3) Hallituksen esitys työpanokseen perustuvan osingon
verotuksesta
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Siitä on jo toista vuotta, kun täällä yritimme
valtiovarainministeri Kataisen saada lupaamaan, että lääkäreiden
veronkiertoon puututaan. Silloin valtiovarainministeri vähän
kiemurteli ja totesi, että ehkä voi olla ainoa
keino puuttua tähän se, että pääomaverotusta
koetetaan hilata ylöspäin ja ansioverotusta alaspäin.
Mutta olen erittäin iloinen ja ylpeä siitä,
että ministeri Kiviniemi on löytänyt
tähän pulmaan yksinkertaisen ratkaisun, joka siis
lähtee siitä, että lääkäreitten
kannattaa mieluummin olla osakkaana osakeyhtiössä ja
yhtiö maksaa sitten 26 prosenttia siitä voitostaan
veroa ja osinkoja pystyy nostamaan aina 90 000:een asti
verovapaasti, jos siellä on nettovarallisuutta tarpeeksi. Kun
todellisuudessa monet nämä keikkalääkärifirmat
eivät juuri muuta omaisuutta omista kuin sen auton, jolla
sitten lääkäri kulkee sinne keikkapaikalle,
ja ehkä kannettavan läppärin, niin siinä ei
minkäänlaista todellista yritysriskiä ole,
ja näin työtä on sitten verotettu yritystulon
mukaan.
On hienoa, että ministeri Kiviniemi on löytänyt
yksinkertaisen lauseen eli "- - osinko on ansiotuloa, jos
osingon jakoperusteena - - on osingonsaajan tai tämän
intressipiiriin kuuluvan henkilön työpanos." Elikkä näistä osakeyhtiöistähän ei
sitä osinkoa ole jaettu nimenomaan sen sijoituksen mukaan
vaan työpanoksen mukaan. Silloin on hyvä, että sitä verotetaan
kuten muutakin ansiotuloa.
Meillähän on etenkin syrjäseuduilla
murheena se, että vaikka Suomessa on lääkäreitä enemmän
kuin koskaan ennen, emme sinne syrjäseuduille lääkäreitä saa.
Vähän tilanne on saman tyyppinen kuin jossain
vaiheessa oli armeijan koulutettujen kapteenien kohdalla: he vuotivat Finnairille,
ja silloin päätettiin, että siitä täytyy maksaa
palkkio, jos (Puhemies: 2 minuuttia!) yhteiskunnan varoilla tämmöistä koulutusta
on tehty. Mutta luulen, että tähän ikään
kuin rankaisumenetelmään ei tarvitse nyt mennä,
kun tämä hyvä verotuksen oikaisu tehtiin.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
odotettu esitys tänne saliin. Ei siitä niin kauaa
aikaa ole, kun ministeri Katainen tuolta ministeriaitiosta sanoi
tästä ongelmasta kysyttäessä ja
siihen ratkaisua haettaessa, että tähän
on olemassa vain yksi ratkaisu ja se on tuloveron alennuksen korkeimpien
veroasteiden laskeminen. Voi sanoa, että onneksi on tämä kokonaisverotyöryhmä Hetemäen
johdolla, josta tämä esitys tuli ohi Kataisen
aikaisempien kommenttien. Tämä on huomattavasti
rakentavampi ratkaisu tähän, ja sillä on
oikeasti oikeudenmukaisuuden merkitystä, että jos
työpanokseen perustuu joku määrä rahaa,
niin sitä myös verotetaan työpanokseen
perustuvana, eikä niin, että sen saa vedettyä osinkoina,
vaikka se perustuu työpanoksen antamiseen.
Esityksessä todetaan myös, että ongelmia
jää yhä, mikä on tiedossa. Totta
kai veronkiertolakia täytyy entistä voimakkaammin
hyödyntää, jos sellaisia tilanteita tulee,
että ongelmia syntyy. Mutta näistä jatko-ongelmista,
mihin lakiesityksen perusteluissakin viitataan, todetaan, että niihin
tullaan ottamaan kantaa sitten, kun Hetemäen työryhmä vuonna
2010 tuo kokonaisesityksensä, miten kokonaisverouudistus
tulisi tehdä.
Täytyy antaa kuitenkin kiitos tosissaan siitä, että tätä esitystä on
pyydetty, että tätä on odotettu ja että tämä on
tuotu ohi sen Hetemäen työryhmän deadlinen
sen vuoksi, että tällä koetaan olevan
kiire ja tämä on äärettömän
tärkeä. Toivon mukaan tämä lakiesitys
nyt tuo kuitenkin sellaisen korjauksen tähän kokonaisvääristymään,
että ihmiset kokevat entistä voimakkaammin oikeudenmukaisuutta
verotuksessa ja ennen kaikkea niin, että ne, jotka maksavat
työnteostaan ansiotuloverotusta, maksavat sitä mieluusti,
eikä niin, että koetaan, että ne, kenellä on
varaa, vetävät välistä ja vetävät
lähes verottomina osinkoina sieltä kaiken, minkä sitten
irti saa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä ed. Paasio muistaa väärin,
mitä valtiovarainministeri meille tuolta aitiosta sanoi.
Kyllä hän sanoi, että valmistellaan tämän
tyyppistä lakiesitystä, jolla siis voimme vähentää sitä mahdollisuutta,
että nostetaan osinkoina näitä ansiotuloja.
Siinä mielessä tämä on hyvä esitys,
mutta tämä ei varmasti kokonaan eliminoi sitä,
että meillä on vuokralääkärijärjestelmä,
ja siitä kyllä me olemme kaikki kuntapäättäjät
vastuussa. Siis vuokralääkärit eivät
ole terve ilmiö, ja siitä päästään
eroon sillä tavalla, että johdamme paremmin terveyskeskuksia
ja sairaaloita ja saamme sinne julkisen tervey-denhuollon palveluksessa
olevia henkilöitä, ja siihen me varmasti kaikki
pyrimme.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Asko-Seljavaara on siinä oikeassa,
että nämä reppu- ja vuokralääkärit
ovat epäterve ilmiö. Mutta siinä hän
ei ole oikeassa, että me kaikki kuntapäättäjät
olemme tästä vastuussa. Kyllä täällä on
paljon kuntapäättäjiä, jotka
ovat äänestäneet varsin eri tavalla silloin,
kun on päätetty muun muassa kunnissa näistä työolosuhteista,
joka on se keskeinen asia.
Muuten olen sitä mieltä, että ed.
Paasio muistaa aivan oikein. Tällainen keskustelu käytiin, kun
valtiovarainministeri istui aitiossa ja hän pohdiskeli ääneen,
että näin täytyy tehdä eli työtulon
verotusta, sen veroa tulee alentaa ja tällä tavalla
ratkaistaan, mutta tämä Hetemäen vaihtoehto
on selvästi parempi.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä nyt on vähän
hassua ruveta kaikkien miettimään, mitähän
se ministeri Katainen nyt oikein tuli sanoneeksi. Minusta ministeri
Katainen sanoi kaiken sen, mitä tässä on
jo sanottu, sen takia, että hän teki sen korkean
tason poliitikon virheen, että rupesi ajattelemaan ääneen
ja toi erilaisia vaihtoehtoja esiin, ja niistä jokainen
valitsee sopivan ja oman osansa.
Mikä koskee sitä, kun ed. Asko-Seljavaara
sanoi, että kaikki kuntapäättäjät,
niin, arvoisa puhemies, juttu on sillä tavalla, että kun
kaikki kunnat pidättäytyvät ostamasta
palveluita vuokrareppufirmoilta, niin ei homma jatku enää päivääkään.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kunpa tuolla syrjäseudulla voisikin
tehdä niin, mutta jos siellä ei sadan kilometrin
säteellä lääkäriä ole,
niin kyllä siinä aika toivoton tilanne on. Monet
kokevat nämä keikkalääkärit
aivan kuin Liisa Ihmemaassa -seikkailijoiksi, jotka käyvät
pyörähtämässä ja sen
jälkeen hyvillä palkkioilla lähtevät
sitten taas muutamaksi kuukaudeksi etelään. Elikkä ei
koeta, että heillä olisi sen tyyppistä sitoutumista,
mitä terveyskeskuslääkäreillä on.
Siksi tähän ongelmaan on pakko puuttua. Aivan
totta, että jos kaikki päättäisivät
olla ostamatta, niin silloinhan tätä ongelmaa
ei olisi olemassa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todellakin ed. Pulliainen sanoi sen totuuden.
Kuntien pitää olla ostamatta palveluja näiltä vuokrayrityksiltä,
koska ne kiristävät kuntia näillä korkeilla
kustannuksilla, mitkä niistä tulevat. Paras-hanke
on toteutettava niin pitkälle, että terveyskeskuspäivystykset
yhdistetään sairaaloiden yhteyteen. Meidän
täytyy saada nopeasti voimaan terveydenhuoltolaki. Se siirtyy
nyt valitettavasti vuodella, koska Paras-hanke ei ole edistynyt
niin kuin sen pitäisi edistyä. Siis kuntapäättäjien
asia tämä alkaa olla yhä enemmän.
Arja Karhuvaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minun mielestäni tämä on aivan
uskomatonta keskustelua jatkuvasti näistä vuokralääkäreistä.
Suomenmaassa on vapaa ammatinharjoittamisoikeus, ja lääkärintoimi,
juristintoimi ja mikä tahansa ammatinharjoittajantoimi
on aivan yhtä oikeutettu tässä maassa.
Meillä toimii lisäksi konttorialallakin vuokrafirmoja,
ja ainoa ryhmä, jota jatkuvasti syyllistetään,
ovat lääkärifirmat. Siellä on
monta hyvää työntekijää. Heidän
ammattitaitonsa saattaa olla aivan yhtä hyvä kuin
julkisella puolella tai olla olematta, ja heidän käyttämisensä voi
olla ainoa vaihtoehto. Onko parempi, että lääkärit
syrjäseuduilla ovat työttöminä,
ja silti julkisella puolella saattaa olla auki virat, joita kukaan
ei hae?
