Tuula Peltonen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä rinnakkaislakialoite hallituksen
esitykselle yliopistolaiksi on siis lakialoite 26/2009.
Olemme varmasti kaikki yhtä mieltä siitä,
että Suomen kansallinen menestys perustuu alueellisesti
kattavaan, julkiseen, laadukkaaseen ja maksuttomaan koulutusjärjestelmään.
Yliopistolaitos ei ole vain keskeinen osa kansallisen sivistyksen
luojaa, vaan se on myös samalla merkittävä tekijä suomalaisen
yhteiskunnan tasa-arvoisuuden ja talouden kehittäjänä.
Yliopistot on uudistettava vastaamaan nopeasti muuttuvaa globaalia
ja eurooppalaista kehitystä sekä uusia kansallisia
haasteita. Kehittäminen tulee kuitenkin tehdä siten,
että turvataan kattava yliopistoverkko koko maassa, yliopistojen
riippumattomuus ja vahva autonomia sekä keskinäinen
tasavertaisuus niin toimintaresurssien kuin henkilöstön
palvelussuhteiden osalta.
Olemme erityisen huolissamme siitä, että hallituksen
esityksessä tosiasiallisesti opetusministeriön
ohjaava ote kiristyy mutta yliopistojen vastuu kasvaa. Sosialidemokraatit
haluavat tarjota yliopistoille enemmän taloudellista ja
hallinnollista autonomiaa mutta vähemmän valtion
byrokratiaa. Haluamme kehittää uudenlaisen julkisen
sivistysyliopiston, jossa tutkimusyksiköt nousisivat valitsemillaan
aloilla maailman huipulle, ja haluamme, että kaikilla maamme
yliopistoilla olisi mahdollisuus pärjätä kansainvälisessä kilpailussa.
Yhtenä kivijalkana suomalaisen hyvinvoinnin rakentamisessa
on toiminut alueellisesti kattava yliopistojärjestelmä.
Hallitus on esityksessään valinnut epätasa-arvoistavan
tavan toteuttaa yliopistouudistus. Mielestämme hallituksen
on palattava alkuperäiseen yliopistouudistuksen tiekarttaan,
jossa yliopistojen itsehallintoa vahvistetaan, jossa yliopistot
eivät joudu keskenään epätasa-arvoiseen
asemaan ja jossa lupaukset perusrahoituksen lisäämisestä pidetään.
Arvoisa puhemies! Oppositio ei ole yksin yliopistohuolensa kanssa.
Vanhasen kakkoshallituksen yliopistoja koskevat linjaukset ovat
herättäneet aitoa huolta laajalti asiantuntijoiden,
opetushenkilökunnan, opiskelijoiden ja kansalaisten keskuudessa.
Hallitus ei ole lainvalmistelussa ottanut huomioon merkittävien
asiantuntijatahojen esittämiä muutoksia.
Sosialidemokraatit haluavat tässä rinnakkaislakiesityksessään
muutoksia hallituksen esitykseen siitä, miten julkisoikeudellisena
laitoksena toimivassa yliopistossa ja säätiöyliopistossa
hallituksen kokoonpano määritellään
sekä miten ja ketkä hallituksen valitsevat. Yliopistokollegion tulee
voida valita rehtori tai rehtorit ja hallituksen jäsenet
ja tarvittaessa erottaa heidät. Hallituksen jäsenillä on
oltava henkilökohtaiset varajäsenet. Emme hyväksy
EU- ja Eta-maiden ulkopuolelta tulevia opiskelijoita koskevaa lukukausimaksukokeilua.
Samoin yliopiston henkilökunnan kelpoisuusvaatimuksista
tulee mielestämme edelleenkin säätää asetuksella.
Haluamme muutoksia myös henkilöstön aseman
määrittämiseen niin, että osa
palvelussuhteista voisi olla edelleen virkasuhteita silloin, kun
viranhaltija käyttää julkista valtaa.
Lisäksi esityksessä on turvattava paremmin henkilöstön
asema ja muutettava yliopistojen tavoitteitten asettamisen ehtoja.
Kiinnitämme rinnakkaislakiesityksen yhteydessä huomiota
myös yliopistojen rahoitukseen. Lakiesityksen perusteluissa
mainitaan yliopistolaitoksen pääomittamisesta,
että valtio varautuu tekemään finanssisijoituksia
julkisoikeudellisiin yliopistoihin ja säätiöyliopistoihin
suhteessa pääomasijoituksiin. Hallitus siis pääomittaa
yliopistoja sen mukaan, miten ne onnistuvat keräämään rahaa
yrityksiltä. Tällä päätöksellä hallitus
jakaa suomalaiset yliopistot kahteen kerrokseen: niihin, jotka saavat
rahaa sekä elinkeinoelämältä että valtiolta,
ja niihin, jotka eivät saa rahaa juuri kummastakaan. Tämä asettaa
eri alueiden yliopistot ja eri tieteenalat hyvin eriarvoiseen asemaan
keskenään, ja periaate alueellisesti kattavasta
ja tasa-arvoisesta sivistysyliopistoverkostosta on murentumassa.
Yliopistojen toimintaedellytykset tehdään kohtuuttoman
riippuvaisiksi yksityisestä pääomasta.
