Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Tuo äskeinen laki todella vaan sisälsi
joitakin täsmennyksiä, mutta nyt on käsillä sitten
lain kokonaisuudistus. Käsittelyssä oleva hallituksen
esitys laiksi Suomen Akatemiasta uudistaa Suomen tärkeintä perustutkimuksen
rahoittajaorganisaatiota. Tässä taustalla on perustuslain
ja eduskunnassa käsiteltävänä olevan
yliopistolain uudistaminen sekä Akatemiaa koskevat kansainväliset
arvioinnit.
Tässä esityksessä laki Suomen Akatemiasta uudistetaan
kokonaisuudessaan. Uusi laki korvaa vuodelta 1994 olevan lain Suomen
Akatemiasta. Tämän lain uudistustarve todettiin
yliopistolain uudistuksen ja valmistelun yhteydessä. Ehdotusta
valmisteltiin useassa eri ryhmässä, ja lopulta
opetusministeriö asetti lokakuussa 2008 työryhmän,
jonka tehtäväksi annettiin laatia ehdotus Suomen
Akatemiaa koskeviin säädöksiin tarvittavista
muutoksista. Tuossa työryhmässä olivat
edustettuina opetusministeriö, Suomen Akatemia, yliopistot
ja valtion tutkimuslaitokset. Työryhmä kuuli keskeisiä sidosryhmiä eli tutkijoita
ja Suomen Akatemian henkilökuntaa edustavia järjestöjä,
tiedeyhteisöä, Tutkimuslaitosten johtajien neuvostoa
ja Suomen yliopistojen rehtorien neuvostoa.
Työryhmän 15. tammikuuta päivätty
yksimielinen muistio sisälsi ehdotuksen hallituksen uudeksi
laiksi Suomen Akatemiasta. Tuohon muistioon sisältyy Suomen
Akatemiaa edustavien jäsenten täydentävä lausuma.
Opetusministeriö pyysi muistiosta lausunnot keskeisiltä toimijoilta.
Huomattava enemmistö lausunnoista asettui kannattamaan
työryhmän ehdotuksia pitäen niitä perusteltuina
ja tarkoituksenmukaisina. Suurin huomio lausunnoissa kiinnitettiin
tutkimusvirkoja koskeviin ehdotuksiin. Myös tältä osin
työryhmän ehdotusta kannatti valtaosa lausunnon
antajista.
Arvoisa puhemies! Lakiehdotus sisältää perussäännökset
Suomen Akatemian tehtävistä, hallinnosta, organisaatiosta,
päätöksentekoelimistä, ratkaisuvallan
käytöstä ja akateemikon arvonimistä.
Akatemian toimielimiä ja päätöksentekoa
koskevia säännöksiä ehdotetaan
siirrettäviksi asetustasolta nyt lakiin ja laissa olevia
asetuksenantovaltuuksia täsmennettäviksi.
Akatemian hallituksen osalta ehdotetaan, että Akatemian
pääjohtaja ei enää olisi hallituksen puheenjohtaja
vaan jäsen ja että hallituksessa olevien toimikuntien
puheenjohtajien lisäksi niin sanottujen ulkopuolisten jäsenten
määrä kasvaisi kahdesta kolmeen. Ulkopuolisilta
jäseniltä edellytetään kokemusta
tutkimustyöstä ja tiedepolitiikasta. Hallituksen
puheenjohtaja valittaisiin ulkopuolisten jäsenten joukosta.
On perusteltua, että siirrytään vastaavissa
valtion virastoissa noudatettavaan käytäntöön,
jossa viraston toimintaa valvovan hallituksen puheenjohtaja tulee viraston
ulkopuolelta. Esityksellä pyritään vahvistamaan
Akatemian hallitusta ja sen asemaa Akatemian strategisessa ohjauksessa
ja tätä kautta vahvistamaan Suomen Akatemian asemaa
tiedepolitiikkaa luovana organisaationa.
Lakiin ehdotetaan edelleenkin otettavaksi erityinen akateemikon
arvonimiä koskeva säännös sisällöltään
entisen kaltaisena. Akateemikon arvonimen myöntäisi
edelleen tasavallan presidentti Suomen Akatemian hallituksen esityksestä.
Arvoisa puhemies! Lakiehdotukseen sisältyy ehdotus
virkatutkijamuutoksesta, joka on saanut aikaan julkisuudessakin
keskustelua, joten lienee tarpeellista valottaa tätä asiakohtaa
hiukan enemmän.
