7) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kalastuslain muuttamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Kiitos, herra puhemies, tästä esittelymahdollisuudesta
tähän keskustelun alkuun. Tämä kalastuslain
uudistushan pitää sisällään
sen, että tässä esitetään
muutettavaksi lakia siten, että elinkeino-, liikenne- ja
ympäristökeskukset voisivat myöntää kalastusmatkailuyrittäjille
luvan järjestää yleiskalastusoikeuksien
turvin sellaisia pienimuotoisia kalastusmatkailutilaisuuksia, joihin osallistuu
enintään kuusi kalastajaa kerrallaan. Kalastusmatkailuyrittäjälupa
olisi voimassa enintään viisi vuotta, ja se maksaisi
100 euroa vuodessa.
Valiokunta toteaa, että suuremmat kalastusmatkailutilaisuudet,
kalastuskilpailut ja muut isot kalastustapahtumat edellyttävät
jatkossakin aina kalastusoikeuden haltijan myöntämää lupaa.
Lisäksi valiokunta korostaa sitä, että nykyisessä kalastuslain
39 §:ssä kielletään
kaikki sellainen toiminta, jossa voi aiheutua haittaa tai häiriötä rannan
omistajille tai haltijoille. Tämä asia ei siis
muutu mihinkään, elikkä se koskee myöskin
tätä kalastusopastoimintaa.
Valiokunta pitää tätä esitystä perusteltuna
ja korostaa, että esitetyllä lain muutoksella
turvataan kalastusoppaiden, kalastusmatkailuyrittäjien
ja muiden maaseudun matkailuyrittäjien elinkeinon harjoittamisen
edellytyksiä helpottamalla ja selkeyttämällä kalastuslupapolitiikkaa.
Esityksen myönteiset tulo- ja työllisyysvaikutukset kohdistuvat
ensisijaisesti ja erityisesti saaristoon ja maaseudulle, joissa
muita työtilaisuuksia on niukalti.
Jatkossa lupa kalastusopastoimintaan voidaan edellytysten täyttyessä myöntää kalastusoikeuden
haltijan tahdosta riippumatta. Tämä on nyt sitten
se selkeä muutos nykyiseen käytäntöön, jossa
on aina tähän asti edellytetty vesialueiden omistajien
suostumusta kalastusopastoimintaan. Valiokunta myös korostaa
omassa lausunnossaan, että kysymyksessä on selkeä muutos
tältä osin tähän nykyiseen käytäntöön.
Siksi on perusteltua, niin kuin valiokunta lausumaehdotuksessaan
sanoo, että uuden kalastusoppaiden lupajärjestelmän
toimivuutta ja sen vaikutuksia seurataan tarkasti, ja valiokunta
edellyttää kalastusoppaita koskevan lupajärjestelmän
toimivuudesta ja sen vaikutuksista kalakantoihin toimitettavaa selvitystä maa-
ja metsätalousvaliokunnalle vuoden 2014 loppuun mennessä.
Tarve tämän muutoksen tekemiseen on tullut siitä,
että korkeimman oikeuden tulkinta ei enää mahdollistanut
tämäntyyppistä toimintaa. Kun tiedämme
omistuksen sirpaleisuuden, näin on sitten hallitus ehdotuksessaan
ja valiokunta kannanotossaan halunnut helpottaa tältä osin
tätä lupajärjestelmää niin,
että tuo ammattimainen, pienimuotoinen kalastusmatkailutoiminta
ja siihen liittyvät lupajärjestelyt olisivat helpommin
mahdollisia.
