Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Valtionyhtiö Fortumin toimitusjohtaja
Mikael Lilius sai viime vuodelta palkkaa ja luontoisetuja lähes
miljoonan euron verran. Lisäksi hän sai Fortumin
osakkeina maksettavaa tuloa yli 2 miljoonaa. Tämän
lisäksi Liliuksella on takataskussaan muun muassa muhkea
eläke-etuus.
Valtionyhtiöiden ohjauksesta vastaavana ministerinä sanoitte,
ministeri Jyri Häkämies, vuoden 2007 lopulla,
että valtionyhtiöille rakennettu uusi palkkiojärjestelmä estää kohtuuttomuudet. Fortumin
asiat ovat kuitenkin joka kevät esillä, ja on
samalla tavalla kohtuuttomia etuuksia samaan aikaan, kun nyt ihmiset
elävät irtisanomisten ja lomautusten keskellä ja
ennakoidaan ihmisten hyvinvointiin kohdistuvia leikkauksia.
Arvoisa pääministeri ja ministeri Häkämies, miten
tässä näin pääsi käymään?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Fortumin johdon palkkiot eivät ole ensimmäistä kertaa
eduskunnan käsittelyssä, käytännössä koko
2000-luvun. (Ed. Martti Korhonen: Eikä viimeistäkään!)
Aivan kuten edustaja totesi, niin marraskuussa 2007 minulle
tuli tietoon se, että Fortumin tapa soveltaa viime vaalikaudella
päätettyä ja tällä kaudella
jatkettua valtionyhtiöiden johdon palkitsemisohjetta oli
erheellinen. Nuo nyt kyseessä olleet osakepalkkiot päätettiin
siis viime vaalikaudella, ja edellytin silloin 2007 sekä julkisuudessa
että Fortumin johdon kanssa käydyissä keskusteluissa,
että tuota soveltamisohjetta sovelletaan niin, että ylisuuret
palkkiot, myös osakepalkkiot, leikataan. Näin
ei ole tapahtunut silloin, mutta uskon, että sekä jo
silloin käydyn keskustelun että nyt käydyn
keskustelun ja näiden johtopäätösten
jälkeen kenellekään ei ole epäselvää se,
että valtio-omistaja edellyttää tinkimättömästi
näiden palkitsemisohjeiden noudattamista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Fortumin toimitusjohtaja Mikael Lilius
on ilmoittanut tänään jäävänsä eläkkeelle.
Miten kommentoitte, arvoisa pääministeri,
sitä, että suuryritysten johdon eläkkeellejäänti
tapahtuu noin 60 vuoden tienoilla, kun samalla hallitus pyrkii nostamaan
eläkkeelle jäämisen ikää vähintään
kolmella vuodella? (Ed. Zyskowicz: Haluatte, että Lilius
jatkaa!)
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hän ilmeisesti vetoaa olemassa olevaan sopimukseen.
Uusissa sopimuksissa Fortumin kohdalla tullaan noudattamaan 63:a.
Siinä on se kolme vuotta.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! On totta, että näissä aiemmin
tehdyissä toimitusjohtajasopimuksissa on poikkeavia eläkeikiä,
eräällä tavalla lisäeläkesopimuksia,
jotka mahdollistavat eläkkeelle jäämisen
aikaisemmin. On ihan selvää, että valtionyhtiöissä tulee
noudattaa sitä yleistä eläkelinjausta,
jota hallitus edustaa. Näin on tapahtunut viimeaikaisissa
toimitusjohtajasopimuksissa eli eläköitymisikä on
63.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä nyt on enempi kyse myös
yhteiskuntamoraalista ja siitä, miten tämä yhteiskunta
menee tulevaisuuteen. Me olemme menossa kohti yhtä vaikeinta
aikaa, mitä tämä yhteiskunta on kokenut.
Ed. Ben Zyskowicz puhui median optioista, käytti sanoja
törkeää, käsittämätöntä,
pöyristyttävää. Miksi te ette
huuda nyt ja sano aivan samaa silloin, kun tapahtuu julkisissa yhteisöissä samanlaista?