Muutos koskee vuosittain runsasta 300 tutkijaa, kun Akatemian
rahoituksella vuosittain työskentelee yhteensä lähes
6 000 tutkijaa. Yliopistouudistukseen liittyen Akatemian
tutkimusvirkajärjestelmää muutettaisiin
siten, että jatkossa akatemiaprofessorit ja akatemiatutkijat
toimisivat työsuhteessa niihin organisaatioihin, joissa he
työskentelevät. Tämä johtuu
siitä, että yliopistouudistuksen yhteydessä yliopistot
muuttuvat valtion virastoista julkisoikeudellisiksi yhteisöiksi
tai säätiömuotoisiksi ja virkasuhde lakkaa olemasta
yliopistoissa käytössä. Akatemian tutkimusvirkajärjestelmän
säilyttäminen täysin entisellään
olisi omiaan aiheuttamaan ongelmia uudessa tilanteessa. Ei olisi
perusteltua, että yliopistojen sisällä olisi
henkilöstöryhmiä, joilla on eri työnantaja,
toisilla yliopisto ja toisilla Akatemian kautta valtio.
Lakiehdotuksen mukaan akatemiaprofessorit ja akatemiatutkijat
tulisivat olemaan oikeudellisesti yhdenvertaisessa asemassa muiden
samassa suorituspaikassa toimivien tutkijoiden kanssa, pystyisivät
vaikuttamaan muun muassa yliopiston päätöksentekoon
ja tulisivat näin samojen työnantajapalveluiden,
työsuhde-etujen piiriin kuin muukin henkilöstö.
Tällä hetkellähän tutkija
saa automaattisesti virkavapauden, kun hän saa Akatemian
tutkijanviran. Jatkossa, kun yliopistossa ei ole virkoja, tutkijan
työsuhde katkeaisi hänen saadessaan akatemiaprofessuurin
tai akatemiatutkijankauden eikä mikään
takaisi enää tutkijalle hänen työsuhteensa
jatkuvuutta yliopistossa akatemiakauden jälkeen. Näin
on nähtykin, että tämä lakiehdotus
turvaa tutkijoiden asemaa ja auttaa kehittämään
tutkijan uraa pitkäjänteisesti. Lakiehdotus sisältää siirtymäsäännöksen,
jolla turvataan tutkimusviroissa siirtymävaiheessa olevien
henkilöiden asema.
On pidetty tärkeänä, että Akatemian
tutkijanvirkajärjestelmä kaikkine olennaisine
piirteineen mukaan lukien laatuun ja kilpailuun perustuva arviointi-
ja rekrytointimenettely tässä esityksessä kuitenkin
säilytetään. Tätä valtaa
ei siis siirretä yliopistolle tai tutkimuslaitokselle sen osalta,
miten nämä virat tai tehtävät
jatkossa jaetaan, vaan päätösvalta ja
laatuun ja kilpailuun perustuvat hakumenettelyt säilyvät
edelleen Suomen Akatemian käsissä.
Tutkijantehtävien mahdollistaman tieteellisen työn
tekemiseen ei myöskään tehdä muutoksia. Tästä oli
myös lausunnoissa täysi yksimielisyys, eli jatkossakin
akatemiaprofessorit ja akatemiatutkijat keskittyvät oman
tutkimuksensa tekemiseen eivätkä muihin yliopiston
hallinnollisiin tai opetustehtäviin tuon työnsä aikana.
Paljon huolta on aiheuttanut akatemiaprofessoreiden ja akatemiatutkijoiden
palkkaus. Näiden tutkijoiden palkkauksesta on tällä hetkellä voimassa
se, mitä niistä on opetusministeriön
ja henkilöstöjärjestöjen välisellä tarkentavalla
virkaehtosopimuksella sovittu. Jatkossa palkkauksista sovitaan yliopistotyönantajan
ja henkilöstöjärjestöjen välillä Suomen
Akatemian antamien rahoitusta koskevien reunaehtojen puitteissa. Tarkoitus
on jatkossakin säilyttää nämä tehtävät myös
palkan osalta kilpailukykyisinä ja suomalaisen tieteen
parhaimmistoa houkuttelevina.
