2) Hallituksen esitys laiksi Suomen Akatemiasta
jatkui
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Käsillämme on laki Suomen
Akatemiasta. Yhden osan tästä laista voi sanoa
olevan byrokraattien todellinen kukkanen. Voisi sanoa, että hallinto
on ajanut käytännön toteutuksen ohitse
täysin eikä tosiasiassa ole mietitty, mihin tämä johtaa
käytännössä, kun siirretään
akatemiaprofessorit ja -tutkijat työsuhteeseen
organisaatioon, jossa he työskentelevät. Periaatteessa
asia kuulostaa yksinkertaiselta ja fiksulta, mutta jos lähdetään
tarkemmin tutkimaan asiaa, se osoittautuu huomattavasti monimutkaisemmaksi.
Suomen Akatemia on tutkimusjärjestelmämme
merkittävimpiä toimijoita. Suomen Akatemialla
on keskeinen ja vakiintunut asema tutkimus- ja innovaatiojärjestelmässämme.
Akatemian merkitys tutkimuksen rahoittajana on kasvanut, rooli kansainvälisessä tieteellisessä
yhteistyössä ja
tiedepolitiikassa on lisääntynyt voimakkaasti. Toimintaa
on arvioitu huomattavan myönteisessä valossa tällä hetkellä.
Näin todetaan yleisperusteluissa.
On hyvä, että toimintamalleja kehitetään.
Sitä voidaan tehdä myöskin nykymuotoisen
järjestelmän sisällä. Koska
perusteluissakin todetaan, että Akatemian toiminta on kehittynyt
oikeaan suuntaan, jää pohdituttamaan, miksi romuttaa hyvin
toimiva organisointimalli. Uusi yliopistolaki on keinotekoinen peruste.
Mitä todellista lisäarvoa saataisiin, jää täysin
tyhjäksi olettamukseksi. Akatemiaprofessorit ja -tutkijat
ovat suhteessa muihin organisaatioihin. He toimivat modernin verkosto-organisaatiotoimintamallin
mukaan, joka on hyvin tuttu ilmiö. Esimerkiksi Nokia toimii
tuotekehityshankkeissa siten, että näissä tutkimussolmukohdissa
ihmiset ovat eri organisaatioiden palveluksessa. Ei ole mitään tarvetta
heitä laittaa yhden organisaation työsuhteeseen.
Mikä yhdistää nykytilassa akatemiatutkijat
ja yliopistoväen? Se on tehtävä ...
Puhemies:
Anteeksi, puhuja, hetkinen! Täällä valitellaan
nyt, että ei kuulu varsinaista puhujaa enää ollenkaan.
Mikä yhdistää nykytilanteessa akatemiatutkijat
ja yliopistoväen? Se on tehtävä tutkimustyö,
ei niinkään se, kuka on työnantaja. Samalta
se asia näyttäytyy akatemiatutkijoiden ja -professoreiden
osalta. He liittyvät osaksi yliopistoyhteisöä sen
tehtävän tutkimuksen perusteella eivätkä sen
työsuhteen perusteella.
Samoin tässä valmistelussa ei ole kuunneltu itse
näitä meidän akateemikkojamme ja syvällisempi
tutkimuspoliittinen pohdinta on jäänyt täysin
avonaiseksi.
Lisäksi jää pohdituttamaan tilanne,
että täällä puhutaan kovasti
kahden kerroksen väestä yliopistojen sisällä,
mutta itse asiassa tämä laki johtaa todelliseen
kahden kerroksen väen muodostumiseen. On työsuhteessa
a) henkilöitä, joilla on tosiasiallisesti normaalit
työlainsäädännön mukaiset
olosuhteet, ja sitten on b) henkilöitä, joita ovat
akatemiaprofessorit- ja -tutkijat, joilla tilanne — lähtien
siitä, kuinka heidän hakunsa, arviointinsa ja
rekrytointinsa tehdään — poikkeaa täysin
siitä, miten on laita työsuhteessa olevien henkilöiden.
Lisäksi tämmöinen normaali esimiesvalta
ei päde näihin akatemiatutkijoihin ja -professoreihin.
Samoin heillä tulee olemaan erityyppiset oletukset siitä,
miten he osallistuvat hallinnollisiin asioihin.
Herää pohdinta siitä, onko tämäntyyppinen laki
yleensä mahdollinen, koska nämä perustelut jättävät
tilanteen, jossa joudutaan lakia vastaan toimimaan. Tältä osin
toivon, että meillä sivistysvaliokunta pohtii
juuri työlainsäädännön
näkökulmasta, onko tämä järjestely
yleensä mahdollinen.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät Suomen kansan kansanedustajat!
On helppo yhtyä niihin äskenkin esitettyihin kriittisiin
huomautuksiin, jotka koskevat tätä ehdotusta.
En tiedä ihan tarkalleen, miten tätä hanketta
on perusteltu ja miksi on ryhdytty näin voimakkaisiin toimenpiteisiin.
Tuntuu siltä, että tässä on
jonkinlaisesta, olisiko sitten porvarillisesta vallankumouksesta
kysymys: alas lyökää koko vanha maailma,
pohja vanhan järjestyksen horjuu.
Minä itse kunnioittaisin huomattavasti enemmän
Suomen Akatemiaa ja sen perinnettä. Me olemme myös
saaneet kirjeen erittäin arvostetuilta Suomen Akatemian
akatemiaprofessoreilta ja akatemiatutkijoilta, jossa sanotaan: "Tutkijanvirkojen
perustamisen tavoitteena oli tutkimustyön edellytysten
parantaminen yliopistoissa ja valtion tutkimuslaitoksissa sekä niiden
välisen yhteistyön kehittäminen. Tämän
takia tutkijat sijoitettiin työsuhteeseen Suomen Akatemiaan
tarkoituksellisesti erilleen yliopistojen ja valtion tutkimuslaitosten
hallinnosta. Ratkaisun avulla lisättiin merkittävästi
tieteen saamaa kokonaistukea ja samalla luotiin organisaatio, joka
saattoi keskittyä tukemaan tiedettä ja tutkijoita
koko maan parhaaksi."
Suomen Akatemian jatkuva systemaattinen kehittäminen
on johtanut siihen, että suomalainen tiedehallinto nauttii
nyt suurta kansainvälistä arvostusta. Minä vain
pelkään, että tätä arvostusta
nyt ollaan romuttamassa. Vetoaisin niihin hienoihin perinteisiin,
mitä tässä Suomen Akatemian kehittämisessä on
noudatettu. Eivätkö sellaiset henkilöt
sano mitään kuin J. K. Paasikivi, A. I. Virtanen,
Edwin Linkomies, Kustaa Vilkuna ja Urho Kekkonen, jotka ovat olleet
luomassa tätä arvostettua instituutiota, jota
me sosialidemokraatit täällä haluamme
nyt puolustaa?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn tässä edustajien
Lauslahti ja Vuolanne linjaan ja totean, että hallituksen
esitys 27 on Akatemian kuoppaamislaki. Tässä todellakin, niin
kuin edustaja tässä totesi, saattohoidetaan Akatemiaa.
Mielestäni olisi paikallaan, jos asianomainen ministeri
olisi kertomassa, miksi näin on tarkoituksenmukaista tehdä.
Ministeri Henna Virkkunen ei kuitenkaan ole tällä hetkellä paikalla.
(Ed. Pulliainen: Oli täällä äsken!) — Ed.
Pulliainen on hänet nähnyt. (Ed. Pulliainen: Bongannut!) — Näin
keväiseen bongausaikaan voidaan todeta, että ministeri
on bongattu, mutta hallituksen aitio on tyhjä.
Arvoisa puhemies! Olisi nyt sitten tärkeätä, että eduskunta
ja sen valiokunta pystyisi tätä hallituksen esitystä muuttamaan,
ei saattohoitamaan Akatemiaa. Hallituksen esityksen perusteluissa
nykytilan arvioinnissa todetaan Akatemian arvovaltaisuus, sen hyvä taso.
Pitäkäämme siitä kiinni, emmekä saattohoida
sitä pois päiviltä. Mutta jos ministeri
Virkkunen mahdollisesti olisi vielä talossa, niin olisi
hyvä, että voisimme esittää hänelle
kysymyksiä tästä asiasta. Muuten jatkuu
se linja, mikä on ollut hallituksen ministereillä viime
aikoina, että he eivät ole heidän tärkeiden
hallituksen esitystensä käsittelyssä mukana
eduskunnan täysistunnossa.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä Suomen Akatemiaa koskeva
lainmuutos siis lakkauttaisi akatemiaprofessoreiden ja -tutkijoiden virat
ja siirtäisi ne yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin, joista
tulisi työnantajia Akatemian tilalle. Nykyisin yhden työnantajan
sijasta akatemiaprofessoreille ja akatemiatutkijoille tulisi viisitoista
eri yliopistotyönantajaa. Perusteluna muutokselle on yliopistouudistus
ja valtion tuottavuusohjelma.
