4) Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan kertomus parlamentaarisen
yleiskokouksen toiminnasta vuonna 2009
Sinikka Hurskainen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vuoden 2009 Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan
toimintakertomus on hieman poikkeuksellinen monestakin syystä.
Perinteiseen tapaan kertomukseen on koottu yleiskokouksen viime
vuonna käsittelemistä aiheista tärkeimmät,
mutta tämän lisäksi kertomuksessa käsitellään
Euroopan neuvoston tulevaisuuden haasteita ja roolia eurooppalaisessa
järjestelmässä.
Lisäksi kertomuksessa käsitellään
tällä kertaa aiempaa laajemmin Suomen suhdetta
Euroopan neuvostoon. Kertomuksessa käydään
läpi Euroopan neuvoston viime vuosina Suomen ihmisoikeustilanteesta
tekemät havainnot sekä suhteet Euroopan neuvostoon
ennen liittymistä vuonna 1989. Nämä lisäykset
selittyvät sillä, että vuosi 2009 oli
juhlavuosi. Viime vuonna tuli kuluneeksi 60 vuotta järjestön
perustamisesta ja 20 vuotta Suomen liittymisestä Euroopan
neuvoston jäseneksi.
Euroopan neuvosto on tunnettu ihmisoikeuksien ja demokratian
puolustajana. Sen jäsenyyskriteerit estivät järjestön
laajenemisen koko Eurooppaan rautaesiripun sortumiseen saakka. Viimeisten
20 vuoden ajan Euroopan neuvosto on laajentunut kattamaan kaikki
Euroopan maat Valko-Venäjää lukuun ottamatta.
On mielestäni tärkeää muistaa,
että Euroopan neuvosto ei edistä ihmisoikeuksia
ja demokratiaa Euroopassa pelkästään
tarkkailemalla niin kutsuttuja uusia jäsenmaita, nuoria
demokratioita. Tarkkailun kohteena ovat eri näkökulmista kaikki
jäsenmaat mukaan lukien Suomi. Suomi onkin entistä enemmän
esillä tässä kertomuksessa.
Ensimmäisenä haluan mainita juhlavuoden tilaisuudet
toukokuussa 2009 ja juhlaistunnon, jossa arvovaltaiset vieraat kertoivat
näkemyksensä Euroopan neuvoston tämänhetkisistä haasteista.
Valtuuskunnan juhlaistunnon avasi tasavallan presidentti Tarja Halonen,
ja ohjelmaan osallistuivat myös eduskunnan puhemies Niinistö,
pääministeri Vanhanen ja korkeimman hallinto-oikeuden
presidentti Hallberg sekä Euroopan neuvoston yleiskokouksen
presidentti Lluis de Puig. Juhlimme siis korkealla profiililla mutta työn
merkeissä. (Ed. Tiusasen välihuuto) — Kiitos. — Juhlaistunnon
alustukset ovat luettavissa kertomuksesta ja kuvaavat mielestäni
hyvin järjestön tämänhetkistä tilannetta
ja haasteita.
Euroopan neuvoston yleiskokous on myös tarkastanut
ihmisoikeustilannetta Suomessa osana jatkuvaa monitorointiaan. Kertomukseen
on koottu Euroopan neuvoston arviot Suomen tilanteesta Euroopan
neuvoston yleissopimuksen osalta, Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuimessa
sekä eräissä toimielimissä,
kuten Grecossa — Grecohan on Euroopan neuvoston korruption
vastainen työryhmä — kidutuksenvastaisessa
toimikunnassa ja rasisminvastaisessa toimikunnassa. Kertomuksessa
on näistä lyhyet selostukset, joista ilmenee,
että myös Suomessa ihmisoikeuksien kunnioittamisessa
on paranta-mista.
Yleiskokous on lisäksi keskustellut perus- ja ihmisoikeuksien
toteutumisesta Euroopassa useiden ajankohtaisten teemojen kautta,
kuten rankaisemattomuuden poistaminen, ihmisoikeuksien puolustajien
asema, e-demokratia ja rikosoikeusjärjestelmään
kohdistuva häirintä. Sananvapauden ja lehdistönvapauden
vaaliminen on myös ollut esillä, ja mediaan liittyvät
kysymykset tulevat varmaan tulevaisuudessakin olemaan vahvasti esillä.
Eräs toinen trendi aiheiden suhteen on lähihistorian
tapahtumien esille nostaminen kansainvälisessä järjestössä.
