4) Hallituksen esitys laeiksi verontilityslain ja tuloverolain
väliaikaisesta muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nyt se on täällä tänään,
yksi niistä hallituksen esityksistä, joilla reagoidaan
tähän finanssikriisiin ja sen tuottamaan talouskurimukseen
kunnille.
Arvoisa puhemies! Arvoisa puhemies sallinee pikkuisen palauttaa
mieliin sen, missä vaiheessa tämä tuli
ja mitenkä se toimenpiteenä silloin osoittautui
olevan — ja vielä edelleenkin on — kantava
ja toimiva ratkaisu. Elikkä kuntien osuutta yhteisöveron
tuotosta korotetaan ja samoin tehdään seurakuntien
osalta ja valtion jako-osuutta vastaavasti pienennetään,
niin että tasapaino säilyy prosenttilaskussa.
Jos ajatellaan, onko tällä merkitystä,
niin ed. Ravin pitäisi olla täällä paikalla,
kun hän on ystävällisesti aina meitä opettanut
tässä yhteydessä, sillä Joensuun kaupunki
on tehnyt hyvin tarkan arvioinnin siitä, paljonko tämä merkitsee
suhteessa siihen, minkälainen talouskurimus on koittanut
Joensuun kaupungin kohdalla. Tuskin mikään muu
paikkakunta on ihan niin tarkkaan selvittänyt kuin Joensuu
tämän asian, ainakaan minä en muita tiedä, niin
että pystyisin siteeraamaan.
Joka tapauksessa se osoittaa, että se on merkityksellistä.
Kun kysymys on yhteisöverotuotosta, niin siinä pitää katsoa
se, mistä se koituu ja mihinkä kuntayhteisöt
ovat tähdänneet tuloja saadakseen ja työpaikkoja
saadakseen ja sitten, kun yhteisöjä verotetaan,
millä tavalla yhteisöverotuotto jaetaan eri saajaosapuolten
kesken. Sillä tavalla tavallaan kunnat oikeudenmukaisella
tavalla ovat pelissä mukana, myöskin kurjalla
hetkellä, mutta myöskin sillä tavalla,
että vähän sitä laskua vaimennetaan,
joka muuten olisi olemassa. Ajattelen vaan Oulua tässä katsannossa,
Jyväskylää jnp., missä Nokialla
on ollut erittäin suuri vaikutus yhteisöverotuottoon,
kaksi kolmasosaa, ja siellä Oulussakin jo 31 miljoonaa
euroa vuositasolla on häipynyt kankkulan kaivoon, ja itse
Nokiakin jo taisi mennä taseessaan tappion puolelle. Joka
tapauksessa näin: siis tämä osa meni
ihan nappiin kerta kaikkiaan, juuri näin piti hallituksen
reagoida mielestäni.
Mutta se toinen malli olisi tämä elvytyspolitiikka,
ja sen suhteen, kun tämä tilaisuus on suotu, palautan
mieliin, mitenkä tässä suhteessa on nyt
mualima muuttumassa. Yllättäen tässä selvisi
valiokuntakäsittelyssä, että maaliskuun
tulos oli jo sellainen, että nyt siirryttiin sukanvarsipolitiikkaan,
elikkä toisin sanoen, kun tähän saakka kansalaiset
olivat noudattaneet hallituksen vetoomusta "kuluttakaa ja käyttäkää niitä varallisuuksianne
hyväksi", nyt se tyyli muuttuikin toiseksi. Elikkä linjanmuutos
tapahtui, sehän oli odotettavissa, ja nyt sitten talletuskanta
rupesi pankeissa nousemaan.
Elikkä siis toisin sanoen nyt tässä tilanteessa pitäisi
tietysti aivan uudella tavalla reagoida, jotta kuntien taseet korjautuisivat.
Minä ainakin Oulun kohdalla olen sitä mieltä,
että kun meillä on ollut 18 prosentissa veroäyrin
hinta ties luoja kuinka kauan — ed. Rajala varmaan muistaa
sen, kuinka valtavan kauan me olemme olleet 18:n lukuarvossa — niin
nyt tässä tilanteessa pitäisi sitten
ottaa sitä osuutta, joka nyt on menossa pankkeihin, koska
sieltä se menee sitten ties luoja mihinkä ulkomaille,
mihinkä tahansa kansainväliseen lainanantoon.
Elikkä toisin sanoen tämä esitys
oli loistava juttu, siihen muuhun pitää varmasti
nopeasti reagoida.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten hallituksen lakiesityksestä selviää,
ei yhteisöveron tuoton uusjaosta ole kovin paljon iloa
kunnille, koska veron tuotot vähenivät jo viime vuonna
ja vähenevät tänä vuonna entistä enemmän.
Niinpä yhteisövero-osuuden lisääminen hyödyttää vielä tänä vuonna
kuntia, mutta ensi vuonna tulee takkiin jo 400 miljoonaa euroa. Hallitus
arvioi optimistisesti, että yhteisöveroa alkaisi
kertyä enemmän jo vuonna 2010. Mielestäni
hallituksen ja kuntien pitäisi varautua tätä huonompaan
tuottoon. Enpä uskaltaisi tässä vaiheessa
ennustaa edes sitä, että vuonna 2011 yhteisöveron
tuotto lähtee kasvuun.
Arvoisa puhemies! Hallituksen pitääkin mitä ilmeisimmin
mennä takuuseen siitä, että kunnat saavat
lakiesityksessä mainitut rahat eli vuosina 2009 ja 2010
kumpanakin noin 380 miljoonaa euroa ja verovuonna 2011 noin 420
miljoonaa euroa.
Toinen mahdollisuus on tietysti se, että myös kuntien
on säädettävä menotaloutensa
verotulojen mukaiseksi. Näinhän valtaosa kunnista
ei ole tehnyt yli kymmeneen vuoteen. Nyt sekin on äärimmäisen
vaikeaa toteuttaa.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa puhemies! Sitä tosiasiaa, että kunnissa
joudutaan leikkaamaan tänä päivänä hyvin
radikaalisti, ei voi sivuuttaa. Säästöjä etsitään
jo vanhusten ja lasten hoivasta. Esimerkiksi kun valtiovarainministeriö on
nyt aloittamassa Kuntaliiton kanssa työtä, jossa
päätetään, mistä vaatimuksista
on varaa tinkiä, esillä ovat olleet muun muassa
päivähoidon ryhmäkoot ja kelpoisuusvaatimukset. Kyllä tässä,
vaikka hyvällä tahdolla tätä tulkitsee,
voi puhua leikkauslistoista, mikä on kummallista, koska
hallitus on meille luvannut, että leikkauslistoja ei tehdä.
Kuntaministeri Kiviniemi on vakuuttanut, että esimerkiksi
päivähoidossa laadusta pidetään kiinni.
Mutta toisaalta sitten Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen
toteaa, että kyllä se näin on, että laatu
tulee heikkenemään. Hän totesi: "Jos
ei jotain tehdä, lopputulos on se, ettei palveluita kyetä lainkaan
tuottamaan tai niiden laatu heikkenee muuta kautta ja silloin ei
normi auta, jos meillä ei tavallaan ole rahaa tuottaa niitä palveluita."
Eli näin siis Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen.
