Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa on käsittelyssä hallituksen
esitys, jolla pyritään jatkamaan työeläkevarojen
riskisijoittamista. Riskeihin halutaan varautua yhdistämällä sijoitustoiminnan
puskuriin myös vakuutusliikkeen puskuri. Esityksessä korostetaan
riskin ottamisen mahdollisuutta parempien tuottojen toivossa. On
selvää, että kun riskiä kasvatetaan, kasvaa
myös mahdollisuus sijoitustoiminnan tappioihin. Esityksessä ei
harkita ollenkaan sitä, onko työeläkevarat
sijoitettu siten, että ne myös pahana hetkenä olisivat
turvaamassa maksettavia eläkkeitä. Lakiesityksen
valmisteluun ovat merkittävästi osallistuneet
suuret työeläkeyhtiöt, ja lainkin mukaan
sosiaali- ja terveysministeriöllä on vain oikeus
hyväksyä tai hylätä esitykset. Kysynkin
vastuuministeriltä: halutaanko nyt pelata työeläkevaroilla
liian riskillistä sijoituspeliä?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Ensiksikin tämä valmistelu
on tehty ihan normaalin käytännön mukaan
ja siinä ovat olleet kaikki keskeiset tahot mukana eli
aivan niin kuin meillä normaalikäytäntö on.
Se, että tämä on tehty, on tapahtunut juuri
siitä syystä, että meillä ei
tapahtuisi niille eläkevaroille mitään
katastrofaalista, kun me jokainen tiedämme, miten vakavia
taloustilanteita meillä on ollut ja varmasti edessä vielä on.
Se, että meillä on ollut nämä kaksi
puskuria ja nyt ne yhdistetään vahvemmaksi puskuriksi,
mielestäni on erinomaisen hyvä asia, ja kyllä tässä ihan
niin kuin tahto on nimenomaan siihen, että me pystyisimme
säilyttämään tämän
rahoituksen ja että me pystymme varmistamaan eläkkeet
myös tulevaisuudessa ja että me pystymme ennustamaan
ja ennakoimaan mahdollisia riskejä sekä työkyvyttömyyseläkkeiden
määrässä että sitten
myöskin sijoitusongelmissa.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Pientyönantajat ovat vuosia maksaneet
kuluja suurempaa työkyvyttömyyseläkemaksua.
Sitä on kertynyt työeläkeyhtiöihin
yli 1,5 miljardia euroa. Lain mukaan liikaa maksetut maksut tulisi palauttaa.
On väitetty, että niitä on palautettu, mutta
samaan aikaan potti yhtiöissä on kuitenkin kasvanut.
On vähintäänkin ristiriitaista se, että hallitus
haluaa tämän liikaa kerätyn vakuutusmaksun
sijoitustoiminnan riskipuskuriin ja samaan aikaan lupaa laskea palautettavan
määrän liikaa maksaneille. Tämä laskutoimitus
tosin aiotaan tehdä vasta sen jälkeen, kun lakiesitys
on hyväksytty. Arvoisa ministeri: miten hallitus voi hyväksyä pääasiassa
pientyönantajilta liikaa kerättyjen vakuutusmaksurahojen
liittämisen puskuriin, jonka tarkoituksena on mahdollistaa
yhä suurempi riskinotto sijoitustoiminnassa?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Silloin aikoinansa, kun tätä asiaa
minulle tultiin esittelemään, kysyin juuri sitä samaa
asiaa, mutta minulle vakuutettiin, että kyllä ne
on maksettu sinne takaisin. Nyt halutaan nimenomaan, että siinä on
huomioitu nimenomaan nämä pienyrittäjät,
kun vakuutusmaksua aikoinansa on alennettu jne. Ne ovat kaikki siinä kyllä.
Pyysin siihen silloin valmisteluvaiheessa — siis tämä hallituksen
esityshän on täällä eduskunnassa
tällä hetkellä, ja jokainen edustaja
voi sieltä perusteluista asian katsoa, kaikki on avattu
sinne riittävästi mielestäni — vielä monia
tarkennuksia, ja siellä on kaikki perustelut tälle
asialle ja myöskin ne vaiheet, mitä on tapahtunut.
