4) Hallituksen esitys laiksi kuorma- ja linja-auton kuljettajien
ammattipätevyydestä annetun lain muuttamisesta
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Olisin halunnut käyttää tuosta
Occarista puheenvuoron, mutta kun tietojärjestelmää uusitaan,
niin silloin varmasti myöskin puheenvuorot pystytään
ottamaan ...
Puhemies:
Sitä ei näkynyt äsken listalla.
Olen siitä pahoillani, en voi sille mitään.
Mutta olen tyytyväinen, että järjestelmään on
tulossa korjaus, ja asia ei ole puhemiehen vika, vaan olen tyytyväinen,
että siihen korjaus tulee.
Mutta tähän hallituksen esitykseen kuorma-
ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä annetun
lain muuttamisesta: Huomaan, kuinka tärkeää on,
että ammattiliikennöitsijöiden, jotka
jatkuvasti ajavat kuorma- ja linja-autoja, koulutukseen ja ammattitaitoon
kiinnitetään huomiota. Vietimme juuri hiljaisen
hetken, ja varmasti jokainen meistä yhtyy siihen, että rattijuoppoja emme
voi hyväksyä. Suomessa joka neljännessä liikennekuolemassa
on mukana alkoholi, niin tässäkin. Mutta myös
on pidettävä huoli — koska liikenteessä ei
ole kysymys vain siitä, että itse liikumme oikein — että reagoimme
myös muitten vääriin toimenpiteisiin.
Toivon, että tässä kiinnitetään
myös erikoistilanteisiin huomiota koulutuksen yhteydessä.
Tässäkin tapauksessa keli oli tietenkin heikko,
mutta maasturin ja linja-auton törmäämisessä varmasti
oli muitakin inhimillisiä tekijöitä,
enkä halua ketään syyllistää, mutta
koulutuksessa nämä erikoisolosuhteet on otettava
huomioon.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä voisi
olla hyvä tarkastella myös ikärajakysymystä.
Meillä Suomessa on varmaan jonkun verran, ainakin joitakin
kymmeniä tai ehkä joitakin satoja, 70 vuotta täyttäneitä ammattikuskeja,
joilla on sekä kykyä että halua ajaa
edelleen. Olisi hyvä, että esimerkiksi lääkärintodistuksella
heille voitaisiin myöntää tietyksi ajaksi
kerrallaan mahdollisuus käyttää sitä ammattitaitoaan
liikenteessä. Toivottavasti tätä asiaa
voidaan tämän lakiesityksen yhteydessä tarkastella.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen lakiesitys saattaa tulla kalliiksi
ammattiliikenteelle. Mielestäni hallituksen pitäisi
miettiä tarkemmin ja arvioida lakiesitystensä yritysvaikutuksia.
Työ- ja elinkeinoministeriössä on jo pitkään
valmisteltu yritysvaikutusten arviointijärjestelmää.
Tässä sitä olisi tarvittu. Kuljettajan pätevyydelle
asetetut kovenevat vaatimukset saattavat aiheuttaa rekrytointivaikeuksia
kuljetusyrityksille. Toisaalta toiminnan laatu ja henkilökunnan
sitoutuminen yritykseen saattavat parantua.
Ajokorttilainsäädännössä on
tärkeää se, että C-kortilla
saisi jatkossakin ajaa tyhjää linja-autoa. Nyt
voimassa olevan kannan mukaan se ei olisi mahdollista. Bussiyritysten
toiminnalle on erittäin tärkeää,
että huoltohenkilökunta voi edelleen siirtää ja
koeajaa autoja, ja yleensä heillä ei ole bussikorttia.
Milloin lakia muutetaan niin, että C-kortin oikeus tyhjän
bussin ajamiseen huoltohenkilökunnalla säilyy?
Olen ymmärtänyt, että tällaista
lainmuutosta valmistellaan.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaikkonen otti esille ikärajakysymyksen.
