5) Hallituksen esitys laiksi kestävän metsätalouden
rahoituslain muuttamisesta annetun hallituksen esityksen (HE 72/2008
vp) täydentämisestä
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun evoluutio antoi ihmiselle järjen,
se valitettavasti antoi sille, tuolle lajille, myöskin
kyvyn provosoitua ihan mielettömistä asioista.
Ensinnäkin on, arvoisa puhemies, kiinnitettävä huomiota
siihen, minkälaisen nimikkeen tämä hallituksen
esitys on saanut. Se on saanut nimen "Hallituksen esitys Eduskunnalle
laiksi kestävän metsätalouden rahoituslain
muuttamisesta annetun hallituksen esityksen - - täydentämisestä". No
niin, ja sitten kun ruvetaan katsomaan, mitä tässä nyt
on sitten tapahtunut, niin täällä sanotaankin,
että "esitys liittyy tältä osin tämän
vuoden alusta voimaan tulleisiin metsäverotusta koskeviin
säännöksiin", ja esityksessä ehdotetaan, että myös
metsätien tekemisen tuen velvoitteisiin ja takaisinperintään
liittyviä tarkistuksia jnp. suoritettaisiin.
Siis kyllä pitää olla maalaispojan
ed. Kyllösen tasolla, leidinä, että keksii
juttua tehtäväksi tästä sekamelskasta,
mitä nyt on saatu aikaiseksi. Ensiksi on Vladimir Putin,
joka on ensin presidenttinä ja sitten pääministerinä ja
kummassakin tehtävässä keksii kaikenlaisia
puutulleja, jotta saataisiin investointeja Venäjän
federaation avulla. Sitten säikytellään
Suomen Metsäteollisuus ry:n johtohenkilöitä ja
metsäteollisuusyrityksiä sillä, että nyt
ei tule puita markkinoille. Sitten käännytään
hallituksen puoleen, ja ketterät ja pirteät partiopoika-
ja -tyttö-henkiset ministerit innostuvat aivan
hillimättömästi, että nyt tehdään
jotakin aivan uskomatonta, ja se uskomaton on sitä, että ruvetaankin
metsäverotusta tilapäisesti helpottamaan, että metsänomistajat
antautuvat myymään pilvin pimein puuta.
Tuossa viikonvaihteessa käytiin ed. Pekka Vilkunan — onneksi
olkoon hänelle pöytäkirjan välitykselläkin! — 60-vuotissynttäreillä Ylivieskassa —
hienot
juhlat — ja samalla seurattiin, mitä metsäverotuskevennys
on tuonut rautateitten varsille: valtavat ropsipinot ja vaikka mitkä puutavarapinot,
jotka odottavat nyt, että ötökkälaki
rupeaisi toimimaan kesä—heinäkuun vaihteessa,
kun ne pitäisi olla korjattu pois eikä kukaan
korjaa niitä yhtään mihinkään.
Elikkä kaikki, arvoisa puhemies, on mennyt pieleen
siellä fyysisessä, kentän tilanteessa.
Ja se, mikä on menossa pieleen, on se, että maa-
ja metsätalousvaliokunta joutuu aivan uskomattoman sotkun
selvittäjäksi. Se on ollut ihmeissään
jo siitä, mitä Kemera-lakiin tästä metsäverotustemppuilusta
tuli, ja nyt sitten on siellä pöydällä tämä hallituksen
esitys HE 72/2008 vp. Niitä ruvetaan nyt tässä vähän
remontoimaan, kun keksittiin, että tarvitaan tämmöinen
vähäpätöisten tukien, vähämerkityksisten
tukien, järjestelmä implementoiduksi tähän
meidän hommaamme, ja nyt värkätään
Kemera-lakia tilapäisesti tämän mukaan
yhteen suuntaan, ja kun huomataan, ettei se ihan mene oikeaan suuntaan,
niin sitten kerta kaikkiaan uusi esitys on jo tulossa kuulemma nousuviikolla
tänne.
Arvoisa puhemies! Ei minulla muuta tule mieleen kuin että voi
hyvä hallitus, ota ihmeellä tämmöinen
sotku selvitettäväksi omaan konttoriisi äläkä meillä teetä näitä töitä!
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Sikäli kuin arvostamani ed. Pulliaisen
puhetta kuuntelin, niin melkeinpä sanoisin, että olen
täysin samaa mieltä, ainakin johtopäätöksistä,
tämän lakiesityksen osalta. Eli kyllä kaiken kaikkiaan
Kemera-lainsäädännön osalta
on aika erikoinen tilanne metsätalouden näkökulmasta, voi
jopa sanoa, että aika lailla — olisikohan oikea
sana — jakomielitautinen tilanne. Eli meillä on
todella, niin kuin ed. Pulliainen totesi, olemassa Kemera-laki,
voisiko sanoa, peruslaki, keväältä 2007,
jos oikein muistan, ja nyt tätä Kemera-lainsäädäntöä ollaan
muuttamassa tällä hallituksen esityksellä HE
72/2008 vp, ja tätä muutosta ollaan täydentämässä sitten
hallituksen esityksellä HE 54/2009 vp. Eli on
pakko todeta, että kaiken kaikkiaan tämä on
monella tavalla aika mahdoton tilanne metsätalouden harjoittamisen näkökulmasta,
ja on vaikea nähdä, kuinka metsäkenttä kaiken
kaikkiaan tällaisen lainsäädäntötilanteen
vallassa voi toimia. Jo sellainenkin asia kuin tietojärjestelmien
saaminen kuntoon on hyvin vaikeaa, kun odotetaan muutoksen muutosta ja
ratkaisua, millä tavalla tässä talossa
näitten osalta edetään.
