1) Hallituksen esitys laiksi sähköisen viestinnän
tietosuojalain muuttamisesta
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Välillä Euroopan unionissa
tehdään virheitä kuten kaikessa lainsäädännössä.
Yhden virheen Euroopan unioni teki antaessaan tunnistamistietojen
tallentamista koskevan direktiivin. Sen virheen kanssa meidän
on nyt elettävä ja laki säädettävä,
vaikka tällaisia lakeja ei saisi missään
tapauksessa säätää.
Lain lähtökohtana on kerätä viranomaisia
varten tietoa kaikista kansalaisista, ei vain rikoksesta epäillyistä.
Tämä lähtökohta on ristiriidassa länsimaisen
demokraattisen yhteiskuntakäsityksen kanssa. Lain taustalla
oleva direktiivi on annettu, jotta ihmisille syntyisi vaikutelma,
että EU toimii terrorismia vastaan. Todellisuudessa tämä laki
ei ehkäise terrorismia mitenkään. Terroristit voivat
edelleen käyttää esimerkiksi nettisähköpostia,
prepaid-liittymiä, freenettiä ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Kasvi, täällä on jälleen
sellaista hälinää, joka ilman muuta häiritsee
merkittävällä tavalla tämän istunnon
pitoa ja ed. Kasvin puheenvuoron käyttämistä.
Olkaa hyvä, rauhoittukaa! — Ed. Kasvi, olkaa hyvä!
Kiitän, puhemies! — Terroristit voivat siis
edelleen käyttää esimerkiksi nettisähköpostia,
prepaid-liittymiä, freenettiä, skypeä,
meseä, irkkiä, usenettiä, vertaisverkkoja,
niiden kautta kulkevan tietoliikenteen tunnistetiedoista kun ei tallenneta
tämän lain perusteella bittiäkään.
Erityisesti koko systeemin vesittää se, ettei
yhteisötilaajien tarvitse tunnistetietoja kerätä,
ja hyvä niin, sillä palvelua saattaa ylläpitää esimerkiksi taloyhtiön
isännöitsijän poika, jonka pitäisi
sitten suojata keräämänsä tiedot
muun muassa itseltään.
Rikollisia tämä laki saattaa kuitenkin hyödyttää.
Tunnistetiedot ovat nimittäin hyvin arvokkaita identiteettivarkaille
ja roskapostittajille. Nämä tietokannat tulevat
varmuudella olemaan eri maissa hyökkäysten kohteena.
Direktiivi ei vaadi säilyttämään
tunnistamistietoja kuin 6 kuukautta. Ihmettelen jälleen
kerran, miksi esityksessä on päädytty
12 kuukauteen. Riskit tunnistetietojen vuotamiselle ja väärinkäytölle
ovat sitä suuremmat, mitä kauemmin tietoja säilytetään.
Usko tietoturvan aukottomuuteen on ollut lainvalmistelussa vahva.
Onneksi valiokuntakäsittely toi tähän
lakiin selvän parannuksen hallituksen esitykseen nähden.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnössä esitetään, että tallennettuja
tietoja saa käyttää ainoastaan pakkokeinolain
televalvonnan edellytyksiä koskevassa kohdassa määriteltyjen
rikosten selvittämiseen. Pääsääntöisesti
nämä rikokset ovat sellaisia, joista voi saada
neljä vuotta vankeutta. En voi kuin ihmetellä,
miksi hallituksen esitys oli näin räikeästi
ristiriidassa pakkokeinolain kanssa.
Valiokunnan mietinnön mukaan viranomaiset eivät
siis voi käyttää tietoja esimerkiksi
rikosten ennaltaehkäisyyn, kuten lain perustelutekstissä edelleen
väitetään, direktiivin ajatuksena kun
on se, että meitä kansalaisia tulee voida valvoa
jo ennen kuin me teemme rikoksen. Poikkeuksena tästä on
tietenkin terrorismin valmistelu, jota tutkittaessa televalvonta
on nykyisenkin lain mukaan laillista.
Valiokunnan esittämää tiukennusta
on vastustettu erityisesti tekijänoikeusjärjestöissä,
jotka ovat halunneet kansalaisten tietoliikenteestä kerättävät
tiedot omaan käyttöönsä tehdäkseen omaa
esitutkintaansa. Tekijänoikeusjärjestöille jää kuitenkin
edelleen mahdollisuus saada käyttöönsä teleyritysten
omaa liiketoimintaansa varten tallettamia tietoja, valitettavasti.