Vielä viimeinen seikka, herra puhemies, on se, että ely-keskusten
täytyy lupaharkinnassaan aina ottaa huomioon kalakannat,
niiden täytyy aina ottaa huomioon kestävän
kalastuksen periaate — tästä ei saa lipsua
tämänkään lain uudistuksen yhteydessä,
vaan aina on pidettävä mielessä se, että kalastus
on kestävällä tasolla — ja myöskin se,
että nämä muut lupamaksut säilyvät
aivan ennallaan, ne eivät muutu miksikään,
ja tämä 100 euroa vuosittaisesta kalastusopasmaksusta
tulee näiden muiden maksujen päälle.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Majoriteten i grundlagsutskottet
anser att lagförslaget inte strider mot egendomsskyddet
i grundlagens 15 §. Själv är
jag av en annan åsikt, vilket jag också fått
stöd för av sakkunniga. Det lagförslag
vi nu är på väg att godkänna
innebär en betydande begränsning av det grundlagsfästa
egendomsskyddet. Det innebär en ny tolkning av grundlagen
som kan leda vart som helst. Det finns inte samma krav på exakthet
och noggrannhet som tidigare.
Enligt tidigare tolkningspraxis hade inskränkningar
i grundläggande fri- och rättigheter, som varit
möjliga att göra, förutsatt att de varit
noggrant avgränsade och tillräckligt exakt definierade.
Dessutom skulle inskränkningsgrunderna vara acceptabla
och dikteras av ett tungt vägande samhällsbehov.
Inskränkningarna ska vara förenliga med kravet
på proportionalitet och avslutningsvis får inskränkningarna
inte stå i strid med Finlands internationella människorättsförpliktelser.
Så vad är då det vägande
samhällsbehovet här? Enligt propositionen skulle
det vara näringsfriheten och det allmännas skyldighet
att främja sysselsättningen enligt 18 § i
grundlagen. Denna motivering torde inte finna stöd i grundlagsutskottets
tidigare praxis, och det minsta man kan kräva är
alltså en ordentlig utredning som visar att så är
fallet. Det är ingen tvekan om att samhället är
skyldigt att bekämpa arbetslöshet, men det saknas
helt och hållet uträkningar och uppgifter om hur
denna lagändring kommer att öka sysselsättningsgraden
i Finland. Det är därför omöjligt för
grundlagsutskottet att på basis av denna proposition avgöra
om lagen kan stiftas i vanlig ordning eller inte. Det hade krävts
en helt annan beredning.
Ett annat argument som framlagts är att fisketurismen
kommer att få det bättre, att det sammantaget
får en stor positiv samhällseffekt. Av propositionen
framgår det dock inte vilka dessa effekter är,
och det går inte att bedöma om kravet på acceptabilitet
uppfylls.
Den konstitutionella avvägningen påverkas också av
hur olägenheterna till följd av en eventuell inskränkning
kompenseras. Enligt motiven till lagförslaget är
de ersättningar som betalas till ägarna tillräckliga
för att täcka den skada som eventuellt förorsakas ägarna.
Enligt min mening är det helt klart att lagförslaget
medför en större belastning på vattenområdena än
vad fallet är nu. Därför bör
ersättningen till ägarna av vattenområdet
vara skälig.
Den nu föreslagna länsvisa och årliga
avgiften på 100 euro står i disproportion till
den nytta som fisketurismföretagarna får genom
möjligheten att idka sin näring på annans
vattenområde. Avgiften på 100 euro skulle fördelas
mellan alla ägare av vattenområden. En enskild ägare
skulle därför endast få en bråkdel
av denna avgift oberoende i vilken utsträckning hans eller
hennes vattenområde utnyttjas. Dessutom ska ersättningen
inte utbetalas om den inte uppgår till 30 euro.
I praktiken blir alltså många helt utan ersättning
och jag frågar om det verkligen kan vara vad som avses
med ordet skälig, att ingen ersättning alls utgår.
Det finns inte heller någon exakt utredning om hur ersättningen
på 100 euro de facto skulle fördela sig, och det är
omöjligt att säga om ersättningen är
skälig. Det går inte heller att avgöra
om inskränkningen är förenlig med proportionalitetsprincipen.
Lagförslaget sätter en grupp näringsidkare, dvs.
fisketurismföretagarna, i en privilegierad ställning
gentemot andra grupper, vars möjlighet att idka näring
gynnas av möjligheten att fiska på annans vattenområde.
