Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Lain mukaan toimeentulotukipäätös
pitää saada seitsemän arkipäivän
sisällä, ja meillä on tällä hetkellä se
tilanne, että tätä lakia ei noudateta. Monessa
kunnassa toimeentulotukijonot ovat pitkät, Turussa neljä viikkoa.
Länsi-Suomen lääninhallituksessa on 30
valitusta tästä Turun tilanteesta, ja siellä kantelujen
aika on yli vuoden, eli se ei auta perhettä, kun kanteluaika
on pitkä. Esimerkkiperheeni tulee Turusta, eli perheessä on kaksi
aikuista ja lapsi, mies työttömänä tammikuusta
lähtien, vaimo tulottomana, ja he ovat olleet toimeentulotukijonossa
viisi viikkoa uusina asiakkaina. Heillä on kolmen kuukauden
vuokrarästit. He ovat eläneet EU:n ruoka-avulla
ja vanhempien tuella. Ministeri Risikko aikoinaan valmistutti lain
siitä, että toimeentulotukea pitää saada
viivytyksettä seitsemän arkipäivän
sisällä, mutta ei lisätty henkilökuntaa
sosiaalitoimeen. Kysynkin nyt:
Mitä hallitus aikoo tehdä, että kunnissa
noudatetaan lakia toimeentulotuen viivytyksettömästä käsittelystä,
ministeri Risikko?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kyllä todella hyvä tarkoitus
oli siinä, ettei tällaisia tapauksia ja tapahtumia
pääsisi käymään, koska
on erittäin vaikeita tilanteita, jos toimeentulotukipäätöstä ei
saada mahdollisimman nopeasti. Tämä on osa sitä palvelutakuuta,
joka on osa sitten taas tätä sosiaalitakuuta,
mihin pyritään. Nyt se, että eri kunnissa ei
pystytä tätä toteuttamaan, osittain johtuu
myös työvoimapulasta, mutta myöskin siitä,
että toimeentulotukiasiakkaitten määrä on
lisääntynyt ja myöskin muu sosiaalityön
tarve on lisääntynyt. Tässä varmasti
on vielä kehittämistä, sen tunnustan,
mutta myöskin sosiaalityöntekijöiden
määrää on lisätty ja
sitten myöskin tätä työnjakoa
sosiaalityön työntekijöiden välillä on
kehitetty myöskin tuossa Kaste-ohjelmassa.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Lama näkyy jo. Turkuun tulee
päivittäin 60 uutta toimeentulotukihakemusta,
ja tiedetään, että valtaosa pitempiaikaisista
toimeentulotukiasiakkaista joutuu toimeentulotuen varaan sen takia, että muut
etuudet ovat niin alhaisella tasolla, ja sitten myös työmarkkinatuesta
ja peruspäivärahasta maksetaan 20 prosenttia kunnallisveroa. Asiakkaiden
määrää pitäisi vähentää sosialidemokraattien
esittämillä rakenteellisilla uudistuksilla.
Hallitus on tehnyt valtionveroon noin 2 miljardin euron helpotukset
hyvätuloisille kansalaisille, (Ed. Zyskowicz: No eikös
ne kaikki menneet hyvätuloisille kansalaisille?) mutta
eikö olisi kohtuullista, että myös työmarkkinatukea
ja peruspäivärahaa korotettaisiin ja reilusti
nostettaisiin kunnallisveron perusvähennystä ja
täten vähennettäisiin toimeentulotukiasiakkaita
ja saataisiin jonot hallintaan?
Miksi hallituksen kehyksissä ei ole lainkaan mainintaa
toimeentulotukimenojen kasvusta? Se kehyksissä pitäisi
mainita, koska nimenomaan kuntien valtionosuuteen tarvitaan lisää rahaa.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Hallitushan on juuri hiljattain tehnyt
päätöksen siitä, että peruspäivärahalla
ja työmarkkinatuella olevat, jotka täyttävät tietyt
ehdot, tulevat saamaan ensi vuoden alusta aktiivilisää,
joka on liki 100 euroa kuukaudessa. Tällä parannetaan
osaltaan tämän ryhmän toimeentuloa, juuri
sen heikko-osaisen ryhmän, johon ed. Koskinen viittasi.
