Timo V. Korhonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sopinee ensinnäkin niin, että käytän
tämän tilintarkastajien puheenvuoron kaikkien
näitten kolmen instanssin osalta samalla. (Hälinää)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kyllä sopii. Sitä ennen pyydetään
salia keskittymään käsillä olevaan
asiaan ja pyydetään, että neuvottelut
siirretään salin ulkopuolelle.
Arvon ministerit! Pyydetään ottamaan oma paikka
ja keskittymään tähän aiheeseen.
Jos on tarve pitää neuvottelua, niin pidetään
ne salin ulkopuolella. — Ja nyt, edustaja Korhonen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, miksi näillä kolmella
taholla eli eduskunnalla, Ulkopoliittisella instituutilla ja Valtiontalouden
tarkastusvirastolla on samat tilintarkastajat? Tämä johtuu
siitä, että Ulkopoliittinen instituutti on eduskunnan
yhteydessä toimiva valtion virasto eli siis eduskunnan
yhteydessä toimiva riippumaton tutkimuslaitos, laitos,
jonka tehtävänä on tuottaa korkeatasoista
ajankohtaista tietoa kansainvälisistä suhteista
ja EU-asioista poliittisille päättäjille,
tieteelliselle yhteisölle ja yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Instituutin vuotuiset kulut ovat noin 3,5 miljoonaa euroa.
Valtiontalouden tarkastusvirasto taas on osa perustuslaissa
säädettyä eduskunnan finanssivaltaa eli
valtaa päättää valtion tuloista
ja menoista turvaavaa järjestelyä. Tarkastusviraston
tarkoituksena on tuottaa eduskunnalle ja myös tarkastuskohteena
olevalle hallitukselle ja sen alaiselle hallinnolle objektiivista
ja päätöksenteossa hyödyllistä tarkastus-
ja valvontatietoa. Virasto on varsinaisen valtionhallinnon tai eduskunnan
alaisen hallinnon ulkopuolinen tarkastus- ja valvontaviranomainen,
jonka vuotuiset kulut ovat hieman alle 16 miljoonaa euroa.
Tarkastustoiminnan osalta on selvää, että hyvin
toimiva parlamentaarinen ja ulkoinen valvonta osaltaan tukevat hyvän
taloudenhoidon kulttuuria. Onkin myönteistä huomata
myös viime vuoden osalta, että tarkastusviraston
ja eduskunnan parlamentaarisen tarkastusvaliokunnan välinen
yhteistyö ja tietojenvaihto toimii joustavasti ja toisiaan
hyvin täydentäen.
Arvoisa puhemies! Eduskunnan, Valtionta-louden tarkastusviraston
ja Ulkopoliittisen instituutin tilintarkastuksen vielä viime
vuoden osalta suoritti Ernst & Young Oy vastuullisena tilintarkastajanaan
KHT, JHTT Jarmo Lohi ja sitten täältä kolme
eduskunnan valitsemaa tilintarkastajaa, joista tilintarkastajien
puheenjohtaja Reijo Kallio ja jäsen Petri Salo eivät
enää olleet ehdolla viime vaaleissa 2011.
Tilintarkastuskilpailutuksen ja eduskunnan voimasuhdemuutosten
myötä kaikki nyt allekirjoittaneet tilintarkastajat
vaihtuvat jo vuoden 2012 tilien ja tarkastuksen osalta, joten sopinee, että näihin
tilintarkastuskommentteihin sisällän myös
muutamia näkemyksiä siitä, mitä vuosien 2008—2011
välillä on tapahtunut tilintarkastuksen näkökulmasta,
ja mihin on syytä kiinnittää jatkossa
myös huomiota.
Kaikkien näiden käsittelyssä olevien
yhteisöjen osalta vuoden 2011 tilikauden aikainen tarkastus
ja tilinpäätöstarkastus on suoritettu
ennalta laaditun tarkastussuunnitelman ja Suomessa voimassa olevan
hyvän tilintarkastustavan mukaisesti.
Voin todeta heti aluksi tarkastushavaintojen osalta sen, että näiden
kaikkien yhteisöjen, eduskunnan, Ulkopoliittisen instituutin
ja Valtiontalouden tarkastusviraston, talousasiat ovat kunnossa.
Vuoden 2011 tilintarkastuksessa ei ole ollut mitään
erityistä.
Eduskunnan osalta erillistarkastusten kohteena viime vuodelta
olivat muun muassa eduskunnan hankinta- ja palkkaprosessit, varasto-omaisuus
ja sen kierto, eduskunnan tietohallinto ja laaja tietohallinnon
uudistamishanke. Eduskunnan peruskirjanpito ja sisäinen
valvonta ovat kunnossa ja tilinpäätös
on totta kai asianmukaisesti laadittu.
Kun tarkastelee vuosia 2008—2011, voi todeta eduskunnan
osalta muutamia isoja asioita. Ensinnäkin talousarvioprosessiin
kaiken kaikkiaan on näitten vuosien aikana saatu monella
tavalla jämäkkyyttä ja kustannusten yleistä nousua
on pystytty hillitsemään tehokkaasti. Ylibudjetointi on
vähentynyt, ja talousarvion ohjausvaikutus ja osumatarkkuus
on parantunut erinomaisen hyvin.
Täällä eri tavoin läsnä oleva
eduskunnan peruskorjaushanke on kohtuullisen mittava kokonaisuus
niin ajallisesti kuin taloudellisestikin. Peruskorjaushan alkoi
syksyllä 2007 ja nykysuunnitelmin päättyy
keväällä 2017. Kokonaiskustannukset ovat
yhteensä hieman vajaa 200 miljoonaa, johon summaan vaikuttaa
se, että eduskunta on kulttuurihistoriallisesti tärkeä kiinteistö.