Hän totesi myös sen, minkä mekin täällä salissa
tiedämme — en tiedä, haluavatko kaikki
tunnustaa, mutta ainakin me kaikki tiedämme sen — että kun
työttömyys kasvaa, sosiaaliset ongelmat lisääntyvät, mikä lisää kuntien
palveluiden käyttöä. Hän toteaa,
että talouden mittareilla mitattuna tilanne on vähintäänkin
yhtä haasteellinen kuin 1990-luvun talouskriisin vuosina
kuntataloudella oli.
Tämä hallituksen esitys on hyvä,
mutta se on kyllä riittämätön.
Kuntien osuutta yhteisöveron tuotosta korotetaan 10 prosenttiyksiköllä. SDP:llä on
tähän meidän mielestämme parempi vaihtoehto.
Nimittäin me esitämme, että kuntien yhteisövero-osuutta
nostetaan väliaikaisesti 15 prosenttiyksiköllä tuon
10:n sijaan, mikä tämän hetken arvioiden
mukaan merkitsee noin 600 miljoonan euron tulon lisäystä kuntatalouteen. Esitämme
myöskin, että osuudet jäädytetään
nykytasolleen vuosille 2010—2012. Tilanne on radikaaleja
toimenpiteitä vaativa, ehdottomasti.
Tätä yhteisöveron jako-osuutta on
valtion toimesta leikattu vuoden 1993 verouudistuksen jälkeen
tasaiseen tahtiin. Tietenkin hyvinä aikoina tällaisen
kehityksen kanssa voi elää, mutta tällaisessa
ajassa pitää uskaltaa tehdä myöskin
sellaisia päätöksiä, joilla
on vahvempi vaikutus kuntatalouteen.
SDP:n vaihtoehdossa, Silta yli taantuman -toimenpide-ehdotuksessa,
me ehdotamme myöskin, että pääomatuloista
tuloutetaan osa kunnille. Tosiasia on, että myös
ne kunnat, jotka eivät ole valtionosuuksien voittajia,
kamppailevat taloutensa kanssa. On huomioitavaa, että pääomatuloista
ei makseta kunnille lainkaan veroa. Kuitenkin monet pääomatulonsaajista
ovat niin sanottuja nollamaksuluokkalaisia elikkä ratsastavat
sitten siellä kunnissa niin, että eivät
maksa käyttämistään palveluista
lainkaan. Tämä ei meidän mielestämme
ole oikeudenmukaista. Sen vuoksi me ehdotammekin, että luonnollisten henkilöiden
pääomaveron tuotosta ohjattaisiin kuntatalouden
vahvistamiseksi osa ja näin lisättäisiin
kuntien tuloja noin 500 miljoonalla eurolla. Tällaisen
kunnittaisen kohdentumisen tulee tietenkin olla oikeudenmukaista
ja kohdistua kaikkiin kuntiin.
Meillä on myöskin kolmas toimenpide-ehdotus,
johon toivomme hallituksen tarttuvan. Nimittäin jäteveron
tuotto pitäisi tulouttaa jatkossa kokonaan kunnille. Jätevero
pitää laajentaa koskemaan myös yksityisiä kaatopaikkoja.
Tämä lisäisi kuntien verotuloja noin
40 miljoonalla eurolla.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Hallituksen esitystä on kiittäminen.
Se on hyvä esitys nimenomaan tähän hätään.
Noin 400 miljoonan euron lisäys kuntatalouden suuntaan
yhteisöveropuolelta on, totta kai, kunnallistalouden kannalta
jo aika merkittävä panostus. Ei sitä pidä vähätellä.
Se täyttää myös sen elvytyskriteerin,
kun se säädetään väliaikaisesti.
Katsotaan sitten tilannetta, mihin suuntaan pitää muutoksia
tehdä, mutta sekin on hyvä asia, että tämä on
määrämittainen.
Tässä hallituksen esityksessä on
monenlaisia numeroita. Siellä on yksi pieni numero, joka
on kuitenkin vakavasti otettava — se on sivulla 2. Kerrotaan,
että bruttokansantuotteen arvioidaan alenevan tänä vuonna
5 prosenttia. Valtiovarainvaliokunta on tässä asiantuntijoita
kuunnellessaan viime päivien aikana saanut kuitenkin tietää,
että bruttokansantuote on tänä vuonna
jo pudonnut 5 prosenttia. Tämä tässä esityksessä esitetty
5 prosentin arvio saattaa kyllä olla aika ankarasti alamittainen.
Sehän edellyttäisi, että loput yhdeksän
kuukautta mentäisiin nollakulmalla tai mieluummin plussalla.
Tämähän on silloin tämän
päivän tilanne, jos se päivitetään
tähän tilanteeseen. Ei haluaisi maalata niin sanotusti
pirua seinälle, mutta en jaksa uskoa siihen, että tämä miinus
5 prosenttia vielä riittää, vaan tulee
tapahtumaan jotain ikävämpää,
jotakin synkempää.
Sitten hallituksen esityksessäkin tunnustetaan tämän
veromuodon suhdanneherkkyys. Sitähän se on. Vaikka
tässä yhteydessä hyväksyn hallituksen
esityksen sellaisenaan, niin vähän pidemmällä aikavälillä pitäisi
kyllä perusteellisesti ajatella tämä asia
uudelleen, kuka kantaa vastuun suhdanteista ja suhdanneherkkyydestä.
Mikä taho on maassa se vahvin taho? Mielestäni
se on valtiovalta. Sillä on kykyä kantaa taloudellista vastuuta
vaikeinakin aikoina. Näin ollen valtionosuusjärjestelmien
kehittäminen sillä tavalla, että tämä leivottaisiin
sinne sisään, olisi yksi tapa suhtautua tähän
tilanteeseen niin, että kuntatalous ei sahaisi tällaisen
suhdanneherkän verotulon varassa. Mutta tähän
hätään siitä ei nyt ole pelastusrenkaaksi.
Tämä on pitemmälle vaikuttava.
On myös sanottu, että tällainen veromuoto
tarvitaan sen tähden, että kunta voisi vaikuttaa omilla
aktiivisilla toimillaan, kunnan elinkeinopolitiikalla, siihen, että esimerkiksi
yritykset sijoittuisivat asianomaisen kunnan alueelle ja kunta saisi
tätä kautta myös verotuloja.
Mutta, hyvät kollegat, arvoisa puhemies, kun sitten
katsotaan, minkälaisia tekijöitä yritykset arvostavat
sijoituspäätöksiä tehdessään,
niin kyllä hyvin huonosti voidaan niihin sijoittumispäätöksiin
vaikuttaa kunnallisella päätöksenteolla. Eihän
esimerkiksi maantieteellistä sijaintia voi muuttaa mitenkään,
ja Suomi on iso, harvaanasuttu maa. Jos on vähäväkinen,
syrjäinen kunta, vaikka se olisi kuinka aktiivinen, niin
ei sillä ole, kuulkaa, sellaisia mahdollisuuksia kuin on
esimerkiksi vaikkapa eteläisen Suomen rannikkokaupungeilla,
joilla on satamat lähellä, lentokentät
lähellä, yliopistot lähellä.