Tässä tilanteessa on hyvin ongelmallista myös se,
että tätä käsillä olevaa
lakiesitystä, näitä muutosesityksiä,
tehtäessä tai tähän liittyvää verohuojennuslainsäädäntöä tehtäessä piti
selvittää muun muassa yhteismetsien sopeutuminen
tähän 200 000 euron de minimis -ylärajaan,
mutta ainakaan minä en tällaista selvitystä ole
valtiovarainministeriön toimesta nähnyt tehtävän.
Eli kysyä sopii tältäkin osalta, miten
me kannustamme metsänomistajia yhteismetsien perustamiseen, miten
me kannustamme ikään kuin metsänomistajia
siihen, että näitä metsätiloja
ei pirstottaisi vaan niistä muodostettaisiin mahdollisimman
tehokkaita yksiköitä, yhteismetsiä. Tämä lainsäädäntöesityshän
on omiaan estämään tällaista
järkevää yhteismetsien perustamista.
Ongelmallista tässä on myös se, että valtioneuvosto
on ymmärtääkseni edellyttänyt
muun muassa Metso-lainsäädännön
osalta ja siihen liittyen ja ennen kaikkea sen luonnonarvokauppasäädöksiin
liittyen sitä, että on selvitettävä Metso-lainsäädännön
ja Kemera-lainsäädännön välinen
suhde, mutta ainakaan minä en ole nähnyt, että sitäkään
olisi tehty.
Sen lisäksi meillä on tehty näiden
muutosesitysten teon aikaan ilmasto- ja energiastrategia, ilmasto-
ja energiaselonteko, ja ilmasto- ja energiastrategiassa on erittäin
paljon tavoitteita, joitten osalta on aivan välttämätöntä,
että tämä strategiahenki huomioidaan
myös sitten tässä Kemera-lainsäädännössä ja
näissä muutoksissa, mutta sitäkään
ei minun ymmärtääkseni tässä Kemera-esityksessä eikä myöskään
tulevassa esityksessä ole huomioitu.
Arvoisa puhemies! Eli sillä tavalla hiukan ongelmallinen
tilanne, että hallituspuolueenkin edustajana minun on kyllä nähtävä niin,
että nyt olisi syytä palauttaa työn alla
olevat Kemera-lain muutokset ja muutoksen täydennykset
takaisin ja tehdä nyt sitten kesän aikana aivan
perusteellinen uusi lainmuutoskokonaisuus Kemera-lainsäädännön
osalta. Olen täysin vakuuttunut siitä, että nykyisellä Kemera-rahoituslailla
kyllä pärjätään toistaiseksi,
pärjätään tämä tuleva
vuosi. Eli minusta on aivan välttämätöntä,
että tämä muutosesitys nyt palautetaan
ja tehdään kokonaan tämä Kemera-lainsäädäntö uusiksi
vastaamaan nykytarpeita.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tätä hallituksen esitystä HE
54/2009 vp ei ole ainakaan helppo ymmärtää.
Päinvastoin, tästä on aika vaikea löytää lain
olennainen sanoma. Ymmärrän, että tarkoitus
on tässä hyvä, mutta lain tulisi olla
käytännön kentällä toimiakseen
sellainen, että sen jokainen ymmärtää.
Saattaa olla, että tässä on juristillakin
vaikeuksia löytää, mitä kaikkea
tällä lailla on tarkoitettu. Minä ymmärrän,
että tällä on haluttu luoda hyvää,
mutta ehkä tämä voitaisiin tehdä myös
tajuttavammalla, ymmärrettävämmällä,
selkeämmällä muodolla, ja silloin saattaisi
olla paikallaan, kuten edellinen puhuja toi esille, ne menettelyt,
mitä hän esitti.
Palaan vielä tässä yhteydessä käytyyn
keskusteluun laajemmin metsäverosta. Matti Vanhasen hallitus
teki viime kesänä aivan oikean ratkaisun, jolla
alennettiin puun myyntiveroa. Itse olin tuota hyvin voimakkaasti
useilla aloitteillani ja myös puheenvuoroillani edesauttanut
ja puolustanut, ja hallitus teki ratkaisun, jota olin ajanut. Nyt
olisin kuitenkin toivonut, että veroratkaisua olisi muutettu
siten, että vaikka alennus olisi ollut sama 50 prosenttia,
niin prosenttiluku 28, veroprosentti, olisi muutettu 14:ksi. Tällöin
olisi päästy samaan lopputulokseen, mutta olisivat jääneet
pois ne ongelmat, joita sitten syntyi lain käytöstä muihin
metsälakeihin liittyen. Ainakin noita ongelmia olisi vähemmän,
ja nyt tälläkin hallituksen esityksellä osaltaan
näitä ongelmia halutaan yrittää korjata,
mutta voi olla, että tulee vain lisää monimutkaisuutta
hyvää tarkoitettaessa.