Se tuo omat lisänsä peruskorjaukseen.
Eduskuntatalon peruskorjaukseen ovat siis sitoutuneet merkittävät
summat tulevien vuosien määrärahoja,
ja on todettava, että hankkeeseen näin ollen liittyvät
merkittävät kustannus-, laatu- ja aikatauluriskit.
Peruskorjaushanke onkin ollut tilintarkastuksen yhtenä painopisteenä joka
vuosi sen alusta saakka. Viime vuonna peruskorjaushankkeeseen käytettiin
19 miljoonaa euroa, mutta oleellista kaiken kaikkiaan on se, että hanke myös
viime vuoden osalta eteni suunnitelmien mukaisesti erinomaisen hyvin.
Eduskunnalla on meneillään huomattavia tietohallintohankkeita.
Myös näihin liittyy merkittäviä taloudellisia
ja toiminnallisia riskejä, jotka heijastuvat sekä kansanedustajien
lainsäädäntötyöhön
että kanslian tarjoamiin tukipalveluihin. Myös
tietohallintohankkeet ovat olleet tarkastuksen erityisenä painopisteenä,
ja on todettava, että näissä ennen kaikkea
toimijasta johtuen on ollut aikataulu- ja kustannusongelmia aika
tavalla.
Tilintarkastuksen ja eduskunnan taloushallinnon kannalta keskeinen
tulevaisuuden hanke on taloushallinnon siirtäminen Valtion
palvelukeskuksen eli Palkeiden asiakkaaksi ja myös sitä kautta
SAP-ympäristöön syksyllä 2014.
Myös tämän hankkeen onnistuneeseen läpivientiin
liittyy merkittäviä uhkatekijöitä.
Ulkopoliittinen instituuttihan muun muassa on ollut jo Palkeiden asiakas,
ja valitettavasti on todettava, että Valtion palvelukeskuksen
toimintaan sisältyy erityisen paljon ongelmia, enkä näin
tässä seisoen ole lainkaan innostunut eduskunnan
siirtymisestä Palkeiden asiakkaaksi.
Eduskunnan osalta on myös todettava yksi yksittäinen
asia. Eri selvitysten mukaan eduskunnan työtyytyväisyyteen
on myös syytä kiinnittää jatkossakin
erityistä huomiota.
Ulkopoliittisen instituutin osalta peruskirjanpito ja sisäinen
valvonta ovat myös kunnossa. Tilinpäätös
on asianmukaisesti laadittu. Toki tilintarkastajina olemme kiinnittäneet
erityistä huomiota instituutin hankeseurannan kehittämiseen ja
taloussäännön päivittämiseen.
Instituutin osalta on todettava jo äskenkin todetut Valtion
palvelukeskuksen käyttöön liittyneet
ongelmat. Laatuongelmia on toki saatu karsittua, mutta niitä esiintyy
edelleenkin kohtuuttoman paljon, ja instituutti itse joutuu käyttämään
omia resurssejaan palvelukeskuksen laadun varmistamiseen, mutta ongelmista
huolimatta palvelukeskuksen veloitushinta on kasvanut merkittävästi
2010—2011 ja on Ulkopoliittisen instituutin toimintaan
nähden selvästi keskimääräistä korkeampi.
Valtiontalouden tarkastusviraston osalta peruskirjanpito ja
sisäinen valvonta ovat mallikelpoisessa kunnossa. Tilinpäätös
on asianmukaisesti laadittu. Tarkastusvirasto on toiminut vuonna
2011 itselleen laatiman vakaus- ja tehokkuusohjelman mukaisesti
vähentämällä muun muassa henkilöstöään
ja laatimalla itselleen toimiensa tehokkuuden ja vaikuttavuuden
arviointijärjestelmän. Kaiken kaikkiaan virasto
on omassa toiminnassaan näyttänyt esimerkkiä muulle
valtionhallinnolle sopeuttamalla talouttaan valtionta-louden niukkuuteen.
On kuitenkin tässäkin todettava, että Valtiontalouden
tarkastusviraston tarkastustehtävät ovat lisääntyneet
muun muassa vaalirahoitusvalvonnan myötä, eli
tehtävät ovat lisääntyneet,
mutta määrärahat ovat vastaavasti pienentyneet.
Peruskysymys kuuluukin: onko Valtiontalouden tarkastusvirasto resursoitu
riittävästi sen tehtävään ja
yhteiskunnalliseen rooliin verrattuna? Julkisen toiminnan ja rahoituksen
valvontaan ja läpinäkyvyyteen liittyy korostuneita
tarpeita, ja toimiva tarkastusyksikkö on tällöin
avainasemassa niin jälkikäteen tapahtuvan tarkastustoiminnan kuin
ennalta ehkäisevässä ja hyvää sisäistä valvontaa
korostavassa mielessä.
Arvoisa puhemies! Haluan omasta ja tilintarkastajien puolesta
kiittää eduskunnan eri tahoja ja erityisesti hallinto-osastoa,
eritoten toimistopäällikkö Pertti Rosilaa
ja hallintojohtaja Pertti Rauhiota, erittäin hyvästä yhteistyöstä tilintarkastajien
kanssa.
Pöytäkirjaan haluan myös todeta oman
henkilökohtaisen kiitokseni Ernst & Youngin vastuulliselle
tilintarkastajalle Jarmo Lohelle ja tilintarkastajille, entisille
edustajakollegoille Reijo Kalliolle ja Petri Salolle, todella erinomaisen
hyvästä yhteistyöstä.
Keskustelu päättyi.