Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Tällä viikolla tuli tietoon,
että Nokia maksaa keskimäärin 70 000—80 000
euroa erorahakorvausta Bochumin suljettavalta tehtaalta irtisanottaville
työntekijöille. Suomessa sen sijaan irtisanominen
on helppoa ja halpaa. Suomessa ei ole käytössä muualla
Euroopassa tavallista erorahajärjestelmää.
Suomea voisikin kutsua "potkujen halpamaaksi". Esimerkiksi Stora
Enson tehtaalta työttömiksi jäävät
saavat vain kylmää kättä. Tällä hetkellä Atria
on irtisanomassa Forssassa, Volvo Bus sulkemassa tehdasta Tampereella.
Atrian yt-neuvottelut koskevat yli kahtasataa ja Volvon yt-neuvottelut
noin kolmeasataa työntekijää. Koska Suomi
haluaa innokkaasti seurata Euroopan esimerkkiä lähes
kaikissa asioissa, kysynkin:
Mihin toimiin hallitus ryhtyy, jotta Suomessa irtisanomisten
vähentämiseksi ja irtisanottujen työntekijöiden
turvaksi luodaan eurooppalaisen tason erorahajärjestelmä?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Suomen ja Saksan työsopimusjärjestelmät
ovat hyvin erilaisia. Meillä Suomessa ei ole erorahajärjestelmää käytössä.
Sitä vastoin Suomessa on irtisanomisajat porrastettu työssäoloajan
myötä. Ne eivät ole heikommat kuin Saksassa.
Sen lisäksi Suomessa työttömyysturva
on pitkäaikaista ja taso on korkea. Tässä mielessä en näe
mitään syytä vaihtaa järjestelmää.
Erorahat Saksassa ovat vapaaehtoisen sopimuksen tulosta työmarkkinaosapuolten
välillä. Tästä voidaan myös
Suomessa työmarkkinaosapuolten välillä sopia.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä näkee, että hallituksen
linja kaikissa kysymyksissä on työntekijöiden,
työläisten kannalta heikko. Erorahaa ei edes harkita.
Kysymys on siitä, että tarvitaan kunnollinen eroraha,
joka suojaa irtisanomisilta. Useat yritykset irtisanovat mieluummin
Suomessa kuin muualla Euroopassa, koska täällä irtisanominen
on helppoa ja halpaa.
Mutta oleellista on se, että Saksassa Nokia maksaa
irtisanottaville työntekijöille vielä enemmän
kuin tämä erorahajärjestelmä vaatisi.
Tämä johtuu siitä, että Bochumin
tehtaan sulkeminen aiheutti suuren kansanliikkeen ja muun muassa Saksan
hallitus Angela Merkelin johdolla kyseenalaisti yhtiön
toimet.
Pitäisikö Suomen hallituksen nyt lopulta puuttua
yritysten ylilyönteihin ja vaatia yrityksiltä yhteiskuntavastuuta?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Yritysten yhteiskuntavastuu on vapaaehtoinen,
ja olemme sitä kehittäneet. EU on sanonut, että haluamme
olla yhteiskuntavastuun edelläkävijöitä,
ja tähän pyrimme myös.
Haluan kuitenkin todeta sen, että Suomessa valtio ottaa
huomattavasti suuremman vastuun kuin Saksassa työntekijöistä.
Muutosturva, jossa maksamme koulutuksen, annamme mahdollisuuden
siirtyä työstä työhön
mahdollisimman nopeasti, on valtion rahoitusta. Sen sijaan Saksassa
tämän tyyppistä panostusta ei ole. Valtio
ei myöskään osallistu yrityksen ja työntekijäjärjestöjen välisiin
yhteisiin sopimuksiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Aikanaan kun EU:sta puhuttiin, niin silloinhan
puhuttiin, että suojataan samalla Euroopan unionin työvoimaa.
Eikö tässä nyt pitäisi lähteä toimenpiteisiin
sillä tavalla, jotta ainakin siinä tilanteessa, kun
työpaikkoja siirretään EU:n ulkopuolelle
johonkin tuonne kolmansiin maihin, Kiinaan esimerkiksi tai Intiaan,
näiltä firmoilta — Perlos tai mitä niitä nyt
on ollutkin, Elcoteqia ja kaikkea mahdollista — maksettaisiin
ne tuet, mitä nämä yritykset ovat saaneet,
kokonaan pois ja lisäksi olisi joku tämmöinen
tuki, mikä raha se olisikin nimeltään,
onko se eroraha vai mikä, jolloin korvattaisiin sitä menetystä,
mikä tapahtuu unionin sisällä ja tässä tapauksessa
tietysti Suomessa?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Eroraha on vapaaehtoinen sopimus työmarkkinaosapuolten
välillä. Olemme SAK:n Ihalaisen kanssa päättäneet,
että järjestämme nyt tämmöisen
valmiussuunnitelmaseminaarin ja katsomme, mitä voidaan
Suomessa tehdä, jotta pääsemme ennakoimaan
muutoksia siten, että eri paikkakunnilla eri työpaikoissa
mahdollisimman nopeasti ennakoiden puututaan näihin tilanteisiin.
Tukien takaisinmaksusta vastaa ministeri Pekkarinen.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Suurin piirtein näin menetellään
kuin mitä ed. Lahtela täällä kysyy.
