10) Hallituksen esitys laiksi ehdokkaan vaalirahoituksesta ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran, että kai tämä nyt
edelleen se sama laki on, kun ei löydy papereita, jossa
tälle vaalirahoitukselle ei määrätty
mitään kattoa. Se, mikä muutenkin tässä koko
ilmoittamismenetelmässä oli huolestuttavinta,
oli, että ikään kuin tässä median
ohjaamana tehtiin jonkunlainen torso lakiehdotus, joka nyt on menossa
läpi. Eli vaikka täällä on puhuttu
jostakin 100 000:sta kattonakin, niin sekin kuulostaa jo
monessa vaalissa ihan liian suurelta summalta. Demokratian kannalta
olisin odottanut ja perussuomalaiset yleensäkin, kun tästä on keskusteltu,
olisivat odottaneet selkeämpää kattoa,
ja jos mahdollista demokraattisessa mielessä jonain päivänä olisi,
niin yleisempääkin ilmoitusvelvollisuutta siitä,
miltä tahoilta kyseinen rahoitus tulee. Pidän
kyseistä lakiehdotusta hivenen oikean suuntaisena, mutta
pahasti kesken jääneenä ja jopa oikeastaan
aika surkeana.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on toki askel
oikeaan suuntaan, mutta pidän kyllä pettymyksenä sitä,
että työryhmän esitys, jossa kaikki eduskuntapuolueet
olivat edustettuina, ei tullut hallituksen käsittelyssä hyväksytyksi
tämän ehdokaskohtaisen kampanjakaton osalta. Itse
olisin pitänyt sitä erittäin tärkeänä sen vuoksi,
että kyllä monissa vaaleissa, varsinkin eduskuntavaaleissa
ja myös näissä Europarlamentin vaaleissa,
kampanjoiden volyymit ovat nousseet kohtuuttomiksi ja hinnat tavallisille
ehdokkaille, varsinkin nuorille ihmisille, ovat liian korkeat ja
siinä mielessä jo rajoittavat demokratiaa. Monessa
maassa on näitä ehdokaskohtaisia kampanjakattoja
otettu käyttöön, enkä ymmärrä sitä,
miksi se ei voinut olla mahdollista myös tässä yhteydessä.
No, tästä äänestettiin ensimmäisessä käsittelyssä ja
toki tämä on tässäkin muodossa
askel eteenpäin ja hyväksyttävissä,
mutta toivon, että vaalirahoituslakia päästäisiin
taas kohta korjaamaan ja täydentämään
näiden kampanjakattojen osalta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vaalirahoituksessa on se ongelma, että rahoitusta
eivät saa ne, jotka sitä oikeasti tarvitsisivat,
ja sitä saavat ne, jotka eivät sitä tarvitsisi.
Useimmiten se näin menee. Siksi pitää käyttää ikuisesti kulumatonta
fraasia: Nyt hyväksytyksi tulemassa oleva lakiesitys on
oikean suuntainen, mutta riittämätön
erityisesti tämän katon osalta.
Se, mikä minua oikeastaan sekä tässä lakiesityksessä että myöskin
tässä käsittelyssä eduskunnassa
on hämmästyttänyt, on se, että en
muista sen paremmin lukeneeni esityksestä kuin kuulleeni
myöskään täällä katon
puuttumattomuuden kannalla olevia edustajia, miksi kattoa oikeasti
ei voida asettaa. Olisi ihan mukava kuulla kestävät ja
riittävät perustelut. Kestävien ja riittävien
perustelujen esittämisen ongelmana saattaa tietysti olla
sekin, että voi olla vähän vaikea keksiä semmoisia
perusteluita. Pitää yhtyä edellä esitettyihin
toiveisiin siitä, jospa ne katot sitten jatkossa tulisivat
ja myöskin ne, jotka eivät tarvitse rahoitusta,
eivät sitä sitten myöskään
niin paljon saisi ja ne, jotka tarvitsevat, saisivat kenties vähän enemmän.
Kaikkein parasta olisi tietysti se, että kampanjat halpenisivat,
supistuisivat, niin että tällaistakaan ongelmaa
ei enää tässä määrin esiintyisi.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta se on aivan oikein, että tämmöinen
on, mutta siinä on vaan minun mielestäni yksi äärettömän
huono puoli, sen kontrolloiminen ja seuraaminen, ei mikään
pysty tarkkailemaan sitä hommaa.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran ed. Erkki Virtasen innoittamana,
miksei tätä käsitelty. Sama tavallaan
huomio tuli siitä, että kun media, tiedotusvälineet,
aloitti tämän koko keskustelun, niin sen jälkeen
nyt, kun tämä lakiesitys tuli, niin ei missään
mitään, ei minkäänlaista, kun
tästä juuri voisi aloittaa keskustelun demokratian
luonteesta ja miksi se muuttuu, kun tulee isompi raha ja yhteiskunta
tavallaan, voisiko sanoa, kulminoituu erilaisiin suuryrityksiin
ja muuten, mikä oli tässä ongelmana.