Tässä on tämän päivän
aikaan tietenkin tapahtunut ja vastuuta on jaettu, mutta, herra
pääministeri, onko poliittisen vastuun kantajia
täällä huoneessa ketään?
Kuka tämän poliittisen vastuun kantaa? Teidän
ryhmätoverinne ed. Pekkarinen, nykyinen ministeri Pekkarinen,
on 2005:stä asti hoitanut tätä samaa
ongelmaa. Mitään ei ole tapahtunut. Homma on karannut
käsistä. Täällä ovat
tekstiviestikohujen takia ministerit eronneet, golfosakkeiden takia.
Nyt puhutaan kymmenistä miljoonista euroista, täysin
kohtuuttomista etuisuuksista, täysin puhtaasta, silkasta
ahneudesta.
Vastaako tästä kukaan poliittisesti, kuuluu
se kysymys. En halua, että nyt lähdetään
sitä erittelemään, mutta uskottavuus
politiikkaan, herra pääministeri, tällä menolla
menee lopullisesti.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Viime vaalikaudella ministeri Pekkarisen
johdolla uusittiin nämä järjestelmät,
ja siinä valtio-omistaja ilmaisi oman tahtonsa, ja nykyisellä hallituskaudella
ministeri Häkämies on valvonut tätä.
Kun ei ole noudatettu, niin on myös johtopäätöksiä tehty.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Porvarihallitus on todella ottanut kevyesti
nämä Fortum-optioasiat. Mihinkään
muuhun johtopäätökseen ei voi tulla.
Mielestäni on käsittämätöntä se,
että seitsemän vuoden aikana Fortumin toimitusjohtaja
saa palkkaa ja optioita 33 miljoonaa euroa. Se loukkaa syvästi
Suomen kansan oikeustajua. Nyt se on se ydinkysymys, mitä te teette
nyt, jotta tämä kohtuuttomuus korjattaisiin. Minulla
on tiedossani professoritasoinen lausunto, että tämä voidaan
kohtuullistaa. Kysymys on vaan siitä, että Fortumin
hallitus tekee sen eleen, että se lähtee tälle
kohtuullistamistielle, jota Suomen kansan enemmistön oikeustaju
ja moraali edellyttää.
Oletteko te valmis oikeasti tekemään tässä asiassa
jotakin ettekä vaan puhumaan kauniita Suomen kansalle?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Väite siitä, että valtio
ottaisi tämän jotenkin kevyesti, ei pidä kyllä paikkaansa,
(Ed. Arhinmäki: Siltä vähän
vaikuttaa!) Silloin, kun tämän keskustelun jälkeen
suuren pörssiyhtiön sekä hallituksen
puheenjohtaja että toimitusjohtaja ilmoittavat jättävänsä tehtävänsä,
niin ei se kerro siitä, että olisi otettu kevyesti.
(Välihuutoja vasemmistoliitosta)
Tämän kohtuullistamisen mahdollisuuksien osalta
ministeri Häkämies jatkaa.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Vuonna 2005 eduskunta kävi välikysymyskeskustelun
tästä aiheesta, ja silloinen vastuuministeri selvitytti
juridisesti sen mahdollisuuden, voidaanko takautuvasti näitä optiopalkkioita
periä. Ja vastaus oli, että ei voi takautuvasti
periä, eli se asia on täällä eduskunnassa silloin
käsitelty. On ihan totta, ed. Gustafsson, että nämä optiot
ovat johtaneet kohtuuttomuuksiin. Ne luotiin vuonna 2002 silloisen
hallituksen toimesta. Silloinen vastuuministeri oli ministeri Mönkäre,
ymmärtääkseni teidän puolueestanne.