Bland dessa andra grupper kan framför allt nämnas
yrkesfiskarna. Det finns inte ett godtagbart skäl till
varför en viss grupp av näringsidkare ges en positiv
särbehandling när det gäller att ekonomiskt
utnyttja fiskbeståndet i en annans vattenområde.
Avslutningsvis kan man med fog fråga sig vilken betydelse
utskottsmajoritetens ståndpunkt kommer att ha i framtiden.
Betyder den nya tolkningslinjen att även skyddet av annan
fast egendom framöver begränsas till exempel så,
att en näringsidkare utan ägarens lov kan utnyttja
en på annans mark belägen fastighet i syfte att
trygga sitt eget näringsidkande?
Äraden herr talman! Jag är fullt medveten
om att det finns skillnader mellan en markägares rätt till
sin mark och en vattenrättsinnehavares rätt till sitt
fiskevatten, men om en sådan förändring
av lagtolkningen kan ske nu så varför inte i andra sammanhang?
Kan jag snart öppna ett café i min grannes trädgård
utan hans eller hennes tillstånd bara för att
det ökar sysselsättningen i villakvarteret?
Det finns säkert någon nu som tänker
att det här handlar om fiske och Ålands riksdagsledamot
yttrar sig, alltså är det en åländsk
fråga, men som tur är gäller inte den
här lagen på Åland, där har
vi fortfarande en annan syn på grundlagens egendomsskydd.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan kalaturismista, on pakko ottaa esille
rannikon kalastajien ahdinko, joka on tänä päivänä jo
totta.
Vaasan rannikon kalastuksen tilanne on tällä hetkellä todella
huono. WWF:n suositusten jälkeen luonnonvaraista siikaa
ei nimittäin enää osteta. Suuri kalanvälittäjä ilmoitti
eilen pohjalaisille kalastajille, että ensi kuussa siikaa
ei osteta enää lainkaan. Tämä tarkoittaa
sitä, että kun siiasta saadut tulot, noin 4,5—6
euroa per kilo, jäävät saamatta, ollaan
pelkän ahvenen armoilla, jonka kilohinta on 1 euro. Lienee
sanomattakin selvää, että pelkällä ahvensaaliilla
ei pärjää, vaikka kalastaisi 24 tuntia
7 päivää viikossa.
Kun tähän otetaan vielä mukaan se,
että nyt tuodaan voimalla kalaturismia alueelle, tietää se sitä,
että rannikon kalastajat eivät enää yksinkertaisesti
elä. Vielä kun otamme huomioon sen seikan, että kalaturismi
saattaa tulla näiden rannikon kalastajien omille vesialueille
ja siitä maksetaan korvaukseksi 100 euroa, voitte uskoa,
että katkeruus on aika kovaa. Ammatti viedään
ja mahdollisuutta uudelle ammatille ei anneta.
Arvoisa puhemies! Jos rannikon kalastaja siirtyy kalastuselinkeinon
puolesta kalaturismin puolelle, vaatii se suuria lisäinvestointeja
ja vie aikaa tietenkin varsinaisesta ammattikalastuksesta. Ammattiturismiin
ei ole varaa, ellei kalastajalla ole entuudestaan sellaisia veneitä ja
vehkeitä, millä tätä turismia
voitaisiin harrastaa. Kalaturismiin sinänsä tulisi
pystyä siirtymään ammattikalastuksesta
sujuvasti ja luonnollisesti ilman suuria koulutusrupeamia ja investointeja
ja aika mittavaa byrokratiaa. Meriturvallisuus on ammattikalastajilla
kunnossa, mutta opaskoulutusvaatimukset ovat aivan käsittämättömiä heille.
Ei tämän päivän ammattikalastaja,
joka ikänsä on kalastanut, lähde koulutuksessa
todistelemaan, osaako hän purotaimenta narrata. Ei ammattikalastajalla
päivän polttoainehinnoilla ole mitään
mahdollisuutta ajaa ympäri Suomea ja kouluttautua jo hallitsemalleen
alalle. Tilanne on toisaalta aika surkuhupaisa ja kestämätön.
