8) Hallituksen esitys laiksi alkoholilain muuttamisesta
Juha Karpio /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tarkoituksenahan on
muuttaa alkoholilakia siten, että tietyt anniskeluun liittyvät asiat
saatetaan ilmoituksenvaraisiksi, ettei niihin vaadita erityistä lupaa.
Voidaan tietysti myös tässä yhteydessä esittää kysymys
siitä, mennäänkö oikeaan suuntaan,
mikäli ilmoitusmenettelyn kautta alkoholijuomien tarjonta
lisääntyy entisestään ja kulutus
kasvaa hallitsemattomasti. Viranomaisten olisikin, kun lupamenettelyä kevennetään,
seurattava tarkoin myöskin sitä, mennäänkö tässä sitten
kuitenkin viime kädessä huonompaan suuntaan. Nykyäänhän
anniskelulupa-asioita käsittelevät päällekkäin
keskusviranomainen, Tuotevalvontakeskus ja lääninhallitukset.
Nyt tietysti on hyvä, että keskushallintoviranomaiselta
eli Tuotevalvontakeskukselta siirretään näitä asioita
lääninhallituksille. Voidaan tietysti kysyä,
onko tämä tulevaisuudessa kuitenkaan järkevä toimenpide.
Eikö olisi ollut syytä siirtää suoraan
näitä asioita paikallistasolle, esimerkiksi maistraatteihin
ja työvoima- ja elinkeinokeskuksiin? Näin päätöksentekoa
voitaisiin nimenomaan nopeuttaa ja siellä paikan päällä olisi varmasti
suurempi asiantuntemus kuin jossain satojen kilometrien päässä olevalla
lääninhallituksella. Kouluttamisella voitaisiin
aivan hyvin maistraatissa hoitaa tietyt henkilöt hoitamaan
anniskelulupaan liittyviä asioita.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuosta, pitäisikö siirtää lääninhallituksille
vai ei: en ehkä ole tarpeeksi tietoinen tästä asiasta.
Minusta tuntuu, että se voi olla ihan hyvä taso
tuo lääninhallituksen taso, että sinne
siirretään Tuotevalvontakeskukselta lupahallintotehtäviä tällä erää.
Sitä kauttahan kuitenkin Tuotevalvontakeskukselle jäisi
edelleen teknistä asiantuntemusta edellyttävä valvonta,
alkoholin tuotevalvonta.
Olen antanut itselleni kertoa, että Tuotevalvontakeskuksen
resursseissa on ollut ehkä hivenen vajausta ja siellä ei
ole esimerkiksi tarpeeksi pystytty puuttumaan harmaan talouden kitkemiseen,
jota nyt sitten alan järjestö SHR on jäsenyritystensä keskuudessa
ainakin pyrkinyt edistämään kovasti.
Toivonkin, että myös alkoholilain muuttamisen
myötä pystytään helpottamaan
niitten yritysten toimintaa, jotka toimivat säädösten mukaan,
ja ehkä sitten jatkossa ohjaamaan näitä resurssejakin
vähän paremmin, kun ne tuntuvat olevan niin niukkoja.
Päivi Räsänen /skl:
Arvoisa puhemies! Esityksen perusteluissa todetaan tämän
liittyvän yleiseen lupamenettelyjen karsimiseen. Alkoholilupahallinnon
keventäminen on tämän mukaan tarkoitus
aloittaa asteittain, mutta uudistus hallituksen mielestä tulee
kuitenkin toteuttaa niin, että alkoholijuomien tarjonta
ei lähivuosina kasvaisi hallitsemattomasti. Tämä on
varmasti sellainen työsarka, jossa on monella tavoin meillä tehtävää.
Toivon, että samalla kun alkoholilupahallintoa kevennetään,
mikä saattaa sinänsä olla aivan aiheellistakin,
kiinnitettäisiin huomiota siihen, että tällä hetkellä meillä ei
näytä olevan riittävää säädöspohjaa
siihen, että alkoholianniskelulupia voitaisiin kieltää esimerkiksi
perheille suunnatuissa kulttuuri- ja urheilutapahtumissa.