Mielestäni rikosten tutkinta kuuluu viranomaisille. Sitä vastuuta
ei tule luovuttaa asianomistajille.
Lisäksi haluan kiinnittää huomiota
jälleen lakiesityksessä käytettyyn käsitteeseen
ems-palvelu eli enhanced media service. Kyseistä termiä ei nimittäin
käytetä missään muualla kuin
tämän lain takana olevassa EU-direktiivissä ja
siitä johdetuissa dokumenteissa. Ainakaan sähköisen viestinnän
tietosuojalaissa ems-palvelun käsitettä ei ole
määritelty lainkaan, vaikka sitä käytetään
muun muassa lain 14 a §:ssä. Kuka teistä,
arvon kansanedustajat, tietää, mitä tietoja
operaattoreiden tulee tämän pykälän
perusteella kerätä talteen? Minulla ei ainakaan
ole siitä harmaintakaan aavistusta, koska en tiedä,
mikä ems-palvelu ylipäätään
on.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan nostaa esille vähän
periaatteellisemman kysymyksen. Esityksen mukaan tallennusvelvoite
ei nimittäin koske viranomaisten käyttämiä tietoverkkoja. Kansalaisten
oikeusturvan kannalta olisi kuitenkin perusteltua säilyttää nimenomaan
nämä tiedot, vaikka mitään muuta
ei sitten kerättäisikään. Tämän
lain puitteissa kansalaisilla ei siis ole mitään
keinoa valvoa viranomaisten tietoliikennettä, vaikka viranomaiset
saavat haltuunsa tiedot kansalaisten tietoliikenteestä.
Minusta tämä avaa pelottavia tulevaisuudennäkymiä.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lakihan tuli EU:lta
valmiina direktiivinä, ja siinä mielessä meidän
oli todellakin otettava tämä vastaan ja käsittelyyn.
Säilytysvelvollisuushan ei koske kuitenkaan viestin sisältöä vaan tietoa
siitä, kuka on soittanut ja lähettänyt
viestin. Ymmärrän toki ed. Kasvin kritiikin kansalaisten
oikeusturvan ja yksilönsuojan kannalta, ja sen takia valiokunnassa
käytiin erittäin kriittinen keskustelu siitä,
mikä tämä säilytysaika on. 12 kuukautta
on aika pitkä aika. Myös operaattorit ovat olleet
erittäin kriittisiä tämän ajan
suhteen, ja sinnehän saatiin se näkökohta,
että tämän uudistuksen toimivuutta sekä säilytettävien
tietojen käyttötarvetta ja säilytysajan
pituutta arvioidaan säännöllisin väliajoin.
Jos tämä aiheuttaa selviä loukkauksia
ihmisten oikeusturvaan ja yksilönsuojaan, niin totta kai
tähän täytyy palata.
Mutta kyllä minäkin näen yleisesti
ottaen kaikki tällaiset jo etukäteen ihmisiä leimaavat tarkistukset
ja tietojen säilyttämiset tietyllä tavalla
riskinä. Niitä pitää aina kriittisesti
arvioida yksilönsuojan kannalta. Toisaalta EU:ssa on tämä linja
nyt otettu, ja Suomikin on siinä mukana.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiehdotus on saanut
alkunsa syksyllä 2001 Belgian EU-puheenjohtajakaudella,
eli tässä on ollut hyvin monta vuotta aikaa käydä julkista
keskustelua ja selvittää näitä kriittisiä näkökohtia.
Ed. Kasvi viittasi mielestäni erittäin ansiokkaasti
siihen, että tämän tyyppiset lait usein kumpuavat
siitä, että lainsäätäjät
niin EU-tasolla kuin kansallisestikin haluavat antaa semmoisen vaikutelman,
että kansainväliseen terrorismiin suhtaudutaan
vakavasti, mutta sitten ei tehdä kunnollisia hyöty—haitta-arvioita
siitä, mihin näillä määrätyillä toimenpiteillä todellisuudessa joudutaan
ja päädytään.
Tässä on vielä sellainenkin kysymys,
että tästä aiheutuu Suomessa arvioiden
mukaan 5—8 miljoonan euron kustannukset ilmeisesti vuodessa.