(Eduskunnasta: Ohhoh!) Viime vaalikaudella luotiin tämä osakepalkkiojärjestelmä,
jonka kattorajoista nyt keskustellaan. Kun te kysytte, millä tavalla
tästä eteenpäin, minusta tämä on nyt
selvä, että tätä ohjetta tulee
noudattaa, se on tullut varmasti kaikille selväksi. Tämän
lisäksi olen asettanut työryhmän, joka
nopeasti arvioi, miten nämä valtion palkitsemisjärjestelmät
toimivat näissä talouden kriisioloissa, ja siihen
liittyvät johtopäätökset tullaan
tekemään vielä ennen kesää.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! On varmasti niin, että kaikista
suurista puolueista löytyy tähän asiaan
osallisia, ja minä luulen, että kun meille kansanedustajille
tällä viikolla tulleet puhelut mietitään,
niin meille on tullut varmasti jokaiselle ärsyyntyneiltä kansalaisilta useampia
puheluita ja kysymyksiä siitä, kuinka näin
kohtuuton palkkasopimus on voitu hyväksyä ja miksi
poliittiset päättäjät eivät
ota vastuuta siitä, että näin on tapahtunut.
No, jotta me pääsemme eteenpäin tässä asiassa,
niin täytyy tietysti sanoa, että tällaisia
palkitsemisjärjestelmiä ei pidä valtiojohtoisessa
yrityksessä jatkossa hyväksyä. Meidän
pitäisi ottaa mallia esimerkiksi Ruotsista, jossa on tehty
päätös, että kiinteän
palkan lisäksi ei johdolle makseta mitään
ylimääräistä niissä yrityksissä,
joissa valtionomistus on huomattava. TeliaSonera-yhtiökokous
teki eilen sellaisen päätöksen. Kysynkin:
Aikooko hallitus seurata Ruotsin esimerkkiä?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Suomessa on perinteisesti ajateltu, että tulokseen
sidottu palkkio on perusteltu johdolle ja koko henkilöstölle,
koska nyt esimerkiksi, kun puhutaan palkkioista tässä taloudellisessa tilanteessa,
kun päätrendi on se, että yhtiöiden
tulokset ovat voimakkaasti tippuneet, romahtaneet, ei silloin myöskään
makseta palkkioita. Eli tässä suhteessa totaaliluopuminen
tulospalkkioista ei ole toistaiseksi ollut meidän linjanamme. Mutta
niin kuin sanottu, nyt asiantuntijaryhmä selvittää kansainvälisiä käytäntöjä,
miten eri maissa toimitaan ja millä tavalla ennen kaikkea kohtuullisuus
toteutuu ja millä tavalla nämä järjestelmät
ottavat huomioon koko henkilöstön, ei pelkästään
johtoa, ja niihin johtopäätöksiin palataan,
niin kuin totesin, ennen kesää.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Parikymmentä vuotta sitten
Suomeen pesiytyi optio- ja myöhemmin osakepalkkiojärjestelmä, jotka
pohjautuvat pörssissä toteutuneisiin pörssikursseihin
kyseisten yhtiöiden osalta. Suomen pörssi on kuitenkin
perin ohut. Muutama työeläkeyhtiöanalyytikko,
joka on sitä mieltä, että joku toimiala
on nousussa, pystyy omilla päätöksillään
aivan olennaisesti nostamaan tai laskemaankin pörssikurssia.
Onko hallitus jatkossa valmis muuttamaan välillisesti
omistamissaan yhtiöissä palkitsemisjärjestelmää harkintapohjaiseksi?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin, tämä arviointiryhmä tekee
tätä perustyötä, mutta tuohon
kysymykseen on helppo yhtyä sillä tavalla, että mielestäni
näihin järjestelmiin täytyy aina liittää kohtuullisuuslauseke,
että yhtiön hallituksella on mahdollisuus kohtuullistaa,
ja kun puhun kohtuullistamisesta, niin silloin tietysti kohtuullistaa alaspäin.
