Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Kysymys pääministerille.
Hallitus valmistelee Suomen osallistumista Islannin ilmatilan valvontaan.
Toiminta olisi osa Nato-missiota, joka on ollut käynnissä Nato-maiden
ilmavoimien rotaationa vuodesta 2008.
Jo aiemmin keväällä 2009 Suomelle
ehdotettiin osallistumista yhdessä Ruotsin kanssa. Tuolloin
Suomi kieltäytyi, ja silloinen puolustusministeri Jyri
Häkämies totesi, että Islanti on Nato-maa
ja siksi sen ilmatilan valvonta kuuluu Natolle, ei Suomelle.
Herra pääministeri, mikä nyt on muuttunut? Mistä rahat?
Puolustusvoimissa jaetaan parhaillaan lopputilejä ja suljetaan
varuskuntia, mutta rahaa tuntuu riittävän uusiin
Nato-operaatioihin.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Hallitus ja tasavallan presidentti ovat
Utvassa päätyneet siihen, että me selvitämme
mahdollisuuden tiivistää pohjoismaista puolustusyhteistyötä myös
tällä tavalla. Meillä on hyvin tiivis
yhteistyö Pohjoismaiden välillä puolustusmateriaali-
ja puolustusyhteistyöalalla, ja sitä on päätetty
tiivistää, koska koemme, että se on Suomen
intressien mukaista, ja muissa Pohjoismaissa koetaan vastaavalla
tavalla.
Meillä Ilmavoimat harjoittelevat jo tällä hetkellä Pohjoismaiden
kollegojen kanssa. Nyt olisi kysymys siitä, voidaanko tätä harjoitustoimintaa laajentaa
siten, että Ruotsi ja Suomi osallistuisivat Islannin ilmatilan
valvontaan.
Tämä rahakysymys. Rahaa tähän
ei ole lisää osoitettavissa, ja tämä on
yksi selvitettävissä oleva asia. Mutta alun pitäen
on ollut semmoinen ajatus, että tämä on
osa Puolustusvoimien normaalia toimintaa siinä mielessä,
että rahoja käytetään lentämiseen
harjoittelumielessä, ja sitä voidaan tehdä vähän
eri puolilla, mutta tämä tosiaan on nyt (Puhemies:
Ja minuutti on täynnä!) monelta osin selvittelyssä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Miten te, herra pääministeri,
arvioitte Suomen osallistumisen vaikuttavan maamme asemaan ja ulkopoliittiseen
linjaamme? Hanketta verhoillaan pohjoismaiseksi yhteistyöksi,
mutta laajasti on tiedossa, että se on selkeästi
Nato-missio. Hallitus lennättää Suomea
Hornetin siivin kohti Nato-jäsenyyttä. Miten arvioitte
Venäjän suhtautuvan tähän naapurimaansa
uuteen avaukseen?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Suomi tekee ihan itsenäisesti omat
ratkaisunsa, oli sitten kysymys taloutta tai maanpuolustusta tai
ulkopolitiikkaa koskevista asioista, eli me teemme sen, minkä omalta
kannaltamme hyväksi arvioimme. Tässä ei
ole kysymys kovin kaksisesta asiasta, (Mauri Pekkarinen: Erittäin
suuresta asiasta! — Sirkka-Liisa Anttila: 8 miljoonaa maksaa!)
ja kaikkein vähiten siinä on kysymys mistään
siirtymisestä Natoon tai hivuttautumisesta Natoon. Meillä oli — en
muista nyt vuotta — takavuosina tilanne, jossa 80 prosenttia
suomalaisista rauhanturvaajista osallistui Naton kriisinhallintaoperaatioihin.
Tälläkin hetkellä olemme siellä,
eli meidän yhteistyömme on ollut vuosikausien
ajan vapaaehtoisesti, tietoisesti, erittäin vahvasti käytävää Nato-yhteistyötä.
Tässä on monia kansallisia intressejä,
miksi näin on haluttu tehdä, mutta tässä kyseisessä tapauksessa on
kyse nimenomaan uusien toimien, yhteistyömuotojen kehittämisestä Pohjoismaiden
kesken.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Ei voi välttyä vaikutelmalta,
että hallitus itse asiassa käyttää pohjoismaista
yhteistyötä, mikä sinällään
on hyvin kannatettavaa, eräänlaisena peitevärinä sille,
mikä on hallituksen tavoitteena taustalla, eli Nato-suhteen
syventämiselle ja yleensä transatlanttisille suhteille.
Mikä on, että hallituksen täytyy pimittää tietoa
Islannin operaatiosta? Mitä siinä niin häpeiltävää on?