Tämä on kuitenkin aika huomattava summa, ja tämäkin
pitäisi panna sinne haittapuolelle sen lisäksi,
että tässä on kysymyksessä kansalaisten yksityisyyden
suoja. On kuitenkin hyvä, että tietosuojasta eduskunnassa
vastaava hallintovaliokunta on omassa lausunnossaan todennut: "Tietojen
säilyttämisestä vakavan rikollisuuden
tutkinnalle, selvittämiselle ja syyteharkinnalle saatavan
hyödyn määrää sekä vaikutuksia
muun muassa yksityisyyden suojan kannalta tulee voida jatkossa arvioida,
jotta voidaan päätellä, onko tietojen
säilytysvelvollisuuden avulla päästy
tavoiteltuihin päämääriin."
Eli tässä nyt on aika iso vastuu kyllä sitten
seurata, mitä tästä kaikesta tulee. Mutta
on meillä ollut monta vuotta aikaa käydä tätä keskustelua.
Saksassahan on meneillään 34 000
kansalaisen joukkokanne tätä Saksassa säädettyä vastaavaa
lakia vastaan, ja siellä perustuslakituomioistuin tulee
lähiaikoina ottamaan kantaa siihen, onko tämä kyseinen,
hyvin saman kaltainen laki Saksassa Saksan perustuslain vastainen.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! On varmaankin syytä yhtyä ed.
Kasvin ja ed. Hautalan jossakin määrin kriittisiin
puheenvuoroihin, ja huomautankin, että liikenne- ja viestintävaliokunta
on käsitellyt huolella tätä asiaa
ja puoltaa nyt käsittelyssä olevan hallituksen
esityksen hyväksymistä pienin täsmennyksin.
Liikenne- ja viestintävaliokunta painottaa kansalaisten
perusoikeuksien turvaamiseksi, että tietojen säilyttämisen
ja käytön tekniset ja muut ratkaisut toteutetaan
siten, että muutos ei johda viestinnän osapuolten
tietosuojan vaarantumiseen tai teleyritysten asiakkaiden luottamuksen menettämiseen.
Teknologian nopean kehittymisen takia valiokunta pitää myös
tärkeänä, että tämän
uudistuksen toimivuutta yleensä sekä säilytettävien
tietojen käyttötarvetta ja säilytysajan
pituutta arvioidaan säännöllisin väliajoin.
Tämä on aivan selvää, sillä yhteiskuntamme
on muuttumassa yhä enemmän arjen tietoyhteiskunnaksi, jossa
kaikkialle ulottuvat verkot ja ympäristöön sulautuvat
tiedonkeruujärjestelmät koskettavat kansalaisia.
Tämä luonnollisesti tulee muuttamaan myös
oikeudellisia käsityksiä, ja erityisesti muutospainetta
on kansalaisten yksityisyyden suojassa ja tietosuojassa.
Toisaalta kyse on myös kansalaisten turvallisuudesta.
Viimeaikaisten valitettavien nuorten miesten katoamisten yhteydessä on
syytä kysyä, kenen etua nykyinen sähköisen
viestinnän tietosuojalaki ajaa. Tuntuu siltä,
että ei ainakaan poliisin, jonka tehtävänä on
selvittää katoaminen, eikä myöskään
kadonneiden omaisten. Lain pitäisi toimia rikosten ehkäisemiseksi
ja selvittämiseksi, mutta joissain näissä tapauksissa
se suojaa rikollista. Nykyisin edellytetään rikosnäyttöä, ennen
kuin poliisi voi selvittää teletunnistetiedot,
ja se tekee niin sanotun kunniallisen kansalaisen etsinnän
vaikeaksi. Kun tätä lakia seuraavan kerran tarkistetaan,
tulisi nämä seikat ottaa myös huomioon
vaarantamatta yleisesti yksityisyyden suojaa.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kasvin arvioon on kyllä syytä yhtyä.
Tämä on eräänlainen isoveli
valvoo -laki. Tätä asiaa käsiteltiin
myös perustuslakivaliokunnassa ja siellä todettiin,
että kuitenkaan ei saada tietää, onneksi,
viestin sisältöä vaan ne teletunnistetiedot,
joitten perusteella päästään
rikoksiin kiinni.
