Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tiina ja Ville kysyvät, miten
neuvolapalvelut toimivat. Kaarina ja Veikko ovat huolissaan lääkäriin
pääsystä. Hallitus yrittää kuntakarttaharjoituksella
korjata sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa olevia ongelmia
jättäen valmistelussaan sivuraiteelle sen olennaisimman:
miten tässä maassa turvataan sosiaali- ja terveyspalvelujen
järjestäminen ja ennen kaikkea rahoitus. Arvoisa
peruspalveluministeri, milloin Tiina ja Ville, Kaarina ja Veikko
saavat kuulla uutisen siitä, että sosiaali- ja
terveyspalvelujen rahoitusuudistus on käynnistetty?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Meillä on todella isoja uudistuksia
nyt käynnissä. Me olemme lähteneet jo
viemään eteenpäin tätä kuntarakenneuudistusta.
Nyt sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistustyöryhmä on
luovuttamassa väliraporttinsa muutaman päivän
kuluttua. Tänään on myöskin
julkisuudessa jo ministeri Virkkunen ilmoittanut, että tänne
eduskuntaan ollaan tuomassa tieto siitä, millä tavalla
tästä eteenpäin nämä palaset
sitten lähdetään viemään
eteenpäin niin, että nimenomaan ne sosiaali- ja
terveysalan epäkohdat, jotka tänä päivänä siellä palveluiden piirissä ovat,
saataisiin poistettua.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kysyin peruspalveluministeriltä kysymyksen:
milloin se olennainen asia — isot ja pienet asiat kun on
hyvä erottaa toisistaan — milloin se olennainen
asia, sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamistyö, ja
tässä kohdassa erityisesti rahoituksen uudistaminen,
laitetaan käyntiin? Arvoisa ministeri, te ette vastannut
kysymykseeni.
Toisekseen, arjen huolet ovat sitä, milloin lääkäriin
pääsee, ovatko palvelut saatavilla silloin, kun
niitä tarvitsee, kuinka kaukana neuvolapalvelut ovat. Jos
ette te kuuntele, arvoisa ministeri, arjen ääniä,
niin uskokaa sitten Aki Lindéniä tai muita sosiaali-
ja terveydenhuollon asiantuntijoita siinä, että jos
ei päätöksiä pystytä pian
tekemään, niin me ajaudumme kriisiin. Meillä on
vielä aikaa. Te, arvoisa ministeri, vastaatte siitä,
että tuo aika, joka on käytettävissä,
käytetään hyödyllisesti. Milloin
tässä maassa käynnistyy sosiaali- ja
terveydenhuollon rahoituksen kokonaisuudistus?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Edustaja Rehula varmasti kuuli edellisen vastauksen.
Edellisen hallituksen aikana ei keskeneräisistä asioista
puhuttu, ja nyt meillä todellakin on asia keskeneräinen
siltä osin, että meillä työryhmän
työskentely on vielä kesken ja se heidän
väliraporttinsa on vasta tulossa. Kun on jo kerrottu, että tänne
eduskuntaan ollaan kesäkuun puolella jo tuomassa kaikille
edustajille tiedoksi ne vaiheet, jotka nyt on käyty läpi,
ja sitten ne seuraavat askeleet tästä eteenpäin,
niin mitä edustaja Rehula nyt ihan eksaktisti olettaa,
että tässä tilanteessa voi sanoa?
Puhemies Eero Heinäluoma:
No niin, tässä päästiin
opposition kyselytunnille. — Edustaja Rehula, olkaa hyvä,
vastaus.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minulla on yksinkertainen kysymys.
Ensinnäkin taustalle: kuntakarttaharjoitus ei tule ratkaisemaan
sitä olennaisinta ongelmaa, miten sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelut tässä maassa järjestetään.
Te vastasitte siihen, että on työryhmätyöt
kesken; kyllä, minä tiedän sen. Minä olen
lukenut työryhmän, jonka te olette asettaneet,
toimeksiannon. Mutta kysyn: milloin toinen olennainen asia, rahoitusuudistus,
lähtee liikkeelle?