Voidaan hyvinkin kyseenalaistaa, onko yliopistouudistus ja sen
takia virkojen yhdenmukaistaminen riittävä perustelu.
Kun työsopimuksia lähdetään
muuttamaan välittömästi perusteilla luotavaksi
sopimussuhteeksi, on se valtiosääntöoikeudellisesti
ongelmallista nimenomaan työntekijä- ja työantajapuolen
sopimusvapauden kannalta. Asiantuntijoiden mukaan sopimusvapauden
rajoituksena ehdotettua järjestelyä on arvioitava
perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten kannalta, ja silloin
on kyseenalaista, onko rajoitukselle olemassa riittävän
painavaa yhteiskunnallista perustetta.
On myös huomattava, että oikeusturvajärjestelyjen
kannalta tämä esitys ei anna työsopimussuhteisiin
siirtyville takeita, että palkkaus ja muut ehdot säilyisivät
työnantajan ja palvelussuhteen lajin muuttumisesta huolimatta
ennallaan.
Suomen Akatemiaa koskevissa säädöksissä on eräin
osin selviä puutteita suhteessa nykyiseen perustuslakiin.
Lakiin sisältyvät valtuudet tarkempien säännösten
ja määräysten antamisesta ovat liian
väljärajaiset ja puutteelliset. Ongelmana on myös
se, että asioita on Akatemian säädöshierarkiassa
delegoitu hyvin pitkälle johtosääntö-
ja työjärjestystasolle. Tätä kautta
toimintaan onkin saatu pitkälle ulottuvaa joustavuutta.
On kuitenkin ilmeinen tarve nostaa säädöstasolta ylemmäksi
erityisesti sellaisia säännöksiä,
jotka koskevat Akatemian toimielinten perusteita ja niiden ratkaisuvallan
käyttöä siltä osin kuin päätöksentekoon
liittyy julkisen vallan käyttöä.
Arvoisa puhemies! Suomen Akatemian kolmesataa tutkijaa esittävät
kantanaan, että nykyinen järjestelmä,
jossa Akatemia on työnantajana, on toiminut hyvin. Tutkijat
eivät myöskään näe,
että muutoksella saavutettaisiin mitään
hyötyä. Sen sijaan maamme tieteen ja menestyksen kannalta
ensiarvoisen tärkeä ja kansainvälisesti arvostettu
järjestelmä astuisi rapautumisen tielle.
Akatemiaprofessoreiden ja -tutkijoiden mielestä heidän
asemansa muuttaminen tässä tilanteessa, jossa
ei tarkalleen tiedetä, mitä yliopistossa tulee
tapahtumaan, on hätiköityä. Tilanteen selkiydyttyä ja
vakiinnuttua sitä voitaisiin tarkastella uudelleen. Tässä tilanteessa
kuitenkin professoreiden ja tutkijoiden arvostettu asema sekä riippumattomuus
ja tutkimuksen vapaus taataan parhaiten Suomen Akatemian alaisuudessa.
Miksi suomalaisen tieteen ja tutkimuksen parhaita edustajia,
akatemiaprofessoreita ja -tutkijoita, ei kuulla heitä itseään
ja koko suomalaista tiedettä koskevassa ydinkysymyksessä?
Pitävätkö siis hallitus ja opetusministeriö itseään
pätevämpänä arvioimaan suomalaisen
tieteen parhaimmiston toiveita, tarpeita ja asemaa kuin se itse
on? Miksi akatemiaprofessoreita ja -tutkijoita ei siis
kuulla heitä itseään ja koko suomalaista tiedettä koskevassa
kysymyksessä?
Arvioitsijoiden mukaan hallituksessa tulisi lisätä sellaisten
jäsenten lukumäärää,
jotka eivät ole samanaikaisesti tieteellisten toimikuntien
puheenjohtajia. Tätä perusteltiin tarpeella kehittää entistä laajapohjaisempaa
tutkimuspolitiikkaa, joka kannustaisi nimenomaan poikkitieteellisyyteen,
kehittäisi tieteellisten toimikuntien välistä yhteistyötä sekä edistäisi
vahvempia yhteyksiä muihin tutkimusorganisaatioihin. Suomen
Akatemian pääjohtaja toimii myös viraston
hallituksen puheenjohtajana. Valtion virastoissa tai laitoksissa
hallituksen puheenjohtaja tulee yleensä viraston henkilökunnan
ulkopuolelta, ja tilanne Akatemian osalta on siten poikkeuksellinen.
Arvoisa puhemies! Yliopistojen sisällä tulisi olemaan
siis henkilöstöryhmiä, joilla on eri
työnantajia, toisilla yliopisto ja toisilla Akatemian kautta
valtio. Tutkijanuraan liittyvä siirtyminen yliopiston tehtävästä Akatemian
tehtävään ja takaisin kävisi
nykyistä hankalammaksi, kun nykyisissä säännöksissä olevaa
automaattisen virkavapauden mahdollisuutta ei enää voisi
olla. Ehdotettavat muutokset merkitsisivät jonkinasteisia
muutoksia lähes kaikkiin Suomen Akatemiasta annetun lain
pykäliin, minkä lisäksi Akatemian tutkimusvirkoja
koskevat säännökset tulisivat kumottaviksi.
Lain rakenteen säilyttäminen selkeänä edellyttää,
että laki uudistetaan kokonaisuudessaan.
Yliopistouudistukseen liittyen myös Suomen Akatemian
tutkimusviroista on tarkoitus samanaikaisesti luopua, minkä vuoksi
hallituksen esitykseen uudeksi laiksi Suomen Akatemiasta ei enää ole
otettu tutkimusvirkoja koskevia säännöksiä lukuun
ottamatta siirtymäsäännöstä,
jolla turvataan tutkimusviroissa lain voimaantulohetkellä olevien
henkilöiden asema. Tutkimusvirkoja koskevien ratkaisujen
osalta esitys liittyy näin ollen eduskunnan käsiteltävänä olevaan
hallituksen esitykseen yliopistolaiksi ja siihen, että yliopistojen
oikeudellinen asema muuttuu hallituksen esityksen mukaisesti.
Sosialidemokraattiset sivistysvaliokunnan jäsenet ovat
tehneet akatemiavirkojen siirtämisestä kirjallisen
kysymyksen. Olemme myös yliopistolakialoitteessa esittäneet,
että virkasuhteisuus toimisi edelleen. Tälle muutokselle
ei ole olemassa perustuslaillista pakkoa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
palauttaa miettimään sitä, mitä tapahtui
neljä vuosikymmentä sitten tässä tasavallassa.
Vuosina 1968—1969 elettiin yliopistolevottomuuksien aikaa.
Silloin aikuisiässä olleet muistavat varmasti
elävästi sen, kuinka Vanha ylioppilastalo vallattiin
ja Helsingin yliopiston päärakennus niin ikään
vallattiin.
Arvoisa puhemies! Minulla oli ilo ja kunnia olla silloin pelissä jo
mukana. Olin yliopistoissa toimivien kaikkien ammattiyhdistysten
yhteistyövaltuuskunnan puheenjohtaja. Yliopisto oli palkannut
minulle juristisihteerin, ja työhuoneeni oli Helsingin
yliopiston päärakennuksessa. Se valtuutus velvoitti
ottamaan kantaa niin silloiseen yliopistolakihankkeeseen kuin hankkeeseen,
jota nyt muutetaan, elikkä Akatemia-lakiin.
Jollakin tavalla tuo tehtävä silloin velvoitti pyrkimään
tieteellisessä maailmassa kehittämään,
tekemään vaihtoehtoja. Siinä ajassa kansalaisvaikuttajille
asetettiin aivan erityiset vaatimukset. Ei riittänyt se,
että oli valistunut mielipide, vaan nimenomaan piti kaikki
lakitekstitkin tehdä itse omine joukkoineen, perustella,
ikään kuin ne olisivat lakialoitteita Suomen eduskunnassa,
ja niistä osa tänne sellaisiksi tulikin sitten, kun
silloiset kansanedustajat ne ottivat omiin nimiinsä.
Oli siis kaksi lakia: oli toisaalta yliopistolaki, jossa periaate
ja kantava voima oli henkilö ja ääni -periaate
kaikessa — siis niin politisoitumista kuin politisoitumista
voi ylipäätään ollakin — ja sitten
oli Akatemia-lakiesitys. Näille kahdelle me teimme rinnakkaiset
pyrkimyslakiesitykset, joista käytiin sitten yhteiskunnallista
debattia. Eräs niistä debateista käytiin
tässä samassa salissa jarrutuskeskusteluna, niin
että yliopistolakiesitys raukesi täällä eduskunnassa
sitten vaaleihin. Tuossa kahinassa olin voittajan puolella, itse asiassa
sitä hommaa siellä taustalla vetämässä.