Toki näidenkin tietojen antaminen on yksilölle
vaarallista, mutta jotta voidaan puuttua vakavaan rikollisuuteen,
nämä tietenkin täytyy antaa. Perustuslakivaliokuntakin
sanoo omassa lausunnossaan, että tunnistetietojen säilyttämiseen
liittyy aina riskejä yhtä hyvin luottamuksellisen viestin
salaisuuden kuin henkilötietosuojan kannalta. Ja riskit
lisääntyvät sen mukaan, mitä kauemmin
näitä viestejä säilytetään,
elikkä tätä asiaa täytyy
jatkossa tarkistella, onko tämä säilytysaika
liian pitkä.
Toinen asia, johon, herra puhemies, haluaisin ottaa kantaa,
on ed. Virolaisen esiin ottama ongelma. Tämä on
todellinen ongelma. Ihmisiä katoaa nykyaikana jostain syystä aivan
määrättömästi, ja onnettomat
omaiset eivät kuitenkaan saa näitä teletunnistetietoja,
joiden perusteella voitaisiin paikantaa, missä tämä kadonnut
henkilö on aikaisemmin ollut, kun ei tiedetä,
onko hän kadonnut vai onko hän joutunut rikoksen
uhriksi. Tähän pitää kyllä saada
muutos jonkin toisen suomalaisen järjestelmän
perusteella.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Haluaisin tässä tarkentaa
ed. Ukkolalle sitä, että tässä laissa
sinällään ei tähän
prosessiin tule mitään uutta. Tälläkin
hetkellä meillä on olemassa muut lainsäädännöt,
joissa määritellään, millä perusteella
näitä teletunnistetietoja poliisi voi saada käytettäväkseen.
Tässä on kysymys siitä, että kun
tällä hetkellä teleyritykset säilyttävät
noin kolme kuukautta omia asiakaslaskutustietoja ja toisaalta asiakkaitten
näkökulmasta tietoja, niin tässä laissa
pidennetään tämä teletunnistetietojen
säilyttäminen yhteen vuoteen, joka mahdollistaa
sen, että vaikeissa rikostapauksissa poliisilla on mahdollisuus
pitemmältäkin aikajaksolta taaksepäin
katsottuna saada näitä teletunnistetietoja. Tässä laissa
ei millään tavalla puututa tähän
niin sanottuun tietosuojakysymykseen, joka tällä hetkelläkin
on olemassa tämän kolmen kuukauden (Puhemies: Minuutti
on mennyt!) tallennusperiaatteella, vaan tässä on
kysymys vain ajan pidentämisestä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Kansalaisen näkökulmasta
tämä on todella uusi askel kohti orwellmaista
yhteiskuntaa. Jos me ajattelemme rikollisia, niin tavalliset rikolliset kyllä osaavat
hyödyntää ja peittää jälkensä ja laittaa
sähköpostinsa osoitteista, joita ei tunnisteta.
Sen sijaan tavallinen kansalainen ei mieti tällaisia asioita.
Talouden näkökulmasta tarkasteltuna meillä syntyy
tästä uusi kustannuserä ja joku sen aina
maksaa ja tässäkin tapauksessa veronmaksaja. Tietosuojan
kannalta laki on joltain asteelta tietenkin arveluttava. Ja jos
pohditaan rikosten torjunnan ja estämisen näkökulmasta, voidaan
ehkä ajatella, että toivottavasti tällä sitten
saavutetaan niitä tavoitteita.
Toivon todella, että valiokunnan kannan mukaisesti
asiaa seurataan, ja toivottavasti lain avulla sitten todella saadaan
niitä rikollisia nopeammin kiinni ja mahdollisesti useampiakin
rikollisia.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On äärimmäisen
tärkeätä, että henkilöiden
turvallisuus pyritään takaamaan, ja 27 EU-maata
on sitä mieltä, että tarvitaan tehokkaampia
toimenpiteitä tämän päivän
maailmassa.
Tämähän on varsin hyvä esitys.
Perustuslakivaliokunta on kaksi kertaa antanut lausuntonsa asiasta,
ensin silloin, kun direktiivi oli käsittelyssä Euroopan
unionissa, ja meidän näkemyksemme otettiin varsin
hyvin huomioon, ja myöskin tässä yhteydessä olemme
tätä arvioineet ja lähetimme selkeän
viestin liikenne- ja viestintävaliokunnalle siitä,
että pitää olla kyseessä, kuten
toteamme, mahdollisuus saada tietoja vakavaksi rikollisuudeksi määritellyn
rikollisuuden tutkintaa, selvittämistä ja syyteharkintaa
varten. Ja kyllä tämä on selkeä ja
hyvä tarkoitus, ja nyt valiokunta on täsmentänyt
ehdotusta myöskin tällä tavalla, että tämä on
tarkoitus, ja varmasti tämä tulee toimimaan.
