Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on taksiliikennelaki,
hallituksen esitys 32 näiltä valtiopäiviltä.
Tämän esityksen pääasiallinen
sisältö on se, että paketti- ja kuorma-autolla
harjoitettava ammattimainen henkilöiden kuljettaminen kiellettäisiin
eräitä erikseen mainittuja poikkeuksia lukuun
ottamatta ja säädettäisiin rangaistavaksi.
Toisin sanoen lyhyesti sanottuna kuorma-autolla taksin ajo tällä esityksellä kielletään.
Muutama sana historiasta. Nykyinen taksiliikennelaki tuli voimaan
1. päivänä elokuuta 2007. Taksiliikennelain
keskeisenä tavoitteena on laadukkaiden taksiliikennepalveluiden
turvaaminen koko maan alueella. Kyseisessä laissa tarkoitettu
ammattimainen henkilöiden kuljettaminen edellyttää pääsääntöisesti
taksilupaa, joka voidaan myöntää ainoastaan
henkilöautolla harjoitettavaan toimintaan. Näin
lain mukaan.
Taksiluvan saadakseen tämän hakijan tai sitten
hakijayrityksen liikenteestä vastaavan henkilön
on täytettävä tietyt ammattitaitoa, hyvämaineisuutta,
vakavaraisuutta koskevat edellytykset. Taksilupia ei kuitenkaan
myönnetä kaikille luvan saannin edellytykset täyttäville
luvanhakijoille, vaan toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
vahvistaa vuosittain kuntakohtaiset taksilupien enimmäismäärät.
Taksilupien määrä on siten rajoitettu,
ja taksiliikenteen harjoittamiseen kohdistuu useitakin velvoitteita. Keskeisin
näistä kaikista velvoitteista on ajovelvollisuus,
joka on lähtökohtaisesti 24 tuntia vuorokaudessa
seitsemänä päivänä viikossa
laissa erikseen mainittuja poikkeuksia lukuun ottamatta, eli kovin
tiivis ja, sanoisinpa jopa, tiukkakin velvoite.
Suomessa on sitten harjoitettu keväästä 2009 lähtien
laajemmin taksiliikenteen kaltaista toimintaa kuorma-autoilla. Voimassa
oleva taksiliikennelaki ei tunne tämän kaltaista
toimintaa, ja tästä johtuen taksin luvanvaraista
toimintaa koskevat taksiliikennelain velvoitteet eivät
ole koskeneet lainkaan sitten näitä uusia toimijoita.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan uudenlaisten toimijoiden
esiintulo perinteisten taksitoimijoiden rinnalle on ollut myös
omiaan aiheuttamaan asiakkaissa hämmennystä ja
epätietoisuutta muun muassa palvelujen sisällön
ja hinnoittelun osalta. Tiedotusvälineissäkin
esillä olleiden tietojen mukaan tilanteista on seurannut myös
suullisia ja osin myös ilmeisestikin fyysisiäkin
erimielisyyden osoituksia taksiasemilla taksiluvan perusteella toimivien
taksiyrittäjien ja uusien toimijoiden välillä.
Liikenne- ja viestintäministeriö perusti asiaa ja
sen mahdollista sääntelytarvetta pohtimaan työryhmän,
ja tämä meillä nyt käsittelyssä oleva esitys
on valmisteltu työryhmän esityksen pohjalta. Taksiliikennelakia
ehdotetaan esityksessä muutettavaksi siten, että kuorma-autolla
harjoitettava ammattimainen henkilöiden kuljettaminen eräitä erikseen
mainittuja poikkeuksia lukuun ottamatta kiellettäisiin
ja säädettäisiin rangaistavaksi.
Valiokunta on saanut selvitystä valmistelussa pohdituista
sääntelyn eri vaihtoehdoista, muun muassa siitä vaihtoehdosta,
että kuorma-autolla tai pakettiautolla harjoitettu toiminta
rinnastettaisiin taksitoimintaan ja myös tämä toiminta
saatettaisiin luvanvaraiseksi. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
kyseistä vaihtoehtoa ei kuitenkaan pidetty esityksen valmistelussa
hyvänä muun muassa kuluttajien palveluodotusten
sekä ympäristö- ja turvallisuuskysymysten
vuoksi.