Mitä tulee taas tähän toimeentulotukeen,
niin Sata-komitean työlistallahan on — työhän
jatkuu Sata-komiteassa — vielä se asia, voitaisiinko
toimeentulotuen perusosan Kela-siirto toteuttaa. Se on auki. Asia
on auki, (Ed. Zyskowicz: Eikä ole!) sitä selvitetään
siellä työryhmässä. Tästähän
on ollut kokeilu aikaisemmin 1990-luvulla, joka oli myönteinen.
Jos Kela-siirto toteutettaisiin, niin asiakkaat saisivat hyvin nopeasti yhden
luukun periaatteen mukaisesti sitten tämän toimeentulotuen
perusosan.
Georgian parlamentin puhemiehen David Bakradzen
vierailu
Toinen varapuhemies:
Arvoisat kansanedustajat! Ilmoitan, että Georgian parlamentin
puhemies David Bakradze seurueineen on saapunut seuraamaan täysistuntoa.
Eduskunnan puolesta lausun arvoisat vieraat tervetulleiksi eduskuntaan.
(Suosionosoituksia)
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Talouskriisi etenee, ja hallitus vain hymistelee. Kuntien
talous on romahtamassa, lainanoton arvioidaan tänä vuonna
kaksinkertaistuvan, ja toimeentulotukiasiakkaiden määrä kasvaa
jatkuvasti, niin kuin täällä jo tuli
esille. Hallitus ei kehyskeskustelussa edes viitannut näihin
ongelmiin, ja kysyisinkin:
Mitä hallitus aikoo tehdä kuntien taloustilanteen
korjaamiseksi niin, että kunnat pystyvät selviytymään
velvoitteistaan eivätkä ylivelkaannu?
Toinen varapuhemies:
Varsinainen kysymys koski toimeentulotukea, mutta sen yhteyksistä kuntatalouteen,
pääministeri Vanhanen.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Me olemme alkuvuoden aikana tehneet useita
päätöksiä, jotka vahvistavat
kuntien taloutta. Ensimmäinen on kelamaksun poistaminen, joka
tulee vuositasolla keventämään kuntien
menoja noin 250 miljoonalla eurolla, (Ed. Hurskainen: Ei riitä alkuunkaan!)
sitten teimme väliaikaisen yhteisöveron jakosuhdemuutoksen
10 prosenttiyksikön edestä kunnille, joka sekä tänä että ensi
vuonna tulee antamaan kunnille rahaa 400 miljoonan euron molemmilla
puolilla. Samoin toteutimme Kuntaliiton toiveen siitä,
että kiinteistöveroista päättämiseen
annettaisiin lisää tilaa. Kyllä näiden
yhteisvaikutus on merkittävä. Tämän
kaiken päälle mielestäni meillä on
kuntien kanssa erittäin hyvä yhteisymmärrys
siitä, että erityinen huomio täytyy kiinnittää myös
kuntien erittäin nopeasti kohoavien menojen hillitsemiseen.
Mikään lisäraha ei pysty paikkaamaan
tässä tilanteessa sitä nopeasti kehittyvää kustannusten
nousua, joka on käynnissä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Pääministeri, kunnissa kuunnellaan
teidän puhettanne näistä suurista rahoista,
jotka nyt pelastavat kunnat — kyllä epäilen — hieman
ihmetellen.
Ministeri Hyssälä, Sata-komitea on todellakin käsitellyt
tätä toimeentulotukiasiaa omassa väliraportissaan.
Koska me voimme ensinnäkin odottaa niitä päätöksiä,
ja milloin hallitus aikoo poistaa toimeentulotukeen liittyvän
suurimman epäkohdan niin, että kaikkein köyhimmät
lapsiperheet, ne, jotka saavat toimeentulotukea, eivät menetä toimeentulotukeaan,
jos esimerkiksi heidän lapsilisiään korotetaan
tai he saavat joitakin muita etuuksia?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Sata-komitean tavoitteissahan on alun perin
kirjattu, että ensisijaisia etuuksia olisi nostettava elikkä kansalaisten
perusturvaa sille tasolle, että tarvetta toimeentulotukeen nykyisessä määrin
ei olisi. Ja näinhän hallitus on toiminut, elikkä kun
pienimpiä äitiys-, isyys- ja vanhempainrahoja
nostettiin 171 euroa kuukaudessa, hyvin moni näistä tämänkin
ryhmän jäsenistä pääsi
pois toimeentulotuelta. (Ed. Kuoppa: Miksi toimeentulotuen hakijoiden
määrä kasvaa?)