Mielestäni se on hyvin tärkeä, ja kannattaisi
varmasti tämänkin lain yhteydessä ainakin
harkita, nyt kun kansanterveyslakia ja erikoissairaanhoitolakia
ollaan uudistamassa, olisiko syytä puuttua — niin
kuin toivon mukaan ollaan puuttumassa — myös rakenteellisiin
järjestelyihin. Mikäli tähän keskusteluun
valiokunnassa liittyy lääkärintodistus,
niin toivon, että siinä kuullaan myös
sosiaali- ja terveysvaliokuntaa.
Tällä hetkellä periaatteessa on niin,
että kun potilas käy lääkärissä,
lääkärin pitää joka
käynnillä arvioida potilaan ajokunto, periaatteessa tehdä ajokorttitutkimus
joka kerta. Ei ole ihme, että terveyskeskuksiin ei saada
lääkäreitä. Jos pilkuntarkkaan
noudatetaan ohjeita, näin tulisi tehdä. Yksi mahdollisuus
olisi se, että ajokorttitodistukset tutkittaisiin keskitetysti
tietyissä paikoissa, esimerkiksi ammattiajokortit tai muut, jotta
sitten terveyskeskukset voisivat hoitaa sairauksia. Tietenkin terveyskeskus
jo sanana tarkoittaa terveyttä, ja ajokortin saaminen on
terveyteen liittyvä seikka.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan rakentavahenkinen kysymys ed. Nurmelle:
millä tavalla tämä johtopäätös
oli teidän ensimmäisen puheenvuoronne kanssa synkassa
jollakin tavalla?
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaikkonen otti erittäin tärkeän
asian esille. Toivon, että tämä ikäkysymys
todellakin tullaan huomioimaan tässä samassa yhteydessä. Ammattiliikenteessä tarvitaan
ammattitaitoisia kuljettajia, ja on mielestäni täysin
perusteltua, että lääkärintodistuksen
perusteella yli 70-vuotiaskin voi ajaa. Väkeä tarvitaan
tuolla puutavarakuljetuksissa, turvekuljetuksissa. Pidän
tätä asiaa erittäin tärkeänä.
Toivon, että tämä asia käsitellään
samassa yhteydessä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on otettu
esille tärkeä asia. Hallituksen esitys, joka osittain
muuttaa kuorma- ja linja-auton kuljettajan ammattipätevyydestä annettua lakia,
on tarpeellinen. Mutta erityisen tärkeää on se,
että meillä on liikenteessä ammattitaitoiset kuljettajat
ja liikennöiminen tapahtuu turvallisesti. Vielä tärkeämpää on
se, että meillä on näitä henkilöitä,
jotka haluavat tulla tälle alalle. Meillä on taksinkuljettajista
ja kuorma-autonkuljettajista pulaa. Jos näitä pätevyysvaatimuksia
listataan valtavat määrät, niin miten
käy tämän halukkuuden tulla alalle? Tämäkin
täytyy muistaa. Tärkeämpää on
seurata ja valvoa, että ne, jotka ovat ammattiliikenteessä,
ovat turvallisesti liikenteessä ja ilman alkoholia ja muita
päihdyttäviä aineita.
Tässä on huomattava tämä alkolukkolainsäädäntö,
joka on tulossa. Sitäkin tulee tarkastella siltä näkökulmalta,
että jos alkolukon perusteella rattijuoppo saa ajo-oikeuden
heti takaisin ja toinen, jolla on useita liikennerikkomuksia, vaikka kaksi
kolme tehnyt ammattikuljettaja, joka saattaa ajaa 100 000—200 000
kilometriä vuodessa, saa 4 kuukautta ajokieltoa ja ensimmäinen
saa jatkaa heti ajamista, niin alkolukkolainsäädännön
yhteydessä on tämä ristiriita myös
kyllä selvitettävä. Liikaa ei voida lastata
kaikkea ammattikuljettajienkaan päälle.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä nyt tuntuu, että kaikki
muut puhuvat kyllä ihan eri asioista kuin mistä tässä lakiesityksessä puhutaan.
