3) Hallituksen esitys laiksi valtion virkamieslain 18 §:n
muuttamisesta
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Päätettävänä olevalla
virkamieslain 18 §:n muutoksella otetaan tuomarien ja tuomioistuinten esittelijöiden
sivutoimet sivutoimiluvan piiriin. Tähän mennessä tuomarit
eivät ole tarvinneet sivutoimeensa varsinaisesti sivutoimilupaa,
koska he eivät pääsääntöisesti
kuulu työaikalainsäädännön
piiriin. Lakivaliokunta edellyttää käyttöön otettavassa
sivutoimilupakäytännössä tuomarien ja
tuomioistuinten esittelijöiden sivutoimiluvissa noudatettavaksi
varsin pidättyvää linjaa. Virkamiesten
sivutoimia onkin tarkasteltava puhtaasti esteellisyyden ja sivutoimen
päätoimelle muodostamien haittojen näkökulmasta,
ei niinkään alan perinteiden näkökulmasta.
Minusta tämä periaatteellinen kanta, joka
on lakivaliokunnan tarkastelussa noussut hyvin vahvasti esille,
avaa myös sen näköalan, että ei
vain tuomarien, vaan myös tuomarien ohella muiden virkojen
sivutoimilupien ja sivutoimen osalta ehkä vaaditaan uudelleenarviointia.
Tämän vuoksi tuomarien ohella muun muassa lääkärien sivutoimien
vaikutuksiin virkamiestehtävien suorittamisen kannalta
tulisi ehkä pysähtyä.
Me olemme suhtautuneet tähän asti varsin kritiikittömästi
lääkärien sivutoimilupiin. Myötämieliseen
suhtautumiseen on ollut tähän asti myös
vahvat perusteensa. Meneillään oleva lakko on
kuitenkin tuonut esiin nykyisen käytännön haitat.
Lääkärien ja lääketehtaiden
kiinteät yhteydet ja lääkärien
toiminta yksityisellä sektorilla voi myös perustavalla
tavalla uhata lääkärien esteettömyyttä.
Lakon yhteydessä lääkärien sivutointen
yksityisellä sektorilla voidaan osittain tulkita olevan
myös virkamieslain vastaista kilpailevaa, työnantajaa
vahingoittavaa toimintaa. Voidaankin perustellusti esittää väite,
että yksityisen ja julkisen sektorin terveydenhuollon suhteen
selkiytymättömyys on ollut myös hidaste terveydenhuoltopalveluiden
kehittämiselle.
Tämän vuoksi, arvoisa puhemies, eri ammattiryhmien
tasapuolisen kohtelun kannalta on välttämätöntä,
että tuomarien sivutoimilupakäytännön
tiukentamisen jälkeen arvioidaan myös muita ammattiryhmiä ja
myös lääkärien sivutoimilupien
myöntämisperiaatteet otetaan lähempään tarkasteluun.
Kriittisen tarkastelun kautta olisi mahdollista selkeyttää julkisen
ja yksityisen terveydenhuollon suhdetta ja siten luoda kestävät edellytykset
julkisten palveluiden ohella myös yksityisten palveluiden
kehittymiselle.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Karjula otti kantaa julkisen ja yksityisen
terveydenhuollon rajankäyntiin. Se on sinänsä aivan
aiheellinen asia pohtia tarkemminkin, mutta olin kuulevinani hänen
arvelevan, että lääkäreiden
yksityisvastaanottomahdollisuus on ollut keskeinen syy julkisen
terveydenhuollon ongelmiin. En haluaisi yksinkertaistaa asiaa tällä tavalla.
Poliittiset päätöksentekijät
ovat nimenomaan kunnissa vastuussa siitä, että terveydenhuollon
palvelut eivät vastaa sairaiden ihmisten tarpeita tänä päivänä.
Suurin osa palvelujen käyttäjistä on
edelleen tyytyväisiä saamaansa palveluun, mutta
samanaikaisesti meillä on havaittavissa aivan selvästi todella
vaikeita puutteita terveydenhuollossa. Ihmiset joutuvat olemaan
jonoissa aivan liian pitkään, niin pitkään,
että se vaarantaa heidän terveytensä.
Näiden ongelmien ratkaisemiseen tarvitaan nimenomaan poliittisten
päättäjien toimenpiteitä. Myöskin
keskustalaisjohtoisissa kunnissa ongelmia on, (Ed. Zyskowicz: Varsinkin
niissä!) mutta on selkeästi sanottava, että suurimmat ongelmat
ovat suurimmissa ja rikkaimmissa kunnissa. Näin ollen aivan
erityisesti Pääkaupunkiseudulla palvelut ovat
juuri tänä aamuna saamamme selvityksen mukaan
monin osin kaikkein heikoimmat.
Toivon, että tämä asia kokonaisuudessaan
käsitellään lävitse eikä syytetä sellaista
tekijää, joka ei ole todellinen syy. En halua
väheksyä sitä. Mielestäni julkisen
sektorin lääkäreiden toimimista yksityisellä sektorilla
on selkeästi tutkittava ja myöskin tehtävä rajoituksia.
