5) Hallituksen esitys laiksi perintö- ja lahjaverolain
55 §:n muuttamisesta
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kaikki yrittäjäjärjestöt
ovat havaintojeni mukaan kiitelleet nyt lähetekeskustelussa
olevaa hallituksen esitystä perintö- ja lahjaverolain
sukupolvenvaihdoksia koskevan veronhuojennuksen suurentamisesta.
Esitys merkitsee nykytasoon verrattuna 60 prosentin alennusta yritystoiminnan
jatkajan lahja- ja perintöverotuksessa sovellettaviin verotusarvoihin.
Itse vero laskee hiukan tätä enemmän,
koska perintö- ja lahjaveroasteikkokin on lievästi
progressiivinen. Esitys koskee varsinaisten sukupolvenvaihdosten
lisäksi myös muita yrittäjäpolven
vaihdoksia, joissa yritystoiminnan jatkaja ei ole perinnönjättäjän
tai lahjanantajan lähisukulainen. Tosin näissä viime mainituissa
omistajanvaihdoksissa lahja- tai perintöverotus harvemmin
käytännössä tulee kysymykseen.
Olemassa olevien yritysten jatkuvuuden edistäminen
on tärkeä osa hallituksen yrittäjyys-
ja työllisyyspolitiikkaa. Suurten ikäluokkien
siirtyessä eläkkeelle tulee muun muassa verotuksellisin
keinoin pyrkiä varmistamaan yrittäjyyden edellytyksiä ja
yrittäjyyden houkuttelevuutta. Perintö- ja lahjaverotus
ei saa muodostua yrittäjyyden kynnykseksi. Sukupolvenvaihdosten määrä on
saatava lähivuosina kasvuun. Ainakin 50 000 yrityksellä arvioidaan
olevan lähimmän viiden vuoden aikana tarve sukupolvenvaihdokseen,
ja tähän lukuun eivät vielä sisälly
maatilayritykset. Todennäköistä on, että yritykset
hinnoitellaan jatkajan näkökulmasta selvästi
aikaisempaa realistisemmin sen jälkeen, kun ehdotetut muutokset
perintö- ja lahjaverolakiin on toteutettu.
Hallituksen esityksen perusratkaisu, jonka mukaan perintö-
ja lahjaverolain 55 §:n rakenne ehdotetaan säilytettäväksi
ennallaan, on oikea. Huojennus myönnettäisiin
jatkossakin maksuunpanohuojennuksena. Lainmuutoksella ei hallituksen
esityksen perustelujen mukaan ole tarkoitus myöskään
muuttaa nykyistä oikeustilaa eikä vallitsevaa
vakiintunutta verotuskäytäntöä arvioitaessa
sitä, mikä maatilan tai yrityksen varallisuus
kuuluu huojennuksen piiriin. Tämä hallituksen
esityksen perustelujen lausuma olisi sisällytettävä myös
valtiovarainvaliokunnan mietintöön.
Perintö- ja lahjaverolain 55 §:n huojennussäännöstä on
sovellettu maatilojen sukupolvenvaihdoksissa yleisemmin kuin muiden
yritysten sukupolvenvaihdoksissa. Huojennussäännöksellä on
ollut suuri merkitys maatalouden jatkamistapauksissa. Näin
tulee varmasti olemaan jatkossakin. Maatilojen luovutukset ovat
tosin varsin usein toteutuneet sellaisena lahjan luonteisena kauppana,
ettei lahjaveroa ole maksuunpantu. Tällöin maksettu
vastike on ollut yli puolet veroviranomaisten määrittelemästä luovutettavan omaisuuden
käyvästä arvosta. Lainmuutoksen toteuduttua
tarve nostaa vastike väen väkisin yli puoleen
käyvästä arvosta vähenee. Huojennuksen
kasvaessa voidaan tyytyä selvästi aikaisempaa
alempaan kauppahintaan, ja näin yritystoiminnan jatkajan
asema helpottuu yritystoiminnan käynnistämisvaiheessa.
Epäoikeudenmukaiselta tuntuu, ettei yritystoiminnan
jatkajan huojennusta edelleenkään missään
tilanteessa voitaisi soveltaa metsätalousyrittäjään.