Eli on aika marginaalista, mitenkä kunta omin toimin
ja voimin voi sittenkään näihin asioihin vaikuttaa,
koska siinä vaikuttaa se maantieteellinen sijainti, yhteydet
kaiken kaikkiaan, logistiset yhteydet kotimaassa, saatikka ulkomaille.
Koska Suomi on viennistä riippuvainen maa, niin vientiyhteydet
ovat erittäin korkealla tässä yritysten listalla,
millä perusteella sijoitutaan. Sitten on tietysti jo työvoiman
saatavuuskin sellainen asia: vähäväkisellä,
harvaanasutulla seudulla ei ole sitä työvoimaakaan.
Usein on vielä niin, että logistiikkakaan ei ole
yritysten sijoittumiselle suosiollinen.
Tässä mielessä nämä perusteet
eivät oikein niin sanotusti natsaa tähän
veroon kovin hyvin, että tällaisella ikään
kuin porkkanalla voitaisiin sitten kuntia aktivoida tai paremminkin
kunnat voisivat saada elinkeinopoliittisia tuloksia aikaan. Kyllähän
kunnan rooli on enemmän peruspalvelujen tuottaminen sittenkin.
Sitten, herra puhemies, aivan lopuksi: Täällä ei
ole ainakaan toistaiseksi puhuttu seurakunnista mitään.
Nekin tekevät arvokasta työtä, ne ovat tästä veromuodosta
riippuvaisia. On aika ymmärrettävää,
että tällaisena aikana, kun meillä on hätä kädessä,
myös seurakuntien työn merkitys kasvaa tällaisena
sielunhoitotahona ja eräällä tavalla
myös terapeuttisena tahona. Sieltä moni saa kuitenkin
apua ja lohtua siihen hätään, mitä tämä lama
väistämättä monen kodin kurkihirren
alle tuo.
Mutta hyvä esitys, ja toivotaan, että saadaan tämä täältä nopeasti
myös sitten läpi.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! 2 miljardin vaje kuntataloudessa on
tätä päivää, ja se
tarkoittaa noin 2 prosentin suuruista tarvetta nostaa kuntaverotusta.
Kun tähän hallituksen esitykseen on kirjattu,
että kuntien verotulot vähenevät noin
5 prosenttia suhteessa edelliseen vuoteen, niin toisaalta samalla
tiedämme, että myöskin kuntien menot
kasvavat noin 5 prosenttia suhteessa edelliseen vuoteen. Edellisen
vuoden kasvu oli siis kyllä huomattavasti vielä suurempaa,
se oli noin 8 prosenttia, mutta nyt tällekin vuodelle on
ennakoitu 5 prosenttia, jotenka gäppi kaiken kaikkiaan
on varsin mittava. Siitä syystä esitys, että yhteisöverojen
osuutta nostetaan 10 prosenttia, on erittäin tarpeellinen.
Tästä on puhuttu koko talvi, mutta elvytyksen
osalta olisi kyllä ollut tarpeen myöskin nostaa
kuntien valtionosuutta vaikkapa määräaikaisesti,
niin kuin Kuntaliitto omassa pelastusohjelmassaan on myöskin
esittänyt.
Yhteisövero-osuus ja sen korotus koskettaa kuitenkin
vaan osaa kuntia. Periaatekeskustelu siitä, mitenkä paljon
kuntien yhteisövero-osuudella kustannetaan peruspalveluiden
järjestämistä, on käytävä varmaan
toisessa kohdassa, mutta nyt tässä taloustaantuman
kohdassa olisi niiden kuntien kohdalla, joissa tätä on
käytetty pitkälti myöskin peruspalveluiden
järjestämiseen, täytettävä se
aukko, se monttu, joka nyt on tullut niiden toimista riippumatta
kohdalle.
Sosialidemokraatit esittivät omassa vaihtoehdossaan
tähän 15 prosentin lisäystä,
joka olisi lukuna ollut noin 600 miljoonaa euroa. Mutta itse katson,
että vähintään yhtä tärkeä olisi
ollut se toinen esitys, jossa niille alueille, niille paikkakunnille,
joilla teollisuus, erityisesti vientiteollisuus, on ollut se yhteisöverotuottojen
tuoja ja joilta katoavat totaalisesti työpaikat, tehtaat
kokonaan lopetetaan, olisi voitu taata väliaikaisesti jonkun
verran — muun muassa kolmeksi vuodeksi, kuten on tässä meidän
esityksessämme — se yhteisöverotuotto,
koska näissä kunnissa, joista ne tehtaat totaalisesti
loppuvat, on se romuttuminen paljon vielä rankempaa kuin
niillä, joilla vähenee joitakin kymmeniä prosentteja.
Kaiken kaikkiaan samalla yhteisöveroprosentin lisäyksen
kanssa olisi voitu harkita kuntien veropohjan vahvistamista myös
muilla keinoilla: jäteveron tuotto tulisi niille, jotka
sen järjestävät, elikkä kunnille,
plus yksityisten kaatopaikkojen mukaan ottaminen siihen olisi ollut
hyvä apu ja kädenojennus kuntapuolelle. Samalla
tavalla tämä yksityisten luonnollisten henkilöiden
pääomaverontuotto voitaisiin myöskin
jakaa, ei sen mukaan, missä ne asuvat, joilla nämä suuret
tulot ovat, vaan ihan asukasluvun mukaisesti tasaten ympäri
Suomea. Varmaan monia muitakin verotuksellisia keinoja olisi helpottaa
kuntien omaa tulopohjaa, mutta valtionosuudet olisivat tietenkin
ne takuut, joilla kunnat voisivat niitä omia palveluitaan
myöskin paremmin järjestää.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on tällainen
kotkalainen pikku ketju, joka (Ed. Pulliainen: Suma!) kiinnittää huomiota
nimenomaan yritysten heikkoon tilanteeseen myöskin sellaisessa
satamakaupungissa kuin Kotkassa ja Etelä-Kymenlaaksossa,
jossa Stora Enso on lopettanut Summan tehtaan ja jossa on edelleenkin
teollisuuden lopettamisuhka.
Hallituksen esitys 53, joka liittyy kuntien osuuden lisäämiseen
väliaikaisesti yhteisöveron tuotosta, on luonnollisesti
oikean suuntainen; se 15 prosenttiyksikköä olisi
parempi ja enemmän oikea kuin tämä 10,
se on selvä.
Jäteveron suhteen täällä käytettiin
muutama hyvä puheenvuoro. Jätelain kokonaisuudistus
on tulossa eduskuntaan, tosin hyvin hitaasti, ehkä vasta
syksyllä 2010, mutta tähän mennessä tulleet
tiedot verotuksen osalta, joissa katsotaan jäteverotuksen
tulevaisuutta, ovat huonoja. Niissä ei huomioida yksityisten
kaatopaikkojen kohdalla jäteveron käyttöön
ottamista, joka toisi valtiolle tuloja, jotka voitaisiin ohjata
esimerkiksi jätteestä huolehtimisen, kaatopaikkatoiminnan,
kehittämiseen ja yleensä parempaan ympäristöstä huolehtimiseen.
Pääomaveroa saavat eivät maksa kunnanveroa.
Se on todella kummallista. He ovat vapaamatkustajia tältä osin.