Tähän on kiinnittänyt huomiota juuri
sosiaali- ja terveydenhuollon Tuotevalvontakeskus, jonka taholta
on toivottu jopa lainmuutosta, että voitaisiin edistää alkoholittomien
perhetapahtumien järjestämistä. Kiinnitän
huomiota siihen, että esimerkiksi suomalaiset urheilutapahtumat
järjestetään pitkälti alkoholin
myyntituoton rahoituksella, mikä on äärimmäisen
huono yhdistelmä ja huono esikuva lapsille ja nuorille.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsiteltävänä oleva
asia, hallituksen esitys 24/2001 vp laiksi alkoholilain
muuttamisesta, on synnyttänyt keskustelua, jossa on ollut
myös kriittistä sävyä. Osaltani
haluan yhtyä juuri tähän kriittiseen
sävyyn, mitä asian osalta on haluttu tuoda esille.
Yhdyn lämpimästi ed. Räsäsen esille
tuomaan ajatukseen siitä, että urheilukilpailuissa
esiintyy liian paljon alkoholin käyttöä ja
myöskin alkoholijuomien mainontaa. Tämä minusta
vanhaan perinteiseen urheiluhenkeen nähden on hyvin kyseenalaista.
Toki on olemassa vielä aivan raittiitakin urheilutapahtumia, mutta
ne ovat harvinainen poikkeus, valitettavasti, tänä aikana.
Mutta ihan tähän lainsäädäntöön
muutenkin puutun. Tietysti on tarpeen, että hallinto- ja
lupamenettelyt ovat järkeviä, nopeasti toimivia,
kustannuksiltaan edullisia ja tarkoituksenmukaisia, mutta näen
tässä tiettyjä ongelmia. Jos me siirrymme
vain siihen, että siirrytään ilmoitusmenettelyyn
entistä enemmän ennalta annettujen lupien
asemasta, tämä minusta saattaa muuttaa itse käytäntöä.
Hallituksen esityksen sivulla 9 toisessa kappaleessa kohdassa 1.1.
sanotaan: "Muutos voi koskea pientä lisäaluetta
entisen anniskelualueen yhteyteen tai se voi moninkertaistaa anniskelupaikan
entisen anniskelualueen ja asiakaspaikkamäärän".
Minusta tässä on aika suuri kysymys. Anniskelualueen
muutos voi sijaita rakennuksen sisätiloissa, ulos pystytetyssä tilapäisessä rakennelmassa
tai kokonaan ulkona. Tämä "kokonaan ulkona"on
varsin laajalle ulottuva asia. Minusta koko maassa yhtenäisen
käytännön luomiseksi saattaisi olla perusteltua,
että meillä olisi tässä asiassa
selkeämpi ja tiukempi kanta.
Tiedän, että esimerkiksi eräät
Amerikoissa muutamia vuosia olleet, kun ovat sitten palanneet kesällä Suomeen,
ovat hämmästyneet suomalaista katukulttuuria,
jossa häiriöksi koettu alkoholinkäyttö on
vienyt hyvän turisti-imagon ja pilannut jollakin tavalla
katukuvan. Tässä on hyvin monia haittatekijöitä vaarana
olemassa. Toivon, että kun asia menee erityisvaliokuntaan
ja jatkokäsittelyyn, niin hyvin kriittisesti katsottaisiin
nimenomaan niitä näkökohtia, joita tämä hallituksen
esitys saattaa mahdollisesti kätkeä, ja katsottaisiin
asiat sillä tavalla, että ne olisivat hyvin paljon
haittoja minimoimassa ja terveeseen elämäntapaan
ohjaamassa.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan lainsäädäntötyötä seuratessa tulee
usein mieleen, että kovin monia asioita tässä viime
vuosien aikana esimerkiksi valvonnan osalta on siirretty juuri lääninhallitusten
kontolle. Vaikka lupamenettelyn keventäminen ja sen siirtäminen
lähemmäksi itse tapahtumia on varmasti ihan viisas
suuntaus, tietenkin toivoo, että myös resurssipuoli
siinä yhteydessä pohditaan ja mietitään
kunnolla, että näistä tehtävistä,
joita annetaan, lääninhallitukset sitten voivat
suoriutua kunnialla.
