3) Hallituksen esitys viimeisenä eläkelaitoksena
työeläkejärjestelmässä toimivaa
eläkelaitosta koskevaksi lainsäädännöksi
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen esitys
viimeisen eläkelaitoksen periaatteesta on erittäin
pitkään odotettu uudistus ja poistaa päällekkäistä,
voi sanoa, byrokratiaa. Myöskin voi sanoa, että se
lisää tätä kautta myöskin
kansalaisten oikeusturvaa. Tässä mielessä on
ollut ilo päästä käsittelemään
esitystä.
Valiokunnan käsittelyssä pääkohta
hallituksen esityksessä on ollut niin itsestäänselvä hyväksyttäväksi,
että oikeastaan se ei aiheuttanut mitään
suurempaa tuskaa. Mutta sen sijaan käsittelyn yhteydessä,
kun nostettiin asetuksen tasolta lain tasolle periaatteita, joita
noudatetaan silloin, kun työkyvyttömyyseläkkeen
hakija halutaan lähettää työeläkelaitoksen
puolelta esimerkiksi lääkärintutkimuksiin,
mielenkiintomme kohdistui siihen, onko lain teksti a) täsmälleen samassa
muodossa kuin asetuksessa ja b) onko mahdollista jossain määrin
korjata tai jopa parantaa tekstiä siitä, mitä se
on ollut asetuksen aikana. Tämä läpikäynti
johti sitten valiokunnassamme hallituksen esityksestä poikkeavaan
kannanottoon ja päätökseen, jota nyt
esitetään hyväksyttäväksi.
Sanamuoto tulee nyt hieman muuttumaan ja sinne halutaan tällä muotoilulla
turvata se, että työkyvyttömyyseläkettä hakeva
henkilö ensinnäkin pääsee tämmöiseen
arviointiin, mutta myöskin se, että eläkelaitos
on valmis myöskin eräisiin kustannuksiin osallistumaan
tältä osin.
Se, mikä poistettiin hallituksen esityksestä,
oli se, että ei voida enää määrätä raukeamaan
hakemuksen käsittelyä sellaisesta syytä,
että selvityksiä ei ole hankittu riittävästi.
Nähtiin, että on ihan normaali hallintomenettelylain
mukainen prinsiippi, että päätökset
voidaan tehdä siitäkin huolimatta, että pyydettyjä selvityksiä ei
ole kohtuullisessa ajassa saatu. Näin tässäkin
tapauksessa voidaan menetellä.
Arvoisa puhemies! Minulla ei oikeastaan ole mitään
syytä pitemmin jäädä esittelemään
tätä hallituksen hyvää esitystä tällä kerralla.
Toivon, että se tulee mutkattomasti täällä hyväksytyksi.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän asian käsittely
on sopivaa jatkoa edelliselle asialle, koska tässä puhutaan
juuri työkyvyttömyyseläkkeiden myöntämiskäytännöstä.
Kuten valiokunnan puheenjohtaja totesi, itse hallituksen esitys
ei aiheuttanut suurtakaan kritiikkiä, mutta ei tätä nyt
aivan hyvänäkään kaikin osin
voi pitää.
Kun puhutaan viimeisen laitoksen periaatteesta, tämä viimeinen
laitos on se, jossa työnantajalla on vakuutus, kun puhutaan
työntekijän viimeisestä työsuhteesta,
elikkä se työeläkelaitos, jossa viimeisen
työsuhteen vakuutus on ollut, ratkaisee asian kaiken pitkänkin
ja monenkirjavankin työhistorian jälkeen. Näinhän
on yksityisellä puolella jo tapahtunut, että kaikki
eri eläkelaitokset eivät käsittele vaan
seuraavat sen viimeisen laitoksen periaatetta tai päätöstä.
Nyt tämä ulotetaan myöskin julkiselle
sektorille elikkä valtion ja kunnan puolelle.
Tämä ei ole aivan mutkaton juttu. Sen takia myöskään
esitys ei ole mutkaton. Ehdotan, että jos jollain edustajalla
sattuu olemaan tämä esitys käsillä,
yrittäkääpä lukea niitä pykäliä ja
yrittäkääpä ymmärtää,
mitä tässä nyt muutetaan ja mitä tarkoittaa,
että viimeinen laitos päättää ja milloin
se viimeinen laitos päättää tämän,
koska siellä on poikkeuksia, että viimeinen laitos
ei suinkaan aina päätäkään
vaan tietyissä tilanteissa viimeinen laitos ja sitä edellinen
laitos neuvottelevat keskenään.
Se raja, milloin neuvotteluihin päädytään,
on aivan keinotekoinen. En nyt muista sitä markkamäärää,
oliko se työeläkkeen määrä jotain
4 779 markkaa tai jotain sinnepäin. Jos on kysymys
tätä suuremmasta eläkkeestä,
oliko se juuri niin, että sitten neuvotellaan, ja jos on
pienemmästä, ei tarvitse neuvotella. Tämä raja
on niin alhainen, että aika usein näihin neuvotteluihin
kuitenkin sitten joudutaan. Mikä vaara siinä on?
Nimenomaan esimerkiksi se, että yksityinen eläkelaitos
voikin kieltäytyä. Vaikka julkinen laitos elikkä Kuntien eläkevakuutus
tai Valtiokonttori olisi sitä mieltä, että eläke
pitäisi myöntää, yksityinen
työeläkelaitos voikin sitten sanoa, että eipäs
myönnetäkään.
