7) Hallituksen esitys laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Regeringens förslag om
att införa en möjlighet till tillfälligt
skydd är ett instrument som bara kommer att användas
i undantagsfall. När så stora mängder
av människor söker sig till vårt land
på grund av nödsituationer såsom krig
eller naturkatastrofer att det vanliga asylförfarandet
lamslås skall det tillfälliga skyddet ge så många
som möjligt hjälp. Trots att den mängd
människor som får Finlands asylförfarande
att gunga tycks vara ovanligt liten utgår regeringens proposition
från att det skall handla om verkligt stora grupper då det
tillfälliga skyddet skall tillämpas.
I propositionerna finns däremot inga definitioner
på hur stor en katastrof skall vara eller hur stor mängden
människor som är på flykt skall vara
för att det här undantagsförfarandet
skall kunna tas i bruk. I stället skall statsrådet
genom en förordning fatta beslut om vilka befolkningsgrupper
som skall ges möjlighet att få ett tillfälligt
skydd.
På Sfp:s initiativ har propositionen ändrats
på den här punkten. I det ursprungliga förslaget skulle
utlänningsverket göra denna prövning men
Sfp ansåg att statsrådet är den rätta
instansen för att fatta beslut med en så stor
principiell innebörd. Det här sammanhänger
också med det att det är regeringen som genom
en förordning har rätten att precisera när
asylprocesser, som satts i gång innan det tillfälliga
skyddet trätt i kraft, skall eller inte skall avbrytas.
Arvoisa puhemies! Hieman yllättäen itse lakiesitys
ei sisällä viittauksia EU:n lainsäädäntöön tilapäisestä suojelusta,
jota parhaillaan käsitellään ministerineuvostossa.
Kansallisessa lainsäädännössämme
tarkoitetuissa tapauksissa nimittäin on ilmeistä,
että asiassa tarvitaan koordinointia kansainväliseltä taholta,
meidän tapauksessamme lähinnä EU:n taholta.
EU:ssa neuvotellaan parhaillaan tilapäisen suojelun kestosta: kaksi
vai kolme vuotta. Inhimillisesti katsoen on tärkeää,
ettei ihmisten anneta elää epätietoisuudessa
tulevaisuudestaan pitkiä aikoja. Kaksi vuotta on jo pitkä aika.
Tämän vuoksi on onnetonta, että eurooppalaisella
tasolla edes keskustellaan mahdollisuudesta pidentää ajanjaksoa kolmeen
vuoteen. Hallituksen esityksessä enimmäisaika
on kaksi vuotta.
Jag vill ännu understryka betydelsen av rätten till återförening
av familjer och att den här rätten inte får
kringskäras. Nu ingår den här rätten
i lagförslagen. Det är också viktigt
att de som kan få det tillfälliga skyddet också har
sådana rättigheter som flyktingar allmänt
taget har i vårt land.
Som avslutning vill jag upprepa att det i alla skeden är
av central betydelse att rättssäkerheten garanteras
för var och en. Innebörden av det tillfälliga
skyddet måste tydligt klargöras för dem som
det berör.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on hallituksen esitys ulkomaalaislain muuttamisesta
käsittelyssä. Kysymys on siitä, että oleskelulupa
haluttaisiin antaa myöskin tilapäistä suojelua
tarvitseville. Hallituksen esityksen mukaan lupa olisi kahden vuoden
jaksoksi, jonka jälkeen tilapäistä oleskelulupaa
ei enää voitaisi myöntää.
Suomalaisessa käytännössä turvapaikanhakijoiden
osalta tietenkin perustana on vuodelta 1951 oleva Geneven pakolaissopimus.
Geneven pakolaissopimuksen ratifioineet maat, kuten Suomi ja kaikki
Euroopan unionin jäsenmaat, lähtivät
liikkeelle siitä, että henkilölle, joka
on joutunut kotimaassaan henkilökohtaisesti vainotoimenpiteiden
kohteeksi uskonnostaan, mielipiteistään, etnisestä asemastaan
tai sosiaalisesta asemastaan johtuen, Geneven sopimuksen allekirjoittaneet
maat ovat valmiita antamaan suojelua ja turvapaikan. Geneven pakolaissopimuksen
lähtökohtana on henkilökohtaisen vainon
todistamisen tarve, ja kyse on nimenomaan subjektiivisesta turvapaikansaantioikeudesta.
