6) Hallituksen esitys laiksi rikoslain 9 ja 37 luvun muuttamisesta
Päivi Räsänen /skl:
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että koko
Euroopan unionin tasolla pyritään varmistamaan,
että euron väärentäminen on kaikissa
jäsenmaissa rangaistavaa jo ennen sen käyttöönottoa.
Kuten tämä EU:n puitepäätöstä toteuttava
hallituksen esitys osoittaa, rahan väärennöksen
uskotaan lisääntyvän voimakkaasti ja siihen
varaudutaan lainsäädännön tasolla.
Uusi vieras raha on todella suuri muutos etenkin monille vanhuksille,
joiden saattaa olla vaikea nähdä yksittäisiä kolikoita
ja seteleitä, sekä vammaisille ja lapsille, joilla
on vaikeuksia hahmottaa rahan arvoa. Väärentäjillä tulee
olemaan erinomaisia toimintamahdollisuuksia, kun uusi rahayksikkö tulee
voimaan. Jos kansalainen saa huomaamattaan haltuunsa esimerkiksi
väärennetyn setelin, hän kärsii
itse tappion, ellei pysty osoittamaan, mistä väärennetty
seteli on peräisin.
Mielestäni tulisi vielä nykyistä tehokkaammin
kiinnittää huomiota myös siihen, että kansalaiset
herätettäisiin opettelemaan väärennettyjen tai
edes oikeiden eurojen tunnistamista. Useissa Emun jäsenmaissa
kotitalouksilla on mahdollisuus hankkia tämän
vuoden joulukuussa näytepaketti eurolanteista. Suomessahan
asiantuntijat olivat aluksi melko haluttomia tällaiseen
liikkeellelaskuun ennen virallista julkistamispäivää, mutta
onneksi meillä on herätty asian tärkeyteen ja
tehty päätös, jonka mukaan suomalaisilla
on mahdollisuus opetella eurokolikoiden tunnistusta konkreettisesti
ja käsituntumalla kaksi viikkoa ennen vuodenvaihdetta.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä harjoitteluasia on ihan hyvä oivallus,
mutta siihen juuri sisältyy väärentämisen
riski. Eli jos pannaan liikkeelle harjoituskappaleita, ne ovat suoranainen
käsky erilaisille rosmoille ruveta kopioimaan näitä harjoituskappaleita,
tutkimaan niiden sisältöä. Sisällöllä en
tarkoita rahan arvoa, vaan sitä, mitä kyseinen seteli
tai kolikko sisältää raaka-aineina. Näin
ollen se on ehdottomasti suurempi turvallisuuskysymys, että pidetään
suhteellisen viime tippaan tilanne auki kuin se, että annettaisiin
harjoituskappaleita.
Sen verran, herra puhemies, sanoisin loppuun, että kun
Suomen Pankin tehtävistä hyvin paljon on puhuttu
sen jälkeen, kun Eurooppa on muuttunut, niin juuri näissä kysymyksissä,
ja ymmärtääkseni en suurempia salaisuuksia
tässä paljasta kun sanon, Suomen Pankilla tulee
olemaan hyvin tärkeä rooli. Se ammattitaito, joka siellä on
kaikissa rahaliikenteeseen liittyvissä kysymyksissä,
tulee entistä suurempaan käyttöön
ja ilmeisesti myös entistä suurempaan tarpeeseen.
Päivi Räsänen /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Luulen, että tämä ed. Kekkosen
pelko on kuitenkin liioiteltu, koska on kysymys on vain kahden viikon
ajasta. Väärentäjät pääsevät
joka tapauksessa vuoden vaihteessa liikkeelle. Toisaalta myös
on huomioitava se, että muissa Euroopan unionin maissa
joka tapauksessa tällaiseen harjoittelujaksoon ollaan lähdössä liikkeelle.
Juha Karpio /kok:
Arvoisa puhemies! Äskeiset puheenvuorot käsittelivät
nimenomaan maksuvälinerikosta eli vuoden vaihteessa tapahtuvaa rahauudistusta
ja siihen liittyviä riskejä. Aivan varma on, että myöskin
väärennettyä rahaa on nyt entistä enemmän
liikkeellä. Siihen liittyen myös maksuvälinerikokset
yhteisölain piiriin säädetään.
Oikeushenkilöiden rangaistusvastuuta koskeva lakihan
on ollut voimassa vuodesta 95 eli kuusi vuotta. Kun laki säädettiin,
sillä tarkoitettiin sitä, että osakeyhtiö tai
muu oikeudellinen yhteisö voidaan tuomita yhteisösakkoon,
jos sen johtoon tai hallitukseen kuuluva henkilö on syyllistynyt rikokseen.
Kun nyt käsittelemme tätä lakia, yhteisörikos
on ikään kuin liitännäinen varsinaiseen
rikokseen, johon jonkin yhtiön, yhtymän tai yhteisön
johdossa oleva henkilö on syyllistynyt.