Miksi tähän on tämmöinen
neuvottelu tehty? Työkyvyttömyysmääritelmäthän
ovat erilaiset. Julkisella sektorilla periaatteessa on paljon parempi
työkyvyttömyysmääritelmä,
koska se on ammatillinen työkyvyttömyys. Tosiasia
on se, että tänä päivänä — rohkenen
sanoa aivan puhujakorokkeelta suoraan — sitä ammatillisen
työkyvyttömyyden käsitettä ei
aina havaitse niistä päätöksistä,
jotka julkisella puolella tehdään, erityisesti
niistä, mitä Kuntien eläkevakuutus tekee.
Minulla on esimerkki, joka auditoriossa esiteltiin. Kun kysymyksessä on
lastenhoitaja, hänen pitäisi osa-aikaisesti pystyä työskentelemään
lastenhoitajan työssä. On aivan ilmiselvästi
osoitettu, että näin ei ole. Siitä huolimatta
eläkettä ei ole myönnetty.
Käytännössä on siis menty
tilanteeseen, että myöskin julkinen sektori vetää varsin
kireää linjaa. Itse asiassa oma kokemukseni on
se, että Kuntien eläkevakuutus vetää kaikkein
kireintä linjaa. Sieltä on kaikkein vaikein saada
eläkettä, ja ihmiset joutuvat kaikkein kohtuuttomimpaan tilanteeseen,
vuosien taisteluun eläkkeestään. Tälläkin
hetkellä on sellaisia ihmisiä, jotka ovat olleet
työssä viimeksi vuonna 88, lukuisia, jotka ovat
olleet 91, 92, ja vielä enemmän niitä,
jotka ovat viimeksi olleet työssä 94, 95, 96,
mutta eläkettä ei ole myönnetty.
Mitä heidän toimeentulolleen on tapahtunut? Yleensä heillä on
sairauspäivärahan jälkeen ansiosidonnainen
päivärahakin päättynyt ja sen
jälkeen puolison tulojen vuoksi on vielä puoli
vuotta saanut työmarkkinatukea, sitten on oltu jo monta
vuotta nollamarkalla. Jos on niin onnellinen tilanne, että henkilö on
täyttänyt 55 vuotta, työmarkkinatuessa
ei noudateta tarveharkintaa ja silloin tämä henkilö on
päässyt 2 000 markan nettotulolle. Mutta
kun usein esimerkiksi työkyvyttömyys ja työstä pois
jääminen on tapahtunut joskus 45 vuoden iässä,
niin kun hän sitten täyttää 60
vuotta, hän ei saa työttömyyseläkettä.
Yksilöllisen varhaiseläkkeen ehtoja hän
ei täytä, koska hänellä ei ole
tulevan ajan oikeutta jne. Väliinputoaminen tapahtuu jokaisessa
vaiheessa, jossa se ylipäänsä on mahdollista.
Ainoaksi mahdollisuudeksi tällaiselle henkilölle
jää 65-vuotiaana vanhuuseläke. Arvaatte,
että jos on esimerkiksi 45-vuotiaasta ollut työkyvyttömänä, ei
ole kyennyt tekemään työtä,
eläkkeestä on vain puolet jäljellä.
Nämä ovat todella kipeitä kysymyksiä.
Joka päivä kansanedustajat saavat näistä tietoa.
Ed. Taipale on vastikään julkaissut kirjan kaikkein vaikeimmassa
tilanteessa olevien henkilöiden asemasta. Meillä kaikilla,
useimmilla ainakin, on lukuisia esimerkkitapauksia siitä,
miten vaikeaan tilanteeseen ihmiset joutuvat. Sen vuoksi eläkkeiden
myöntämiskäytäntöön
tulisi saada aivan selkeästi vielä merkittäviä parannuksia.
Ministeri Perhon johdolla työtä tehdään,
mutta täytyy sanoa, että nyt olemme kaksi vuotta
tämän eduskunnan aikana odottaneet tuloksia ja
vielä niitä ei ole paljon nähty. Ehkä hän
kertoo jotain siitä, missä mennään.
Tästä esityksestä totean vielä jatkona
sille, mitä valiokunnan puheenjohtaja totesi muutoksista,
että mehän nimenomaan, kun hallitus esitti asetuksesta
nostettavaksi 10 b §:n lakiin perustuslain edellyttämällä tavalla,
paransimme pykälää, ja se oli hyvinkin
tärkeä muutos. Monet eläkkeen hakijat,
juuri hylkypäätöksen saajat, kritisoivat
sitä, että eläkelaitos voi määrätä lääkärin, mihin
he kustannuksellaan lähettävät potilaan. Itse
olen pitänyt tätä jo nykyisellään
aika hyvänä. Se on mahdollistanut sen, ja yleensä eläkelaitokset
ovat olleet joustavia eivätkä ole määränneet
lääkäriä vaan potilas on saanut
valita itse, kenelle psykiatrille hän esimerkiksi menee,
kun eläkelaitos lupaa maksaa lääkärissäkäynnin. Mutta
on myös vastaavanlaisia esimerkkejä, että yliopistosairaalan
klinikan kahden lääkärin lausunnot eivät
kelpaa ja vakuutusyhtiö pyytää kolmannelta,
joka sanoo, että tämä ei ole työkyvytön,
ja eläkettä ei myönnetä, tai
tämä ei johdu tapaturmasta, niin kuin minun mainitsemassani asiassa.
Joka tapauksessa valiokunnan muutos on parannus. Valiokunnan
perusteluista haluan vielä lukea yhden kohdan, jota pidän
erittäin tärkeänä. Toivon, että ministeri
Perho omalta osaltaan huolehtii, että asia käytännössä alkaa
toimia, koska tämä perustuu nimenomaan TELin 10
c §:ään, joka on ollut noin viisi vuotta
voimassa, mutta sitä ei tältä osin vielä ole
sovellettu. Valiokunta edellyttää edelleen hylkypäätösten
perustelujen parantamista, minkä ongelman kimpussa ministeri
Perho parhaillaan työskentelee. "Perustelujen riittävyyteen
ja avoimuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota
päädyttäessä hylkäävään
ratkaisuun. Hakijan kuuleminen vielä ennen hylkäävän
päätöksen antamista olisi omiaan lisäämään
hakijan oikeusturvaa."