Pääomaveron osuudesta osan siirtäminen
kunnille on kaikin puolin perusteltua.
Ministeri Pekkarinen viime lauantain televisio-ohjelmassa nosti
esille tärkeän kysymyksen, eikö olisi
aika hyvätuloisten kantaa enemmän vastuuta yhteiskunnasta
laman aikana. Tämä avaus toivon mukaan ei jää Vanhasen
toisen hallituksen ministerin retoriikaksi. Toivon mukaan hallitus
lähtee laajemmin tämän ajatuksen toteuttamiseen
mukaan. Tosin sitä jo ammuttiin valtiovarainministerin
toimesta alas. Myöskin pääministeri Kiinan-matkaltaan
viestitti, että ei ole vielä aika.
Mielestäni hallituksen politiikka on ollut koko ajan
hiukan jäljessä ajastaan siinä mielessä,
että syksyllä ei pitänyt tulla mitään
lamaa. Sitten piti tulla sellainen 200 miljoonan euron panostuksella
hoidettava notkahdus. Nyt on toinen ääni kelloissa.
Nyt ollaan historian suurimman taloudellisen laman partaalla, niin
kuin valtiovarainministeri on muuttanut näkemystään.
Mutta tämä hallituksen esitys tässä osoittaa, että vielä kello
jätättää. Ei vielä olla
reaaliajassa, jotta kylliksi tuettaisiin kuntia, ja kunnat tekevät näitä säästösuunnitelmiaan,
leikkaavat toimintamenoista, mikä taas lisää kunnille
rasitteita toisaalta. Muun muassa ylipäivämaksut,
niin sanotut sakkopäivämaksut, sairaaloiden toimesta
tulevat kasvamaan, kun kunnat vähentävät
omaa terveyden- ja sairaanhoidon toimintaansa. Kun kunnat leikkaavat
toimintamenoista, päiväkotien toiminnasta, muun
muassa maahanmuuttajia palvelevat päiväkodit toimivat
entistä huonommin. Koulut kasvattavat taas luokkakokojaan.
Tässä etsitään valtiovarainministeriä ja -ministeriötä ratkaisijaksi,
kun muutetaan valtion tekemiä normeja.
Ei tästä hyvää todellakaan
seuraa. Lopputulos on entistä kielteisempi kokonaisyhteiskunnan näkökulmasta,
ihmisten tulevaisuuden näkökulmasta. Tällä lamalla
ei pitäisi antaa olla samoja lopputuloksien seurauksia
kuin oli 90-luvun alun lamakaudella. Niiden aikaansaannokset ja
niiden seuraukset ovat vieläkin elettävissä joka
hetki.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen ryhtyi Paul Krugmaniksi, talousnobelistiksi, äsken
toteamalla, että ollaan jäljessä aina
kaikissa toimenpiteissä erikoisesti täällä Euroopan
unionin sisällä toimivassa Euroopan rahaunionissa.
Mutta, arvoisa ed. Tiusanen, se on muuten sillä tavalla,
että tällaisessa demokraattisessa järjestelmässä ollaan aina
jäljessä, elikkä pitäisi olla
todellinen oraakkeli, että pystyisi oikein arvaamaan, ja
viime aikoina on aina arvattu väärin.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle toteaisin, että ehkä olisi
pitänyt tai pitäisi olettaa, että hallituksen
ministerit etenkin valtiovarainministeriössä lukevat
myös niitä ajatuksia, joita Atlantin tuolla puolen
oli jo viime kesänä esillä mainitsemienne tahojen
toimesta. Nobelistit jo tuolloin kirjoittivat auki sen, mistä nyt
puhutaan. Ehkä liian käpertyneesti katsotaan siihen
kristallipalloon niin, että se nähtäisiin
mahdollisimman optimistisesti, ettei olisi ikäviä asioita
edessä, että äänestäjät olisivat
tyytyväisiä, ettei tarvitsisi ryhtyä tositoimiin.
Lopuksi, olisi erittäin tärkeää,
että tämä taloudellinen lama ei lamaa
toimia ilmastonmuutoksen hillinnässä.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä talous- ja finanssikriisi
tulee kuntien kannalta erittäin vaikeaan aikaan. Tietysti
samaan aikaan kuntien pitäisi varautua siihen, että talouskasvun hidastuessa
pitäisi kuitenkin palveluja lisätä väestön
ikääntymisen vuoksi. Nimenomaan tämän talouskriisin
syvyys on selvästi kyllä yllättänyt hallituksen.
Viime syksynä me kävimme täällä varsin
perusteellista keskustelua hallituksen veroratkaisujen yhteydessä.
Sosialidemokraatit edellyttivät ja vaativat, että veropainotukset,
veronkevennykset, pitäisi suunnata pieni- ja keskituloisille
ja tällä tavalla tukea kotimaista ostovoimaa ja
kotimarkkinoiden työllisyyttä. Hallitus vei vanhan kirjan
mukaan veronkevennykset, muun muassa ruuan arvonlisäveron,
joka oli 500 miljoonaa euroa, kylmästi läpi arvioimatta
suhdannetilanteen vaikutuksia.
Suomi kärsii globalisaation takaiskuista nyt enemmän
kuin monet muut maat, ja se iskee vientiimme erityisen suurella
voimalla. Tähän syvään kansainväliseen
taantumaan aika moni arvioi meidän menevän myös
heikkenevällä kilpailukyvyllä. Tältä osin
on nähtävissä, että vielä vuoden
2011 jälkeen tuotantomme on huomattavasti aikaisemman kasvutrendin
alapuolella. Me emme puhu pikku notkahduksesta; me puhumme viime
vuosisadan 20-luvun kaltaisesta globaalista takaiskusta, jossa kansallinen
selviytyminen edellyttää vakavaa arviointia.
Bruttokansantuotteen laskusta on todella, niin kuin ed. Saarinen
totesi, nyt jo nähtävissä, että arvioidun
kehysmietinnön sisällä olevan -5
bkt-prosentin sijasta me menemme pahimmillaan -10 prosentin
luokkaan. Helmikuussa tukkukauppa putosi 14 prosenttia ja vähittäiskauppa
6 prosenttia. Nämä ovat nyt enteitä siitä,
että se alkaa lyödä läpi koko
reaalitalouden. Tässä tilanteessa on minusta varteenotettavaa
kuunnella, jollei nyt sosialidemokraatteja, niin niitä asiantuntijoita,
jotka ovat sitä mieltä, että valtionvelan
hoitaminen on helpompaa ja edullisempaa kuin työttömyydestä ja
syrjäytymisestä aiheutuvan inhimillisen velan
hoitaminen. Hallitus ei ole tehnyt mitään kriisin
sosiaalisten vaikutusten pehmentämiseksi.
Me esitimme jo viime syksynä verotuksen yhteydessä mutta
myös talousarvion yhteydessä nimenomaan sosiaali-
ja terveys- ja kuntien perusturvapalvelujen valtionosuuden tuntuvaa
nostoa. Eivät nämä 430 000 sosiaali-
ja terveys- ja opetustoimen työntekijää kunnissa
ole mitään byrokraatteja. He ovat meidän
arjen turvallisuuttamme. Tässä tilanteessa, jossa
lastensuojelu- ja muiden toimien tarve kasvaa, tämä suomalaisen hyvinvointivaltion
perusta on nyt pidettävä kunnossa.