Olen lukenut hallitusohjelman, mitä siellä lukee.
Olen lukenut kummankin sosiaali- ja terveysministeriössä olevan
ministerin haastatteluja, kannanottoja, kuunnellut puheita. Olennainen asia:
milloin rahoitusuudistus käynnistyy tilanteessa, jossa
teillä ei ole teidän budjeteissanne lisää rahaa
mutta itse koen, että nykyrahoista on saatavissa enemmän
irti, kun todellisuudessa ja ihan asiantuntijaporukalla katsotaan,
miten rahoitusuudistus pitää tehdä. (Ben
Zyskowicz: Edustaja Rehula kyselee omia tekemättömyyksiään!) — Ei
muuten pidä paikkaansa.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Me viemme tätä rahoitusasiaa
hyvässä yhteistyössä ministeri
Risikon kanssa eteenpäin. Tuossa juuri keskustelimme, voiko
tämän tarkemmin nyt edustaja Rehulalle tässä yhteydessä sanoa,
koska edustaja Rehula varmasti viittaa tässä monikanavarahoitukseen,
ja se kuuluu puolestaan ministeri Risikon puolelle, jos hän
sitten omalta osaltaan tästä jatkaa.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Meillä on tällä hetkellä tämä kunta-
ja palvelurakenneuudistus ja siihen liittyvä sosiaali-
ja terveydenhuollon selvitys, ja tämän kuun lopussa
sosiaali- ja terveyspoliittinen ministeriryhmä käsittelee
sitä osuutta, nimenomaan tätä sosiaali-
ja terveydenhuollon osuutta siitä. Tähän
olennaisesti liittyy myös rahoitus, ja siihen liittyvät
niin Kela-rahoitus kuin muut monikanavarahoituksen elementit. Siihen liittyvät
myös valtionosuudet. Nämä kaikki asiat käsitellään
siinä kokonaisuudessa, jota nyt viedään
eteenpäin. Osana tätä on tämä monikanavarahoituksen
läpinäkyvyyden tekeminen suhteessa Kela-rahoitukseen,
joka on siellä allekirjoittaneen puolella. Siitä on
raporttia tulossa ihan tässä varmasti jo kevään
tai jopa alkusyksyn aikana, siitä, miten me voimme saada
lisää läpinäkyvyyttä tähän
monikanavarahoitukseen, ja siitä, miten me voimme niitä ongelmia
poistaa, mitä monikanavarahoitus aiheuttaa. (Mauri Pekkarinen:
Mutta mitä te aiotte tehdä?) — Töitä.
(Juha Rehula: Mutta milloin?)
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tähän rahoituskysymykseen
ei näyttänyt tulevan vastausta. Minä jatkan
tai laajennan tätä kysymystä. Kuntakarttaharjoitus
ei tuo ratkaisua sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämiseen.
Tämä noin 70 kunnan malli on sellainen, että siinä kaksi
kolmasosaa kunnista jää liian pieniksi sosiaali-
ja terveydenhuollon palveluiden järjestämiseen.
Mikä teidän ratkaisunne on, miten tämä hoidetaan?
Ei pelkästään tämä vahvan peruskunnan
malli tuo tähän ratkaisua. Liitän tähän
myös sen, ajatteko te minkälaisella pakolla tätä kuntarakennemuutosta.