Siis hakijaa tulisi kuulla ennen hylkäävän
päätöksen antamista. 10 c §:n
mukaan näin pitäisi mielestäni tehdä,
mutta näin ei tehdä. Vasta siinä vaiheessa,
kun on annettu hylkypäätös ja lähdetään
tekemään valitusta ja kun eläkelaitos
antaa siitä lausunnon, pyydetään myöskin
henkilöltä kannanottoa. Mutta ennen kuin hylkypäätös
annetaan, pitäisi neuvotella hakijan kanssa ja häntä hoitavan
lääkärin kanssa. Esitämme myös,
että olisi hyvä, että asiantuntijalääkärin
ratkaisun perustelut voitaisiin hakijan suostumuksesta saattaa myös
hoitavan lääkärin tietoon. Tästä on myöskin
auditorion seminaareissa puhuttu, koska monet hoitavat lääkärit
ovat erittäin huolissaan siitä, miten heidän
potilaitansa eläkeasioissa on kohdeltu.
Loppuyhteenvetona valiokunta toteaa, mihin voin myöskin
päättää oman puheenvuoroni,
että muutoksenhakujärjestelmässä tulisi
kaiken kaikkiaan lisätä avoimuutta, jolloin myös
mahdollisuuksia yhtenäiseen ratkaisukäytäntöön
edistetään.
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen viittasi ongelmiin, jotka
liittyvät työkyvyttömyyseläkehakemusten
hylkäämiseen. Tällä alueella
on todella tehty valmistelutyötä ja ohjeistusta
juuri sen suhteen, että työkyvyttömyyseläkkeen
hakijan oikeusturva paranisi muun muassa siinä suhteessa,
että hänelle paremmin perusteltaisiin syyt, miksi
hänen hakemuksensa on tullut hylätyksi.
Haluan tässä yhteydessä muistuttaa
myös oikeusministeriön asettamasta sosiaalivakuutusasioita
ja ylipäätänsä muutoksenhakuelimien
kokoonpanoa tutkivasta toimikunnasta, jossa selvitellään
jääviyskysymyksiä, jotka ovat olleet
vahvasti esillä, kun on kysymys vakuutuslääkärien edustuksesta
muutoksenhakuelimissä. Myös näiden lausuntojen
sisältöjä ollaan parantamassa ja antamassa
ohjeita, minkälaisilla lausunnoilla ylipäätänsä eteenpäin
hakemuksia viedään. Samoin tiettyjen sairausryhmien
osalta, joiden kohdalla diagnosointi on ollut hankalaa, on tehty
selvitystyötä, joka on osaltaan varmaan yhdenmukaistamassa
käytäntöjä.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Stenius-Kaukoselle, että hallituksen
esitys on todella hyvä ja oikean suuntainen, sillä työntekijän
kannalta on erittäin tärkeää,
että yksi eläkelaitos korvaa koko työelämän
ajalta eläkkeet ja perii sitten muilta eläkelaitoksilta,
jos on useampi työsuhde. Keskittäminen on tässä minusta
kaikkein tärkeintä.
Yleensä työeläkejärjestelmä minusta
on Kristuksen aikuinen sillä tavalla, että meidän
työeläkejärjestelmämme ei ole
eurooppalainen. Sitä mielestäni pitäisi
uusia ja mieluummin puhtaalta pöydältä,
koska eläkejärjestelmä on niin monivaiheinen,
moniulottuvainen tällä hetkellä, että tavallinen
ihminen ei saa siitä mitään selvää.
Hannu Aho /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minusta tämä järjestelmä,
että kokonaisvastuu eläkkeen myöntämisestä selkiintyy,
on ihan hyvä. Mutta ihan käytäntöön:
Tänä päivänä tulee
liian paljon vastaan käytännössä niitä tosi
tilanteita, joissa lääkärinlausunnot
ovat jollakin tavalla niin ristiriitaisia, ettei hyväksytä hoitavan
lääkärin lausuntoa, kun päätöstä tehdään.
Minusta tässä on niin suuri vääryys
yksityistä henkilöä kohtaan, että silloin, jos
on suuria ristiriitoja, olisi ehdottomasti kuultava henkilökohtaisesti
eläkkeen hakijaa. Tästä on käytännön
esimerkkejä, jotka lyövät rajusti korville
ihmisarvoa ihan kertakaikkisesti.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin hallituksen esitys
viimeisestä eläkelaitoksesta työeläkejärjestelmässä on aivan
ymmärrettävä ja hyvä hallituksen
esitys ja toivottavasti menee nopeasti eteenpäin, niin
kuin näyttää. Tämähän
on itse asiassa lähes teknisluontoinen asia. Tämä ei
puutukaan millään lailla itse ratkaisukäytäntöihin
eikä muuhun eläkejärjestelmän
sisältöön. Tämä oikeastaan
kuvastaa, miten vaikeita nämä asiat meillä Suomessa ovat,
sillä tätä pientä viimeisen
eläkelaitoksen periaatetta on tiettävästi
suunniteltu noin 20 vuotta ennen kuin se nyt saadaan realisoitua. Miksi
näin on? Sitä voi jokainen meistä ehkä mielessään
sitten miettiä. Mutta halusin sanoa tämän
meidän hallituksen esityksemme ohi muutamia muita asioita,
koska täällä yleisesti myöskin eläkelainsäädäntöön,
eläkepolitiikkaan, ratkaisukäytäntöön
haluttiin puuttua.