Asia olisi otettava pikaiseen pohdintaan. Vähäisempiäkin
asioita varten on työryhmiä asetettu. Ymmärrettävää on,
ettei valtiovarainministeriön asiantuntemus tässä kohdin
riitä, vaan asiaa valmistelemaan tarvitaan myös
ammattiministeriön, maa- ja metsätalousministeriön,
voimavarat.
Sukupolvenvaihdoksen tekemistä helpottavat veronhuojennukset
jäivät viime vaalikaudella elinkeinoelämän
järjestöjen toistuvista vaatimuksista huolimatta
tekemättä. Muun muassa tuolloista kokoomuslaista
valtiovarainministeriä ei suuremmin kiinnostanut yritysten
sukupolvenvaihdosten helpottaminen. Nyt perheyritysten ja maatilojen
sukupolvenvaihdoksissa sovellettavien verotusarvojen merkittävä alentaminen
on sen sijaan toteutumassa. Tämä voidaan hyvin
tehdä, koska kyse ei ole valtiontaloudelle merkittäviä kustannuksia
aiheuttavasta asiasta. Esityksen verovaikutukset jäävät
noin 25 miljoonaan euroon. Toisessa vaakakupissa on yrittäjyyden
turvaaminen ja vahvistaminen, joka taas on valtiontalouden ja kansantalouden
kannalta avainkysymys. On helpompaa turvata olemassa olevien yritysten
jatkuvuus kuin luoda kokonaan uutta menestyvää yritystoimintaa.
Sukupolvenvaihdoksia tulee kaikin keinoin edistää ja
muistaa, että kysymys on myös työpaikkojen
pysyvyydestä.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Muutama sana jatkoksi tähän
edellä kuultuun edustajan erittäin asiantuntevaan
puhevuoroon. Lähinnä siitä syystä haluan
nämä sanat lausua, että viime vuosien aikana,
monien viime vuosien aikana, sukupolvenvaihdosten helpottaminen
veroratkaisuin on ollut tässä salissa tavattoman
monta kertaa ja vahvasti esillä. Vuosia on odotettu toimia,
joilla verottajan käden käymistä tilanteissa,
joissa yritysvarallisuus siirtyy omistajasukupolvelta toiselle,
vähän kevennettäisiin. Tuota kevennystä ei ole
kuitenkaan tapahtunut.
Nyt hallituksen esitys on tullut tämän salin
ja tämän talon käsiteltäväksi.
Voi sanoa, että tämä esitys on todellakin
hyvä esitys ajatellen yrittäjyyden edellytysten
yleisiä parantamispyrkimyksiä, jotka hallitus
on asettanut ohjelmassaan tärkeälle sijalle. Suomessa
on noin 60 000 sellaista yrittäjää, jotka
jäävät seuraavan kymmenen vuoden aikaan
eläkkeelle. (Ed. Pulliainen: 80 000!) — Meillä tehdyn
selvityksen mukaan 60 000, itse asiassa vähän
vajaa 60 000, mutta en ala ed. Pulliaisen kanssa kiistellä,
yhtä kaikki paljon niitä on. — Meidän
laskelmiemme mukaan on hivenen vajaa 60 000 tällaista yrittäjää edellyttäen, että
he
jäävät eläkkeelle viimeistään
normaalin eläkkeellejäänti-iän
puitteissa. (Ed. Pulliainen: Siinä se ero onkin!)
Näistä erittäin monien kohdalla todellakin
yrityksen sukupolvenvaihdos voi nopeutua näiden uudistusten
seurauksena siitä, mitä muutoin tapahtuisi. Nopeutuminen
taas yleensä merkitsee sitä, että uusi
sukupolvi ottaessaan ohjakset yrityksessä lähtee
yrityksen kehittämistoimiin ripeämmin, ravakammin.
Monta kertaa heillä on myös tietoa ja taitoa,
sitä nykyaikaista sellaista, mitä yrityksen johtamisessa
tarvitaan, ennakkoluulottomuuttakin entistä enemmän,
kun ohjat saadaan käsiin.