Viimeksi eilen ministeri Virkkunen ei sulkenut pois sitä,
etteikö käytetä taloudellista tai hallinnollista
pakkoa tai lainsäädännön mukanaan
tuomia pakotteita.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän kyllä siis
keskustan huolen. Se, mitä hallitus on nyt tekemässä,
olisi pitänyt tehdä jo kauan aikaa sitten. Meidän
pitää kertakaikkisesti saada meidän sosiaali-
ja terveydenhuoltomme rakenne sellaiseksi, että se kestää myöskin
pitkälle tulevaisuuteen. Siinä me puhumme juuri
näistä edustaja Rehulan mainitsemista ihmisten
palveluista, siitä, millä tavalla terveyskeskukseen
pääsee, millä tavalla vaikkapa perheiden
tuiki tärkeät palvelut saadaan toimimaan. Siihen
liittyy tämä koko kuntauudistus niin ikään,
että me saamme leveämmät hartiat, niin
että ne palvelut voitaisiin turvata sinne pitkälle
tulevaisuuteen. (Mauri Pekkarinen: Siinä menee pieleen!)
Hallitusohjelman mukaisesti tätä asiaa ollaan viemässä eteenpäin.
Edustaja Rehula, se lukee siellä hallitusohjelmassa, sieltä sen
voi lukea. Me pyrimme parempaan sosiaali- ja terveydenhuollon integraatioon,
(Juha Rehula: Milloin?) me pyrimme saamaan parempaa integraatiota
erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välillä,
ja me pyrimme siihen, että me saamme alueellisen tasa-arvon
näiden palveluiden suhteen myöskin. Me puhumme
silloin mobiilipalveluista. Me puhumme siitä, millä tavalla
syrjäseudulla turvataan palvelut ja millä tavalla
myöskin metropolialueella, suurkaupungeissa turvataan nämä palvelut.
Hallitus ottaa koko Suomen kokonaisuuden tässä huomioon
ja lähtee viemään tätä uudistusta sosiaali-
ja terveydenhuollon osalta eteenpäin juuri niin, että me
kuuntelemme myöskin niitä kuntien erityispiirteitä,
sitä, mitä siellä on saatu jo aikaiseksi
(Puhemies: Nyt taitaa olla minuutti täynnä!) ja
millä tavalla voidaan sitä hyödyntää tämän
uudistuksen osalta myöskin.
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Hallituksen lähtökohta
on se, että kunnilla säilyy jatkossakin rahoitus-
ja järjestämisvastuu sosiaali- ja terveydenhuollon
palveluista, ja tämän varmistamiseksi kuntarakennetta
on vahvistettava. (Mauri Pekkarinen: Aivan väärä peruste!)
Tiedämme, että läheskään
kaikki kunnat eivät tällä hetkellä pysty
tyydyttävällä tavalla vastaamaan peruspalveluista.
Kuntien osalta olennaista on luonnollisesti se, että kunta
on niin vahva ja elinvoimainen, että siellä on
omaa verotulopohjaa, jolla voidaan asukkaiden palveluita rahoittaa.
Tärkeä osa rahoituspohjaa ovat myös
valtionosuudet, ja valtionosuusuudistus on juuri käynnistymässä.
Kesäkuun alussa tässä aloittaa selvitysmies,
joka tekee ehdotuksen siitä, millä tavalla pystymme
uudistamaan valtionosuusjärjestelmää niin,
että se olisi nykyistä kannustavampi ja selkeämpi,
jotta pystymme jatkossakin varmistamaan peruspalvelut ja niiden
toimivuuden kaikkialla Suomessa.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Viime vaalikaudellahan tehtiin töitä sen eteen,
että pääsy lääkäriin
helpottuisi, ja siinä onnistuttiinkin, mutta haasteita
on edelleen, ja haasteet tulevat nimenomaan nyt siitä,
että meillä ihmisiä hoidetaan tavalla,
jossa hoito tulee tavattoman kalliiksi. Yksi on nämä MedOne-tyyppiset lääkäripalvelut,
mutta vielä suurempi ongelma on se, että kun perusterveydenhuolto
ei toimi, niin silloin joudutaan sinne erikoissairaanhoidon palveluihin
ja se tulee entistä kalliimmaksi.
Nyt minä tarjoan malliksi Forssan tyyppistä toimintatapaa.