Kansainvälisesti on kuitenkin yhä enemmän jouduttu
toteamaan, että henkilökohtainen vaino ei ole
pääsääntöinen syy pakolaisilmiöille.
Ennen kaikkea on korostettu kollektiivisen suojan puutetta esimerkiksi
sotatilanteissa tai aseellisissa selkkauksissa, jotka synnyttävät
voimakkaan pakolaisaallon. Nämä ihmiset, tämän
kaltaiset pakolaiset, eivät nauti sitä suojaa,
jonka Geneven sopimus antaa.
Arvoisa puhemies! Itse asiassa luvut ovat aika havahduttavia.
Vuodesta 1990 vuoteen 2000 eli kymmenen vuoden aikana Suomeen tuli
turvapaikan anojia 21 462. Ainoastaan 131:lle myönnettiin
turvapaikka niiden kriteerien mukaisesti, jotka Geneven sopimus
määrittää ja jotka myöskin
Suomen lainsäädännön mukaan
ovat pohjana turvapaikkoja myönnettäessä.
(Ed. Aittoniemi: Siinäkin oli liikaa!) Tämä kuvaa
sitä, että itse asiassa Geneven sopimuksen pohjalta
toimittaessa ollaan koskettamassa vain jäävuoren
huippua.
Tosiasiassa Suomessa annettiin kuitenkin pysyviä oleskelulupia
henkilöille, jotka eivät saa suojaa kotimaassaan
väkivaltaisen konfliktin vuoksi, 6 900 ihmiselle.
(Ed. Aittoniemi: Sosiaalipummeja!) Tämä luonnollisesti
on se voisiko sanoa varsinainen pakolaisvirta ja pakolaisongelman
tausta. Nyt hallitus on lähtenyt liikkeelle siitä,
että pyritään nimenomaan siihen, että myöskin
jos konflikti on tilapäinen luonteeltaan ja kotiinpaluun
mahdollisuus on luontevasti olemassa, luotaisiin käytäntö tilapäisen
suojelun puitteissa annettavalle oleskeluluvalle. Tämä kieltämättä on
hyvä uudistus. Se noudattaa sitä käytäntöä,
joka myöskin Euroopan unionin jäsenmaissa muualla
on. Schengen-sopimuksen käytäntöön
tullessa luonnollista onkin, että turvapaikkakäytännöt
harmonisoituvat koko unionin alueella. Tämä on
luonnollisesti järkevää.
Ongelma tässä kuitenkin on se, ja toivottavasti
siitä ei muodostu ongelmaa, että jos henkilö on aidosti
pysyvän turvapaikan tarpeessa, pysyväisluonteisen
oleskeluluvan tarpeessa, niin tilapäistä oleskelulupaa
käytettäisiinkin välineenä,
jolla vältettäisiin ja väistettäisiin
se prosessi, suojelun antamisen tarve, joka Suomella Euroopan unionin
jäsenmaana on viime kädessä. Tältä osin
hallituksen esitys ei ole väistävä, vaan
se korostaa, että tilapäisellä suojelun
mahdollistamisella pyritään itse asiassa turvapaikkahakemusprosessien, oleskelulupahakemusprosessien
käsittelyn nopeuttamiseen. Se siis helpottaa luvan saantia
ja ennen kaikkea se on myöskin oleskeluluvan saajan kannalta
sikäli tähdellistä, että jos
päästään nopeampaan asioiden
käsittelyyn, niin inhimillisesti myöskin elämäntilanne
vakiintuu nopeammin, perheiden jälleenyhdistäminen
tulee mahdolliseksi ja myöskin työlupien saanti
tulee välittömästi voimaan.
Ed. Aittoniemi huutaa takapenkiltä, että kysymys
on sosiaalipummista tai elintasopakolaisesta. Hän käyttää näitä termejä.
Kysymys on inhimillisistä tragedioista joka ikisen pakolaisen kohdalla,
ja on täysin väistämätöntä ja
välttämätöntä, että me
sen suojan annamme niille ihmisille, joille kotimaassaan tätä suojaa
ei voida antaa.