Äsken mainitsin, että työmarkkinatukeen
ja peruspäivärahaan on tulossa aktiivituki, siinä on tiettyjä rajoituksia,
mutta sekin ryhmä, joka saa sitten liki 100 euroa kuukaudessa
nykyistä enemmän, pääsee pois
osaltaan toimeentulotukiasiakkuudesta, elikkä juuri perusturvaa
korottamalla vähennetään toimeentulotuen
tarvetta. Tähän tähtää myöskin
takuueläke. Elikkä kun kaikkein pienimpiä eläketuloja
saavat saavat takuueläkkeen, (Välihuutoja vasemmalta)
685 euroa nykyrahassa, tämän päivän
tasossa kuukaudessa, niin se osaltaan vähentää myöskin
(Puhemies: Minuutti kulunut!) köyhien eläkeläisten
määrää ja saa heidät
pois toimeentuloluukulta.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä on kansan oikeudentaju koetuksella,
kun Fortumissa jaellaan ylisuuria optioita ja samaan aikaan meillä toimeentulotukijonot
kasvavat
ympäri Suomea. Siellä hätää kärsivät tavalliset
lapsiperheet, tavalliset suomalaiset ihmiset, jotka esimerkiksi
ovat joutuneet työttömyyden uhreiksi.
Kun pääministeri Vanhanen täällä juuri
kehaisi sillä kelamaksun poistolla työnantajilta,
johon meni se reilu miljardi euroa, niin aikooko hallitus nyt löytää jostain
rahasäkin, jolla sitten parannetaan kuitenkin näiden
kaikkein heikoimmassa asemassa olevien lapsiperheiden ja muiden
ihmisten asemaa, joita työttömyys on nyt purrut
ja satuttanut?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kelamaksun poistolla tietysti on kaksi tavoitetta.
Ensimmäinen, välittömin tavoite on se,
että helpotetaan työnantajien kustannuspainetta,
sekä kuntatyönantajien että yksityisten työnantajien
painetta, jotta pystyttäisiin ihmiset pitämään
töissä, koska kyllä työnteko
ja työpaikka on kuitenkin se paras sosiaaliturva. Hallituksen
kaikki elvytystoimet oikeastaan, kriisitoimet, ensi sijassa tähtäävät
siihen, että mahdollisimman monella työpaikka
säilyisi, ja pääpanokset pitää kohdistaa
tähän toimenpiteeseen. Sen lisäksi tietysti
sosiaaliturvaa on kehitettävä pitkäjänteisesti,
ja hallitus on tänä vuonna linjannut muun muassa
tiettyjen keskeisten sosiaalisten etuuksien sitomisen indeksiin
ja, niin kuin ministeri Hyssälä kertoi, takuueläkkeen,
joka nostaa kaikkein pienimpiä eläkkeitä.
Samoin vähimmäispäivärahojen
tasoa selvästi nostetaan, työmarkkinatukeen tulee
erillinen aktivointilisä jne.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun kuuntelee opposition tekemiä kysymyksiä,
ei tule mitään uusia termejä, puhutaan samoista
työmarkkina-asioista, jotka ovat ihan hyviä lääkkeitä.
Hallitus on koko ajan etsinyt uusia asioita, uusia lääkkeitä,
tähän tilanteeseen ja siihen tilanteeseen, joka
erityisesti koskettaa nuoria ja tulevaisuutta. (Välihuutoja
vasemmalta)
Ministeri Wallin, kysyisin teiltä erityisesti nuorista
ja siitä ryhmästä, joka on vaarassa syrjäytyä.
Mitä hallitus tekee niiden nuorten eteen, jotka ovat ehkä menemässä sinne
toimeentuloluukulle?
Kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin
Arvoisa puhemies! Tämän vuoden talousarviossa
on ensimmäistä kertaa mukana määräraha etsivälle
työparitoiminnalle, joka on osoittautunut jo tässä vaiheessa
aika toimivaksi. Tämä järjestelmä on
tullut käyttöön viime vuoden syyskuussa
ja tarkoitettu juuri niitä nuoria varten, jotka eivät
ole työelämässä, joilla ei ole
opiskelupaikkaa, joilla ei ole paikkaa työpajassa, jotka ovat
riskivyöhykkeellä, vaarassa syrjäytyä. Tämä on
eräs työrukkanen, jonka arvo on tänä vuonna
2,5 miljoonaa euroa ja jolle myöskin haetaan jatkoa tulevissa
talousarvioissa.