Kyllä siinä pitää mennä asian
ytimeen, joka on nimenomaan kunnan kyky hallita omaa työvoimaansa,
hallita omia palvelujentuottamiskeinojaan. Vuokralääkäritoiminta
voi olla aivan yhtä hyvin yksi niistä keinoista,
mutta tässä laissa puhutaan (Puhemies: Minuutti
on mennyt!) nyt nimenomaan verotuksen oikeudenmukaistamisesta.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos kunnan lääkärinvirkoihin ei
tule ketään, niin pakkohan niitä vuokralääkäreitä on
silloin käyttää, perustuslain mukaan
kansalaisten pitää saada hoitoa ja palveluita.
Kyllä tässä nyt vähän
pitäisi lääkäreittenkin mennä peilin
eteen katsomaan. Kyllä tässä keinotellaan
nyt ja voi sanoa, että kuntien hädänalaista
tilaa käytetään hyväksi. (Ed.
Asko-Seljavaara: Just näin sanoin!) Muistutan myös
siitä, että tuossa luin viime viikolla, että 240 000
euroa käytetään verorahoja siihen, kun
lääkäri koulutetaan, siihen kun lähtee
kouluun ja tulee ulos, niin on joku velvollisuus heillä yhteiskuntaakin
kohtaan, että he hoitavat sen tontin, mikä heille
on koulutuksen mukaan annettu.
Merja Kyllönen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En malttanut olla avaamatta sanaista
arkkuani ed. Karhuvaaran puheenvuoron jälkeen. Kyllähän
tässä arkitodellisuus on sitä, että meidän
monikanavainen rahoitusjärjestelmämme terveydenhuollossa
tulisi avata jotakin kautta. Viimeistään se olisi
pitänyt avata tässä terveydenhuoltolain
käsittelyn yhteydessä. Ei juristeja tai toimihenkilöitä,
vaikka he toimisivat vuokrafirmojen kautta, valtio tue verovaroin. Kyllä lääkärit
ovat tällä hetkellä se yksi ja ainoa ammattiryhmä,
jonka toimintaa erittäin suurella tavalla yksityispuolella
reppufirmoissa valtio tukee. Jos kuntapäättäjiä tässä syyllistetään,
niin kyllä yhtä pitkälle täällä eduskunnassa
me päättäjät voimme katsoa peiliin,
että olisikohan korjaamisen paikka tässä meidän
rahoitussysteemissämme.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Jatkan ed. Kyllösen puheenvuorosta. Sitä ennen
totean vaan ed. Karhuvaaralle, että konsultit ansaitsevat
jotkut jopa pääomatulojakin ihan hyvin. Muutama
itäsuomalainen kunta varmaan palkkaisi teidätkin
neuvomaan itseään, millä tavalla tämä ongelma
yksinkertaisesti ratkaistaisiin, kun teillä tuntuu olevan
keinot siihen.
Mutta ei se ole tietenkään lääkäreitten
vika, jos heille aukeaa mahdollisuus käyttää hyväksi olemassa
olevan järjestelmän suomia aukkoja. Isoin aukko
on todellakin tämä suomalaisen terveydenhuollon
rahoituksen kaksikanavaisuus. Kelakorvauksilla pidetään
yllä järjestelmää, jolla, jos
ne rahat käytettäisiin julkiseen terveydenhuoltoon,
kenties sinne syrjäisimpiinkin kuntiin saataisiin kohtuullisella
rahalla lääkäreitä ja samalla
turvattaisiin myöskin se, että siellä asuvat ihmiset
saisivat kunnalliset terveyspalvelut. Onhan se kuvaavaa, että Helsinki,
Kauniainen ja Espoo ovat ne kunnat (Puhemies: Minuutti on mennyt!)
joihin menee valtaosa lääkäripalkkioiden sairausvakuutuskorvauksista.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tämä on hallituksen esitys,
josta on syytä kiittää, että se
on tullut. Oikeastaan siitä voi sanoa, että parempi
myöhään kuin ei milloinkaan.
Kuten näissä debattipuheenvuoroissa todettiin,
siitä alkaa olla kohta puolitoista vuotta, kun ensimmäisen
kerran täällä täysistuntosalissa
keskusteltiin tämän korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen
jälkeen siitä, miksi selvää palkkaa
voidaan nostaa pääomatulona ja silloin siitä maksetaan
huomattavasti vähemmän veroa. Kyllä minä muistan
hyvin elävästi sen ensimmäisen keskustelun,
jossa ministeri Katainen nimenomaan sanoi, että tähän
on keinona se, että lähdetään
sitten alentamaan sitä palkkatulon verotusta, jotta ei ole
niin houkuttelevaa ottaa sitä pääomatulona. Vaikka
ed. Pulliainen muuta väitti, niin kyllä ministeri
tässä ensimmäisessä keskustelussa
niin sanoi, itse ainakin näin selvästi muistan.
Tästä asiastahan keskusteltiin aika monta kertaa.
Myös toisenkin kerran sitten, ja siitäkin alkaa
olla kohta vähintään puoli vuotta aikaa.
Mutta kuten sanottua, niin parempi myöhään
kuin ei milloinkaan.
Se, että tässä nyt lääkäreistä näin
paljon puhutaan, johtuu varmaan siitä, että tämä korkeimman
hallinto-oikeuden esitys nimenomaan otti kantaa näitten
lääkäreitten palkkioihin. Onhan, niin
kuin tässä hallituksen esityksessäkin
todetaan, myös muita aloja, tyypillisesti juristit ja erilaiset
konsulttifirmat ja muut asiantuntijaorganisaatiot, jotka voivat
hyödyntää tätä lailliseksi muuttunutta
veronkiertoa. Se on sinänsä hyvä, että tähän
nyt puututaan ja selkeästi todetaan, että ei voi
palkkatulosta maksaa pienempää veroa.
Jos nyt otetaan vielä tämä hyvä lääkäriesimerkki,
jota tässä keskustelussa on viety eteenpäin,
niin sehän on aivan selvää, miksi on
vahingollista, että lääkärit
ovat saaneet — tai nämä muut myös — selvän
palkkatulonsa pääomaveroprosenttina. Se johtuu
siitä, että tulot ovat sen verran suuret, että kunnat,
jotka kärsivät rahapulasta, saavat vähemmän
verotuloja ja myös valtio saa vähemmän
verotuloja. Mutta siinä on myös sellainen oikeudenmukaisuusongelma,
että on kaksi lääkärikaverusta,
joista toinen tekee kunnan palveluksessa töitä ja
toinen sitten yksityisen yrityksen palveluksessa, niin eihän
se ole oikein, että samasta palkasta ja samanlaisesta työstä maksetaan
sitten huomattavasti vähemmän veroa, eli se on
ollut monellakin tavalla hyvin ongelmallinen asia, että tämä on
sallittu, ja sinänsä hyvä, että tämä reitti
nyt tukitaan.
Mutta suurempi ongelma kuitenkin edelleen jää,
niin kuin itse asiassa hallituskin tässä selkeästi
toteaa, että nyt vaan puututaan tähän
yhteen pieneen ongelmaan mutta se varsinainen asian ydin jää jäljelle,
ja se on se, että osinkotuloista ja varsinkin suurista
osinkotuloista maksetaan vähemmän veroa kuin vastaavasta
palkkatyöstä. Seuraava esitys voisikin hyvin olla
se, että myös osinkotuloja verotetaan samalla
tavalla kuin palkkatuloja. Voisi esimerkiksi ajatella, että tällainen
progressiivinen vero koskisi yhteenlaskettuja palkka- ja osinkotuloja,
jos tällaisia yhteenlaskettuja tuloja sitten on.
Me olemme jo pitkään esittäneet sitä,
että kaikista tuloista, riippumatta tulon laadusta, perittäisiin
samalla tavalla progressiivista veroa, ja olen edelleen sitä mieltä,
että se on kaikkein oikeudenmukaisin tapa rahoittaa yhteiskunnan
palveluita, niin näitä kuntien lääkäripalveluita
kuin vaikkapa kouluja ja vanhainkoteja ja kaikkea sitä yhteistä hyvää,
mitä verovaroilla kerätään.
Meidän esityksessämme 10 000 euroon
asti vuodessa saisi ansaita verovapaasti tuloja, ja sen jälkeen
riippumatta tulon laadusta, olkoon sitten pääomatuloa
tai eläketuloa tai palkkatuloa tai vaikka sitä työttömyyskorvausta,
josta tällä hetkellä maksetaan vielä palkkatuloa
tiukempaa verotusta, progressio kohtelisi kaikkia tuloja samalla
tavalla. Sitten kun ollaan päästy tähän
ratkaisuun, niin sen lisukkeena tulisi sitten se varsinainen oikeudenmukaisuustestaus,
joka tarkoittaa sitä, onko reilua ja oikeudenmukaista,
että pienen pienistä eläkkeistä,
jopa opintotuesta ja pienistä työttömyyskorvauksista
maksetaan veroa, kun meillä on verotuksen ulkopuolelle
jätettyjä alueita, kuten esimerkiksi varallisuusvero,
josta on luovuttu, ja tällä hetkellä tämän
järjestelmän mukaan, mikä meillä on
edelleenkin, suurissa pääomatuloissa säilyy
hyvin alhainen veroprosentti.
Eli tämä on hyvä askel eteenpäin,
mutta verotuksen osalta se ei vielä ollenkaan ratkaise
niitä kaikkia ongelmia, ja toivotaan, että hallitus
ottaa onkeensa myös meidän kritiikkimme ja esityksemme
tässä kokonaisasiassa, eikä pelkästään tässä yksittäisessä asiassa.
Mutta tärkeää on, että vastaisuudessa
tämän lain hyväksymisen jälkeen eli
ensi vuoden alustako se nyt oli vai tämän vuoden
alusta (Ed. Paasio: Ensi vuoden!) — ensi vuoden alusta — ei
enää voi tehdä niin, että selkeää palkkatuloa
verotettaisiin pääomaveroprosentin mukaan, mikä ei
ole oikein. Eli askel kerrallaan, mutta vähän
ripeämpää tahtia hallitukselta toivoisi.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! On erinomaista, että lakia
muutetaan juuri esitetyllä tavalla. Ilmeisesti vuonna 2006,
jolloin osakeyhtiölakia on viimeksi muokattu siten, että todellakin
työstä voidaan ottaa osinkotulona, sitä varmaan
ei ole ajateltu loppuun. Tässä lakiehdotuksessa
asia on ajateltu loppuun. (Ed. Saarinen: Pitää paikkansa!)