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys, esittelemättä sitä enempää,
koska edellisessä puheenvuorossa se tuli tavattoman hyvin
esitellyksi, merkitsee nyt sitä, että arviolta
noin puolet, ehkä vähän ylikin puolet,
noista vajaasta 60 000:sta tulee käyttämään
tätä säädöstöä hyväkseen,
mitä tässä nyt ollaan esittämässä:
verotusarvo perusteena, siitä 60 prosentin huojennus, ja
loppuun 40 prosenttiin sovelletaan voimassa olevia perintö-
ja lahjaverosäädöksiä. Tämä merkitsee
erittäin merkittävää kevennystä todella tuohon
verotaakkaan. Niihin tapauksiin verrattuna, jolloin tätä tietä aiemmin
yritys on suvussa vaihtunut, todella verottajan käsi on
huomattavasti kevyempi.
Kannattaa huomata, että sen ohella, että tämä äsken
sanottu kaava helpottaa sinänsä jo tuntuvasti
verotusta, niin toisekseen saman vaikutuksen tuottaa lisäksi
se tosiseikka, että perintö- ja lahjaverotukseenhan
liittyy vissi progressio, verokanta vaihtelee, ja nyt kun tuo huojennus
voidaan tehdä, se edesauttaa myöskin sitä kautta
verotuksen keventymistä. Verotuksellinen kokonaisvaikutus
näissä sukupolvenvaihdoksissa on todella myönteinen
ja tavoitellun tapainen.
Arvoisa puhemies! En vie aikaa tältä salilta enempää.
Haluan vielä kumminkin alleviivata sitä seikkaa,
että aivan erityisesti tämä on tärkeä niille
nuorille yrityksille, yleensä alle kymmenen vuotta toimineille,
joitten kasvu on ollut tavattoman nopeaa. Näihinhän
on sovellettu verotusarvon 50 prosentin nousukattoa. Käytännössä tämä tarkoittaa
nyt sitten sitä, että erityisesti tällaisten
yritysten kohdalla sukupolvenvaihdoksen verotuksellinen edullisuus
muodostuu vieläkin suuremmaksi kuin perinteisen kaavan
mukaan verotettavien yritysten kohdalla.
Arvoisa puhemies! Näillä saatesanoilla toivotan
onnea ja menestystä tämän lakiesityksen eduskuntakäsittelylle.
Samalla voi sanoa, että tämä on erittäin
hyvä avaus niille yritysverotuksen kokonaisuuden esityksille,
joista määrällisesti pääosa
esityksiä on vielä valmistelussa, mutta toivon
mukaan myös ne loput saadaan eduskuntaan mahdollisimman
pikaisesti.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Kiviranta
ja ministeri Pekkarinen ovat käyttäneet erinomaisen
ansiokkaat puheenvuorot hallituksen esityksestä perintö-
ja lahjaverolain 55 §:n muuttamiseksi siten, että maatilaan
tai muuhun yritykseen kuuluvan varallisuuden arvo huojennetaan 40
prosenttiin varallisuusverotuksessa sovellettavasta verotusarvosta.
Olipa sitten niiden yritysten tai yrittäjien lukumäärä 50 000 tämän
vuosikymmenen loppuun mennessä, 60 000 kymmenen
vuoden kuluessa, tai niin kuin yrittäjäjärjestö on
todennut, 80 000 kymmenen vuoden kuluessa, niin kyse on
kuitenkin perustavaa laatua olevasta kysymyksestä silloin,
kun yritystoiminnan jatkuvuus pienen ja keskisuuren teollisuuden
ja yritystoiminnan piirissä halutaan turvata myöskin
jatkossa.
Tutkimukset osoittavat sen, että sukupolvenvaihdokset
ovat olleet paljolti kiinni nimenomaan juuri perintö- ja
lahjaverokysymyksistä tai jatkamistilanteessa rahoituskysymyksistä. Nyt
tämä toinen kysymys on tässä ratkeamassa siten,
että tämä huojennus luo edellytykset
sitten joustavasti ja riskittömästi jatkaa myöskin
uudella sukupolvella yritystoimintaa vanhalta pohjalta. Tämä on
erinomainen asia ja kuuluu hallitusohjelman ja hallituksen yritystoiminnan
edistämiseen liittyvän periaatepäätöksen
mukaisesti keskeisiin kysymyksiin työllisyyden ja yritystoiminnan
parantamisessa. Siinä mielessä on ollut erinomainen
asia, että tämä nyt juuri saatiin eduskuntaan
ja on käsittelyssä.