Perusongelmahan on se, että meillä kestävän metsätalouden
rahoitusta on liian vähän. Meidän tulisi
nähdä metsässä tehtävä työ,
metsien hoitotyö, elvytyksenä, sijoituksena tulevaisuuteen,
ja sen takia metsien hoitoon myös Kemera-lain, kestävän
metsätalouden rahoituslain, kautta olisi osoitettava lisää voimavaroja.
Näin saataisiin metsiä kasvuun, saataisiin työ-
ja yrittäjätuloja.
Samalla meidän tulisi selkeyttää kestävän metsätalouden
hoitotoimet ja bioenergian saaminen metsistä, että nämä molemmat
käytännössä sujuisivat. Me olemme
hyvin haasteellisen tehtävän edessä,
että me voimme toteuttaa ne sitoumukset, jotka on tehty
bioenergian käytön lisäämisestä.
Tällä hetkellä näyttää siltä,
että me vain loitonnumme noista tavoitteista, koska kemiallisen
metsäteollisuuden käyttöaste on voimakkaasti
laskenut ja sieltä tulevat, vaikka mustalipeä tai
muut, käytettävät bioenergiapolttoaineet ovat
vähentyneet ja vähenemässä ja
samaan aikaan emme ole saaneet suoraan metsästä tulevan bioenergian
käyttömääriä lisättyä.
Toivonkin, että jatkossa kiinnitettäisiin
huomiota sekä kestävän metsätalouden
rahoitukseen että myös siihen, että saamme
metsistä metsänhoitoa edistäen bioenergiaa
suomalaiseen energiantuotantoon tuntuvasti nykyistä enemmän
ja mahdollisimman nopeasti.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Oli mielenkiintoista kuunnella ed.
Pulliaisen puheenvuoro, joka selvensi itsellenikin hieman tämän
hallituksen esityksen taustaa, kun en ole maa- ja metsätalousvaliokunnan
jäsen.
Mutta yleisesti ottaen voisi ensiksi todeta siitä,
mitä ed. Oinonen niin kovasti kehui. Varmasti noin periaatteessa
hallituksen metsäverotuspäätökset
olivat hyviä ja järkeviä, mutta valitettavasti
niillä ei ollut käytännön merkitystä.
Niillä ei ollut merkitystä, muuta kuin se, että viime syksynä kyllä tehtiin
muutamia sopimuksia harvennushakkuista ja päätehakkuista,
mutta ainakin meidän alueellamme — itsekin kun
yritin olla esimerkillinen ja tein pienen sopimuksen erään
yhtiön kanssa, jopa kilpailutettiin mukamas — yksi
tarjous tuli, ja siitä päästiin sitten
sopimukseen. Mutta valitettavasti tilanne on se, että toissa
viikolla eräs suuri metsäyhtiö ilmoitti metsäkoneurakoitsijoille,
että nyt on hommat seis. Vaikka maa on jäässä ja
olisi pystytty tekemään töitä näillä vaikeillakin
hakkuualueilla, niin kun homma ei käy, niin ei käy.
Mutta todella se on niin — kuten ed. Timo Korhonen tietää erään
toimielimen jäsenenä, millä tavoin naapurista
on tullut puuta — että se on paljon arvokkaampaa
kuin se, mitä maksetaan suomalaiselle metsänomistajalle,
ainakin pienmetsänomistajalle. Eli joskus tuntuu siltä,
että itseltä menee ymmärrys siihen, minkä takia
näin toimitaan.
Arvoisa puhemies! Tästä hallituksen esityksestä voi
todeta osittain sen, että tätäkö se
EU tuo, tällaisia säännöksiä,
että joudutaan tekemään paikan paikkoja.
Hallituksen esityksen yleisperusteluista kohdasta "Esityksen tavoitteet ja
keskeiset ehdotukset" minun mielestäni käy varsin
hyvin selville se, mikä tässä on ollut
taustana. Siinä todetaan nimenomaan, että oli
lähetetty vakiolomakkeella komissiolle kysymys "Voiko tuki
kasautua muista paikallisista, alueellisista, kansallisista tai
yhteisön ohjelmista samojen tukikelpoisten kustannusten
kattamiseksi myönnettävän tuen kanssa?".
Perusteluissa todetaan: "Kysymykseen vastattiin kielteisesti." Tämän seurauksena
nyt sitten täällä on tällainen
vähämerkityksinen tuki, jota on selvitetty, mitä se käytännössä merkitsee
ja tarkoittaa. Itse olen ymmärtänyt, että lisää byrokratiaa.
(Ed. Pulliainen: Ihan hillittömästi byrokratiaa!)
Jos ottaa esimerkiksi esityksen pykäläkohtaisissa
perusteluissa 15 §:n, niin siinä todetaan
se, että "viitattaisiin nuoren metsän hoitotyön
sijaan nuoren kasvatusmetsän hoitotyöhön".