Mainittakoon, että hallituksen linja näkyy myös
kehyksen yhteydessä siinä, että hallitus esittää työvoimapoliittisen
rahoituksen lisäämiseen 56,5 miljoonaa euroa vuosille
2010—2013, todella vaatimattoman summan suhteessa työttömien
määrän kasvuun.
Kuntatalouden osalta yhteisöverotuoton romahtamisen
paikkaaminen on perusteltua. Tarvittaisiin kuitenkin nimenomaan
niitä paikkakuntia erityisesti tukevaa yhteisöverotason
turvaamista, jotka ovat vetureita elinkeinopoliittisesti osaamiskärkien
osalta. Kansallinen nouseminen edellyttää niiden
erityisten panosten varmistamista rakennemuutos- ym. paikkakunnilla. Tässä suhteessa
yhteisövero ehkä nyt huonosti soveltuu kuntaveron
veropohjaksi. On ihan oikein, että on pohdittu arvonlisäverotuoton
jakamisen malleja jnp.
Mutta kuntien liikkumavaran lisääminen kiinteistöverotuksessa
ei ole kyllä sinällään hyvä asia.
Sen alarajan nostolla isketään pienituloisiin.
Sitten myöskin kuntasektorin kautta tulevat veronkiristykset
ja veronkorotukset pitäisi voida kyllä tehdä vasta
lama-ajan jälkeen. Näin aika moni asiantuntija
on myöskin lausunnossaan viitannut. Valtiontalouden toimin
ei pidä jarruttaa kuntatalouden toimintakykyä.
Se on myöskin näiden sosiaalisten vaikutusten
eli kriisin kielteisten vaikutusten hoitamisen kannalta tärkeätä.
Olisi myöskin tässä yhteydessä syytä huomioida,
että hallitus on tehnyt kyllä erittäin
ikävän ratkaisun: totta kai kuntien kannalta voidaan
sanoa, että yhteisöveron tarkistus ja kiinteistöverolla
pelaaminen ovat eräitä elementtejä, mutta kolmas,
tämä kelamaksun poisto, vaikka se kuntataloudessa
vaikuttaa tietyllä positiivisella tavalla, kokonaistalouden
kannalta on ollut onneton ratkaisu, Kataisen hutaisu tammikuulta,
jossa koko muu hallitus joutui tosiasioiden eteen. 1 080
miljoonaa euroa perusetuuksien rahoitusta työnantajien
kansaneläkemaksusta siirrettiin syöksyvän
talouden tilanteessa valtion budjetin kautta hoidettavaksi. Nyt
hallitus joutuu sitten miettimään, millä tämä Kataisen
hutaisu maksetaan: tullaan nostamaan tavallisten palkansaajien ja
pienituloisten ihmisten energia- ym. veroja. Erityisen kohtalokkaasti
Kataisen hutaisu tulee kohdistumaan meidän metsä-
ja energiateollisuutemme nousun kannalta, kohtalokkaasti siksi, että tässä vaikeassa
tilanteessa se lisää 180 miljoonaa euroa tämän
teollisuuden kustannusrakenteita. Tässä suhteessa
kuntien kannalta ja erityisesti rakennemuutospaikkakuntien kannalta tämä Kataisen
hutaisu, sen kuntaetu, leikkaantuu kyllä iskien aika voimakkaasti
kantapäähän.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuntien talous on viime kuukausien aikana
erittäin voimakkaasti heikentynyt, ja kunnissa ollaan avaamassa
talousarvioita — hyvin monessakin kunnassa tämä työ on
jo käynnissä. Tämä lakiesitys,
voidaan sanoa, niin kuin tässä talossa usein sanotaan,
on oikean suuntainen mutta riittämätön.
Joka tapauksessa kunnissa ei päästä lähellekään
tänä vuonna yhteisöveron määrissä sitä,
mitä ne ovat olleet aiempina vuosina.
Näissä muutamissa puheenvuoroissa on tuotu jo
esille, että tosiaan tämän yhteisöveron
tuotto vaihtelee, ja niinpä ennustettavuuden osalta, kun kuntien
taloutta suunnitellaan, ollaan todella heikolla jäällä.
Pitäisi noin pitemmällä tähtäimellä miettiä,
olisiko tämä syytäkin jollakin muulla
tavalla korvata.
En käy tässä läpi SDP:n
eduskuntaryhmän esityksiä; totean tähän
lakiesitykseen liittyen, että olemme esittäneet
tätä prosenttia korotettavaksi. Toisaalta tuossa
ed. Paateron puheenvuorossa tuli esille myös todella tärkeä asia,
että jos ja kun yksittäiseltä paikkakunnalta
häviää työpaikkoja merkittävästi,
niin joka tapauksessa väliaikaisesti tämä yhteisövero
voitaisiin muutamina vuosina taata aiemman suuruisena.
Kunnissa joudutaan näillä näkymin
tuloveroprosenttia korottamaan. Kiinteistöveroasian merkitys,
josta myös on tässä puhuttu, erittäin
monessa kunnassa on häviävän pieni, ja
sillä ei kyllä ratkaista asioita, niin kuin hallituksen
puolelta on tuotu esiin huomattavasti suurempia, todellisuutta suurempia,
lukuja, leikkauslistoja laaditaan jne.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies: myös meidän
edustajien tässä talossa tulisi miettiä,
kun uusia tehtäviä olemme tavallaan kunnille osoittamassa,
sitä, että jokaisen tällaisen tehtävän
osalta kaksi kolmasosaa kustannuksista kohdistuu kunnille.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitus on nyt sitten päättänyt
armahtaa epätoivoisessa taloustilanteessa kamppailevia
kuntia, ja esityksenä on, niin kuin täällä on
jo todettu, tämä kuntatalouden tasapainottaminen
ja kuntien jako-osuuden muutos väliaikaisesti niin, että kuntien
osuutta yhteisöverotuksessa korotetaan 10 prosenttia eli
32,03 prosenttiin verovuosille 2009—2011.
Esitys on hyvä siltä osin, että kunnille
yleensä annetaan jotakin, luonnollisesti, mutta onko se riittävästi,
siihen on täällä jo useaan otteeseen puututtu.
Oppositiota yleensä syytetään siitä,
että vaadimme aina lisää ja ettei mikään
riitä, mutta nyt tässä on kyllä jo
ihan tosi kysymyksessä, niin kuin useat täällä ovat
maininneet. Jos hallitus aikoo näperrellä tällaisilla
pikkuesityksillä, niin kohta voimme heittää hyvästit
kyllä laadukkaalle peruspalvelulle tai yleensäkin
peruspalvelulle kunnissa. Esityksessä on laskettu lakimuutoksen tuovan
kunnille lisää yhteisöverotuottoja vuosina
2009—2010 kumpanakin vuonna 380 miljoonaa euroa ja 420
miljoonaa euroa vuonna 2011. Eri asia on sitten tietysti, miten
yhteisöverotuotot missäkin kunnassa käyttäytyvät.