Esityksessä käytettävät
ajoneuvot luokitellaan, ja ne luokittelut perustuvat Euroopan unionin
säännöksiin. Ajoneuvolain mukaan henkilöautona
pidetään henkilöiden kuljetukseen valmistettua
M1-luokan ajoneuvoa, jossa istumapaikkoja on enintään
kahdeksalle henkilölle kuljettajan lisäksi. Pakettiauto
taas on ajoneuvoluokituksen mukaan tavarankuljetukseen valmistet-tu
N1-luokan ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään
3,5 tonnia, kuorma-auto puolestaan N2- tai N3-luokan ajoneuvo, joka
on tavarankuljetukseen valmistettu ajoneuvo ja jonka kokonaismassa
on suurempi kuin 3,5 tonnia. N2-luokan ajoneuvon kokonaismassa voi
olla enintään 12 tonnia, N3-luokan ajoneuvon kokonaismassa
on yli 12 tonnia.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan muun muassa asiakasturvallisuuden,
kuluttajansuojan sekä taksipalveluiden laadun luotettavuuden
ja toimivuuden turvaamiseen pyrkivä ja lupien määrää koskevia
rajoituksia sisältävä nykyinen taksilupajärjestelmä menettäisi
merkitystään käytännön
elämässä, jos taksipalveluihin rinnastuvia
palveluita voisi tarjota ilman taksilupaa ja siihen liittyviä vaatimuksia
vaihtamalla henkilöautosta kuorma-autoon. Tämä ei
olisi myöskään toimijoiden tasapuolisen
kohtelun kannalta asianmukaista.
Nykyistä taksilupajärjestelmää koskevat
suuremmat periaatteelliset ratkaisut tehtiin siis jo vuonna 2007
taksiliikennelakia säädettäessä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan taksiliikennelain kokonaisuus
huomioon ottaen nyt käsiteltävänä olevassa
ehdotuksessa on kyse lähinnä voimassa olevan taksiliikennelain
täydentämisestä ja täsmentämisestä jo
taksiliikennelain alkuperäistä tarkoitusta ja
tavoitteita vastaavalla tavalla elikkä sillä tavalla,
mitä eduskunta käsittääksemme
on aiemminkin tahtonut.
Esityksessä ehdotetaan lisäksi selkeyden vuoksi
taksiliikennelakiin uutta taksin määritelmää.
Tämän määritelmän mukaan
taksilla tarkoitetaan henkilöautoa, jota käytetään
taksiluvan nojalla. Esityksessä säädetään
kuorma-autoa ja pakettiautoa koskevan kiellon poikkeuksena penkinpainajaisajosta
ja sotilasajoista, joita saisi edelleenkin harjoittaa nykyisellä tavalla
ammattimaisesti. Lisäksi kuorma- ja pakettiautolla saisi harjoittaa
ammattimaisesti tavaran kotiinkuljetuspalvelua esimerkiksi huonekaluliikkeen
kanssa sovitulla tavalla. Esitys ei siis vaikuttaisi nykyisten niin
sanottujen tavallisten tilataksien toimintaan.
Esityksessä ehdotetaan lisäksi taksamittaria
ja taksivalaisinta koskevaa voimassa olevaa sääntelyä täydentävästi,
että muissa autoissa kuin takseissa ei saa käyttää taksamittaria
eikä taksivalaisinta harhaanjohtavasti muistuttavia tunnuksia. Valiokunta
pitää ehdotusta saamansa selvityksen perusteella
perusteltuna, mutta ehdottaa samalla kyseisen säännöksen
selkiyttämistä ja sanamuodon täsmentämistä.
Uusi muotoilu vastaa sisällöllisesti ehdotettua
säännöstöä. Taksimittarin
pakollisuudesta takseissa ja siitä, että taksimittaria
ei saa asentaa muuhun ajoneuvoon, säädetään
nykyisellään ajoneuvolaissa. Vastaavasti takseissa
tulee olla taksivalaisin ja taksivalaisimen eli taksikuvun saa asentaa
ainoastaan taksiliikenteessä käytettävään
henkilöautoon. Kyseisten säännösten
rikkominen on säädetty rangaistavaksi ajoneuvolaissa.
Valiokunta on pohtinut myös taksamittaria ja taksivalaisinta
koskevien säännösten suhdetta museoajoneuvoja
koskevaan sääntelyyn ja on pitänyt saamiensa
selvitysten perusteella selvänä, että museoautoiksi
rekisteröidyissä henkilöautoissa saa
käyttää voimassa olevien säännösten
ja käytäntöjen mukaisesti kyseisen aikakauden
mukaisia ja rekisteröitävään
autoon kuuluvia välineitä, kuten esimerkiksi sen
ajan taksivalaisinta.
Ehdotus vaikuttaa sellaisten yrittäjien asemaan, jotka
harjoittavat tällä hetkellä ammattimaista
henkilöiden kuljettamista kuorma- ja pakettiautoilla. Ehdotetun
kiellon voimaantulon jälkeen nämä yrittäjät
eivät enää voi käyttää ajoneuvojaan
henkilöiden ammattimaiseen kuljettamiseen nykyisellä tavalla.