Tässä ollaan tätä jo säädettyä lakia,
mikä meillä muistaakseni viime vuonna vai toissa vuonna
tehtiin, väljentämässä ja täsmentämässä muutamilta
kohdilta, muun muassa kuljetustraktoreitten ja ulkomailta tulevien
kuljettajien kohdalla. Kun tullaan linja-autolla niin, että ei
olla tilauskeikalla vaan tuodaan niin kuin omaa väkeä, niin
ei tässä olla kiristämässä,
ed. Laxell, missään nimessä. Tämä laki
on voimassa tästä ammattipätevyydestä jo
tällä hetkellä.
Tuosta lääkärin tutkimisesta, ed.
Nurmi: Se laki oli hyvä, kun se silloin laitettiin. Sieltä saatiin
väkeä pois huomattava määrä,
tuhansia semmoisia ajokyvyttömiä vanhoja ihmisiä on
poistettu liikenteestä. Sanoisin, että seitsemänkymppiset
papparat eivät kuulu 60 tonnin yhdistelmän rattiin
eivätkä linja-autojen rattiin, kun siellä on 50
ihmistä. Ne papparaiset kuuluvat eläkkeelle, heitä ei
kyllä kuljetusalalla tarvita. Se on ihan selkeä asia.
Vaikka minkälaisilla lääkärintodistuksilla
ollaan tulossa, kun niitä lääkärintodistuksiakin
voidaan hakea rahalla. Vaikka kuinka on kuulot ja näöt
vähän sitä sun tätä,
niin rahalla saa ja hevosella pääsee.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kun paikalta pidetään näitä lyhyitä puheenvuoroja, niin
on erittäin vaikeaa kiteyttää, kun vapaasti puhuu,
kaikki asiat niin selkeään muotoon, että se
tulee kaikille selväksi.
Mutta ed. Rönnille: Olen hänen kanssaan täysin
samaa mieltä, että on eri asia olla ammattikuljettaja
kuin ajokortin haltija. Puhun yleisesti. Koska meillä kansanedustajilla
on oikeus puhua asioista vapaasti, niin halusin ottaa tämän
näkökulman esiin, koska olemme uudistamassa sosiaali-
ja terveyslainsäädäntöä tässä yhteydessä.
Ed. Pulliaiselle totean logiikasta, että voin antaa
tukiopetusta jälkeenpäin tuolla. Varmasti tämä ei
ole asiallinen paikka käydä sitä läpi enempää.
Mielestäni kuorma-autonkuljettajien ja linja-autonkuljettajien
vastuulla on monta henkeä. Meillä on muistissa
vakavia liikenneonnettomuuksia. Meidän täytyy
tukea näitä työntekijöitä ja
turvata heille se mahdollisuus, että he tuntevat hallitsevansa
ja osaavansa ammattinsa ja saavansa tuen siihen, että he
saavat tehdä omaa työtään rauhassa.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Näistä seitsemänkymppisistä kuskeista:
Eivät he kaikki kyllä ole semmoisia papparaisia,
mihin ed. Rönni tässä viittaa. Tämän
päivän seitsemänkymppisistä moni
on aika hyvässä kunnossa. Esimerkiksi omassa kunnassani
asuu liikennöitsijä Stenvall, joka juoksee aika
pitkiäkin lenkkejä, luultavasti on kovempikuntoinen
kuin vaikkapa ed. Rönni, puhumattakaan ed. Kaikkosesta. (Naurua)
Uskon, että lääkärintodistuksella
siellä muutama työvuosi vielä aika monella
voisi olla. Totta kai pitää huolella katsoa, että varmasti
on edellytykset ajaa raskasta ajoneuvoa. Mutta kyllä tämä liittyy
tähänkin, että meillä on kuitenkin tavoitteena
nostaa eläkeikää. Jos meillä on
työkykyisiä ja työhaluisia ihmisiä,
jotka haluavat autoa ajaa, ja siitä ei liikenteelle vaaraa
ole, niin kyllä siinä nyt joiksikin vuosiksi ainakin
pitäisi mahdollisuus antaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti: Ed. Kaikkonen on asettanut
joka viikko kuntonsa kansan nähtäväksi,
ja aika hyvähän se on. Mutta tähän
liittyen, mistä tässä yleensä nyt
on puhuttu, en usko, että mitä tahansa lääkärintodistuksia
saa tai yleensä rahalla mennään pyytämään
jotakin, siihen en usko. Tuohon ed. Rönnin arvioon ikäkysymyksestä totean,
että se on tietysti ihan oikea huoli. Meillä on
varmasti liikenteessä ihmisiä, joiden ei kuuluisi
siellä olla ainakaan itse kuljettajina. Se on selvä.
