, kun hän joutuu urheilutyökyvyttömäksi, kuntoutumaan
paremmin johonkin muuhun ammattiin elikkä siihen, että hän
kouluttautuu ja pystyy jatkossa hankkimaan sitten elantonsa jossakin
muussa ammatissa, ja se on varmasti hyvä asia. Merkittävä parannus
nykyiseen verrattuna on myös se, että urheilijalle
taataan kohtuullinen ansioturva myös pysyvän työkyvyttömyyden
tilanteessa.
Paitsi urheilijat, myös suomalaiset urheiluseurat hyötyvät
tästä esityksestä. Tämä esityksessä esitetty
80 000 euron yläraja vuosiansioille, joista tapaturma-
ja eläkevakuutus maksetaan, muuttui valiokuntakäsittelyssä 100 000:een,
joka sidotaan vielä indeksiin, ja tätä aiemmin
käytiinkin tässä läpi. Prosessi
oli varsin mielenkiintoinen ja eräänlainen kompromissi
valiokunnassa. Mutta tärkeintä tässä maksukatossa
tai tässä ylärajassa on se, että se
ylipäätänsä muodostettiin, koska
nyt, kun tämä riskikerroin on tiedossa, on mahdollista
ja toivottavaa, että vakuutusmarkkinoille syntyy tervettä kilpailua
niin, että tätä tuotetta myös
jatkossa olisi useamman vakuutusyhtiön tuotevalikoimassa.
Nyt, kun vakuutuksen tarjoajia on käytännössä ollut
vain yksi, niin nämä vakuutusmaksut ovat olleet
kohtuuttoman suuria ja muodostaneetkin hyvin suuren kustannuserän
urheiluseuroille. Ja nyt, kun tuotetta toivottavasti tulee enemmän
myyntiin ja hinnat putoavat, niin tämä esitys
parantaa silloin urheiluseurojen muutoinkin tiukkaa ja epävarmaa
taloudellista tilannetta, ja tästä hyötyvät
myös sitten suomalaiset urheiluseurat ja suomalainen urheilu
ylipäätänsä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kollegat! Yleisö! Tosiaan edellinen
edustaja Toivakka mainitsikin, että tätä lakia
on odotettu pitkään. Olin aikoinaan, vuosina 1993—1997, suunnilleen
viitisen vuotta kaikennäköisissä urheilupsyykkauksissa
mukana, ja toki tässä ei ollut nyt tämmöisen
psyykkisen — anteeksi, että naurattaa — vammautumisen
osuutta kauhean hyvin tuotu esiin, kuten muutenkaan ei suomalaisessa
lainsäädännössä. Kelahan
on aikoinaan päättänyt, että psyykkisiä asiantuntijoita
ovat lähinnä psykiatrit. Psykiatri siis on lääkäri,
joka erikoistuu niin sanottuihin mielisairauksiin, joihin määrätään
lääkkeitä lähinnä,
mutta psykologit, jotka käyvät nykyään
yliopistoa 6 vuotta — on vaikein paikka päästä opiskelemaan
nykyään — eivät kelpaa Kelan
asiantuntijoiksi eivätkä antamaan terapiaa, vaikka
voitaisiin heti valtuuttaa, varmaan urheiluvammoissakin on hyvin
pitkälle kyse justiin siitä mentaalisesta ja henkisestä puolesta.
Mutta sen verran, kun tässä nyt kollega ja
sukunimeltäkin kaima totesi tästä urheilijoiden
lakko-oikeudestakin jopa. Tosiaan aikoinaan tuli puhuttua siitä tuomareita
vastaan, juuri aivan kuin eilisessäkin surullisessa näytöksessä tapahtui.
Aikoinaan mäkimiehille — Janne Ahonen ehkä aikoinaan
tunnetuin mäkimiehistä, pääsin psyykkaamaan
häntäkin nuorena — puhuttiin hyvin paljon
siitä, että pitäisi Suomen koko joukkueen
tehdä lakko varsinkin, kun ruvettiin sitten vielä olemaan
EU:ssakin. Jälkikäteen tuli puhe siitä,
että täytyisi olla semmoinen selkeä päätös, että ei
tulla näihin kuvioihin, ellei tyyli muutu. Mutta se siitä lakosta.