Eli on jouduttu hajauttamaan nuoren metsän hoito ja kasvatusmetsän
hoito, koska aikaisempi 10 § on jaettu kahteen
osaan. Tulee mieleen kyllä hyvin pitkälle se ajatus,
minkä ed. Timo Korhonen täällä äsken
totesi, että maa- ja metsätalousvaliokunnan tulisi
vakavasti harkita sitä, että palautettaisiin nämä Kemera-systeemiä koskevat
hallituksen esitykset uudelleen valmisteltavaksi ja kesän aikana
tehtäisiin se työ sillä tavoin, että asiaan vihkiytymätönkin
ymmärtäisi, mitä hallituksen esityksissä todetaan.
Energiapuun haketuksesta voisi todeta sen, että siinä varmasti
on järkeä. Me tiedämme, että tällä hetkellä kokonaispotentiaalia
varmasti olisi kolmin—nelinkertainen määrä nykyiseen
verrattuna, kunhan vaan tuesta ja muista vastaavista päästäisiin
sopimukseen. Siinä olisi myöskin sellainen alue,
joka työllistäisi niin autoilijoita kuin metsäkoneurakoitsijoita.
Itseäni jäi pohdituttamaan tässä 10 a §:ssä kohta,
jossa puhutaan nuoren kasvatusmetsän hoidosta. Kun täällä kauniisti
nyt sitten todetaan, että valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin käsittelyn jälkeisistä puuston
tiheyttä ja läpimittaa koskevista vaatimuksista,
niin tässä kun on vuosien saatossa vähän
seurannut näitä ohjeistuksia, niin itse olen ainakin
vähän pudonnut kärryiltä siinä,
onko tässä menty viime aikoina suurten koneitten
ehdoilla. Meillä täällä paikalla
on edustaja, joka on ilmeisesti perehtynyt asiaan entisen elämänsä aikana
eli ammattinsa puitteissa, niin etten lähde sen enempää esittämään
käsityksiäni, koska saattaa olla, että olen aivan
väärässä näiden käytännön
elämän ohjeistusten kanssa, jotka ovat nimenomaan
metsänhoidollisesti opastavia neuvoja. Käytännön
elämässä itse kun olen ollut, niin aina
joskus olen miettinyt sitä, mitä järkeä tällaisilla
ohjeistuksilla on. Mutta ehkä niitäkin joku on
tutkinut ja väitellyt niistä asioista, niin että tällaista
ohjeistusta on. Muistan vaan, että ainakin sillä alueella,
missä nuorena poikana olin ja jouduin pokasahalla niitä puita
katkomaan, silloin oli ohjeistuksena se, että joka ainut
koivu pitää kaataa pois, siellä ei saa
olla näkyvissä yhtäkään
koivua. Tällä hetkellä minun ymmärtääkseni
koivusta saa melkein saman hinnan kuin männystä,
ja paljon helpompi on sitä kaataa.
Arvoisa puhemies! Yksi pykälä, joka tässä minun
mielestäni on hyvä, on 29 a §.
Noin periaatteellisesti siinä voisi puuttua yhteen asiaan,
koska siitä on ollut erilaisia tulkintoja vuosikaudet — vaikka
periaate meillä on ollut se, että silloin kun
on saatu yhteiskunnan tukea tiestöön, sen on pitänyt
olla myös muitten käytössä.
Jos valiokunta alkaa käsitellä tätäkin
hallituksen esitystä, niin toivoisin, että tähän
29 a §:ään tulisi ainakin
perusteluihin tarkennusta siltä osin, että kun
tämän 1 momentin loppuosassa sanotaan, että "tietä voidaan
käyttää asianmukaisesti metsätalouden kuljetuksiin",
niin mitä se "asianmukaisesti" on. Oma käsitykseni
on, että jos siellä sallitaan kelirikkoaikana
oikein paljon niin sanottua virkistyskäyttöä — se
voi olla hyvin monimuotoista, se virkistyskäyttö — niin
se voi saattaa sen tien sellaiseen kuntoon, että ei ole
mahdollista suorittaa asianmukaisia metsätalouden kuljetuksia
sitten sen jälkeen, kun kelirikkokausi on päättynyt.
Tähän minun mielestäni ainakin pykälän
sisällön selvityksessä valiokunnan kannattaisi
vähän tarkemmin perehtyä, nimittäin
hallituksen pykäläperusteluissa tällaisiin
yksityiskohtaisuuksiin ei ole puututtu lainkaan.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä on
Kemera-lain eli kestävän metsätalouden
rahoituslain muuttamisesitys, ja tämähän
on saanut vielä tavallaan surkuhupaisan mittasuhteen sen
takia, että tällä täydennetään
jo äskettäin annettua yhtä lakiesitystä. Ed.
Pulliainen oli siinä oikeassa, että tässä voisi sanoa,
että tätä ei oikein meinaa ymmärtää,
kun täällä on näitä lakeja,
muutoksia ym. tällaisia kommervenkkejä tullut
ihan peräkkäin, että ei siinä meinaa
... (Ed. Pulliainen: Eikä ole loppunut vielä nytkään!) — Ei
ole loppunut vieläkään, esityksiä tulee
lisää. Mutta olisi toivottavaa, että tälle
tulisi loppu ja tämä selkeytettäisiin,
eikä lainsäädännöstä näin
monimutkaista missään nimessä saa tehdä.
Mutta itse asiasta muutamia huomioita.