Omalla paikkakunnallani Jämsässä tiedetään paremmin
kuin hyvin se, miten vähenevät yhteisöverotuotot
vaikuttavat kunnan talouteen. UPM-Kymmene on ollut paikkakunnallani
se Jumalaa vastaava tähän asti, jonka turvin olemme pärjänneet,
mutta rakennemuutos puree pahasti ja molemmat tehtaat vuorollaan
ovat lomauttaneet väkeä ulos tehtävistä.
Se ei tee hyvää tuottoa yhteisöverolle,
eivätkä silloin auta myöskään jako-osuuden
muutokset.
Yhteisöverojen menetykset yleensä kohdistuvat
luonnollisesti erityisesti vientiteollisuudesta riippuvaisille paikkakunnille,
ja ne tuntuvat nopeasti kunnan taloudessa tulojen menetyksinä. Tässä tilanteessa
olisi enemmän kuin tarpeen, että kuntien yhteisövero-osuutta
huomattavasti nostetaan eikä vain 10 prosenttia, ja tämä ei
tietystikään saa olla myöskään
ainoa toimenpide kuntien tukemiseksi.
Arvoisa puhemies! Me sosialidemokraatit olemme esittäneet
kuntatalouden pelastamiseksi vahvempia toimia ja kutsumme sitä ohjelmaa
nimellä "Silta yli taantuman". Siinä esitämme,
että kuntien yhteisövero-osuutta nostetaan väliaikaisesti
15 prosenttiyksikköä, mikä tämän
hetken arvioiden mukaan merkitsee noin 600 miljoonan euron tulonlisäystä kuntatalouteen.
Esitämme myös, että yksittäisten
kuntien yhteisövero-osuudet jäädytetään
nykytasolle vuosina 2010 ja 2012. Tällöin niille
kunnille, jotka menettävät yhteisöverotuoton
yrityksen tai toimipisteen lakkauttamisen seurauksena, taattaisiin
aiempi yhteisöverotuotto-osuus vuosina 2010 ja 2012.
Useat asiantuntijat ovat todenneet, että kuntatalous
heikkenee ennakoitua nopeammin. Menojen kasvua ei ole mahdollista
pysäyttää. Kuntien vuosikate saattaa
heikentyä yli miljardin viime vuoden tilinpäätöksistä.
Tarvitaan siis todella nopeita toimenpiteitä, ei hidastelua.
Kuten jo kerroin, oman kuntani tilanteen tiedän hyvin.
Meillä kunnan henkilöstön lomautukset
ovat kohta tosiasia. Silloin voidaan pohtia muun muassa koululaisten
koulupäivän turvallisuutta tai vanhustenhoidon
turvallisuutta. Ei ole siis mitään takeita siitä,
että turvallisuus voidaan taata. Hallitusohjelman 16 miljoonan
lisäyksistä opetusryhmien pienentämiseen
tai muista vastaavista kehittämisistä on turha
puhua enää mitään. Kunnissa
voidaan nyt niin huonosti, että kaikki valuu välttämättömimpään.
Jokapäiväisiä kuntatoimia hoidetaan velkarahalla
jo kovaa kyytiä. Yritykset lomauttavat ja irtisanovat.
Mistä tulee yhteisöverotuotto? Ei mistään,
ei ole enää mitä jakaa.
Kelamaksun poistosta, jota täällä ed.
Rajamäki kutsui Kataisen hutaisuksi, voidaan todeta, että se
lämmittää Jämsän taloutta
noin 350 000 euron verran, eli se siitä. Sillä ei
kateta ainakaan 5 miljoonan alijäämiä.
Toivoa sopii siis, että hallitus opiskelisi pikimmiten
myös meidän kuntatalousohjelmamme ja ryhtyisi
todellisiin toimenpiteisiin näpertelyn sijaan. Tehtävää olisi
nimenomaan valtionosuuksien kasvattamisessa ja myös harkinnanvaraisten
apujen lisäämisessä.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
__________
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästä Jämsän
linjasta, jos sitä voi siksi kutsua: minua viehättää yksi
yksityiskohta tässä kilpailevassa linjassa, jota
kannattaisi hallituspuolellakin mietiskellä, kun ei siinä olla
myöhässä vieläkään.
Nimittäin kun nyt ilmiselvästi käy niin,
että yrityksiä menee nurin ja kunnan kannalta
merkittäviä yrityksiä menee nurin ja
yhteisöverot niiden osalta menevät sen siliän
tien, niin tässä ajatuksessa, että sitten
pari vuotta vielä säilytettäisiin se
aikaisempi yhteisövero-osuus siinä perusjaossa,
olisi kyllä sympatiaa kerrakseen, koska se kuitenkin on
muille eräänlainen kannustava esimerkki.
Håkan Nordman /r:
Arvoisa puhemies, värderade talman! Den här åtgärden är
absolut nödvändig och den är riktig.
De kommuner som normalt får en stor samfundsskatt spelar
en mycket viktig roll för sysselsättningen i vårt
land. De har i regel ett mångsidigt och starkt näringsliv
och en hög sysselsättningsgrad. Det här
gäller i hög grad till exempel min stad Vasa,
vars självförsörjningsgrad överstiger
130 procent. Det betyder att regionens kommuner har en mycket stor
nytta av den här situationen, eftersom över 12 000
personer pendlar till sin arbetsplats i staden Vasa.
Eli tällainen tilapäinen korotus on tarpeellinen,
se on tärkeä, ja se on myös oikeudenmukainen,
minun mielestäni. Ne kunnat, jotka saavat hyvin yhteisöveroa
normaaleissa oloissa, ovat tärkeitä työllistäjiä muihin
kuntiin nähden. Niin kuin totesin, oma kaupunkini eli Vaasa
on kuvaava esimerkki tästä. Nämä pendelöivät
työntekijät, joita tulee yhä enemmän,
maksavat tietenkin tuloveronsa kotikunnalleen, eli heidän
tuloverostaan tämä työllistävä kunta
tai kaupunki ei juuri nauti.
On korostettava, että näin hyvä työpaikkatarjonta
ei tietenkään synny itsestään.
Se edellyttää pitkäjänteistä,
hyvää, määrätietoista
työtä ja merkittäviä taloudellisia
panostuksia asianomaiselta kunnalta, panostuksia infrastruktuuriin,
ja se edellyttää hyvää yhteistyötä elinkeinoelämän, kouluviranomaisten
ym. tahojen kanssa. Jos ei tällaista korotusta saada aikaan,
tällaiset seutunsa veturit eivät jaksa kehittyä ja
työllistää tulevina vuosina, koko seutu
kärsii.
Väitän siis, ettei nykyinen jako ole kestävää edes
suhdanteista riippumatta, ja erityisesti tässä tilanteessa
se ei ole kestävää. Tämä on
myös yksi syy siihen, että työssäkäyntialueisiin
pohjautuvia kuntaliitoksia on saatava aikaan. Koko seudun pitää yhteisvoimin
edistää korkeata työllisyysastetta, ja
se edellyttää yhteisiä panostuksia infrastruktuuriin,
liikenne- ja logistiikkaratkaisuihin, koulutukseen, vapaa-aikatarjontaan
ym., jotta seutu olisi edelleen houkutteleva ja pystyisi myös
turvaamaan tarvittavan työvoiman.
