2) Hallituksen esitys laiksi terveyden edistämisen määrärahasta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on terveyden edistäminen,
ja tämä hallituksen esitys, joka myös
nyt on käsittelyssä ilman ministerin läsnäoloa,
on jonkin verran tekninen luonteeltaan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle
siirretään tiettyjä tehtäviä terveyden edistämisessä.
Kaiken kaikkiaan terveyden edistäminen, johonka liittyy
tupakoinnin, alkoholinkäytön, vääränlaisten
elämäntapojen, haitallisten terveysseurausten
eliminointi, on tämän hallituksen esityksen sisältönä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta ottaa kantaa tupakointiin ja
nimenomaan kuvaa omassa mietinnössään,
että terveyden edistäminen rahoitetaan tupakkalain
mukaan määrätystä tupakkaverosta. Se
on ainoastaan 0,45 prosenttia veron arvosta. Mutta tähän
haluaisin, puhemies, kiinnittää huomiota, että tupakoinnin
terveysseuraamukset ovat satoja miljoonia euroja vuodessa. Tupakointi
lyhentää ihmisten elinikää oleellisella
tavalla. Tupakointi on ehkä kaikkein eniten terveyttä haittaava
väärä käyttäytymismuoto.
Siihen kuuluvat aivan samalla tavalla kaikki tupakkatuotteet, myös
nuuska, ja se on moniongelmallista. Se vaikuttaa verisuonistoon
heikentämällä verenkiertoa. Se lisää pahanlaatuisia
kasvaimia. Se lisää keuhkoahtaumasairauksia ja
pitkäaikaisia keuhkotulehduksia. Siis tupakointikielto
ja tupakoinnin vähentäminen ovat mitä tärkeimpiä terveystekoja.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Terveyden edistämisen määrärahat
ovat todella tärkeitä. Niillä on perinteisesti
vähennetty tupakointia ja päihdehaittoja, mutta
lakimuutoksen yhteydessä halutaan korostaa lisäksi
muita väestön terveyskäyttäytymiseen
liittyviä tekijöitä, kuten ravinnon ja
liikunnan merkitystä.
Terveyttä edistää myös se,
millaisia valintoja poliitikot tekevät esimerkiksi kaavoituksessa
ja lainsäädännössä.
Se, millaisen ympäristön luomme, on ratkaisevaa
ihmisten arjen käyttäytymisessä ja hyötyliikunnassa:
Onko hyvät edellytykset käyttää joukkoliikennettä?
Onko kunnolliset kevyen liikenteen väylät? Tuetaanko
kävelymatkan päässä olevia lähipalveluita,
kuten pieniä kauppoja?
Otetaan esimerkiksi työmatkaliikenne. Työsuhdeauto
synnyttää autoilevan elämäntavan.
On tutkittu tosiasia, että jos autolla mennään
töihin, niin sillä kuljetaan joka paikkaan. Silloin
jää kävely todella vähiin. Työsuhdeautoista
tulisi luopua ja satsata kaikki tuki joukkoliikenteen työsuhdelippuihin.
Kävely, pyöräily ja muut kevyen liikenteen muodot
tarjoavat huomattavia terveyshyötyjä. Kohtuullinen
määrä vähän rasittavaa
hyötyliikuntaa, kuten kävelyä, laskee
noin puoleen riskiä kuolla hengitys- tai verenkiertoelimistön
sairauksiin. Sopiva päivittäinen rasitus tukee
myös iäkkäiden liikuntakyvyn säilymistä.
Lopuksi haluan korostaa tasa-arvon lisäämistä terveyden
edistämistyössä. Väestön
terveyserot ovat polarisoituneet siten, että köyhimmät ovat
kaikkein sairaimpia. Tämä eriarvoistava kehitys
on pysäytettävä ja esimerkiksi työttömien työterveyshuoltoon
satsattava.
On siis paljon asioita, joissa voimme ennalta ehkäisevästi
vaikuttaa terveyden lisäämiseen. Vaikka tämän
lakimuutoksen aiheena olevat määrärahat
ovat todella tärkeitä, ei pidä unohtaa kaiken
muun politiikan merkitystä terveyden edistämisessä.
(Ed. Tiusanen: No ei tietenkään!)
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä käsitellään
nyt terveyden edistämistä erityisen rahoituksen
näkökulmasta. Terveyden edistämisen hankerahoitushan
on kohdentunut perinteisesti ennen muuta tupakan vastustamiseen
mutta myös päihteiden torjumiseen. Valistuskampanjat
ja muut hankkeet ovat sinänsä edelleen tarpeen,
mutta uskon kyllä, että vielä suurempi
merkitys esimerkiksi tupakoinnin vähenemisessä on
lainsäädännöllä. Eduskunta
on kiitettävästi viime vuosina säätänyt
esimerkiksi ravintola- ja työpaikkatupakoinnin rajoittamista koskevia
lakeja, joiden kautta on pystytty myös vaikuttamaan asenteisiin.