Arvoisa puhemies! Ed. Kiviranta otti jo metsätalousyrittäjyyden
tässä esille. Itse aion juuri keskittyä vain
siihen. Lain perusteluissa todetaan: "Maatilatalouden tuloverolaissa
- - maatilana pidetään tilaa, jossa harjoitetaan
maa- tai metsätaloutta. Sukupolvenvaihdosta koskevassa
perintö- ja lahjaverolain 55 §:n huojennussäännöksessä edellytetään,
että maatilalla harjoitetaan maataloutta. Säännös
ei siten sovellu pelkkään metsätalouden
harjoittamiseen. Silloin kun tilalla harjoitetaan sekä maataloutta
että metsätaloutta, saadaan huojennus myös
metsän osalta."
Arvoisa puhemies! Nyt, kun maatalouden ja maa- ja metsätalouden
osalta rakennemuutos tapahtuu hyvin voimakkaasti erityisesti Itä-
ja Pohjois-Suomessa, meillä on tiloja, joilla on pienet peltopinta-alat,
mutta siellä on kuitenkin merkittävä metsävarallisuus
tilan perusvarantona, niin hyvin paljon on tapahtunut näin,
että maatilatalouden osuudesta luovutaan, mutta perhe saa
toimeentulonsa metsätalouden harjoittamisen kautta. Hankitaan
kenties metsämaata lisää ja perheyritys
itse tekee metsänhoitotyöt ja metsänhakkuutyöt
myyntitilanteissa ja toimii aidosti metsätalousyrittäjän
tapaan. Minusta nyt, kun tämä hallituksen esitys
on valiokuntavalmistelussa, myöskin tämä metsätalousyrittäjyyden
näkökulma tulisi tässä selvittää ja
saattaa myöskin aidot metsätalousyrittäjät
tämän huojennuksen piiriin silloin, kun sukupolvenvaihdostilanteista
on kysymys. Tällä tavalla me voisimme turvata
Itä- ja Pohjois-Suomessa myöskin maaseudun elinvoiman,
yrittäjyyden, taata myöskin sen, että metsänhoitotyöt
tulevat osittain paremmin tehdyiksi, kun maaseudulla asuttaisiin.
Se omalta osaltaan myöskin parantaisi metsätaloutta
ja sen kannattavuutta ja hoitamista Suomessa, koska teollisuus kuitenkin
elää metsistä Suomessa ja sillä tavalla
meidän pitäisi myöskin raaka-ainehuolto kyetä turvaamaan
perhemetsätalouden kautta.
Arvoisa puhemies! Minusta tämä on kysymys,
joka ansaitsee tulla selvitetyksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen monta kertaa sanonut täältä korokkeelta, että kun
aihetta hallituksen kehumiseen on, se pitää riemurinnoin
tuoda esille. Tässä nyt on semmoinen tapaus, että täytyy
erikoisesti onnitella hallitusta, että tähän
on päästy. Nimittäin taustana pitää muistaa,
mitä tällä rintamalla on tapahtunut viimeisen
vajaan kymmenen vuoden aikana.
Vuonna 1995 aloitti Lipposen ensimmäinen hallitus työnsä.
Kun ministeri Hemilä oli sitten saanut työhuoneensa
järjestykseen, ensimmäisenä toimenpiteenä oli
suurin piirtein Malpolin eli maatalouspoliittisen työryhmän
asettaminen. Tehtävänä oli katsoa, millä tavalla
EU-tilanteessa ja EU-aikakautena pystyttäisiin maatalouden edistämistä parhaiten
toteuttamaan, millä tavalla voitaisiin ja tulisi ottaa
muuttuneet olosuhteet huomioon. Näin sitten valmistui pari
kappaletta tämmöisiä mietelmyksiä,
ja niistä eräs hyvin merkittävä ehdotus
koski sukupolvenvaihdoksen edistämistä.
Ylipäätään noista ehdotuksista
valtaosa on pystytty silloin ensimmäisen ja toisen Lipposen hallituksen
aikana viemään läpi, mutta yksi kangerteli
pahemman kerran. Se oli sukupolvenvaihdoksen edistämisasia.
Tuohon mietintöön sisällytettiin ehdotus,
että käytettäisiin niin sanottua suosiolahjamahdollisuutta.
Se oli paitsi maataloutta ajatellen myöskin näitä muita
yritystoiminnan lohkoja ajatellen hyvin käyttökelpoinen vaihtoehto.