Millä aikataululla tämä on nyt sitten
etenemässä Utvan kautta tänne eduskuntaan,
ja menevätkö nämä rahat tosiaan
Puolustusvoimien toimintamenoista? Voiko näitä miltään
muulta momentilta ottaa? Kansainvälisestä kriisinhallinnasta
ehkä.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Aikataulusta en ihan tarkkaan osaa sanoa,
mutta jos jotakin nyt pitäisi veikata, niin olisikohan
syksyn asioita. Tässä ei ole mitään
pimitettävää. Kaikki tämä käydään
hyvin avoimesti läpi myös eduskunnassa heti, kun
vaan osataan vastata kaikkiin kysymyksiin. Meillä on iso
joukko asioita, joita paraikaa selvitetään, muun
muassa tämä talouspuoli. Meillä ei ole
pienintäkään tarvetta pimittää transatlanttisen
yhteistyön tiivistämisen pyrkimystä,
me teemme sen avoimesti ja vakaasti harkiten ja ihan tietoisesti.
Me haluamme vahvistaa Suomen transatlanttista yhteistyötä.
Samoin me haluamme vahvistaa pohjoismaista puolustusyhteistyötä.
Tämä on ihan selkeästi luonnollisesti
myös Nato-maan ilmavalvontakysymys, siinäkään
ei ole mitään pimitettävää. Eli
tästä kaikesta pitää käydä hyvin
avoimesti keskustelua. Mutta semmoinen väite, että tämän varjolla
Suomi liikkuisi Natoa kohti, ei pidä paikkaansa. Kaikki
tietävät, että Suomi on ollut Nato-yhteistyön
kanssa hyvin aktiivinen takavuosina ja on sitä tälläkin
hetkellä.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Vuonna 2009 puolustusvaliokunta tätä asiaa
käsitteli, nimenomaan käsitteli, ja totesi silloin,
että ei ole perusteltua lähteä tähän
Islannin ilmavalvontaan. Kun tämä asia tuli nyt
esille, niin Karjalan Lennoston komentaja, eversti Jussila sanoi heti
selkäytimestä, että tästä ei
ole mitään hyötyä Ilmavoimien
näkökulmasta, minkä sitten vahvisti seuraavana
päivänä vielä vankemmin Ilmavoimain
entinen komentaja, kenraali Matti Ahola omassa kirjoituksessaan.
Kyllä tällä pohjoismaisella hankkeella
on Nato-yhteys, senhän kaikki näkevät,
ilman muuta. Jos sitten Suomi tekee aikoinaan tästä päätöksiä,
niin se on poliittinen päätös, se ei
ole mikään tämmöinen tekninen asia,
että harjoitetaan nyt lisää tällä tavalla
Ilmavoimiamme siellä Islannin yllä. Se ei ole
mikään tekninen asia, se on poliittinen päätös,
jolla on tämä kytkentä olemassa myös
tähän Nato-yhteyteen.
Minun kysymykseni on, sanokaa, herra pääministeri:
mitä sellaista on tapahtunut vuoden 2009 jälkeen
Suomen toimintaympäristössä taikka Suomen
Puolustusvoimien asioissa ja harjoituskuvioissa, että nyt
pitäisi tehdä toisenlainen päätös
kuin vuonna 2009 tehtiin täällä eduskunnassa
puolustusvaliokunnassa?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Oikeastaan se selkein muutos on tämä pohjoismaisen
yhteistyön vahvistaminen, eli se oli jo silloin hyvin ajankohtaista
ja silloin sitä rakennettiin. Tässä ovat
ajatukset muuttuneet siltä osin, että ollaan valmiita
katsomaan myös tätä kysymystä.
Se, että jos joskus on päädytty toisenlaiseen
ratkaisuun, ei saa estää tulevaisuudessa toisenlaisia
ratkaisuja. Niitä pitää aina katsoa kussakin
ajassa erikseen.
Se on ihan totta, mitä edustaja Kääriäinen
sanoi, että se on selkeä poliittinen ratkaisu
eikä se ole tekninen ratkaisu. Juuri näin: ei
se ole mikään tekninen ratkaisu, vaan se on poliittinen
ratkaisu, ihan samalla tavalla kuin Suomi on osallistunut Nato-operaatioihin
vaikkapa Afganistanissa tai missä hyvänsä.
Tässä on vain vähemmän sotaisasta
asiassa kysymys eli ilmatilan valvonnasta tässä tapauksessa
yhdessä Ruotsin kanssa ja mahdollisesti muiden Pohjoismaiden
kanssa.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Ilmavoimien edustajat ovat todenneet tähän
mennessä, että sitä pohjoismaista yhteistyötä ilmavoimien
osalta voidaan viedä eteenpäin kahdella tavalla.