Sitten siinä toisessa laissa, Akatemia-laissa, josta
tehtiin rinnakkainen esitys, olin häviäjien puolella.
Mutta kun nyt 40 vuotta myöhemmin arvioidaan sitä,
oliko se häviö voitto suomalaiselle tiedemaailmalle
vai päinvastoin, niin voidaan todeta, että se
oli ehdottomasti voitto. Nimittäin se malli, joka voitti
tämän keskustelun, jonka takanahan, niin kuin
täällä on jo ed. Vuolannekin todennut,
olivat tasavallan presidentit olleet mukana ja olivat silloinkin
mukana — Urho Kaleva Kekkonen — tämä Akatemia-malli,
oli niin etevä käytännössä,
että sitä rupesivat kaikki maailman sivistyneet
tiedevaltiot käyttämään hyväkseen.
Elikkä se on nyt koulittu niin viimeiseen saakka kuin tällaista
koulita voi.
Tässä suhteessa on erinomaisen suuri vahinko,
jos tästä eduskunnasta tulee tämän
olemassa olevan Akatemia-käytännön purkulaki
elikkä saattohoitolaki, sillä tämä hallituksen
esitys on erittäin valitettava ja sitä ei pitäisi
tässä eduskunnassa missään nimessä hyväksyä,
tai sitten pitäisi muuttaa siinä joitakin elementtejä,
jotka ovat tarpeellisia ajassa. Muutettakoot ne takaisin, hallituksen
esityksestä siis, ja sitten muutoin ne, jotka ovat täysin
Akatemia-maailmaan sopimattomia ehdotuksia, poistetaan tästä hallituksen
esityksen lakitekstistä.
Nämä kriittiset näkökohdat
on jo täällä tuotu moneen kertaan esille.
Ed. Lauslahden puheenvuorossa jo ne asiat tulivat esille. Hyvin
merkittävää on, että koko Suomen
Akatemian tiedeyhteisö on yksimielisesti tällä kannalla,
ja minusta sitä kantaa vastaan ei pitäisi ryhtyä toimiin.
Arvoisa puhemies! Sitten herää kysymys, miten
ihmeessä sitten kuitenkin tämmöinen esitys on
tänne tullut. (Ed. Gustafsson: Kuka sitä ajaa?) — Sitä kannattaa
opetusministeriö, ed. Gustafsson, ja se liittyy tuottavuusohjelmaan.
Nimittäin nykyisessä järjestelmässä ei
opetusministeriö eikä valtiovarainministeriö pääse
käsiksi tuottavuusohjelman mukaiseen tehtävien
alasajoon elikkä virkojen ja tehtävien lakkauttamisiin.
Se tarvitsee tämänlaatuisen vekslauksen, joka
tässä nyt hallituksen esitykseen on sisällytettynä,
joka sinänsä merkitsee sitä, että yliopistolakikin
on torso, jos se tarvitsee tällaisen keinotukijalan avukseen.
Siinä on se juju. Elikkä toisin sanoen tarkoituksena
on ottaa neljäsosa resursseista Suomen perustutkimukselta
pois. Ja 50 vuotta yliopistoja palvelleena, yötä ja
päivää, en voi olla tämmöisessä mukana.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Lakiesityksen mukaan akatemiaprofessoreiden
ja -tutkijoiden virat lakkautetaan ja siirretään
yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin, joista tulisi Akatemian sijaan
työnantajia. Samalla professorijoukon työnantajia
tulisi siis nykyisen yhden sijasta viisitoista.
Nykyisen järjestelmän vahvuus on tieteen tekemisessä.
5-vuotinen akatemiaprofessorius mahdollistaa keskittymisen tieteeseen
ilman paineita opetus- ja hallinnollisten tehtävien hoitamisesta.
Lakimuutos avaa nyt ovea päinvastaiseen suuntaan, joten
kärsijänä olisi ensi sijassa ja yksiselitteisesti
tiede. Integroiminen yliopistoihin ei voi tosiasiallisesti olla
uskottavana tavoitteena, sillä nykyisinkin suurin osa akatemiaprofessoreista
johtaa ryhmäänsä yliopistoon jo integroituneina.
Tuntuukin siltä, että yliopistolain varjolla ollaan
viemässä nyt läpi lakia Suomen Akatemiasta
tämän yhdenmukaisuuden ja virtaviivaistumisen
paineissa. Miten yliopiston ulkopuolinen työpaikka, Suomen
Akatemia, olisi käytännön kannalta tarkasteltuna
ongelmallinen? Työskenteleehän jo nyt yliopistoissa
lukuisa joukko muiden työnantajien palveluksessa olevia.
Hallituksen esityksen perusteluina ei ole myöskään
se, etteikö nykyinen Akatemia olisi toiminut työnantajana
hyvin. Myöskään tieteen tekemisen edellytykset
eivät uudistuksella parane, vaikka lakiehdotusta perustellaan
juuri siitä näkemyksestä käsin.
Hallituksen tosiasialliset perustelut ovat yksinomaan hallinnollisia,
ja niiden taustalla on myös valtion tuottavuusohjelma,
joka puuttuu toimiviin käytäntöihin ja
hallintorakenteisiin ainoana tarkoituksenaan laskennallisten menojen
vähentäminen. Tutkimusta, vapautta, tiedettä ja
yhteiskuntaa muutos ei valitettavasti hyödytä.
Akatemiaprofessoreiden toimivan aseman muuttaminen on erittäin
hätiköityä tieteen tulevaisuuden kannalta,
erityisesti juuri nyt, kun koko yliopistolaitos on muutoksessa.
Arvoisa puhemies! Kritiikin toistuva ohittaminen viittaa siihen,
että hallitus pitää itseään
pätevämpänä arvioimaan suomalaisen
tieteen ja tutkimuksen tarpeita ja sen asemaa kuin ovat nämä tekijät
itse. Prosessin oikeudenmukaisuus on vakavasti kyseenalaista, kun
hallitus ohittaa suomalaisen tieteen ja tutkimuksen parhaimmistoon kuuluvat
edustajat, akatemiaprofessorit ja -tutkijat, jättäen
kuulematta heitä koko suomalaista tiedettä koskevassa
kysymyksessä. Kansan tai tutkimuskentän edustamista
tämä tällainen toiminta ei ainakaan ole.
Arvoisa puhemies! Suomalaisen tieteen ja tutkimuksen menestys
on kaikkina aikoina perustunut mahdollisimman hyvien edellytysten
luomiseen tieteen tekemiseksi. Edellä esittelemieni seikkojen
valossa näyttää siltä, että nämä edellytykset
eivät enää jatkossa täyty. Käsissämme
on nyt, hyvät kansanedustajat, Akatemian tappoase eli tämä esitys,
jota me tänään täällä salissa
käsittelemme. Onko tämä nyt sitten vapaan
kansan lahja vapaalle tieteelle?
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Suomen Akatemia on äskettäin
täyttänyt 60 vuotta. Aikoinaan Suomen Akatemian
syntyyn vaikuttivat hyvin voimakkaasti Juho Kusti Paasikivi ja A.
I. Virtanen, joka sen ensimmäisenä esimiehenä laittoi
koko järjestelmän käyntiin. Akatemiaa
lähdettiin sitten 1950-luvun lopulla kehittämään
Edwin Linkomiehen toimesta, muutama vuosi sen jälkeen Kustaa
Vilkunan. Opetusministeriö antoi taas Linkomiehelle tehtäväksi
kehittää järjestelmää,
ja siinä oli presidentti Kekkonen takana. Hänen
toivomuksestaan esitettiin komitea, joka sai tehtäväkseen
laatia yleissuunnitelman valtion tutkimuslaitosten saattamiseksi nykyaikaiselle
tasolle ja tehdä esityksiä niiden ja korkeakoulujen
välisen yhteistoiminnan kehittämiseksi kaikilla
tieteenaloilla ja valtakunnan eri osissa, erityisesti silmälläpitäen
tieteellisen toiminnan suunnitelmallisuutta ja tehokkuutta.
Monen kommervenkin jälkeen sitten päädyttiin
siihen ratkaisuun, jossa me nyt olemme, että perustettiin
Suomen Akatemia. Uudistus sai viimeisen silauksensa maaliskuussa
1969, jolloin Suomen Akatemian esimies Georg Henrik von Wright katsoi,
että nyt tämä järjestelmä täytti
ne velvoitteet ja sillä oli sellainen arvovalta, että sille
voitiin antaa Suomen Akatemian nimi.