Silloin, kun tämä asia ilmeni korkeimman hallinto-oikeuden
päätöksenä, niin olin näkevinäni
myös valtiovarainministeri Kataisen hölmistyneen
katseen, jossa hän ei varmaan arvannut, että asia
johtui osakeyhtiölain muutoksesta. Siihen ei oltu kiinnitetty
riittävästi huomiota. Tässä hallituksen
esityksen perusteluissa kuitenkaan ei käsitellä sitä asiaa,
että riski sisältyy myös pääomatuloon
aivan eri lailla kuin työtuloon, jolloin tämä hyvin
yleisesti esitetty vaade, että pääomatulojen
verokanta olisi samanlainen ja mielellään progressiivisempi
kuin nyt — nythän se on progressiivinen jo — johtaisi kyllä erilaiseen
käyttäytymiseen pääoman osalta kuin
olisi toivottavaa kansantalouden näkökulmasta.
Nyt tähän asiaan varmaan palataan Hetemäen
komiteassa, mutta on erinomainen asia, että nyt tämä palkkatulon
muokkaaminen laillisesti osinkotuloksi tällä lakiehdotuksella
saa lopun.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus ehdottaa lakiesityksessään,
että työperäisiä osinkoja verotettaisiin
aina ansiotuloina. Uudistus vaikeuttaa merkittävästi
tuloksen jakamista muutaman osakkaan yhtiöissä,
joissa osakkailla on aito yrittäjävastuu. Työperäisten
osinkojen verotuksen korjaamiseksi on haettu ratkaisumalleja, kun
korkein hallinto-oikeus antoi oman ratkaisunsa niin sanotuissa lääkäriyhtiöissä.
Lääkäriyhtiöitä on
pidetty veropoliittisena ongelmana, koska palkkatuloa voidaan muuttaa
osakasyrittäjämallilla pääomatuloksi.
Koska yhtiön laajuutta ei ole osoitettu, on ongelman laajuudesta
sormituntumaan perustuvia käsityksiä. Hallituksen esityksessäkään
ei tuoda esille niin sanottua lääkäriyhtiöiden
määrää. Eduskunnalla pitäisi
olla tarkempaa tietoa ilmiön laajuudesta. Mielestäni lakiesityksessä olisi
pitänyt lähteä siitä, että osakeyhtiön
osakasyrittäjille, joilla on yrittäjävastuu
yrityksen toiminnasta, tulisi kehittää erilaisia ratkaisuja
kuin yhden henkilön osakeyhtiöille.
Arvoisa puhemies! Muutamien osakkaiden omistamien yhtiöiden
näkökulmasta olisi tärkeää,
että osakkaat voisivat harjoittaa yritystoimintaa yhdessä,
jolloin osingot jaettaisiin siinä suhteessa, miten osakkaat
ovat osallistuneet yhtiön tuloksen muodostamiseen. Hyvät
liikeideat toteutuvat usein osakasyrittämisessä,
jolloin saadaan lisää osaamista, voimaa ja hyötyjä pienyrittämiseen.
Sallimalla osakasyrittäjäyhtiöiden kehittyminen
voidaan Suomeen saada lisää kasvuyrityksiä,
jotka puolestaan tuovat valtiolle lisää verotuloja.
Osinko muuttuu pääomatuloksi yritykseen sijoitettujen
varojen puitteissa, ei pelkän osingonjaon nojalla. Tällaisissa
osakkuusyrityksissä ei synny myöskään
veroetua siihen nähden, että kukin omistaja toimisi
yksin omassa osakeyhtiössä. Laki olisikin kohdistettava
niihin tapauksiin, joissa työskennellään
kuin työntekijät. Perusteet rajoitusten soveltamiselle
tulisi hakea palkka- ja yrittäjätyön
rajauksesta ja niihin liittyvistä veronkiertotilanteista.
Lakiin tarvitaankin täydennys osakkuusyrittäjyyttä koskevalla
erillismääräyksellä. Muutoin
tämä lakiesitys kannustaa perustamaan yhden henkilön
yhtiöitä, jotka toimivat yhtenäisesti
ulospäin ja joissa veroseuraamukset eivät muutu.
Korjaus on tärkeä senkin vuoksi, että yritysten
kannattavuus on heikko ja todennäköisesti pahenee,
kun lakimuutos tulee voimaan. Hallituksen yrittäjyyden
politiikkaohjelman mukaan tavoitteena on kasvuhakuinen yrittäjyys,
ei yrittäjyyden edellytysten heikentäminen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tehtäväni ei ole valtiovarainministeri
Kataisen puolustaminen, mutta minä muistelin tuossa äsken
sitä puheenvuoroa, jossa hän suullisella kyselytunnilla
vastasi jonkun edustajan kysymykseen ja kun hänellä ei
mitään muuta ollut sanottavaa, niin hän
sanoi jotenkin siihen tyyliin, että kun toista lasketaan
ja toista nostetaan, niin kyllä se ero siitä kapenee
pois. Näin se oli, eikä sen kummempaa. Ehkä täällä jotkut
muutkin kuulivat sen samalla tavalla.
Arvoisa puhemies! Tästä asiasta. Tämä on
tämän hallituksen eettismoraalisesti, yhteiskunnallisesti
tähän mennessä merkittävin edistysaskel. Siis
jos jostakin, niin tästä asiasta tuolla kentällä pyöriessä tulee
kuonoon, että ettekö te pysty tälle jotakin
tekemään. Kun tässä ed. Laxell äsken kysyi
sitä, että pitäisi tietää,
kuinka paljon. Minulla ei ole tarkkaa ilmoitusta siitä,
kuinka paljon heitä on. Mutta minulle on kerrottu siitä,
että kun nuori lääkäri on valmistumassa,
niin hänen vuosikurssilleen tulevat konsultit kertomaan, millä tavalla
voitte kiertää ansiotuloverotusta ja annetaan
niin kun ripusta räppyyn ohjeet, että näin
se temppu tehdään. No, onhan se nyt ihan selvä,
että mikä on muu ammatti, jossa voi tällä tavalla
ohjata käyttäytymään kanssaihmisiä kohtaan
aika kierolla tavalla, olletikin kun on sellainen tilanne, että se
koulutus, mikä on taustalla, on yhteiskunnalle maksanut
todella paljon. Lain sisältö on tullut kuvatuksi.
Totean vain sen, että tähän ei nyt pidä liittää mitään
muita optioita kuin hoitaa tämä mahdollisimman
pian kuntoon.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys 47/2009 vp on, aivan oikein, hyvä, ja on
hienoa, että virkamiesvalmistelusta on tämä tullut.
Tällä muutetaan tuloverolain 33 b §:ää,
jossa todetaan, että osinko on ansiotuloa, eli tässä täytetään
se porsaanreikä tai oikeastaan sian mentävä aukko,
joka tässä on ollut käytössä.
Tämä on lähtökohta. Mutta sitten
tähän, että tämä on
keskittynyt ja kohdistunut tai sitä ovat hyväksikäyttäneet
nimenomaan lääkärit, ennen muuta ehkä juuri
vastavalmistuneet nuoret lääkärit, jotka
ovat harrastaneet tätä reppulääkäritointa,
niin siihen muutama sana.
Tämä verotuksen kierto, vaikka se olisi kuinka
lain suoman porsaanreiän mahdollistama, ei ole eettisesti
oikein, ja nimenomaan lääkäritoimen harjoittamisen
yhteydessä tämä on hyvin kaukana niistä eettisistä periaatteista,
mitä lääkärikoulutuksessa, yleensäkin
uran valinnassa, on ollut tapana noudattaa.
Vuokralääkäriongelmaan täällä paneuduttiin, ed.
Kalmari viittasi siihen. Se on äärimmäisen
ongelmallinen tilanne. Terveyskeskustasolla vastavalmistunut, nimenomaan
osaamista ja kokemusta vailla oleva lääkäri
tulee senioriasemassa olevan lääkärin
alaisuuteen ja ansaitsee sitten vielä enemmän
kuin tämä seniori. Minkä takia? Koska hän
neuvottelee itselleen ensinnäkin paremman palkan. Tämä on
yksi mahdollisuus. Toinen on se, että hän tulee
reppufirman lähettämänä, jolloinka
hänen palkkionsa saattaa sitten, ja palkkansa, nousta myös
tämän veronkierron kautta. Näihin vuokralääkäritilanteisiin
liittyy myös sairaalapuolella ongelmia. Monet sairaalat
ovat ulkoistaneet päivystyksensä. Silloin hoidon
jatkuvuus, tiedon siirtyminen muille kollegoille, jotka jatkavat
päivällä potilaan hoitamista, ongelmallistuu.
Tämä on ihan jokapäiväinen ongelma
Suomen sairaaloissa ihan keskussairaalatasoon saakka. Päivystyksen
ulkoistaminen on ollut jokapäiväistä etenkin
terveyskeskuksissa, ja se vie sen viimeisen mahdollisuuden omalääkärijärjestelmältä
eli
siltä, että lääkäri
tuntee potilaan ja on tämä molemminpuolinen luottamussuhde,
joka on hoidon kannalta erittäin tärkeätä,
diagnoosin tekemisen kannalta ja yleensäkin hoidon onnistumisen
kannalta. Eli me olemme jo vieneet tätä yhteiskuntaa
todella väärään suuntaan.
Kuntien suhtautuminen tähän on ollut tietysti kaksinaista.
Monet kunnat ovat ottaneet tämän mahdollisuuden
ulkoistaa sellaisena, että se helpottaa heidän
hallintoaan, ei aina ihan pakostakaan tätä ole
valittu, ja sitten ovat ne, jotka ovat pakon edessä tähän
lähteneet. Mutta mistä, arvoisa puhemies, tämä pakko
on tullut? Se on tullut siitä, että terveyskeskusten
työolosuhteet ovat olleet huonot ja on sellaisia ongelmia
työpaikalla, jotka eivät ole olleet terveydenhoidon
henkilöstön ja lääkärien
kannalta siedettäviä. Näin ollen tässä ovat
olleet tietysti myös kunnat tämän kuuluisan
peilin edessä, että niiden pitäisi katsoa, mistä asia
sitten johtuu.