Ilman mitään kuntarakenteen ohjauksia me olemme
ihan itse hoitaneet sen, pistäneet alemmanasteisen erikoissairaanhoidon
ja perusterveydenhuollon yhteen. Meillä ovat asiakkaat
tyytyväisiä, me olemme erittäin kustannustehokkaita.
Antakaa meidän kuntakentällä tehdä itse
näitä ratkaisuja. (Ben Zyskowicz: Mikä on
estänyt kuntakenttää tekemästä omia ratkaisujaan?)
Sehän, että yritätte hallituksesta käsin
koko ajan niitä tyrkyttää, menee juuri
sellaiseksi kuntakohellukseksi, jossa nyt ollaan. Minun kysymykseni
kuuluukin: koska te käynnistätte sellaisen ratkaisun
näissä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa,
jossa kuntakentällä saadaan itse tämä ratkaisu
tehdä, koska eihän teiltä sitä tule?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Näinhän se on, että siellä kunnissa
se varsinainen työ tullaan tekemään,
mutta että se työ onnistuisi, niin kyllä täältä valtiovallan
taholta pitää pystyä antamaan myöskin
tietyt parametrit sille, että meidän kuntakenttä ei
eriydy. Meillä on tänä päivänä palvelun
saanti esimerkiksi pohjoisen perukoilla tai itäisessä Suomessa
eri tasolla kuin esimerkiksi Länsi-Suomen puolella tai
vaikkapa pääkaupunkiseudulla. Näihin
epäkohtiin juuri meidän täytyy tarttua,
niin kuin edustaja sanoi, ja sen takia tarvitaan myöskin
ohjausta. Ei voida jättää pelkästään
kuntien itsensä kontolle tätä kehittämistyötä,
koska me tiedämme, mitä tästä on
jo seurannut. Sen vuoksi valtiovallan pitää pystyä myöskin
jämäkällä otteella ohjaamaan
sitä, millä tavalla nämä palvelut
saadaan toimimaan juuri niin kuin edustaja tässä sanoi,
että ne hoitoketjut toimisivat ja meillä esimerkiksi
sairaalapaikoilla ei makuutettaisi ihmisiä liian pitkään
vaan he pääsisivät kuntoutukseen ja sitä kautta
kotiutumaan. Tähän tarvitaan tätä sosiaali-
ja terveydenhuollon integraatiota, jotta sielläkin oikea
käsi tietää, mitä vasen tekee.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kuntarajojen muutos ei vähennä sosiaali- ja
terveyspalveluiden kustannuksia, kuten edustaja Tölli totesi.
Sote-rakenne on aivan eri asia kuin kuntarakenne. Eilen kuulimme
tarkastusvaliokunnan mietinnön, jossa todettiin esimerkiksi tietojärjestelmien
kustannusten nousseen huomattavasti sosiaali- ja terveyspalveluissa,
elikkä meillä on edelleen olemassa tietyntyyppistä normiohjausta — jos
ei suoraan lainsäädäntöä — samanlaista
ohjausta, joka nostaa kustannuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Arvoisa ministeri! Minä haluan kysyä, onko sosiaali-
ja terveyspalveluissa normiohjauksen tyyppistä säädäntöä tai
ohjausta, joka nostaa kustannuksia, ja aiotteko tarkistaa, onko
tilanne juuri näin, elikkä päästään
suoraviivaisempaan potilaan hoitopolkuun ja potilaat ovat oikeilla
paikoilla.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Eilen täällä salissa
käytiin keskustelua ict-hankkeista ja siitä, että meillä on
jo hyvin pitkältä ajalta havaittu, että tätä meidän
isoa kokonaisuuttamme ei ole saatu ihan oikeaan suuntaan vietyä eteenpäin,
ja tähän liittyvät juuri ne haasteet.