On aivan oikein, että sitä yritetään
hyvin tehokkaasti uusia, niin kuin muutamat edustajat tänäänkin
täällä ovat vaatineet. Eilen kuulimme kyselytunnilla,
että kolmikantaperiaatteella on tarkoitus Suomen eläkejärjestelmä saada
luotettavaan ja pysyvään mutta täysin
uudenlaiseen asentoon. Toimitusjohtaja Kari Puron työryhmähän
on siinä avainasemassa. Siihen tosin liittyy sellainen
pikantti yksityiskohta, johon oikeastaan pyytäisin, että ministeri
vastaisi täällä. Minulla henkilökohtaisesti
on sellainen käsitys, että toimitusjohtaja Puron
työryhmä ei ole sosiaali- ja terveysministeriön
varsinaisesti nimittämä. Se voi olla pelkkä muodollisuudelta
tuntuva väite, mutta siinä on myös sellainen
viisaus sisällä, että jos ministeriö nimittää,
silloin ministeriö valvoo, saa määräaikaisesti
raportin ja pystyy olemaan mukana tämän eläkejärjestelmän
rakentamisessa. Jos näin ei ole, silloin tämä työryhmä voi
vähän itsenäisemmin tehdä työtään.
Silti se turvautuu kolmikantaperiaatteeseen, sen tiedän,
mutta olisi hyvä, että tästä saisi
varmuuden, miten tämä työ aikanaan on
lähtenyt liikkeelle.
Ratkaisukäytännöstä vielä koskien
työkyvyttömyyseläkkeitä tai
muita yksilöllisiä varhaiseläkkeitä,
mitä tahansa näistä vaihtoehdoista, haluaisin,
arvoisa puhemies, huomauttaa siitä puolesta, että tässä maassa
ratkaisukäytännön mukaan noin 80 prosenttia
niistä eläkeanomuksista, jotka järjestelmään
laitetaan, tulee hyväksytyiksi. Tämä meidän
salimme on täynnä huolta näistä noin
20—25 prosentista, jotka hylätään
syystä tai toisesta. On tietysti aivan oikein, että pyritään siihen,
että ketään ei hylätä väärin
perustein. Mutta tämä järjestelmä toimii
Suomessa niin tehokkaasti, että ikävä kyllä hylkäysperusteista aika
moni myöskin on kohdallaan. Anomukset eivät täytä niitä lainsäädännön
edellyttämiä vaatimuksia, mitä niiden
pitäisi täyttää. Samaten myöskään
terveyskriteerit eivät täytä niitä kriteerejä,
joita näiltä asioilta vaaditaan. Muun muassa tätä taustaa
vastaan se, että hoitavan lääkärin
lausunto semmoisenaan aina hyväksyttäisiin, on käytännössä usein
mahdotonta, jos esimerkiksi lausunnossa lukee, että käsittääkseni
henkilö on työkyvytön, mutta sitä millään
lailla ei perustella. Mielipiteellisesti näihin asioihin
ei voi suhtautua vaan tiukan asiallisesti ja huolelliseen tutkimukseen
ja arviointiin perustuen. Yleisellä tasolla sanoisin, että meidän
eläkejärjestelmämme kestää kansainvälisen
vertailun erittäin hyvin tässä kaikessa.
Se ei tarkoita sitä, että järjestelmä ei joskus
tee vääriä päätöksiä,
mutta valitusoikeus taas turvaa sen erittäin hyvin.
Jääviydestä sanoisin sen, että se
on nykyaikana tullut esille. Tiettyyn rajaan asti ilmeisesti suomalainen
asiantuntijajoukko kestää sen, että meillä jääviyden
säännöt kiristetään
aika tiukalle. Mutta jossain kulkee raja, jonka jälkeen
meillä ratkaisijoina toimivat ihmiset, jotka eivät
ole niiden asioiden varsinaisia asiantuntijoita. Henkilökohtaisesti
en haluaisi, että näin pitkälle tässä mennään.
Sikäli haluaisin tässä jääviyskeskustelussa
vain jäitä hattuun, että siinä molemmat osapuolet
huomioitaisiin asiallisella tavalla. Se on paras tapa turvata oikeat
eläkeratkaisut niin, että jokainen potilas saa
semmoisen eläkepäätöksen, jonka
hänen terveydentilansa, hänen elämäntilanteensa
ja hänen kokonainen sosiaalivakuutustilanteensa siinä tilassa
ovat aiheuttamassa. Täytyy muistaa, että esimerkiksi
tietyissä eläkemuodoissa ikä on yksi
edellytys, jotta tietylle eläkkeelle pääsee,
vaikkapa osa-aikaeläke tai yksilöllinen varhaiseläke.
Vaikka kaikki muut syyt täyttyisivät, jos ikäkriteeri
ei täyty, ei silloin semmoiseen järjestelmään
voi päästä mukaan. Muun muassa tämmöisiä seikkoja
halusin, arvoisa puhemies, liittää tähän
eläkekeskusteluun.
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin Puron työryhmän
status: Se on epävirallinen työmarkkinaosapuolista
koostuva työryhmä, jossa käydään
alustavasti läpi periaatteellisia kantoja. Tämä työskentelytapa
on osoittautunut hyväksi sen tähden, että on
oikein ja kohtuullista, että maksajien edustajat, palkansaajat,
jotka maksavat työeläkemaksua, työnantajat,
jotka maksavat eläkemaksua, tulevaisuuden ratkaisuista
keskenään sopivat, päälinjoista.
Itse olen määräajoin luonnollisesti yhteydessä työryhmän
puheenjohtajan kanssa ja totta kai meidän virkamiehemme.
Viime kädessä tietenkin lainvalmistelu kuuluu
sosiaali- ja terveysministeriölle, jossa nämä yksityiskohdat
hiotaan.