Viime vuonna keskusteltiin muiden muassa suhtautumisesta historiallisiin käsityksiin
pohjautuviin muistomerkkeihin ja laajemmin historian opetuksen merkityksestä. Tähän
voisi lisätä, että seuraavassa yleiskokouksen
istunnossa viikon kuluttua on esillä Ukrainan nälänhätä 1930-luvulla,
niin kutsuttu holodomor. Kaikki elämme vahvasti nykypäivässä, mutta
historialla on vahva ote siinä tänäkin
päivänä.
Haluan tässä myös mainita, että vaikka
Euroopan neuvosto ei ole talousasioihin erikoistunut, yleiskokouksessa
on myös keskusteltu maailmanlaajuisen finanssikriisin vaikutuksista.
Keskustelu on nimenomaan keskittynyt talouskriisin demokratialle,
oikeusvaltiolle ja ihmisoikeuksille aiheuttamiin seurauksiin sekä kriisin
yleisiin sosiaalisiin vaikutuksiin yhteiskunnassa.
Sama lähestymistapa pätee ympäristöön
liittyviin aiheisiin. Tarkastelun lähtökohta ja
fokus on yksittäisen yksilön tai ryhmän
oikeudet.
Edellä mainittujen teemojen lisäksi monien yksittäisten
maiden demokratia- ja ihmisoikeustilanne on ollut esillä.
Yleiskokouksella on edelleen kymmenen maata tehotarkkailun kohteena. Nämä ovat
Albania, Armenia, Azerbaidzhan, Bosnia ja Hertsegovina, Georgia,
Moldova, Montenegro, Serbia, Ukraina ja Venäjä.
Huolestuttavaa on, että monet näistä maista
ovat olleet listalla yli kymmenen vuotta. Muuten Monaco oli myös
listalla, mutta nyt Monaco on poistunut jo listalta.
Euroopan neuvoston jäsenvelvoitteiden ja sitoumusten
noudattaminen tai niiden noudattamatta jättäminen
on eräs jatkuva huolenaihe. Tämän ei
tulisi olla ainoastaan Euroopan neuvoston huolenaihe vaan kaikkien
Euroopan maiden ja myös Euroopan unionin huolenaihe, sillä kaikilla
mailla tulisi olla sama käsitys siitä, miten yhteisesti
sovittuja arvoja toteutetaan ja sovelletaan käytännössä.
Kertomuksessa käydään läpi
myös järjestön piirissä käytyä keskustelua
Georgian ja Venäjän välisen sodan vaikutuksista
ja niistä suosituksista ja kehotuksista, joita olemme antaneet
molemmille osapuolille. Tämä keskustelu jatkuu
seuraavassa istunnossa Strasbourgissa siis viikon päästä.
Euroopassa on jäljellä ainoastaan yksi maa, jonka
ihmisoikeuksien ja demokratian tilaan Euroopan neuvostolla ei ole
suoranaista mahdollisuutta puuttua. Maa on tietenkin Valko-Venäjä. Olen
itse perehtynyt Valko-Venäjän tilanteeseen useamman
vuoden ajan. Toimin viime vuonna muiden muassa Valko-Venäjän
alakomitean puheenjohtajana ja nyt uuden ad hoc -työryhmän puheenjohtajana
sekä myös Valko-Venäjä-raportoijana.
Tilanne on todellakin erikoislaatuinen, ja uskon, että useimmille
varmaan tuttu. Vaaleissa valittu epädemokraattinen johtaja
pitää maansa kahleissa estäen poliittisten,
taloudellisten ja kauppasuhteiden kehittämistä Euroopan
maiden kanssa. Valko-Venäjä toimi viimeksi maaliskuussa
vastoin Euroopan neuvoston tärkeitä perusperiaatteita,
kun se teloitti kaksi miestä. Päätös
panna toimeen kuolemantuomiot valitettavasti saa epäilemään,
onko Valko-Venäjän viranomaisilla aitoa halua
sitoutua poliittiseen vuoropuheluun Euroopan kanssa. Tämä on
se tämänhetkinen tilanne, josta lähden
liikkeelle, kun laadin Valko-Venäjän poliittista
tilannetta koskevaa raporttia. Nyt on vaikea arvioida, mutta olettaisin,
että saan raportin valmiiksi joskus ensi vuoden puolella.
Mutta on selvää, että maa, jossa toimeenpannaan
kuolemanrangaistuksia, ei kuulu Euroopan neuvoston jäseneksi.
Tässä esittelypuheenvuorossa en ole käsitellyt
kaikkia niitä aiheita, joita tuossa kirjassa on, joka näyttää ed.