Jos me ajattelemme ihan vaikkapa raiteina tätä,
niin meillä tänä päivänä,
kun kuntarajan ylittää, raideleveys muuttuu, eli
tieto ei kulje, niin kuin sen pitäisi, paikasta toiseen,
ja kun 2014 meillä tulee vapaa liikkuvuus, niin tässä tulee ihan
selkeästi haasteita, ja nyt meidän pitää saada
ratkaistua, millä tavalla nämä rajapinnat
saadaan hoidettua. Jos katsotaan menneisyyttä, niin se
alkubetoni, joka silloin valettiin, ei välttämättä ollut
ihan oikeanlainen betoni, että siitä olisi saatu
tehtyä sellaista jälkeä, että nyt
voitaisiin sanoa, että ei mitään hätää,
jatketaan vain samaan malliin. Tästä johtuen olen
itse kiinnittänyt tähän jo pidemmän
aikaa huomiota ja muutama kuukausi sitten sosiaali- ja terveysministeriössä olen
antanut ohjeet, että me tarvitsemme tämmöisen
second opinionin, eli meille on tulossa kansainvälinen
ryhmä, joka arvioi Suomen ict-hankkeita ja myöskin
sitä, millä tavalla tästä eteenpäin
pitäisi lähteä muuttamaan kurssia, jotta
me saisimme pysyttyä aikataulussa, jotta saadaan nämä (Puhemies:
Minuutti taitaa olla täynnä!) kaikki hyvät
hankkeet, jotka hallitusohjelmassakin on kirjattu, vietyä eteenpäin
ihan kunnolla.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kiinnitän myös ministereiden huomiota aikarajoitukseen.
Minuutti on sama sekä edustajalla että ministerillä.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen
ja uudistaminen on varmasti tärkein osa kuntauudistusta,
ja on äärettömän hienoa, että tässä tärkeässä asiassa
päästään viimein eteenpäin.
Tätä odotetaan kunnissa, tätä odottavat
monet kuntien asukkaat, että me todella teemme toimenpiteitä, joilla
palvelut pelastetaan ja turvataan eri puolilla Suomea. (Mauri Pekkarinen:
Kuuntele nyt, Urpilainen!) Puhutaan kouluterveydenhuollosta, neuvolasta,
terveyskeskuksista, vanhustenhoivasta, keskussairaaloista, ja nyt
on hyvin tärkeää, että muodostetaan
todellakin kokonaisuus, että sosiaalihuolto, terveydenhuolto,
erikoissairaanhoito ja perusterveydenhuolto ovat jatkossa lähempänä toisiaan.
Arvoisa ministeri! Mitä aiotte tehdä, että me saisimme
enemmän painoarvoa ennalta ehkäisevälle
työlle? Onhan tämä olennainen osa myös tätä tärkeää kehittämistyötä.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Esimerkiksi sosiaalihuoltolaissa on kunnille
ihan selvät velvoitteet siitä, että kuntien
täytyy panostaa ennalta ehkäiseviin palveluihin
siinä määrin, kuin kunnassa on tarvetta
niihin, esimerkiksi perheiden kotipalveluun, tämä on
hyvä esimerkki. (Ben Zyskowicz: Kun eivät ne panosta!)
Se ei todellakaan toteudu kuntakentässä tasa-arvoisesti,
ja valitetta-vasti voi katsoa, että aina ei budjetoida
riittävästi tarpeeseen nähden. Toisaalta
myöskin lastensuojelulaissa on selvästi omat pykälänsä siihen,
millä tavalla ennalta ehkäisevää työtä täytyy
tehdä, niin että ei tarvitsisi edes kirjautua
lastensuojelun asiakkaaksi, vaan kunnalla on velvollisuus turvata
se, että perheet saavat tarvitsemansa avun, ja tässä meillä on
paljon tekemistä. Ensinnäkin, kun meillä lainsäädännöllisesti
tässä on jo tehty korjausliikkeitä ja
laki tälläkin hetkellä edellyttää,
että kunnat tarttuvat näihin asioihin vakavasti,
kuntapäättäjillä on todella
iso rooli tässä, millä tavalla kunnissa
tätä puolta kehitetään ja millä tavalla
painopistettä saadaan vietyä eteenpäin.