Tämän kuntien ongelman ratkaisuksihan on etsitty
nyt mahdollisuuksia nimenomaan sitä kautta, että pakollinen
kuntapalvelu sekä laillistamisen yhteydessä että EU-lääkärioikeuksien hankkimisen
yhteydessä pitenee, ja tämä on ihan oikea
linjaus ja liittyy myöskin tällaiseen yhteiskunnalle
olevaan aitoon kiitollisuudenvelkaan tästä koulutuksesta.
Puhemies! Tässä on myös valtiovallan
tilanne. Mielestäni Suomen hallitus on ajellut kaksilla
raiteilla. Toisaalta puhutaan yhteiskunnallisten julkisten palvelujen
merkityksestä ja niiden tärkeydestä ja
sitten toisaalta kuitenkin luodaan olosuhteet kunnille, jotka objektiivisesti
edistävät terveyden- ja sairaanhoidon yksityistämistä. Ideologialtaan
nykyhallitus on ollut tällainen yksityistämishallitus,
joka katsoo, että "vapaat palvelut, ei yhteiskunnan valvontaa"
on yleensäkin se pohja, jolle yhteiskuntaa rakennetaan,
ja ter-veyden- ja sairaanhoidossa se ei onnistu. Tässä voi
kysyä neuvoa Yhdysvalloista. Siellä etsitään nimenomaan
saman tyyppistä järjestelmää,
mikä on Pohjoismaissa, ja sitten kotoisasti voi vaikkapa
lääkärikunnan vanhimmalta kysyä tässä asiassa
neuvoa ja mielipidettä.
Lopuksi, puhemies, on todella todettava, että tuollainen
ahneus, niin kuin tämän porsaan ja sian mentävän
aukon hyväksikäyttö, ei kuulu sairaanhoidon
ja terveydenhoidon puolelle, ei tietysti mihinkään,
ja siitä on suuria ongelmia globaalisti nyt tämän
hetken finanssikriisissä, mutta niissä on sukulaisuutta,
näissä kahdessa asiassa, vaikka ne ovatkin kokoluokaltaan
hyvin kaukana toisistaan. Näin ollen nopeasti tämä hallituksen
esitys vain voimaan, ja on myöskin katsottava, että se
neuvonta, jota nyt annetaan vastavalmistuneille lääkäreille,
on nykylainsäädännön mukaista.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on hyvä ja
kannatettava. Tämän esityksen pitäisi
poistaa se mahdollisuus, että selviä työtuloja
muutetaan pääomatuloksi. Pääomatuloon
kuuluu pienempi veroprosentti ja siihen liittyy yritysriski. Nyt
on kuitenkin ollut mahdollista verokeplottelulla muuntaa työtuloja osinkotuloiksi,
ja asia on noussut esille muun muassa lääkärifirmoissa.
Julkiset terveyspalvelut ovat todella tärkeitä.
On paljon tekemistä siinä, että julkisiin
terveyskeskuksiin saadaan työntekijöitä ja
julkiselle puolelle lisäresursseja. Työvoiman
vaihtuvuus, työvoimapula ja kiire kuormittavat terveyskeskuksia,
heikentävät palvelujen laatua ja työhyvinvointia.
Kierre on valmis. Kokonaisia terveyskeskuksia on jouduttu ulkoistamaan,
ja lääkärifirmat nostavat miljoonavoittoja.
Nyt on aika kehittää julkista terveydenhuoltoa.
On löydettävä ne tulpat ja se kankeus,
jotka ovat johtaneet julkisen puolen tehottomuuteen. En usko, että ratkaisu
löytyy satsaamalla yhä enemmän yksityiseen
puoleen esimerkiksi palvelusetelin kautta. Se lisää entisestään
eriarvoisuutta.
Mutta, arvoisa puhemies, tämä hallituksen
esitys sitä vastoin on erittäin odotettu ja tasa-arvoa lisäävä esitys.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! On aina suuri ilo ja kunnia olla samaa mieltä ed.
Pulliaisen kanssa. Valitettavasti ed. Pulliainen on poistunut, mutta
ehkä hän kuulee tuolla alhaalla, kun sanon, että tässä asiassa
olen täsmälleen samaa mieltä ed. Pulliaisen
kanssa, kun hän sanoi hetki sitten täällä,
että tämä lakiesitys on tämän hallituksen
eettis-moraalisesti paras saavutus tähän saakka.
Toivottavasti tähän saakka, toivottavasti ...
(Ed. Saarinen: Ainakin se on ensimmäinen!) — Niin,
se ensimmäinen on yleensä aina paras siihen saakka. — Ehkä tämä nyt
on vähän liioittelua, mutta tämä on
hyvä esitys.
On mielenkiintoista, että esitys on täällä salissa
hetkellä, jolloin yhteiskunnassa, myöskin jopa suomalaisessa
yhteiskunnassa, on käyty voimakasta keskustelua moraalista
ja ahneudesta. Jotenkin hämärästi muistelen
vieraillessani tällä korokkeella viimeisen kuuden
vuoden aikana, että niistä ainakin viiden vuoden
aikana puhumisessa ahneudesta tai oman voiton pyynnistä tai vastaavilla
termeillä yhteiskunnan moraalin ja yhteiskuntatalouden
moraalin osalta innostus ei ole ollut ihan yhtä suurta
kuin nyt. Se todennäköisesti johtuu kyllä pitkälti
siitä, että jopa tämänkin salin
joiltakin osin — en osaa ihan tarkkaan arvioida kvantitatiivisesti,
kuinka isolta osin, mutta joiltakin osin — oli vallannut
sellainen ajatus, että yhteiskunnallista hyvää edistettäisiin
parhaiten sillä tavalla, että jokainen yrittää ajaa
omaa etuaan ja sitten markkinat hoitaisivat sen, että tämä yksityisen
edun maksimointi samalla myöskin maksimoisi yhteiskunnallisen hyvän.
Terveydenhuollossa tämän ajattelun kestämättömyys
on tietysti ollut helppo osoittaa niinäkin aikoina, jolloin
tämmöinen markkinaliberalismi on ollut suuressa
voimassaan, mutta nyt se on tietysti ollut entistä selkeämpää.
Toisaalta pitää sanoa, että ei lääkäreitä tietenkään
pidä yksin syyllistää siitä,
että Suomessa on voinut muuttaa selkeää palkkatuloa
osinkotuloksi ja sillä tavalla minimoida verotustaan ja
tietenkin myöskin minimoida omaa osallistumistaan yhteiskunnallisen
vastuun kantoon ja yhteiskunnallisen tasauksen ylläpitämiseen,
koska veroilla se tapahtuu. Maksamalla veroja me kaikki huolehdimme
omasta tulostamme oikeudenmukaisesti. Me huolehdimme siitä,
että ihmisiä tässä maassa kohdellaan
myös oikeudenmukaisesti. Jotkut — ja tuskin koskaan
on ollut kysymys pienituloisista, kun puhutaan niistä joistakin
ihmisistä, jotka ovat käyttäneet tätä mahdollisuutta hyväkseen — ovat
onnistuneet pienentämään verotettavaa
tuloaan tai pienentämään sitä veroperustaa,
josta he ovat veroja maksaneet, sillä tavoin, että merkittävästi
suuremmilla tuloilla he ovat muuttamalla ne pääomatuloiksi
voineet maksaa vähemmän veroa kuin ihmiset, jotka palkkatulona
ovat ansainneet jopa vähemmän mutta ovat maksaneet
kuitenkin enemmän veroa.
On selvää, että tällainen
menettely ja tämmöinen mahdollisuus on kalvanut
ihmisten uskoa yhteiskunnalliseen oikeudenmukaisuuteen. Tässä tilanteessa,
jossa me nyt elämme, on huolestuttavaa, että ihmisten
usko yhteiskunnalliseen oikeudenmukaisuuteen ja tasa-arvoisuuteen
on matalammalla kuin pitkään aikaan kenties koskaan
suomalaisessa poliittisessa ja yhteiskunnallisessa historiassa,
kun juuri nyt me tarvitsisimme yhteistä uskoa siihen, että me
yhteisin oikeudenmukaisin ponnisteluin pystyisimme selviytymään
tästä vallitsevasta uhkaavasta yhteiskunnallisesta
tilanteesta. Siksi on erittäin ansiokasta, että tämä lakiesitys
on täällä nyt.
On sinänsä mielenkiintoista, että ministeri
Katainen tuosta hallituksen aitiosta monta kertaa tässä viimeisen
vuodenkin aikana on todennut, että ei tätä voida
hoitaa, kun tämä on niin monimutkaista. Nyt se
on hoidettu kahdella virkkeellä. Siis monimutkainen on
yksinkertaista vai onko yksinkertainen monimutkaista? Se on varmaan
kielentutkijoille mielenkiintoinen tutkimuskohde, mutta niin tai
näin, on hyvä, että joku valtiovarainministeriössä,
onko se sitten ministeri Kiviniemi vai onko se ministeri Kataisen
alaiset vai ketkä tässä ovat nyt terhakoituneet,
on kuitenkin saanut tämän esityksen aikaan, ja
se on hyvä, (Ed. Kaltiokumpu: Hän oli esittelijä!)
ja oli nyt kuka tahansa, niin tästä asiasta hallitus
ansaitsee kiitoksen.
Merkittävästi runsaammin tulen jakamaan kiitoksia
siinä vaiheessa, kun hallitus toivon mukaan ja läheisessä tulevaisuudessa
tulee puuttumaan täällä käydyn
lääkärikeskustelun varsinaiseen ytimeen
eli terveydenhuollon rahoituksen kaksikanavaisuuteen, koska sieltä ne
terveydenhuollon keskeiset ongelmat, joita tämä lääkäripulakin
omalta osaltaan ilmentää, ovat merkittävästi
peräisin. Mutta koska terveydenhuollon rahoituksen kaksikanavaisuus
ei varsinaisesti kosketa osinkotulojen verotusta, en käsittele
sitä tässä yhteydessä enempää vaan
lupaan, että tulen kyllä muistuttamaan hallitusta,
jos hallitus itse ei muista asiaan puuttua tässä läheisessä tulevaisuudessa,
mutta sitä ennen osoitan kiitokset vielä kerran.