Myöskin erikoismaksuluokka on sellainen, johon pitäisi puuttua.
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Ed. Karjula otti esille ajatuksen, vaarantaako
yksityissektorilla työskentely lääkäreitten
puolueettomuuden. Sanoisin, että tältä osin
riski on aika pieni. Jonkinlaista riskiä on olemassa. On
tiettyjä yksittäisiä tapauksia, joissa
vaikuttaa siltä, että lääkäri
on ikään kuin ohjannut julkisen sektorin potilaita
yksityisasiakkaikseen ja antanut ehkä liiankin pessimistisen
kuvan, kuinka nopeasti julkisella sektorilla pääsee
hoitoon. Suurempi ongelma on kyllä lääkeinformaatiossa
ja siinä, että meillä ei ole riittävää lääkäreitten
jatkokoulutusmahdollisuutta. Lääkäreitten
jatkokoulutus on sen takia aika paljon lääkeyritysten
vastuulla. Silloin koulutuksen täydelliseen riippumattomuuteen
on jonkin verran vaikea luottaa. Se saattaa olla osittain syynä siihen,
että lääkemenommekin ovat niin nopeasti
kasvaneet.
Toinen varapuhemies:
Varmuuden vuoksi kerron, että käsittelyssä on
hallituksen esitys laiksi valtion virkamieslain 18 §:n
muuttamisesta, joka merkitsee tuomareitten ja tuomioistuinesittelijöiden
sivutoimien säätämistä luvanvaraiseksi.
Liisa Hyssälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ajattelin, että kun edelliset puhujat
viittasivat virkamiehiin vähän laajemmallakin
sektorilla ja heidän sivutoimiinsa, voisin myöskin
vastata ministerin ja ed. Stenius-Kaukosen puheenvuoroon.
En näe niin mustavalkoisena, että terveydenhuollon
ongelma olisi kokonaan kuntien vastuulla, vaan kyllä valtio
ja kunnat ovat yhteisesti vastuussa. Sivutoimia ei varmasti lääkäreillä siinä määrin
olisi kuin nyt, jos palkkaus olisi parempi, ottaen huomioon, että Norjassa
maksetaan noin 1,7 kertaa Suomen palkkataso. Totta kai houkutus
ulkomaille on suuri. Totta kai houkutus sivutoimien ylläpitämiseen
on suuri. Samoin muualla Pohjoismaissa on hoidettu jatkokoulutus
huomattavasti paremmin. Meillähän on laitettu
yksityisten firmojen vastuulle suurimmalta osalta myöskin
kuntien jatkokoulutus. Meillä on todella monenlaisia ongelmia,
mihin ed. Stenius-Kaukonen viittasi, ja näitten ongelmien
ratkaisuksi on sekä kuntien että valtion yhteisesti
haettava ratkaisumalleja.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lähinnä ministeri Soininvaaralle
haluan kommentoida, että kyllä jokin ratkaisematon
ongelma meillä kuitenkin liittyy nykyiseen tilanteeseen.
Jos ajatellaan, että Suomi on melkeinpä koko maailman
lääketeollisuuden koelaboratorio, tästä huolimatta
meillä on melkeinpä maailman kalleimmat lääkkeet.
Millä tavalla täällä näitä riippuvuussuhteita
on tunnistettavissa, millä tavalla nämä kysymykset
ratkaistaan? Minusta näihin asioihin meidän pitää pureutua
tavalla taikka toisella nykyistä paremmin.
Toimi Kankaanniemi /skl:
Herra puhemies! Suomessa tarvitaan lääkäreitä,
mutta nyt on puhe kyllä kokonaan eri ammattiryhmästä eli
tuomareista. Heitäkin valitettavasti tarvitaan. Käsittelyssä oleva
lakiesitys on valtion virkamieslain muutos, mutta se koskettaa vain
tuomareita ja tuomioistuimissa esittelijöinä toimivia,
ei siis lääkäreitä. Eduskunta
pääsee keskustelemaan jossakin määrin
lääkäriaiheestakin lähiaikoina, kun
lakivaliokunta saa mietinnön valmiiksi tuomarien esteellisyydestä.
Se lakiesitys koskettaa muun muassa vakuutusoikeutta ja sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntia,
jossa toimii lääkäreitä, sellaisiakin
lääkäreitä, jotka ovat samanaikaisesti
vakuutusyhtiöiden palveluksessa. Mutta tässä lakiesityksessä ei
todellakaan nyt ole lääkäreistä kysymys.
Arvoisa puhemies! Esityksen mukaan tuomarien ja tuomioistuinten
esittelijöiden sivutoimet säädetään
luvanvaraisiksi. Tästä on pitkään
puhuttu ja tämä ongelma on koettu tietyiltä osin polttavaksi.
Nyt hallitus on esityksen antanut, ja valiokunta pienin tarkennuksin
on mietinnössä yhtynyt hallituksen esitykseen.
Tärkeintä on toisaalta se toinen esitys, jossa
esteellisyydestä säädetään
uudella tavalla, mutta sen lisäksi se, että kansalaiset
kokevat oikeudenkäynnin tasapuoliseksi ja objektiiviseksi.