Kun alun perin lakiin säädettiin mahdollisuus yhteisösakosta,
se koski ainoastaan yhteisön johtoon kuuluvaa henkilöä eli
sille voitiin määrätä lisärangaistus
ja se kohdennettiin vain tietyn tyyppisiin rikoksiin. Eli jos yhteisö,
yhtiö on syyllistynyt esimerkiksi ympäristörikoksiin, elinkeinorikoksiin
tai joihinkin muihin kätkemisrikoksiin, voitiin sijaisrangaistuksena,
yhteisörangaistuksena antaa sakkorangaistus varsinaisen
rangaistuksen lisäksi.
Nyt lakia on tarkoitus laajentaa maksuvälinerikoksiin,
niin kuin täällä on jo todettu, ja laajentaa
lakia myöskin niin, että se koskisi niitäkin henkilöitä,
jotka yhtiössä tosiasiallisesti käyttävät
valtaa, syyllistyvät yhteisörikokseen. Tällä pyritään
laajentamaan lain valtaa niin, että yhtiön
tosiasiallinen omistaja, olematta yhtiön hallituksen jäsen
tai muussa keskeisessä asemassa, voi syyllistyä rikokseen,
josta yhteisö sitten tuomitaan sakkorangaistukseen. Se
myöskin laajennetaan sisäisiin tilintarkastajiin.
He voivat myöskin olla osallisina yhteisörikoksessa.
Tosin ulkopuoliset tilintarkastajat eivät voi tulla kyseeseen, mikä varmaan
aiheuttanee pohdintaa valiokunnassa.
Arvoisa puhemies! Koko yhteisörikoskäytäntö eli
oikeushenkilöiden tuomitseminen tällaiseen yhteisösakkoon,
mistä edellä totesin, on äärimmäisen
harvinaista. Aamulla olin yhteydessä Jyväskylän
käräjäoikeuden käräjätuomariin,
ja kun nyt tämä laki on ollut voimassa kuusi vuotta, hän
muisteli, ettei yhtään yhteisösakkoa
Jyväskylän käräjäoikeudessa,
joka on maan suurimpia käräjäoikeuksia,
ole annettu. Eli lain soveltaminen on kuitenkin erittäin
harvinaista.
Käytännössä voitaisiin herättää keskustelua siitä,
kuinka toimiva yhteisösakkojärjestelmä on huolimatta
siitä, että esityksen laajentaminen koskemaan
tosiasiallista päätösvaltaa yhtiössä käyttäviin
henkilöihin on epäilemättä aivan
oikea toimenpide.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi rikoslain
9 ja 37 luvun muuttamisesta on kyllä hyvin ajankohtainen
ja aiheellinen, vaikka on, aivan kuten ed. Karpio toi esiin, ehkä hyvin
harvinainen ja tähän mennessä varsin
vähän käytetty lainkäytön
muoto. Mutta kun nyt tulee, niin kuin ed. Räsänen
toi esille, euroraha, tässä yhteydessä tämän
lainmuutoksen myötä on mahdollista saada syytteeseen ja
rangaistukseen muun muassa ne, jotka järjestelmällisesti
väärentävät rahaa. Siinä suhteessa tämä laki
on osaltaan ehkäisemässä rikoksia ja saattamassa
myös rikoksiin syyllistyneet vastuuseen.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Useissa puheenvuoroissa on viitattu euron
käyttöönottoon ja rahanväärennysmahdollisuuksiin, jotka
ovat aivan uuden tyyppisiä Suomessa. Tähän
saakkahan rahan väärennys on ollut markan osalta
ennen kaikkea kotimainen ongelma, mutta kun me puhumme eurosta,
luonnollisesti puhumme eurooppalaisesta ongelmasta, jolloin asiaan joudutaan
tietysti suhtautumaan kokonaan toisella tavalla. Tässä suhteessa
tietysti unionin neuvoston päätös siitä,
että tehdään puitesopimus rahanväärennöksistä,
on taustalla tässä hallituksen esityksessä ja
näemme, että tätä lähestytään
eurooppalaisella tasolla.
Ed. Kekkonen viittasi Suomen Pankin asiantuntemukseen näissä asioissa.
Kaikki kunnia luonnollisesti Suomen Pankin asiantuntemukselle, mutta
yhtä lailla olennainen taho tässä myöskin
on Euroopan keskuspankki ja siellä oleva asiantuntemus
näissä kysymyksissä. Niin kuin totesin,
tämä on ennen kaikkea eurooppalainen ongelma.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Vähän tähän
keskustelun sävyyn haluaisin lausua, ja se on se, että ikään
kuin tämä rahauudistus merkitsisi väärentämisen
räjähdysmäistä kasvua. Se nyt
on epäluulo, jolle mielikuvituksessansa voi kehitellä vaikka
minkälaisia perusteita, mutta sen mielikuvan luominen ei
nyt välttämättä ole ehkä kenenkään
kannalta kovin nerokas oivallus. Tämä lainsäädäntö,
aivan niin kuin ed. Kiljunen sanoi, lähtee eurooppalaisesta
päätöksenteosta. Euroopan keskuspankilla
on yksinoikeus antaa lupa setelien liikkeeseenlaskemiseen yhteisössä. Varsinaisen
liikkeeseenlaskemisen voivat tehdä Euroopan keskuspankin
lisäksi kansalliset keskuspankit. Ainoastaan näiden
tahojen liikkeelle laskemat setelit ovat siis laillisina maksuvälineinä kelpaavia
seteleitä yhteisössä.