Erityisen tärkeää se on tässä taloudellisessa
tilanteessa. (Ed. Gustafsson: No, miksi te ette tee sitä nyt,
kun on mahdollista?) Me tiedämme, että yritykset
ovat sopeuttaneet, ne ovat irtisanoneet tai lomauttaneet. On äärimmäisen
tärkeää, että myös
yritysjohto osallistuu näihin eikä tämmöisiä ylisuuria
palkkioita tai palkkoja makseta.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! En ymmärrä, ministeri Häkämies,
sitä, että te olette ilmoittanut julkisuudessa
tukevanne nimitystoimikunnan esitystä, jossa Fagernäs
olisi jatkanut hallituksen puheenjohtajana, ja olette valmis tukemaan
sitä, että Fortumin hallitukseen ei tehtäisi
mitään muutoksia. Miksi, koska olette käyttänyt
julkisuudessa perusteluja, että ei ole noudatettu valtio-omistajan
ohjausta, ei ole toteutettu sitä, mitä on haluttu
ohjeita antaa, ja itsekin sanoitte vielä tänäänkin,
että vuodesta 2007 alkaen on tullut jo virhetulkintoja
tietoonne? Työryhmän asettaminen niin, että ennen
kesää tulee jotain, ei olisi riittänyt,
kun Fortumin yhtiökokous on ensi viikolla. Olemme useasti
muun muassa talousvaliokunnan kautta kanssanne vääntäneet
peistä siitä, milloin ja miten valtioenemmistöisessä pörssiyhtiössä valtio
voi valtaansa käyttää, ja kaikkien oppiin
on tullut se, että yhtiökokouksessa. Yhtiökokous
on ensi viikolla. Te tuitte nykyisen hallituksen jatkoa. Miksi?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Tänä aamuna kävin
puhelinkeskustelun hallituksen puheenjohtajan Fagernäsin kanssa,
ja tuon keskustelun tuloksena hän teki johtopäätöksen
ja ilmoitti, että hän ei ole käytettävissä jatkamaan
tuossa tehtävässä ensi tiistaina pidettävässä yhtiökokouksessa.
Aamupäivällä nimitysvaliokunta kokoontui,
ja nimitysvaliokunta esittää yhtiökokoukselle,
että yhtiön uudeksi hallituksen puheenjohtajaksi
valitaan Matti Lehti ja varapuheenjohtajaksi Sari Baldauf. Nämä ovat
niitä johtopäätöksiä tästä palkkiokeskustelusta.
Tämä kertoo kyllä, mikä on valtio-omistajan
linja.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Palaisin vielä tuohon Ruotsin TeliaSoneran
esimerkkiin. Siellähän hallitus eilen vei läpi
oman tahtonsa, joka oli se, että näitä kohtuuttomia palkkioita
ei makseta. Siellä nimenomaan istuva johto oli myös
sitä mieltä, että ne kuuluu maksaa. Eli
täällä vaan levitellään
käsiä ja ihmetellään, miksi
mitään ei voi tehdä.
Toinen kysymys näistä palkkiojärjestelmistä. Pidättekö oikeana
sitä, että ne palkitsevat johtajia ei heidän
kyvykkyytensä mukaan vaan esimerkiksi tässä tapauksessa
sen mukaan, että sähkömarkkinoiden vinoutuman
vuoksi yhtiön voitot nousevat pilviin aivan riippumatta
johdon kyvykkyydestä? Mitä palkitsemista se on,
että palkitaan siitä, että köyhät
ihmiset maksavat lisää sähköstään?
Eihän se ole johtajan ansiota, vai onko se teidän
mielestänne oikein?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! On ehkä hyvä, että edustaja
perehtyy tähän TeliaSoneran eiliseen yhtiökokouspäätökseen,
jossa kyllä, aivan totta, tulospalkkiot poistetaan, mutta
se tarkoittaa sitä, että nämä tulospalkkiot
TeliaSonerassa siirtyvät kiinteään palkkaan.
Käytännössä tämä on
yhtiölle kalliimpi ratkaisu. Mielestäni jos yhtiö menestyy,
niin johdon kuin henkilöstön tulee ansaita siitä osuutensa.
Nyt se siirtyy kiinteäksi palkaksi, eli tässä suhteessa
emme kannattaneet tuota ratkaisua.
Mitä tulee sitten energiamarkkinoitten toimivuuteen
ja sähkön hinnan määräytymiseen,
siitä vastaa työ- ja elinkeinoministeri Pekkarinen,
ja moneen kertaan täällä on todettu,
että Pohjoismaissa sähkön hinta määräytyy
pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla. Se on sitten
laajemmin hallituksen ja eduskunnan tehtävä arvioida,
mikä on esimerkiksi Fortumin asema näillä markkinoilla ja
miten kilpailu toteutuu.