Toinen tärkeä asia on sitten työpajatoiminta, jonka
laajuutta arvioidaan jatkuvasti ja jonka rahoitusta myös
on pystytty lisäämään juuri
niitä nuoria varten, joilla ei ole säännöllisyyttä elämässään,
ei ole aikatauluja, mutta jotka tarvitsevat juuri tätä selkänojaa.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tällä hetkellä pelastusta
huutaa se kansanosa, jolla on oikeasti nälkä.
Siihen ei auta Masto-hanke eikä Kaste-hanke, kun on ihan
oikeasti se torttu housussa jo nyt. Ihmisillä on nälkä.
Mitä tehdään niille ihmisille, jotka
eivät saa pennin jeniä mistään?
Nyt tarvitaan aktiivitoimia heille, joilla ei ole ruokaa, ei ole
asuntoa eikä ole minkäänlaisia elämisen
edellytyksiä. (Ed. Zyskowicz: Missä maassa elämme?)
Mitä hallitus tekee?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ihmisillä on oikeus yhteiskunnan
tukeen näissä tapauksissa. Sen takia meillä on
toimeentulotukijärjestelmä olemassa. Meillä on asumistukijärjestelmä olemassa,
meillä on laaja viranomaiskoneisto, joiden pitää auttaa
ihmisiä. Jos ei apua tule, niin siitä on hyvä kertoa
myös meille. Ihmisillä pitää olla
oikeus saada apua. Tässä keskustelussa ei ehkä osata
ihan kylliksi arvostaa sitä, että esimerkiksi
kun me olemme nostaneet näitä alimpia päivärahoja — oliko
se niin, että nousu on 170 euroa kuukaudessa — niin
tuntuu siltä, että ei tämä ole
yhtään mitään, 170 euroa kuukaudessa.
Hallitus on johdonmukaisella tavalla parantanut ihmisten sosiaaliturvaa
niiden voimavarojen puitteissa, joihin me laskemme olevan mahdollisuutta.
Ja tällä hetkellä jokainen näkee,
että nämä voimavarat ovat aika rajalliset,
tämä maailmankriisi iskee meihin, mutta on tärkeää,
että niille ihmisille, jotka apua tarvitsevat, myös
sitä yhteiskunnan pitää antaa.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuten ministeri Hyssälä kertoi,
1990-luvulla on ollut kokeilu toimeentulotuen perusosan siirtämisestä Kelalle.
Se oli useampivuotinen, ja siihen osallistui laaja määrä kuntia.
Kaikki olivat tyytyväisiä: asiakkaat, sosiaalityöntekijät,
kunnat ja Kela. Herää lähinnä kysymys,
mitkä tekijät estävät tämän
päätöksen tekemistä.
Minkä takia ei tehdä sen koetuloksen tai tämän
koeajan näkemyksen mukaista hyvää päätöstä?
Siirrettäisiin se perusosa Kelan maksettavaksi, jolloin
myös asiakkaat olisivat oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti
kohdeltuja ympäri Suomea ja sosiaalityöntekijöille
jäisi heidän perustehtäväänsä aikaa.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Minä tapasin edellisellä viikolla
silloisen ministerin Terttu Huttu-Juntusen, joka vastasi silloin
näistä asioista hallituksessa, ja kysyin häneltä,
mikä silloin esti tämän, kun kokeilu
oli myönteinen, siitä oli myönteiset tulokset,
se itse asiassa jopa vertailukuntaan nähden hiukan laski
toimeentulotukimenoja. Hän sanoi, ettei löytynyt
poliittista yhteisymmärrystä. (Ed. Jaakonsaari:
Mites nyt?) Minusta se on ihan hyvä vastaus. Nytkin tarvitaan
poliittinen yhteisymmärrys sille, että se saadaan
toteutettua. Näin se vain on! Nyt se on siellä Sata-komiteassa
työlistalla selvitettävänä ihan
niin kuin äsken kerroin. (Ed. Jaakonsaari: Mitä mieltä hallitus
on?) Itse olen sitä mieltä, että kannattaa
katsoa kaikki puolet nyt siinä, mitkä ovat ne
hyvät puolet ja mitkä huonot puolet.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Työttömyys on keskeinen
tekijä toimeentulotukijonojen kasvussa, ja Pohjois-Savossa
on 23 kuntaa, joista viime elokuussa 18 kuntaa oli alle 10 prosentin
työttömyysluvuissa, nyt puoli vuotta myöhemmin
vain yksi kunta, Siilinjärvi, 9,1 prosenttia. Jonot kasvavat
tätä kautta hirvittävästi. Nyt
näyttää siltä, että kun
kunnissa on toimeentulotukijonot, niin kunnat ovat valtion toimeentulotukijonossa
odottamassa valtionosuuksia, odottamassa sitä, että valtio
kantaa oman vastuunsa tässä asiassa. Kysyisinkin,
ministeri Risikko:
Aiotteko te esittää kunnille lisää valtionosuuksia,
jotta kunnat voivat suoriutua esimerkiksi toimeentulotukihakemusten
käsittelystä lain määräämissä ajoissa
ja sitä kautta kuntalaiset saisivat oikeudenmukaisen kohtelun?