Mitä tulee Suomen asiantuntemukseen, lainkaan vähättelemättä,
ed. Kiljunen, eurooppalaista asiantuntemusta tässä,
niin meillä on aika maineikas menneisyys. Meidän
rahojamme ei ole kyetty väärentämään,
ei meillä eikä muualla. Kukin kansallinen keskuspankki
on itse voinut päättää, missä maan
eurosetelit ja kolikot painetaan. Suomessa nämä eurosetelit
painaa Setec Oy ja kolikoiden painaminen on annettu Rahapaja Oy:n
tehtäväksi. Me olemme siis merkittävä tuottaja
uudessa rahamaailmassa ja ymmärtääkseni
sellainen tuottaja, johon luotetaan myös muualla maailmassa.
Se pelko, että tässä alkaisivat todelliset
väärentäjän markkinat, tuntuu
minusta vähintääkin liioitellulta.
Toimi Kankaanniemi /skl:
Arvoisa puhemies! Ed. Kiljunen antoi vähän
ymmärtää, ehkä ei kuitenkaan
tarkoittanut, että Suomessa olisi kielletty vain markan
väärentäminen tai markkamääräisten
setelien. Kyllähän voimassa oleva laki puhuu rahan
väärentämisestä. Eli meillä voidaan
syyllistyä rikokseen myös dollaria taikka kruunua
tai vaikka ruplaa väärentämällä.
Tässä suhteessa ei tapahdu mitään
muutosta.
Ed. Kekkonen vähätteli tätä vaaraa.
Muistaakseni suurin euroseteli on 1 000 euron seteli. Se
on lähes 6 000 markkaa, yhden setelin arvo. Kyllä tietysti
kannattaa mielellään niitä ruveta väärentämään,
jos rupeaa rahaa yleensä väärentämään. Eli
houkutus kyllä laajalla alueella kokonaan uuden setelin
väärentämiseen kasvaa aivan varmasti.
Kyllä asiantuntijat ovat, sanoisin, erittäin huolestuneita
tästä tilanteesta. Tänään
jo kuuntelimme lakivaliokunnassa asiantuntijoita tästä lakiesityksestä,
vaikka tämä ei vielä ollut siellä virallisesti,
ja tuli esille tämä. Kyllä huoli on suuri.
Päivi Räsänen /skl:
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Kekkonen totesi, että onpa
eduskunnassa likainen mielikuvitus, niin tämä ongelma
ei ole vain eduskunnan mielikuvissa luotu, vaan jo pelkästään
se, että meillä on tämä hallituksen
esitys käsittelyssä, kertoo siitä, että ongelma
on todellinen ja myös koko Euroopan unionin alueella. Ajattelen
näin, että houkutus väärentämiseen on
kyllä tässä yhteydessä harvinaisen
suuri. Raha on uusi ja käyttäjille outo. Markkinat
ovat suuret, paljon suuremmat kuin kansallisten rahayksikköjen
kohdalla nykyisin, ja liikkeellä on poikkeuksellisen suuria
seteleitä tai suurempia kuin tällä hetkellä.
Ed. Kekkonen totesi, että meillä ei ole löydetty
väärennettyjä seteleitä. En
tiedä, ymmärsinkö tai kuulinko ihan oikein
tämän, mutta kyllähän meillä sentään
niitä on löydetty. Viime vuonna Suomessa löydettiin
160 väärennettyä seteliä. Ongelma
on tosin melko pieni kansainvälisesti verraten. Siinä mielessä meillä Suomessa
on hyvä tilanne. Toivon, että tilanne ei tästä pahene, vaan
voimme säilyttää tämän
melko alhaisen rikollisuuden lukeman tässä suhteessa.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Jos jätin sen kuvan, että Suomesta
ei olisi löydetty väärennettyjä seteleitä,
niin pyydän anteeksi. Suomesta on löydetty väärennettyjä seteleitä, mutta
perin, perin vähän. Sitten niiden tarkempi tutkimus
on osoittanut, että ne ovat suurimmalta osaltaan monistekonetasoa.
Siis jos hiukan kärjistäen taas sanon ja toivon,
että kristillinen liitto ei tähän jälleen
puutu, niin ne ovat vähän sillä tavalla
tehtyjä, että seteli on kuljetettu monistuskoneen
läpi. Usein tekijät ovat olleet pikkupoikia. Usein
he ovat olleet vähän alkoholia käyttäneitä. Ne
teot ovat siinä merkityksessä, mistä nyt
puhumme, aika viatonta pikku puuhastelua. Mutta jos tässä maailmassa
jotain kannattaisi ruveta väärentämään,
niin en ole ihan varma siitä, olisivatko ne juuri niitä ruplia,
mihin täällä viitattiin, mutta ehkä joku
sellaistakin harkitsee.
Keskustelu päättyy.