Södermanilla olevan sylissä juuri, mutta uskoisin,
että siitä löytyy aiheita, jotka koskevat
lähes kaikkia eduskunnan valiokuntien toimialoja.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Hurskainen valtuuskunnan puheenjohtajana piti
erinomaisen katsauksen siitä, mitä Euroopan neuvosto
on tänä kertomusvuonna saanut aikaan. Minulle
kaikkein tärkeintä on kuitenkin se, että on
lopultakin paneuduttu minun mielestäni Euroopan neuvoston
tärkeimpiin tehtäviin elikkä siihen,
miten ihmisoikeuksia ja miten oikeusvaltioperiaatteita jäsenmaissa
toteutetaan, ja tässä suhteessa Euroopan neuvosto
on erittäin epäyhtenäinen.
Valitettavasti Euroopan neuvostossa on lukuisia maita, jotka
vähät piittaavat ihmisoikeuksista. Venäjällä esimerkiksi
ihmisoikeuksien puolustajia ja toimittajia on raporttien mukaan
murhattu enemmän kuin yhdessäkään
toisessa jäsenmaassa. Itse asiassa Venäjällä on
vuoden sisällä murhattu 13 ja muutamissa muissa
jäsenmaissa muutama.
Voisi kysyä tietenkin, miksi ihmeessä Euroopan
neuvostoon haluavat kuulua edelleenkin sellaiset maat, jotka vähät
piittaavat niistä arvoista, jotka ovat tälle järjestölle
pyhiä. Miksi ne ovat jäseniä? Sitä me
emme tietenkään tiedä, mutta meidän
tehtävänämme yleiskokouksessa ja järjestönä olisi
kuitenkin vaatia, että myös tähän asiaan
tulisi todella parannusta. Ja tätä ei ole nykyinen
Euroopan neuvoston johto pystynyt tekemään. Se
ei ole pystynyt olemaan riittävän tiukka, eikä myöskään
yleiskokous ole pystynyt olemaan riittävän tiukka.
Minä suuresti toivon, että uusi pääsihteeri
Jagland on toisenlainen, ottaa asiat sillä tavalla haltuunsa,
että hän uskaltaa ja pystyy sanomaan myös
niille maille, jotka vähät piittaavat meidän arvoistamme,
että nyt täytyy tehdä stoppi.
Kaksi minuuttia, herra puhemies!
Sinikka Hurskainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varmasti ed. Ukkola toki tietää tilanteen.
Venäjähän on Euroopan neuvoston jäsenmaa
ja on tarkkailun alaisena. Minun mielestäni on hyvä,
että se on mukana mieluummin kuin ulkopuolella, koska nyt
voimme monitoroida ja tarkkailla tätä ja vaikuttaa
Euroopan neuvoston raporttien kautta Venäjän toimintaan ja
ehkä parantaa sitä tulevaisuudessa, ja siellä on jo
tapahtunut jonkin verran kehitystä.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Ensin lyhyt
kommentti tähän äskeiseen Venäjä-kysymykseen. Juuri
näin, niin kuin täällä puheenjohtaja
Hurskainen sanoi, on tärkeämpi olla samoissa kammareissa,
ja siksi esimerkiksi jokaisessa yleiskokouksessa nyt on keskusteltu
esimerkiksi Georgian sodasta. Myöskin seuraavassa tullaan
keskustelemaan siitä. On ollut hyvin tärkeätä,
että Euroopan neuvostolla on kasvanut tällainen
eurooppalainen omatunto nimenomaan ihmisoikeuskysymyksissä,
ja näin pitää 60 vuotta vanhalla järjestöllä ollakin.
Mutta nyt kun samalla vietettiin myöskin Suomen jäsenyyden
20-vuotisjuhlia, sopii vaan tänä päivänä vähän
hämmästellä, vastako niin vähän
aikaa me olemme siihen perheeseen kuuluneet. Tuon jäsenyyden
olisi pitänyt varmasti tänä päivänä ajatellen
tapahtua jo paljon, paljon aikaisemmin.