Mutta sitten tämä, mihin ed. Nurmi viittasi, lainsäädäntö, se
kyllä toisaalta on estänyt joidenkin ilmeisesti vanhempien
miesten hakeutumisen lääkärin hoitoon,
koska he pelkäävät mennä sinne,
koska ajattelevat, että heiltä viedään
ajokortti.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä seitsemänkympin
raja pitäisi poistaa meiltä. Ruotsissahan ei eletä kalenterin
mukaan, siellä eletään nimenomaan taksin-,
linja-auton-, rekan- ja kuorma-autokuljettajan ajo-oikeuden suhteen
lääkärintarkastuksen ja lääkärintodistuksen
perusteella.
Ed. Rönni, ihmettelen, kun olette vielä alan ammattilainen,
ollut pitkäaikainen ammattilainen, ja tiedätte,
kuinka suuri kuljettajapulakin on olemassa ja vielä suurempi
tulossa. Kaikki ihmiset eivät ole saman tyyppisiä seitsemänkymppisenäkään.
Minä kannatan suunnattomasti sitä, että tämä 70:n
ikäraja poistettaisiin ja katsottaisiin lääkärintodistuksen
perusteella.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaikkonen vei sanat suustani. On juuri
näin, että nyt halutaan nostaa eläkeikää.
Olemme tehneet eläkeikämuutoksia ja tarvitsemme
kipeästi työntekijöitä. Mielestäni
ei voi tehdä niin, että ihmisiä hoidetaan
sen mukaan, että on tietty ikäraja ja sitten loppuu.
Tietenkin äänestämisessä ja
alkoholinkäytössä voi olla näin,
mutta jos ihminen on terve ja kykenee tekemään
työtä, niin se pitäisi tapauskohtaisesti
katsoa.
Mitä tuohon rahalla ostamiseen tulee, sanon, että Suomi
on vähiten korruptoituneitten maitten joukossa. Ed. Rönnillä on
kyllä nyt aika villi mielikuvitus tästä asiasta,
että rahalla voi ostaa ajokortin, koska jokainen lääkäri
kunniansa ja omantuntonsa kautta allekirjoittaa sen asian, ja ei rahalla
kyllä ole sitä lääkärin
ammattitaitoa ostettavissa. Tietenkään en voi
puhua kaikkien puolesta, on myös olemassa varmasti henkilöitä,
jotka eivät noudata sääntöjä.
Niitä löytyy joka ammattiryhmässä.
Eli meidän lääkäreiden edessä jokainen
ihminen on samanarvoinen ihonväriin, rotuun, sukupuoleen,
varallisuuteen jne. nähden.
Mielestäni on ikärasismia, ihan niin kuin
ed. Tiusanen sanoi, että monet vanhemmat henkilöt todella
pelkäävät tulla lääkärintodistustutkimukseen,
koska he ajattelevat, että he eivät saa sitä todistusta,
ja ovat jo niin jännittyneitä ja hermostuneita,
että tulokset ovat virheellisiä kovan jännityksen
vuoksi eikä voida objektiivista tutkimusta tehdä.
Joskus saatetaan jopa joutua tekemään uusi tutkinta,
jolloin tilanne on rauhoittunut, ja todetaan, että ajokyky
on tallella.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt näyttää siltä,
että edustajilla Nurmi ja Tiusanen on jäänyt vähän
vanha levy päälle, vähän savikiekko
jäänyt päälle, kun puhutaan
tästä lääkärin ilmoitusvelvollisuudesta.