Koko tämän systeemin ajatus on siis ollut
se, että luodaan sellainen järjestelmä,
jossa Suomen kyvykkäimmät tutkijat ja tieteenharjoittajat
voivat itsenäisesti ja muilta velvollisuuksilta rauhassa
tehdä tutkimustyötä isänmaan
hyväksi. Tämä Suomen Akatemia on saanut
kansainvälisesti hyvin paljon tunnettavuutta. Meille kaikille
on kai jaettu sen vuosikertomus, siitä on helppo selvittää,
mitä kaikkea he ovat tehneet. Tietysti odottaisi silloin,
että nykyinen hallitus, kun ottaa huomioon nämä järjestelmän
luoneet taustanimet, lähtisi kehittämään
tätä Suomen Akatemiaa vielä parempaan
tulokseen.
Nyt kuitenkin Suomen Kuvalehdestä 3.4. voitiin lukea
otsikolla "Lakia Akatemiasta ei pidä muuttaa" juttu, jossa
37 akatemiaprofessoria kirjoittaa muun muassa: "Suomen Akatemiaa
koskevan lain muuttamiselle ainoa hyväksyttävä lähtökohta
olisi pyrkimys parantaa tieteen tekemisen edellytyksiä.
Sen sijaan muutoksen ainoa peruste on hallinnollinen, ja sen takana
on valtion tuottavuusohjelma. Ei ole voitu esittää,
miten nyt erinomaisesti toimiva akatemiaprofessori- ja tutkijajärjestelmä paranisi.
Sen sijaan uhkakuvia riittää. Esitetty laki olisi
hyppy pimeään." — Näin siis
37 akatemiaprofessoria.
Me olemme myös ottaneet vastaan kirjeen tieteen akateemikoilta,
vanhoilta herroilta, joista ensimmäisen nimi on Erik Allardt,
ja siinä on Olli Lehti ja Päiviö Tommila,
Jauho ja monta muuta. He toteavat tässä kirjeessään,
että eduskunnalle annettu Suomen Akatemiaa koskeva lakiesitys
muuttaa toteutuessaan nykyisen hyvin toimivan käytännön
ja saattaa katkaista myönteisen kehityksen. Allekirjoittaneet
tieteen akateemikot, joista suurin osa on toiminut sekä Suomen
Akatemian että eri yliopistojen ja valtion tutkimuslaitosten
palveluksessa, katsovat velvollisuudekseen kiinnittää huomiota
uudistuksen sisältämiin riskeihin. Vielä he
sanovat, että Akatemian nykyisellä tutkijanvirkajärjestelmällä on tiedeyhteisössä
paljon
kannatusta ja alan henkilöstöjärjestöt
ovat esittäneet vastustavansa kyseisiä virkasiirtoja.
Akatemiaprofessorit ja -tutkijat itse pitävät
nykyisen tilanteen säilyttämistä takeena
tutkimustyön häiriöttömälle
jatkamiselle. Eli kritiikki on täydellinen, ja ketkä kritisoivat? Juuri
ne kritisoivat, joita kaikki aiemmin mainitut henkilöt
vuosikymmenien aikana ovat tukeneet ja joille ovat yrittäneet
luoda paikan, jossa he voivat häiriöttä tehdä tutkimustyötä.
Nyt siis he nimenomaan arvostelevat sitä, että tulee
järjestelmä, josta ei tiedä, mihin se
johtaa ja miten siinä toimitaan. Oikeastaan hallitus aiheuttaa
häiriön nimenomaan niille ihmisille, joiden piti
saada tutkimusrauha, ja ilmeisesti käytännössä tämä aiheuttaa
pitkän loven koko tieteelliseen tutkimustyöhön.
Tämä hallitus on hyväksynyt eräitä periaatteita
hyvälle lainsäädäntötyölle,
jossa tärkeimmät periaatteet ovat, että on
aina vaihtoehtoja ja että aina kuullaan niitä,
joita asia koskee. Tässä tilanteessa tilanne on
oikeastaan päinvastoin. On heti lähdetty vaan
kehittämään tätä lainsäädäntöä yhden
syyn vuoksi yhteen suuntaan ja täysin välittämättä siitä,
mitä ne ihmiset ajattelevat, joita se koskee. Tämä on
esimerkki siitä huonosta lainsäädäntötyöstä,
josta puhemieskin on julkisuudessa usein huomauttanut. Oikeastaan
on niin, että minun pitkän elämäni
aikana minä en ole tämän kamalampaa esitystä vielä koskaan
saanut nähdä.
Sitten tässä esityksessä on muutamia
sellaisia yksityiskohtia, joihin minä haluan kiinnittää huomiota.
4 §:n ainoan momentin 1 kohta sanoo: "- - Akatemian
yleisiä toimintalinjoja ja tavoitteita ottaen huomioon
opetusministeriön kanssa sovitut tavoitteet - -."
Tämä siis tarkoittaa sitä, että Akatemia
ei enää olisi itsenäinen vaan opetusministeriön
virkamiehet voisivat sanella tavoitteet.
Sitten toinen asia on, että oikeusministeriön vaatimuksesta
Akatemian pääjohtajaa ei enää nimittäisi
tasavallan presidentti vaan valtioneuvosto. Kun säädettiin
nykyistä perustuslakia, lähdettiin siitä,
että tasavallan presidentti ei välttämättä nimittäisi
muita kuin sellaisia virkamiehiä, joiden kohdalla on erityinen
syy, kuten oikeuslaitoksen virkamiehet, suurlähettiläät,
puolustusministeriön virkamiehet, erityisesti Puolustusvoimien
upseeriston, eli sellaisia virkamiehiä, joiden osalta tavoitellaan
itsenäisyyttä. Mutta nimenomaan tässä Suomen
Akatemiassa on tavoiteltu itsenäisyyttä.
Tämä siis tarkoittaa sitä, että todellisuudessa hallitus
haluaa tehdä tästä sellaisen tutkimusrahoja
jakavan viraston, jossa ei ole siis minkäänlaista
Linkomiehen tai Allardtin tai von Wrightin tai Granön tai
Kekkosen tai Juho Kusti Paasikiven tavoittelemaa glamouria. Ainakaan,
jos tämmöinen esitys läpi menee, sen
ei pitäisi käyttää tätä Suomen
Akatemian kunniallista nimeä, vaan se olisi sitten joku
opetusministeriön apuna toimiva hallintovirasto, joka rahaa
jakaa tieteellisiin tutkimuksiin.
Nyt ministeri valitettavasti ei ole paikalla, vaikka yleensä nämä ministerit
ovat erinomaisesti olleet paikalla. Minä luulen, että ministeri
Henna Virkkusesta varmasti kehittyy vielä hyvä ministeri,
mutta minun kokemukseni on ollut se, että aina, kun tulee
uusi ministeri, virkamiehet tuovat yhden semmoisen ruosteisen naulan,
jonka kaikki muut ministerit ovat hylänneet ja josta he
ovat havainneet, että tämmöistä ei
pidä esittää. Tämä on
nyt se ruosteinen naula, johon Henna Virkkunen on astunut.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Söderman tietenkin kertoi jo
kaiken sen, mikä tässä lakiesityksessä,
hallituksen esityksessä, on oleellista, ja etenkin tuo
loppuhuipentuma oli oikein konkreettinen ja kuvaava.
Hyvä puhemies! Tämä nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys laiksi Suomen Akatemiasta on tuotu tänne
eduskuntaan kiireellä. Tässä on jälleen
yksi esimerkki siitä, kuinka tämä nykyinen
hallitus toimii. Jälleen kiireellä tuodaan meille
esityksiä, ja taas toisaalta kyseinen vastaava ministeri
ei kiireittensä vuoksi ehdi tänne saliin meitä kuulemaan
ja meille asiaa selvittämään. Kiireen
ja puutteellisen valmistelun selittää se, että asia
on haluttu liittää vireillä olevaan yliopistolain
muutokseen.
Opetusministeriö asetti työryhmän
vasta viime lokakuun lopulla pohtimaan tätä Akatemian asiaa.
Nyt vajaan puolen vuoden päästä meillä on edessämme
lakiesitys, joka toteutuessaan muuttaisi olennaisesti nykyistä hyvin
toimivaa järjestelmää. Työryhmä kyllä kuuli
tutkijoita, Suomen Akatemian henkilökuntaa ja tiedeyhteisöä edustavia
tahoja, mutta niiden varoittavat äänenpainot jätettiin
ottamatta huomioon. Suomen Akatemia, palkansaajajärjestöt
ja kaksi yliopistoa suhtautuivat kielteisesti uudistukseen hallituksen esittämässä
muodossa.
Tätä Akatemia-lakia ei tarvitsisi sitoa yliopistolakiin.
Kun uusi laki tuo suuria muutoksia yliopistojen toimintaan, viisasta
olisi antaa aikaa yliopistoelämän vakiintumiseen
ja pohtia vasta sen jälkeen, minkälaisia mahdollisuuksia
uudistunut yliopisto Akatemian tutkimustoiminnalle tarjoaa ja minkälaisia
uusia haasteita yliopisto tutkimustoiminnalle antaa.