Ed. Oinonen epäili, että ei ole raittiita
liikunta- ja urheilutapahtumia enää lainkaan olemassa. (Ed.
Oinonen: Yhdessä olen ollut äsken!) Aivan näin
skeptiseksi ei toki pidä heittääntyä.
Esimerkiksi itse sain osallistua ed. Oinosen kotipaikkakunnalla
käytyyn Keuruu—Multia-laturetkeen (Ed. Oinonen:
Juuri se!), jossa ei dopingia harrastettu.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Hallituksen esitys varmaan vastaa aika lailla
niihin suuntaviivoihin, joita keskushallinnon keventämisen
osalta on asetettu. Me kaikki tiedämme, että lupahallintoa,
valvontaa, tätä kaikkea on tarpeen siirtää alemmaksi,
lähemmäksi toimijoita. Se on ollut hallintopolitiikan
suuri linja jo viime vuosikymmenen ajan.
Tässä ehdotetaan lääninhallituksia
lupaviranomaisiksi. Tätä kysymystä kannattaa
vielä pohtia. Esillähän on ollut myös
muita vaihtoehtoja ja myös kuntien varaan rakentuva hallinnon
tehtävien täydentäminen. Lääninhallituksissakin
tuntuu olevan voimavaroista niukkuutta, kun tehtäviä on
sinne siirtynyt ja siirretty eikä uutta henkilöstöä tai
voimavaroja juuri ole annettu. Tässä herää kysymys,
ollaanko nyt taas uudelleen vahvistamassa sitten sellaista väliportaan
hallintoa, jota lähes puolet tästä salista
aikanaan piti sopimattomana meidän oloihimme.
Paikallaan on varmaan myös se, että huolehditaan
asiakkaiden hyvistä palveluista. Esityksen perusteluissa
todetaan, että lääninhallitusten toiminta
on paljolti vastannut elinkeinonharjoittajien toiveita.
Näin varmaan on. Kiinnitetään huomiota
myös ongelmiin, joita ovat lähinnä valvonnan
puutteelliset voimavarat. Tämä puoli, arvoisa
puhemies, mielestäni pitäisi alkoholipolitiikassa
ottaa tähänastista vahvemmin esille. Kiinnitän
tässä huomiota niihin alkoholin haittatekijöihin,
joita lisääntyvästi on tullut esiin,
ja myös asenteiden tiukkenemiseen. Nythän vapaamielisyydestä on
onneksi siirrytty asialliseen keskusteluun.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan oikein sekä ed. Väistö että ed.
Huovinen kiinnittivät huomiota todellisiin resursseihin,
jotka tarvitaan lupahallinnon keventämiseen liittyvään
tehtävien siirtoon lääninhallituksiin.
Lääninhallituksien resursseista on siis toki ollut
pulaa.
Todella on hyvin tärkeätä pitää mielessä myös hallituksen
esityksen perusteluissa olevat ajatukset alkoholijuomien tarjonnan
hallitsemisesta sen suuntaisesti, että se ei kasva hallitsemattomaksi, ja
pitää myöskin mielessä todellakin
alkoholista aiheutuvien haittojen laajuus. Puhutaan huumeongelmasta
ja huumekuolemista. Ne ovat onneksi kymmenissä vuositasolla.
Siinäkin on tietysti jokainen, yksikin kuolema liikaa.
Alkoholin kohdalla ne ovat sadoissa, puhumattakaan lukuisista muista
terveysongelmista, joita alkoholi jatkuvasti aiheuttaa.
On aivan asiallista painottaa sitä näkökulmaa, että ne
urheilutapahtumat, etenkin suuremmat, jotka tulevat toimeen ilman
alkoholitarjontaa, ovat todella vähissä. Tämä on
kokonaisyhteiskunnallinen ongelma siinä mielessä,
että tässä alkavat olla todellakin vastakkain
urheilun ja liikunnan terveystekijät ja nimenomaan alkoholin terveyttä heikentävät
tekijät ja ominaisuudet. Siinä käydään
nimenomaan nuorison sielusta taistelua täysin vastakkaisin
perustein.
Keskustelu päättyy.