Så om inte dylika regioncentra som normalt får
mycket samfundsskatt orkar upprätthålla hög sysselsättning
också i fortsättningen så drabbas hela
regioner, ja hela landet drabbas som en följd av det här.
Så det är riktigt att dessa kommuner belönas
med en höjd andel av samfundsskatten, och inte bestraffas
eller hamnar i en onormalt svår situation på grund
av den otacksamma konjunkturen.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ehkä vielä toiseen kertaan
lyhyesti tästä tärkeästä asiasta,
joka sinänsä on kannatettava, mutta niin kuin
täällä on todettu, ei koske kaikkia kuntia. Tästäkin
syystä tämän nykykäytännön
olemassaolo pitäisi kyseenalaistaa ja sen uudistamismahdollisuudet
tulisi selvittää. Tähän lähtöön
se ei auta. Tämä täytyy viedä läpi
niin kuin hallitus on esittänyt, jos ei eduskunnasta löydy
vielä enemmän myötämieltä kuntatalouden
suuntaan. Sitten kun juuri tänään valtiovarainvaliokunta
kuuli asiantuntijoita tästä menokehysselonteosta,
niin kyllä siellä Kuntaliiton edustaja sanoi,
että tämä hallituksen esitys ei riitä kattamaan
kuitenkaan yhteisöverotulojen euromääräistä menetystä kunnissa,
vaikkakin tämä on reilu 10 prosentin lisäys
tähän kuntaosuuteen. Tältä se
näyttää kuntatalouden kannalta.
Herra puhemies! Ehkä tässä yhteydessä vähän voi
myöskin peilata tätä esitystä ylipäänsä harrastettua
veropolitiikkaa vasten. Meidän menokehyksemmehän
ovat ankarat, niin kuin nimikin sanoo. Ne ovat sellaiset kehykset,
ettei niitä haluta eikä voida sitten ylittää,
vaikka ne ihmisen keksimiä ovatkin. Millä tavalla
kehystä on kierretty tällä hallituskaudella
erityisen paljon? Sitä on kierretty veronalennuksin ja
muista tuloista luopumisin. Tällä tavalla laaja,
tiivis veropohja, joka meillä on ollut ja joka on saatu
pitkällisen työn tuloksena syntymään,
on nyt ammuttu hajalle ja rapautettu.
Tämä ei ole mielestäni ollut järkevää politiikkaa.
Me tarvitsemme sellaisen oikeudenmukaisen ja nimenomaan nykyistä oikeudenmukaisemman
verouudistuksen, koska nyt on käynyt niin, että verovelvollisten
kesken on tapahtunut uusjako ja se on tapahtunut päinvastoin
kuin se tapahtui Robin Hoodin maailmassa. Hän otti rikkailta,
antoi köyhille. Tämä hallitus on toiminut päinvastoin.
Se ottaa köyhiltä ja antaa rikkaille, mistä osoituksena
on se, että yhteiskuntaan on syntynyt suurituloisten nollamaksuluokka
joittenkin verojen osalta. Tätä sosialidemokraatit
eivät suin surminkaan ole olleet kannattamassa, päinvastoin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävä hallituksen
esitys haluaa parantaa paikallistason julkishallinnollisten yhteisöjen, niin
kuntien kuin seurakuntien, taloudellista ahdinkoa, joka tällä hetkellä on,
ja näyttää siltä, että ahdinkoa
riittää vielä tulevillekin vuosille.
Hallituksen esitys on aivan oikeista lähtökohdista
tehty. Valitettavinta vain on se, että vaikka jako-osuudet
nousevat niin kuntien kuin seurakuntien osalta, niin itse yhteisöveron
jaettava määrä eli yhteisöveron
tuotto dramaattisesti laskee ja huolimatta tästä hyvästä hallituksen
esityksestä veronsaajien, kuntien ja seurakuntien, saamat
yhteisöverot tästä johtuen eivät
pysy edes entisellään.
Pidän erittäin hyvänä sitä,
että hallituksen esityksessä ovat veron noususta
tasapuolisesti saamassa osansa sekä kunnat että seurakunnat,
että molemmat paikallistason toimijat on tällä tavalla otettu
huomioon. Nythän erittäin monet niistä toimista,
joita kunnat ovat tehneet, edelleen tekevät, saattavat
siirtyä myös seurakuntien toimiksi, nimenomaan
lapsityössä, nuorisotyössä,
vastaavissa muissa ihmistä lähellä olevissa
asioissa. Tämän vuoksi on erittäin perusteltua,
että hallitus on näin tehnyt. Olisiko vastaisuudessa
jako-osuuksia vielä tästä korotettava,
tämä on kysymys, jonka, uskon, hallitus vastuullisesti
tuntee. Tuon vain sen esille, että kunnissa joudutaan tekemään
menojen leikkauksia.
Eilen meillä oli Keuruun kaupunginhallituksen kokous,
jossa tehtiin esitys, että 1 prosentista alaspäin
on eri hallintokuntien tehtävä vähentäviä talousarvioesityksiä.
No, silloin kun vielä puhutaan näistä prosenteista,
niin se on mahdollista, mutta uhkana on, että joudutaan
suurempiinkin prosentteihin. Kouluelämän taholta
todettiin, että jos tätä vuotta ajatellen
on vähennettävä 1 prosentti menoja, niin
kun lukuvuodesta on käytännössä puolet
jo eletty — käytännössä lukuvuosi
on puolivälissä silloin, kun päätökset
astuvat voimaan — niin se tietää, että jäljellä olevan lukuvuoden
aikana pitää tehdä 2 prosentin leikkauksia.
Todettiin, että muun muassa oppilasruokailussa tätä on
vaikea toteuttaa, että koululaisten on saatava riittävä,
terveellinen, lämmin ruoka.
Arvoisa puhemies! Hallitus on antanut hyvän esityksen.
Toivon sille nopeaa käsittelyä, pikaista voimaantuloa,
ja tarvittaessa tällä hyvällä linjalla
tulisi voida jatkaa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä aiemmatkin puhujat
ovat todenneet, että tämä hallituksen
esitys on tarpeellinen ja tärkeä, ja näin
varmasti on. Elämme erittäin haasteellisia aikoja,
ja se on varmasti tosiasia, että tämä taantuma
taitetaan vain yhdessä, niin että näissä talkoissa,
taantumantaitto- taikka lamantappotalkoissa, ovat mukana niin kunnat,
valtio, yritykset, työntekijät kuin meistä jokainen.
Tässä valtiovalta kantaa osaltaan nyt tuota omaa
taakkaansa. Valtio tietysti velkaantuu hyvin nopeasti, nopeammin
kuin kunnat, mutta kunnissa on erittäin tiukka ja ahdas
tilanne tällä hetkellä, ja on hyvä, että se
on myös tunnustettu ja on ryhdytty toimiin.
Kiinteistöveron ala- ja ylärajojen korotukset ovat
näitä toimia, kuten myös kelamaksun poisto,
jotka on nyt listalla näinä toimenpiteinä nostettu
esille, kuten myös aiemmat ratkaisut, muun muassa ratkaisu
Perusopetus paremmaksi -rahojen lisäyksistä kunnille.
Mutta olen vakuuttunut, että tarvitsemme yhä enempi
ja yhä uusia toimia niin valtiovallan toimesta kuin kuntienkin
toimesta.