Haluaisin hylkyasiaan myöskin puuttua. Hylkyjen määrä on
hyvin pitkään ollut samalla tasolla. Uskon, että suurimmaksi
osaksi hylyt ovat perusteltuja. On aina rajatapauksia. On erittäin
hankalasti määriteltäviä ja
diagnostisoitavia työkyvyttömyystilanteita ja
-tapauksia, joiden kohdalla on käytettävissä kaksiportainen
muutoksenhakujärjestelmämme, joka on
nimenomaan haki-joiden oikeusturvan takaamiseksi näin rakennettu.
Se, mitä parastaikaa tehdään, on
hoitavien lääkäreiden ja koko lääkärikunnan
yhtenäisen ratkaisukäytännön
ja lausunnonantokäytännön vahvistaminen,
jotta päästäisiin nimenomaan siihen, että hakijoita
käsitellään tasavertaisesti.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Viimeisen eläkelaitoksen periaate,
kuten lakiehdotuksessa ja nyt mietinnössä todetaan,
on sinänsä aivan oikea. Se omalta osaltaan koordinoi
tätä hyvin hajanaista eläkevakuutuskenttää,
mutta tässä yhteydessä on samalla syytä todeta,
että yksi keskeinen koordinaatio poistettiin silloin, kun
kansaneläkkeen perusosasta luovuttiin ja tämä edes
yhden laitoksen yhteinen tarkastelu jäi pois. Se on nyt
mennyttä, ja siihen ei näytä olevan enää paluuta,
mutta todettakoon tämäkin epäkohta tässä yhteydessä.
Mitä tulee työkyvyttömyyseläkkeiden
myöntämisperusteisiin ja niitä seuraaviin
valitusmahdollisuuksiin, on syytä todeta, että hyvin
monen asiantuntijan mukaan yleensäkin sosiaalivakuutuslaitostemme
ja eläkelaitostemme päätösten valituksen
ensimmäinen aste ei täytä puolueettomalle
oikeudenkäynnille asetettavia vaatimuksia. Tämä ei
koske yksistään asiantuntijalääkäreitä,
vaan myös muilta osin elinten kokoonpanot ovat monelta
osin sellaisia, että jäsenillä on aivan
selkeät intressit eläkelaitoksen päätöksiin. Näin
ollen voidaan katsoa, että tältä osin
todella tarvitaan merkittävä remontti, ja tietääkseni
sosiaali- ja terveysministeriön toimesta onkin asetettu
työryhmä tai toimikunta, joka tätä asiaa
selvittää.
Parannustahan on viime aikoina siinä mielessä tapahtunut,
että esimerkiksi eläkkeenhakijalla on nykyisin
oikeus saada asiantuntijalääkärin antama
lausunto nähtäväkseen, jos hän
haluaa, ja tällä tavalla hän voi tietysti
ottaa kantaa asiaan, mutta kokonaisuudessaan kansalaisten oikeusturva
eläkekäsittelyssä vaatii erittäin
merkittäviä parannuksia, sillä vaikka,
niin kuin ed. Akaan-Penttilä totesi, hylkäysprosentti
on 20, jokainen hylkäysprosentti on 100 prosenttia tämän
yksikön kohdalla. Häntä ei auta yhtään,
vaikka muut saavat, jos hän itse ei saa oikeudenmukaista
eläkepäätöstä.
Päivi Räsänen /skl:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan käsittelyn yhteydessä todellakin
suurin huomio kiinnittyi tähän samaan asiaan,
joka on täälläkin herättänyt
eniten keskustelua, eli työkyvyttömyyseläkkeiden
myöntämiseen liittyviin ongelmiin, vaikka itse
asiassa hallituksen esitys ei varsinaisesti tuonut tähän
seikkaan muutosta. Työkyvyttömäksi itsensä kokevan
henkilön on usein vaikea ymmärtää sitä,
miksi hänen hakemuksensa on hylätty, vaikka hänellä saattaa olla
useidenkin lääkärien puoltavia lausuntoja.
Valiokunnassa oli asiantuntijana kuultavana henkilö liitosta,
jonka nimen muistelen olleen Vakuutusongelmaisten liitto, mutta
jostakin syystä — huomasin nyt — mietinnön
asiantuntijalistasta on jäänyt tämä pois.
Aivan erityisesti hän tietysti otti esimerkkitapauksia
esille.
Varmasti eläkelaitoksissa ratkaisut tehdään useimmiten
aivan asiallisesti, mutta ongelmaksi jää se, että perustelut
hylkypäätökselle eivät ole riittävän
selkeitä niin hakijan kuin hoitavan lääkärinkään
suuntaan. Sen vuoksi valiokunta ehdottaa, että hakijan
kuuleminen ennen hylkäävän päätöksen
antamista olisi säännönmukainen toimenpide,
ja myös sitä, että asiantuntijalääkärin ratkaisun
perustelut hakijan suostumuksesta saatettaisiin myös hoitavan
lääkärin tietoon, jolloin potilas ja
lääkäri voivat keskustella asiasta tarkemmin.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Useat puhujat ovat kiinnittäneet
tässä keskustelussa huomiotansa lääkärinlausuntojen
tasoon ja niiden luotettavuuteen. On jälleen ihmetelty
sitä, ettei potilaan henkilökohtaisesti tutkineen
lääkärin lausunnolle anneta aina ratkaisevaa
merkitystä. Kun kansalaiset pyritään
asettamaan keskenään yhdenvertaiseen asemaan,
on mielestäni ymmärrettävää,
että lääkärin, joka tutkii potilaan,
pitäisi kirjoittaa oma lausuntonsa siten, että toinen
saman alan ammatinharjoittaja ymmärtää lausunnon
sisällön samalla tavalla, kuin kirjoittajakin
on sen tarkoittanut ymmärrettäväksi.