Kemera-laki sinällään on toiminut
erittäin hyvin. Kestävän metsätalouden
rahoituslaki, aikanaan metsänparannuslaki, varmisti Suomelle metsienhoidon
hyvän tason. Se mahdollisti taimikoiden hoidon, vajaatuottoisten
metsien uudistamisen, ojittamisen, metsäautoteiden rakentamisen.
Hyvin moni suomalainen ihminen on saanut esimerkiksi metsäautoteiden
välityksellä itsellensä talteen marjasadon,
mikä muuten olisi tuottanut lähes ylivoimaisia
vaikeuksia tiettömillä taipaleilla liikkumisen
takia.
On tärkeää, että tämä Kemera-laki
säilyy hyvänä ja toimivana. Tällainen
Kemera-lakiesitys, joka on EU-sääntöjen
takia tehty kovin monimutkaiseksi, ei tunnu järkevältä.
Mutta uskon, että tähänkin jonain päivänä järki
löytyy.
Suomi sai aikanaan hyväksynnän, kun Suomi liittyi
Euroopan unionin jäseneksi vuonna 1995, että tällainen
metsänparannustuki on laillinen, notifioitu tuki. Mutta
sitten kun tämä aika eteni — nyt ollaan
2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen loppupuolella, ja
metsäverotuksen muutos tuli viime kesänä tietoon
ja pantiin nopeasti täytäntöön
ja saatiin tämä 50 prosentin metsäveronalennus
ja 25 prosentin metsäveronalennus — astui voimaan
tämä Euroopan unionin jäseniä velvoittava
elinkeinotuen yleinen kielto. Elinkeinotukeahan ei saa olla, se
katsotaan vapaan kilpailun estämiseksi. Mutta vähäinen
tuki sallitaan. Tämä niin sanottu de minimis -sääntö on
sinällään ihan hyvä, mutta näin
byrokraattisesti toteutettuna asiassa ei mielestäni ole
mitään järkeä.
Olisi toivottavaa, että nyt saataisiin Euroopan unionin
komission kanssa neuvoteltua — maa- ja metsätalousministeriön
virkamiehet ja myös valtiovarainministeriön virkamiehet
neuvottelisivat — sellainen lopputulos, että tämä notifiointi,
hyväksyntä, Kemera-tuen, kestävän
metsätalouden rahoitustuen, osalta jatkuisi ennallaan,
muuttumattomana. Ymmärrän toki sen, että kiellettyjä elinkeinotukia
ei saa olla, mutta tämä on aikanaan liittymissopimuksen
yhteydessä hyväksytty, enkä jaksa millään
ymmärtää, että olennaisesti
olosuhteet olisivat muuttuneet.
Nimenomaan vanha metsänparannuslaki jatkaa nyt Kemera-lakina
hyviä suomalaisia metsänhoidon perinteitä,
eikä sitä saa sotkea tähän EU:n
erittäin monimutkaiseen lainsäädäntöviidakkoon,
josta ei meinaa ottaa selvää maa- ja metsätalousvaliokunnassa
edes ed. Pulliainen, joka kuitenkin aika hyvin mielestäni
näitä tuntee.
Toivoisin hartaasti, että hallitus asiaa pohtisi vielä yhden
kerran ja ottaisi valtiovarainministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön
kanssa yhteispalaverin, jossa todettaisiin tämä tosiasia, että tästä pitää käydä aito
neuvottelu komission kanssa ja palauttaa tämä asia
järjellisiin mittasuhteisiin. Jos Suomen valtio käyttää vuosittain Kemera-tukiin
noin 70 miljoonaa euroa, toivon mukaan lähivuosina 85 miljoonaa,
jopa 90 miljoonaa euroa, että energiapuu saadaan liikkeelle, niin
ei näiden summien takia kannata liian monimutkaista järjestelmää laatia,
kun se ei kuitenkaan loukkaa mitään vapaata kilpailua.
Pitää muistaa, että muilla yhteiskunnan
alueilla, esimerkiksi teollisuuden puolella, tuet ovat jättimäisiä näihin
verrattuna, aivan käsittämättömissä summissa.
Aivan miljardiluokan tukia jaetaan, ja niistä ei kukaan
puhu mitään. Nyt jos sitten yhtäkkiä 67
miljoonaa euroa kaataa koko läntisen Euroopan, niin siihen
minä en usko. Tässä menee kyllä lapsi
pesuveden mukana, jos metsänhoito estetään
sillä, että nämä vähäiset
rahat joutuvat EU-lainsäädännön
pyöritykseen. Sen jälkeen koko homma menee piloille
ja metsät edelleen vesakoituvat ja jäävät
uudistamatta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on useampi
maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen, ja muistutan
tosiaan, että viime syksynähän päätettiin
näistä puun myyntiin liittyvistä väliaikaisista
verohelpotuslaeista; toisaalta se koko prosessi oli surkuhupaisa.
Varsinaisen mietinnönhän laati valtiovarainvaliokunta.
Aikataulu oli aivan liian kireä, eli hallituksen puolelta
ei luultavasti päästy sopimukseen tämän
lain sisällöstä aiemmin. Tavallaan tähän
sotkuun liittyen tämäkin lakiesitys on annettu.