Arvoisa puhemies! EU-direktiivit kiristävät kalastajien
tilannetta silmu silmulta, ja olisi kohtuullista höllätä toisesta
päästä, kun toisesta päästä koko
ajan kiristetään. Vaasan seutulaisten rannikkokalastajien
ammatillinen perustoimeentulo katoaa, jos siikaa ei kalasteta ja
jos kalaturismi tulee ja valtaa alaa.
Arvoisa puhemies! Esityksessä sanotaan, että suhteellisuusvaatimuksen
kannalta on olennaista, että ely-keskus voi esityksen mukaan
asettaa luvassa alueellisia kalastusrajoituksia tai päiväkohtaisia
saaliskiintiöitä, jos kalataloudelliset näkökohdat
tai alueen kalakantojen tila sitä edellyttävät.
Jos tällaisia rajoituksia asetetaan sen takia, että voidaan
harjoittaa turismia, on tilanne aika kohtuuton alueen pienten kalastajien
osalta.
Niinpä, arvoisa puhemies, jo pelkästään
polttoaineverotuksen helpottamisella näitten ammattikalastajien
kohdalla olisi suuri merkitys. Sieltä saataisiin tällä hetkellä sitä liinaa,
jota voitaisiin käyttää siinä vaiheessa,
kun heidän todennäköisesti on pakko siirtyä turismin
puolelle, jotta he pystyisivät säästämään
näitä mittavia investointeja varten.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että en olisi
uskonut, että tämän asian yhteydessä käydään
vielä tämäntyyppistä keskustelua
kuin pahimpien kumpujen yöstä 90-luvun puolivälissä tässä salissa
tai 80-luvun alussa, jolloin pilkkilakia väännettiin.
Molemmissa tapauksissa annettiin ymmärtää,
että suomalainen yhteiskuntajärjestys romahtaa
ja omaisuudensuoja romutetaan, ja aivan uskomattomia muotoja.
Minä ajattelin, herra puhemies, että lyhyesti nyt
on syytä kyllä kuvata, mistä tässä muutoksessa
itse asiassa on taustaltaan kysymys. Lakialoitteen 4/1995
pohjalta maa- ja metsätalousvaliokunta silloin niukimmalla
mahdollisella enemmistöllä 98 otti käsittelyyn
nimenomaan kalastuslain muutoksen. Sen sisältö oli
onginnan ja pilkinnän jokamiehenoikeus, läänikohtainen
viehekorttijärjestelmä sekä sitten erikseen
7 vuorokauden tällainen eri alueille otettava lisälupajärjestelmä ja
yli 65-vuotiaiden vapauttaminen kalastuksenhoitomaksuista.
Takana oli nimenomaan luoda järjestelmä, jossa
Suomen kalavarantoja voidaan käyttää,
sanotaan, virkistyskalastuksen kannalta sillä tavalla,
että aika ei mene lupien etsimiseen ja maanomistajien etsimiseen,
vaan mieluummin kalastukseen, jota kalavarannot antavat myöten,
ja toiseksi, että myöskin maaseutumatkailua ja
maaseudun mahdollisuuksia ja meidän virkistyskalastuksemme
markkinointia pystyttäisiin kansal-lisesti paremmin hyödyntää.
Siis toisin kuin sienestys ja marjastus, jotka ovat perinteisiä jokamiehenoikeuksia,
tällä lainsäädännöllä,
joka 8. marraskuuta 1996 salissa lopullisesti hyväksyttiin
tulemaan voimaan 1997 alusta, säädettiin, että onginta
ja pilkintä on lailla luotu jokamiehenoikeus. Läänikohtainen
viehekortti tuli sitten siihen lisäksi.