Tällöin, jotta se näin koetaan, on tärkeää,
että virkatuomarilla ei ole sellaisia sivutoimia, jotka
vaarantavat kansalaisten uskon tuomarin puolueettomuuteen.
Ehkä suurimpana ja ongelmallisimpana kysymyksenä tässä ovat
välimiestehtävät, joita korkeimmilla
tuomareilla on melko runsaasti. Välimiestehtävien
palkkiot ovat myös varsin korkeat. Tästä kokonaisuudesta
on tullut sellainen mielikuva, että tuomarit eivät
ole sen jälkeen esteettömiä käsittelemään
näitä asioita tuomioistuimessa. Tähän
on tulossa tämän lain myötä muutos.
Lähtökohtana hallituksen esityksessä ja
ehkä mietinnössä vielä voimakkaammin
on se, että nyt suhtaudutaan entistä tiukemmin
tuomarin toimimiseen välimiehenä ja muihinkin
sivutoimiin. Eli lähtökohta on se, että aina
varsinainen tuomarinvirka on hoidettava, ja sen lisäksi,
jos sivutoimia on, niihin on saatava sivutoimilupa ja sivutoimi
väistyy päätehtävän
hoidon tieltä. Lisäksi valiokunta katsoo, että tämän
järjestelmän soveltaminen edellyttää varsin
pidättyvää linjaa myönnettäessä sivutoimilupia
tuomareille ja tuomioistuinten esittelijöille.
Mielestäni valiokunnan kannanotot ovat oikeita ja ne
johtavat siihen suuntaan, että meillä luottamus
oikeuslaitokseen säilyy ja vielä vahvistuu nykyisestä.
Se on tavattoman tärkeä asia yhteiskunnassa, jossa
halutaan oikeusjärjestelmästä pitää kiinni.
Tältä osin, arvoisa puhemies, totean, että on hyvä,
että eduskunta tämän nyt yksimielisesti
hyväksyy.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Kun ed. Karjula otti esiin tässä virkamieslain
muutosesityksessä lääkärien
sivutoimet, niin on huomautettava, kuten puhemieskin mainitsi ja
ed. Kankaanniemi, että tämä esitys koskee
ainoastaan tuomarien asemaa. Lakimuutos on tehty nimenomaan tuomioistuinlaitoksen
luotettavuuden lisäämiseksi kansalaisten silmissä.
Lakivaliokunta ei saanut perustuslakivaliokunnan lausuntoa asiaan
eikä se ollut tarpeenkaan, mutta meillä oli valiokunnassa
valtiosääntöasiantuntijoita
kuultavana. Kysyin heiltä erikseen, että vaikka
tämä virkamieslakiesitys olisi ollut
vähän laveampikin, olisiko tuomarien luotettavuusasia
mitenkään verrattavissa muihin ammattiryhmiin,
esimerkiksi lääkäreihin. He vastasivat
ykskantaan, että lääkärit eivät
ole verrattavissa tähän esitykseen. Kyse on nimenomaan
tuomioistuinlaitoksen luotettavuudesta.
Annika Lapintie /vas:
Arvoisa puhemies! Kun lakivaliokunta käsitteli virkamieslakia,
niin samanaikaisesti käsiteltiin koko ajan myös
lakia tuomarin esteellisyyttä koskevaksi lainsäädännöksi.
Ehkä siksi sivuvirkojen hoitaminen jäi salikeskustelussa
vähän pienemmälle huomiolle.
Lainmuutoshan lähti siitä, kun tuomareiden toimissa
erityisesti välimiestuomioistuimessa toimiminen herätti
suurta epäilystä kansalaisissa aivan aiheellisesti.
Edelleenkin tässä käsittelyssä muun
muassa eduskunnan oikeusasiamies Lehtimaja esitti, että lakia
olisi pitänyt vielä edelleenkin nykyisestä tiukentaa
sillä tavoin, että vastaisuudessa tuomareilla
ei enää olisi mahdollisuutta toimia ollenkaan
välimiesoikeusriidassa välimiehenä, jonka
asianosainen nimeää, vaan pelkästään
puheenjohtajana. Näin pitkälle tässä lakiesityksessä ei
menty, mutta askel eteenpäin kuitenkin.
Itse olen koko ajan ihmetellyt sitä muotoilua, mikä on
hallituksen esityksessä, ja edelleen nyt valiokuntakäsittelyn
jälkeen tämä mielestäni outo
tulkinta jää voimaan. Hallituksen esityksen mukaanhan
sivutoimiluvan pyytäminen koskee kaikkia virkamiehiä eikä pelkästään
tuomareita. Siinä mielessä muiden virkamiesten
osalta tämä laki on ollut aikaisemminkin voimassa.
Perusteluissa on todettu, että erona tuomareiden ja
muiden virkamiesten välillä on, etteivät tuomarit
pääsäännön mukaan kuulu
työaikajärjestelmien piiriin ja sen vuoksi heillä ei
ole määriteltyä työaikaa. Sen
vuoksi on katsottu, että heille ei ole ollut tarpeenkaan
pyytää sivutoimilupaa aikaisemmin.