Tämä on oikeastaan aika pitkälle teistä kiinni.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Jos mennään nyt ihan
tuohon toimeentulotukeen, niin minä vielä kertaan sitä,
että meillähän Suomessa on syyperusteinen sosiaaliturva
elikkä aina arvioidaan syy ja sen perusteella tulee ensisijaisesti
näitä tulonsiirtoja. Jos on esimerkiksi vammaisuudesta
johtuva, sairaudesta, työttömyydestä,
niin on eri syyperuste ja on myös erilainen järjestelmä.
Tätä nyt selvittää Sata-komitea
ja pohtii, että me voisimme kehittää niitä etuisuuksia,
että sinne toimeentulotukiluukulle ei tarvitsisi mennä.
No, jokainen meistä täällä salissa
tietää, että toimeentulotukea tarvitaan.
Kun kysytte, aionko esittää, niin meille on
tulossa valtionosuuksia. Vielä on se, että me
emme ole lisäämässä velvoitteita.
Me olemme yhdessä sopineet, että kunnille ei tuoda
mitään sellaisia lisävelvoitteita, jotka
lisäisivät niiden kustannuksia, ja tässä puhutaan
nimenomaan näistä normitalkoista, mitä siellä meidän
päätöksissäkin on. Valtionosuuksia
tulee lisää, ja kehittämistä ei
tietenkään estetä, mutta ainakaan minun
puoleltani mitään sellaista lainsäädäntöä ei
tuoda, joka nyt lisäisi kuntien velvoitteita. Ainoastaan
henkilökohtaisen avun järjestelmä vammaisille
(Puhemies: Minuutti kulunut!) ja myöskin sitten tämä koulu-
ja opiskeluterveydenhuoltoon kuuluva asetus tulee.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Hyssälä luetteli äsken
hallituksen toimia, joilla on yritetty vähentää toimeentulotuen
tarvetta, mutta hallitus on myös tehnyt ihan tietoisesti
ratkaisuja, joilla on lisätty toimeentulotuen tarvetta.
Kun terveydenhuollon asiakasmaksuja korotettiin, niin ihan siellä hallituksen
esityksen perusteluissa todettiin, että toimeentulotuen
menot tämän ratkaisun myötä lisääntyvät
ja ohjataan ihmisiä toimeentulotukiluukulle. Tämähän koskee
erityisesti niitä, jotka sairastavat paljon, tarvitsevat
esimerkiksi sairaalahoitoa ja sellaisia terveydenhuollon palveluja,
jotka eivät sisälly maksukattoon, esimerkiksi
hammashoitoa, johon tuli merkittävät korotukset.
Kysynkin nyt ministeri Hyssälältä:
Milloin saamme sen kauan odotetun ja moneen kertaan pyydetyn
esityksen terveydenhuollon yhtenäisestä maksukatosta,
joka osaltaan helpottaisi niiden asemaa, jotka tarvitsevat paljon palveluja?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
kova kysymys. Meillä on niin monta maksukattoa, että niitten
yhdistäminen pitäisi toteuttaa, ja se on nyt selvitetty.
Ihan on nyt kiinni siitä, pystytäänkö tässä taloustilanteessa
viemään kaikkia niitä esityksiä eteenpäin,
joita silloin, kun meillä oli kova talousnousu vielä,
toivoimme, että voi. Tätä ei ole unohdettu
eikä sitä ole haudattu, mutta ymmärtänette
myöskin, edustaja, että taloustilanne on muuttunut
ja tätä maksukattojen yhdistämistä on
hyvin vaikea toteuttaa niin, että siihen ei laitettaisi
lisää rahoitusta.