Suomen Akatemiaa koskevan lain uudistaminen on osa suurempaa
prosessia, jonka keskeisenä uudistuksena on uusi yliopistolaki
ja korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen. Suomen Akatemialla
on keskeinen ja vakiintunut asema Suomen tutkimus- ja innovaatiojärjestelmässä. Akatemian
suhteellinen vaikutus on kasvanut, ja sen rooli muun muassa kansainvälisessä tieteellisessä
ja
tiedepoliittisessa yhteistyössä on voimakkaasti
lisääntynyt. Jotta Suomi säilyttäisi asemansa
kansainvälisessä tutkimuksessa ja tiedepolitiikassa
sekä osana innovaatiojärjestelmää,
on aika uudistaa myös lakia Suomen Akatemiasta.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomen Akatemia on merkittävin
perustutkimuksen rahoittaja maassamme, kuten ministeri sanoi. Valtion
tutkimus- ja kehittämisrahoituksesta Akatemia saa 16 prosenttia.
Se on noin yksi neljäsosa miljardia vuodessa. Tekes muuten
saa puoli miljardia eli kaksi kertaa enemmän, mutta Tekesin
toiminnastahan paljon on soveltavaa tutkimusta ja tuotekehitystä.
Akatemialla on 23 huippuyksikköä, joita se rahoittaa,
myös poikkitieteellisiä tutkimusohjelmia, neurotutkimus,
ruokatutkimus jne.
Kun yliopistolaki uusitaan, tulee yliopistoista julkisoikeudellisia
yhteisöjä tai yksityisiä säätiöitä.
Silloin katsotaan, että Akatemian tutkijanvirassa olevat
henkilöt, joista siis suurin osa työskentelee
yliopistoissa, eivät voisi olla Akatemian palveluksessa,
vaan heidät siirretään 1.1.2010 työsuhteisiksi
yliopistoihin. Näitä henkilöitä on 40
professoria ja 260 tutkijaa. Kilpailutus viroista tapahtuu edelleen
samalla tavalla ankaran seulan kautta ja ulkolaisia asiantuntijoita
käyttäen ja Akatemian toimesta kuten tähänkin
saakka. Akatemiaprofessoreista ja -tutkijoista tulee siis työsuhteisia
yliopistojen työntekijöitä. Opetusministeri
ja opetusministeriö vakuuttavat, että akatemiaprofessorit
ja -tutkijat valitaan edelleen kilpailutuksen kautta ja heidän
arvostettu asemansa tulee säilymään,
vaikka he ovat työsuhteessa siihen laitokseen, jossa tutkivat.
Akatemiatutkijat ovat esittäneet huolensa siitä,
että yliopistoprofessoreiden palkat ovat yleensä pienempiä kuin
akatemiaprofessoreiden palkat. Täytyy taata, ettei akatemiaprofessorin
palkka alene. Akatemiaprofessoreille ei saa syytää opetusvelvollisuutta
enempää kuin tähänkään saakka
eli 5 prosenttia työajasta. Akatemiaprofessoreilla ei pidä olla
hallinnollisia tehtäviä.
Opetusministeriö on ollut riemuissaan siitä, että akatemiaprofessorit
ja -tutkijat ovat ensi vuoden alusta yliopistoyhteisössä ja
pääsevät osallistumaan sisäiseen
päätöksentekoon. Tätä en
pidä ollenkaan positiivisena asiana, sillä kuka haluaa
osallistua yliopiston sisäiseen päätöksentekoon,
jos on tutkija. Väitetään myöskin,
että akatemiaprofessorin virka kun loppuu, niin hän ei
enää pääse takaisin virkaansa
yliopistoon. Eihän näin ole tähänkään
saakka ollut, vaan jos professorilla on ollut virka yliopistossa,
hän on siitä virkavapaalla ja sitten hän
palaa virkaansa. Mutta jos hänellä ei ole virkaa,
niin ei hän tietenkään automaattisesti
palaa yliopistoon. Yliopistolaissa onkin varmennettava se, minkä olemme jo
kuulleet yliopistolain käsittelyn yhteydessä monilta
asiantuntijoilta, että hyviä tutkijoita ei tähän
maahan saada, jollei heillä ole tällaista tutkijan
uraa eli tenure track. Emme saa huippututkijoita, jos ei heillä ole
uraa.
Akatemiaprofessorit olivat siis aluksi erittäin huolissaan
siitä, että heidän virkansa siirretään yliopistojen
työsuhteiksi. Mutta jos sopimukset ovat edullisia, he ovat
nyt valmiita siirtymään yliopistojen ja tutkimuslaitosten
palkkalistoilta, jotka Akatemia rahoittaa, yliopistoihin. Mutta kysyn
silti, rouva ministeri, onko tämä siirto tarpeellinen?
Keskustelu pöydällepanosta päättyi.