Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Toisessa käsittelyssä on
nyt hallituksen esitys laiksi ydinenergialain muuttamisesta. Tämä muutosesitys
perustuu pitkälti jo kahdeksan vuotta voimassa olleen perustuslain
vaatimusten täyttämiseen tämän
lain osalta, mutta täällä on myös
muutamia muita, jotka eivät ole suoraan perustuslakiin
liittyviä muutoksia. On muun muassa jätehuoltosuunnitelman
päivitystä koskevien määräysten
muutoksia ja sitten ydinenergian käyttöön
liittyviä asioita valmistelevan neuvottelukunnan lakkauttamisesitys.
Näiltä osin ei ole erityistä huomauttamista.
Valiokunta on yksimielinen niin kuin muutoinkin tämän
asian käsittelyn osalta.
Herra puhemies! Tämän esityksen käsittelyn yhteydessä talousvaliokunnassa
nousi kuitenkin esille toinen ydinenergiaa koskeva laki eli ydinvastuulaki.
Siihen tehty muutos hyväksyttiin eduskunnassa jo kolme
vuotta sitten, toukokuun 17. päivänä vuonna
2005. Tuo ydinvastuulain muutos liittyy kansainvälisen
vahingonkorvausvastuusta ydinvoiman alalla tehdyn Pariisin yleissopimuksen
ja sitä täydentävän Brysselin
lisäyleissopimuksen muuttamista koskevien pöytäkirjojen
voimaansaattamiseen. Eli kolme vuotta sitten täällä eduskunnassa
hyväksyttiin tuo ydinvastuulain muutos mutta vieläkään
tuota lakia ei ole saatettu voimaan. Syynä on se, että nämä mainitut
yleissopimukset eivät ole tulleet voimaan, koska useat
niitten piirissä olevat maat eivät ole niitä ratifioineet,
ja kun näin on, niin koko sopimus ja tuo mainittu eduskunnan
hyväksymä laki eivät ole kansallisesti
tulleet voimaan. Asia on tältä osin varsin selvä siinä mielessä,
että Suomi ei yksipuolisesti voi lähteä tuollaista
sopimusta panemaan voimaan, koska silloin saattaisi käydä niin,
että olisimme vastuussa muiden sopimusmaiden ydinonnettomuuksista
mutta muut eivät olisi meidän vastaavista. Ehkä ei
ihan näin yksioikoisesti asia mene mutta periaatteessa
tällä tavalla.
Mutta tästä herää kysymys
siitä, mikä on ydinlaitoksen haltijan vastuu ydinvahingosta
tällä hetkellä. Valiokunta sai selvityksen,
että suomalaisen laitoksenhaltijan vakuutuksella katettu vastuumäärä on
edelleen noin 185 miljoonaa euroa. Jos tuo mainittu ydinvastuulain
muutos ja kansainväliset sopimukset olisivat voimassa, suomalaisen
laitoksenhaltijan vastuumäärä olisi 700
miljoonaa euroa ja sen lisäksi Suomen valtio vastaisi vahingoista
700—1 200 miljoonan euron edestä, eli
tuon välin, ja sitten kaikki 15 sopimusvaltiota sitä suuremmista
vahingoista aina 1 500 miljoonaan euroon asti. Eli meillä on
185 miljoonan euron vakuutukset ydinlaitoksen haltijoilla, mutta
nämä sopimuksen mukaiset summat ovat maksimissaan
lähes kymmenkertaisia.
Tästä herää tietysti kysymys,
mikä on meidän suomalaisten, Suomessa olevien
laitosten ja niiden haltijoiden, vastuu vahingoista, jos sellaisia tapahtuisi.
Jos niillä ei ole kykyä maksaa, niin vakuutus
on vain tuohon 185 miljoonaan euroon asti, joka on ilmeisesti aika
pieni summa mahdollisiin vahinkoihin nähden. Tältä osin
olisi tietysti syytä, että hallitus paneutuisi
tähän asiaan kansallisella tasolla nyt, kun lisää ydinvoimaa
rakennetaan.
Herra puhemies! En ota kantaa siihen, onko hyvä vai
huono, että lisää ydinvoimaa rakennetaan.
Ymmärrän, että välttämätöntä se
lienee joiltain osin. Toiseksi totean, että kyllä Suomessa varmasti
ydinvoimalaitokset ovat turvallisempia ja valvotumpia kuin ehkä missään
muualla maailmassa, ja siinä mielessä riskit eivät
valtavan suuret ehkä ole, mutta tästä talousvaliokunnan mietinnöstäkin
selviää, että ongelmia kuitenkin on,
koska mitkään kansainväliset vakuutusliikkeet
eivät halua myöntää laitoksenhaltijoille
täyttä sopimusmuutoksen edellyttämää vakuutuskatetta.