Tästä Kela- tai vakuutusjutusta yleensäkin, minä en
löytänyt täältä nyt,
kuka sitten arvioi lopullisesti taas. Kai se sitten Kelan kautta
jotenkin menee tai mikä on se lopullinen tuomio—lääkäri-istuin,
joka sitten päättää, kuinka
vammautunut urheilijapoloinen meillä tässä nytten
onkaan, koska muutenhan tiedän kokemuksestakin, että kaikki
vakuutusyhtiöt ovat tottuneet pahamaineisesti vitkastelemaan
tässä maassa ja viemään niitä asioita
huonosti eteenpäin. Toki sitten, jos mennään
palkkaluokissa isompiin summiin, kun tämä nyt
on 100 000 euroa, sehän on aika uskomattoman iso
summa tämmöiselle, joku taisi sanoa, että urheilutyökyvytön,
taisi olla justiin ed. Toivakka, sinänsä aika
hauska termi, urheilutyökyvytön. Siinä moni
ruskeisiin kirjekuoriin tottunut vanhemman polven veteraaniurheilija
pyörisi haudassaan varmasti jo, kun kuulisi "urheilutyökyvytön".
Ehkä urheilukyvytön olisi oikea ilmaisu. Mutta
siis justiin tässäkin toki rahalla saa varmasti
sen kaltaisia lääkäreitä sitten
ja vakuutusyhtiöitä, kun niitä oikein
kilpailutetaan, että sitten pystytään
päättelemään selkeämmin
se, että meillä on nyt kyseessä sen kaltainen
vamma, joka oikeuttaa korvauksiin.
Vielä sen verran, että näihin urheilijoihin
sitten pitäisi tavallaan ajattelullisestikin ottaa tällainen
kokonaisvaltainen lähestymistapa, koska meillä on
ollut kauheesti urheilijoita ja aivan pieni, muutama promille on
näitä, jotka pääsevät sinne
100 000:een, 80 000:kin olisi ihan hyvin voinut
olla se summa, niin kun optioidaan suomalainen brändi,
niin kaikki nämä nuoret naiset, miehet, pojat
ja tytöt ovat valtava potentiaali sille, että Suomi
jonain päivänä sitten saisi itselleen — arvoisa
ministerikin, hauska tavata, nähdä — todella
jotain merkittävää brändiä ja
ansiota heidän suorituksistaan.
Eli tämä on siinä mielessä erittäin
tärkeää lainsäädäntöä,
että luodaan sitä tunnetta, että tämä valtio
ja varsinkin poliittinen koneisto, joka niin useasti sitten kaikennäköisissä johtokunnissa
näissä urheilutilanteissa
käy putsaamassa pöydän ja näyttelemässä naamaansa,
tulee mukaan tähän ja takaa nuorillekin, vasta-aloitteleville
urheilijoille tämän kaltaisen systeemin. Tämä on oikean
suuntaista lainsäädäntöä kaikesta
huolimatta.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä asia, että urheilusta
toimeentulonsa saavien tapaturma- ja eläketurvaa kehitetään.
Urheilun ammattimaistumisen ja toisaalta urheilu-urien pidentymisen
myötä ja urheilusta pääasiallisen toimeentulonsa
saavien määrä on lisääntynyt. Urheiluun
liittyy korostunut tapaturmariski, mikä edellyttää,
että lakisääteisesti huolehditaan vakuuttamisvelvollisuuden
kattavuudesta ja turvan asianmukaisesta tasosta, johon tämä lakiesitys
tähtää. Tässä lakiehdotuksessa
urheilutyökyvyttömyydestä maksettava
tapaturmaeläke ehdotetaan sidottavasti nykyistä selvemmin
siihen, että urheilija kouluttautuu uuteen ammattiin, mikä on
todella kannatettavaa.
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että urheilijoiden
urasuunnittelua ja kouluttautumista tuetaan sekä työllistymistä edistetään
urheilu-uran aikana ja sen jälkeen kaikin tavoin.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Niin ikään pidän
tätä lainsäädäntöä ja
tämän muutosta erittäin tarpeellisena
ja kannatettavana. Erityisesti siitä syystä kiitän
valiokuntaa siitä, että asia on käsitelty
valiokunnassa ripeästi, jolloin se todennäköisesti
saadaan sitten voimaan 1.5., niin kuin on tarpeellista.
Muutamia ongelmia lähinnä työnantajan
eli seuran näkökulmasta. Ensiarvoisen tärkeää on se,
että nyt tässä vakuutuksessa on ansiokatto,
on se sitten se 80 000 tai 100 000, nimenomaan
siitä syystä, että tämä vakuutuksen
rahoituspohja on kapea, se on edelleen sitä. Toivonkin
todella, että tähän saadaan nyt sitten
sitä kilpailua. On tietenkin hankala tilanne silloin, kun
on kysymyksessä lakisääteinen vakuutus
eikä kilpailua käytännössä ole.