Minusta on hyvin tärkeätä, että neuvosto
on kyennyt nostamaan hyvin monia ihmisoikeuskysymysten kannalta
aivan ydinkysymyksiä kuten maahanmuuttajien, etnisten vähemmistöjen
asema, oikeudet, kotouttaminen, ennen muuta rasismiin, etniseen
syrjintään kohdistuvat kysymykset ja esimerkiksi
romanien asema eri Euroopan maissa. Ne ovat aina olleet korkealla
asialistalla, samoin turvapaikanhakijoiden asema, pakolaisten tilanne,
maahanmuuttajanaisten asema jne. Mikä tärkeintä,
myöskin erittäin kipeät tavallaan lähihistorian
tapahtumien esille nostamiset poliittiseen keskusteluun kuuluvat
Euroopan neuvostolle keskeisellä tavalla. Nyt esimerkiksi
seuraavassa kokouksessa tulee olemaan jälleen esillä Ukrainan
nälänhätätapahtuma, joka täyttää selkeästi
suuren kansanmurhan mittasuhteet. Tämä tavallaan
tarkoittaa juuri silloin sitä, että neuvoston
rooli eurooppalaisena omanatuntona, joka käy myöskin
tärkeätä kansallista ja eurooppalaista
itsetilittävää keskustelua toisen maailmansodan
ja sitä edeltäviin ja sen jälkeisiin
tapahtumiin, toteutuu juuri siinä hengessä kuin
tuleekin.
Puhemies! Ihan lyhyesti käsittelen vielä näitä keskeisiä kysymyksiä,
jotka liittyvät sanan- ja ilmaisuvapauskysymyksiin, ja
esimerkin kautta viime vuonna tekemääni omaa raporttia,
joka koski yleisradiotoiminnan rahoitusta, joka on tällä hetkellä ajankohtainen
asia meillä Suomessa ja monissa muissakin Euroopan maissa,
koska sen lähtökohtanahan tietenkin on se, että julkinen palvelu
täytyy nähdä demokraattisen viestinnän eräänä keskeisenä kulmakivenä.
Se tarjoaa vapaat kanavat ja se tarjoaa silloin vapaan pääsyn myöskin
tiedonlähteille ja myöskin kansalaiskeskustelulle,
ja sen takia varallisuudesta, asuinpaikasta riippumatta on hyvin
tärkeätä, että me luomme edellytykset,
tasavertaiset edellytykset, julkisen palvelun yleisradiotoiminnalle
kaikissa maissa.
Tämähän on hyvin vanha traditio itse
asiassa, joka luotiin vuonna 1927 BBC:ssä, ja tämä englantilainen
malli on ollut myöskin pohjana meidän skandinaaviselle
mallillemme. Sen ydin on ollut aina täyden palvelun ohjelmisto
samalla hintaa kaikille asuinpaikasta, varallisuudesta riippumatta
koko maassa, mutta toinen ydin on ollut myös se, että tämä nykyinen
meidän mallimme, joka on puhdas lupamaksumalli eikä sitä rahoiteta
mainoksilla, takaa myöskin eräänlaisen suuren
riippumattomuuden, journalistisen riippumattomuuden, sananvapausnäkökulmasta
katsoen riippumattomuuden. Siksi ei ole niin yksinkertainen asia
heitellä erilaisia ajatuksia, että joo, pannaan
se budjettiin tai otetaan mainosrahoitusta tai jotakin muuta. Totta
kai näitä eri malleja on syytä miettiä ja
pohtia huolella, mutta kaikissa niissä maissa, missä nyt
budjettirahoitus on otettu käyttöön,
se on merkinnyt erittäin dramaattista julkisen palvelun
yleisradiotoiminnan alasajoa ja sen kautta ilman muuta heikentänyt
tavallaan tämmöisen demokraattisen median asemaa näissä asianomaisissa
maissa ja heikentänyt sen myötä sitten
myöskin esimerkiksi vähemmistöille suunnattujen
palveluiden tarjontaa. Siksi on hyvä mielestäni,
että Suomessakin tätä keskustelua aika
vakavalla tavalla nyt käydään tästäkin lähtökohdasta
käsin, koska sillä on sananvapauteen, ilmaisuvapauteen,
kansalaisten tasavertaiseen tiedonsaantiin liittyvä keskeinen
merkitys ja rooli.
Itä-Euroopan maissa on taas hieman erilainen traditio,
ja siellä julkisen palvelun toiminta ymmärretään
vähän eri tavalla. He ovat tottuneet siihen, jos
aletaan puhua julkisesta palvelusta, että se oli valtion
omistama, mutta myös valtion kontrolloima, niin kuin vanhoissa
kommunistimaissa se oli. Sen takia tätä ei pidä sekoittaa
sellaiseen järjestelmään, vaan lähteä siitä,
että sillä voi olla valtion rahoitteisuutta, sillä voi
olla yhteiskunnallinen vahva omistajuus, mutta se on aina toimituksellisesti
ja toiminnallisesti itsenäinen. Tämä on
koko sananvapauden ja julkisen palvelun idea.