Eli tästä johtuu se, että tätä eduskunnan
kolme vuotta sitten hyväksymää lakia
ei ole saatu vietyä voimaan ja noita sopimuksia ei ole
saatu näissä sopimusvaltioissa vietyä läpi.
Siis syy on se, että ei löydy vakuuttajaa, joka
ottaisi vastuun näistä vahingoista. Voi olla,
että vakuutusmaksuja nostamalla myös halu vakuutusten
antamiseen kasvaisi. Se edellyttäisi ydinenergian hinnan nostamista
ja sitä kautta vastuun siirtämistä kuluttajille,
ja näin voisi olla syytä menetellä. Voidaan
kysyä, onko meillä ydinenergia, se ydinvoimalla
tuotettu sähkö, liian halpaa, pitäisikö siihen
lisätä vakuutusmaksun osuutta niin, että nuo vakuutukset
kansainvälisen sopimuksen mukaiselle tasolle voitaisiin
nostaa vaikkapa kansallisesti, jos se ei kansainvälisesti
onnistu.
Nyt on tilanne siis se, että jos suomalaisen ydinlaitoksen
haltijan vakuutuksella katettu vastuumäärä ylittyy,
eli 185 miljoonaa euroa ylittyy, ja jos tällä laitoksenhaltijalla
ei ole omia varoja tai halua omia varoja käyttää mahdollisen vahingon
seurausten korvaamiseen, ne jäävät veronmaksajille:
valtio maksaa, kunnat maksavat, suomalainen veronmaksaja maksaa.
Tähän haluan kiinnittää huomiota,
kun tämä asia nousi talousvaliokunnassa esille,
ja tähän toivon hallituksen paneutuvan ja asiaa
harkitsevan, ennen kuin nyt uusia ydinvoimalalupia annetaan. Tämän
ongelman selvittämiseksi olisi syytä todellakin
tehdä riittävät toimenpiteet ja ehkä tuoda
tänne eduskunnan käsittelyyn mahdolliset kansalliset
päätökset, joilla voidaan näitä summia
ehkä tarkistaa.
Totean todella, herra puhemies, että tämä ei ole
kanta ydinvoiman puolesta tai ydinvoimaa vastaan vaan ihan tämän
asian kuntoonsaattamiseksi tälle 2000-luvun tasolle, kun
nyt ydinvoimaa lisää kuitenkin näkyy
rakennettavan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti tähän samaan
asiaan. On hyvä, että tässä talousvaliokunnan
mietinnössä on tähän asiaan
kiinnitetty huomiota, mutta siinä yhteydessä ei
ole palautettu mieliin sitä, että asiaa käsiteltiin
eduskunnassa jo 15 vuotta sitten silloisen ydinvoimakeskustelun
yhteydessä. Silloin tämä asia tuli esiin
sillä tavalla, että varsin monet edustajat täällä salissa
viittasivat Yhdysvalloissa Kolmen mailin saarella sijaitsevan ydinvoimalaitoksen
onnettomuuteen, ja siinä yhteydessä paljastui,
että Yhdysvalloissa yksikään vakuutusyhtiö ei
tätä vahinkovakuutusta ole antanut, siis ei minkäänlaista
yksityistä vakuutussuojaa tavallaan näillä laitoksilla
ole ollut. Siellä oli päädytty sitten
siihen, että nämä ydinvoimayhtiöt
tekivät keskinäisen vakuutusrenkaan jollakin tavalla
tämän vahingon varalta varautuakseen. Kolme vuotta
sitten tähän olisi pitänyt kiinnittää huomiota,
silloin kun 2005 asiaa käsiteltiin, mutta eipäs
silloin paljon käsitelty.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On hyvä muistaa myös nämä EU-sopimukset
tämän ydinvoiman rakentamisen suhteen. Uusiutuvan energian
osuus on 38 prosenttia, eli jos tulee 1 000 megawattia
uutta energiaa, niin 380 megawattia siitä pitäisi
olla uusiutuvaa. Eli tämä on aikamoinen haaste
tästä ed. Kankaanniemen näkökulmasta,
minkä otitte esille: uusia ydinenergiahankkeita tulee niin,
että ovipielet ryskyvät tällä hetkellä.
Haluaisin tässä kohden myös kiinnittää huomiota
todella sähkön hintaan. Aivan oikein ed. Kankaanniemi
totesi, kysyi ikään kuin retorisesti, onko sähkön
hinta liian matala, jos sinne ydinsähkön hintaan
ei ole niitä vastuita otettu mukaan. Näin mielestäni
sinänsä on, että tämä teoreettinen
onnettomuusuhka on ulkoistettu yhteiskunnan maksettavaksi, niin
kuin näemme noista luvuista.
Lopuksi totean, arvoisa puhemies, että ydinjätteen
osalta asia olisi kuulunut ympäristövaliokunnan
käsittelyyn.
Keskustelu päättyi.