Yksityistä rahoitusta ei saada kaikkiin yliopistoihin,
eikä yliopistojen kaikilla tieteenaloilla ole välitöntä yritystaloudellista
kytkentää.
Suomen yliopistoissa opiskelija- ja opettajamäärän
suhde on heikompi kuin useimmissa muissa maissa. Riittämättömällä ja
eriarvoistavalla yliopistorahoituksella sahaamme omaa oksaamme ja
syömme Suomen menestyksen eväitä.
Hallituksen kehyspäätöksen mukaisesti
yliopistoille luvataan vuosittaista lisärahoitusta 20 miljoonaa
euroa tämän hallituskauden aikana. Käytännössä kuitenkin
yleinen kustannustason nousu ja yliopistojen tilavuokrauskustannusten nousu
syövät rahoituspohjaa ja henkilöstön
palkkaukseen käytettäviä määrärahoja,
jolloin tutkimuksen ja opetuksen kehittämiseen ei uutta
rahoitusta riitä. Lisäksi valtionhallinnon tuottavuusohjelma
on nakertanut rahoitusta.
SDP:n mielestä kaikkien yliopistojen perusrahoitusta
tulee lisätä 200 miljoonalla eurolla vaalikauden
aikana tiede- ja teknologianeuvoston suosituksen mukaisesti. Yliopistojen
tutkimus on riippumatonta, ja toimintaa on perinteisesti rahoitettu
pääosin julkisista varoista. Tärkeänä on pidetty
yliopistojen ja eri tieteenalojen välistä tasa-arvoa.
Kaikkia yliopistoja on kohdeltu samojen periaatteiden mukaisesti.
Tähän periaatteeseen nähden uusi Aalto-yliopisto
on saamassa muihin yliopistoihin verrattuna kohtuuttoman suuren,
100 miljoonan euron, vuotuisen rahoituksen. Kaksi säätiöyliopistoa
saavat alkupääomiinsa yhteensä 625 miljoonaa
euroa valtion rahoitusta, mikäli saavat kerättyä sovitun
määrän yritysrahoitusta.
Vielä haluan lukea nämä kohdat, mihin
olemme tämän lakialoitteemme kohdistaneet, pykälittäin:
SDP vaatii, että lukukausimaksuja ei sisällytetä uuteen
lakiin, koska ne myös osaltaan avaavat tien kokonaisvaltaisemmalle
maksujen käyttöönotolle. Yliopistokollegiolla
on oltava oikeus valita ja erottaa rehtori. Yliopistokollegiolla
on oltava myös oikeus vapauttaa rehtori, rehtorit, hallituksen
jäsen tai varajäsen tehtävistään
ilman hallituksen aloitteellisuutta. Meidän mielestämme
yliopistojen on voitava mahdollisimman pitkälle itse päättää,
miten monta henkilöä ne haluavat hallitukseensa
yliopiston sisältä ja ulkopuolelta. Esitämme,
että hallituksen jäsenistä vähintään
kahden on oltava ulkopuolisia jäseniä. Yliopistolla
itsellään on oltava myös oikeus päättää,
kummasta ryhmästä puheenjohtaja valitaan. Lisäksi
mielestämme jokaisella hallituksen varsinaisella jäsenellä tulee
olla henkilökohtainen varajäsen. Lisäksi
asiantuntijoiden mukaan yliopistolakiehdotusta ei säätiöyliopistoja
koskevien säännösten vuoksi voitaisi
käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Myös kelpoisuusvaatimuksista mielestämme tulee
edelleenkin säätää asetuksella.
Virkasuhde voidaan säilyttää edelleen
niissä tehtävissä, joihin kuuluu julkisen vallan
käyttöä ja virkavastuuta. Asiasta on
säädettävä erillinen laki. Esitämme
myös, että jos osapuolten tulosneuvotteluissa
ei päästä sopuun, asetettaisiin sovittelulautakunta,
johon valtioneuvosto valitsee puheenjohtajan ja molemmat osapuolet
valitsevat edustajansa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta
hyväksyisi tämän lakiehdotuksen.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Peltosen perusteellisessa esityksessä tulivat
hyvin esiin ne tärkeät perustelut, miksi tämä lakialoite
pitäisi hyväksyä. Erityisesti korostaisin
ylipistojen autonomiaa. Sen pitäisi olla vahva ja säilyä vahvana.
Tämä on se lähtökohta, mihin
me olemme rakentaneet tähänkin asti, ja se on
ollut hyvä lähtökohta.
Lisäksi kaiken kaikkiaan on tärkeää,
että meillä on laaja-alainen, alueellisesti kattava
korkeakouluverkosto. Erityisesti yliopistokeskusten toiminnan turvaaminen,
kehittäminen ja edelleen resursointi on erittäin
tärkeää. Ainakin meillä Porin
yliopistokeskuksessa viimeinen käytetty euro on erittäin
tehokkaassa käytössä ja tuottaa paljon hyviä tuloksia.
Samoin on tärkeää yhteistyö ammattikorkeakoulujen
kanssa.
Nämä ovat ne kehityksen suuntaviivat, joita itse
haluaisin nähdä.
Keskustelu päättyi.