Kun on vain yksi yhtiö, joka vakuutusta tarjoaa, niin jokainen
ymmärtää, miten siinä sitten
käy, kustannukset nousevat. Jos nyt omia liigaseuran aktiiviaikoja
muistelen, niin 1990-luvun lopulla vakuutuksen hinta oli noin 9
prosenttia. Tänä päivänä se
on 26,5 prosentin nettokustannus seuralle, jolloin nousu on ollut
varsin huikeaa. Pelaajathan osallistuvat tämän
vakuutuksen eläkeosion kustantamiseen 2 prosentilla, muuten
kustannus on siellä seuran puolella.
Pidän itse myös tärkeänä sitä,
että mahdollista korvausaikaa on supistettu nyt vakuutuksen
osalta viiteen vuoteen. Se aktivoi urheilijan, entisen urheilijan
tässä tapauksessa, kouluttautumaan toiseen ammattiin
ja näin pääsemään mukaan taas
työelämään, vaikka todellakin
se urheilu-ura siinä tapauksessa sitten onkin ohi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kolme havaintoa:
Ensinnäkin kun ajatellaan minkälaiseen taloudelliseen
tulevaisuuteen ollaan menossa, niin tämä laki
viedään nyt kyllä oikeaan aikaan läpi
ja mitoitetaan myöskin sillä tavalla, että se
on sitten valmiina käytettävissä, kun
aika taas ehkä tulevaisuudessa joksikin muuksi muuttuu.
Elikkä siinä suhteessa on aivan mainiota, että tästä on saatu
yksimielinen mietintö aikaiseksi. Kun kuunteli täällä tämän
lähetekeskustelun, niin se vähän ennakoi
muutakin.
Sitten täällä on kaivattu lakko-oikeutta.
No, esimerkiksi NHL:n lakkohan taisi kestää ainakin yhden
pelikauden kokonaan tuolla Pohjois-Amerikassa. Jos se siellä syndikalismin
pesässä on mahdollinen, niin miksei sitten tupo-Suomessa.
Sitten kolmanneksi, jos nyt kaivataan tänä keväänä valtakunnansovittelijaa,
niin minusta ed. Rehula on erittäin sopiva siihen tehtävään,
kun hän sovitteli tämänkin asian kuntoon.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Eräs asia, joka pisti silmääni
valiokunnan mietinnössä, oli se, kun täällä puhutaan
näistä rahastoista ja rahastointimahdollisuudesta.
Saattaa olla, että muistan nyt väärin,
mutta vuodenvaihteessa tuloverolain muutoksen yhteydessä,
kun rahastointimahdollisuutta muutettiin, myös sitä aikajaksoa
muutettiin. Mietinnössä todetaan, että rahaston
varoja voi tulouttaa minimissään 5:n ja maksimissaan
10 vuoden aikana. Jos en aivan väärin muista,
niin laki muuttui niin, että se on 2—10 vuoden
aikana, mutta saattaa olla, että olen väärässä,
korjatkaa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että tämä hallituksen
esitys hieman muuttui valiokuntakäsittelyssä,
etenkin tämä 80 000 raja nousi 100 000:een.
Silloin, kun tämä hallituksen esitys lähti
valiokuntaan, käytin pitemmän puheenvuoron. Haluan
tässä vaan tuoda esiin sen ongelman, johon valiokunnan
puheenjohtajakin viittasi, että tarjonta tällä vakuutuspuolella
on kyllä hämmästyttävän
vähäistä. Käytännössä yksi
ryhmä, yksi toimija, pystyy ikään kuin
markkinoita säätelemään ja ohjaamaan.
Se ei ole hyvä. Aina kun on vain tavallaan yksi toimittaja,
on tilanne huono. Tämä koskee nimenomaan sellaista
tapausta tämä yleinenkin asia, että jos
ihminen, tässä tapauksessa urheilija, joka viihdyttää meitä,
tekee työtään, työpaikallaan
tulee työkyvyttömäksi, niin pitäähän
siinä olla kunnon turva ihmisellä myös
tulevaisuuteen. Tämä parani. Se ei parantunut
niin paljoa kuin olisin toivonut, mutta tiedän, että monasti
nämä asiat ovat myös hallitukselle arvovaltakysymyksiä. Piiruakaan
ei saisi muuttaa, kun viisas porvarihallitus on jotain tehnyt. Tässä kuitenkin
nyt tunnustus valiokunnan puheenjohtajalle ja valiokunnalle, että saitte
jotain muutoksia, se on kuitenkin noteerattavissa. Taas kun huomenna
pelataan playoff-kiekkoa ja ihmiset pistävät itsensä likoon,
niin toivon, että he kokevat, että tähän
on saatu edes parannusta.
Yleiskeskustelu päättyi.