Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi uusi laki julkisesta
notaarista, jolla kumottaisiin voimassa oleva entinen samanniminen
laki, ja tämän tavoitteena on saattaa julkista
notaaria koskeva lainsäädäntö ajan
tasalle. Lakiin ehdotetaan otettavan säännökset
julkisena notaarina toimivista virkamiehistä, julkisen notaarin
tehtävistä, alueellisesta toimivallasta, julkisen
notaarin todistuksen vahvistamisesta ja pöytäkirjan
pitämisestä sekä asiakirjojen laillistamisesta.
Julkisina notaareina toimisivat ehdotuksen mukaan maistraatin
päällikkö ja hänen määräämänsä maistraatin
virkamies. Ahvenanmaan maakunnassa julkisia notaareja olisivat ehdotuksen
mukaan Ahvenanmaan valtionviraston määräämät
Ahvenanmaan valtionviraston virkamiehet. Maakunnansyyttäjälle
ja maakunnanvoudille ei enää ehdoteta osoitettavaksi
julkisen notaarin tehtäviä.
Tehtävistä ehdotetaan laissa säädettävän
pääosin nykytilaa vastaavasti, eli tehtävänä olisi pyynnöstä todistaa
oikeaksi allekirjoituksia ja jäljennöksiä asiakirjoista,
todistaa, että viranomaisella tai henkilöllä on
oikeus ryhtyä tietynlaiseen virkatoimeen tai että joku
on tietyssä virka-asemassa tai omaa tietyn kelpoisuuden
tai on oikeudellisesti pätevä edustamaan toista,
antaa todistuksia notaarille asiakirjan sisällöstä sekä oikeudellisista
ja taloudellisista olosuhteista, olla todistajana tallelokeron tai
muun säilytyspaikan sulkemisessa tai avaamisessa sekä valvoa
arvontoja.
Laissa ehdotetaan lisäksi säädettävän,
että julkinen notaari voisi vahvistaa annetuksi määrämuotoisen
tai muun kirjallisen kertomuksen, selvityksen tai ilmoituksen. Julkiselle
notaarille ehdotetaan lisäksi annettavaksi toimivaltuus
tehdä sellaisia laissa lueteltuja tehtäviä vastaavia
toimenpiteitä, jotka ovat muun maan lainsäädännön
vuoksi tarpeen oikeuden tai edun valvomiseksi ulkomailla taikka
oikeustoimen tekemiseksi ulkomailla. Rajoituksena tällaisen
toimenpiteen suorittamiselle olisi, ettei se saisi olla Suomen oikeusjärjestyksen
perusteiden vastainen.
Lisäksi konsulipalvelulain viittaukset julkisesta notaarista
annettuun lakiin ehdotetaan muutettavaksi viittauksiksi uuteen lakiin.
Valiokunta katsoo hallituksen esityksen tavoin, että voimassa
oleva laki julkisesta notaarista on tarkoituksenmukaista korvata
kokonaan uudella samannimisellä lailla. Julkisen notaarin tehtävissä on
tapahtunut vuosien varrella huomattavia muutoksia. Näitä ovat
muun muassa aikaisemmin merkittävät tehtävät,
kuten vekselilain ja sekkilain mukaisten protestien toimittaminen
ja täysivaraisuustodistusten antaminen, jotka ovat vähentyneet
huomattavasti. Kansainvälisen kanssakäymisen yleistyminen
on toisaalta merkinnyt ulkomaan viranomaisia varten annettavien
todistusten määrän kasvua. Osa sääntelystä on
muodostunut lisäksi tarpeettomaksi muun muassa hallinnon
yleislakien säätämisen myötä.
Ahvenanmaan valtionvirasto on lausunnossaan esittänyt,
että julkisen notaarin tehtäviä maakunnassa
hoitaisi ehdotuksesta poiketen myös jokin muu viranomainen.
Valiokunta toteaa tältä osin, että Ahvenanmaan
maakunnassa julkisia notaareja ovat ehdotuksen mukaan Ahvenanmaan
valtionviraston määräämät
virkamiehet. Maakunnansyyttäjälle ja maakunnanvoudille
ei enää ehdoteta osoitettavaksi julkisen notaarin
tehtäviä. Syynä tälle muutokselle
on saadun selvityksen mukaan ennen kaikkea se, etteivät julkisen
notaarin tehtävät liity maakunnansyyttäjän
tai maakunnanvoudin muihin tehtäviin. Nykytilanteessakin
Ahvenanmaan valtionviraston virkamiehet suorittavat valtaosan julkisen
notaarin tehtävistä Ahvenanmaalla. Näin
ollen julkisen notaarin moninaisissa tehtävissä säännöllistä kokemusta
kertyy lähinnä vain valtionvirastoon. Myös
sääntelyn samankaltaisuus kaikkialla maassa puoltaa
hallituksen esitykseen sisältyvän ehdotuksen hyväksymistä.
Lisäksi julkisen notaarin palveluiden saatavuudesta voidaan
osaltaan huolehtia valiokunnan käsityksen mukaan esimerkiksi
ajanvarausjärjestelyillä. Julkinen notaari on
myös säädettävän lain
nojalla toimivaltainen suorittamaan tehtäviään
koko maassa, eikä toimivaltaa ole sidottu esimerkiksi maistraatin
toimialueeseen. Valiokunta kiinnittää huomiota
myös Ahvenanmaan valtionviraston osalta palvelujen turvaamiseen
ympärivuotisesti.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena, ja valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana,
ja tämä hallintovaliokunnan mietintö on
yksimielinen.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Åland har haft ett annorlunda
system vad gäller notarius publicus än systemet
i övriga landet. Så är det ofta med självstyrande
områden, men det är nog inte självstyrelsesystemet
som är orsaken här, utan att det handlar om en ö.
Därför har på Åland förutom
tjänstemän vid statens ämbetsverk fungerat
som notarius publicus även landskapsåklagare och
landskapsfogden, men de ska inte längre ha denna uppgift.
Statens ämbetsverk har motsatt sig denna förändring
på grund av sårbarheten.
Om en lag har särskild betydelse för Åland
ska landskapsregeringen höras om lagförslaget.
Det har inte skett, utan först vid utskottsbehandlingen
fick de uttala sig. Om statliga myndigheter på Åland
ska dras in ska också landskapsmyndigheterna
få uttala sig. Det har inte skett i det här fallet.
Det är naturligtvis inte heller direkt någon indragning
men i alla fall en nedskärning, och landskapsregeringen
borde absolut ha hörts vid lagförslagets beredning.
Herr talman! Den här frågan har omfattande behandlats
i förvaltningsutskottets betänkande, som vi just
hörde av ordföranden. Ganska onödig inskränkning,
anser jag. Det kan inte vara meningen att man i nödfall
ska bli tvungen att skicka någon till Åland från
någon annan plats i Finland. Det kunde ha fått
fortsätta på det sätt det hittills varit
organiserat och jag hoppas att ministeriet följer utvecklingen
och, om så behövs, möjliggör
ett sådant arrangemang där notarius publicus-funktionen
kan hållas kvar på Åland på något
sätt även i fortsättningen.
Yleiskeskustelu päättyi.