Itse olen aina mieltänyt tämän asian
aivan tasan tarkkaan toisin päin, eli jos ei ole työaikaa, niin
silloin on tavallaan aina töissä. Eli korkeimmissa
viroissa ollaan vastuullisissa työtehtävissä riippumatta
siitä, ollaanko työpaikalla vai ollaanko jossain
muualla. Silloin luonnollisesti sivutoimiin tulisi jääviyskysymysten
vuoksi aina vaatia lupaa. Tätä tulkintaa valitettavasti
ei lakivaliokunnankaan mietinnössä ole selkeästi
muutettu, vaan epäkohta on korjattu niin, että mietintöön on
tehty pykälämuutos, jonka mukaan tuomareiden kuitenkin
aina tulee pyytää tulkinnoista riippumatta oikeus
sivutoimeensa.
Tuomarikunta itse oli huolissaan siitä, miten sitten
käy, jos esimerkiksi ammatillinen järjestäytyminen
edellyttää työnantajan suostumusta. Sinänsä asiasta
on aiheellisestikin syytä olla huolissaan. Lakivaliokunnan
tulkinnassa on kuitenkin lähdetty siitä, että silloin,
kun ammatillisesti tuomarit keskenään järjestäytyvät
Lakimiesliittoon tai muihin ammattijärjestöihinsä,
kyse ei ole sellaisesta toiminnasta, joka olisi miellettävä sivutoimeksi,
vaan kyseessä on perustuslain takaama yhdistysvapaus, vaikka
siihen kuluisikin aikaa.
Kaiken kaikkiaan tämä on askel parempaan suuntaan
verrattuna aikaisemmin vallinneeseen tilanteeseen. Uskon todellakin,
että sitten kun lainsäädäntö myös
tuomarin esteellisyydestä tulee tähän
saliin, päästään vielä perusteellisemmin
tätä käsittelemään.
Olen kyllä vähän yllättynyt
siitä, että valiokunnan käsittelyjärjestyksestä poiketen
tämä tuodaan erillisenä asiana tänne.
Juha Karpio /kok:
Arvoisa puhemies! Tuomareiden sivutoimiluvista ja yleensäkin
valtion virkamiesten sivutoimiluvista on puhuttu jatkuvasti sen
kuuden vuoden aikana kun olen eduskunnassa ollut. Siitä on
monia eri puheenvuoroja ja näkökohtia tuotu esille,
muun muassa ed. Aittoniemi on hyvin painavasti myöskin
kritisoinut tuomareitten ja virkamiesten harjoittamia sivutoimia.
Monia puheenvuoroja on myöskin käytetty lääkäreiden
sivutoimista, mutta nyt täällä oleva
hallituksen esityshän käsittelee nimenomaan tuomareiden
sivutoimia.
Kun itse myöskin taustaltani olen juristi ja olen valtion
virkaa hoitanut lähes 30 vuotta, tiedän, että asia
ei suinkaan ole niin ongelmaton, että kokonaan voitaisiin
sivutoimien pitäminen kieltää. Kuitenkin
nimenomaan on oltava lähtökohtana se, ettei tuomarin
puolueettomuus missään vaiheessa, missään
olosuhteissa, saa joutua epäilyksen alaiseksi. Myöskin
on henkilöllä itsellään oltava
tervettä kritiikkiä katsoa, mitä tehtäviä hoitaa
ja mitä jättää hoitamatta. On
totta, että istuvien alioikeuden ja korkeimpien oikeuksien,
hovioikeuksien tuomareilla on ollut monia välimiestehtäviä,
joissa palkkiot ovat olleet huomattavasti suurempia kuin palkka
varsinaisesta päätoimesta. Siinä mielessä on
voitu herättää epäilyjä siitä,
kuinka tuomarin puolueettomuus säilyy muissa hänen
käsittelemissään asioissa, kun joku asianosaisista
välimiesriidassa on pyytänyt tuomaria toimimaan
joko välimiesoikeuden jäsenenä taikka
puheenjohtajana. On aivan hyvä, että tähän
asiaan on kiinnitetty huomiota — ed. Kankaanniemi lakivaliokunnan
jäsenenä käytti tästä perustellun
puheenvuoron — ja että tähän
asiaan kiinnitetään huomiota ja myöskin, että sivutoimilupaa,
mikäli sellainen myönnetään,
seurataan tarkoin. En missään tapauksessa lähde
siitä, että kokonaan kiellettäisiin sivutoimien
harjoittaminen eli tuomarin oman ammattialansa, oman tietämyksensä kehittäminen,
että ehdotonta kieltoa voitaisiin antaa.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Karpion kanssa olen hänen
puheensa sisällöstä pääosin samaa
mieltä, mutta siitä olen eri mieltä,
että jos työnantaja palkkaa työntekijän,
kyllä työntekijän pitää pyrkiä lähes
sataprosenttisesti antamaan työpanoksensa sille työnantajalle,
joka maksaa palkan.
