11) Hallituksen esitys laiksi sähköisen viestinnän
tietosuojalain muuttamisesta
jatkui
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin viime perjantaina aloiteltiin
keskustelua. Tosin tämähän on vanha asia. Viime
kaudellahan tästä keskusteltiin, niin että sillä tavalla
ei tässä nyt mitään uutta ole.
Mutta kuitenkin kysehän on laista, jossa teletoimintailmoitusvelvolliset
palveluyritykset velvoitetaan säilyttämään
viestintää koskevia tietoja 12 kuukauden ajan.
Viime perjantaina puhuttiin nimenomaan siitä, mitä tämä säilytysvelvollisuus
koskee, ja esitettiin pelkoa siitä, että se koskee
myöskin viestien sisältöä. Näinhän
ei ole. Se koskee muun muassa tietoa siitä, kuka on soittanut
puhelun, lähettänyt sähköpostiviestin
ja koska tämä on tapahtunut, eli säilytysvelvollisuus
ei miltään osin koske viestien sisältöä,
ja tiedot säilytettäisiin viranomaisten, erityisesti
rikostutkinnan, tarpeita varten. Nämä muutokset, mitkä nyt
tätä lakia koskevat, koskevat ainoastaan tietojen
säilyttämistä, ja tietojen hyödyntäminen
ja viranomaisten tiedonsaantioikeudet määräytyvät
edelleen muiden voimassa olevien kansallisten säännösten
mukaisella tavalla.
Viime perjantain keskustelussa luotiin aika paljon uhkakuvia,
jotka liittyvät juuri tähän tietosuojakysymykseen.
Totta kai on selvää, että se pitää ottaa
vakavasti. Kansalaisten oikeuksien ja tietosuojaoikeuksien ja toisaalta
erittäin nopeasti leviävän tietoverkkorikollisuuden
torjumisen kesken täytyy löytää hyvä tasapaino,
ja sitähän tässä lainsäädännössä nyt
haetaan.
Puhemies! Ed. Kasvi erityisesti kiinnitti huomiota tähän
ongelmaan ja kantoi huolta siitä. Hän ei näytä nyt
olevan salissa. Hän viittasi tavallaan näihin
uusiin palveluihin, ja tämä on se iso kysymys,
koska uusi informaatioteknologia tuottaa kaiken aikaa uusia jakeluteitä,
uusia päätelaitteita, uusia palveluita, ja siinä on
oikeastaan tämän lain heikko kohta. Tämä ei
tällä hetkellä tunnista oikeastaan muuta
kuin näitä perinteisiä sähköisen
viestinnän palveluita, ja siinä katsannossa on
aivan selvää, että toisaalta tässä direktiivissä,
toisaalta tässä kansallisen lainsäädännön implementoinnissa
on tiettyä vanhuutta jo heti syntyessään,
ja siksi on tärkeä viesti hallitukselle, että ryhdytään
sitten pohtimaan näiden uusien interaktiivisten palvelujen
osalta myöskin tätä tietojen säilyttämisen
velvollisuutta nimenomaan rikollisuuden torjuntamielessä,
koska ongelma on globaali, ja sen takia me tarvitsemme globaalia
sääntelyä. Tämä on
hyvin merkittävä ja aiheellinen kysymys käydä tämä keskustelu
jatkossa.
Kari Rajamäki /sd:
Puhemies! Tämän asian yhteydessä on
ehkä tämä syntyhistoria Euroopan unionin
puitteissa jäänyt vähän vähemmälle, mutta
mielelläni ilmoittaudun tämän alkumetrien
ja homman ja koko tämän kansainvälisen
kehityksen yhdeksi osalliseksi. Taustallahan oli nimenomaan Madridin
terrori-iskujen jälkeen Eurooppa-neuvoston 25.3.2004 antama
julkilausuma terrorismin torjunnasta, ja nyt nimenomaan siinä yhteydessä kehotettiin
neuvostoa tarkastelemaan ehdotuksia säännöksiksi,
joiden mukaisesti palvelujen tarjoajat säilyttävät
viestintäliikennetietoja.
Kun Lontoon keskustassa 7.7.2005 oli seuraava vakava terrorihyökkäys
ja terrori-isku, niin ylimääräinen oikeus-
ja sisäasioiden ministerineuvosto 13.7. käsitteli
näitä Eurooppa-neuvoston linjauksia ja silloin
nimenomaan paitsi osoitettiin solidaarisuutta ja yhtenäisyyttä Madridin iskujen
tavoin ja vakuutettiin, että yhtenäinen Eurooppa
torjuu terrorismin, niin haluttiin vauhdittaa nimenomaan myöskin
näitä päätelmiä yksilöityjen
toimien täytäntöönpanossa terrorismin torjunnan
osalta. Niissä oli nimenomaan teletunnistetietojen tallentamista
koskevan puitepäätöksen edistäminen
hyvin keskeinen asia. Niin Madridin kuin Lontoon terrori-iskujen
tutkinnassa teletiedot olivat terrori-iskujen selvittämisessä hyvin
ratkaisevia. Tämä tietysti vauhditti omalta osaltaan
sitten myöskin sisäministerineuvoston arvioita
tämän asian hoitamisesta, ja vauhditettiin nimenomaan
Madridin terrori-iskujen jälkeisten johtopäätösten
täytäntöönpanoa.