Silloin jo oli selvillä, että siitä hetkestä eteenpäin
kymmenen vuoden aikana, lähtien vuodesta 95 eteenpäin,
noin 80 000 sukupolvenvaihdosta pitäisi pystyä yritystoiminnan
kentällä ylipäätään
viemään läpi, jossa on siis perinteistä elinkeinoyritystoimintaa,
sitten oma lohkonsa maatalouden yritystoiminta ja metsätalouden
yritystoiminta. Siitä se 80 000 sitten kaiken
kaikkiaan koostui tai on koostuva ilmeisesti, sanotaan nyt tässä tilanteessa
näin.
Sitten monen nikottelun jälkeen saatiin hallituksesta
läpi suosiolahjaesitys, mutta se juuttui lakivaliokuntaan.
Siellä sen vastustajiksi asettuivat valiokunnan puheenjohtaja
Lax, vasemmistoliiton silloiseen hallitukseen lukeutuva ed. Lapintie
ja minun oman ryhmäni edustaja niin ikään.
Tämä vastustava joukko oli niin voimakas, että tämä hanke
jumiutui lakivaliokuntaan ja aikanaan sitten raukesi. Se oli erinomaisen
suuri menetys. Henkilökohtaisesti olin tuon esityksen takana
niin Malpolin jäsenenä kuin sitten myöskin
hallituksen esityksen käsittelyn aikana täällä eduskunnassa
ja silloin poiketen ryhmäni muitten jäsenten näkemyksestä.
Kun nämä ponnistelut eivät tuottaneet
tulosta, niin on erinomaisen hyvä asia, että hallitus
on nyt tämän esityksen tänne tuonut,
koska se ratkaisee toista tietä nämä keskeiset
ongelmat, ja tällä hallituksen esityksellä oli
todella kiire. On erinomaisen hyvä asia, että hallitus
jo tässä vaiheessa sai tämän
esityksen tänne eduskuntaan. Tässä on
sitten yksi kauneusvirhe, jonka jo kaksi edustajaa on tuonut täällä esille,
ja toivottavasti tämä metsätilatalouden
puoli täällä saadaan myöskin hoitoon
suurin piirtein niistä syistä kuin ed. Nousiainen äsken
toi esille.
Nils-Anders Granvik /r:
Värderade herr talman! Jag är av samma åsikt
som föregående talare om att det här
lagförslaget till ändring av beskattningsförfarandet
vid generationsväxlingar i familjeföretag är
mycket välkommet.
Inom såväl små företag
som jordbruk håller de stora årskullarna på att
uppnå pensionsåldern och det här gör
att det är särskilt angeläget att underlätta
just nämnda generationsväxlingar. Inom sektorn
familjeföretag är det oberoende av om det är
fråga om jordbruk eller annan verksamhet ofta fråga
om mikroföretag eller arbetsplatser som i huvudsak sysselsätter
företagaren och dennes familj.
Generationsväxlingarna är ett av våra
mest angelägna ärenden och problem om vi skall
kunna klara sysselsättningen och hålla de här
små företagen flytande. Sänkningen av
beskattningsgränsen från 100 procent av förmögenhetsbeskattningsvärdet
till 40 gör övertagandet avsevärt lättare.
Risken för spekulation genom snabb försäljning
har på ett effektivt sätt eliminerats genom 5-årsregeln,
genom vilken man förbinder sig att driva företaget.
Arvoisa puhemies! Varallisuusveron arvon verotusrajan pienentäminen
100 prosentista 40 prosenttiin helpottaa yrityksen siirtämistä sukupolvesta
toiseen. Spekulaation mahdollisuus nopean myynnin kautta on eliminoitu
viiden vuoden säännön avulla, jolla sitoudutaan
yrityksen harjoittamiseen.
Maataloudessa on ratkaisematon ongelma, joka mahdollisesti johtaa
siihen, että maatiloja tullaan kohtelemaan eriarvoisesti.