Ed. Aittoniemen näkemyksen mukaan luonnollisesti, jos
ihminen tulee tänne eikä esimerkiksi työllisty,
häntä kutsutaan sosiaalipummiksi, ja jos hän
työllistyy, niin ed. Aittoniemi toteaa, että hän
vie ne viimeisetkin työpaikat meiltä. Tässä suhteessa
suo siellä, vetelä täällä.
Tuon tyyppisellä perusasennoitumisella, argumentoimisella,
me emme kovin pitkälle pääse.
Hallituksen esitys joka tapauksessa on kannatettava. Se tunnistaa
myöskin tilapäisten pakolaisvirtojen merkityksen,
mitä Euroopassakin olemme nähneet muun muassa
Balkanin kriisin osalta. Tällä tavalla meidän
turvapaikkakäytäntömme, oleskelulupakäytäntömme,
tulee jouhevammaksi ja tehokkaammaksi ja myöskin noudattaa
Euroopan unionin periaatteita.
Päivi Räsänen /skl:
Arvoisa herra puhemies! On positiivista, että Suomessa
pyritään tällä uudella oleskelustatuksella
nopeuttamaan oleskeluluvan saamista. Luvan saaminen, vaikka tilapäisenkin,
lisää niiden ihmisten turvallisuudentunnetta,
jotka ovat joutuneet lähtemään kotiseudultaan
pakoon esimerkiksi väkivaltaa tai ympäristökatastrofeja.
Turvallisuutta lisäisi myös se, että tilapäistä suojelua
saava voisi saada perheenjäsenensäkin Suomeen,
toisin kuin turvapaikan hakijat. Toisaalta on otettava huomioon,
että tilapäisyys on vajavaista turvallisuutta.
Mitä merkitsee pienen koululaisen elämässä kahden
vuoden maksimioleskeluaika tai teini-ikäisen suomalaiseen
kulttuuriin ja kieleen totuttelevan nuoren mielessä kaksi
vuotta? Tilapäisyys merkitsee aikuisillekin sitä,
että on turhaa tuhlata voimavarojaan uuden opetteluun,
on turhaa yrittää solmia ihmissuhteita, kun elämä on
varsin väliaikaisissa uomissa. On vaara, että kulttuurien
yhteentörmäystä jollain tavalla vahvistetaan
tällaisella sinänsä myönteisellä säätelyllä.
Ehdotetun muutoksen lähtökohtana on, että tilapäistä suojelua
saaneet palaavat asuinmaahansa vapaaehtoisesti sen jälkeen,
kun turvallinen ja ihmisarvoinen paluu on mahdollista. Suomen viranomaiset
tutkivat turvallisen paluun edellytykset, ja jos paluu Suomen viranomaisten
mielestä on mahdollinen, mutta henkilö ei vapaaehtoisesti
halua palata asuinmaahansa, hänet voidaan poistaa maasta
vastoin tahtoaan.
Esityksen mukaan Ulkomaalaisvirasto voi harkintansa mukaan myöntää myös
turvapaikan tai pysyväisluonteisen oleskeluluvan tilapäisen suojelun
tarpeessa olevaan ryhmään kuuluvalle henkilölle.
Ulkomaalaislakiin ehdotetaan kuitenkin myös mahdollisuutta
keskeyttää tilapäistä suojelua
saavan henkilön turvapaikkahakemuksen käsittely.
Tilapäisen suojelun päätyttyä turvapaikan
hakijalta olisi tiedusteltava, haluaako hän, että hänen
hakemuksensa käsitellään.
Ajattelen, että ehkä pitäisi harkita,
voisiko niillä tilapäisen suojelun tarpeessa olevilla
perheillä, joissa on alaikäisiä lapsia,
tai etenkin yksin tulleilla alaikäisillä olla
oikeus heti hakea normaalissa käsittelyjärjestyksessä etenevää pysyvää oleskelulupaakin.