Toisaalta siten, että pohjoisessa Euroopassa harjoitellaan
yhdessä Suomi, Ruotsi ja Norja kuviona. Sitä on
tehtykin, se on toiminut hyvin, ja siitä on saatu erittäin
myönteisiä kokemuksia myös järjestelmätasolla.
Toinen hyötynäkökulma on se, että on
meneillään ilmatilannekuvan vaihtaminen näitten
maitten kesken. Siitä on ilman muuta hyötyä.
Siis vuoden 2009 jälkeen on edetty tähän
suuntaan, niin kuin äsken kuvasin. Kysyn nyt: Mitkä ovat
ne syyt, minkä takia tästä vielä pitäisi
ottaa todella pitkä askel, ihan uuteen kuvioon pitkä askel,
Islannin ilmavalvontaan, pohjoismaisen yhteistyön nimissä? Mikä on
se syy?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Kääriäinen
kuvaili erittäin hyvin pohjoismaisen yhteistyön
tiivistämistä, jossa käy hyvin esille
se, että meidän yhteistyötämme ei
sanele Nato- ja ei-Nato-raja. Me harjoittelemme Nato-maa Norjan
kanssa. Itse asiassa Ilmavoimat on harjoitellut useiden muidenkin
maiden kanssa, jotka kuuluvat Natoon eri puolilla, ei pelkästään
pohjoismaissa.
Mikä on se syy? Tätä me juuri arvioimme, onko
siitä meille hyötyä, onko se luonnollinen jatke
tälle edustaja Kääriäisen kuvailemalle
erittäin tiiviille, Nato-rajan ylittävälle
yhteistyölle Pohjoismaiden tasolla. Se voi hyvinkin olla
ihan normaali jatke sille, jos näin sitten katsotaan, mutta
tässä, niin kuin totesin, on monia asioita, joita
halutaan vielä selvittää.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Pohjolan Sanomissa oli kaksi päivää sitten
pääkirjoitus, jonka otsikko oli "Hornetin siivin
kohti Naton ydintä". Tämä pääkirjoitus
loppuu muutamaan hyvään huomioon. Ensinnäkin
todetaan, että "Islantiin lähdön jälkeen
ei ole perusteita pysyä poissa Baltiasta" ja vielä että ulkopoliittisessa
linjassa on tapahtunut merkittävä muutos. Pääkirjoituksessa
todetaan asiat, jotka varmasti pitävät paikkansa.
Vieläkään ei ole tullut selvää vastausta
siitä, mitä on muuttunut kolmen vuoden aikana.
Pääministeri tuossa vertasi kansainväliseen
kriisinhallintaan. No, ei Islannissa mitään muuta
kriisiä ole kuin talouskriisi, ja sitä vastaan
on hankala käydä Hornetien voimin. Ja sitten viittasitte
vielä pohjoismaiseen yhteistyöhön ja
menette sen taakse piiloon. No, meillä on tuolla Kalottialueella
myöskin kalottialueyhteistyötä. Jos Venäjä pyytää Murmanskin
sataman merialueen valvontaan apua Suomesta, niin lähteekö Suomi
mukaan, jos se pystytään naamioimaan Kalottialueen
yhteistyöksi?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tällä hallituksella ei
ole tavoitteena naamioida yhtään mitään
vaan tehdä kaikki hyvin avoimesti. (Välihuutoja)
Niin tässäkin asiassa.
Mitä tulee sitten tähän itse pääkirjoitukseen, niin
pääkirjoittajilla on oikeus mielipiteisiin. Joskus
niissä voi olla asiavirheitä, niin kuin tässä mainitsemassanne.
Eli kun sanoitte, että mikään ei estä Baltian
ilmatilan valvontaa, kyllä estää. Kannattaa
vähän perehtyä asioihin, mutta eihän kaikilla
ole aina kirjoitustaan tehdessään aikaa perehtyä asioihin.
Ja sitten on olemassa erilaisia mielipiteitä.
Minusta on ihan positiivista, että tästä asiasta tällä kyselytunnilla
keskustellaan, ja toivon mukaan keskustellaan monta, monta kertaa
myös jatkossa, että voitaisiin välttyä siltä ikiaikaiselta demonisoimiselta,
mikä liittyy siihen, jos Suomi tekee yhteistyötä vaikkapa
Norjan kanssa, joka sattuu olemaan Naton jäsenmaa. (Mauri
Pekkarinen: Ei tämä ole Norjan kanssa, tämän
on Naton kanssa!)