Hannes Manninen /kesk:
Herra puhemies! Kun tiistaina kyseenalaistin Fortumin hallituksen
ja ylimmän johdon edellytykset jatkaa tehtävissään,
tein sen siksi, että koin, että kansalaisten ja
ennen kaikkea myöskin eduskunnan ja hallituksenkin oikeustajua
oli loukattu näillä kohtuuttomilla etuuksilla,
joita oli rahastettu.
Olen tyytyväinen siihen, että pöytä on
nyt puhdistettu näiltä osin. (Ed. Laakso: Ei ole!) Mutta
on kaksi asiaa. Pyydän vakuutuksen ministeri Häkämieheltä siitä,
että asia selvitetään perin pohjin ja
julkistetaan kansalaisille, miten tähän on tultu
ja miksi ja voidaanko luoda sellainen tulospalkkiojärjestelmä,
joka kaikissa tilanteissa estää kohtuuttomuudet
tulevaisuudessa, ja ellei, niin onko siinä tapauksessa
valmiutta valtioenemmistöisissä yhtiöissä jopa
lopettaa tämän tyyppinen tulospalkkiojärjestelmä?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Todellakin on ensiarvoisen tärkeätä,
että tätä palkitsemisohjetta nyt tinkimättömästi
noudatetaan ja nämä ylisuuret palkkiot leikataan.
Tämä on kohta numero 1. Kohta numero 2 on se,
että kun tämä arviointiryhmä saa
työnsä valmiiksi, me teemme johtopäätökset
siitä, millä tavalla näitä kannuste-
ja eläkejärjestelmiä valtionyhtiöissä toteutetaan.
Se, millä tavalla nyt sitten selvitys eduskunnalle annetaan
tästä Fortumin tapauksesta, yksi vaihtoehto on
toki, että Fortumillahan on eduskunnan asettama hallintoneuvosto
ja tuolla hallintoneuvostolla on kaikki oikeus pyytää mitä tahansa
selvityksiä se haluaa. Tämä on yksi tapa.
Totta kai olemme valmiita myös muulla tavoin tätä tietoa
tuomaan.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Fortumin hallituksen puheenjohtaja ja
toimitusjohtaja tekivät mielestäni ainoan oikean päätelmän
ottaessaan vastuun palkkiojärjestelmistä syntyneestä kohusta
ja ilmoittivat jättävänsä tehtävänsä.
(Ed. Arhinmäen välihuuto) He lienevät
vain jäävuoren huippu koko vyyhtiin sotkeutuneista
henkilöistä. Kysyisinkin ministeri Häkämieheltä:
Aikooko hallitus ottaa Fortumin johdosta mallia ja erota, koska
omistajaohjaus on hallitukselta totaalisesti epäonnistunut?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Olen moneen kertaan sanonut, että siinä palkitsemisohjeessa,
jonka maan hallitus on tehnyt, edellytämme, että sitä tinkimättömästi noudatetaan.
Tämä keskustelu on siinä mielessä ollut
hyödyksi, että on äärimmäisen
tärkeää, että viesti yritysjohdolle
menee myös tässä suhteessa. Tässä on
nyt kansallisista talkoista kysymys ja nämä ylisuuret
palkkiot tulee leikata, ja tämän valvonnan vastuu
on allekirjoittaneella.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Te, ministeri Häkämies,
totesitte, että Fortumissa on toimittu valtio-omistajan
ohjeita vastaan, toimittu erheellisesti ja nyt johto sen vuoksi
saa lähteä tai vaihdetaan. Voitteko nyt taata,
että muissa valtionyhtiöissä on toimittu
oikein ja tulkittu oikein tätä ohjetta? Onko muilla
valtionyhtiöillä vielä luurankoja kaapissa,
vai onko Fortum viimeinen tapaus? (Ed. Tennilä: Tämä järjestelmä on
luuranko itsessään!)