Esityksen perustelujen ja valiokunnan saaman selvityksen perusteella
näyttää kuitenkin siltä, että kyseisten
yrittäjien on täytynyt olla tietoisia jo toiminnan
harjoittamisen alusta lähtien siitä, että on
mahdollista ja jopa todennäköistä, että lakia
tullaan muuttamaan siten, että toiminta ei ole enää mahdollista sen
nykyisessä muodossa. Esityksestä myös
pyydettiin perustuslakivaliokunnan lausunto, jolla ei ollut tähän
asiaan sanottavaa eikä muutettavaa.
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena hallituksen esityksessä esitetyillä perusteilla
ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä mietinnössä ehdotetuin
muutoksin. Valiokunnan mietintö oli yksimielinen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä laissahan on
kysymys edellisen taksilain ikään kuin valuvian
korjaamisesta, eli siellä oli porsaanreikä, jota
on käytetty hyväksi, ja niin kuin on saatu kuulla
ja jopa nähdäkin, niin tämähän
esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla johti lähes
jonkunlaiseen taksisotaan tai selkkauksiin, kun siellä toiminnassa
on ollut mukana niitä, joilla ei ole ollut taksilupaa ja
ovat taksia kuorma-autolla ajaneet. Tämä lakiehdotus
nyt korjaa tämän puutteen ja varmasti tuo rauhan
myös tuonne taksitolpille, toivotaan näin.
Valiokunta kävi tuossa kuulemisessa ja selvitti käsittelyn
aikana tuota museoajoneuvojen asemaa tässä säännöksessä.
Niin kuin tuossa aiemmin kuultiin valiokunnan puheenjohtajan puheenvuorossa,
niin taksamittaria ja taksikupua ei saa asentaa muihin kuin taksikäytössä oleviin
ajoneuvoihin
ja ajoneuvolain 96 §:n mukaan siitä voidaan
rangaista sakolla. Valiokunnassa keskusteltiin siitä, miten
tätä pykälää sovelletaan
sitten museoajoneuvoihin, joiden tarkoituksena ei ole ajaa taksia,
vaan ainoastaan säilyttää tätä kulttuuriperintöä ja
vanhaa ajoneuvokulttuuria niissä varusteissa ja siinä asussa
kuin ne ovat silloin aikanaan olleet. Tämän selvityksen
mukaan nyt on selvää, että taksikupua
ja taksamittaria voi museoajoneuvossa käyttää ja
se ei ole ajoneuvolain 96 §:n mukaan tai tämän
uuden säännöksen mukaan rangaistavaa.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja teki hyvän
ja perusteellisen esittelyn tästä hallituksen
esityksestä ja sen käsittelystä valiokunnassa.
Valiokunta oli hyvin yksimielinen alusta pitäen tämän
asian käsittelyssä. Muutaman seikan tuon kuitenkin asian
käsittelystä vielä esille.
Tuo alkuperäinen taksiliikennelain kokonaisuudistus,
jota tuossa vuosituhannen alussa tehtiin, piti sisällään
myös harkinnan ja pohdinnan siitä, tullaanko Suomessa
se vanha järjestelmä, joka siis on säännelty,
taksiliikenteen harjoittamisen järjestelmä, pitämään
myös jatkossa voimassa vai vapautetaanko se kilpailulle
Ruotsin mallin tai vaikkapa Viron mallin mukaisesti. Tuolloin asiaa
tarkasti punnittiin ja siinä harkinnassa päädyttiin
siihen, että ala pidetään edelleen säänneltynä,
ja yksi keskeinen peruste on myös tässä laissa
mainittu tavoite laadukkaiden taksiliikennepalveluiden turvaamisesta
koko maassa. Siksi tämä nyt käsitelty
hallituksen esitys on todellakin täydentävä esitys,
jossa, niin kuin täällä edellä on
todettu, tästä laista tilkitään porsaanreikä,
joka on johtanut käytännössä entistä laajempaan
taksiliikenteen harjoittamiseen kuorma-autoilla.
Tässä mielessä, kun valiokunnan käsittelyssäkin
on vedottu siihen, että elinkeinovapauden, yrittämisen
vapauden, tulee mahdollistua, tässä asiassa tämä harkinta
on tehty aikaisemmin ja tämän lain käsittelyn
yhteydessä ainoastaan korjataan sen vanhan lain sisältämä virhe.
Tältä osin myös perustuslakivaliokunta
yhtyy tähän arvioon perustuslain mukaisuudesta,
ja tätä ei tarvinnut käsitellä perustuslain
säätämisjärjestyksessä.
Yleiskeskustelu päättyi.