Akatemian tutkimusvirkajärjestelmää muutettaisiin
niin, että jatkossa akatemiaprofessorit ja akatemiatutkijat
toimivat työsuhteessa niihin laitoksiin, joissa he työskentelevät.
Tätä on perusteltu sillä, että muutoin
yliopistojen sisällä olisi henkilöryhmiä,
joilla on eri työnantaja: toisilla yliopisto ja toisilla
Akatemia. Perustelu tuntuu vähän kummalliselta,
kun samaan aikaan uudistuneessa yliopistolaitoksessa olisi vielä nykyistäkin
enemmän eri tahojen, yritysten, säätiöiden, ulkomaisten
yliopistojen, sairaanhoitopiirien jne., palveluksessa olevia henkilöitä.
Nykyisen kaltaisessa virkasuhteessa toimivat Akatemian tutkijat
eivät siis muodostaisi minkäänlaista poikkeusta
senhetkisessä tilanteessa.
Hallituksen esityksen tavoitteena tulisi olla mahdollistaa tieteen
ja tutkimuksen tekemiselle paremmat lähtökohdat
ja edellytykset, ei keskittyä pelkkään
byrokratiaan. Tämä esitys on hallinnollinen, ja
pelkään, että sen takana on pelkästään
valtion tuottavuusohjelma.
Arvoisa puhemies! Suomen Akatemialla on keskeinen ja vakiintunut
asema Suomen tutkimus- ja innovaatiojärjestelmässä.
Sen rooli muun muassa kansainvälisessä tieteellisessä ja
tiedepoliittisessa yhteistyössä on lisääntynyt
merkittävästi. Suomalainen tiedehallinto nauttii
suurta kansainvälistä arvostusta. Nyt käsillä oleva
esitys olisi hyppy tuntemattomaan. Suomen tulevaisuus ja maamme
kilpailukyky lepäävät sen varassa, pystymmekö globaalissa
kilpailussa tuottamaan innovaatioita. Akatemiaprofessorit ja -tutkijat
pitävät nykyisen tilanteen säilyttämistä takeena
sille, että tutkimustyö voi jatkua häiriöttömästi.
Arvoisa puhemies! Toivon, että eduskuntakäsittelyn
aikana lakiehdotuksessa olevat suurimmat epäkohdat saataisiin
korjattua tai että hallitus vetäisi esityksensä takaisin.
Kiireellä ei saada aikaan hyviä tuloksia.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Sain juuri ministeri Virkkuselta viestin,
että valitettavasti hän ei pystynyt olemaan täällä paikan
päällä, koska lain käsittelyaikaa
siirrettiin, ja muuten olisi ilman muuta ollut.
Mutta itse varsinaiseen sisältöön.
Voin sanoa kokemusperäisesti myöskin, kun olen
toiminut Suomen Akatemian tutkijana, että olen suhteellisen
kriittinen tätä lakiesitystä kohtaan,
koska jos miettii siitä kokemuksesta lähtökohtaisesti,
niin tietyllä tavalla, kun on muulla tutkijanuralla toiminut
yliopistolla, tämä Suomen Akatemian tutkijana
toimiminen on tietynlainen tavoite, että pääsisi
siihen, siinä suhteessa, koska se toimii myöskin
tällaisena, että silloin pystyy keskittymään
aidosti tutkimukseen. Olen sen takia hyvinkin kriittinen tätä lakiesitystä kohtaan.
Siinä on tutkijanvapaus, siinä ei ole hallintoa,
ei jouduta velvoittamaan yliopiston hallintoon osallistumaan, vaan
pystyy aidosti keskittymään tutkimukseen. Siinä on
raportointi ainoastaan tutkimuksesta ja siihen käytetyistä määrärahoista
suoraan Suomen Akatemialle. (Ed. Pulliainen: Ja raportit arvioidaan!) — Todellakin,
raportit arvioidaan. — Sitten siinä on myöskin
mahdollisuus ulkomaan apurahoihin ja vastaaviin suoraan Akatemialta,
jotka täydentävät sitä tutkimustyötä ja
lisäävät tutkimuksen kansainvälisyyttä.
Hyvin pieni hallinto, hyvin vähän byrokratiaa,
hyvin toimiva, hyvin tutkijamyönteinen näkökulma,
joka on myöskin erittäin tehokas. Sen takia mielestäni
tässä eduskunnassa pitäisi keskustella tästä lakiuudistuksesta
vielä ja katsoa siitä, ovatko nämä perustelut
muutokselle riittäviä.
Tässä on perusteltu, että yliopistouudistuksen aikana
tulisi eri työnantaja. Voisin tietysti kysyä, miksi
täytyisi olla sama työnantaja kaikille tietyssä yhteisössä.
Eikö tällainen positiivinen myöskin kilpailu
kenties, mikä on paras työnantaja, anna parhaat
edellytykset, kehitä kumpaakin osapuolta? Toisaalta on
puhuttu myöskin, ettei kuuluisi yliopiston yhteisöön
mukaan, siihen hallintoon. Siinähän se vapaus
juuri onkin, että pystyy toimimaan aidosti tutkijana ilman
turhaa byrokratian lisäystä. Sen suhteen haluan
kyllä tästä keskustella, ja toivottavasti
tässä tiettyjä kohtia pystytään
muuttamaan.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä akatemialaki HE 27
on selvässä yhteydessä myös
yliopistolakiuudistukseen, joka nyt on käsittelyssä.
Aivan kuten täällä on todettu, molempia
on leimannut kiire, halu viedä niitä eteenpäin.
Silloin kun puhutaan tieteestä, puhutaan yliopistoista,
puhutaan suomalaisesta tutkimuksesta tai sivistyksestä,
ei pitäisi hätiköiden ja kiireellä tehdä huonoja
päätöksiä.
Kerron esimerkin Oxfordin yliopistosta. Oxfordin yliopistossa,
joka on kai yksi arvostetuimpia yliopistoja maailmalla, kaikissa
rankingeissa aina top 10:ssä, on tämmöinen
vanha juhlasali, jossa on paksut tammipalkit pitämässä kantavina elementteinä.
Ne alkoivat pikkuhiljaa mädätä, ja siellä pohdittiin,
mitä ihmettä he tekevät, mistä löytyy
tällaisia tammipalkkeja, miten he pystyvät säilyttämään
tämän 500 vuotta vanhan hienon rakennuksen, löytämään
samanlaiset tammiset kantavat rakenteet. He pohtivat tätä asiaa
ja miettivät, että niin, meillä täällä Oxfordin
yliopistossahan on myös puutarha, käydään
kysymässä puutarhurilta, mitä tässä tilanteessa
voidaan tehdä. He tulivatkin puutarhaan, ja puutarhuri
vastasi, että olenkin jo odottanut teitä, että silloin
kun rakennus rakennettiin, tuo tammimetsikkö tuossa istutettiin,
koska tiedettiin, että 500 vuoden kuluttua tarvitaan näitä tammipalkkeja. Siellä ne
ovat odottaneet, ja puutarhuri on odottanut, koska tullaan kysymään
häneltä, mistä saadaan uudet kantavat
rakenteet.
Minusta, arvoisa puhemies, tämä kertoo siitä, millä huolellisuudella
ja millä vakavuudella pitää pohtia, kun
mietimme meidän yliopistojamme ja akatemioitamme. Silloin
tämä lakiesitys tulee kyllä aika erikoiseen
valoon. Nyt kun olen kuunnellut näitä puheenvuoroja,
niin en ole kuullut yhtäkään asian puolesta
käytettyä puheenvuoroa, kukaan ei ole sanonut,
että tämä on hyvä esitys. Herää kysymys,
kuka näitä lakiesityksiä oikein ajaa
ja tuo tänne eduskuntaan, jos kukaan täällä ei
niitä tunnu kannattavan vaan näitä pidetään
hätiköityinä, huonosti valmisteltuina.
(Ed. Pulliainen: Ruosteisten naulojen ritarit!)
Nyt jos koskaan eduskunnan — ja tämä ollaan lähettämässä sivistysvaliokuntaan — pitää
ottaa se
rooli, mikä eduskunnalle todella kuuluu. Eduskunnalle kuuluu
se rooli, että käydään huolella
lakiesitykset läpi ja voidaan sanoa ministeri Virkkuselle,
että me emme astuneet siihen ed. Södermanin esiin
nostamaan ruosteiseen naulaan vaan me totesimme, että tämä pitää panna uusiksi,
me emme ole valmiita siihen, että tällaisen suoraviivaisuuden,
jonkunlaisen virtaviivaisuuden, eräänlaisen akateemisen
kapitalismin, nimissä vedetään alas rakenteita
ilman kunnollista harkintaa, ilman kunnollisia perusteita.