Tätä keskustelua mielestäni on erittäin
tärkeä jatkossakin jatkaa ja laventaa tavallaan
sananvapauskäsitteen käsittelyä Euroopan
neuvoston piirissä myöskin koskemaan laajasti
digitaalisen median palveluja ja myöskin sitä kysymystä,
mihin ed. Ukkola täällä usein kiinnittää huomiota, eli
toimittajien kohtelua eri maissa. On erittäin huolestuttavaa,
jos — olikohan se nyt viime vuonna, kun näin tapahtui — pitkälti
toistasataa toimittajaa saa surmansa työtehtävissä.
Se kertoo kyllä tavattoman paljon niistä menettelytavoista,
miten pitkälle jotkut maat ovat valmiit menemään
estääkseen sananvapauden toteutumisen. Nämä ovat
niitä ydinasioita, joissa Euroopan neuvosto on hankkinut
minusta asemansa, ja erityisen tyytyväinen olen kyllä kertomusvuoden
osalta siihen, että Suomen valtuuskunta on ollut aktiivinen
useilla eri raporteillaan ja näkyvällä toiminnalla
myöskin komitea- ja salityöskentelyssä.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkanen sanoi aivan oikein, että Suomi
on ollut vasta 20 vuotta Euroopan neuvoston jäsenenä.
Ja se todellakin näkyy, että me olemme olleet
niin vähän aikaa. Se näkyy nimenomaan
näissä sananvapausasioissa. Me olemme saaneet
Euroopan neuvostossa tämän 20 vuoden aikana tai,
sanotaanko, viimeisen 10 vuoden aikana enemmän sananvapaustuomioita
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa kuin yksikään
toinen Pohjoismaa. Kukaan Pohjoismaa ei ole saanut niin paljon kuin
me. Jo ihan vastaikään tuli viisi sananvapaustuomiota
Suomelle Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa. Ehkä meidän
jossakin vaiheessa kannattaisi niin kuin omassa keskuudessammekin
herätä siihen, että jossain meidänkin
on syytä katsoa itseemme ja peiliin eikä pelkästään
moittia toisia. Meilläkin on erittäin paljon korjattavaa
meidän omassa sananvapauskäsityksessä.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meitähän on pidetty puhtoisena
maana myöskin esimerkiksi korruption suhteen. Nyt kuitenkin
on hyvä muistaa, että olemme saaneet myöskin
korruption osalta tämän Grecon osalta huomautuksia
liittyen vaikkapa nyt ajankohtaiseen puoluerahoitukseen, ja siksi
oli tämä puoluerahoitusta koskevan lainsäädännön
aikaansaaminen erittäin tärkeätä.
Vaikka se lähti kansallisista tarpeista, kansallisista
keskusteluista, se vastaa myöskin Euroopan neuvoston tuomioistuimen
antamiin huomautuksiin. Mutta olemme saaneet myöskin huomautuksia ihmisoikeuspolitiikkaamme,
jotka varsinkin ed. Söderman erittäin hyvin tuntee,
ja sekin pitää meidän ottaa vakavalla
tavalla. Näissä asioissa — sananvapaus,
ihmisoikeuksien toteutuminen tai sitten korruptio — emme
me ole niin puhtoisia, kuin usein tässä kansallisessa
keskustelussa haluamme nähdä. Siksi on hyvä,
että Euroopan neuvoston kautta tätä keskustelua
ja tukkapöllyä Suomen osalta myöskin
saadaan ja annetaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Näen kuitenkin, että Suomessa
olosuhteet ovat maailman parhaimmat hyvin monessa suhteessa myös
tämän tarkasteltavan aihepiirin osalta. Mutta
henkilökohtaisesti näen, että Euroopan neuvoston
tehtävä kansalaisoikeuksia, kansanvaltaa, demokratiaa
puolustaessaan on ennen muuta suuri rauhan rakentajan tehtävä,
luoda edellytyksiä ihmisarvon toteutumiselle ja sitä kautta
edistää rauhaa ihmisten kesken ja sitä kautta
valtioiden kesken. Toivon tässä suhteessa Euroopan
neuvostolle vaativassa työssä parhainta menestystä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Olen pahoillani, että ed. Laukkanen
poistui, koska olen hänen kanssaan aivan samaa mieltä,
että tähän Yleisradion rahoitukseen täytyisi
todella suhtautua vakavasti. Olen pahoillani, että tämä mediamaksu
torpedoitui emmekä me saaneet sitä voimaan, vaikka
mediamaksu olisi ollut pienempi kuin tv-maksu. Se oli huonosti myyty
kansalle ja sen takia se nyt on toistaiseksi haudattu, ja se on
erittäin valitettavaa.