Tältä osin ongelma syntyi korkeimman hallinto-oikeuden
ratkaisusta, jossa katsottiin, että kalastusopas ei voi
ottaa veneeseensä virkistyskalastajia ja viedä heitä kalastamaan,
vaikka näillä olisi läänikohtaiset
viehekortit. Siis 3—2 äänin synnytettiin
tilanne, jossa tässä salissa olevat edustajat
voisivat mennä vierekkäisillä veneillä kyllä läänikohtaisella
viehekortilla samalle lahdelle, mutta me emme voisi edustaja Sankelon kalastusopasveneessä
luvallamme
samassa veneessä olla. Siis hyvin erikoinen tulkinta kalastusasetuksen
osalta.
Koko tämä maksujärjestelmähän
on nimenomaan kalastusasetuksen mukaan vesialueen omistajille jaettavaa.
Eli tässä otetaan huomioon tämä erikoinen
omistuksen laji, joka liittyy kaloihin ja kalavarantoon. Tässä keskustelussa
jälleen tulee, olen hyvin huolissani, vähän
perussuomalaisten taholta myöskin esille se, että kala
ui omistajamerkki suomussaan.
Tämä perustuslakivaliokunta käsitteli
silloin 95 lakialoitteen erittäin perusteellisesti, ja
perustuslakivaliokunta nimenomaan katsoi, että se voidaan
yksinkertaisella enemmistöllä ilman omaisuudensuojan
rikkomista käsitellä, kun siinä rajoitettiin
vapojen määrää. Siis siinähän
tuli tämä vaparajoite juuri käsittelyyn
liittyvästä perustuslakivaliokunnan lausunnosta
johtuen. Ja sehän on tänä päivänä ongelma,
että edelleen ne, jotka uistelevat useammalla vavalla,
joutuvat hakemaan vesialueiden omistajien tai kalastusalueiden yhtenäisiä lupajärjestelyjä,
jotta voivat järjestää uistelukisoja
ynnä muita. Tässä suhteessa lupajärjestelmää toivon
mukaan kehitetään luomalla erityinen maksujärjestelmä,
lisämaksujärjestelmä, tälle
puolelle, muuten toimivan hyvän järjestelmän
lisäksi.
Tämä piti ministeri Anttilan aikana korjata. Tätä kiirehdittiin
eduskunnassa, tätä kalastusoppaiden epäkohtaa,
mutta ei tullut mitään. Ja kyllä sen
syynkin ymmärrän: RKP on ollut hallituksessa.
Samalla tavalla kuin Säätytalolla hallitusohjelman
teossa oli erittäin suuria vaikeuksia, miten tämä asia
kirjataan, ja se kirjattiin tarkalleen hallitusohjelmaan muodossa:
"Kalastusoppaiden toiminta on turvattava pikaisella kalastuslain
muutoksella kalastusmatkailun kehittämisen mahdollistamiseksi
ottaen huomioon myös vesialueen omistajien aseman."
Eli tämä on yksi osa tätä kalastuslain
täytäntöönpanossa ilmenneitä korkeimman
hallinto-oikeuden 3—2-tulkintoja, ja nyt tähän
on luotu sitten kuuden rajoitus. Voidaan sanoa, että myöskin
tietty byrokratia maaseutumatkailun näkökulmasta:
pitää elyltä saada lupa ja hakemukset tehdä jnp.
Eli kyllä tässä näkyy tämä perusasenne,
josta erityisen huolissani olen sen takia, että kun jatkossa
ajatellaan maksuttomien ja maksullisten yleiskalastusoikeuksien
kehittämistä ja laajentamista kestävällä tavalla
vapaa-ajan kalastusta laajojen kansalaispiirien luontoharrastuksena, niin
kuin hallitusohjelma sanoo, niin me törmäämme
jälleen tähän vesialueita omistavien
ja omistamattomien väliseen jännitteeseen. Ja
tämä on erittäin huono asia ajatellen
meidän tämän hetken vesien mahdollisuuksiamme.