Vetoankin nyt siihen, että pidämme huolta
siitä, että huomaamme, mikä ruosteinen
naula tähän lakiesitykseen liittyy, ja sivistysvaliokunta väistää sen
naulan eikä astu naulaan niin että se menee suoraan
syvälle kantapäähän.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tosiaan täällä on
aika hyvin tuotu se asia julki ja meikäläisellekin
on eri puolilta tullut kaikennäköisiä kirjeitä ja
kanslereitten ja rehtorien kanssa on tullut juteltua siitä,
että kyseessä on harvinaisen surkea lakisepustus.
Hienoa oli tietysti kuulla kokeneemman kansanedustajan suusta, mihin tämä liittyy,
niin kuin ed. Pulliainen kertoi, että tämä liittyy
tämmöiseen kikkailuun valtion tuottavuusohjelman
kanssa eli siinä on sitten tietysti edelliselläkin
hallituksella vähän omat lehmänsä ja
härkänsä ojissa. Mutta ei tämäntasoisen
käsitteen ja tämäntasoisen Suomen sivistykseen
liittyvän asian kanssa pitäisi hutiloiden pelleillä niin, että hallitus
tekee näin vaan voidakseen toteuttaa jotain ohjelmaansa — tämä hallitushan
on tunnettu siitä, että se muuttaa vaan nimikkeitä,
tulee lama tai mikä tahansa, niin sitten se onkin tätä varten
tehty jo, eli neljäksi vuodeksi on sovittu suunnilleen
hallitusohjelma ja sitten jyrätään kaikki
läpi. Mutta tämä on jo sitä luokkaa,
että luulisi tosiaan jo, niin kuin äsken ed. Jaskarikin totesi,
monen olevan huolissaan siitä, mihin tämä johtaa.
Oikeastaan ei tästä sen kummempaa.
Akatemia sinänsä, kun se sieltä jostain
kaukaa Kreikasta tulee, oli vähän laajempi alue
kuin itse lyseo. Lyseo-ideahan liittyi siihen, että Apollo kun
toi sitten tätä sivistystä ja valoa,
niin Apollo Lyceion oli sudentappaja, vaikka se etymologiassa tämä lyseo,
Lucifer, kytketään myös valon tuomiseen.
Akatemia oli se laajempi puisto, niin kuin sanotaan, että grove
of Academos, jossa sitten koko se alue, jolla hiljaisuudessa ... — Academoksen
nimi viittaa tämmöiseen hiljaiseen alueeseen,
jolla saa rauhallisesti tutkia, mikä liittyy akateemiseen
vapauteen ja perinteeseen. Nietzschekin aikoinaan sanoi, etteihän
se mitään todista, mistä on vapaa, vaan
mihin vapaa. Nytten kun me olemme olleet periaatteessa Akatemiassa
valtiosta ja yhteiskunnasta vapaita, niin tulee mieleen, että Nietzsche
myös sanoi, että valtio — ja tässä tapauksessa
hallitus — on se hirviö ja peto. Nyt kun tämä koko
idea käsitteenä liittyy sinne Platonin ja Apollon
valon tuomiseen ja siihen, että lyödään
susi tai peto, niin toivoisin, että tässä kansanedustuslaitoksessa
koko porukka tajuaisi, että hallitus on päästämässä byrokraattisen
hirviön irti akateemisen ja sivistyneen Suomen kunniakkaan
perinteen raunioille, jos tämä meno jatkuu.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on niin monta
kriittistä puheenvuoroa jo tästä hallituksen
esityksestä kuultu, että on varmaankin oikeus
ja kohtuus, että edes muutamalla virkkeellä puolustelen
tätä hallituksen esitystä, (Ed. Pulliainen: Älkää ihmeessä tehkö sitä virhettä!)
sitä mihin tällä tähdätään.
Aivan hölmöläisten hommaa tämä lainsäädäntö ei varmaankaan
ole. (Ed. Pulliainen: Kyllä se on!)
Tavoitteena tällä Suomen Akatemian lain uudistuksella
on saattaa Suomen Akatemiaa koskevat säädökset
perustuslain tasolle. Tässä luodaan samalla tarkat
säädökset siitä, mistä asioista
valtioneuvoston asetuksella voitaisiin säätää.
Tätä uudistusta perustellaan sillä, että yliopistolain uudistuksen
yhteydessä yliopistojen oikeudellinen asema muuttuu, ne
eivät uudistuksen jälkeen enää kuulu
valtio-organisaatioon. Samalla yliopistojen henkilökunta
siirtyy käsittelyssä olevan hallituksen esityksen
mukaan virkasuhteesta työsuhteeseen. Aivan kuten tiedämme,
valtaosa Akatemian professoreista ja tutkijoista toimii yliopistolaitoksen
piirissä. Jo tästä syystä yliopistolain
uudistuksen myötä myöskin lakia Akatemiasta
on päivitettävä ja muutettava.
Arvoisa puhemies! Paneudutaan lain yksityiskohtiin sivistysvaliokunnassa
kuultaessa asiantuntijoita. Tehdään tarvittaessa
hiontaa hallituksen esitykseen. Tähdätään
päivitettyyn ja yliopistolain kanssa sopusoinnussa olevaan
ja toimivaan lakiin Suomen Akatemiasta.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olen erittäin pahoillani,
että ed. Hänninen on sortunut vanhoilla päivillään
retoriikkaan. Jos hän puolustaa tätä, hänen
olisi pitänyt kaivaa sieltä ne myönteiset kohdat
ja se, miksi ne ovat myönteisiä suhteessa nykyisyyteen.
Mistään asiakirjoista ei löydy yhtään
ainoaa huomautusta siitä, että nykyinen akatemialaitos
olisi toiminut huonosti, kun akateeminen maailma on yleensä ollut
semmoinen, että siellä on häslinkiä sinne
ja tänne; tämän suhteen kaikki on ollut
hienosti kunnossa.
Jacob Söderman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Hänninen väitti, että tämä laki
jollain tavalla on tarpeen sen vuoksi, että laki Suomen
Akatemiasta tulisi voimassa olevan perustuslain mukaiseksi. Siitä kyllä ei
ole minkäänlaista mainintaa tässä esityksessä.
Minä en tiedä, mistä ed. Hänninen
on saanut tällaisen tiedon.
Mutta tämä rakennelma tässä,
jossa pakotettaisiin yliopistot, joista tulee itsenäisiä yliopistolain
mukaan, tekemään sopimuksia jonkun muun henkilön
kanssa, on kyllä minusta rakennelma, jolla ei ole mitään
tekemistä minkään perustuslain kanssa,
koska sopiminen on yleensä semmoinen, että kaksi
itsenäistä osapuolta sopii siitä keskenään.
Kun käsketään lailla sopimaan, niin sen
hassumpaa esitystä minä en ole pitkään
aikaan kuullut.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yliopistolaki ei ole mikään
peruste sille, että Suomen Akatemiasta näitä virkoja
täytyy siirtää työsuhteeseen
yliopistoihin. Se sisältää huomattavasti
monimutkaisempia kysymyksiä, kun lähdetään
sitä tarkastelemaan. Veikkaanpa, että päädymme
siihen, onko tässä laissa ehdotettu toimenpide
edes oikein.
Samoin pohdituttaa se, että jos suunta on se, että toimintaa
arvostetaan kansainvälisesti ja toiminnan suunta edelleen
on vahvistaa tätä myönteistä kehitystä,
miksi me ehdoin tahdoin haluamme vaarantaa tämän
myönteisen kehityksen tällä toimenpiteellä?
Miksi? On eri asia, jos meillä on tilanne, jossa suunta
on toinen, jossa meillä on ongelmia eikä tuloksia
saada aikaiseksi.
Tommy Tabermann /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Jokainen meistä varsinkin tähän
vuodenaikaan tietää, että vapaat linnut,
ne, jotka lentävät oksasta oksaan kenenkään
estelemättä, löytävät
parhaiten jyvän ja ne laulavat kaikista kauneimmin, kun
taas häkkilintujen, jotka katselevat itseään
häkin peilistä keinussa ja syövät
kädestä, laulu ei ole yhtä kaunista.
Siitähän tässä juuri on
kysymys. Kysymys on vapaudesta, tieteen, taiteen vapaudesta. Tämä on tullut
monta kertaa aikaisemminkin eri yhteyksissä, muun muassa
yliopistolain yhteydessä, esille, että jollakin
tavalla tämä vapaus tuntuu kiusaavan joitakin
virkamiehiä opetusministeriössä tai saman
tien myös hallitusta. Kuitenkin on niin, että jos
me haluamme joitakin todellisia tuloksia tieteessä, taiteessa,
se vaatii juuri sen vapauden, joka tällä hetkellä Suomen
Akatemian alaisuudessa toimivilla tutkijoilla, akateemikoilla ja
professoreilla on.