Miksei tämä nyt herättänyt sitten
kiinnostusta ja miksei kukaan ole kirjoittamassa ja tv-ohjelmia
tehdä siitä, kuinka surkea tästä jutusta
on tulemassa?
No, sen verran voin vastata tähän, että se
tavallaan poliittinen taho, kun elämme demokratiassa, jolla
sitä rahaa on eniten, omistaa myös tietyt mediat.
Eli kai se lopettaa sen keskustelun, koska mainostila ja -paikat
ja muut vastaavat käytetään ja ne tahot
käyttävät näitä, joilla
on eniten rahaa. Eli tässä nyt tullaan ehkä demokratian
kannalta ikävimpään tilanteeseen, mitä voi olla.
Se taho, media, joka aloittaa koko jutun tehdessään
pientä sensaatiota, ei olekaan ollenkaan oivaltanut sitä syvyyttä,
millä tällä asialla kosketetaan ihan
demokratian olemukseen, ja jättää sen
kesken, ja näyttää nyt siltä,
että jos joku olisikin mediassa tarkkanäköisempi,
niin hän pesee omat kätensä, jotta saisi
nyt edes vähän mainostuloja sitten taas, kun tulee
jotkut vaalit.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Erkki Virtanen kyseli, millä perusteella
tätä kampanjakattoa on vastustettu, niin se perustelu, jonka
itse olen kuullut, on se, että sitä olisi niin helppo
kiertää. Tämä perustelu mielestäni
on ontuva ja heikko sen vuoksi, että aivan yhtä hyvin tuota
ilmoitusvelvollisuuttakin voitaisiin kiertää,
ja kaiken lisäksi, kun myös vaalikampanjan menot
on eriteltävä, niin kyllä mielestäni
tämä kiertäminen on aika hankalaa ainakin
suuressa mittakaavassa. Joka tapauksessa, jos kampanjakatot asetettaisiin
ja vielä jos ne asetettaisiin riittävän
alas, niin kyllä se aivan varmasti tätä vaalikampanjoiden
kilpavarustelua olisi hillitsemässä ja silloin
tekisi vaalikampanjoinnista mittakaavaltaan ja rahalliselta suuruudeltaan
kohtuullisemman ja sitä kautta myös edistäisi
yhä useamman mahdollisuutta asettua ehdokkaaksi ja osallistua
poliittiseen toimintaan.
Erkki Virtanen /vas:
Herra puhemies! Tämä kiertämisen
helppous ikään kuin koko katon asettamisen kieltämisen
perusteena on tietysti sillä tavalla hassunkurinen, että yleensä mitä suurempi
este on, sitä hankalampi se on kiertää,
mitä pienempi se este on, sen helpompi se on kiertää, ja
jos estettä ei ole ollenkaan, ei tarvitse kiertää ollenkaan.
Silloin voi mennä suoraan, eli eihän se mikään
perustelu ole.
Jos katto vaikuttaa positiivisesti siihen, että kampanjat
eivät tule liian suuriksi demokratian kannalta ajatellen,
niin silloin se on jo täyttänyt tehtävänsä,
vaikka kaikki muut kiertäisivät sen. Jos ei ole
ollenkaan sitä kattoa, niin joka tapauksessa ne, jotka
kiertäisivät sen katon, käyttäisivät saman
rahan. Jos kuitenkin olisi ikään kuin se katto,
niin silloinhan he joutuisivat joko ainakin harkitsemaan, ilmoittaako
sen, tai sitten syyllistyisivät kuitenkin lain rikkomukseen,
jonka ei nyt ehdokkaille pitäisi ainakaan ihan helppo temppu
olla.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran taas innostuneena edellisen ed.
Virtasen puheista: Mediahan jätti tässä asiassa
kokonaan kesken myös sen käsittelyn, että kun
eräs puhemiehistä sai aikaan sen, ettei meille
sihteerin palkkaamiseen ja muuhun vastaavaan tulevia rahoja saanutkaan
enää käyttää määräaikaisesti projekteihin
eikä muihin vastaaviin, niin meillähän
jäi kauhea aukko — sanon sen nyt tässä ääneen,
vaikka tästä ei saisi oikeastaan puhua — kiertämiselle
siinä, että ne vanhat ehdokkaat, jotka siirsivät
kaikki sihteerirahansa maakuntiin, voivat käyttää niitä pienellä kikkailukiertämisellä
omiin
vaalikampanjoihinsa.
Eli siinä on kymmenettuhannet tällä hetkellä joittenkin
edustajien takana valtion rahaa omiin vaalikampanjoihin, ja media
ei puhu mitään eikä myöskään
puhemiehistö ole ärähtänyt,
että olisi pitänyt tehdä jotain tälle
asialle, vaikka minäkin sen tiedän ja olen ehkä pitänyt
vielä suuni kiinni. Mutta kun kiertämisestä kerta
puhutaan, niin minkä takia meillä täällä sisäisesti
on näin iso ja valtava eriarvoistava rahallinen aukko kansanedustajien
omien toimintatapojen keskuudessa? Jotkut meistä toimivat
rehellisesti ja jotkut myös rehellisesti, mutta sen ...
Kyllä te tiedätte!
Keskustelu päättyi.