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Jos sitä vuonna 2007 tehtyä palkitsemisohjetta
tai varsinkin tämän käydyn keskustelun
jälkeen sitä ohjetta ei jossakin yhtiössä osata
tulkita, niin hämmästelen sitä suuresti,
ja silloin varmasti kyseiset henkilöt eivät ole
tehtäviensä tasalla.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Tartun tuohon ministeri Häkämiehen
viittaukseen kansallisista talkoista. Se on tässä tapauksessa
liian vähän sanottu, koska kyse valtionyhtiöissä on
vain jäävuoren huipusta. Koko yksityinen yrityskenttä pitäisi
ottaa tähän keskusteluun mukaan. Me emme voi päättää,
mitä he tekevät, mutta minusta voidaan kyllä käynnistää laaja
yhteiskuntapoliittinen keskustelu näistä asioista
ja vaikuttaa sillä tavalla siihen, että laajemminkin
tämä asia menee yrityskenttään
perille. Sillä on iso kansantaloudellinen ja tulonjakoon
vaikuttava merkitys. Minusta tämä on se isompi
asia kuin se, mistä me nyt keskustelemme yhden yhtiön
kohdalla.
Toinen varapuhemies:
Ei tullut varsinaista kysymystä.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri, tämä teidän
mainostamanne palkkiojärjestelmä, minkä te
otatte piikkiinne, olisi antanut Liliukselle viime vuodelta miljoonan
euron palkan ja suorituspalkkion lisäksi vielä toisen
miljoonan osakepottina. Sekö on kohtuutta? Sehän
on sama raha, jonka saa yhteensä 60 tolppaan kiipeävää asentajaa
Fortumissa. 60 kertaa enemmän saa Lilius kuin tavallinen asentaja
ja 400 kertaa enemmän kuin työmarkkinatuelle pudonnut
Fortumin ehkä erottama työntekijä. Tämäkö se
on sitä mallia, mitä te tässä ajatte?
Tämä teidän mallinnehan leviää nyt
muihinkin yhtiöihin valtiolla. Outokummusta 1 800 laitetaan
nyt pakkolomalle, ja 139 johtotason avainhenkilöä,
niin kuin he sanovat, saavat tämän teidän
mallinne mukaan paljon lisää rahaa.
Valvotteko te ollenkaan näitä valtion touhuja, vai
onko se puolustusministerin homma niin täyspäiväinen,
että näihin ei aikaa riitä ennen kuin
sitten pakon edessä, kun alkaa tämä yleinen hulina,
joka nyt tuotti sentään näitten muutamien äijien
lähdön?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! On vähintäänkin
kohtuullista, että näitä ohjeita, soveltamisohjeita,
palkkio-ohjeita, noudatetaan. Se on ensimmäinen lähtökohta. (Ed.
Tennilä: Onko se hyvä vai ei!)
Mitä tulee tähän keskusteluun, olen
moneen kertaan todennut, että nyt arviointiryhmä tekee laajan
selvityksen ja niihin johtopäätöksiin
palataan sitten ennen kesää. Minusta tämä keskustelu,
viittaan vielä ed. Kalliomäen hyvään
puheenvuoroon siitä, että tarvitaan laajaa keskustelua
ja yritysjohdon ja työntekijöitten yhteistä osallistumista
siihen, miten tästä talouden alamäestä selvitään.
Yksi osatekijä on totta kai se, että yritysjohdon
tulee näyttää esimerkkiä ja
olla kohtuullinen näissä omissa palkoissaan ja
palkkioissaan.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaikka kyse on pörssiyhtiöstä,
kyse on myös valtionyhtiöstä, ja sen
takia tämä yhteiskuntavastuu, kohtuuden ja oikeudenmukaisuuden
periaate tietysti tässä korostuu, ja silloin tullaan
hallintoneuvoston rooliin. Kun tästä järjestelmästä päätettiin
vuonna 2002, hallintoneuvosto oli tekemässä päätöstä — tämä on
kuitenkin hyvä muistaa — ja se johtui siitä,
että hallintoneuvoston valtaoikeuksiin kuului tuolloin
hallituksen ja toimitusjohtajan valinta. Tämä on
loogista.