Tilapäinen suojelu alkaisi heti, ja henkilö saisi
tilapäisen oleskeluluvan, mutta samalla halukkaiden turvapaikkahakemukset
etenisivät normaalissa käsittelyssä. Näin
voitaisiin välttää vasten tahtoa tapahtuvan maastapoistamisen
pelko ja tilapäisen suojelun päättymistä seuraava
oleskelulupahakemuksen käsittelyajan epävarmuus.
Useimmat väliaikaista suojelua saavat ilmeisesti kuitenkin
haluavat palata omaan maahansa. Sehän on tietysti lähtökohta
koko tässä käsittelyssä, mutta
niillä, joiden elämä olisi alkanut juurtua
tänne, etenkin jos ajatellaan lapsia, jotka melko nopeasti
sopeutuvat uusiin ympäristöihin, tulisi olla mahdollisuus
jäädä pysyvästikin rikastuttamaan
suomalaista kulttuuria.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Ulkomaalaislakiin ehdotetussa muutoksessa
lähtökohtana on esimerkinomaisesti Kosovon tilanne, jossa
satatuhatta kosovolaista joutui siirtymään maastaan,
koska he tarvitsivat tilapäistä suojelua. Heistähän
Suomeen otettiin noin tuhat.
Minusta nämä säännökset
selkeyttävät tilannetta juuri tilapäisen
suojelun osalta. Valtioneuvosto asetuksellaan päättäisi
perusteista. Hakija voisi tilapäisen suojelun ohella hakea
myös pysyvää turvapaikkaa. Nämä hakemukset
myös tutkittaisiin. Ja tietysti lähtökohtana,
kuten edelläkin on todettu, olisi se, että meidän
kotouttamistoimin tällaisen henkilön ja henkilöryhmän
oleskelua Suomessa tuettaisiin eri tavoin. Tilapäisessä suojeluksessa
oleva henkilö saisi perheenjäsenensä tänne.
Mutta tavoitteena olisi myös tukea sitä, että turvallisen
paluun niin salliessa tilapäisen suojelun, oleskeluluvan
saaneet voisivat palata kotiin ja lähtömaahansa.
Minusta tämä menettely on lähtökohtaisesti perusteltu
ja selkeän tuntuinen. Toki nyt, kun valiokuntaan nämä hallituksen
esitykset menevät, niin valiokunnan osalta ja lausunnon
antajien myös on tietysti selvitettävä ne
periaatteet, sisältyykö tähän
jotain sellaista uutta, mikä ei täysin vastaa
niitä tavoitteita, joita meillä Suomessa on näille
menettelyille asetettu. Mutta se on sitten valiokunnan tehtävä.
Antero Kekkonen /sd:
Puhemies! Tässähän on ihan keskeistä,
tekisi mieleni sanoa olennaisinta, tilapäistä suojelua
koskeva kysymys. Eli tilapäistä suojelua koskevan
menettelyn yhtenä tavoitteena on pyrkiä vakiinnuttamaan
mahdollisimman nopeasti tilapäistä suojelua hakevan
oikeusasema ja hänen tilanteensa. Sehän on juuri se
seikka, jonka ympärillä tämä problematiikka mitä suurimmassa
määrin pyörii.
Minusta ne puheenvuorot, joita täällä on
käytetty, ovat olleet erinomaisen hyviä. Minusta
ne ovat olleet linjassa hallituksen esityksen kanssa, joka muuten
on aika hyvä. Erityisesti ilolla on pantava merkille se,
että näiden parhaiden puheenvuorojen käyttäjät
ovat poliittisesta oppositiosta, mikä osoittaa, jos vähän
yleistäen tulkita saa, sen, että suomalainen pakolaiskeskustelu
on ilmiselvästi löytämässä,
ellei jo peräti löytänytkin, uomansa
suhteellisen sivistyneelle tasolle. Täällä ei
enää käydä niitä mahdottomia
keskusteluja, joita käytiin 80- ja 90-lukujen vaihteessa. Ihan
selvästi eurooppalainen muutos yhdistyneenä suomalaiseen
muutokseen on tuonut myöskin tähän saliin,
uskaltaisin sanoa, perin juurin humaanin näköalan
tähän asiakokonaisuuteen, joka kuitenkin on eurooppalaisista
pulmista tulevaisuudessa yksi suurimmista, ellei suurin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen 23/2001 vp
liitteenä ja esityksen pääasiallisena
sisältönä pidetään
myöskin ympäristökatastrofin aiheuttamaa
vaaratilannetta ja muuttoaaltoa tuon enemmän ja paljon
puhutun aseellisen selkkauksen ja muun väkivaltatilanteen
lisäksi. Onkin hyvin tärkeätä,
että myös lainsäädännöllisesti
valmistaudutaan siihen valitettavaan tosiseikkaan, että ympäristökatastrofit tulevat
yhä tavallisemmiksi ja tulevat koskemaan ja koskettamaan
miljoonia tämän planeetan asukkaita. Tuntuu tietysti
kuluneelta viitata siihen, että ilmastonmuutos ja sen aiheuttamat
ilmaston äärimuutokset, ääritilanteiden
lisääntyminen, jäätiköiden
sulaminen jne., ovat tosiseikkoja, jotka johtavat näiden
ympäristökatastrofien lisääntymiseen
ja yleistymiseen.