Myöskin aikoinaan direktiivivaiheessa tähän vuoden
aikaan otettiin kantaa ja todettiin, että se on siellä ylärajalla,
mutta vuosi on vielä hyväksyttävä ottaen
huomioon kuitenkin, että vakavasta rikollisuudesta on kysymys.
Ja kustannuksista: Yhteiskuntahan vastaa näistä kustannuksista
aika pitkälti, ja tältä osin voidaan
katsoa, että se ei ole kohtuutonta. Yhteiskunnan velvollisuus
on pitää huolta siitä, että ihmisten
turvallisuudesta pidetään huolta, ja se myös
maksaa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen eri mieltä edustajien
Kasvi, Ukkola ja Lauslahti näkökulman kanssa.
He näkivät tässä tällaista
isoveli valvoo -mentaliteettia ja näkivät tämän
uhkana ja riskinä kansalaisten oikeusturvalle. Minun mielestäni
on kummallista, että näissä yhteyksissä se
oikeusturva nähdään aina sen tekijän
kannalta, tässä tapauksessa jonkun näihin
tiedostoihin joutuvan kannalta. Pitäisi nähdä oikeusturva
myös tekojen kohteen, rikoksen kohteen, kannalta.
Tälläkin lainsäädännöllä pyritään
nimenomaan rikosten selvittämisen helpottamiseen ja tätä kautta
myös rikosten ennaltaehkäisemiseen. Ja tavallisten
kansalaisten etu ja oikeusturva paranee siitä, että on
helpompi selvittää rikoksia, on helpompi saada
konnat kiinni tekemisistään. Tämä hyvä tarkoitus
ei tietysti oikeuta mitä tahansa, ja totta kai ihmisten
tietosuojasta pitää pitää huolta,
mutta mielestäni ajattelu ei saa olla täysin yksipuolista,
vain yhdestä näkökulmasta asioita tarkastelevaa.
Mielestäni kuvaava esimerkki tällaisesta liioitellusta
yhden näkökulman edustamisesta oli tietosuojavaltuutetun
kannanotto, kun hän televisiossa sanoi, että hänen
mielestään on ongelma, jos poliisi voisi käyttää passin
hakemisessa saamiaan biotunnistetietoja, ymmärtääkseni
sormenjälkiä, johonkin muuhunkin tarkoitukseen,
kuten rikosten selvittämiseen. No, mikä ongelma
se on, jos poliisi on saanut passin hakijoilta talteen sormenjälkiä ja
sitten jonkun ruumiin vierestä, murhan uhrin vierestä,
löytyy vastaavat sormenjäljet, jos tämä sitten
helpottaa poliisia löytämään tämän
murhamiehen?
En ymmärrä, mikä tämä hysteria
silloin on, että poliisi voisi samoja sormenjälkiä käyttää myös
rikosten selvittämiseen. Eli näissä asioissa pitää olla
tasapainoa näiden (Puhemies: 2 minuuttia on mennyt!) eri
näkökulmien välillä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Tässä on painetta nyt debatointiin. Otetaan
lyhyt kierros, vain lyhyt on mahdollinen.
Jyrki Kasvi /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczille haluan kertoa, että myös
rikolliset pystyvät käyttämään
näitä tietoja hyväkseen, ja tässä on
juuri se ongelma, että mitä pidempään
ja mitä enemmän ihmisistä kerätään
tietoja, sitä suurempi riski on, että myös
rikolliset saavat ne käsiinsä. Tästä on
maailmalta paljon esimerkkejä. Esimerkiksi Kolumbiassa,
kun huumekartellin päämaja ratsattiin, sieltä löytyi
teletunnistetietojen seuraamiseen käytetty järjestelmä,
jolla Kolumbian huumekartellit seurasivat, kuka soittaa poliisille.
Ja miksi niin moni on huolissaan siitä, että me
olemme olleet hereillä historian tunneilla? Me tiedämme, kuinka
monessa yhteiskunnassa tilanne muuttuu ja hyvää tarkoitusta
varten kerättyjä tietoja käytetään
myöhemmin myös viranomaisten taholta kansalaisten
oikeuksien loukkaamiseen.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin toistanut ministeri Lindénille,
mitä sanoin tästä teletunnistetietojen säilyttämiseen
liittyen. Siihen liittyy aina riskejä luottamuksellisen
niin viestisalaisuuden kuin henkilötietojen suojan kannalta.