Silloin jos on yritystuet, jotka on myönnetty jollekin
yritykselle, joka menee vaikkapa Kiinaan, ja jos se lähtee
ennen viiden vuoden määräaikaa, nämä tuet
peritään takaisin. Näin on menetelty
nyt useiden viime vuosien aikaisten tapahtumien kohdalla.
Mitä tulee teknologiatukiin, silloin jos yritys siirtyy
EU:n sisällä, tällä hetkellä ei
enää näitä teknologiatukia,
esimerkiksi Tekesin myöntämiä, voida
periä takaisin. Viime kesänä voimaan tulleitten
uusien säädösten mukaan se ei ole enää mahdollista.
Mutta teknologiarahoituksenkin osalta, mikäli Tekes-rahaa
saanut yritys siirtyy meiltä esimerkiksi Kiinaan, myöskin
siinä tapauksessa, jos noin viiden vuoden periodin sisällä siirtyminen
tapahtuu, voidaan tuet periä osittain tai kokonaan takaisin.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikka nyt ei ihan yksityisestä yrityksestä puhuta,
vaan puhutaan valtionyhtiöistä, niin kun TeliaSoneran
tapauksessa kannattamatonta toimintaa lopetettiin, TeliaSoneran
ruotsalainen johto — kun se on lähinnä Ruotsin
valtion 37 prosentin omistuksessa — ilmoitti, että ketään
ei irtisanota.
Suomessa lopetettiin kannattamatonta toimintaa Kemijärvellä 15
... (Eduskunnasta: Kannattavaa!) — Kannattamatonta toimintaa.
(Ed. Jaakonsaari: Kannattavaa!) — Kannattavaa toimintaa. — Ja
Kemijärvellä 15 miljoonaa euroa päätettiin
tämän kannattavan toiminnan lopettamiseen laittaa
rahaa. Mitä tällä 15 miljoonalla eurolla
ollaan nyt tekemässä tällä hetkellä?
Mitkä ovat ne suunnitelmat, jotka tässä asiassa
ovat?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä edetään
monella rintamalla Kemijärvellä. Ensinnäkin
työvoimatoimistot edesauttavat työnhakua. Siellä koulutetaan
jo nyt työvoimaa. Työvoimatilanne on tällä hetkellä Kemijärvellä erittäin
hyvä. Sinne on tulossa yrityksiä, jotka ovat nimenomaan
kiinnostuneet Kemijärvellä olevasta työvoimasta,
ja samanaikaisesti myös rahoitetaan erityyppisiä projekteja, jotka
luovat uutta yritystoimintaa. Mielestäni Kemijärvellä tällä hetkellä,
kun otetaan huomioon tämä vakava tilanne, työmahdollisuuksia
on erittäin hyvin.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Suomi on irtisanomisten halpala, ja täällä yksityiset yritykset
joukkoirtisanomisen suhteen saavat mesoa kuin sika vatukossa ja
hallitus ei pane tikkua ristiin. Wärtsilä-yhtymä lopetti
320 hengen tehtaan Hollannin Zwollessa vuonna 2002. Se tuli maksamaan
90 miljoonaa euroa eli 280 000 euroa työntekijää kohti.
Kun Wärtsilä lopetti Turussa laivamoottoritehtaan,
480 henkeä joutui työttömäksi.
Se ei maksanut tälle yhtiölle senttiäkään
irtisanomiskorvauksia. Sen sijaan se siirsi työn Italiaan,
jossa irtisanominen olisi maksanut suunnilleen saman verran kuin
Hollannissa. Tässä tuli aivan selvästi
näkyviin se, että tuotantoa siirretään
Suomesta muihin maihin ja kun Suomesta puuttuu irtisanomiskorvaukset,
irtisanominen viedään sinne, missä se
on kaikista halvinta, elikkä se tehdään
Suomessa. Suomalaiset työntekijät kärsivät
tästä, ja valtio maksaa täällä viulut eikä yksityinen
yritys niin kuin muualla Euroopassa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Saattaa olla, että pelkkä Eurooppa
tässä ei referenssiryhmäksi aivan riitä.
Minusta meillä Suomessa ensi sijassa pitää yrittää tavoitella
uusia työpaikkoja, ja uusia työpaikkoja on saatu erittäin
paljon, viimekin vuonna nettolisäys taisi olla 50 000,
mutta ei se helppoa ole.
Jos sitten ajatellaan, että näiden uusien
työpaikkojen päälle otetaan riski, että perustetaan uusi
työpaikka ja samalla sitten laitettaisiin joku takuusumma,
minkä sitten epäonnistumisen varalta pitäisi
heti olla käytettävissä, niin ei se välttämättä ole
paras tapa houkutella uusia työpaikkoja. (Välihuutoja)
Minusta nyt pitää puhua niistä työpaikoista,
joita Suomeen halutaan perustaa, minkälaiset lisärasitteet
niille halutaan asettaa. Vai uskommeko paremmin siihen, että tärkeintä on
saada ne työpaikat syntymään ja sitten jos
ne kannattavat, toimivat hyvin, niin toivottavasti ne myös
pysyvät täällä?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Irtisanomissuoja Suomessa on kohtuullisen
hyvä verrattuna Euroopan muihin maihin. Esimerkiksi Tanskassa
puhutaan siitä, että irtisanomissuoja on erittäin
heikko. Siellä sosiaaliturva on päinvastoin korkea.
Tällä hetkellä kehitämme myös
suomalaista mallia joustoturvaan, jossa nimenomaan lähtökohta
on, että irtisanomissuojaa ei heikennetä ja turvaa
parannetaan.