Krista Kiuru /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On kyllä kummallista, että vapaalla
Suomen kansalla ei ole varaa vapaaseen tieteeseen. Koko tämä esitys
näyttää lähtevän siitä näkökulmasta,
että halutaan eroon Akatemiasta, jossa kaikkein keskeisimpänä tieteen
tekemisen edellytyksenä on ollut vapaus toimia tutkijana,
ja nyt me olemme menettämässä Suomen
tieteestä merkittävän tulevaisuuden edellytyksen, sen
vapauden, jonka tämä Akatemiassa työskenteleminen
on tuonut.
Siksi en ymmärräkään esitettyä näkemystä hallituspuolueiden
taholta, että näyttäisi siltä, että Akatemia
jollakin tavalla uhkaisi ikään kuin yliopistolain
ja tuottavuusohjelmankin pohjalta sitä, että yliopistoissa
ei nyt sitten enää saisi olla joukkoa muiden työnantajien
palveluksessa olevia henkilöitä. Onhan meillä tälläkin
hetkellä yliopistoissa paljon sellaisia henkilöitä töissä,
jotka ovat kuitenkin jonkun muun työnantajan palveluksessa,
ja tällainen ajattelu tuntuu aika oudolta, että tämä olisi
ikään kuin kriteeri sille, että Akatemiasta
pitäisi luopua.
Antti Vuolanne /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Vetoaisin tässä kuitenkin
niihin porvarillisiinkin edustajiin, jotka kunnioittavat suomalaisen
sivistyksen kehittämistä ja sitä, että me
saamme tieteen tekemiselle sille kuuluvan arvon. Tieteen asema suomalaisessa
yhteiskunnassa pitää turvata, ja Suomen Akatemia
instituutiona on osa sitä. Näitä arvokkaita
juuria on turha lähteä sieltä kitkemään näin
huonosti valmistellun esityksen kautta.
Tuomo Hänninen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on minulle ja varmaankin
koko valiokunnalle pohjaesitys Suomen Akatemiaa koskevan lain uudistamiseksi.
Jo tämä lähetekeskustelu on lisäinformaatiota
tähän asiaan. Me saamme sitten perustuslakivaliokunnalta
lausunnon, kuullaan asiantuntijoita ja tämän kokonaisuuden
pohjalta sitten hiotaan tämä esitys semmoiseksi,
että siitä saadaan toimiva laki.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokuntaan, jossa itsekin saan olla
varsinaisena jäsenenä mukana, on varmasti tulossa aktiivista
keskustelua, ja on tarpeen, että kuullaan laaja-alaisesti
ja perusteellisesti eri asiantuntijatahoja, Suomen Akatemiaa, joka
mielestäni on erinomaisen hyvin täyttänyt
oman tehtävänsä. Ja uskon, että kun
eri näkemyksiä voidaan ottaa huomioon, niin silloin
täältä voidaan tuoda niitä asioita
esille, joita osaltaan tämä lähetekeskustelu
aktiivisuudessaan myös esille antaa. Henkilökohtaisesti
näen, että tutkimukseen ja tieteeseen kuuluu akateeminen
vapaus. Pidän hyvänä humboldtilaista
yliopistoa, sivistys- ja tiedeyliopiston ihannetta, ja kun nämä asiat
tulevat valiokuntaan, niin meillä on hyvin työntäyteinen ja
mielenkiintoinen asiakenttä käsiteltävänä.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Maon Kiinassa 1960-luvulla toteutettiin kulttuurivallankumous,
jonka eräs keskeinen toimintatapa ja lähtökohta
oli se, että kulttuuri-, opetus- ja sivistystointa harjoittavat
tahot yhteiskunnassa käännettiin ylösalaisin
ja opettajat vedettiin kouluista pellolle töihin jne. Todettiin,
ja lähtökohta oli se, että nämä ovat
jotakin eliittiä, joka pitää saada maan
pinnalle. No, tässä Akatemiaa koskevassa lakiesityksessä ei
tietenkään ole kysymys tämän tyyppisestä kulttuurivallankumouksesta,
mutta tämä Kiinan 1960-luvun kulttuurivallankumous tuli
kuitenkin mieleen, kun tätä asetelmaa on miettinyt.
Ei kai tässä nyt ole takana sellaista ajatusta,
että Suomen Akatemia edustaa jotakin eliittiä,
joka pitää saada sieltä ikään
kuin lähemmäs maan pintaa siitä syystä,
että se ei olisi tuottava eikä saisi mitään
järkevää aikaan.
Yhteiskunnallisen kehityksen ja kansainvälisen kilpailukyvyn
perustahan hyvin pitkälti luodaan tutkimustyön
avulla. Tutkimustyölle pitää olla riittävät
resurssit ja rakenteet, joissa riippumatonta, hyvätasoista
tutkimusta voidaan tehdä. Tällaisen tutkimustyön,
hyvän tutkimuksen merkitys entisestään
korostuu silloin, kun toimintaympäristö kansainvälistyy
ja meidän olemisemme täällä tulee
globalisaation piiriin. Näen itse Akatemian aseman niin,
että kysymys on eräänlaisesta työnjaosta,
ja sillä tavalla tämä liittyy kyllä tuottavuuteen
hyvin läheisesti. Jos tämä Akatemianerityisasema
puretaan ja siirretään professorit osaksi yliopistoja,
niin silloin tämä työnjakokysymys muuttuu
toisenlaiseksi.
Tässä hyvin tärkeässä akatemiaprofessoreiden
lähettämässä kirjelmässä nimenomaan
korostetaan sitä, että akatemiaprofessoriasema
ja akatemiatutkija-asema tuo mahdollisuuden tehdä hyvätasoista
huippututkimusta vapaana muista tehtävistä, vapaana
hallinnollisista rutiinitehtävistä, jotka muuten
yhä enemmän vievät professoreiden aikaa.
Kun yliopistouudistus toteutuu, niin siinähän
yliopistojen autonomia lisääntyy ja yliopistojen
vastuu omasta taloudesta ja omasta hallinnostaan kasvaa, ja tämä on
omiaan lisäämään sellaista kehitystä yliopistossa,
että professoreille tulee myös entistä enemmän
taloudellista ja hallinnollista vastuuta ja sen mukaisia tehtäviä.
Jos nyt tässä yliopistomuutoksessa saman tien siirretään
akatemiaprofessorit, akatemiatutkijat yliopistojen piiriin, niin
eikö silloin ole nimenomaan kysymys siitä, että synnytetään
sellainen vaara, että tämä erikoistunut,
tuottavuutta hyvin ylläpitävä rakenne
puretaan ja silloin jokainen professori joutuu tekemään
myös näitä hallinnollisia ja muita tehtäviä,
joita yliopistoille tulee lisää? En usko, että tällä tavalla
tuottavuutta pystytään nostamaan, vaan pikemminkin
niin, että säilytetään Akatemian
asema tällaisena erillisenä laitoksena, jossa
voidaan keskittyä nimenomaan siihen huippututkimukseen
vapaana muista tehtävistä. Määräaikaisilla
tutkijaprofessuureilla säilytetään tämä ja
pidetään vahvana. Näin saavutetaan hyvää edistystä siellä puolella, ja
yliopistot hoitavat sitten rinnakkain ja hyvässä yhteistyössä Akatemian
kanssa oman tutkimus- ja opetustehtävänsä ja
oman hallintonsa ja taloudellisen vastuunsa.
Tällaista rakennetta pitäisin tärkeänä,
ja ajattelen, että nyt on kyllä hyvin tärkeätä,
että valiokunnassa käydään tästä perusteellinen
keskustelu, koska täällä on tullut arvokkaita
mielipiteitä, tätä esitystä vastustavia,
arvostelevia mielipiteitä myös hallituspuolueitten
edustajien puolelta. Käydään siellä valiokunnassa
keskustelua ja ollaan ministeriin yhteydessä. Minä luulen,
että ministeri Henna Virkkusella on mahdollisuus tässä parantaa
omaa asemaansa ministerinä vielä, kun hän
olennaisilta osin purkaa tätä lakiesitystä niin,
että Akatemian asema säilyy olennaisilta osiltaan
sellaisena kuin se nykyään on.
Ihan kohta on vappu, ensi viikolla. Silloin ylioppilaat laulavat
ja moni muukin laulaa Gaude-amus igitur, ja se toinen säkeistö taitaa
alkaa "vivat academia". Toivottavasti sitä lauletaan vielä monena
vuonna.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Hännisen täällä pitämä puheenvuoro
oli siinä suhteessa hyvin merkittävä,
että se paljasti, että sitä hallituksen
esityksen tekstiä, joka on keskustelumme pohjana, on ymmärretty
hallituspuolueitten piirissä väärin,
ja se on tietysti vähän kiusallinen tilanne, koska
täällä, niin kuin ed. Söderman
totesi, nämä perustuslakijutut ja muut eivät
ole kohdallansa ollenkaan.