Tämä on suoraan perustuslakivaliokunnan lausunnosta.
Siinä, että aika on pidennetty yhteen vuoteen,
totta kai on jonkin verran riskejä. Perustuslakivaliokunnan
jäsenenä voin vaan sanoa, että tämä ei
ole aiheuttanut sitä, että tämä pitäisi
säätää vaikeutetussa säätämisjärjestyksessä.
Täytyy tunnustaa, että kun pidennetään
aikaa, niin riskit lisääntyvät.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti palautan mieleen vain sen, että eihän
tämä ole ensimmäinen kerta, kun tätä asiaa
käsitellään. Sitä direktiivihaarukkaa
on mietitty moneen kertaan, lähdetty minimistä liikkeelle,
tallennetietojen säilyttämisestä, ja
ne perustelut on moneen kertaan mietitty, ja niin kuin täällä kävi
ed. Sasin puheenvuorosta ilmi, perustuslakivaliokunta on ne pohtinut kai
jo pariinkin kertaan ja päätynyt siihen, että näin
on hyvä.
Ed. Ukkolalle totean, kun hän toi isonveljen tässä esille — tässä on
muuten mukana isotveljet, pikkuveljet, isotsiskot, pikkusiskot,
jotka muodostavat tämän yhteiskunnan, ja sen verkostosta
on kysymys ja suojelusta on myöskin kysymys — että tavallaan
hän oli jälleen oikeassa ja kokonaan väärässä.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri näin. Tässä on
kysymys siitä ajasta, niin kuin ministeri Lindén
sanoi, kauanko niitä säilytetään.
Käytäntöhän on ollut jo olemassa
rikosten selvittämisen auttamiseksi.
Vielä sen verran, että liikenne- ja viestintävaliokunta
halusi painottaa sitä, että tietojen säilyttämisen
ja käytön tekniset ratkaisut on toteutettava siten,
että muutos ei johda viestinnän osapuolten tietosuojan
vaarantumiseen tai teleyritysten asiakkaiden luottamuksen menettämiseen.
Ei teleyrityksilläkään ole suurta halua
lähteä ihmisten tietoja levittelemään,
koska tämä on myös kaupallinen kysymys
ja kustannuskysymys niille. Toki ainahan on olemassa virheitä,
niin kuin ed. Kasvi sanoi, voi sattua kaikenlaista tässä yhteiskunnassa,
jossa tämä tietojärjestelmän
suojajärjestelmä on niin haavoittuva, mutta siitä on kysymys
tässä. Ja totta kai täytyy ottaa esille myös
tämä yksilönsuojan kysymys, se on tärkeä kysymys.
Jo viime kaudella sitä käsiteltiin muun muassa
liikenne- ja viestintävaliokunnassa.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ehkä tässä selvin
asia, joka käy ilmi, on se, että liikutaan todella
harmaalla vyöhykkeellä, kun puhutaan teletunnistetiedoista
tai siitä, kenellä niitä on ja kuka niitä pystyy
käyttämään. Tuo, minkä ed.
Kasvi nosti esille, on aivan aiheellinen huoli, miten tulevaisuudessa
näiden kanssa menetellään.
Mutta sitten aivan aiheellinen huoli on se, mikä tässä on
moneen kertaan tullut esille: mitä yhteiskunta sitten voi
tehdä rikollisuuden torjumiseksi ja estämiseksi
tai rikollisuuden selvittämiseksi. Nyt liikutaan kyllä sellaisella
osa-alueella, että on erinomaisen hyvä, että eduskunnassa
sitä keskustelua käydään. Tämän
direktiivin pohjalta tehtyyn lainsäädäntöön
on kohtuullisen hankala enää tässä vaiheessa
vaikuttaa, niin kuin ed. Pulliainen sanoi. Se vaikuttamisen paikka
oli jo tuolla aiemmin. Nyt on tehty se, mitä tälle
itse asiassa voitiin tehdä: sitä korjattiin parempaan suuntaan.