On kyllä myönnettävä, että nimenomaan
välittömästi Lontoon iskun jälkeisessä ministerineuvoston
kokouksessa oli hyvin nopeita johtopäätöksiä vaativia
maita. Ranska ja moni muu vaativat hyvin nopeita ratkaisuja teletietojen
tallentamisesta ja säilyttämisestä ja
hyödyntämisestä, ja tässä yhteydessä hyvin
keskeisesti johdollani ja muun muassa Saksan panoksella pystyttiin
siirtämään Ison-Britannian puheenjohtajuuskaudelle
tämän asian valmistelu, koska oltiin tekemässä myöskin
siinä voimakkaassa, herkässä terrori-iskujen
kohteenaolon tilanteessa ratkaisuja, joissa tietojen tallentamisen
alaa, tietojen säilyttämisen aikaa ei teknisten
eikä taloudellisten vaikutusten osalta ollut missään
vaiheessa riittävästi arvioitu.
Suomen osalta meillä oli erinomaisen tärkeä lähtökohta
se, että me pystyimme selvittämään operaattoreiden
ja liikenne- ja viestintäministeriön virkamieskunnan
kanssa sisäasiainministeriössä yhdessä teknisten
ja taloudellisten ja operatiivisten tarpeiden osalta lähestymistapaa,
ja väitän, että Charles Clarken puheenjohtajuuskaudella
hyvin pitkälti Suomen malli ministerineuvostossa eteni
kuitenkin sitten lopulta suositusasteelle. Suomen kannalta oli esimerkiksi
tärkeää, että siihen julistukseen
sisältyvän teletunnistetietoja koskevan puitepäätöksen
sisällössä huolehditaan toimenpiteiden
oikeasuhtaisuudesta suhteessa kustannuksiin ja yksilön
oikeuksiin puuttumiseen, ja hyvin pitkälti kesäkuun
alun oikeus- ja sisäasiainministerineuvoston jälkeen
asia eteni työryhmässä Suomen kantojen
kannalta suotuiseen suuntaan. Tätä Suomen keskustelussa
ei kovin paljon havaittu. Taisi olla Taloussanomat ainut, joka tämän
olennaisen muutoksen sitten totesi.
Minusta oli hyvä, että Suomi valoi vähän
niin kuin viileätä vettä siihen kuumaan
prosessiin, joka, ymmärrettävästi totta
kai, oli tältä osin EU:ssa syntynyt. Toki siinä oli
myöskin erittäin hankala kysymys näiden
taloudellisten vaikutusten osalta, koska eri maissa on erilaisia
käytäntöjä viranomaisten tarvitsemien
teletunnistetietojen säilyttämisen kustannuksista.
Joissakin maissa katsotaan operaattoreilla olevan vastuuta; joissakin
maissa katsotaan, kuten Suomessa, että viranomaiset maksavat
tähän liittyvät asiat. Tämä oli
eräs sellainen asia, jota ei ollut alkuvaiheessa nopeiden
johtopäätösten tilanteissa riittävästi selvitetty.
Sitten tämä tallennettavien tietojen laajuus erityisesti
epäonnistuneiden puhelujen ja internetin osalta sekä yleensäkin
eri vaihtoehtojen kustannusvaikutukset paranivat matkan varrella.
Tämä, herra puhemies, tässä yhteydessä,
koska tämä on ollut osa Euroopan unionin yhteistä terrorisminvastaista
toimintaa ja nimenomaan Madridin ja Lontoon järkyttävien
iskujen jälkeisten johtopäätösten
vauhdittama prosessi ja nimenomaan yksilöityjen toimien
täytäntöönpano tältä osin,
jotta terrorismia pystytään ennalta ehkäisemään
ja torjumaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkanen jo viittasi viime perjantaiseen keskusteluun,
ja haluan, arvoisa puhemies, itsekin palata siihen siltä osin,
että sen keskustelun perusteella jos tehdään
yleisiä johtopäätöksiä, niin
ne voivat kyllä mennä harvinaisen paljon pieleen
tämän lainsäädännön
osalta sen takia, että kuva, joka muodostuu, oli se, että tätä asiaa ei
olisi perusteellisesti eduskunnassa sen eri vaiheissa käsitelty.
Kyllä todella on. Kaksi kertaa on perustuslakivaliokunta
antanut lausuntonsa, on valiokunnassa käyty syvällinen
perehtyminen ja keskustelu, tietosuoja-asiantuntijat ovat puntaroineet
asiaa perusteellisesti, ja Suomi on näitten määräaikojen
osalta noudattanut sitä varovaisinta periaatetta kuitenkin,
elikkä asteikossa on otettu se minimiaika.
Elikkä tässä katsannossa, arvoisa
puhemies, en voi hyväksyä sitä johtopäätöstä,
että tässä olisi hutiloitu jollakin tavalla.
Yleiskeskustelu päättyi.