Henkilökohtainen kantani on se, että kun julkista
rahoitusta suunnataan, verohelpotuksia myös, entistä enemmän
ne tulisi kohdentaa taimikon hoitoon ja nuoren kasvatusmetsän
harvennukseen. Tällä tavalla taataan tulevaisuuden
puuhuolto ja samalla voidaan saavuttaa osaltaan ilmasto- ja energiastrategian
tavoitteet uusiutuvan energian käytön lisäämiseksi.
Varsinainen puun myynti, päätehakkuut ja muut
tulisi vapaiden markkinoiden periaatteessa hoitaa.
Nyt tosiaan ollaan tässä tilanteessa. Hyvin monia
hyviä puheenvuoroja tässä on käytetty,
ja valitettavasti näyttää siltä,
että tavallaan tämä sotku jatkuu. Jo
silloin, kun joulun alla näistä laeista päätettiin,
sosialidemokraattien kanta tuli kyllä selvästi
näkyviin. Ne eivät olleet onnistuneita lakeja.
Hannu Hoskonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Omassa puheenvuorossani metsän uudistamisella
en tietenkään tarkoittanut näitä perinteisiä runsaammin
hakkuusaantoa antavia metsiä, vaan tarkoitin vajaatuottoisten
metsien uudistamista, joihin pientä tukea on saatavissa.
Mutta mitä tulee näihin verolakeihin, joista
ed. Kähkönen mainitsi, niin nehän luotiin
tilanteessa, jossa Venäjän puutullit lopettivat
Suomeen puuntuonnin, ja sitä kautta vaan haluttiin varmistaa,
että suomalaiselle metsäteollisuudelle tulee raaka-aineen
saanti varmistettua. Tämä oli se päämäärä,
ja siihen päästiin, mutta maailmantalouden lama
lokakuun puolivälissä pysäytti koko tämän
positiivisen kehityksen, joka metsäalalla kuitenkin oli
saatu aikaan. Toivon, että näitä kahta
asiaa ei sotketa keskenään ja vielä muistetaan koko
ajan se, että maailman talouslamaa ei kyllä suomalaisella
metsätaloudella ja metsäteollisuudella olisi pysäytetty,
ei sitten missään tapauksessa, koska se on, niin
kuin kaikki tiedämme, aivan jättimäinen
ongelma, jonka kokoa ei tällä hetkellä kukaan
taida vielä tietää.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todennäköisesti ed. Hoskonen
tietääkin, että en ole sotkenut näitä asioita, mutta
on muistettava se kaiken kaikkiaan, jotta nämä lait
tietystä syystä eivät ole toimineet,
mutta niihin liittyi näitä erittäin suuria
epäselvyyksiä. Ja mitä tulee kestävän
metsätalouden rahoitukseen, niin varmasti suurin osa tämän
talon edustajista, niin kuin allekirjoittanutkin, on pettyneitä esimerkiksi
siihen, että tämän vuoden ensimmäisessä lisätalousarviossa
ei saatu lisärahoitusta. Erittäin keskeistä,
jos tätä ajatellaan metsien kunnostamisen kannalta.
Toki ojitukset ja muut liittyvät tähän.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvin helppo yhtyä edellisen puheenvuoronkäyttäjän
näkemykseen siitä, että kestävän
metsätalouden rahoitukseen on saatava lisää rahaa,
koska nämä rahat uhkaavat loppua ja työ metsissä on, kuten
aiemmassa puheenvuorossani sanoin, parasta elvytystä tässä taloustilanteessa.
Nimenomaan elvytystoimi kestävän metsätalouden
rahoituksen kautta kohdistuu juuri maaseudulle ja maakuntiin, ja
sillä on heijastevaikutusta laajalti tulevaisuuteen metsien
parantuvan kasvun kautta, vuosikymmenien päähän.
Elikkä metsien hoito on parasta taloudellista elvytystä — ainakin vaikea
on osoittaa parempaa.
Arvoisa puhemies! Palaan vielä tähän
metsäverouudistukseen, josta sanon, että se oli
todella erittäin selkeä ja hyvä ratkaisu
Matti Vanhasen hallitukselta. Se, että tässä maailmassa
tuli taloudellinen taantuma, taloudellinen lama, oli täysin ulkopuolinen
asia. Tämän vuoksi metsäteollisuuden
vienti, niin kemiallisen kuin mekaanisen metsäteollisuuden
vienti, ei vetänyt sillä tavalla maailmanmarkkinoilla
kuten aiemmin ja kuten oli toivottavaa ja tavoitteellista. Tästä syystä hallituksen
hyvä metsäverolaki ei ole voinut toimia niin positiivisesti
kuin se olisi toiminut normaaleissa tilanteissa.
Mutta, arvoisat kollegat, ajatelkaapa nyt tätä tilannetta,
kun olemme taloudellisessa taantumassa. Ellei meillä olisi
nyt tätä Matti Vanhasen hallituksen esittämää ja
eduskunnan hyväksymää metsäverolain
käytäntöä, jossa puun myyntivero
on puolitettu, nyt ei puukauppa varmasti kävisi yhtään
millään tavalla, nyt todella puukauppa olisi täysin
jumissa. Meillä näillä 50 prosenttia
kutakuinkin alentuneilla hinnoilla puukauppa käy sillä tavalla
kuin se nyt tällä hetkellä käy.