Lääkäriedustajathan täällä sitä silloin,
kun se säädettiin viime kaudella, vastustivat
voimakkaasti, liikennelääkärit olivat
sen kannalla, ja kaikki kokemukset osoittavat, että se oli
erittäin hyvä uudistus. Ja mitä pelättävää on mennä lääkärin
vastaanotolle, jos on kunnossa? Ei mitään. Ei
se ole ollut missään tapauksessa kynnyskysymys
saada ajokortille jatkoa, jos on kunnossa. Siinä katsannossa
tavallaan tämä kysymys on loppuun käsitelty
mielestäni, ja tämä malli monessa muussakin
maassa toimii erinomaisella tavalla, ja kokemukset meilläkin
siitä ovat erittäin hyviä. Sen takia,
puhemies, nyt täällä edustajat Tiusanen
ja Nurmi antavat tässä asiakokonaisuudessa tästä erilliskysymyksestä hieman
väärän, painotetun kuvan.
Tuija Nurmi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkaselle haluan sanoa, että en
ottanut kantaa nykyisen lain hyvyyteen tai huonouteen, vaan kerroin,
kuinka asiat tänä päivänä ovat
käytännössä. Ja täytyy
sanoa, että tietenkään en ole nyt tarkistanut
tähän keskusteluun sitä tilannetta, mutta
ainakin asuessani Saksassa siellä oli lääkärit
TÜV:ssä, paikallisessa katsastuslaitoksessa, ja
he tutkivat asianomaisen ajokyvyn, onko hän ajokykyinen.
Olen kyllä tottunut jo koulutukseni aikana siihen, että lääkärintodistuksen
tekee pelkästään sellainen lääkäri,
joka ainoastaan keskittyy tekemään lääkärintodistuksia.
Ja katson edelleenkin, että meillä on täällä vapaa,
rajoittamaton puheoikeus, ja aion käyttää sitä edelleenkin
hyväkseni. — Pyydän anteeksi, että joudun
poistumaan salista. Minulla on vieraita.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Laukkaselle vastauksena haluan todeta,
että vanha levy ei ole nyt päällä.
Se on aivan uutta tietoa, mitä tulee viikoittain, jos harjoittaa
lääkärin ammattia. Sieltä tulee
vaimojen kertomana, että meidän mies ei ole mennyt
lääkäriin, koska hän pelkää ajokortin menettämistä.
Siis tässähän on kysymys siitä, että rintakipujen
vuoksi ei hakeuduta lääkäriin tai jonkin
hengenahdistuksen vuoksi, koska ajatellaan, että jos minä menen
sinne, minulta lähtee kortti. Tämä on
valitettava totuus, ed. Laukkanen, muun muassa meidän yhteisellä alueellamme
Kymenlaaksossa. Näin vain suhtaudutaan. Itse en ollenkaan
ole sitä mieltä, ettei nimenomaan ihmisten terveydentilaa
aina pitäisi katsoa myös tähän
nähden, jos he ovat nimenomaan ajokortin haltijoita. Se
on taas toinen kysymys.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En kiistele enää tästä asiasta.
Ei ole mitään pelättävää,
jos ihminen on kunnossa, terve ja ajokykyinen. Lainsäädäntöhän
sanoo, että jos ihminen on pysyvästi ajokyvytön,
niin tässä tilanteessa lääkärillä on
ilmoitusvelvollisuus, joka johtaa kortin menetykseen, ja tästä meillä on
kaameita esimerkkejä: moottoritiellä voidaan tulla
väärällä kaistalla vastaan eikä kuljettaja
tiedä, minne on menossa. Silloin ei ole mitään
pelättävää mennä lääkäriin,
jos tietää, että on kunnossa ja pystyy
hallitsemaan ajoneuvoa, minkälaista tahansa, ja on se pieni
tai suuri. Siinä katsannossa tämä lainsäädäntö toimii
hyvin ja tällaisia uhkakuvia ei kannata maalailla.
Puhemies:
Tässähän on siis kyseessä hallituksen
esitys, jossa esitetään muutettavaksi kuorma-
ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä annettua
lakia. Varmaan ed. Rönni perustelee tarkemmin.
Tero Rönni /sd:
Puhemies! Nimenomaan sanoin ensimmäisessä puheenvuorossa,
että tässä on puhuttu niin kuin asian
pielestä.