Tällöin, kun potilaan terveydentilasta viestitetään oikea
viesti, ei synny väärinkäsityksiä,
joista tässä keskustelussa on ollut koko ajan
puhetta.
Ed. Räsänen kiinnitti minusta lopussa ihan
oikeisiin asioihin huomiota, mutta toisaalta mielestäni
kaikkein paras järjestelmä olisi se, että keskussairaaloitten
yhteydessä on toimikunnat, jotka kokonaisvaltaisesti tutkivat
potilaan. Verbaalinen viesti on ongelmallinen. Viesti välittyy
aina ehkä hieman toisessa muodossa kuin asianomainen lähettäjä on
tarkoittanut. Siksi tulee väärinkäsityksiä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä ehdotus kaiken
kaikkiaan on hyvä siinä mielessä, jotta
nyt päästään periaatteessa yhden luukun
järjestelmään. Ihmisen ei tarvitse tehdä monia
hakemuksia eikä käydä paperisotaa, vaan asia
hoituu suoraan sieltä viimeisestä yhtiöstä, mistä hakee.
Kun viimeisestä työpaikasta periaatteessa jää eläkkeelle
ja hakee sieltä eläkettä, niin hoituu
sitä kautta koko paperisota ja säästyy ylimääräistä vaivaa.
Sitten on se juttu, mistä täällä on
käyty keskustelua ja otettu kantaa lääkärinlausuntoihin.
Minusta on kuitenkin monia tapauksia, joita itse olen katsonut työhuoneessanikin,
joissa on erikoisspesialisti antanut lausunnon, hyvin perustellun
lausunnon, kuvannut ihmisen elämäntilanteen ja
todennut lausunnossaan, jotta henkilö on täysin
työkyvytön. Siitä huolimatta eläkelaitos
ei hyväksy tätä lausuntoa tai tee eläkepäätöstä sen lausunnon
perusteella. Se tuntuu kaikkein ihmeellisemmältä siinä mielessä,
jotta ei ole kyse siitä, mitä ed. Akaan-Penttilä totesi
puheessaan, jotta monesti ne lausunnot ovat perustelemattomia ja
sillä tavalla vajavaisia, jotta niistä ei käy esille
se tilanne, mikä ihmisellä sattuu olemaan.
10 b §:ssä todetaan, jotta eläkelaitos
voi määrätä henkilön
johonkin tutkittavaksi elikkä eläkelaitoksen määräämään
lääkäriin. Ja ihan hyvin siinä todetaan,
jotta pitää maksaa ne kustannukset, jos tämmöinen
määräys tulee, jotta ihmisen ei tarvitse
omalla kustannuksellaan tehdä sitä matkaa. Minusta
tähän sisältyy kysymysmerkki. Kun aikaisemmin
on puhuttu jääviydestä kaiken kaikkiaan,
niin kun eläkelaitos määrää tutulle lääkärille,
joka on eläkelaitoksen lääkäri,
niin voi kysyä, onko siinä myös tietyn
tyyppinen jääviys olemassa. Tekeekö lääkäri
puhtaasti tutkittavan ihmisen näkökulmasta tutkimuksen
ja aikanaan todistuksen vai tekeekö hän sen maksajan
näkökulmasta? Sen takia minä pidän
tätä pikkuisen arveluttavana, onko tämä sillä tavalla
hyvä ja asiallinen. En lähde tähän
mitään muutosesityksiä tekemään,
mutta aikanaan tätäkin varmasti joudutaan tarkistelemaan.
Minusta kuitenkin pitää sillä tavalla
katsoa kaiken kaikkiaan tämä asia, jotta jos on
erikoisasiantuntija, joka on ihmisen tutkinut jo jossakin muualla,
niin silloinhan hänen asiantuntijuutensa asetetaan kyseenalaiseksi.
Miksi jos joku vaikkapa Kuopion yliopiston dosentti tutkii ihmisen ja
toteaa, mikä tätä ihmistä vaivaa,
eläkelaitoksen lautakunta, mikä lautakunta sen
päätöksen tekeekään,
sanoo, että ei tämä olekaan riittävän
hyvä, vaan passittaa eläkelaitoksen lääkärille?
Siitä maksetaan sitten ihmiselle kilometrikorvaukset tai
maksetaan junaliput ja hän käy siellä,
ja eläkelaitoksen lääkäri toteaa,
jotta ei tämä niin paha juttu olekaan. Minusta
tähän liittyy ristiriitainen juttu. Jos eläkelaitoksen
lääkäri toteaisikin toisella tavalla,
niin siinä tapauksessa se Kuopion yliopiston dosentti ilmeisesti
ei ole ammattitaitoinen. Nämä ovat niitä iäisyyskysymyksiä,
jotka varmasti tulevat eteen.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voi olla kysymys siitä, että hän
on ammattitaitoinen, mutta ei ole tehnyt läksyjään,
ei ole esimerkiksi lukenut kriteereitä, mitkä missäkin
tapauksessa ovat eläkkeellepääsyn edellytykset,
ja muovannut lausuntoaan sen mukaisesti. Taikka sitten saattaa olla
kysymys yksinkertaisesti siitä, niin kuin eräs
korkeimman hallinto-oikeuden edustaja kerran sanoi, että lääkäritkin
ovat joskus tilannevaikutusalttiita eli eivät pysty sanomaan
yksinkertaisesti vastapäätä istuvalle
ihmiselle, että eivät sinun vaivasi edellytä vielä eläkkeellepääsyä.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. E. Lahtelan esimerkin voi sanoa aivan
hyvin myös positiivisesti. Tarkoitan sitä, että kun
Kuopion dosentti on lausunut jotakin ja paperi luetaan vakuutusyhtiössä,
niin voi olla niin, että siitä puuttuu toimintakykytesti
tai joku muu lisätieto, joka on jäänyt jostain
syystä pois. Se on ollut ehkä liian selvä Kuopion
dosentille, mutta hän ei ole kirjallisesti pistänyt
sitä paperille, ja asia joudutaan varmistamaan. Se ilman
muuta turvaa potilaan tilanteen paljon pitemmälle, koska
siinä on objektiivinen tarkoitus takana saada todellinen
potilaan toimintakyky esille ja peilata tätä tilannetta
eläkejärjestelmää vastaan.