Kun kerrankin on hyvä tilaisuus, niin pitää kiitellä hallitusta
oikein tässä urakalla, että sitten voi
vähentää sitä joittenkin muitten
asioitten käsittelyn yhteydessä.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Virtaselle: Kun viittasitte monta kertaa
valtiovarainministeri Kataiseen, hän on heti tämän
korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen
jälkeen suhtautunut tähän probleemaan
vakavasti. Perusongelma tietenkin meidän verotuksessa on
ollut se, että meillä on kovin korkea marginaalivero,
joka on se pääongelma, joka tämän
keinottelun aikaansaa. Nyt kun se on saatu noin puoli vuotta tämän
korkeimman hallinto-oikeuden jälkeen tänne, se
ei tietenkään takaa, mitä sanoo korkein
hallinto-oikeus, kun tästä laista aikanaan tehdään
oma ennakkopäätöksensä. Onko
tämä hoidettu kuntoon vielä tälläkään, sitähän
me emme tiedä. Toivotaan, että näin on, koska
tämä on hyvin problemaattista. Varmasti verojaosto
asiantuntijoita kuulee ja miettii, onko tämäkään
lainsäädäntö riittävän
täsmällistä ja kaikki aukot täyttävää.
Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Salo täällä totesi,
että ministeri on ottanut asian vakavasti heti, kun korkeimman
hallinto-oikeuden päätös on tullut. Näin
varmasti, mutta hänen ilmaisussaan tässä salissa
on ollut vähän toisenlainen mielikuva silloin.
Ongelmahan nimenomaan tässä asiassa, mistä puhutaan
nyt, työpanokseen perustuvasta osingosta, on sellainen,
että tällä ei ole käytännössä mitään
tekemistä sen kanssa, onko meidän ansiotuloissa
minkä suuruiset marginaaliverot, vaan tässä on
se ongelma, mihin ed. Lehtikin viittasi täällä salissa,
että osakeyhtiölaki mahdollisti sen, että voidaan
eri perustein jakaa niitä osinkoja, ja että työpanos
oli yksi niistä perusteista. Toki se on säädetty
tässä salissa, mutta nykyistä nopeammin
olisi pitänyt tuoda se muutos, kun korkeimman hallinto-oikeuden
ratkaisu tuli. Ministeri Katainen on täällä salissa
todennut lähinnä, että ainoa tapa ratkaista
tämä ongelma on laskea ansiotuloveron korkeita
marginaaleja, mutta kuten osoittautui, se ei ole ainoa tapa. Tämä on
huomattavasti parempi ja oikeaan osuvampi tapa kuin se, mistä ministeri
Katainen täällä on puhunut.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on kiitelty
tätä hallituksen esitystä, joka onkin
oikein hyvä. Sen sijaan, kun ed. Salo käy keskustelua
yleensäkin opposition kanssa siitä, mitä mieltä Katainen
oli missäkin asiassa ja mitä hän totesi,
niin on tyydytyksellä todettava, että Mari Kiviniemi
on ottanut tämän asian poliittisesti vakavasti.
Tämä ei ole tosiaan sillä lailla virkamiesvalmisteltu
kuin ed. Tiusanen täällä sanoi. Kaikki
lakiesitykset tulevat hallituksen esityksinä poliittisen
tahdon takaa ja kaikki ovat virkamiesten valmisteluja. Tämä tosiasia
kannattaa tässä keskustelussa muistaa. Tämä on
keskeinen kysymys, jota myös keskustassa on vaadittu muutettavaksi,
ja Kiviniemi on tässä toiminut erinomaisella tavalla.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En minä nyt ryhdy panemaan järjestykseen
Kiviniemeä tai Kataista. Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen
tunnen sen verran, että tiedän, että kyllä hän
on varmasti vilpittömästi ja parhaansa mukaan
pyrkinyt tämän asian ratkaisemaan, mutta kuten
ed. Paasio tässä osoitti, se ei ole käynyt
ihan kivuttomasti.
Mutta sen sijaan haluaisin sanoa ed. Salolle, että kyllä meidän
nyt pitäisi kuitenkin tässä salissa,
tässä eduskunnassa, huolehtia siitä,
etteivät korkeimmat oikeusistuimet, korkein hallinto-oikeus
tai korkein oikeus, joudu tekemään ennakkopäätöksiään
ikään kuin arvuutellen, mitä se eduskunta
on säätänyt. Minusta lait pitää säätää niin,
ja toivottavasti valtiovarainvaliokunta huolehtii siitä,
että mietintö kirjoitetaan niin, että ei jää tulkinnanvaraa
siitä, mitä on tarkoitettu. Siitähän
oikeudenkäynneissä yleensä on kysymys, että ei
pystytä oikein tarkasti sanomaan, (Puhemies: Minuutti on
täynnä!) mitä se eduskunta on tarkoittanut.
Toivottavasti nyt selviää.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kaltiokumpu viittasi virkamiesvalmisteluun.
Totesin, että sieltä on peräisin tämä ehdotus,
ja viittasin sillä siihen, mikä täällä aikaisemmin
kansanedustajan puheenvuorossa kävi esille, että me
ikään kuin ohitimme tuon valtiovarainministerin
pähkäilyvaiheen ja sieltä Martti Hetemäen
johtamasta työryhmästä tämä esitys
on tullut. On selvää, että ainahan esityksen
antaa ministeri, siitä ei ole mitään
epäselvää. Mutta joka tapauksessa tässä voidaan
kiittää nyt valtiovarainministeriön ja
valtioneuvoston virkamiehiä.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Muistan tämän ongelman olleen
esillä ainakin parilla kolmellakin kyselytunnilla täällä.
Ministeri Katainen on sanonut, että tämä asia
tutkitaan, selvitetään perusteellisesti, katsotaan,
löytyykö lainsäädännöllisiä kysymyksiä,
mutta myös, että se on ongelmallinen. Nyt ongelmallisuuttahan
ei ole tietenkään mitattu. Luulen, että siinä vaiheessa,
kun me säädimme osakeyhtiölakia, niin
tässä salissa ei ollut yhtään
kansanedustajaa, joka tiesi esimerkiksi, mihin se johtaa äänin
3—2. Minä väitän, että jos
siinä vaiheessa verojaosto olisi tiennyt, mihin se osakeyhtiölain
muutos johtaa, (Ed. Sasi: Kyllä tiedettiin!) siihen olisi
otettu kantaa mietinnössä enemmän. Tietääkseni
sitä ei ole mietinnössä kirjoitettu.
Nyt tämä asia on tältä osin
ratkaistu tällä tavalla, mutta emmehän
me vielä tiedä sitä, miten tämä kestää ennakkotapauksena
sitten, kun ihmisen mieli on niin värikäs, että se
keksii aina pakoyrityksiä, mikä on johtunut myöskin
siitä perusongelmasta, että meillä on
korkea ansiotuloverotus.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Myös minä kiittelen hallituksen
esitystä työpanokseen perustuvan osingon verotuksesta.
Täällä nyt on kiistaa ollut siitä,
kuka on lakiesityksen äiti tai isä. Sitä varmaan
nyt voi arvailla, että jokainen vaalipiirissään
voi kertoa, että me teimme, Kiviniemi teki, ja sitten taas
kokoomuksessa, että Katainen tämän teki.
Oli niin tai näin, tämä on hyvä esitys,
ja sitä pitää kannattaa.
Tässä on muutenkin oikeudenmukaisuudesta laajemminkin
kyse. Nyt suurien osinkotulojen verotus on paljon keveämpää kuin
vastaavien palkkatulojen. Nyt täytyisi osinkotuloihin kohdistaa
myös progressiivinen verotus. Jos ei muuta nyt keksitä,
niin silloin pitää palkka- ja osinkotulot lyödä nippuun
ja sitten progressiivinen verotus niille. (Ed. Karhuvaara: Millä te
saatte sitten yrittäjiä tähän
maahan?)
Tässä yhteydessä mainitsisin myös,
että vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on vaatinut 10 000
euroon asti vuosituloa verovapaaksi. Jos tämmöisen
hallitus vielä tekisi ja poistaisi vielä 800 miljoonan
verohelpotukset tämän maan rikkaimmilta, niin
tässähän joutuisi joka päivä hallitusta
kehumaan.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lakiesityksestä työpanokseen
perustuvan osingon verotuksesta voidaan sanoa, että yhteiskunnallinen
oikeudenmukaisuus toteutuu erittäin hyvin. Aikanaan, vuonna
2006, kun osakeyhtiölakia muutettiin, sinne tuli tällainen
kummallinen linjaus, joka mahdollisti työpanokseen perustuvan
osingon nostamisen yhtiöstä ilman, että on
siihen yhtiöön pääomaa sijoittanut
ja riskiä ottanut ja riskiä kantanut, ja nyt,
kun tämä onneton osakeyhtiölain muutoksessa
syntynyt pieni virhe saadaan korjatuksi, olen siitä erittäin iloinen.
Tästä voi sanoa esittelevälle ministerille,
Mari Kiviniemelle, parhaat kiitokset ja koko valtiovarainministeriölle,
ja ministeri Kataisellekin tästä hyvät
kiitokset, että asiassa on toimittu ja tämä epäoikeudenmukaisuus
saadaan oikaistuksi.
Toinen asia, josta, arvoisa puhemies, haluaisin sanoa tässä yhteydessä,
on sitten tietenkin jo keskustelussa esille noussut keikkalääkärien
tilanne. Siellä varmaan on myös sellainen lainsäädännöllinen
tarve oikaista sitä, että ihmisten terveydellä ja
terveydenhoidolla ei tehtäisi valtavaa bisnestä.
Onhan aika kummallinen tilanne, että ulkomaiset yhtiöt
suorastaan himoitsevat tulla Suomeen perustamaan lääkäriyhtiöitä.