Jos katsotaan, millä tavalla tämä kehitys
on mennyt meillä eteenpäin viimeisten kymmenen
vuoden aikana, niin joissain kunnissa on lisätty kotiapua
ja joissain päinvastoin on leikattu kotiavusta, ja tämmöinen
tilanne on täysin kestämätön.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ministeri äsken viittasi kuntauudistukseen,
ja kuntaministeri sanoi, että monikaan kunta ei pysty nytkään
vastaamaan peruspalveluista. Eikö täällä nähdä sitä,
että koko tämä, voisiko sanoa kohta ex-sihteeri
Jungnerin sanoilla, unelmahöttö tässä uudistuksessa
on pelkästään sitä, että lakiin
kirjataan nyt niin tiukkoja juttuja, että kunnat pakotetaan
kuntaliitoksiin tätä kautta? Kaikki nämä asiat
sosiaalipuolella, ikäihmisten jutut, jotka ovat nyt tulossa,
että nyt kuntien on hoidettava lakisääteisesti
nämä asiat — tämähän
on koko juoni ainoastaan sitä, että kunnat pakotetaan
yhtymään toisiinsa ja liittymään
toisiinsa, jotta nyt nämä uuden hallituksen lakisääteiset
jutut ja kuntavelvoitteet voitaisiin hoitaa. Eikö ole kysymys
tästä, kuntaministeri, että tämä on
tällainen holistinen kokonaisuus, jolla teidän
hommanne hoidetaan?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Meillähän on erittäin hyvä keskustan
johdolla säädetty kuntajakolaki, joka lähtee
siitä, että kunnalla on oltava riittävät taloudelliset
ja henkilöstövoimavaroihin perustuvat edellytykset
vastata asukkaiden palveluiden järjestämisestä ja
rahoituksesta, ja tiedämme, että tällä hetkellä suomalainen
kuntakenttä ei vastaa tähän tarpeeseen.
(Perussuomalaisten ryhmästä: Ei mikään
kunta pysty vastaamaan!)
Yli 200 kuntaa on joutunut siirtämään
muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen
erilaisille ylikunnallisille organisaatioille, eivät ne
pysty enää vastaamaan itsenäisesti näiden palveluiden
järjestämisestä, ja myös rahoituksessa
on suuria ongelmia. (Mauri Pekkarinen: Totta kai!) Sen vuoksi olen
eri mieltä kuin edustaja, joka täällä aiemmin
toi esiin, että palvelurakenne ja kuntarakenne eivät
lainkaan linkittyisi toisiinsa. Kyllä meidän lähtökohtanamme
on jatkossakin säilyttää Suomessa erittäin
hyvä kuntapohjainen järjestelmä. Se on
hyvin joustava, tehokas, laadukas tapa järjestää ihmisten
palvelut ja varmistaa myös ihmisille tärkeät
lähipalvelut, mutta se edellyttää myös
sitä, että kunnat ovat riittävän
kokoisia, riittävän vahvoja, elinvoimaisia kantaakseen
sen vastuun.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Virkkusen ajatus siitä,
että kuntien pitäisi yksin järjestää kaikki
palvelut, on täysin todellisuudelle vieras ja palveluiden
järjestämisen ja saatavuuden kannalta erittäin
vaarallinen. Me emme pysty tähän maahan sellaista
mallia löytämään, että meillä olisi
niin vahvat kunnat, että ne selviäisivät
kaikista palveluista yksin ilman kuntien välistä yhteistyötä.
Edes Helsingin kaupunki ei pärjää ilman
kuntien välistä yhteistyötä.
Sellaista mallia ei löydy mistään maailmasta,
vaan kaikkialla lähdetään siitä,
että kuntien välinen yhteistyö on aivan
kelpo tapa hoitaa ihmisille välttämättömät
peruspalvelut, ja varsinkin erikoissairaanhoidossa sitä ilman
muuta tarvitaan.