Itse asiassa sitä lainsäädäntöä,
jota ministeri Koskisen johdolla nyt hallitusohjelman jälkeen ministeri
Anttilan jäljiltä on tehty, on tehty vielä niin,
että järjestöt on pantu ulos ja tehty
virkamiestyönä, ei kalastuslakia, vaan rahastuslakia, jossa
jo omassa rannassa katiskasta maksetaan, jossa maksavat nekin, jotka
eivät ole tämän hetken kalastuslain rahoitusjärjestelmien
piirissä — kerättäisiin yli
4 miljoonaa euroa lisärahoitusta. Se on rahastuslaki, ei
kalastuslaki. Ja kun siellä vielä halutaan yli
65-vuotiaat maksuvelvollisiksi, siis ajatellen heidän fyysistä kuntoaan
ja myöskin monessa tapauksessa heidän kalastusperinnön
ja osaamisen siirtämistään lapsenlapsille,
niin aivan tarpeetonta virkistyskalastuksen heikentämishalua
on koko ajan esillä.
Tämä maa- ja metsätalousvaliokunnan
mietintö on kuitenkin yksimielinen. Toki tältäkin
osin siellä selvästi näkyy se, että ollaan
vesialueen omistajien näkökulmasta näkemässä pelkoja, jopa
niin, että pitää kalastuslain 37 §:n
velvoitteet, jotka ovat olemassa olevassa kalastuslaissa, erikseen
vielä todeta. Läänikohtainen viehekorttijärjestelmä on
ollut erittäin hyvä. Mitkään
pelot eivät ole osoittautuneet oikeaksi. Kalastusrasitus
on jakautunut merialueita myöten laajalle alueelle. Virkistyskalastus
on ollut todella myönteinen asia. Ja nyt maaseutumatkailun
ja maaseutupolitiikan näkökulmasta Suomen kaltainen maa
on vakavasti laiminlyönyt ne mahdollisuudet, mitä liittyy
meidän vesialueisiimme.
Minä muistan, kun kalastuslakia säädettiin
90-luvun puolivälissä, niin ruotsinkielisen rannikon puolelta
yrittäjät ottivat yhteyttä ja toivottivat menestystä,
huolimatta RKP:n raivoisasta vastustuksesta, toteamalla, että koko
heidän elinkeinonsa on kiinni siitä, että he
ylipäänsä pystyvät turisteille
ja matkustajille tarjoamaan kalastuspaikkoja ja -mahdollisuuksia.
Eli tämä näkökulma toivon
mukaan muistetaan jatkossakin, että meillä on
tässä suuria mahdollisuuksia maaseudun elinvoimaisuuden,
kalastusvarantojen salliman mahdollisuuden pohjalta. Ja sitä pitää hyödyntää kansallisena
voimavarana. Tällä hetkellä meidän
ongelmamme on alikalastus. Meillä moni kalastuskunta antaa
ilmaisia katiskalupia sen takia, että pitäisi
pyytää särkiä, ahvenia pois
ja hoitaa vesialueita, ettei tarvitse mennä puhdistusnuottaukseen
ynnä muuhun. Eli tältä osin pitäisi
ongintaa ja pilkintää järjestöjen
ja koulujen yhteistyöllä, ylipäänsä nuorten
harrastuksena, enemmän aktiivisesti viedä eteenpäin.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Todellakin useat kalakantamme ovat alikalastettuja,
kuten edustaja Rajamäki totesi, ja siltä kannalta
tämä esitys on ihan hyvä. Meillä on
myös hoitokalastus ihan lapsenkengissä ollut,
ja olisi tähänkin voinut, niin kuin aikaisemmat
hallitukset, myöskin ottaa kantaa. Totta kai maaseudun kannalta
minä näen ja toivon tämän, Suomi
vesistömaana, tuovan lisää maaseudulle,
mutta ehkä olisin toivonut vielä hivenen lisää.
Eli ei tämä ihan pilkkilakiin verrattava lakimuutos
ole, jos siellä kuusi kalastajaa voi olla veneessä menossa,
ja pitkä prosessihan tämä on ollut, kuten edustaja
Rajamäki värikkäästi kumpujen
yöstä voimaa hakien totesi. Eli sallittakoon siis
lievä hämmennykseni tässä tilanteessa,
vaikka valiokunnassa olen tätä ollut itse myöskin
päättämässä.