Arvoisa puhemies! Tämä liittyy sillä tavalla tuohon
yliopistolakiin, että se yliopistoinstituutio on nyt myllerryksen
kohteena. Täällä oli arvokas tilaisuus äskettäin,
juhlimme Nobelin rauhanpalkintoa, ja sen jälkeisessä tilaisuudessa
minulla oli onni saada viereeni keskustelukumppani, joka kertoi
tuoreita terveisiä Yhdysvalloista, Bostonista, siitä,
mitenkä yliopistolaitos tässä talouskurjimuksessa
siellä voi. Hän kertoi — kun hän
on näitten finanssiasioitten kanssa tekemisissä,
niin oli tietysti perehtynyt niihin varsin hyvin — että nyt
jo 25—30 prosenttia sikäläisen yliopistolaitoksen
rahoituksesta on kadonnut pois ja ilmeisesti aika peruuttamattomalla
tavalla. Tämä tarkoittaa meikäläisittäin
vaan sitä, että kun me olemme nyt siirtämässä näitä akatemiaprofessoreita
ja akatemiatutkijoita sinne yliopistolle työsuhteeseen
ja sen instituution pitäisi viidesosa käyttövaroistaan
kerjätä yksityiseltä lohkolta ja ties
luoja miltä, niin me olemme tekemässä sellaista
torseloa nyt yliopisto- ja tiedemaailmasta, että ei kauheampaa
ole koettu aikoihin.
Ja nyt siis tässä sattui hallitukselle työtapaturma,
se, että kun oli tällaista kuulemma suunniteltu,
niin ei sitten kukaan voinut kuvitellakaan, että se toimintaympäristö,
jossa tätä jouduttaisiin toteuttamaan, on aivan
tykkänään toisenlainen, ja tässä tietysti
aivan oikea johtopäätös olisi nyt se, että pannaan
asiat seis ja katsotaan, mihinkä maailma menee, ja jos
sen seis-vaiheen jälkeen käy sitten niin, että sitten
maailma on muuttunut sellaiseksi, että halutaan tällainenkin
mielestäni mieletön kokeilusarja viedä päätökseen,
niin vietäköön sitten niitten toimesta,
jotka silloin tässä talossa valtaa pitävät
ja hallituksessa valtaa pitävät. Mutta tätä esitystä tällaisenaan
näillä ajatusvirheillä ei pidä mennä toteuttamaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On todettu, että opetusministeri
Henna Virkkunen puuttuu täältä. Totta
toki on, sen varmistin ed. Pulliaiselta, että silloin kun
täällä siirrettiin tätä käsittelyhetkeä,
niin hän oli paikalla, mutta silloin oli myöhäinen
aika, vähän muuten mahdollisuuksia laajemmin käsitellä tätä asiaa,
jotenka oli perustelut tämän ajankohdan siirtymiseen.
Se, että nyt ministeri Virkkunen ei ole paikalla, ei tee asiaa
kyllä yhtään helpommaksi.
Tähän keskusteluun hän on kyllä osallistunut muun
muassa kirjoituksellaan Suomen Kuvalehdessä 12/2009
ja Helsingin Sanomissa 17.3. tänä vuonna, joihin
sitten 37 akatemiaprofessoria ovat vastanneet. Siteeraan: "Suomen
Akatemiaa koskevan lain muuttamiselle ainoa hyväksyttävä lähtökohta
olisi pyrkimys parantaa tieteen tekemisen edellytyksiä.
Sen sijaan muutoksen ainoa peruste on hallinnollinen, ja sen takana
valtion tuottavuusohjelma."
Arvoisa puhemies! Tämä on selkeätä tekstiä 37
akatemiaprofessorin suusta ja kynästä. Tällöin
kyllä tähän keskusteluun, jossa ainoastaan ehkä yksi
kansanedustaja on ollut ymmärtämässä,
ed. Hänninen, tätä asiaa myöskin
ikään kuin pohjatekstinä, jota sivistysvaliokunta
voi vielä muuttaa, olisi ollut todella hyvä kuulla
ministerin kanta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Niillä tutustumiskäynneillä ja
yhteydenpidoilla, mitä sivistysvaliokunnan työskentelyssä on
ollut Suomen Akatemiaan, olen havainnut sen toimivan erittäin
hyvin Suomen rajoitetut mahdollisuudet huomioon ottaen. Mutta samalla
on verkottauduttu erittäin hyvin myös kansainvälisesti. Voimme
olla suomalaisina aidosti terveellä tavalla ylpeät
Suomen Akatemiasta, sen tutkijoista ja tuloksista. Pidänkin
hyvin tärkeänä sitä, että valiokuntatyöskentelyssä Akatemiassa
työskentelevien professorien, akatemiatutkijoitten ja kaikkien
muiden yhteistoimintatahojen näkemykset tulevat esille.
Mielestäni ei ole varaa siihen, että tieteen
tekijöitten voimavaroja uhrattaisiin hallinnointiin. Tarvitaan
akateemista vapautta, tarvitaan innovaatioita, ja mielestäni
meillä on hyvin toimiva Akatemia, joka on kehittynyt ja
vastannut ajan haasteisiin hyvin. Tältä pohjalta
on tulevaisuuttakin koetettava luoda.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Nykyinen yliopisto on sellainen, että näiden opettajien
ja tutkijoiden aika menee tavattoman paljon hallinnolliseen työhön
ja kaiken maailman arkipäivän ongelmiin. Suomen
Akatemian ympäristö ja mahdollisuus saada akatemiaprofessuuri
tai tutkija-asema sitä kautta tekee sen, että voi
hyvin itsenäisesti vapaana näistä hallinnon
ikävyyksistä tehdä tutkimustyötä.
Tässähän on nimenomaan satsattu siihen,
että Suomen parhaat aivot ja innostuneimmat ihmiset saavat
tämän mahdollisuuden ja tällä tavalla
edesauttavat isänmaan edistymistä, taloudellista
kasvua, elämänlaadun parantamista. Se on hyvin
merkittävä asia.
Nyt ed. Hänninen sankarillisesti puolusti tätä hallituksen
esitystä byrokraattisilla perusteilla. Minä arvostan
häntä hyvin paljon ammattikouluihmisenä ja
sen alan tuntijana, mutta minä luulen, että hän
tässä nyt missaa sen täydellisen pointin,
joka vähän kuuluu hänen omaan puolueeseensa.
Maalaisliitto aikoinaan teki hyvin suuren panoksen kansan sivistyksellisen
aseman kehittämiseksi ja siinä nimenomaan ministeri
Vilkuna, joka pani tämän nykyisen Akatemian alulle,
teki suuren työn. Yleensähän tässä salissa
on tapana muistella presidentti Kekkosta huonoissa asioissa, mutta
presidentti Kekkonen tässä asiassa oli selvästi
aikaansa edellä.
Tämä lakiesitys heikolla perusteella koskettaa asiaa,
joka on hyvin onnistunut, ja yrittää ikään kuin
pudottaa Suomen Akatemian tasoa vähän sinne kolmanteen
divisioonaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonenkin sivusi, mitä kuuntelin
tätä aihetta vielä, että kun
tulevaisuusvaliokunta vieraili Suomen Akatemiassa, siellä sai
sen ilonaiheen kuulla, että Akatemia satsaa poikkitieteellisyyteen
ja laajempaan luovuuteen. Kun viime vuonna olin näissä palkitsemistilaisuuksissa,
niin palkittiin juuri tutkijoita, jotka selkeästi olivat
poikkitieteellisiä. Eli akateeminen vapaus alkoi Akatemian
itsensäkin kannalta selkeästi näkyä näissä jutuissa.
Tässä tulee semmoinen kiusallinen ajatus, onko
tämä hallitus nyt kahlitsemassa saman tien tätä mahdollisuutta,
että suomalainen akateeminen ja muutenkin sivistyneistö pystyy
ajattelemaan vähän laajemmin. Sinänsä tämä on
kiusallinen ajatus, koska hallitus on itse jättänyt
innovatiivisen selonteon, ja nyt kun on EU:ssa juhlavuosi vielä luovuuden
ja innovatiivisuuden suhteen, niin tuntuu, että tämä on
täysin järjetön esitys. Hallitus häpäisee
itsensä kokonaisuutena. Se näyttää,
että kaikista tärkeimmässä,
täällä ylärakenteen, meidän
huippujemme taholla, se soveltaa juuri sen kaltaista politiikkaa,
joka vastustaa täysin sen omaa tärkeintä,
suomalaisille pienyrittäjille ja ihmisille tarkoitettua
yllytystä alkaa luoviksi ja innovatiivisiksi. Tässä lyödään
luu kurkkuun. Tämä on siinä mielessäkin
erittäin häpeällinen.
Keskustelu päättyi.