Mutta en kuullut keneltäkään ministeriltä vastausta
siihen alkuperäiseen edustaja Rehulan kysymykseen, mitä te
aiotte tehdä sille, että tätä rahoitusjärjestelmää uudistetaan
niin, että rahat saadaan riittämään
paremmin. Näyttää siltä, että te
näennäispuuhastelette pelkästään
kuntarakenteen kanssa ettekä ole kiinnostuneita (Puhemies: Ja
nyt minuutti taitaa olla täynnä!) itse siitä asiasta,
siitä, että rahat saadaan riittämään
paremmin. Onko todella näin?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Niin, edustaja Kiviniemi osui tässä hyvin
olennaiseen asiaan, siihen, millä tavalla me saamme rahat
riittämään. Tämä vaatii
myöskin sitä, millä tavalla ne palvelut
järjestetään, millä tavalla
ihan oikeasti järkeistetään tavallisen
kansalaisen näkökulmasta sitä, että kun
hän hakee apua terveyskeskuksesta, hän sen avun sieltä saa,
eikä käy niin, että häntä pallotellaan paikasta
toiseen ja hän tulee saman vaivansa kanssa monta kertaa
samalle vastaanotolle odottamaan. Tämä on sitä realiteettia,
jossa me elämme nyt keskustan jälkeisessä Suomessa.
Siinä, millä tavalla meillä esimerkiksi
katsotaan näitä vuokralääkäreitä ja
millä tavalla he lähettävät
potilaita erikoissairaanhoitoon, hoitoketjut eivät toimi,
niin siinä meillä on todellakin se järkeistämisen
paikka, ja siinä, millä tavalla me saamme ennalta
ehkäisevää työtä, että me
saamme esimerkiksi lastensuojelun todella kalliita toimenpiteitä vähennettyä.
Ne ovat paitsi inhimillisestä näkökulmasta
kestämättömiä, myös
taloudellisesti kestämättömiä.
Tällä hetkellä, kun valtion velkamäärä on
siinä 8 miljardin paikkeilla, varmasti tekin ymmärrätte,
että lisävelanotolla me emme näitä ongelmia
saa hoidettua, vaan meidän täytyy kertakaikkisesti
järkeistää ja inhimillistää sitä tapaa,
millä niitä palveluita siellä ihmisille
annetaan.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Oli ilo kuunnella, että ministeri
oli reagoinut eiliseen eduskunnan yksimieliseen kannanottoon tarkastusvaliokunnan
huolista koskien terveydenhuollon it-hankintoja. Hienoa, että olette
jo lähteneet liikkeelle.
Nyt eilen kuitenkin eduskunta yksimielisesti hyväksyi
myös ponnen, että asioilla on niin kiire, että nyt
samassa yhteydessä, kun linjataan tätä sote-rakenneuudistusta,
josta kerroitte ensimmäisissä vastauksissa, on
hallituksen jo myös kerrottava vastuu tästä it-puolenkin
organisoinnista, ettei käy niin, kuten tämänhetkisestä asetusviidakosta
ja asetusten puutteesta johtuu, että siellä on
vielä viimekätisiä aukkoja siitä,
että jos ei päästä vastuista
sopimukseen, niin kenelläkään ei ole
vastuuta huolehtia siitä, että kun ne Kaarinat
ja Villet ja Tiinat ja Veikot menevät sinne terveyskeskukseen,
niin siellä myös toimivat it-järjestelmät.
Lääkärin aika ei mene siihen, että hän
sählää vanhojen, toimimattomien, yhteensopimattomien
järjestelmien kanssa.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Niin, tarkastusvaliokunta on tehnyt erinomaisen raportin, ja
kyllä se raportti on sellainen, minkä pohjalta
myöskin hallitus lähtee tätä asiaa
katsomaan ja arvioimaan. Kun ollaan nyt yön yli vasta tätä asiaa
päästy sulattelemaan, vielä ei pysty
antamaan eksaktia vastausta tähän edustajan kysymykseen.