Minä olen iloinen siitä, että valiokunta
mietinnössään on jättänyt
lausumaehdotuksen, jossa valiokunta edellyttää saavansa
selvityksen lupajärjestelmän ja tämän
lain toimivuudesta vuoden 2014 loppuun mennessä, ja todella
jouduin tätä pitkin hampain kuitenkin itsekin
siellä yksimielisenä sitten laatimaan. Perustuslakivaliokunnan lausunto
hallituksen esityksestä ei ole yksimielinen koskien juuri
tätä kalastusoikeuden erityisyyttä omaisuuden
lajina, ja se minua on mietityttänyt.
Muitakin suorastaan erimielisyyksien lähteitä tässä on
jo valmiiksi kudottu sisään. Elikkä jos halutaan
kalastuslupapolitiikkaa selkiyttää — on aivan
selvää, että toiset kalavedet ovat suositumpia
kuin toiset — niin siihen jää selkeälläkin
lupapolitiikalla tilanne, että osa yrityksistä tulee jäämään
luvatta, eivät tule saamaan ely-keskukselta lupaa, ja siinä tasapuolisuus
jää huomiotta. Toisaalta sitten kyllä 100
euron lupamaksua voidaan pitää aika matalana hintana
siitä, että kalavesien omistajuus avataan, ja
mikä on sitten sen omistajille jäävän
korvauksen osuus, jää myöskin ihan näin
ollen epäselväksi. Elikkä jään
kyllä suurella mielenkiinnolla odottamaan sitten tätä selvitystä,
jonka tulemme saamaan.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Oli mielenkiintoista kuunnella edustaja Rajamäen seikkaperäistä
selvitystä kala-asioiden
historiasta. Mielenkiintoisia asioita on ollut, ja myös
tällä vaalikaudella kalastuslakeihin tullaan käymään tarkemmin
käsiksi.
Itse tästä asiasta: Tämä esityshän
on hallitusohjelmakirjauksen mukainen. Kalastuslakia esitetään
muutettavaksi niin, että kalastusmatkailutilaisuuksiin
voisivat ely-keskukset myöntää alan yrittäjille
määräaikaisen luvan, jos osallistujamäärä on
enintään kuusi henkilöä. Kyse
on siis pienimuotoisen kalastusretkitoiminnan edellytysten parantamisesta.
Esitys on hyvä, ja on erityisesti syytä nostaa
esille maa- ja metsätalousvaliokunnan yksimielinen näkemys
asiasta, mikä kalastusasioissa on varsin harvinaista herkkua. Sen
tällä vuoden kokemuksella voin eduskuntatyöstä todeta.
Arvoisa puhemies! Kalastusmatkailu on Suomessa edelleen kasvussa
ja opastettujen vapakalastusmatkojen kysyntä suurta. Lupa-asiat
ovat kuitenkin olleet ongelmallisia, koska vesialueiden omistus
on hajanaista ja vaikeuttaa lupien hakemista. Tämähän
on erityinen haaste merialueilla ja rannikoilla. Jotakin pitää siis
tehdä, jos alaa halutaan kehittää.
Hallituksen esityksellä on myönteisiä työllisyysvaikutuksia
pienyrittäjyyteen, mikä kokoomuksen näkökulmasta
on aina tervetullut asia. Työpaikkoja syntyy alueille,
joilla niitä erityisesti kaivataan. Lupa kalastusopastoimintaan
voidaan edellytysten täyttyessä myöntää jatkossa kalastusoikeuden
haltijan tahdosta riippumatta. Perustuslakivaliokunnan näkemyksen
mukaan ehdotus ei ole ongelmallinen omaisuuden suojan kannalta.