Kyllä tähänkin pitää pystyä yhteiskunnan
puuttumaan. Se on eduskunnan tehtävä, koska tässä talossa
pitää uskaltaa puhua yhteiskunnallisesta oikeudenmukaisuudesta
ja siitä, että selvät virheet oikaistaan
ja korjataan. Totta kai siinä lain valmisteluvaiheessa
tai käsittelyvaiheessa syntyy yhteiskunnallista keskustelua
siitä, onko tämä oikein vai väärin,
mutta sen keskustelun oikea paikkahan on eduskunta, ja tässä talossa
sitä keskustelua pitää käydä ennakkoluulottomasti.
Mielestäni näiden lääkäriyhtiöiden
bisneksentekoon pitää pystyä puuttumaan.
Ihmisten terveydenhoito on ensisijainen asia, tehtäköön
bisnes sitten muualla, minne se oikeasti kuuluu, ei ihmisten terveydellä.
Kiitoksia ministeri Kiviniemelle hienosta lakiesityksestä.
Toivon, että otettaisiin vakavasti tämä toinen
ongelma lääkäriyhtiöiden ylettömistä voitoista
ja siitä, että saataisiin tämä asia
kuntoon, ja yhtä ripeästi tuotaisiin lakiesitys
eduskuntaan.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Silloin, kun vuonna 2006 astui osakeyhtiölaki
voimaan, kaikki tiesivät, mihinkä se johtaa. Verohallitus
ohjeisti jo sillä tavalla, että kun yhtiö jakaa
osinkoa, niin sitä kohdellaan osinkona, vaikka se perustuu
työpanokseen, ja asia on sillä selvä.
Tässä suhteessa täytyy sanoa, kun ajatellaan korkeimman
hallinto-oikeuden päätöstä,
että se osittain perustui siihen, että verottajakin
oli ottanut sen tulkinnan, (Ed. Saarinen: Ei se ollut selvä,
vaan äänestystulos 3—2!) että menetellään normaalilla
tavalla ja tätä työtuloa kohdellaan osinkotulona.
Mitä tulee sitten tähän korjaamiseen,
niin kyllä tilanne on se, että tältä osin
ministeri Katainen antoi selkeät ohjeet, että epäkohta
pitää korjata. Ohjeet annettiin Hetemäen
työryhmälle. Hetemäen työryhmällä oli
avustajaporukka, joka kirjoitti nämä pykälät.
Sitten Hetemäen työryhmä antoi ne ministeri
Kataiselle. Sen jälkeen VM:stä tuli esitys tältä osin.
Tietysti ministeri Kiviniemi on ansiokkaasti ollut tässä mukana,
mutta täytyy sanoa, että kyllä Kataisen
rooli on ollut varsin keskeinen.
No, kun meillä edellinen valtiovarainministeri oli
Eero Heinäluoma ja hän tiesi tämän
ongelman, niin sitten kysytään, miksei hän
tehnyt yhtään mitään. Se onkin
hyvä kysymys. Hän oli täysin toimeton.
Tästä puhuttiin jo silloin, tiedettiin, mikä on
lopputulema, mutta silloin ei saatu yhtään mitään
aikaiseksi. Heinäluoma selitti silloin käsitykseni
mukaan, että tätä on niin vaikea korjata
ja että tähän on vaikea puuttua, ja hallitus oli
tässä suhteessa varsin passiivinen.
Sitten, kun mietitään, mikä olisi
ollut oikea tapa korjata tämä, niin täytyy
kyllä ihan kysyä, onko tämmöinen
joustavuus perusteltua osakeyhtiölaissa. Voitaisiin hyvinkin
ajatella, että osakeyhtiölakia olisi muutettu
niin, että siellä omistuksen perusteella jaetaan
osinko eikä työpanoksen perustella. Nyt meille
tulee aika erikoinen järjestelmä: (Ed. Salo: Juuri
näin!) Annetaan osinkoa työpanoksen perusteella,
sitten yhtiö jakaa osinkoa, ja yhtiö voi vähentää sen
osingon verotuksessaan. Ei voi vähentää normaalia,
mutta kun tämä rinnastetaan palkkaan, niin tämä palkkameno
voidaankin vähentää yhtiön verotuksessa.
Me olemme nyt luomassa erittäin monimutkaista järjestelmää.
Mutta täytyy antaa tunnustus siinä suhteessa,
että nyt se välittömin ongelma, mikä on
syntynyt, tällä lakiesityksellä korjataan.
Tältä osin hallitus ansaitsee kaiken tuen.
Täytyy vielä sitten sanoa, että tietysti
perusongelma on se, (Puhemies: 2 minuuttia!) että pääverokanta
ja työtulosta maksettava verokanta ovat erilaisia. Tämä on
se perusongelma, joka pitää pitkällä tähtäimellä korjata.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Sasi tyypilliseen tapaansa kehuu omiaan
ja syyllistää oppositiota. Ei se ollut yleisesti
kaikkien tiedossa silloin, kun osakeyhtiölakia on tässä talossa
säädetty. Sen osoittaa jo sekin, että korkeimman
tuomioistuimen ratkaisu on 3—2 täpärästi äänestyspäätös.
Ei se ole voinut olla yleisesti tiedossa, kun se on näin
veitsenterällä oleva asia.
Ministeri Kataisen tulokulma tähän asiaan
oli tuosta ministeriaitiosta lähtökohtaisesti
sellainen, että hän useamman kerran sanoi, (Ed.
Rajamäki: Kiersi ongelman alusta lähtien!) että ikävä tilanne,
täytyy yrittää palkkaverotusta keventää. Tästä kulmasta
hän tuli, kunnes paine kasvoi niin suureksi, että oli
pakko lähteä jollakin lailla liikkeelle. Vuosikaudet
tässä on jo maattu tämän luun
päällä.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästä korkeimman hallinto-oikeuden
päätöksestä: Oikeastaan korkeimmalla hallinto-oikeudella
olisi ollut valmius noudattaa tervettä järkeä ja
todeta, että tämähän ei voi
olla osinkoa vaan sen pitää olla palkkaa. Mutta
kun verohallinto oli ottanut semmoisen käytännön, että menetellään
lain kirjaimen mukaisesti, niin silloin katsottiin, että verovelvollisen
suojelun nimissä on noudatettava lain kirjainta. Tämä oli se
tekijä, joka vaikutti siihen, että se oli hyvin vaikea
tapaus korkeimmalle hallinto-oikeudelle. Siitä jouduttiin äänestämään,
ja tosiaan 3—2 se sitten loppujen lopuksi ratkesi. Mutta
kyllä silloin 2006 jo arvioitiin, että tämä on
se tilanne.
Mitä tulee ministeri Kataiseen, niin tietysti hänelle
täällä se oli uusi asia, kun oli syntynyt
tämä ratkaisu. Hän ei ollut seurannut
tätä historiaa, mutta sen jälkeen kun
hän oli paneutunut asiaan, hän lupasi, että asia
korjataan, ja nyt se korjattiin.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! On oikeastaan vähän akateemista
väittelyä, millä tavalla tämä osakeyhtiölain
muutos 2006 tiedostettiin tai ei tiedostettu. Olennaista on kuitenkin
se, että kansan oikeustaju ei hyväksy sitä,
että korkeatuloiset, hyväpalkkaiset työntekijät
kiertävät veroja sillä tavalla laillisesti,
että he saavat paljon enemmän itselleen tuloa
tästä työstä ja toisaalta sitten
pienemmin palkatut ihmiset joutuvat maksamaan suurempaa veroa.
Ei tämä kyllä, ed. Tiusanen, kun
viittasitte tämän esille tuloon, varmasti ole
sieltä työryhmästä tullut, vaan
mieluumminkin näin, niin kun ed. Sasi täällä sanoi,
etteivät virkamiehet hallitukselle tee suoraan mitään
esityksiä. Samallahan te nollaisitte oman asemanne täällä,
kun tätä verokäytäntöä on
arvosteltu eduskunnassa. Se on myöskin noteerattu hallituksessa
ja sitten viety eteenpäin ja tuotu nopealla tahdilla tänne,
mikä on erinomainen asia. Olennaista on se, että aiemman
eli nykyisen, voimassa olevan lainsäädännön
mukaan osinko ei ole tässä kyseessä olevassa
tapauksessa tuottoa sijoitetulle pääomalle vaan
tosiasiassa työn suorittajan palkkaa tai työkorvausta.
Nyt tämä lakiesitys Mari Kiviniemen esittämänä,
tuomana, muuttaa tilanteen niin, että osinko on ansiotuloa,
jos osingon jakoperusteena on osingonsaajan tai tämän
intressipiiriin kuuluvan henkilön työpanos. Tämä on
ihan selvää tekstiä, ja on erittäin
hyvä asia, että tämä oikaistaan.
Jos myös oppositio haluaa tästä pisteitä, niin
se sopii erinomaisen hyvin, mutta hallitus tekee eduskunnalle esitykset
ja nämä vaativat hallituksen yksimielisen näkemyksen.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kaltiokummulle vielä tätä akateemista
keskustelua: On aivan selvä, että tässä kohtaa
Hetemäen työryhmä on toiminut hyvin ja
on ollut aktiivinen, innovatiivinen, vaikka tähän
liittyy näitä ongelmia, mihinkä ed. Sasi
viittasi. Se, millä tavalla tämä asia
sitten työryhmästä eteenpäin
menee, on toinen asia. Olen tietysti samaa mieltä siitä,
että virkamiesten ei pidä johtaa ministeriä ainakaan
harhaan, mutta hyvälle tielle viemisestä ei ole
mitään pahaa sanottavaa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En yleensä osallistu tällä tavalla
keskusteluun, mutta nyt on ihan pakko. Jos siis ed. Kaltiokumpu
väittää, että Mari Kiviniemi
on tässä tehnyt jotakin erikoista ja hänellä oli
tämä viisauden kivi hallussaan, niin minkä ihmeen
takia suullisella kyselytunnilla ministeri Katainen vastaa kerta
toisensa jälkeen ja ministeri Kiviniemi istuu kuin tatti
eikä virka mitään? Kuitenkin hän
tietää, mikä on ratkaisu. Onhan tämä nyt
kumma juttu.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä, ed. Pulliainen, palautan mieleen
täällä salissa käydyn, useaan kertaan
käydyn, keskustelun, ja kyllä niissä puheenvuoroissa
myös Kiviniemi on ottanut tähän kantaa.