Tämän Suomen valtuuskunnan kertomuksenhan
ed. Hurskainen, meidän puheenjohtajamme, selitti hyvin
ansiokkaasti, enkä palaa siihen mutta haluaisin kiinnittää eduskunnan
huomion erääseen toimielimeen, joka toimii täällä Euroopan neuvostossa,
ja se on Greco eli Group of States against Corruption, joka siis
perustettiin vuonna 1999, ja Suomi tuli siihen mukaan heti. Siinä on nyt
46 jäsenmaata ja yksi niistä on USA, joka ei ole
EN:n jäsen, mutta siihen otetaan muitakin mukaan. Siinä on
pysyvä sihteeristö Strasbourgissa, ja sitten sillä on
virkamiehiä, jotka suorittavat maatarkastuksia. Meille
Suomeen on tehty jo kolme maatarkastusta, ja viimeisessä tarkastuksessa
2007 tämä tarkastusryhmä esitti 17 toimenpidettä puoluerahoituksen
läpinäkyvyyden lisäämiseksi.
Nyt on huomioitava, että nämä maatarkastajat
eivät ole poliitikkoja vaan virkamiehiä, mikä on
erinomainen asia. Sitten kun me saimme nämä toimenpide-ehdotukset,
niin vuonna 2009:hän meille sitten tulikin uusi vaalirahoituslaki,
viime keväänä, ja sitten loppuvuodesta nämä tarkastajat
saapuivat uudestaan Suomeen ja katsoivat sitten, miten nämä heidän
vaatimuksensa ovat toteutuneet. Luettelen tässä muutamia asioita,
joista he sanoivat, että ne ovat toteutuneet vaalirahoituksen
suhteen ainoastaan osittain.
Nimittäin he toivovat tiheämpää raportointia, eli
meidän täytyisi nyt ensi vaaleissa todella ilmoittaa
tämä vaalirahoitus ennen vaaleja ja tämän
raportin mukaan jopa vaalien aikana ja heti sen jälkeen.
Luontoissuoritukset pitäisi ilmoittaa, paitsi ei talkootyötä.
Sitten pitäisi tunnistaa kaikki lahjoittajat. Pitäisi
tehdä tarkka lista siitä, kuka on lahjoittanut,
ja tunnistamattomia lahjoituksia ei saa ollenkaan vastaanottaa.
Sama lahjoittaja ei saa tehdä useita lahjoituksia saman vuoden
aikana, jotka ylittävät sen summan, mikä jää ilmoittamatta.
Sitten eturyhmien kuten ammattiyhdistyksien lahjoitukset tulee saattaa
läpinäkyviksi. Sitäkään
meillä ei ole tapahtunut. Sitten vaaditaan kunnollinen
tilintarkastus.
Kun nämä suositukset nyt otetaan ensi vuoden
vaaleissa käyttöön, niin silloin me noudatamme
tämän Grecon suosituksia.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Ensiksi haluaisin antaa tunnustusta tälle
Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan yleiselle kertomukselle.
Viimeksihän täällä ihmeteltiin
vähän, että mitä te oikein teette
siellä, kun se ei ilmene kertomuksesta. Nyt se on hyvin
seikkaperäisesti selostettu, ja siitä päätellen
te olette hyvin aktiivisia, mistä teille kuuluu kiitos.
Täällä ed. Ukkola puuttui näihin
sananvapautta koskeviin tuomioihin. Siinä on nyt kai ilmeisesti
ollut se tilanne, joka toivottavasti on muuttumassa, että Suomen
tuomioistuinten tapa perustella näissä sananvapausasioissa
on poikennut siitä, millä tavalla ihmisoikeustuomioistuin toivoo,
että niitä perusteltaisiin silloin, kun verrataan
toiselta puolelta esimerkiksi ihmisen kunniaa ja sananvapautta.
Näitä tuomioita on, niin kun ed. Ukkola kertoi,
tullut paljon ja liikaakin. Toivottavasti nyt korkeimman oikeuden
käytäntö tässä muuttuu
niin, että päästään
näistä eroon.
Mutta huomattavasti vakavampana kulkevat nämä tuomiot
ylipitkistä oikeudenkäynneistä. Niitä on
tullut Suomen jäsenyyden aikana jo yli 40, ja kuitenkin
on sovittu kymmeniä tapauksia ennen tuomiota. Se on todellinen
ongelma. Nyt tässäkin kertomuksessa kerrotaan,
että Eit:n 1 543 tuomiosta 9 koski Suomea. Näistä 8:ssa Suomi
todettiin syylliseksi. Minä arvioisin, että siinä on
enemmän näitä ylipitkiä oikeudenkäyntejä,
kun taas sananvapautta koskevia varmaan on joitakin. Nyt, kun te
liikutte siellä Euroopassa, eikö teitä rupea
hävettämään jo tämä Suomen tilanne?