Tämä näkemys on myös kokoomukselle
tärkeä asia, jotta voimme olla sen takana. Ymmärrän
tietyllä tavalla Ahvenanmaan edustajan esittämää huolta
tämän tiimoilta, mutta minun käsittääkseni
perustuslakivaliokunnassa on kyllä se vahvin tietämys,
mitä Suomenmaasta löytyy, ja se ainakin minulle
henkilökohtaisesti riittää.
Arvoisa puhemies! Lainmuutoksen vaikuttavuuden arvioinnin kannalta
asiaa on syytä seurata jatkossa valiokunnan esittämän
näkemyksen mukaisesti.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Anssi Joutsenlahti.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Omaisuudensuoja on tärkeä perustuslaillinen
suoja ja luottamuksen suoja, joka omistukseen liittyy. Tällä kalastuslain
muutoksella tähän hiukan puututaan — se
on myönnetty sekä perustuslakivaliokunnan lausunnossa
että tässä lakiesityksessä että myöskin
maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnossa.
On selvää, niin kuin edustaja Nauclér
sanoi, että tämä ei saa johtaa siihen,
että tämän ratkaisun varjolla joitain
muita omaisuudensuojan kysymyksiä lähdetään
liudentamaan. Se ei näin voi olla, eikä tämä ole
mikään ennakkotapaus siihen, vaan tämä on
yksittäinen asia, jossa halutaan edistää sellaista
elinkeinoa, johon meillä Suomessa on luontaiset edellytykset,
elikkä kalastusmatkailua. Siksi on oleellisen tärkeää,
että me tarkkaan seuraamme tämän ponnen
muodossa sitä, mitä tämä saa
aikaan. Samalla seuraamme myöskin sitä, onko tämä 100
euron lupamaksu riittävä vai pitääkö sitä tarkistaa,
ja samalla myöskin korvauksia pitää arvioida,
ovatko ne oikealla tasolla. Se on ihan päivänselvää,
siksi tämä seurantaponsi täällä myöskin
on.
Puhemies! Vielä liittyen perustuslakivaliokunnan lausuntoon.
Maa- ja metsätalousvaliokunta esittää kahteen
pykälään täsmennyksiä niin,
että ei tule tulkinnanvaraisuuksia, ja myöskin
sitä, että toiminnanharjoittajat ovat samalla viivalla
näiden asioiden osalta, ja sillä tavoin toteutuu
myöskin yhdenvertaisuus tässä asiassa, mutta
korostan vielä toisen kerran sitä, että omaisuudensuojasta
täytyy pitää kiinni, niin kuin perustuslaki
edellyttää.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä jatkaa edustaja
Lepän tuomaa näkemystä, kun on tuotu
esille huolta siitä, mikä merkitys tällä kalastuslain
muutoksella voisi olla omaisuudensuojalle ylipäätänsä Suomessa.
Minä näen kyllä hyvin samalla tavalla
kuin edustaja Leppä. Tämä on spesifi
alue, ja pidän erittäin tärkeänä,
että yksityinen omaisuudensuoja Suomessa pysyy erittäin
vahvana ja voimakkaana, niin kuin on tähän asti
ollut. Se on myös Kansalliselle Kokoomukselle keskeisen
tärkeä asia.
Elisabeth Nauclér /r:
Herr talman! Jag har kommit i minoritet, inte fått
något stöd alls för min åsikt,
så det är inte mycket att säga om. Men vad
jag främst har vänt mig mot är det att
de skäl som har framförts har varit så outredda.
Det har saknats material, det har saknats egentlig tillräcklig
grund för grundlagsutskottet att ta ställning. Det
har inte funnits några siffror på hur sysselsättningsgraden
skulle påverkas, vad som är den stora samhällsnyttan
och så vidare.
Förra gången som grundlagsutskottet hade
den här lagen till behandling på samma sätt
var det rekreationsbehovet som skulle tillgodoses och det ansåg
man då att uppfylldes. Det är nu uppfyllt, så det
var inte det det var frågan om, och det är det jag
främst har vänt mig mot att det saknas utredning.
Yleiskeskustelu päättyi.