Tietenkin eduskunta katsoo sitten, tarvitaanko siihen vielä mitään
korjauksia. Varmasti löytyy yhteisymmärrys.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lain mukaan eläkelaitosten
on huolehdittava sijoitusten tarkoituksenmukaisesta hajauttamisesta.
Nyt työeläkeyhtiöt ylipainottavat suomalaisia osakkeita
tekemällä suoria osakesijoituksia. Työeläkesijoitusten
salkuissa osakeriskin osuus on jo 70 prosenttia kokonaisriskistä,
ja siitä suomalaisten osakkeiden osuus on noin puolet.
Viimeksi riskit toteutuivat vuonna 2008 finanssikriisissä juuri,
kun eläkeyhtiöille oli annettu mahdollisuus lisätä riskiä.
Miksi hallitus haluaa tavoitella tuotto-odotusten toteutumista mieluummin
lisäämällä riskinottoa kuin
paremmalla sijoittamisella? Miksi ihmeessä ollaan valmiita
lähtemään sijoitushuumaan, riskinottohuumaan,
kun tuottoa on nykyisin niin mahdottoman vaikea ennustaa?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Todellakin on niin, että meillä lainsäädäntöhän
sanoo, että esimerkiksi sosiaali- ja terveysministeriöllä ei
ole eläkeyhtiöihin sellaista valtaa, että voisi
sanoa, mihin te sijoitatte, vaan me edellytämme, laki edellyttää, että se
on tuottavasti ja taloudellisesti sijoitettu. Jokaisella eläkeyhtiöllä on
sitten hallitus ja oma hallintonsa, joka vastaa siitä,
että näin myös tapahtuu.
Mainitsemanne asia on erittäin tärkeä asia, mutta
nyt haluan muistuttaa siitä, että juuri näistä syistä,
mitä te kerroitte, että on nämä sijoitusriskit — niitä on — me
haluamme varautua niihin, koska me tiedämme, että tilanteet
saattavat vaihtua hyvinkin äkkiä. On todettu,
että nämä kaksi erillistä puskuria
eivät ole riittävän vahvoja, ja tämä on
se keino, millä me nyt yritämme sitten näitä puskureita
vahvistaa. Mutta totta kai meidän pitää seurata
koko ajan tätä tilannetta, joudutaanko joihinkin
muihinkin toimenpiteisiin. Haluan nyt kuitenkin korostaa vielä sitä,
että tavoite on myöskin se, että nämä maksut
eivät nousisi niin suuriksi, että se kuitenkin
sitten vaikeuttaisi kaiken kaikkiaan eläkerahastojen keräämistä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! On äärimmäisen
tärkeää, että suomalaisten eläkeläisten,
nykyisten ja tulevien, eläkkeet turvataan, niiden rahoitus
turvataan. Tällä hetkellä eläkevarantojen
sijoitusta koskevat säädökset ovat väliaikaisen
menettelyn piirissä, väliaikaisella lainsäädännöllä säädettyjä.
Tämä ei ole hyvä asiaintila. Hallituksen
pyrkimys tässä asiassa on aivan oikea.
Mitä tulee pieniin yrityksiin ja vähän
suurempiin yrityksiin, sekä Suomen Yrittäjät
että myöskin näitten eläkesäätiöitten
ja eläkekassojen edustajat ovat hyväksyneet tämän
ison linjan, mikä tähän esitykseen sisältyy.
Tässä on muuan riski, ja kysymykseni liittyy siihen
riskiin. Hallitus on luvannut, että erillinen työryhmä lähtee katsomaan,
miten se palautus varmistetaan, että se tulee oikein erityisesti
näille pienille työnantajille, ne saavat sen palautuksen
sen mittaisena kuin niille kuuluu eikä tällaista
yliperintää jatkossa tapahdu. Huolehtiiko hallitus
siitä, että näiltä osin todella
se sinänsä lakiesitykseen kirjattu tahto ihan
oikein ja käytännössä toteutuu?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Pekkarinen, käytitte
erinomaisen hyvän puheenvuoron. Kun meillä on
ollut tällaisia väliaikaisia ratkaisuja, niin
tällä me nyt yritämme saada siihen sitä vakautta.