Välimiesoikeuden tuomarithan saavat mahdottoman suuria
palkkioita ja suurin osa välimiesoikeuden puheenjohtajistahan
on korkeimman oikeuden jäseniä. Kaikki, jotka
olemme seuranneet aikaamme, voimme todeta, että jos palkkiot
ovat miljoonasta puoleentoista miljoonaan ja tuomarin peruspalkka
on noin 500 000 markkaa vuodessa, on se suuri kauneusvirhe
siinä mielessä, että jokaisella meillä on
rajattu työaika vuorokaudessa. Ilmankos esimerkiksi korkeimmassa oikeudessa
jutut viipyvät vuosikausia sen takia, kun johtavat virkamiehet
tekevät eri töitä. Henkilökohtaisesti
olen sitä mieltä, että mahdollisimman
tiukka systeemi pitäisi ottaa sivutoimiin yleensä,
kun tämä laki tulee voimaan.
Matti Vähänäkki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Lapintie otti ansiokkaasti esille välimiesoikeusasioita.
Välimiesoikeushan on meidän ainoa yksityistetty — mikä nykyisin on
muotia — tuomioistuin. Siihen asianomaiset riitapukarit
valitsevat kumpikin oman haluamansa jäsenen, jotka yleensä ovat
asianajajia. Yleensä, tai aika usein, on valittu tuomariksi
eli puheenjohtajaksi tuomarin virassa oleva henkilö.
Lakivaliokunnassa todella aika vakavasti keskusteltiin siitä,
tulisiko säännös asettaa sellaiseksi,
että tuomari tulisi kysymykseen ainoastaan välimiesoikeuden
puheenjohtajana, koska yleensä on riitapukareiden asioita,
jotka välimiesoikeuksiinkin menevät ja saattavat
tulla tuomioistuimeen, ja tuomari saattaa hyvinkin pian havaita, että hän
on jäävi. Toki hänellä on mahdollisuus jäävätä itsensä virassa
ollessaan, mutta jos alun perin tiedettäisiin, että välimiesoikeuden
riitapuolten nimeämänä jäsenenä ei
sopisi olla tuomari, se olisi ollut onnistuneempi ratkaisu, kuin loppujen
lopuksi tuli. Muutamat erittäin ansioituneet ja arvossa
pidetyt asiantuntijat olivat sitä mieltä, että tuomareiden
tulisi tulla valituiksi ainoastaan puheenjohtajiksi välimiesoikeuksiin.
Juha Karpio /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmanen kommentoi käyttämääni
puheenvuoroa ja otti esille välimiesoikeuden tuomareiden
palkkiot. Voi pitää paikkansa, että palkkiot
ovat sitä, mitä ed. Kuosmanen toteaa, mutta sitä ihmettelin,
kun ed. Kuosmanen totesi, että alioikeuden ja oikeuden
tuomareiden palkat olisivat puolen miljoonan markan luokkaa. Sellaista
en ole ikinä kuullutkaan, että ne näin
kovat olisivat.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tarkoitin tällä nimenomaan
korkeimman oikeuden jäsenten palkkioita, ja ne ovat yli
puoli miljoonaa markkaa vuodessa. Mitä tulee välimiesoikeuskäsittelyyn,
ed. Vähänäkin kanssa olen aivan samaa mieltä,
että ehdottomasti pitäisi mennä sille
linjalle, että korkeimman oikeuden jäsenet olisivat ainoastaan
puheenjohtajina välimiesoikeudessa.
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Äskeiseen sanoisin sen verran, että eiköhän
välimiesriidoissa palkkio määräydy
intressin mukaan, eikä aina ole niinkään
isoista rahoista kyse.
Lakivaliokunta ei tosiaan käsitellyt tässä laajemmin
virkamiesten asemaa vaan keskittyi tuomareiden asemaan, johon muutos
kohdistuu. Se merkitsee todella tiukempaa suhtautumista tuomareiden
sivutoimiin kuin muiden virkamiesten kohdalla. Tämä johtuu
nimenomaan siitä, että kyse on oikeudellisesta
ratkaisutoiminnasta, tuomitsemisesta, jossa riippumattomuus on aivan keskeisen
tärkeää. Sen takia lakiesitys on perusteltu.
Sivutoimet voivat jossain tapauksissa vaarantaa tuomareiden
riippumattoman ratkaisutoiminnan. Siksi tuomareiden kaikki sivutoimet
vaativat tuomioistuimen luvan ja ne ratkaistaan tapauskohtaisesti.
Jos tuomioistuimessa tietyllä tuomarilla on hirveä määrä töitä muutenkin,
voi olla, ettei tämmöiseen välimiestehtävään
sitten lupaa anneta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Asia, jota käsitellään,
on varsin tärkeä, koska kysymys sivutoimesta liittyy
moneen muuhunkin asiaan kuin vain elämän jokapäiväiseen
työhön virkatyössä. Näin
ollen tällä saattaa olla monia muitakin ulottuvuuksia.
Minusta tehty lakiesitys on juuri sillä tavalla, kuin edustajat Karpio
ja Kankaanniemi toivat esille, hyvin perusteltu ja tällä tavalla
vietäväksi eteenpäin tätä kaikin
tavoin voi kannattaa.