Sen jälkeen, kun Fortum ja Neste Oil erotettiin toisistaan,
hallintoneuvoston valta purettiin. Tällä hetkellä tätä valtaa
ei ole, ja tästä avautuu nyt tämä keskustelu
siitä, mitkä ovat ne työkalut, joilla
hallintoneuvosto tätä hallituksen valvontaa voi
tehdä. Laki sanoo, että se voi tehdä kyselyjä, pyytää selontekoja
hallintoneuvoston toimivaltaan kuuluvassa asiassa. Mutta jos olemme
tarkkoja, se ei voisi pyytää esimerkiksi tästä selontekoa.
(Ed. Tennilä: Mikä estää?) Olemme
sen toki tehneet. Olemme sen tehneet, ja saamme selonteon ensi tiistaina.
Silloin arvioidaan, millä tavoin yhtiön hallitus
on tätä palkkiojärjestelmää toteuttanut,
onko se noudattanut valtiovallan sille antamia soveltamisohjeita.
Totean vaan sen, että se on täynnä elinkeinoelämän
huippuasiantuntijoita ja täytyy siellä osata tehdä hyviä palkkiojärjestelmiä ilman
valtiovallankin ohjausta. (Puhemies: Minuutti kulunut!)
Mutta, arvoisa ministeri, olennainen kysymys on, seuraako tästä nyt
tarvetta arvioida hallintoneuvostolla käytettävissä olevia
työkaluja hallituksen valvonnan suhteen.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Laukkanen totesi, hallintoneuvostolla
on oikeus ja mahdollisuus pyytää tämä mainittu
selvitys. Näin olisi voinut tapahtua myös jo aiemmin.
Minusta on tärkeää, että niissä yhtiöissä,
joissa hallintoneuvostot on valittu, ne hallintoneuvostot toteuttavat
sitä tehtäväänsä, vievät
yhteiskunnallista viestiä sinne yhtiöön
päin ja toisinpäin. Tässä suhteessa
minusta tällaista keskustelua ja tämän
tyyppisiä ajatuksia voidaan hyvin esittää tulevaisuuden
osalta.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan aluksi haluan kyllä todeta,
että porvarihallitus ei voi mennä muiden hallitusten,
menneiden hallitusten, selän taakse näissä asioissa,
teidän on ihan itse kannettava vastuuta näistä kysymyksistä.
Valitettavasti tämä Fortum-kysymys ei ole ainoa,
jossa hallitus pyrkii katselemaan pitkälle peruutuspeiliin,
kun pitäisi katsoa eteenpäin.
Kuten pääministeri täällä totesi,
viime kaudella tehtiin uudistus näissä valtionyhtiöasioissa. Nyt
haluan kysyä teiltä, ministeri Häkämies,
miten olette mielestänne teille annetussa valvontatehtävässä onnistunut
ja onko tämä kyseinen tapaus johtamassa uudelleenarviointiin
muun muassa tämän uuden yksikön osaamisen
kannalta. Aiotaanko tätä pohtia laajemmin, miten
tämän yksikön toiminta on oikeasti toiminut,
jos tulos on tämä, jonka nyt edessämme
näemme?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Ymmärrän hyvin, että ed.
Huovinen haluaa katsoa eteenpäin eikä taaksepäin,
palata siihen vuoteen 2002, jolloin esimerkiksi nämä optiojärjestelmät
luotiin SDP:läisen ministerin aikana. (Ed. Laakso: Kuka
oli silloin valtiovarainministeri?) — Ed. Laakso, te olitte
siinä hallituksessakin mukana. (Välihuutoja) — Eli
tosiasia on se, että lähes kaikki täällä edustettuna olevat
puolueet ovat olleet luomassa näitä järjestelmiä.
Minusta nyt tämän keskustelun hyöty on ollut
siinä, että kansalaisille on varmasti selvinnyt
ja näiden yhtiöiden hallitusten johdolle on selvinnyt
se, että nämä ohjesäännöt
on tarkoitettu noudatettaviksi ja niitä myös noudatetaan.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! On totta se, että optiojärjestelmä luotiin
silloin, kun kokoomus ja sosialidemokraatit ja vasemmistoliitto
olivat samassa hallituksessa, ja tämä järjestelmä oli
väärä. Sitä ei haluttu kohtuullistaa,
siitä tehtiin välikysymys myöhemmin ja
silloin äänestettiin siitä, kohtuullistetaanko
tämä järjestelmä vai ei. Te
olitte silloin sitä mieltä, että tätä järjestelmää ei
pidä kohtuullistaa. Me olimme toista mieltä. Me
olemme muuten edelleenkin sitä mieltä, että tämä järjestelmä pitäisi
kohtuullistaa.