Tämänpäiväisessä esityksessä esitetään
siis kuntien yhteisöveron jako-osuuden korottamista tuolla
10 prosentilla, mihin oli hyvin vahva yhteinen tahto. Tämä tarkoittaa
kuntien yhteisöverotuottojen kasvua verovuosina 2009 ja
2010 noin 380 miljoonalla eurolla ja vuonna 2011 noin 420 miljoonalla
eurolla. Nämä arviot, jotka tässä hallituksen
esityksessä on nostettu esille, perustuvat siihen tosiasialliseen
tilanteeseen, joka tämän hallituksen esityksen
antamisajankohdan tilanteessa maassamme vallitsi. On toki varmasti totta
myös se, minkä joku — oliko ed. Saarinen — toi
esille, että voi olla näin, että nämä luvut
eivät tule toteutumaan ja kunnissa tilanne on vieläkin
haasteellisempi kuin tämän hallituksen esityksen
antohetki on antanut osoittaa. Mutta on hyvä, että tämä esitys
nyt saadaan, ja toivotaan, että kuntaministeri ja valtiovarainministeri
ja koko hallitus ovat valppaina ja ovat valmiita sitten uusiin toimenpiteisiin,
jos niihin on tarvetta ja kun niihin on tarvetta.
Arvoisa puhemies! Ehdotuksen muutoksen vaikutuksiin täällä on
myös kiinnitetty huomiota. Ne vaihtelevat toki hyvin merkittävästi
eri kuntien ja seurakuntien välillä. Rehellisyyden
nimissä on myös todettava se, että myös
tuo tappio taikka gäppi, joka näistä yhteisöveron
tuotoista on syntynyt, vaihtelee hyvin vahvasti eri kuntien välillä.
Nimenomaan tällä toimenpiteellä tartutaan
niihin kuntiin ja seurakuntiin, joissa tuo yhteisöveron
tuotto on aiemmin ollut suuri ja muutos on nyt suuri. Heillä myös
tämä kompensaatio tällä 10 prosentin
korotuksella on kaikkein suurin, ja näin toimenpide on
varsin oikean suuntainen.
Vuoden 2009 yksittäisten kuntien jako-osuuksilla ja
yhteisöveron tuottoarvioilla tällä korotetulla
prosentilla yhteisöveron tuotto olisi noin 159 euroa per
asukas, ja tämän korotuksen merkitys on 72 euroa
tuosta, eli puhutaan varsin merkittävästä korotuksesta,
joka nyt tehdään. Mutta niin kuin aiemmin totesin,
tilanteen ja ajan mukaan on elettävä ja oltava
valmiina myös uusiin toimenpiteisiin, joita varmasti vielä tarvitsemme.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Kuntatalous on heikentynyt todella nopeasti.
Vielä viime syyskuussa peruspalvelubudjetissa ennustettiin,
että kuntien vuosikate tänä vuonna tulisi
olemaan noin 3,2—3,3 miljardia euroa. Nyt viimeisimmät
arviot ovat päätymässä noin
1,5 miljardiin euroon, eli pudotus on todella dramaattinen. Tämä on
ollut minullekin jonkinmoinen yllätys, että kuntatalous
on todellakin näin nopeasti ja näin syvällisesti
heikentynyt. Kunnat ovat tähän tilanteeseen valmistautuneet
jo tekemällä leikkaus- ja sopeutumislistoja, joihin
ed. Oinonen viittasi. Näitä on minun käsittääkseni
tekeillä varsin monissa kunnissa.
Valtion vastaus tähän kuntien hätähuutoon
on ollut lähinnä se, että yhteisövero-osuutta,
kuntien jako-osuutta, ollaan nyt nostamassa 10 prosenttiyksiköllä,
kiinteistöveron alarajoja ollaan nostamassa ja kelamaksu
poistamassa. Nämä ovat kaikki hyviä ja
oikean suuntaisia toimenpiteitä ja keventävät
kuntataloutta, mutta minulla on kyllä se käsitys,
että nämä eivät tule tässä vaikeassa
tilanteessa riittämään. Kunnat tulevat
velkaantumaan, kunnat tulevat myöhentämään
investointeja, eli nyt tarvittaisiin kyllä lisää valtionosuuksia
valtiolta. Niitä minun käsittääkseni jossain
määrin on luvassakin, mutta ne on sidottu maltilliseen
palkkaratkaisuun, ja tässä voi käydä niin,
että tämä palkkaratkaisu siirtyy mahdollisesti
ensi vuoden puolelle. Se merkitsee sitä, että ensi
syksynä kunnat tulevat korottamaan veroprosenttejaan melko
paljon ja melko takuuvarmasti. Nyt todellakin tarvittaisiin nopeasti
tähän hyvään pakettiin lisää valtionosuuksia
kunnille.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä kiinnitän huomiota
siihen, että tässä tätä seurakuntien
yhteisövero-osuutta 0,8 prosenttiyksiköllä korotetaan.
Suomessa näyttää olevan aika paljon ihmisiä,
jotka ovat sitä mieltä, että ei seurakuntien
pitäisi ollenkaan olla tällä apajalla mukana.
Olen nyt kuitenkin, kun yhteydenottoja on tullut ja arvostelua on
tullut ja vaatimuksia on tullut, ollut vastaamassa, että kyllä tämmöisessä taloudellisessa
tilanteessa on sellainen tilanne, että myöskin
diakoniatyölle tulee niin sanottu sosiaalinen tilaus elikkä että sitä lisättäisiin.
Tässä katsannossa on myöskin tältä kannalta
oikeutus sille, että seurakuntien yhteisövero-osuutta
tällä 0,8 prosenttiyksikön osuudella
kasvatetaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan todella yhtyä ed. Erkki Pulliaisen
esille tuomaan näkemykseen siitä välttämättömyydestä,
että myöskin seurakunnat saavat korkeamman yhteisövero-osuuden.
Lähtökohtahan on se, että molemmat, kunnat
ja seurakunnat, ovat julkisoikeudellisia paikallistason toimijoita,
ja meillä on perinteinen lähtökohta ollut,
että kunnat ja seurakunnat rinnastetaan toisiinsa. Edelleen
täytyy muistaa, että ennen 1990-luvun alkuvuosia
käytäntöhän oli se, että seurakunnat
verottivat yrityksiä suoraan kuten kunnatkin ja tämä oli
kunnallisen päätännän varassa,
minkä verran veroäyrit olivat. Sitten nämä paikallishallinnon saamat
suorat yritysverotulot haluttiin tuossa vaiheessa ottaa valtiolle,
ja valtio sitten muodosti nämä jako-osuudet. Elikkä historiallinen
tausta tulee muistaa, ja seurakuntien osalta on vuosisatainen historia,
menee keskiajalle itse asiassa, paikallisessa verottamisessa. Tämän
lähtökohdan pohjalta on aivan luonnollista, että seurakunnat
jo lähtökohtaisesti ovat veronsaajia.
Mutta aivan kuten ed. Pulliainen viittasi, monet tarpeet nimenomaan
taloudellisen laman vuoksi, diakoniatyön ja monien muitten
työmuotojen osalta, lisääntyvät
juuri seurakuntien menoissa.
Keskustelu päättyi.