Mutta pieni vastaus ed. Kaikkoselle: Ei tässä nyt
ihan huonossa kunnossa olla. Sentään parikymmentäviisi
kiloa on tippunut ja vähän kuntoiltukin, niin
onnistuu. Kyllähän näille yli seitsemänkymppisille
jää oikeus ajaa kuorma-autoa, mutta ei yhdistelmää eikä linja-autoa.
Minun mielestäni kyllä semmoinen 25-tonninen kuorma-autokin
riittää yli seitsemänkymppisille, ei siinä tarvita
enää sitä perävaunua perään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan oikein, tässä on
juuri kuljettajan ammattipätevyydestä kysymys.
Sen ammattipätevyyden voi menettää myöskin
terveydentilansa vaikutuksesta, ja siitä eduskunta on itse
kantanut huolta. Se on aloitteellisesti hoitanut nämä asiat
kuntoon, ja siitä linjasta pitää pitää kiinni.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pahoittelen, että menen varmasti
tämän hallituksen esityksen sivuun hieman, mutta
täytyy kyllä moittia ed. Rönniä näistä ilmauksista. Ei
meillä ole varaa tällaiseen ikäsyrjintään
tässä salissa, varsinkin kun on nuorta yleisöä läsnä, että me
täällä papparaisiksi seitsemänkymppisiä nimittelemme.
Entisenä vanhainkodin osastonhoitajana voin todeta,
että hyvinkin vaikka 95-vuotiaat voivat olla kykeneviä jopa
autolla ajamaan ja he ovat monella tavalla hyvin viriilejä ihmisiä sekä verbaalisesti
että toimintakyvyllisesti. On totta, että reaktioaika
kyllä pitenee ihmisen ikääntyessä, mutta
ei lineaarisesti iän myötä. Siihen voidaan vaikuttaa
monin tavoin, ja meillä on varmasti paljon suurempia huolenaiheita
liikenteessä, kuten lääkkeitten vaikutuksen
alaisena ajaminen, huumeet ja alkoholi. En toivoisi tällaista
papparais-nimittelyä tässä salissa käytettävän.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhryn monehen kollegan puheenvuorohon täällä siitä,
että myös seittemänkymppinen voi olla erinomaisessa
kunnossa. Kaikki tieretähän, että sen
ikääset ihimiset jo on erimoisessa kunnossa. Toiset
niin kuin partiopojjat terävänä, äly
pelaa, kunto hyvä, niska kääntyy. Mutta
uskoosin sen, että myös ympäristö,
omaaset ja kylänmiehet siinä, kyllä ne
ilimootteloo kuka poliisille ja lääkärille,
jos rupiaa tuntumaan siltä, että paapuskilta pitää ottaa
kortti pois. Mä luulen, jotta se ei oo yksistään
lääkärit, että ne kirjootteloo
toristuksen niin sanotulla "hevosella pääsöö ja
rahalla saa". Eli uskoosin näin, että maalaisjärkiä tarvitahan
eli kyllä sen ikäset ihmiset pystyy vielä autolla
ajamahan. Annetahan niille terapiaa samalla. Maisemat vaihtuu, ja
matka joutuu.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on hyvin kohdalleen osuva
ja on synnyttänyt vilkkaan keskustelun, joka toivon mukaan
jatkuu asiantuntijakuulemisten jälkeen valiokunnassa.
Mutta haluan korostaa liikenneturvallisuusnäkökohtaa
erityisesti, ammattipätevyyttä koulutuksen pohjalta,
mutta myös jatkuvaa pätevyyden ylläpitämistä.
Tarkoitan tällä sitä, että kuljettajat
eivät käyttäisi päihteitä tai
huumaavia aineita. Ammattikuljettajat ani harvoin tähän
sortuvat, mutta toivon, että tästä pidetään
jatkossakin huolta alan koulutuksessa, että nuoret, jotka
alalle tulevat, ottavat ihanteekseen liikenteessä täysraittiuden.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Mitä ed. Rönni tuossa tämän
asian sisällön osalta totesi, tietysti olisi pitänyt
pysytellä pitkälti siinä. Mutta kun tämä keskustelu
nyt on levinnyt vähän laajemmalle ja on henkilökohtaisia
kokemuksia siitä, mihin tämä lainsäädäntö aikaisemman
päätöksen osalta on johtanut, niin pakko
on yhtyä ed. Tiusasen näkemykseen siitä,
että joillakin ihmisillä on pelko mennä lääkäriin
sen takia, että ajokortti on siellä takana vaarassa
mennä, olkoon sitten terve tai ei. Erityisesti minä sanon, että vammaiset
ihmiset ovat sen ajokortin ja lääkärintodistuksen
osalta lääkärin tulkinnan varassa.