Koska sivutoimet ovat merkittävä osa yhteiskunnan
toimintoja, niitä ei pidä kieltää mutta niillä ei
saa haitata päätointa. Missään
tapauksessa ei saa vaarantaa tuomarin puolueettomuutta tai sitä substanssia,
jota hän vaativassa työssään
hoitaa. Mielestäni tehty hallituksen esitys on kannatettava
nimenomaan niillä huomioilla, joita edustajat Karpio ja
Kankaanniemi ovat tuoneet esille.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ajatellen ennen kaikkea oikeuslaitoksen uskottavuutta
kansalaisten silmissä toivoisin, että käytännössä työnantaja
suhtautuisi varsin ahdasmielisesti tuomareiden sivutoimilupiin. Sitä voisi
auttaa sekin, että tuomareiden palvelussuhteen ehdot saatettaisiin
sellaiselle tasolle, että heillä ei ainakaan olisi
taloudellista tarvetta ja intressiä hakeutua paremman toimeentulon toiveissa
ja tavoitteissa sivutoimiin vaan että omaa virkaa hyvin
hoitamalla he saisivat katetta niille opinnoille ja sille pitkälle
työlle, jota he ovat tehneet valmistuessaan tuomareiksi.
Todella mainitut jääviysongelmat ovat oleellisia
ja ennen kaikkea se, että kansalaiset voivat luottaa siihen,
että tuomarit ovat todella riippumattomia kaikissa suhteissa
ja myöskin taloudellisesti. Tämä silloin
edellyttäisi, että heidän palvelussuhteen
ehtonsa todella saatettaisiin vähän paremmalle
tasolle kuin tällä hetkellä.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Kun keskustelussa on päästy lääkärin
toimista itse asiaan, tuomarin toimiin, se on ollut hyvin asiapitoista
ja hallituksen esitys on saanut laajan tuen. Lakivaliokunnan tekemät muutokset
ovat perusteltuja.
Tässä yhteydessä muistuttaisin siitä,
että myös prosessisäännöksiin
tehtävät muutokset koettavat edistää sitä,
että varsinaisiin oikeudenkäynteihin tuomioistuinten
käsiteltäväksi uskallettaisiin viedä sellaisia
erityisasiantuntemusta vaativia riitoja, jotka nyt hyvin suurella
markkinaosuudella menevät välimiesoikeuksiin.
Kun siviiliprosessia muutetaan joustavammaksi ja tuomarin hiukan
välittelevää ja neuvottelevaakin roolia
mahdollistetaan normaalissa oikeudenkäynnissä,
uskon, että pitkällä tähtäimellä se
auttaa näiden isojen riitojen pitämiseksi ihan
yleisten tuomioistuinten käsiteltävinä.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Saarinen pitkälti vei sanat
suustani. Halusin siinä vaiheessa pyytää puheenvuoron,
kun ed. Kuosmanen mielestäni sekoitti puurot ja vellit.
Minusta se seikka sinänsä, että jonkun
asiantuntijan tehtävästä maksetaan suuri
palkkio, ei välttämättä tarkoita
sitä, että se olisi epäsuhteessa työmäärään
ja asiantuntemukseen. Mielestäni myöskin on pikemminkin
niin, että pitää ottaa huomioon se, että tuomareiden
edut heidän virkasuhteistaan ovat tällä hetkellä ilmeisessä epäsuhteessa
heidän työtaakkaansa, heidän koulutukseensa
ja työskentelyolosuhteisiinkin. Mielestäni tämä asia
pitäisi ottaa vakavasti pohdittavaksi.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kokkonen on nyt käsittänyt
väärin minun puheeni. Hän ei tarkkaan
kuunnellut siinä mielessä, että minä puhuin
nimenomaan korkeimman oikeuden jäsenten palkkioista ja
sitten välimiesoikeuden palkkioista, joista ovat nähtävissä ihan
julkisuudessa kaikki verotiedot. Mutta yleensä tuomareiden palkat
julkisissa viroissa ovat erittäin alhaiset siihen verrattuna,
mitä vastaava palkka on yksityisellä sektorilla.
Tämä epäkohta pitää korjata. Tuomareiden
normaalipalkat julkisella sektorilla ovat jälkeenjääneet
noin 20—30 prosenttia. Siihen toivon julkisen sektorin
tekevän korjauksen mahdollisimman pian.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt, kun ed. Kuosmanen hieman kehitteli puheenvuoroaan,
ymmärsin hänet oikein ja olemmekin samalla linjalla,
että tuomareiden palkkoja pitää korottaa
kolmisenkymmentä prosenttia.
Matti Vähänäkki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Olen samaa mieltä, että ed. Kuosmanen
on tässä oikeassa osittain. Nimittäin tuomarit
ovat usein ajautuneet välimiesoikeuksiin eri tehtäviin
sen vuoksi, että erityisesti hovioikeudessa nuorempien
tuomareiden palkat ovat olleet kohtuuttoman pienet tehtävien
tärkeyteen nähden. Mutta aivan äskettäin
tuomarit ovat saaneet kautta linjan toistakymmentä prosenttia
palkankorotusta, ja luvassa on jatkossa nimenomaan ylimpien tuomareiden
eli korkeimpien oikeuksien tuomareiden palkankorotuksia.
