Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa puhemies! Henkilöautojen katsastustoiminta vapautettiin vuonna 94. Päätös oli sinänsä oikea, mutta tämän jälkeen kilpailu on jäänyt kuitenkin säädösten takia varsin vähäiseksi. Reilussa kymmenessä vuodessa hinnat ovat nousseet 150 prosenttia, ja tämän myötä katsastamattomien autojen määrä teillämme lisääntyy koko ajan. Kysyisin liikenneministeriltä:
Mitä toimenpiteitä katsastusmaksujen rajun hintakierteen katkaisemiseksi hallitus voisi tehdä, ja millä alalle saataisiin lisää aitoa kilpailua?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Itse asiassa tässä on edetty nyt niin, että liikenne- ja viestintäministeriön pyynnöstä Ajoneuvohallintokeskus on tehnyt selvityksen ja kartoittanut niitä toimenpiteitä, joilla katsastus saataisiin halvemmaksi ja myös ihmisille läheisemmäksi. Tämän selvityksen, joka tuli helmikuun lopussa, yksi ajatus oli muun muassa se, että voitaisiin perustaa katsastusasemia, jotka olisi tarkoitettu vain kevyelle liikenteelle. Sitten on ajatus siitä, että voidaan koulutusvaatimuksia katsoa uudestaan. Nyt olemme juuri tällä viikolla liikenne- ja viestintäministeriön johtoryhmässä päättäneet, että tästä tehdään säädösvalmistelua, vielä tämän vuoden aikana lähdetään liikkeelle, eli liikenne- ja viestintäministeriössä tehdään lainsäädäntömuutokset asiaan.
Arvoisa puhemies! Oikean suuntaisia toimenpiteitä, näitä olemme odottaneet. Aihe on ollut esillä lehdissä varsin runsaasti, ja asiaa liipattiin tänään myös Helsingin Sanomissa, joka kertoi EY-tuomioistuimen ratkaisusta, joka tarkoittaa sitä, että EU:n sisällä autojen tuonnissa ei tarvitsisi enää tuontiautoa katsastaa uudestaan. Kysyisin ministeriltä:
Mitä toimenpiteitä tämä aiheuttaa Suomessa, ja onko mahdollista, että valtio joutuu jopa takautuvasti palauttamaan tuontiautojen katsastusmaksuja, kun väärin on toimittu?
Arvoisa puhemies! Itse asiassa tästä asiasta on olemassa EY-tuomioistuimen päätös viime syyskuulta, eli tämä ei ole uusi asia. Mutta tämä on äärimmäisen hankala asia, ja tämä kuuluu meillä useammallekin ministerille. Todellakin tänään Helsingin Sanomissa kerrottiin, että voi olla, että jouduttaisiin palauttamaan peräti ehkä 15 miljoonaa euroa näitä perittyjä maksuja. Tietenkään nämä yritykset eivät ole niitä, jotka siinä maksumiehenä ovat. Olemme sopineet tänään ministeriössä, että kansliapäällikkö Pursiaisen johdolla kootaan hyvin nopeasti oikeusministeriön ja sitten valtiovarainministeriön ja LVM:n osalta myös tämmöinen virkamiestyöryhmä ja katsotaan, miten tässä tullaan menettelemään. Mutta se ei ole pelkästään kyllä todellakaan LVM:n käsissä.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.