Esimerkiksi maidontuotantotiloilla karjan arvo on suuri osa maatilan
kokonaisarvosta. Vaikka eläimet luokitellaan irtaimistoksi,
ne ovat hyvin suuri osa maatilan arvoa, mutta niihin ei voi ymmärtääkseni
soveltaa samaa arvonalentamisprosenttia kuin kiinteistön
muihin varoihin. Koska monilla maatiloilla merkittävien
maitokiintiöiden arvoja ei mainita lakiehdotuksessa, on
todennäköistä, että ne tullaan
jättämään arvonalentamismahdollisuuden
ulkopuolelle. Toisin sanoen on vaara, että eri tuotantosuuntaisia
maatiloja tullaan kohtelemaan eri tavoin omaisuuden siirtämisessä,
mutta tämän ei tarvitse merkitä, että kannattavuus
maitotilalla esimerkiksi on naapurin erikoiskasviviljelytilaa parempi.
Värderade herr talman! I alla fall är det
här lagförslaget såsom konstaterats mycket
välkommet. Det är också att notera att
olika typer av små företag oberoende av om de är
företag som verkar inom jordbruket eller andra sektorer
bör behandlas på ett enahanda sätt. Jag
vill också anknyta till det som riksdagsledamot Nousiainen med
flera har fäst uppmärksamhet vid, nämligen bristen
i det här lagförslaget är att skogsbrukslägenheterna
lämnas utanför och har inte möjligheter
att åtnjuta samma förmåner som jordbruk
och andra små företag. Jag hoppas att regeringen
snarast möjligt inkommer med ett kompletterande lagförslag
till denna del.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys sukupolvenvaihdosten helpottamiseksi maa- ja metsätiloilla
ja perheyrityksissä on erinomaisen hyvä asia ja
tulee parhaaseen mahdolliseen aikaan, koska suomalaisten eläköitymisvauhti
lisääntyy suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle, ja
on tavattoman suuri vaara, että se tietotaito ja osaaminen,
joka suomalaisissa perheyrityksissä suomalaisilla tiloilla
on, hukataan. Tarkoitan, että jos joku yritys on toiminut
tähän asti, mutta omistajien eläköitymisen
takia yritys lakkaa, niin siinä menetetään
sellaista pääomaa, jota ei pelkillä euroilla
millään pysty korvaamaan.
Kävin viime kesän aikana Pohjois-Karjalassa Kontiolahdella
muutamissa yrityksissä vierailuilla, ja siinä yhdessä yrityksessä juuri
oltiin valmistelemassa sukupolvenvaihdosta niin, että vanhemmat
luopuivat ja perheen yksi perillinen otti yrityksen hoitoonsa ja
oli siinä jo monta vuotta tehnyt tavallaan töitä valmistautuen
tilanteeseen. Tällaisiin tilanteisiin ja muihinkin sukupolvenvaihdostilanteisiin
tämä lakiesitys on erinomaisen hyvä.
Jos aiotaan hallitusohjelmaan merkityssä uusien työpaikkojen
luomistavoitteessa pysyä, niin tämä laki
tulee siinäkin mielessä parhaaseen mahdolliseen
aikaan.
Tässä käytettiin äsken kaksi
erinomaisen hyvää puheenvuoroa. Edustajat Nousiainen
ja Pulliainen käyttivät erittäin hyvät
puheenvuorot. Tämä metsätilojen poisjääminen
tästä sukupolvenvaihdosedun hyödyntämisestä on
mielestäni suuri vahinko, koska suomalainen metsätalous lähivuosina
on erittäin suuressa murroksessa, ja se murros johtuu siitä,
että toimintaympäristömme on olennaisesti
muuttunut. Maailmanmarkkinoiden vapautuessa ja ennen kaikkea tämän
keskittymiskehityksen myötä, joka yhteiskunnassa mielestäni
on suurimpia haitallisia ilmiöitä, mitä pitkään
aikaan on ollut havaittavissa, tämä metsätilojen
jääminen pois tästä veronhuojennuksen ulkopuolelle
on mielestäni tämän tarkastelun kannalta
erittäin vahingollista. Jos halutaan uusia työpaikkoja
maaseudulle luoda, metsät tarjoavat siihen rajattomia mahdollisuuksia.