Ja kun kysytte, aiommeko huolehtia nimenomaan siitä seurannasta — kyllä,
ja jos tarve vaatii, niin tulemme myös puuttumaan tilanteeseen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Suomalaiset eläkkeensaajat, tulevaisuuden
eläkkeensaajat, ovat siinä mielessä paremmassa
asemassa kuin useammat eurooppalaiset kumppaninsa, että olemme
varautuneet keräämällä eläkerahastoja.
Mitä suuremmat ne rahastot ovat tulevaisuudessa, sitä vähemmän
joudutaan keräämään työssä olevilta.
Siinä on toisaalta tuottovaatimusten ja toisaalta sitten
sen riskin valinta, ja se on ongelma. Totta kai, jos olisi kristallipallo,
olisi helppo päättää, kuinka
paljon pitäisi sijoittaa ja kuinka paljon ei. Juuri siksihän
tätä lakia nyt säädetään,
että ei enää ajauduttaisi siihen tilanteeseen,
jossa 2008 jouduimme kovin nopeasti säätämään
lain, jolla estettiin se, että osakkeita olisi jouduttu
myymään alihintaan.
Tiedustelisin: millä tavalla nyt jatkossa aiotaan varautua
ylipäätään tämän
eläkejärjestelmän kestokyvyn vahvistamiseen?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Meillähän on jatkuvasti
erilaisia työryhmiä. Me jatkuvasti myöskin seuraamme
tätä taloudellista tilannetta. Meillä on kyllä ajan
tasalla olevat tiedot koko ajan siitä, missä nyt
mennään. Tämä on erinomaisen
tärkeä huomio, että tällaisissa
tilanteissa, missä Suomi ja koko Eurooppa on, seurataan
nimenomaan tätä eläkepuolta.
Miten me pystymme varmistamaan sen, että meillä ihan
oikeasti on varaa maksaa tulevaisuudessakin niitä eläkkeitä?
Me joudumme tekemään määrättyjä liikkuja
siihen, että me varastoimme ja me varmistamme niitä puskureita, mutta
kyllä tämä kaikki on sitä varten,
että meillä on tulevaisuudessakin maksaa teille
ja meille eläkkeitä ja niille, jotka tällä hetkellä niitä tarvitsevat.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Toteutuessaan hallituksen esitys heikentää merkittävästi
työeläkelaitosten valvontaa. Esityksen myötä heikennetään
nimenomaan katevalvontaa. Olennainen muutos on, että osittamaton
lisävakuutusvastuu voi olla negatiivinen, jota se nykylain
mukaan ei voi olla. Valvonnan keinoksi jääkin
ainoastaan vakavaraisuusvalvonta.
Arvoisa ministeri, eläkevaroillamme halutaan ottaa
suurempia riskejä ja samaan aikaan heikennetään
eläkelaitosten valvontaa. Kuinka saatte tämän
yhtälön toimimaan?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tämä on
tarkkaan harkittu, mikä valvonta siinä nyt erityisesti
on. Totta kai siis nyt sen lisäksi, että on tätä valvontaa,
mihin nyt edustaja viittaa ansiokkaassa kysymyksessään,
me valvomme myös monella muulla eri tavalla. Mutta tämä vakavaraisuusvalvontahan
on tietenkin sitten sitä, että me varmistamme,
että niitä varoja ihan oikeasti on ja puutumme.
Se on kuitenkin sellainen aika sensitiivinen valvontatapa, jolla
saadaan aika nopeasti tieto siitä, että nyt on
jotain tapahtumassa ja pystytään puuttumaan. Mutta
totta kai tarvittaessa muutakin valvontaa tehdään,
jos niin todetaan.