Mitä enemmän tutkimuksia tehdään,
sitä paremmin se turvaa potilaan tilaa. Kysymys ei ole siitä,
että yritettäisiin osoittaa jotenkin se ensimmäinen
lausunnonantaja virheelliseksi, vääräksi tai
huonoksi toimijaksi. Ed. Lahtela minusta tässä mielessä ehkä vähän
tahtomattaan sanoi vähän väärin
päin tämän asian.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Jos tarkastelee ihan tavallisen kansalaisen
näkökulmasta tätä problematiikkaa,
niin siitä tulee varmasti semmoinen ajatus, kuin kuvasin
puhujakorokkeelta: tulee epäluulo siitä, jotta
se vaikuttaa, joka maksaa. Jos on vakuutusyhtiön nimeämä lääkäri,
niin silloin tulee sellainen ajatus, jotta onko siinä puolueellisuutta
mukana eli tekeekö hän ihan objektiivisesti tutkimuksen,
mitä edellytetään. Se tekee sen epävarmuuden.
Uskon, että jatkossakin tämä teettää näitä valituksia
vielä lisää. Epäillään,
että tässä on maksajan intressi mukana.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on minulle aivan uusi
ajatus, että epäillään sitä,
kun vakuutusyhtiö lähettää lisätutkimuksiin,
että sen lääkäri jotenkin sormeilee
niitä tuloksia sen takia, että yhtiö maksaa
viulut. Jos joku tätä Suomessa epäilee,
hänellä on täysi mahdollisuus, ed. E. Lahtela,
myös suorittaa kaikki tutkimukset omalla kustannuksellaan
ja toimittaa ne ratkaisuelimiin päätöstä varten.
Toivoisin, että tällä lailla ei sentään
ihan demagogisella tasolla sanottaisi näitä asioita.
Koko tämä vakuutusyhtiön velvoite suorittaa
lisätutkimuksia on kyllä potilaiden kannalta ja
heidän vaatimuksistaan syntynyt.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun olen kymmeniä vuosia ollut näitten
asioitten kanssa tekemisissä siviilielämässä,
ei tämä ed. Esa Lahtelan esittämä ajatus
ole millään tavalla uusi. Minusta tämä on
juuri se ajatuksenkulku, joka hyvin usein maallikoitten mielessä käy.
Siitä syystä meidän kaikkien, jotka tunnemme
asian — me olemme ed. E. Lahtelan kanssakin täällä useita
kertoja tästä keskustelleet vuosien mittaan — pitäisi
viedä tietoa perille eli sitä, että asianomaisten
lääkäreitten pitää keskenänsä sillä tavalla
viestittää, että he ovat yksimielisiä lopputuloksesta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä keskustelu on
erittäin tarpeellista, ja sen toistuminen, niin kuin ed.
Kokkonen totesi, osoittaa sen tarpeellisuuden eli sitä pitää jatkaa. Ed.
Akaan-Penttilä totesi, että 80 prosenttia eläkehakemuksista
hyväksytään. Se on aina tietysti pidettävä mielessä.
Varmasti olemme kaikki samaa mieltä siitä, että yksikin
niin sanottu väärä eläkepäätös
on liikaa. Kysymyksessä on henkilölle niin tärkeä asia,
kun puhutaan työkyvyttömyydestä ja työkyvyttömyyseläkehakemuksen hylkäämisestä.
Lakiehdotuksen 10 b §:ssä puhutaan hoito-
tai kuntoutussuunnitelmasta ja myös todetaan, että eläkelaitos
voi kuitenkin hyväksyä muunkinlaisen lääkärinlausunnon
kuin sellaisen, johon on liitetty hoito- tai kuntoutussuunnitelma.
Haluaisin tässä kohtaa viitata nimenomaan resursseihin ja
resurssipulaan. Täällä tuli puheenvuorossa esiin — taisi
olla ed. Kokkonen, joka viittasi keskussairaaloiden suorittamaan
kuntoutustutkimukseen. Tällainen kuntoutustutkimusyksikkö on
kaikissa sairaanhoitopiireissä, mutta usein pienimmissäkin
sairaanhoitopiireissä on ainoastaan yksi lääkäri,
joka on nimetty tähän tehtävään.
Hänen mahdollisuutensa käsitellä useampia
hakemuksia ja tutkimuskohteita ovat hyvin rajalliset siitä huolimatta,
että hänellä on mahdollisuus käyttää muita
erikoisaloja, kuten esimerkiksi fysiatriaa, asiantuntijana.
Näin ollen on hyvä, että pykälä on
tässä muodossa. Tässä olen samaa
mieltä kuin ed. Stenius-Kaukonen, että eläkelaitoksen
mahdollisuus omalla kustannuksellaan lisätä tutkimuksia
on aivan paikallaan. Itse en kyllä sinänsä ihan
aiheellista — voiko sanoa luuloa, en sano epäluuloa — siis
luuloa, jonka ed. Esa Lahtela totesi, jaa sikäli, että kyllä eläkelaitokset
ovat hyvin joustavalla tavalla lähettäneet asiakkaita,
potilaita, jatkoselvittelyyn. Voisi sanoa, että ne ovat
liian vähänkin käyttäneet omia
tutkimuslaitoksiaan, enemmän minä sitä kritiikkiä esittäisin.