Lakivaliokunta on tähän kiinnittänyt
muutamana vuotena huomiota, epäkohtaan, joka ajaa tuomareita
ottamaan sivutoimia, jotta he saisivat mielestään
kokonaisansion kohtuullisemmaksi kuin tähän asti
on vallinnut.
Juha Karpio /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä, että ed. Kuosmanen
selvensi, mitä hän tarkoitti, kun hän
antoi myöskin myötätuntoa sille, että tuomareitten
palkat eivät välttämättä ole
mitään erikoisia alioikeuksissa. Hän
totesi sitten, miten korkeimpien oikeuksien tuomareiden palkkiot
määräytyvät. Luulen kuitenkin,
että tämä asia, mistä nyt puhutaan,
eli puhutaan heidän oikeudestaan harjoittaa sivutoimia,
olla esimerkiksi välimiesoikeuksissa oikeuden jäseninä tai
puheenjohtajina, on aivan eri asia kuin se, mitä on palkkioista
puhuttu. Toki korkeimpien oikeuksien jäsenten palkatkaan
eivät ole sitä luokkaa, mitä ed. Kuosmanen
väitti.
En ollenkaan väitä, että merkittävissä välimiesoikeudenkäynneissä oikeuden
jäsen ei voisi päästä huomattaviinkin
sivutuloihin. Mielestäni se ei välttämättä ole
edes väärin, jos on pätevä henkilö,
joka voi hoitaa asian niin, ettei hänen päätoimensa
vaarannu siinä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kysymys julkishallinnollisen, julkisoikeudellisen
yhteisön virkamiehen sivutoimesta on tietysti laajakantoisempikin;
tätä hallituksen esitys laiksi valtion virkamieslain
18 §:n muuttamisesta eräältä osa-alueeltaan
käsittelee. Itse olen ollut julkisoikeudellisen yhteisön
virassa 18 vuotta, valtion palveluksessa, sitten sivutoimisessa
tehtävässä, ja tiedän hyvin
problematiikan, joka tähän kysymyksenasetteluun
kätkeytyy. En näe sitä ollenkaan palkkauksellisena
enkä palkkapoliittisena kysymyksenä vaan näen
sen kahtalaisena kysymyksenä: toisaalta henkilön
oikeutena harjoittaa oman virkatyönsä ohella tehtävää, johon
hän kokee liikenevän aikaa ja jonka hän kokee
niin tärkeäksi, että haluaa antaa siihen oman
panoksensa. Toisaalta on kysymys tehtävästä,
joka tarvitsee alan erityiskoulutetun osaajan, ja tehtävästä,
joka tulee hoitaa. Monta kertaa voi olla vaikeaa tähän
tehtävään saada henkilöä, ellei
tällainen joustava esitys ja mahdollisuus sivutoimesta
sitä salli.
Sen vuoksi toivon, että esitys, joka nyt on tehty hallituksen
toimesta, hallituksen esitys laiksi valtion virkamieslain 18 §:n
muuttamisesta, menee eteenpäin ja niillä huomioilla,
joita muun muassa edustajat Karpio ja Kankaanniemi ovat tuoneet
esille. Mutta kysymys on paljon laajakantoisemmastakin kysymyksestä.
Muun muassa ed. Karjula viittasi myöskin lääkärien
sivutoimiin. Siinäkin ovat osaltaan yhteiskunnan palveluksessa
olevat henkilöt kyseessä. Toisaalta on kysymys
henkilön oikeudesta pätevöityä,
säilyttää ammattitaitoaan, tietysti myös
kysymyksestä ansaita mutta myöskin siitä,
että yhteiskunta saa osaavaa, korkeasti koulutettua ammattihenkilöstöä palvelukseensa.
Arvoisa herra puhemies! Tämä kysymys on saanut
varsin laajamittaisen keskustelun, ja toivon, että asiassa
edetään niillä suuntaviivoilla, joita
muun muassa edustajat Karpio ja Kankaanniemi ovat tuoneet esille,
hallituksen esityksen linjalla.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Haluan tässä yhteydessä vielä kiinnittää yhteen seikkaan
huomion, kun pohditaan käsitettä sivutoimilupa.
Tavanomaisessa työelämässä sivutoimilupa
myönnetään aina sillä perusteella,
että siihen ei käytetä työaikaa.
Ei sorvarille voida myöntää jotain muuta
sivutoimilupaa silloin, kun sorvi pyörii. Sen sijaan virkamiehille
voidaan myöntää sivutoimilupa siten,
että he saavat käyttää osittain
sivutoimen hoitamiseen virka-aikaa. Tässä suhteessa
viittaan siihen, että myönnettäviä sivutoimilupia
pitäisi myöntää, niin kuin sanoin,
ahdasmielisesti ja pitkälti sillä perusteella, että virka-aikaa
niihin ei käytettäisi, koska silloin pitäisi
hoitaa virkaa ja hoitaa niitä asioita, jotka ovat vireillä ja
joitten käsittely kestää varsin pitkään,
joitten prosessit ovat pitkiä.