Koen, että pienempi merkitys on tällaisella terveyden
edistämisen rahoituksella, mutta sekin on kyllä edelleen
tarpeen.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esityshän
ei ole tekninen, vaan siinähän siirretään
nämä terveyden edistämisen määrärahat,
9,3 miljoonaa, pääasiallisesti hallinnoitavaksi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen, jonka saimme juuri perustettua
tämän vuoden alusta. Lisäksi me perustimme
Valviran, joka taas on terveyden ja hyvinvoinnin valvontaviranomainen.
Olen erittäin iloinen, että nämä laitokset
saatiin aikaan. Mutta toisin on tapahtumassa lääkealan
keskukselle, sillä siellä yhdistetään
tutkimus ja valvonta samaan laitokseen, ja se ei ole millään
tavalla mahdollista, koska siis tutkimusta vartenhan luvat annetaan
nimenomaan nyt tässä uudessa lääkealan
keskuksessa, samassa laitoksessa. Sehän on jäävi
antamaan lupia oman laitoksensa tutkimukselle.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Olin vähän yllättynyt,
että ed. Päivi Räsänen tavallaan
ehkä hivenen vähätteli sitä merkitystä, joka
tämmöisillä kohdevalistusmäärärahoilla
on. Jos meillä olisi vaikkapa alkoholin osalta samat rahat
käytettävissä alkoholin haitoista kertomiseen
kuin mitä alkoholin mainontaan tänä päivänä käytetään,
niin luulenpa, että maamme näyttäisi
aika toisenlaiselta.
Mutta sitten toinen asia. Joudun kiinnittämään
huomiota siihen, että jälleen kerran ministeriaitio
on kovin tyhjänä, kun käsitellään
hallituksen lakiesityksiä. Tämä on siis
ainakin neljäs kerta tällä viikolla,
jolloin ministerit eivät ole kiinnostuneet kuulemaan kansanedustajien
kommentteja. Rohkenen toivoa, että mahdollisesti arvoisa
puhemies voisi pääministerin kanssa keskustella,
onko hallituksella mahdollisuus suunnitella omia aikataulujaan niin,
että he ehtisivät olla paikan päällä eduskunnassa
silloin, kun lakeja säädetään.
Puhemies:
Tämä huomautuksenne otetaan varteen.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! En suinkaan vähättele terveyden
edistämisen kampanjointia, mutta tosiasia on kyllä valitettavasti se,
että vaikuttavuus on aika heikkoa. Esimerkiksi kouluterveyskyselyssä on
valitettavasti todettu, että koulussa annetulla päihdevalistuksella
ei ole minkäänlaista korrelaatiota sen suhteen,
millä tavoin koululaiset päihteitä käyttävät.
Silti on kampanjoitava ja on etsittävä sellaisia
tapoja edistää terveyttä myös
tämän hankerahoituksen kautta, jotka vaikuttavat.
Itse uskon, että esimerkiksi lasten ja nuorten kohdalla
vaikuttavampaa on kohdentaa kampanjointi lasten vanhempiin. Meillä ei
ehkä ole ollut riittävän hyviä keinoja edistää terveyttä näiden
kampanjoiden ja hankkeiden kautta. Mutta sen rinnalla tarvitaan
lainsäädäntöä niin
tupakan kuin alkoholin ja myös huumeiden kohdalla.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! 15 prosenttia lapsista, jotka ovat alaikäisiä,
saa tupakkatuotteet vanhemmiltaan, ja se on todella aikamoinen näyttö siitä,
että vanhempien sivistys- ja tietotaso ei ole kyllin hyvällä tasolla.
Siitä, mitä ed. Asko-Seljavaara totesi, ettei tämä ole
tekninen: Tarkoitin sillä, että tämä on, sanotaan,
hallinnollis-tekninen. Tämä ei lisää oleellisesti
rahaa, tai tämä ei tuo uusia keinoja. (Ed. Asko-Seljavaara:
Se tuo oikeudenmukaisuutta!) Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä,
että meidän pitää käyttää kaikki
uudet keinot ja keksiä keinoja edistää terveyttä.
Jos nuoret ihmiset aloittavat esimerkiksi tupakoinnin, niin heidän elinikänsä lyhenee,
heidän terveytensä pysyvästi heikkenee,
ja kyllä vaan tälläkin talolla on siinä asiassa
merkitystä, ettei näin tapahtuisi — tai
sillä on merkitystä, että näin
tapahtuu. Se on myös meidän vikamme omalta osaltaan.
Yleiskeskustelu päättyi.