Määräthän ovat puolittuneet
parhaimmista ajoista, mutta kuitenkin puukauppa käy tänäkin aikana,
kuitenkin metsissä hakataan, kuitenkin korjuukoneitakin
siellä liikkuu, vaikka määrät ovat
paljon vähäisemmät kuin normaalisti.
Ellei olisi tätä hallituksen metsäveropoliittista
ratkaisua ollut, niin minä luulen, että nyt ei
puukauppa kävisi lainkaan. Hinnat ovat puolittuneet karkeasti
ottaen — eri puutavaralajien kesken on toki tiettyä vaihtelua,
mutta olennaisinta on tukkipuun hinta: jos huippuhinta silloin 2007
kesällä oli 74 euroa jollakin paikkakunnalla mäntytukista,
niin nyt se on 47 euroa. Ei ihme, jos puukaupat ovat puolittuneet,
ja kun maailmanmarkkinoille eivät mene vientituotteet,
niin ostajat eivät sitten ole myöskään
ostohalukkaita. Eli tässä tilanteessa on todella
välttämätön ollut se veroratkaisu,
joka tehtiin, todella välttämätön.
Sen myönteiset vaikutukset olisivat olleet aivan jotain
muuta, suurempia, jos tilanne olisi ollut normaali. Tämän
haluan tuoda tässä yhteydessä voimakkaasti
esille.
Sitten palaan vielä tähän kysymykseen,
jota me nyt käsittelemme. Todella toivon, että lainsäädäntö voitaisiin
suomalaiskansallisesti tehdä niin selkeäksi, että kaikki
asianomaiset sen ymmärtävät ja tajuavat.
Silloin se myönteinen, mitä lailla halutaan kertoa,
tulisi tajuttavaksi niin metsäalan toimijoitten, metsänomistajien
kuin verottajankin kesken.
Arvoisa puhemies! Toivon, että Kemera-rahoitukseen
voitaisiin osoittaa lisää voimavaroja ja panostaa
metsätalouteen kansallisena elvytystoimena.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinoselle toteaisin vaan, kun hän
hyvin perusteellisesti puoltaa tätä metsäveron
väliaikaista uudistusta, määräaikaista
uudistusta: Niin minä itsekin sanoin, että se
on varmasti siinä tilanteessa ollut hyvä, mutta
kyllä pidän aika erikoisena sitä, että tilastojen
mukaan viime vuoden lopulla tuotiin niin paljon naapurista puutavaraa — ja
mihin hintaan? Tällä hetkellä valitettavasti
tilanne on ainakin meidän alueellamme se, että uusia
hankintasopimuksia ei saa aikaiseksi, ei edes millään
hinnalla — saattaa olla, että jos suuren erän
ilmaiseksi antaa, niin sen jälkeen ne voidaan hakea. Mutta
ongelmana tässä saattaa olla myös se,
että kun pitkitetään, niin jos saisikin
aikaan sopimuksen, niin saattaa olla, että tämän
määräaikaisen lain aikana sitä maksua
siitä ei tule. Silloinhan se sopimus ja veroetu on ikään
kuin menetetty kokonaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tulin jälleen kerran äärimmäisen
suuresti vakuuttuneeksi siitä, että ed. Oinonen
rakastaa verotuksen alentamista, sen poistamista, mutta mitenkä tälle
rakkaudelle käy, kun kaikki verokannat ovat nollassa? Se
on mielenkiintoista ed. Oinosen henkilökohtaisen historian
kannalta.
Toinen asia: Ed. Hoskoselle kommenttina vaan, että hän
on tässä kilpailuoikeudellisessa asiassa suhteessa
EU:hun äärimmäisen oikeassa. Hän
olisi voinut vielä täydentää tuota äskeistä puheenvuoroa,
jossa hän kiinnitti aivan oikein huomiota siihen, että 70
miljoonaa euroa tai vielä 80—90 miljoonaakin euroa
Kemera-tukiin ei ole yhtään mitään,
kun sitä verrataan: Muutama vuosi sitten Saksa tuki rusko-
ja kivihiilen käyttöä kymmenillä miljardeilla
euroilla, ja sitten joku EU-virkamies nipottaa meille siitä,
että me käytämme muutaman kymmenen miljoonaa
euroa silloin, kun metsiä hoidetaan kestävästi
ja järkevästi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on synnyttänyt oikein antoisan, monivivahteisen metsäpoliittisen
ja metsäveropoliittisen keskustelun, ja on hyvä,
että asioista keskustellaan. Tilanne on todella se, kuten
ed. Vistbacka toi esille, että tällä hetkellä puukauppa
ei vedä, puukauppa ei käy. (Ed. Pulliainen: Ei
millään konstilla!) Mutta se ei ole verolain syytä;
verolain ansiota on se, että se yleensä edes jollakin
tavalla käy. Sen vuoksi näkisinkin, että meidän
on välttämätöntä jatkaa
tätä hallituksen esittämää ja
eduskunnan hyväksymää metsäveronalennusta
myös määräajoista eteenpäin, koska
tämä taloudellinen taantuma ei ole suinkaan kadonnut
vaan uhkaa jatkua, jotta puukauppa kävisi jatkossakin.
Tätä varten olen tehnyt lakialoitteen, joka
tulee myöhempinä päivinä täällä lähetekeskusteluun.