Tässä ei ole epäselvyyttä siitä,
etteivätkö suuret hallituspuolueet ole olleet
tätä ajamassa. Se vaatii suurten hallituspuolueiden
yksimielisyyden, että tämmöiset muutokset
tänne tulevat. (Ed. Asko-Seljavaara: Ei Kiviniemi ole koskaan sanonut
sanaakaan!)
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tässä nyt hallituspuolueet
ovat kehuneet itseään jo aika hulvattomasti. (Ed.
Pulliainen: Eivät ole vihreät kehuneet itseään!
Pitäisi olla tarkka puheissaan!) — No, vihreät
ovat vielä pidättäytyneet, mutta asian
käsittelyhän on avoinna, niin että siihen
on varmaan tässä mahdollisuuksia jopa niinkin
vaatimattomalle miehelle kuin mitä ed. Pulliainen on, jos
haluaa käyttää tämän
tilanteen hyväkseen.
Yhtä lailla tässä voidaan todistella,
kun kiittelemme hallituksen hyvää esitystä — sehän
on pläkkiselvää, että esityksiä tehdään
poliittisen hallituksen nimissä, ja ei sen suhteen ole
mitään epäselvää — olisiko
tällaista esitystä koskaan tullut, jos täällä ei
olisi niin voimakkaasti nimenomaan opposition taholta rummutettu
tätä asiaa, läpivalaistu sitä,
vaadittu, esitetty kysymyksiä ja monella tavalla prässätty
päälle. Meillä on tietysti vaan yksi
todellisuus, ja se on tämä hallituksen esitys,
mutta jos oppositio olisi tästä asiasta vaiennut,
olisiko tämä nytkähtänyt mitenkään
liikkeelle? Sen voitte jokainen mielessänne ratkaista.
Esitystä on kauan kauan kaivattu. Vihdoinkin se tulee
tänne; hitaita ovat herrojen kiireet siitä huolimatta,
että oppositio on terhakkaasti nimenomaan tässä asiassa
painanut päälle. Kun oppositio kirjoittaa toimintakertomuksiaan,
niin tämä varmaan laitetaan sinne jonkinlaisten
saavutusten ja suurten saavutusten joukkoon, koska tämä on
yksi niistä. Me olemme lukemattomia kertoja toistuvasti
tähän kiinnittäneet huomiota. En äkkipäätään
saa mieleeni, mikä muu olisi ollut yhtä tärkeä,
josta olisi näin monta kertaa esimerkiksi kyselytunnin
aikaa haluttu käyttää.
Osakeyhtiölakiin jäi tällainen paha
porsaanreikä silloin 2006. Olin iloinen siitä,
että ed. Sasi, joka nyt valitettavasti on poistunut salista,
jälkimmäisessä vastauspuheenvuorossaan
tunnusti sen, ettei kyseessä ollut yleinen tieto tästä porsaanreiästä,
vaan sanoi, että jotkut arvioivat, että sitä kenties
voidaan kiertää. Jotenkin tähän
tyyliin hän sitten liennytti sitä lausuntoaan.
Mutta tällainen jäi, ja nyt tämä korjataan.
Osingon pitäisi olla, aivan niin kuin ed. Kaltiokumpu,
joka hänkin muuten on poistunut salista, totesi, että osingon
käsitehän on sikäli selvä, että senhän
pitää olla tuottoa sijoitetulle pääomalle.
Näinhän se on ollut maan tapa, ja näin
se on kivitauluun kirjoitettu. Nyt sitten tämä osakeyhtiölain
epätarkka laadinta on antanut tämmöisen
spekulaatiomahdollisuuden, jota sitten jotkut tahot ovat lähteneet
toteuttamaan.
Äärettömän vaikea tilanne
oli osakeyhtiölain pohjaltakin, koska 3—2 äänestystulos
kertoo sen meille, että ei ole ollut helppo ratkaista suuntaan, ei
ainakaan tähän suuntaan, mitenkä se on
ratkaistu.
Sitten vielä luen ihan muutaman lauseen hallituksen
esityksen sivulta 2, jossa ehdotettuja muutoksia kuvaillaan. Siellä todetaan
muun muassa näin: "Tämä tekee verosuunnittelun
nyt esitetystä tarkistuksesta huolimatta edelleenkin houkuttelevaksi." — Edelleenkin
houkuttelevaksi. (Ed. Asko-Seljavaara: Näin siinä käy!) — "Tuloverojärjestelmän
rakenteellisia ongelmia on tarkoitus selvittää ja
käsitellä myöhemmin erikseen." Täällä on
siis vieläkin aukkoja. (Ed. Pulliainen: Mutta siinä petataan
sitä Hetemäen esitystä!) Tämän
vuoksi toivon, että valtiovarainvaliokunnan asianomainen
jaosto, tässä tapauksessa verojaosto, kuuntelee
tosi laajasti ja tarkasti maan parhaita asiantuntijoita, voiko eduskuntakäsittelyn
aikana vielä tätä tiivistää.
Eräänä tämmöisenä,
voisiko sanoa, talonpoikaisjärjellä mieleen tulevana kuviona
tekee mieli sanoa tältä paikalta, että entäs
sitten, kun kuvitteellisesti Mehiläinen pilkkoo koko organisaationsa
yhden henkilön firmoiksi, miten sitten tehdään
ja kuinka sitten käy ja kuinka sitten kierretään
verotusta? Ei tämä varmaan ole mitään
salatiedettä niin, että tässä ikään
kuin pystyisin neuvomaan jotakin tahoa verosuunnitteluun, mutta
täällä sivulla 3:han kuvaillaan näitä yhden
henkilön, yksinyrittäjien, ongelmia, ja heidän
osaltaan pitäisi myöskin toimia sitten sillä tavalla
rehdisti, että yhden miehen firmasta voi osinkoa nostaa,
jos siellä on semmoiset edellytykset, mutta ettei uskota,
että tämä nyt kaiken kattaa. Tämä ei
vielä kata. Hallitus itsekin sanoo niin.
Mitä sitten tulee, herra puhemies, aivan lopuksi tähän
lääkäripulaan, johon tämä on
myöskin kytketty, että tällä on
jotain yhteyksiä siihen, niin varmaan niin voi ollakin,
ja ihmettelen lääkäreitten keskinäistä solidaarisuutta,
että toinen suostuu tekemään kunnan virassa
palkalla ja toinen spekuloi näillä vippaskonsteilla.
Eivät kovin solidaarisia ole sitten lääkärit
keskenään. Mutta lääkäripulaan
mielestäni löytyy aika suora reitti, että luodaan
sitten aidosti yksityiset terveydenhuollon markkinat ja otetaan
sieltä se julkinen tuki pois. Hinnat todennäköisesti
halpenevat, ja sitten alkaa löytyä, sitten alkaa
kiinnostaa jo julkisen työnantajankin tarjoama työ,
mutta nykyinen järjestelmä sellaisenaan, tämmöisenä sekajärjestelmänä,
näennäisesti yksityisenä järjestelmänä,
lyö korvalle julkista terveydenhuoltoa aika rajusti. Ei
se ainoa ratkaisu ole, mutta olisi aika oleellinen tekijä monien
lääkäreiden mielestä. He ovat
tämän minulle kertoneet.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy kyllä ihmetellä ed. Saarisen
puheenvuoron viimeistä osaa, vaikka se onkin johdonmukaista
jatkoa edustaja, puheenjohtaja Urpilaisen puheenvuorolle. Mutta
jos olette yhtään seurannut sitä, mitä esimerkiksi
Kelan asiantuntijat ovat sanoneet tästä kelamaksun poistosta,
niin se tarkoittaisi 50 000 asiakaskäyntiä lisää terveyskeskukseen,
jos tämä yksityinen puoli jäisi pois.
Jos tällä hetkellä yksityisellä puolella
se, joka sieltä palvelun ostaa, keskimäärin
80—90 prosenttia maksaa itse kustannuksista ja julkisella
puolella maksetaan 10 prosenttia, niin tällä kansantaloudella
ei yksinkertaisesti ole varaa siihen, että ne henkilöt,
jotka nyt merkittävästi omalla panoksellaan rahoittavat
omia terveyspalveluitaan, tulisivat kaikki julkisen sektorin ja
veronmaksajien maksamista palveluista nauttivaksi. Se johtaisi aivan
täydelliseen katastrofiin suomalaisessa terveydenhuollossa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Saarinen on siinä oikeassa, että tämä lakiesitys
ei varmaan kokonaan poista tätä veronkiertomahdollisuutta. Sen
takia meidän olisi kunnissa päästävä eroon tästä vuokralääkärisysteemistä.
Se on meidän kaikkien kuntapäättäjien
yhteinen asia, ja se kyllä onnistuu, jos Paras-hanke toteutetaan
loppuun saakka, jos kunnat päivystävät
oikealla tavalla vain suurissa terveyskeskuksissa jne.
Myöskin ed. Satonen on siinä oikeassa, että Kela-maksuja
ei ainakaan tässä vaiheessa pidä missään
tapauksessa kokonaan poistaa, koska julkinen terveydenhoito ei pysty
vastaanottamaan sitä potilasvirtaa, mikä nyt siellä on.
Se on hyvä tapa houkutella sellaiset ihmiset, jotka itse haluavat
maksaa suurimman osan niistä kustannuksista, näihin
yksityisiin lääkäriasemiin ja sairaaloihin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti:
Ed. Saarinen luki tuosta hallituksen esityksestä pätkän,
joka liittyi tähän Hetemäen työryhmän hommaan.
On itsestäänselvä asia, että Hetemäen työryhmä,
kun se joutui niin pikaisesti valmistelemaan tämän
esityksen eduskunnan ja hallituksen vaatimuksesta, jätti
portin omalle työlleen auki. Se on ihan selvä asia,
koska se on ainut viisas tapa.