Tässäkin yhteydessä sen lisäksi,
että tällaista lainsäädäntöä kehitetään,
että ikään kuin hallitaan jo syntyneitä,
syntymässä olevia ongelmia tai niiden seurauksia,
pitäisi tietysti pyrkiä kaikin keinoin siihen,
että tällaisia ympäristökatastrofeja
ei tapahtuisi, ja niiden ehkäisemiseen. Se on tietysti
paljon vaikeampaa, ja viimeaikaiset tiedot kansainvälisestä politiikasta
lisäävät tätä uhkaa
ja tämän ongelman vaikeutta.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota vielä siihen,
mikä eräissä puheenvuoroissa tulikin
esille, että parhaillaanhan Euroopan unionin piirissä näitä asioita
valmistellaan. Suomi on osaltaan ollut aloitteellinen, puheenjohtajamaana
myös aloitteellinen näissä asioissa.
Voi sanoa, että Suomen säännökset
ovat mielestäni kohtuullisen hyvin linjassa näissä asioissa.
Kuitenkin on syytä tehdä ero sen kanssa, että meillä herkästi
pakolaispolitiikka sekoittuu maahanmuuttopolitiikkaan. Tässä on
selkeästi kyse pakolaisuudesta ja tilapäisen tilanteen
edellyttämästä tilapäisestä suojelusta.
Kysymys on siis joko aseellisen selkkauksen, väkivaltaisuuden
tai ympäristökatastrofin aiheuttamasta suuremmasta
tai pienemmästä, mutta kuitenkin mittavasta joukkopaosta,
kun tilapäisestä suojelusta puhutaan, ja siihen
liittyvästä pakolaisuudesta.
Mitä sitten maahanmuuttopolitiikkaan tulee, niin totta
on se, että nämä asiat on myös
mietittävä, myös pelisäännöt
ja tarve, millä tavoin näitä siirtolaisuuteen
liittyviä asioita unionissa ja meillä Suomessa
kehitetään. On tietysti tärkeä olla näissä keskusteluissa
aktiivisesti myös mukana.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kiinnittäisin oikeastaan huomiota
vain siihen seikkaan koskien hallituksen esitystä 25/2001
kotouttamislain muuttamisesta, että viranomaisten yhteistyö nousee
näissä kysymyksissä usein ehkä hieman
ongelmallisena esiin monen eri hallinnonalan välillä.
Toivoisin, että valiokunta tähän tarttuisi
myös omassa käsittelyssään.
Lisäksi pidän erittäin hyvänä sitä,
että hallituksen esityksessä on tehty tiettyjä lisäyksiä esimerkiksi
kotouttamisohjelmasta mainitussa kohdassa, jossa kunnan odotetaan
laativan kotouttamisohjelma. Nyt tässä on uutena
kohtana myöskin, että tähän
ohjelmaan tulee sisällyttää etnisen tasa-arvon
ja hyvien etnisten suhteiden edistäminen. Näiden
keinojen pohtiminen on valitettavasti kunnissa jäänyt
aivan turhan vähälle huomiolle tähän
mennessä sovelletun lain puitteissa.
Keskustelu päättyy.