Siis Suomihan saa huomattavasti enemmän tuomioita kuin
muut Pohjoismaat yhteensä.
Minun pitää nyt suoraan sanoen kysyä toinenkin
asia: Miten Suomea edustetaan siellä ihmisoikeustuomioistuimessa?
Onko siitä tullut teidän korviinne mitään?
Miten Suomi häviää niin tavattoman monta
tuomiota? Joskus on kysymys talousrikollisista, jotka ensin poliisitutkinnassa ovat
erittäin hankalia ja pitkittävät poliisitutkintaa,
sitten he kantelevat syyttäjästä ja hidastavat syyteharkintaa,
ja sitten he oikeudessa vielä valittavat niin kauan kuin
voivat. Sitten he menevät ihmisoikeustuomioistuimeen ja
saavat vielä korvausta. Minua on aina kiinnostanut se,
että onko teidän korviinne tullut mitään
siitä, miten siellä pärjätään.
Yleensähän on niin, että jos jonkin joukkueen
maali vuotaa, niin vaihdetaan maalivahtia. Minä en tiedä,
kenen tehtävä se on nykyisessä hallituksessa,
mutta kyllä ainakin tarvittaisiin vahvistusta tähän
Suomen puolustukseen, koska näitä tuomioita tulee
todella liikaa.
Sitten oli puhetta tästä Grecosta, joka on
tehnyt todella merkittävää työtä Suomessa.
Varmaan sen jäsenet eivät tienneetkään,
kuinka merkittävää työtä he
tekivät, emmekä mekään olisi mitään
tienneet, jos ei ed. Timo Kalli olisi aikoinaan antanut sitä lausuntoa,
josta kaikki alkoi. Tässä kertomuksessa selostetaan
jonkin verran Grecon huomautuksia, mutta siinä ei nyt selosteta
sitä kaikkein tärkeintä. Eli vuoden 2007
joulukuussa tehdyn suosituksen perusteella oikeusministeriö asetti
työryhmän, joka antoi mietintönsä vuonna
2009. Mietinnön numero on 16, otsikko lahjusrikokset, ja
siinä yritetään tehdä kaikki
ne muutokset niin, että Suomi voi irtaantua näistä varautumista
ja voi hyväksyä sitten sopimuksen lisäpöytäkirjan.
Ne pykälät, jotka ovat Pohjoismaille olleet hankalimmat,
koskevat vaikutusvallan väärinkäytön
palkitsemista ja vaikutusvallan kauppaamista. Nämä pykälät,
etenkin tämä toinen, tarkoittavat käytännössä sitä,
että tämmöinen Nova Groupin tapainen
toiminta muuttuisi rikokseksi. Tällä hetkellä tällainen
toiminta voi olla sitä osittain, jos tapahtuu lahjontaa. Nämä pykälät
ovat olleet Ruotsissa ja Tanskassa, niitä ei ole vielä hyväksytty.
Ne on hyväksytty Norjassa, Islannissa ja Virossa. Minä pitäisin kyllä hyvin
tärkeänä, että tuettaisiin ministeri Braxia
siinä, että ne lakiehdotukset saataisiin — ehkä tarkistettuna,
parannettuna — vielä tähän eduskuntaan
säädettyä ennen seuraavaa eduskuntavaalia
ja päästäisiin Grecon kanssa semmoiseen
tilanteeseen, että meidän suhteen tässä suhteessa
ei enää moitittavaa ole.
Sinikka Hurskainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Söderman kysyi täällä,
olemmeko me kiinnittäneet huomiota näihin asioihin,
että ihmisoikeustuomioistuimessa on niin paljon näitä suomalaisia,
voisiko sanoa, valituksia ja sitten päätökset
ovat olleet kielteisiä. Minun käsitykseni mukaan
ensinnäkään Suomen edustajat, jotka edustavat
siellä Suomea, eivät käsittele Suomen
asioita vaan juuri päinvastoin. Eli suomalaiset lakimiehet
eivät siellä Suomen asioita käsittele.