Esimerkiksi minä kysyn teiltä nyt, mikä on johtaja
Liliuksen saama eläke. Kuinka suuri se on, ja pidättekö te
sitä kohtuullisena? Kuinka on mahdollista, että useammalta
sadaltatuhannelta eläkeläiseltä voidaan
leikata eläke, mutta Liliuksen eläkettä ei
voida leikata nyt, vaikka Lilius ei ole edes vielä eläkkeellä?
Kertokaa, mikä on eläkkeen suuruus.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Todellakin vuonna 2005 oli tämä välikysymys,
johon ed. Laakso viittaa. Välikysymysvastauksessaan silloinen
vastuuministeri Pekkarinen totesi, että oli selvitetty
juridisesti mahdollisuus takautuvasti periä niitä optiopalkkioita
pois ja se ei ole mahdollista. Meillä ei ole mahdollisuutta
tämmöiseen takautuvaan lainsäädäntöön
tai perintään.
Mitä tulee sitten toimitusjohtaja Liliuksen eläkkeeseen,
niin siinä on juuri se kohta, että siinä on
tämmöinen lisäeläke, eli hän
pystyy eläköitymään normaalia
eläkeikää aiemmin. Niin kun totesin,
me edellytämme uusissa sopimuksissa, joita on viime aikoina
tehty, että tuo eläköitymisikä on
63. Me siis seuraamme sitä muuta valtionhallinnossa noudatettavaa
eläkelinjausta ja eläkepolitiikkaa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Korhonen epäili, etten
tuomitse muita optioita kuin median optioita. Ed. Korhonen, olette
väärässä. Toimin optioita vastaan
jo silloin, kun vasemmiston ministerit niitä valtionyhtiöihin
hyväksyivät. (Hälinää)
Fortumin hallitus on epäonnistunut. Se on surkeasti
epäonnistunut optio-ohjelmien soveltamisessa, ja se on
nyt epäonnistunut myös näiden osakepalkkioiden
soveltamisessa, koska se ei ole kyennyt, ei ole osannut tai halunnut
sellaista palkitsemista, joka on kohtuullista ja järkevää yhtiön
ja omistajan kannalta. Miksi ei ole halunnut? Siksi ilmeisesti,
että yritysjohtojen näkemys siitä, mikä on
kohtuullista, poikkeaa siitä, mikä on kaikkien
muiden suomalaisten näkemys. Mutta viime kädessä omistajan
näkemyksen pitää ratkaista, ja minun
mielestäni ministeri Häkämies on erinomaisella
tavalla tässä asiassa toiminut myös osoittaakseen
sen, että valtionomistaja on hyvin tosissaan (Puhemies:
Kysymykseen!) näissä palkitsemisasioissa. Kysymyksenä kysyn:
Pitäisikö oikeasti ruveta harkitsemaan sitäkin, että edes
näitä osakekannustimia ei käytetä?
(Ed. Tennilä: Edes? Miljoonan euron potti tulee vuodessa!)
Käytetään normaaleja bonuksia tarvittaessa,
koska nämä osakekannustimet annettuna näköjään
johtavat myös, kun niitä hallituksessa ei haluta
oikein soveltaa, järjettömiin lopputuloksiin.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! On totta, että silloin, kun Fortumiin
vuonna 2002 luotiin tämä niin kutsuttu löperö optio-ohjelma,
niin ed. Zyskowicz kyllä sitä ohjelmaa voimakkaasti
vastusti. Nyt minusta on tärkeätä, että perusteellisesti
tämän muutaman kuukauden aikana asiantuntijaryhmä tekee
perustyön siitä, minkälaisia kannuste-
ja eläkejärjestelmiä eri maissa on käytössä,
miten nuo järjestelmät toteuttavat tämän
kohtuullisuuden vaatimuksen, ja tuon rauhallisen selvitystyön
jälkeen tehdään sitten johtopäätöksiä.