Vakuutuslaitosten omien järjestelmien pitäisi
olla ehkä kehittyneempiä ja ainakin enemmän
käytössä.
Tyypillinen potilashan on sellainen, että hänellä on
noin 30 cm:n paksuinen pino papereita, erilaisia päätöksiä,
lukemattomia lääkärinlausuntoja, jotka,
arvoisat kansanedustajat, ovat kyllä spesialistien ja asiansa
osaavien lääkäreiden kirjoittamia. Nämä kädessään
hän tulee vastaanotolle ja sanoo, että asia ei
ole edennyt. Itse myöskin noin 25 vuoden kokemuksen perusteella
olen vakaasti sitä mieltä, että ongelma
on se, että kun potilaan ja henkilön anomus on
kerran tullut "lopullisesti" hylätyksi, sitten asiaa on
todella vaikea enää kääntää.
Lopullisuudella tarkoitan sitä, että se on käynyt
valitusasteikon lävitse. Vaikka uudelleen asia pannaan
vireille ja aikaa on kulunut ja on tullut mukaan uusia tautidiagnooseja,
tilanne ei helposti etene. Juuri tässä olen samaa
mieltä kuin ed. Akaan-Penttilä, että pitäisi
juuri ennen kuin tehdään niin sanottuja lopullisia
päätöksiä käydä todellakin
potilaan asiat kunnolla lävitse. Tässä mielessä tutkimusten määrää ei
todellakaan pidä rajata vaan pitää katsoa
asiat mahdollisimman pitkälle.
Nythän ollaan menty siihen suuntaan, että depressiodiagnoosi
on noussut sellaiseksi ratkaisevaksi syyksi, jonka jälkeen
myönnetään työkyvyttömyyseläke.
Tuki- ja liikuntaelinsairaus ja jokin muu saattaa olla se todellinen
syy, mutta kun aikansa potilasta on pyöritetty valitusprosesseissa,
syntyy depressio, masennus, ja sen "avulla" ikään
kuin päästään eläkkeelle.
Tämä ei tietenkään voi olla
oikea tapa hoitaa asioita. Jotkut tautinimikkeet, kuten fibromyalgia,
ovat tällä välin tulleet hyväksytyiksi
ja niiden kohdalla on edetty. Painotan samaa asiaa, minkä ed.
Räsänen toi omassa puheenvuorossaan esille; on
edelleenkin esimerkiksi Vakuutusongelmaiset ry:hyn järjestäytyneitä kansalaisia,
ja heidän asiansa ovat pahasti kesken.
Lopuksi, puhemies, haluan todeta, että kyllä uskon,
että ministeriössä ollaan tämän
asian kanssa tosissaan. Ministeri Perhohan on henkilökohtaisesti
osallistunut ed. Stenius-Kaukosen mainitsemiin seminaareihin, joita
eduskunnassa on työkyvyttömyyseläkekäytäntöjen
merkeissä pidetty. Näin ollen asia on tärkeä,
keskustelu siitä on tärkeää.
Uskon, että tässä pystytään
etenemään.
Vielä se huomio, että on niinkin, että lääkäreillä on
vastuu tehdessään B-lausunnon. Sen pitäisi
olla analyyttinen, siinä pitäisi myös
osoittaa se yhteys, mikä työkyvyttömyydellä on
niiden työtehtävien suorittamiseen, jotka asianomaisella
potilaalla on suoritettavanaan. Tämä työtehtävien
ja fyysisen ja psyykkisen terveydentilan välinen suhde
jää valitettavasti usein huomiotta.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusasen monipuoliseen puheenvuoroon oikeastaan
lisäisin vain sen, että yksi oleellinen lausunnonantajapaikka
ei ole tullut keskustelussa vielä ollenkaan ilmi. Se on
työterveyshuolto, jossa ollaan kaikista lähinnä ihmistä ja
potilasta ja työntekijää ja jossa tiedetään
pitkältä ajalta hänen terveystietonsa
ja monet muut seikat. Onneksi sen on vakuutusjärjestelmä huomannut
ja sinne erityisesti suunnataan toimintaa, jotta saataisiin lisäinformaatiota.
Ed. Tiusanen otti mielenterveysongelmat esille. Minusta meidän
koko eläkejärjestelmämme yksi tosi iso
ongelma on, miksi meillä 38 prosentissa tehtävistä myönteisistä eläkepäätöksistä diagnoosina
on psykiatrinen diagnoosi. Sen takana on jotakin, mitä ei
ole pystytty vielä täysin selvittämään.
Se on itse asiassa minusta suurempi ongelma kuin hylkyprosentit.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Olen myös hyvin pitkälti
samaa mieltä useimmista asioista kuin ed. Tiusanen. Totean
vain, että oma kokemukseni on se, että kun ihminen riittävän
pitkään pyrkii työkyvyttömyyseläkkeelle,
hän kyllä sinne pääsee riippumatta
siitä, onko tuo tie käyty myös valitusasteissa
loppuun saakka. Usein ihmisten kannattaisi myös havaita
se, ettei välttämättä ole viisasta
viedä muutoksenhakutietä loppuun. Kun ja jos on
tullut uusia vaivoja, niin voihan olla, että hän
pääseekin eläkkeelle saatuaan uusista
vaivoistaan asianmukaisen lääkärintodistuksen.
Ennen oli aika tavallista, että potilas ei halunnut psyykkistä diagnoosia.
Minusta on hyvä, että ne on nyt alettu hyväksyä myös
laajemmin, enkä pidä sitä erityisen ongelmallisena
sinänsä, niin kuin ed. Akaan-Penttilä.
Yleiskeskustelu päättyy.