Ensinnäkin metsänhoitotöiden tekeminen
on ammattityötä ja nimenomaan, jos metsäyrittäjä pystyy
itsensä elättämään
metsästä, joko omasta metsästään
tai sitten tekemällä vaikka palvelutarjontaa muille
tilan ulkopuolisille asiakkaille, se toisi työtä maaseudulle
ja vahvistaisi sitä tulopohjaa niille ihmisille, jotka
maaseudulla haluavat töitä tehdä. Kysymys
on pelkästään metsien hyvän hoidon
tason ylläpitämisestä. Metsät
eivät hoidu etätyönä. Siellä tarvitaan
työntekijöitä, metsureita, olivatpa ne
sitten koneenkuljettajina tai vaikka raivaussahan käyttäjinä.
Sitten toinen asia: Jos ajatellaan suomalaisten metsien vuosikymmenten
kehitystä, se on saatu aikaan kovalla työllä.
On tehty valtavia investointeja erilaisiin rahoitusohjelmiin. Aikoinaan olivat
Mera-ohjelmat, sitten tulivat metsänparannusrahat ja nyt
ovat sitten nämä kestävän metsätalouden
rahoituslain mukaiset varat. Jos katkaisemme tämän
metsienhoitoketjun, se aiheuttaa sen, että ehkä emme
sitä ensimmäiseen viiteen vuoteen huomaa, mutta
sitten se vahinko realisoituu vasta vuosikymmenten kuluttua menetettyinä hakkuumahdollisuuksina.
Kun nyt parhaillaan käydään keskustelua
ilmastopolitiikasta ja siitä, että meillä pitää saada hiilidioksidipäästöjä ja
typpipäästöjä vähenemään,
niin siinäkin mielessä tämä uusi
lakiesitys, jos siihen metsätilat otettaisiin mukaan, olisi hyvä asia
esimerkiksi maapallon ilmakehän kannalta. Jos bioenergiaa
aiotaan hyödyntää yhä enemmän,
se tarkoittaisi sitä, että meillä täytyy olla
niitä käsiä, jotka tekevät sitten
sitä työtä tuolla metsissämme.
Ilman sitä työvoimaa ja ilman niitä mahdollisuuksia,
joita maaseudulla on, tätäkään
tavoitetta ei pystytä toteuttamaan. Siksi toivon hartaasti,
että tämän lähetekeskustelun
jälkeen tämä metsätilojen asema
tässä lakiesityksessä otettaisiin nyt
uuteen tarkasteluun valiokuntakäsittelyn aikana.
Suomi elää edelleen metsistä. Neljännes
viennin arvosta tulee metsistämme, mutta jos otetaan huomioon
koko se suomalaiselle elämänmuodolle ja suomalaiselle
ihmiselle tuleva hyöty metsistä, niin se on paljon
suurempi kuin se 26 prosenttia viennin arvosta.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Voimme todeta, että yrittäjyyden
arvostus on maassamme vahvistumassa. Se on toki tarpeen. Lähtökohta
yrittäjyyspolitiikan ja yrittäjyyshankkeen toteuttamiselle
on tässä mielessä hyvä, mutta
toisaalta voimme todeta, että kansainvälisen katsannon
pohjalta yrittäjyysasteemme on edelleen erittäin
alhainen ja yritystoiminnan edellytysten vahvistamisessa meillä on
vielä paljon tehtävää.
Herra puhemies! Tämä nyt lähetekeskustelussa
oleva hallituksen esitys perintö- ja lahjaverolain muuttamisesta
on yksi niistä tärkeistä hankkeista,
joita on tarpeen tehdä erityisesti siksi, että yksi
keskeinen kysymys tulee olemaan juuri yritysten sukupolvenvaihdosten
tai omistajavaihdosten onnistunut toteutus. On arvioitu, että koko maassa
on jopa 80 000 yritystä, jotka tulevat vajaan
kymmenen vuoden sisällä sukupolvenvaihdosvaiheeseen,
ja tämä kysymys on tärkeä hoitaa.
Tähän liittyy tärkeänä osana
myös metsätalousyrittäjyys. Meidän
metsiämme tulisi nykyistä monipuolisemmin kyetä alueellisen
hyvinvoinnin ja aluetalouden ja työllisyyden sekä omien
raaka-ainemahdollisuuksiemme hyödyntämiseksi saada
käyttöön. Tässä mielessä tulisi
myös metsätaloustilat nähdä tällaisina
yrityksinä, joihin tämäkin huojennus
nyt ulotettaisiin. On tärkeää myös,
että metsätalousyrittäjyys jatkuu niin kuin
muukin yritystoiminta.
Keskustelu päättyy.