Mutta nyt tästä eteenpäin tätä pitää seurata äärimmäisen
ja hyvin tarkasti, ettei siellä pääse
tapahtumaan niitä riskejä, joita tässä on keskustelun
aikana nostettu esille.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on syytä todeta se,
että kun annetaan tietoja viranomaisille tai kun niitä säilytetään
teleoperaattorin toimesta, on selvää, että pitää pitää huolta
siitä, että tiedot ovat vain viranomaistarkoituksiin
käytettävissä ja vain viranomaisten hallinnassa.
On vakava rikos, jos ne menevät jonnekin muualle. Suomi
on sellainen yhteiskunta, jossa voidaan aika hyvin luottaa siihen,
että tiedot pysyvät viranomaisilla, joten Kolumbiaa
on aika huono käyttää tässä yhteydessä referenssinä.
Mitä tulee sitten tunnistamistietoihin, ne eivät ole
millään harmaalla alueella, vaan, kuten perustuslakivaliokuntakin
toteaa, ne eivät ole luottamuksellisen viestin ydinalueella.
Se viestin sisältö on sitä ydinaluetta,
ja se vaan nauttii sitten taas suurempaa suojaa. Mutta tunnistetieto
on lievemmän suojan piirissä.
Mitä tulee tähän vuoden aikaan, tältä osin
voidaan sanoa, että nyt on hyvä katsoa kokemuksia, kun
tietoja on saatavissa, kuinka pitkältä ajalta niitä tarvitaan,
kun rikoksia selvitetään. Jos ei ole tarvetta
vuoteen, niin silloin on syytä lyhentää sitä aikaa,
koska siitä aiheutuu kustannuksia, mutta se nähdään
vasta kokemusten perusteella.
Heidi Hautala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu osoittaa
minusta hyvin sen, että siinä, mitä EU:ssa
päätetään, ja siinä,
miten nämä asiat sitten kansallisesti säädetään
voimaan, on aikamoinen etäisyys myöskin ajallisesti.
Tässä on kyse todellakin melkein 7—8
vuoden prosessista. Eikö nyt olisi aika, että Suomi
voisi ajaa sitten tämmöistä selvitystä,
että EU:n tasolla tehtäisiin tilinpäätös
siitä, miten tässä kansainvälisessä terrorisminvastaisessa
taistelussa on onnistuttu, mitkä keinot ovat olleet tuloksellisia
ja missä suhteessa taas sitten valitut keinot eivät
ole olleet erityisen älykkäitä? Minusta
tämmöisen selvityksen aika kyllä olisi.
Se täytyy, arvoisa puhemies, korjata, kun sanoin, että nämä kustannukset
tästä olisivat 5—8 miljoonaa euroa vuodessa.
Ne ovat investointikustannuksia, ja käyttökustannukset
ovat 10 prosenttia investointikustannuksista. Mutta tästä tulee
veronmaksajille taas lisää kuluja.
Ensimmäinen varapuhemies:
Olen merkinnyt nyt vastauspuheenvuorot edustajille Kallis, Heinonen,
Kaltiokumpu, jonka jälkeen sitten ministeri vastaa ministeriaitiosta.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sasi puhui henkilöturvallisuudesta
ja siitä, että pitää huolehtia
siitä, että henkilöturvallisuus pystytään
takaamaan. Ed. Alatalo puhui yksilönsuojasta.
Minulla ei ole mitään tätä lakiesitystä vastaan, eikä se,
mitä nyt sanon, liity välittömästi
tähän lakiesitykseen. Mutta haluan tuoda esille
sen, että pitää myöskin huolehtia
siitä, ettei henkilön maine kärsi. Viime
viikkoina ja kuukausina olemme huomanneet, miten tämmöisten
sähköisten tietojärjestelmien aikana
voidaan sähköisesti ja muutenkin välittää sellaisia
tietoja, jotka aiheuttavat suurta vahinkoa henkilöille.
Mutta kukaan ei puhu, ei ainakaan tässä yhteydessä ole puhunut,
henkilön maineen suojelemisesta, ja se on varmasti yhtä vakava
rikos kuin nämä muut rikokset.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tässä on
aivan oikea ratkaisu. Tässä ollaan puuttumassa
nimenomaan siihen ongelmaan, josta rikoksissa on kyse, eli rikosten
selvittämiseen ja siihen, että rikokset olisivat
entistä vaikeampia tehdä. Talousrikosten tutkinnat
ovat varsin pitkiä prosesseja, ja tuo vuosi on varsin perusteltu
aika siinä mielessä.