Sitten yksi iso ongelma tähän sisältyy
sikäli, että eihän lääkäri
ota korttia pois. Lääkäri antaa lausunnon,
ja poliisin tehtävä on ottaa kortti pois. Minulla
on semmoisia ystäviä, jotka ovat soittaneet ja
saaneet, että lääkäri määräsi
hänet poliisille ja poliisi sanoi sitten hänelle,
että sinun pitää nyt ajaa uudelleen kortti.
Lääkärintodistuksesta huolimatta tämä kortti
uudistettiin, ajokoe meni läpi, kuulustelu meni ensimmäisellä kerralla
läpi ja hänelle oli myönnettävä kortti.
Nyt kysymys on vaan siitä, kuka maksaa nämä 800
euron kustannukset tällaisessa tapauksessa, kun lääkäri
määrää, että pitää ajaa
uusi kortti. Nämä ovat näitä ongelmia.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Lakiesitys on hyvä. Se turvaa nykyistä paremmin koulutuksen
saaneiden ammattikuljettajien edut ja valvonnan tarpeet. Mutta toivon
myös, että tämä lakiesitys johtaisi
siihen, että yhä useammat nuoret kiinnostuisivat
tästä alasta, ja sen kautta turvataan myös
sitten tämä tarpeellinen ammattikuljettajien reservi
tulevaisuudessakin.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Koski puhui tapauksesta, jossa, niin ymmärsin,
ajo-oikeus ei mennyt, mutta kyllähän viranomaisten
ja lääkärien kontrolli ajo-oikeuden suhteen
on aivan välttämätöntä.
Minulla on ollut mahdollisuus käsitellä tuhansia
näitä asioita ja tavata satoja näitä ihmisiä,
ja monia sellaisia tapauksia on tullut esille, että ei ole
minkäänlaisia edellytyksiä olla auton
kanssa liikenteessä. Eräs ajeli väärää puolta
katua keskellä kaupunkia eikä huomannut ajavansa
väärää puolta. Toinen ajeli
päivittäisen lenkin 84-vuotiaana ja meni valtatietä pitkin
laidasta toiseen. Jos näissä tapauksissa hoitolaitokset,
hoitajat, vanhemmat, läheiset eivät kanna huolta,
niin onnettomuuksia kyllä tapahtuu.
En ota kantaa tähän, tulisiko nimenomaan ammattikuljettajien
osalta vielä nostaa rajaa, mutta en pidä tätä kyllä huononakaan,
koska vastuu isosta kuorma-autosta, täysperävaunusta
tai täydestä linja-autosta on kyllä erittäin,
erittäin rankka. Olen sitä mieltä, että ei
eduskunta varmaan aikaisemmilla päätöksillä harkitsematta
ole näihin päätynyt.
Olennaista on kuitenkin se, että jokainen ajo-oikeuden
haltija joka hetki, jos haluaa ajo-oikeuden pitää,
täyttää kaikki ne vaatimukset, jotka ajo-oikeuden
saamisen edellytyksenä ovat. Aina, jos ei näitä vaatimuksia
täytetä, viranomaisilla on mahdollisuus peruuttaa
ajo-oikeus tai määrätä kuljettajatutkintoon
tai ajokokeeseen tai hankkimaan lääkärintodistus
tai erikoislääkärintodistus. Valvonta
ja kontrolli on välttämätöntä ja
hyvää sekä antaa oikeutta ja turvallisuutta myös
ihmiselle, jonka terveydellinen kunto ei edellytä ajo-oikeuden
hallussapitämistä.
Keskustelu päättyi.