Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kansalaiset! Ministeri Brax! Median ansiosta
meille päättäjillekin on viime aikoina
alkanut selvitä sankojen niskaan kolistessa, kuinka turvattomaksi
yksittäiset kansalaiset ovat olonsa median maksamien, varsinkin
eri lehtien maksamien, ilmiantopalkkioiden johdosta kokeneet. Meno
alkaa olla kohta pahempaa kuin ex-Neuvostoliitossa, DDR:ssä Stasin
vahtiessa tai 30-luvun Saksassa. Epätoivo ja masennus lisääntyvät
kansalaisten keskuudessa. On aivan eri asia suojata yksityisiä kansalaisia
lähdesuojalla oikeudessa kuin lähdesuojata palkkion
toivossa soittelevia nimettömiä, jotka voivat
leimata vaikkapa poliittisista antipatioista johtuen kohdehenkilön
loppuiäksi. Siksi kysynkin oikeusministeriltä:
Mitkä ovat hallituksen mahdolliset keinot Suomessa
ja varsinkin mediassamme lisääntyneen ja rehottavan,
kansalaisten oikeusturvaa loukkaavan ilmiantokäytännön
kitkemiseksi? Onko sellaisia? Enkä puhu nyt ennakkosensuurista.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Meillä on varsin tuore sananvapauslainsäädäntö,
ja siinä vielä täsmennettiin jo vanhasta
perinnöstä sitä, että päätoimittaja
vastaa, mutta vielä selvemmin jokaisen yksittäisen
toimittajan vastuuta siitä, miten hän ottaa lähteistä selvää.
Koko tämä vastuu koskee tietysti aina yhtä lailla,
ellei vielä enemmänkin, sitä, että on jostakin
tullut ilmianto puhelimesta, joten lainsäädännöllisesti
asia on kunnossa. Mutta se, millä tavalla sitten toimitukset
tarkistavat lähteitään, vaatii tietysti
aina myös sitä, että juttujen kohteet
myös pitävät oikeusturvastaan kiinni
ja mahdollisesti väärissä lähdetilanteissa
käyttävät oikeuttaan vastineeseen, ehkä päättävät
viedä asian Julkisen sanan neuvostoon tai peräti
sitten oikeuslaitoksen piiriin. Valtio ei voi jälkikäteen toimia
kaikkien kansalaisten puolesta tarkastajana, ei tietenkään
sensuroijana etukäteen eikä tarkastajana. Lainsäädäntö sinänsä kyllä antaa
ihan hyvät puitteet. Meillä ehkä tarvittaisiin
valppautta enemmän käyttää lainsäädäntöä hyväksi.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tosiaan mehän olemme täällä kansanedustajina, kansalaiset
ovat valinneet meidät tänne, ja nyt kun media
käyttää tämmöisiä epämääräisiä nimettömiä puheluja
ja ilmiantoja, joita muka lähdesuoja suojaa, juttujensa
taustana, niin mediahan tavallaan loukkaa kansalaisia, koska poliittisesti
ajatellen kuka tahansa voi poliittisista antipatioista johtuen leimata
minut tai Matin tai Marjon tai Maijan kuinka tahansa ilman, että media ottaa
mitään vastuuta, paitsi sanoo, että meillä on tämä lähdesuoja,
vaikka kyse ei ole oikeudellisesta eikä laillisesta prosessista.
Eli meidän on saatava joku selkeämpi lainsäädäntö.
Hyväksyn kyllä ministerin näkemyksen,
mutta miten sitä lainsäädäntöä nyt
sitten sovelletaan? Onko näyttöä? Minkälainen
näyttö tästä on?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Nyt täytyy selventää,
ettei vaan tule väärinkäsitystä.
Se, että on lähdesuoja, ei vielä anna
oikeutta kirjoittaa mitä tahansa. Meillä on tästä tuoreita
Julkisen sanan neuvoston päätöksiä,
ja meillä on tästä oikeuden päätöksiä.
Suomen lainsäädännön mukaan,
joka on ihan hyvää lainsäädäntöä,
lähdesuoja ei anna lupaa kirjoittaa mitä tahansa,
niin että voitaisiin väittää,
että se tulee jostakin ja lähdesuoja riittää.
Eli kyllä meillä toimittajien pitää varmistaa
juttujensa taustat kunnolla, ja oikeudessa ja Julkisen sanan neuvostossa
on monessa tilanteessa todettu, että jos lähdesuojaa
ei murreta, niin kuin usein ei tehdä, niin sitten täytyy
olla jotakin muuta. Ei se ole automaatti niin, että voi
mennä vaan lähdesuojan taakse ja kirjoittaa mitä tahansa.
Näin meidän lainsäädäntömme
ei toimi.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Keskustelu median pelisäännöistä on
keskittynyt perinteisiin medioihin, kuten sanomalehtiin ja tv:hen
ja radioon, mutta nyt ja tulevaisuudessa yhä suurempi osa
joukkoviestinnästä tapahtuu verkoissa, joissa
kuka tahansa voi olla joukkoviestijä, ja suosituimmilla
yksityishenkilöiden ylläpitämillä sivustoilla
on jo nyt tuhansia lukijoita päivässä.