Kaiken kaikkiaan sivutoimilupien myöntämistä en
pidä onnistuneena niillä perusteilla, niin kuin
ed. Kokkosen ym. kanssa on todettu, että palvelussuhteen
ehtojen pitäisi tuomareilla olla niin, että heillä ei
olisi tarvetta kerta kaikkiaan mihinkään sivutoimiin
lisätulon hankkimiseksi.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ymmärsin, että ed. Saarinen
puhui laajemminkin virkamiesten sivutoimiluvista. Kun muistelen
omaa virkamiesaikaani, josta nyt ei ole kovin pitkä aika
vielä, minulla on se mielikuva, että virkamies
tarvitsee sivutoimiluvan, vaikka ei käyttäisi
työaikaansa, virka-aikaansakaan tuohon sivutoimeen. Pidän
kohtuuttomana useitten virkamiesten kannalta sitä, että he
eivät voisi hankkia lisäansioita, juuri niin kuin
ed. Saarinen totesi, että sorvari voi hankkia lisäansioita.
Usein akateemisesti koulutetut ovat kaulusköyhälistöä ja hekin
haluavat elättää perheensä kunniallisesti. Mielestäni
pitää miettiä tulevaisuudessa sitä, onko
hieman vanhakantainen ajatus se, että virkamies antaa koko
kapasiteettinsa valtion tai kunnan käyttöön.
Mielestäni nykyään virkamiehiin pitäisi
pääsääntöisesti — nyt
en tarkoita tuomarinvirkoja — soveltaa saman tyyppisiä säännöksiä kuin
kehen tahansa sorvaajaan.
Toimi Kankaanniemi /skl:
Arvoisa puhemies! Välimiesoikeuskysymys on noussut
nyt liiankin painokkaasti siltä kannalta, että se
on tuomarien rahanhankintakeino. Se on erityisesti myös
yksi muoto käydä oikeutta ja ehkä kuitenkin
aika edullinen ja monessa tapauksessa tavattoman perusteltu, esimerkiksi
liikesalaisuuksien ja tällaisten säilyttämisen
kannalta, joita ei voida avoimessa tuomioistuinkäsittelyssä säilyttää.
Siinä mielessä on tietysti järjen käyttö sallittava
uuden lainsäädännönkin voimaan
astumisen jälkeen, eli silloin, kun se on järkevää,
pitää antaa mahdollisuus. Sitten taas välimiesoikeus
toimii hyvin, kun siellä on arvostetut, asiantuntevat tuomarit,
ja niitä löytyy korkeimmista oikeusasteista, eli
ei ole tarkoitus tuhota tätä menettelyä ja järjestelmää vaan
tuoda luottamusta tuomioistuimiin niin, että sivutoimiluvat
ovat käytössä.
Ongelmaksi ehkä tässä muodostuu enemmänkin
se, että sivutoimiluvat eivät ole julkisia ja
sitä kautta luottamus tähän järjestelmään
ei ole paras mahdollinen. Valiokunta toteaakin, että asiaa
pitää selvittää julkisuuslainsäädännön
tarkistusten yhteydessä. Ilmeisesti niitä ei voida
siinäkään yhteydessä julkisiksi
saattaa, mutta asiaa pitää selvittää vielä enemmän
kuin lakivaliokunnalla oli tässä yhteydessä mahdollisuuksia.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kokkosen puheenvuoron johdosta
totean vielä, että ajattelen aivan samalla tavalla
virkamiesten oikeudesta ottaa vastaan sivutoimia. Mutta tuomarinviran
haltijat ovat niin erikoisasemassa, että heidän
kohdallaan pitää nähdä asia toisin
kuin tavanomaisten virkamiesten kohdalla. Yleensä kai on
niin, että tavallisten virkamiesten sivutoimiluvat peilataan
lähinnä sitä taustaa vasten, että virka-ajan
ulkopuolella ei saisi ottaa vastaan sellaisia tehtäviä,
jotka ovat sopimattomia ja menevät törkeästi
tai kerta kaikkiaan viranhoidon kanssa ankarassa ristiriidassa oleville tehtäväalueille.
En osaa edes kuvitella, mitä ne voisivat olla. Niitten
pitäisi olla sopusoinnussa viranhoitajan varsinaisen leipätyön
kanssa. Niitä tapauksia on kai äärimmäisen
harvoin, milloin ne olisivat ristiriidassa, mutta niitä voi
olla. Se voi olla vaikka jokin kilpaileva taho, tai kuvitellaan vaikka,
että joku opettaja menisi illaksi johonkin pornoluolaan
tarjoilijaksi. Silloin pitäisi miettiä, onko se
viranhoidon kanssa synkronissa.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Saatan kuvitella, että tuomarillakin
saattaisi olla sellaisia sivutoimia, jotka olisivat aivan hyvin
synkronissa muitten yhteiskunnallisten tehtävien kanssa,
kuten esimerkiksi jos tuomari haluaisi olla vaikka sivutoiminen
urheiluseuran toiminnanjohtaja.
Keskustelu päättyy.