Enempikin olen huolissani, kun täällä isoveli on
mainittu, netin ennakkosensuurista. Se on aivan eri luokan kysymys.
Siinä puhutaan asiasta, jossa painetaan villaisella, unohdetaan
itse ongelma eikä puututa siihen aktiivisesti. Tässä puututaan
itse ongelmaan ja ollaan aktiivisesti tekemässä toimenpiteitä,
jotta rikoksen tekeminen on vaikeampaa. En pelkää,
että tämä aiheuttaa rehelliselle suomalaiselle
yhtään sydämentykytystä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
hyvää keskustelua yksilön oikeudesta
ja oikeusturvasta ja lainsäädännön
ja kansainvälisten säännösten
suhteesta siihen, mikä sinänsä on tärkeää. Mutta
sitä vähän ihmettelen, että täällä eduskunnassa
epäillään enemmän omia viranomaisia kuin
kansainvälisiä rikollisia. Sitä kannattaisi
vähän miettiä. Tässähän
on kysymys olemassa olevasta laista, jossa lisätään
vain säilytysaikaa, ei tallenneta viestin sisältöä,
vaan se, kuka on soittanut, koska on soittanut, ja näitä tietoja.
Tämän tiedon hyödyntäminen
ja tiedonsaantioikeushan perustuu sitten viranomaisten eri lainsäädäntöön,
muihin viranomaisille annettuihin lainsäädäntöihin.
Mielestäni, vaikka EU:sta tulee paljon monesti meidän
mielestämme turhankin tarkkaa säännöstelyä,
kyllä tässä kansainvälisen rikollisuuden
torjunnassa tämä on erittäin hyvä kehitys.
(Puhemies: Minuutti on mennyt!) Kysyn ministeriltä, millä tavalla
on varauduttu siihen, että viranomaiset pystyvät
hankkimaan nämä tiedot. Siis nämä kustannukset
ovat lähinnä ongelmana. Mistä viranomaiset
saavat rahat, joilla pystyvät sitten nämä kustannukset
maksamaan?
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä tässä korostaa,
niin kuin joissakin puheenvuoroissa on tullut esille, että tämä lainsäädäntö on
lähtenyt kansainvälisestä yhteistyön
tarpeesta vakavien rikosten selvittämiseksi. Näin
ollen EU-tasolla tätä on valmisteltu sisäministerien
johdolla. Alun perin tämä direktiivin sisältö,
johon tämä laki pohjaa, oli huomattavasti vaativampi
ja tiukempi. Suomen intensiivisellä työllä saatiin
aikaiseksi kuitenkin, sanotaanko, meidän näkökulmastamme ja
liittyen sitten muun muassa juuri tietosuojakysymyksiin siedettävämpi
lopputulos.
Todellakin tässä täytyy tunnistaa
se, mitä tarkoitetaan teletunnistetiedolla. Ed. Ukkolalle
olisin halunnut vielä huomauttaa, että tässä ei
todellakaan tallenneta viestien sisältöjä,
ainoastaan esimerkiksi tiedot siitä, kuka on soittanut,
kenelle on soittanut, kenelle sähköposti on lähtenyt.
Ei missään tapauksessa kysymys ole siitä,
että näitä viestien sisältöjä tallennettaisiin.
Toisaalta olennaista on tietysti myös se, miten näitä teletunnistetietoja
sitten saa käyttää. Siltä osin
meillä on olemassa lainsäädäntö siitä,
että oikeuden määräyksellä poliisi
voi saada ne käyttöönsä tutkiessaan
näitä vakavia rikoksia. Tältä osin
mielestäni meillä on hyvin tukeva selkäranka
tämän lain säätämiselle.
Ed. Kaltiokumpu kysyi, mistä sitten resurssit. Meillä on
ollut käytännössä se periaate,
että aiheuttaja maksaa. Kun näitä teletunnistetietoja säilytetään
nyt sitten pidemmän aikaa ja joudutaan tietojärjestelmiä uudistamaan
poliisia ja viranomaisia varten, niin lähtökohta
on ollut silloin, että poliisi maksaa sen, että nämä teletunnistetiedot
säilytetään. Valtion budjettiin sisäministeriön
pääluokalle on varattu resurssit vuosittain niin
tämän järjestelmän rakentamisen
kustannuksiin teleoperaattoreille kuin sitten vuosittaisiin käyttömenoihin.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.