Toinen asia on se, että jos tähän
löytyy nyt jotakin semmoista 3—2-ajattelua, joka
oli vuoden 2006 jälkeen, niin herra varjele sentään,
jaosto tehköön kaikkensa, että ne merkitään
ylös siihen mietintöön, joka tänne
mahdollisimman pikaisesti tulee.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensinnäkin yhdyn ed. Pulliaisen äsken
esittämiin viisaisiin ajatuksiin. Samoin olen kiitollinen
ed. Asko-Seljavaaran kommenteista. Tämä hallituksen
esityshän, kerran vielä sanottuna, on selvä askel
parempaan suuntaan. (Ed. Asko-Seljavaara: Se on askel, mutta ei lopullinen!)
Tätä nyt ei pidä kenenkään
kivittää eikä moittia. Tämä on
nykytilanteeseen verrattuna todella hyvä esitys.
Mitä sitten tulee kollega Arto Satosen kommenttiin,
pitkäkin matka alkaa ensimmäisellä askeleella.
Jo lähtemällä siihen suuntaan alkavat myöskin
kunnalliset lääkärinvirat kiinnostaa. Yhteiskunta
on muuten kouluttanut heidät maksuttomasti, ja he voisivat
miettiä, minkälaisena bisneksentekokohteena ihmisten
terveydentila on. (Ed. Asko-Seljavaara: Niin on kauppatieteen maisterit
ja merikapteenit!) On muuten yhteiskuntia, missä on aidot
yksityiset terveydenhuollon markkinat ja sitten on julkiset. (Puhemies: Minuutti
täyttyy!) Kyllä niinkin voidaan elää.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Jotkut kansalaiset tosiaan turuilla, toreilla
ja pubeissa ovat olleet katkeria siitä, että tavallinen työntekijä maksaa
progressiivista tuloveroa, kun taas muun muassa konsultit ja lääkärit
voivat firmoistaan nostaa osinkotuloina työpanoksensa. Hallituksen
esitys eduskunnalle työpanokseen perustuvan osingon verotuksesta
tässä valossa on tietysti kannatettava ja eettisesti
ja moraalisesti oikein. Osinko on tuottoa sijoitetulle pääomalle, ei
työpanoksen vastine.
Täytyy kuitenkin muistaa, että firmalla tulee olla
riittävästi nettovarallisuutta, jotta osinkoja voitaisiin
maksattaa ylipäänsä verovapaasti. Jotain
veroa maksetaan joka tapauksessa. Ei tämä mitään
harmaata taloutta kuitenkaan ole. Monesti lääkärit
ovat satsanneet laitteisiin ja toimitiloihin perustamalla lääkäriyhtiöitä.
Täällä on kohtuutonta vaatia, että lääkäri
tekisi yksityishenkilönä näitä töitään.
Jotenkin on toimittava kuitenkin, koska on kalliit laitteet ja toimitilat.
Lakia siis nyt ehdotetaan muutettavaksi siten, että kun
muusta kuin julkisesti noteeratusta yhtiöstä jaetaan
osinkoa ja jakoperusteena on osingonsaajan tai tämän
intressipiiriin kuuluvan henkilön työpanos, tulo
muuttuu ansiotuloksi. Tämä on tietysti edistysaskel
tässä mielessä, mutta en tiedä,
onko tämä sitten täysin vedenpitävä.
Varmasti uusia keinoja löytyy, todennäköisesti,
miten ohittaa tätä. Toivottavaa tietysti olisi
se, että yhtiöiden vakavaraisuus paranisi, ettei
pumpata rahoja firmoista ulos, ja näin tietysti nämä itse yhtiöt
terveydenhuollon kannalta tai sitten, jos konsulttiyritys on kysymyksessä,
pystyvät tekemään palvelujaan ja työtään
paremmin.
Ylipäänsä sanoisin niin, että ei
pitäisi vaikeuttaa liikaa pienyrittäjien ja yhden
miehen yritysten toimintaa. Jos sitä vapaata pääomaa
on siellä firmassa, niin kyllä pitää oikeus
olla osinkoja myös maksaa. Tämä on systeemi,
joka on luotu, ja siinä mielessä, jos tässä nyt
on ollut epäoikeudenmukaisuutta, niin katsotaan, miten
tämä laki toimii, ja mennään
sitten eteenpäin. Korjataan, jos ei se toimi.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä itse asiasta on jo
sanottu paljon, ja yhdyn myöskin siihen näkemykseen,
että ehdotus on perusteltu, enkä lähde
siihen keskusteluun, kenen ansiosta se täällä on.
Mutta oikeastaan jatkaisin vähän siitä,
mistä ed. Alatalo äsken sanoi. Kun katsoo nimittäin ihan
tästä sivulta 1 nykytilan kuvauksesta, siellä aika
osuvasti sanottu: "Kun ansiotulojen verotusta on vuosien mittaan
kevennetty, matalilla tulotasoilla on toisaalta enenevässä määrin
esiintynyt myös pyrkimyksiä pääomatulojen
muuntamiseen ansiotuloksi." Eli tämä vaan kertoo
siitä, että tässä koko huomio,
mitä nyt on keskusteltu, on pyörinyt näitten
lääkäriyritysten puitteissa, mutta tosiasiassa
se on yksi osa asiaa, ja on ihan perusteltua, että siihen
tulee esitetty muutos, mutta tämä lause kertoo
siitä, että meillä on todella paljon
pienituloisia yrittäjiä, joille ansiotulona verottaminen
olisi paljon edullisempaa kuin pääomatulojen verotuksen
kautta. Eli valtaosa suomalaisista yrittäjistä,
varsinkin näistä paljon puhutuista yksinyrittäjistä,
on todella pienituloisia, ja myöskin heidän sosiaaliturvansa
on heikompi kuin palkansaajien. Eli tässä on sellainen todellinen
yhteiskunnan vähäosainen ryhmä, ja tämä puoli
usein keskustelussa helposti unohtuu.
Sen haluaisin mainita, kun tässä on puhuttu tästä lääkäripulasta,
että ministeri Risikko on tehnyt merkittävän
päätöksen siinä, että hallitus päätti
puoliväliriihessään, että valmistuvien
lääkärien on 9 kuukautta toimittava julkisen
terveydenhuollon palveluksessa. Se tulee aivan olennaisesti helpottamaan
terveyskeskusten tilannetta ja on tässä suhteessa
ensimmäinen todellinen avaus, jolla asiaan saadaan ratkaisu.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä pääomatulon
nosto johtuu ihmisten suuresta ahneudesta. Tätä ahneuttahan
on esiintynyt tässä viime päivinä monessa
muussakin yrityksessä, kuten Fortumissa, ja se on tällainen nousukauden
ilmiö. Onneksi — tai pahaksi onneksemme vissiin — nyt
on kuitenkin tämmöinen finanssikriisi tulossa,
ja uskon, että routa ajaa porsaan kotiin. Eli lääkärit
palaavat sorvin ääreen, palaavat julkiseen terveydenhoitoon,
mutta silloin täytyy olla hyvä johto ja hyvin
suunnitellut työvuorot. Minä uskon, että ne
600 lääkäriä, jotka valmistuvat
vuodessa, tulevat takaisin julkiseen terveydenhoitoon. Ei meidän
tarvitse odottaa kuin ensi syksyyn.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys ei ole fiskaalisesti
luonnollisestikaan mitenkään valtiontaloudellisesti
kovinkaan merkittävä vaan enemmänkin
periaatteellinen, mitä työpanosta verotetaan pääomaverokannan
mukaan ja mitä ansiotuloverokannan mukaan.
Minä ensimmäisessä puheenvuorossani
kerroin, että minä en ole ollenkaan varma, että tämäkään
lainsäädäntö tukkii niitä aukkoja,
mitä edelleenkin jää, ja aivan turhaan
tässä on nyt syyllistetty yksinomaan lääkäreitä.
Minä valitettavasti tunnen myöskin asianajofirmoja,
yhden tai kahden henkilön yrityksiä, joissa esimerkiksi
otetaan osakeyhtiöstä palkkatulona vain pieni
palkkatulo siihen asti, kun sitä verotetaan esimerkiksi
26 prosentin ansiotuloveroprosentin mukaan, ja katsotaan, että tämä on
se palkkatulo siitä tehdystä työstä.
Loput jätetään esimerkiksi osakeyhtiöön
ja sitten se ylimääräinen osuus nostetaankin
osinkoina pois. Yhtiöhän maksaa muistaakseni 26
prosenttia tavallaan tästä myöskin veroa työntekijän
työpanoksen osalta, ja 90 000:een asti, mikäli
vain yhtiön nettovarallisuus antaa periksi, voi verovelvollinen
nostaa kokonaan tämän ulos. Eli tämä on
yksi aukko, joka jää edelleen, enkä usko,
että löytyy sellaista ratkaisumallia, että tätä pystyttäisiin
jatkossakaan estämään.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! On totta, mitä ed. Salo sanoi, että tässä on
ehkä turhaankin puhuttu pelkästään
lääkäriyhtiöistä, ja
minä luulen, että se, minkä takia lääkäriyhtiöt
ovat nousseet tähän asemaan, on se, että se
KHO:n ratkaisu perustui nimenomaan tämmöiseen
lääkäriyritykseen, mutta täällä hallituksen
esityksessäkin mainitaan nämä konsulttitoimistot,
asianajajatoimistot ja muut, ketkä ovat tätä hyödyntäneet.
Minä luulen, että tässä on
mielenkiintoinen tapaus siltä osin, että tämä on
pieni yksittäinen ratkaisu suhteessa siihen epäoikeudenmukaisuuteen,
mitä on koettu, ja nimenomaan, että nyt eivät
ratkea lääkäriongelmat tällä,
nyt eivät ratkea kaikki verotukseen liittyvät
epäoikeudenmukaisuudet. Tällä ratkaistaan
yksi pieni, mutta tärkeä periaatteellinen osa,
ja se on hyvä. Täälläkin on oppositio
kilvan kehunut hallituksen esitystä, ja minä luulen,
että tämäkin on erittäin harvinaista tässä salissa,
siltä osin kiitellä, ja niin kuin sanotaan ja
viime aikoina on puhuttu, vaikka tämä on laillista,
niin kaikki laillinen ei aina ole kohtuullista.
Keskustelu päättyi.