Kysynkin:
Millä tavalla tämä median vastuu
aiotaan ottaa mediakasvatuksessa tulevaisuudessa huomioon esimerkiksi
kouluissa?
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Mediakasvatus on tärkeä osa
koulutusta, ja erityisesti perusopetuksen kehittämisessä on
tärkeää, että mediakasvatuksen
rooli on kasvava. Tässä mediakasvatusasiassa on
hyvin tärkeätä, että tehdään
myöskin kodin ja koulun välistä yhteistyötä.
Valmisteilla on perusopetuksen laatukriteerit, ja uskon, että siinä myöskin tämä mediakasvatus
nousee vahvasti esille, että saadaan selkeät kriteerit
siitä, että mediakasvatusta on joka koulussa.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuitenkin se lähdesuojalaki
on 1700-luvulta minun käsittääkseni ja
on kyllä turhan väkevä laki. Näyttöjä on.
Mitä merkitystä on Julkisen sanan neuvostolla,
kun nyt kuitenkin minä mielestäni jäin
mielipiteen takia niin sanotuksi syylliseksi? Kun nämä neljä kaveria
vapautettiin, mitä he ovat saaneet siitä hyödyksi?
Eivät edes Helsingin Sanomissa anteeksipyyntöä.
Mitä merkitystä on tämmöisellä instanssilla,
joka antaa lausunnon, jolla ei ole yhtään mitään
merkitystä?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Yksittäisiin tapauksiin, jotka osaltaan
ovat käsittääkseni kesken, en ota kantaa.
Mutta ihan pähkinänkuoressa: Julkisen sanan neuvosto
on alan itsesäätelyelin. Kun kääntyy
sen puoleen ja sieltä tulee päätös
ja se päätös on tuomitseva, alan toimijat
ovat sitoutuneet julkaisemaan sen näyttävällä tavalla,
ja tietysti alan kaikki kunniakkaat toimijat välttävät
viimeiseen asti ikinä joutumasta siihen tilanteeseen, että Julkisen
sanan neuvosto itsesäätelyelimenä päättää antaa langettavan
tuomion. Silloin jos kuitenkin tämä tapahtuu,
he ovat sitoutuneet tähän julkistamiseen ja ikään
kuin sitä kautta virheensä myöntämiseen
kollegoiden kesken ja suurelle yleisölle.
Sitten meillä on erikseen oikeusprosessit. Ne ovat
sitten sitä, mistä laki säätää.
Siltä osin voi olla jopa rikoksesta kyse, jos kyse on kunnianloukkausrikoksista,
tai sitten on vahingonkorvausasioita, jos on osoitettu, että on
aiheutettu vahingonkorvauslain tarkoittamalla tavalla vahinkoa.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Kun on kuunnellut tätä keskustelua
ja hieman tarkkaillut vuoden ajan tätä nykyistä eduskuntaa, niin
saa olla onnellinen siitä, että meillä on
perustuslailla suojattu sananvapaus. Muutenhan se menisi tämän
eduskunnan kynsissä.
Toinen asia, minkä voi sanoa, on, että kansanedustajien
pitäisi hieman tietää lainsäätäjinä, minkälaiset
lait velvoittavat mediaa ja mikä on lähdesuojan
merkitys demokratialle. Mutta olisin kysynyt ministeri Braxilta:
Tämä ilmiantomentaliteetti sinänsä minusta on
aika inhottava, mutta valtio itsekin harrastaa sitä. Nyt
on tulossa sellainen käytäntö, että nettipoliisille
voi antaa ilmi kaikenlaisia nettisivuja. Sitten huumausainerikollisuudesta
voidaan ilmoittaa poliisille nimettömänä,
samaten liikennerikkomuksista. Kuinka pitkälle tämmöisessä virallisessa
ilmiantopolitiikassa voidaan mennä?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ilmiannosta ja lehdistä totean, että olisi
kyllä hyvä, jos tämä vanha viisaus,
että "kuvittele sota, sinne ei mene kukaan", toimisi niin,
että "kuvittele lehti, joka perustuu näihin ilmiantopalkkioihin,
eikä kukaan ostaisi ja lukisi sitä". Ymmärtääkseni
ja varmastikin ministeri Holmlund voi jatkaa, mutta kun Tanskassa
tutustuin poliisiin, joka toimii hypermaailmassa ja netissä,
niin kuulin, että siellä muun muassa ilmiantoa
käytettiin siihen, että epäilyttävistä,
lapsia jahtaavista grooming-aikuisista, jotka yrittävät houkutella
alaikäisiä laittomiin seksuaalisiin suhteisiin,
saa tehdä ilmiannon. Tämän kaltainen toiminta
on käsittääkseni ajatuksena
myös Suomessa, ja pidän sitä kyllä erittäin
hyväksyttävänä, että tällaisesta
pystyy hälyttämään. Norjassa on
tällainen punainen nappi -menetelmä, ja Suomessakin
tämän kaltaista suunnittelua nyt on. Oikeusministeriö ei
näe tämän kaltaisessa hälytysjärjestelmässä mitään
kyseenalaista.