Tällä haluttaisiin eliminoida se ongelma, jonka
ed. Vistbacka toi esille, että jos nyt myöhästyy
puukaupan maksu ja maksu tulee vasta näitten huojennusten
jälkeen, niin silloin käy jo todella tuo ongelma,
että veronhuojennusta ei tulekaan. Sen takia välttämätöntä olisi
jatkaa tätä veronhuojennuslakia, jolle ovat täydet
perusteet olemassa sikäli, että olkoonpa metsänomistajalla ollut
pinta-alavero tai myyntivero 1990-luvun ja 2000-luvun alkuvuosien
aikana, tukkipuu on kuitenkin kasvanut jo kertaalleen verotetun
pinta-alaveron aikana pääosin, jolloinka vero
on kasvaneesta tukkipuusta pinta-alaveron muodossa suurelta osin
jo maksettu, ja jos on oltu vuoden 2005 loppuun asti pinta-alaverossa,
niin lähes koko ajalta on maksettu pinta-alaveron muodossa
jo kertaalleen veroa, elikkä myyntivero on kaksinkertainen
vero tältä selkeältä pohjalta.
Elikkä siksikin hallituksen ratkaisu oli hyvä.
Kun kauppapoliittiset tilanteet vapailla markkinoilla ovat sellaiset,
että vienti ei toimi, puunjalostajat eivät osta
puuta, niin tässä tosiasiassa olemme, että tilanteessa
on edettävä sillä tavalla kuin haluan myöhemmin
lakialoitteellani tulevina päivinä täällä esille
tuoda.
Täällä ed. Vistbacka viittasi kalliiseen
ulkomailta tuotavan puun hintaan, joka on enemmän kuin
suomalaisesta puusta maksetaan. Tämä asia on valitettavasti
näin, ja meillä puutavaraa kuitenkin on paljon
teiden varsilla. Tänäänkin viiden jälkeen
Haapamäen asemalla totesin veturinkuljettajan kanssa, että hyvin
harvoin näkee näin paljon kuormattavaa puutavaraa
asemalla. Se on merkki siitä, että puita liikkuu
kuitenkin osaltaan aiemmin tehtyjen kauppojen pohjalta ja aikoinaan
vientitullien pelossa ilmeisesti suuret puutavaran ostajat hankkivat
varastot täyteen puutavaraa jo aiemmin.
Arvoisa puhemies! Toivon, että jaksamme panostaa metsäkysymyksiin,
sillä metsä on kuitenkin se kestävä keino,
jolla taloudellisesta lamasta voidaan yrittää parhaiten
nousua eteenpäin.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pari asiaa vain ja ainoastaan Kemera-laista
enää.
Ensimmäinen on se, että ainoa ulospääsytie tästä tilanteesta
on se, että Suomen eduskunta ja ennen kaikkea Suomen hallitus
lähtevät tässä asiassa yksissä tuumin
viemään asiaa eteenpäin niin, että valtiovarainministeriön
virkamiehet maa- ja metsätalousministeriön suosiollisella avustuksella
neuvottelevat komission kanssa tämän Kemera-tuen
pysyvästi notifioiduksi, ei kilpailua haittaavaksi tueksi
EU:ssa. Se olisi se ulospääsytie.
Mitä tulee näihin metsäveroasioihin
ja muihin, koska Kemera-tuet jollain lailla liittyvät aina elinkeinon
kannattavuuteen, niin jos halutaan metsätaloudesta kannattava
pitkällä tähtäyksellä,
meidän on pakko lähivuosina ottaa harkintaan metsäverotuksen
kokonaisuudistus. Vuodesta 1993 olemme eläneet poikkeustilaa,
mikä suomeksi tarkoittaa sitä, että ennen
vuotta 1993 elettiin pelkästään pinta-alaverotusaikaa.
Vuoteen 2006 asti oli sitten tämä kaksoisjärjestelmä, jossa
oli sekä pinta-alaveroa että myyntiveroa, ja nyt
sitten kaikki ovat myyntiverotuksessa vuoden 2006 alusta alkaen,
elikkä olemme eläneet poikkeusaikaa. 2007 oli
erittäin vilkas vuosi, ja nyt ollaan sitten lamassa, jonka
pohjaa ei taida kukaan tänä päivänäkään
tietää.
Summa summarum, meidän täytyisi luoda yhtenäinen,
kestävä metsäverojärjestelmä verokantaa
alentamalla, perusteluna se, että metsien tuotot ovat hitaita,
pitkäjännitteisiä tuottoja. Ensimmäiset
tuotot karuilla alueilla voivat tulla vasta 50 vuoden kuluttua istutuksesta,
uudistushetkestä, jolloin pelkät kulut jäävät
metsänomistajalle, ja jos siitä vielä viedään
paljon veroa, ei se ole kannattavaa. Metsä on kuitenkin
suomalaisen kansantalouden selkäranka edelleen ja varsinkin näin
bioenergia-aikoina. Siksi toivon näille molemmille esittämilleni
ajatuksille tukea jatkossa ja toivon, että tämä suuri
asia suomalaisten kannalta saadaan vihdoin ja viimein hyvään
ratkaisuun.
Keskustelu päättyi.