Tältä osin ei ole yhteyttä. Seuraavalla
viikolla, kun on Euroopan neuvoston kokous Strasbourgissa, olemme
jo sopineet, että tapaamme ihmisoikeustuomioistuimen edustajia
tiistai-iltana, ja tuolloin käymme tätä keskustelua,
(Puhemies: Minuutti!) ja saamme lisätietoa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minullekin oli suuri yllätys se,
että nämä Grecon suositukset vaalirahoituksesta
ovat toteutuneet ainoastaan osittain. Erittäin hyvä,
että ed. Söderman kiinnitti siihen huomiota. Kyllä meidän
nyt ihan vakavasti täytyy ottaa tämä lainsäädäntö käsiimme
ja korjata se. Eihän se nyt ole hyvä, että meillä olisi tämmöisiä korruptiolainsäädäntöpuutteita.
Sinikka Hurskainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En malta olla myöskään puuttumatta
siihen, kun ed. Söderman kehui valtuuskunnan jäseniä.
Mielelläni valtuuskunnan puheenjohtajana yhdyn tähän,
koska Euroopan neuvostossahan tarkkaillaan erittäin tarkasti myös
sitä, miten edustajat osallistuvat kokouksiin ja miten
he toimivat. Tässä aivan ylpeänä valtuuskunnan
puheenjohtajana voin sanoa, että Suomen valtuuskunta on
47 maan joukossa aina siellä kärkisijoilla kaikessa
osallistumisessa eli puheenvuoroissa, istunnoissa oloissa, raportoinneissa,
muissa vastaavissa tehtävissä. Eli Suomelta on
erittäin hyvä valtuuskunta Euroopan neuvostossa.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! On hienoa, että täällä edustajat
Laukkanen, Asko-Seljavaara ja Jacob Söderman ovat ottaneet
kantaa tähän suureen kysymykseen eli siihen, miten Suomen
korruptio on paljastunut, miten sitä tulee kitkeä,
ennakkoon ehkäistä, puutteelliseen lainsäädäntöön
ja siihen, että Euroopan neuvoston korruption vastaisen
työryhmän suositukset eivät ole täysin
toteutuneet Suomessa. Vaikka tämä vaalirahoituskorruptio
onkin kesken — jatkokertomukseen tulee varmasti uusia osia — niin eduskunnan
pitäisi varmasti tässä asiassa olla aktiivisempi,
kun vielä on koolla tämä eduskunta, jota
nämä väärinkäytökset
ovat koskeneet nyt viimeksi.
Arvoisa puhemies! Meillä kansanedustajilla, jotka emme
osallistu tähän Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan
toimintaan, on kuitenkin nyt käsissämme huomattavasti
informatiivisempi asiakirja kuin aikaisemmin, ja täällä on
mielestäni aika hienosti tuotu nyt tämä Suomen
valtuuskunnan toiminta esiin. Täällä on
myös jäljennetty pidetyllä kielellä puheenvuoroja,
muun muassa valtuuskunnan puheenjohtajan kansanedustaja Hurskaisen
puheenvuoro. Tässä on siis, niin kuin ed. Söderman
täällä totesi, otettu vaarin siitä,
mitä aikaisemmin on kritisoitu, eli tästä informaatiopuutteesta
on päästy.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Viime päivien uutiset ovat olleet
häpeäksi suomalaiselle poliittiselle järjestelmälle,
ja otin puheenvuoron siinä vaiheessa, kun ed. Söderman puhui,
ja olen täysin samaa mieltä, että nuo
Grecon suositukset vaalirahoituksesta olisi toteutettava sataprosenttisesti
ja Nova Groupin tapaiset organisaatiot olisi perusteltua todeta
laittomiksi.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä viimeisessä korruptiomietinnössä,
jota nyt siis valmistellaan, lakiesitykset ovat lakiteknisesti vaikeita
asioita.
Toinen on se, että kansanedustajalle olisi samat korruptiosäännöt
kuin virkamiehelle. Millä tavalla kansanedustajan erityinen
rooli otetaan huomioon, se pitäisi tietysti täsmentää.
Ja toinen vaikea asia on sitten nämä kaksi uutta
rangaistustyyppiä eli vaikutusvallan kauppaaminen tai vaikutusvallan
väärinkäytön palkitseminen,
jotka ovat hankalia kirjoittaa. Tämähän
on aiheuttanut sen, että jos minua nyt oikein on informoitu,
keskustan ryhmä ja kokoomuksen ryhmä on antanut hyvin
varauksellisen lausunnon tästä, ja nyt etsitään
sitten parempia muotoja. Toivoisin, että kun täällä ed.
Asko-Seljavaara hyvin kauniisti puhui tästä, että kertoisi
myös ed. Raville, että olisi kyllä kansainvälisesti
tärkeää nyt, että saataisiin
se esitys sellaiseen kuntoon, että päästäisiin
tästä varautumasta eroon.
Keskustelu päättyi.