Eli tämä on poliittinen päätös,
jos siihen aikanaan mennään. Sitten katsotaan,
onko siinä meidän mielestämme perusteita,
onko se meille hyödyllistä ja onko siitä hyötyä meidän
kansainvälisen toimintamme kannalta.
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnä edelliseen kysymykseen sen
verran, että on siinä se ero, että Islanti
pyytää, baltit eivät pyydä ja
ovat ilmoittaneet, etteivät tulekaan pyytämään ilmatilavalvontaa,
niin että on hyvin huomattava ero näillä kahdella
esimerkillä.
Stoltenberg antoi raporttinsa, jossa aikanaan pari vuotta takaperin
yhtenä yhteistyöalueena Pohjoismaiden kesken esitettiin
aluevalvonnan lisäämistä. Tässä on
sen toteuttamisesta kysymys, myöskin Nordefco-yhteistyön
merkeissä, jossa on Suomen ja Ruotsin lisäksi
myös Norja keskeisesti mukana. Kysymys on syvenevästä pohjoismaisesta
yhteistyöstä, jota on tarkoitus käyttää myös
Euroopan unionin yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan kehittämiseksi.
Tämä on hyvin huomattavaa. Meille se merkitsee
myös sitä hyötyä, että Itämeren
alueella voidaan merivalvontaa Ilmavoimien toimesta tehdä yhteistyössä Ruotsin
kanssa entistä luontevammin ja yhteensopivammalla tavalla,
ja sen lisäksi pohjoisen ulottuvuuden ohjelman toimeenpanoa
mukaan luettuna — obs — Venäjä,
(Puhemies: Arvoisa edustaja, minuutti on täynnä!)
joka tulee tätä kautta vahvemmin sidotuksi tähän
yhteistyörintamaan.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Onko näin, pääministeri?
Pääministeri Jyrki Katainen
Puhemies asetti vaikean kysymyksen, (Naurua) mutta kyllä se
suurin piirtein noin on. Tuokin oli hyvä taustaselvitys,
jotta saadaan tämä itse Islannin ilmatilavalvonta
oikeaan kontekstiin. Tämähän ei ole mikään
mittatikulla tehtävä arviointi, onko muutos suuri
vai onko se pieni. Toisten mielestä se voi perustellusti
olla suuri. Jos katsoo tosiasioita, niin se ei sitä välttämättä ole,
mutta uusi se päätös on, jos näin
päätettäisiin tehdä. Mutta hyvä,
että tästä asiasta keskustellaan.
Vielä palaisin tuohon naamiointikeskusteluun. Eihän
tämmöistä asiaa ole edes teoriassa mahdollisuus
naamioida. Kun jokainen tietää, että Islanti
on Nato-maa, se ei ole mikään salaisuus, niin
jos sen ilmatilaa valvotaan, se tarkoittaa sitä, että Nato-maan
ilmatilaa valvotaan. Sitten kun kerrotaan, että Suomi ja
Ruotsi yhdessä tekevät sitä osana pohjoismaista
yhteistyötä, niin tästä se kokonaisuus
tulee eikä tässä ole mitään naamioitavaa.
Ei kannata naamioida semmoista asiaa, mikä on avointa.
Sitten nämä asiat menevät vaikeiksi.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Stoltenbergin raporttia minun ymmärtääkseni
koskaan Suomi ei ole hyväksynyt, ei myöskään
niiltä osin, mitä edustaja Kanerva tässä esille
toi. Stoltenberg kyllä esitti tätä, mutta
sitä meillä ei koskaan vahvistettu. (Ilkka Kanerva: Mutta
kaikki kannatti!)
Arvoisa puhemies! Pohjoismaisen yhteistyön laventamisesta
ei ole kysymys silloin, jos Suomi menee mukaan Nato-maan ilmavalvonnasta
vastaamaan. Se on erittäin iso periaatteellinen linjan tarkennus,
ja jos sille tielle lähdetään, niin kyllä hyvissä ajoin
eduskunnan pitää voida päästä mukaan
siihen informaatiovirtaan, mikä tämän
asian tiimoilta voidaan synnyttää. Nyt kävi
niin, että ministerin Yhdysvaltain-matkan tavallaan tuliaisena,
sieltä tihkuneitten tietojen mukaan, monet meistä hyvinkin
keskeisissä tehtävissä olevista kansanedustajista
ovat saaneet tästä tietoa. Vielä kertaalleen,
arvoisa pääministeri, on kai nyt kuitenkin niin,
että kysymys ei ole vain pohjoismaisen yhteistyön
syventämisestä vaan suurista ulko- ja turvallisuuspoliittisista
kysymyksistä, jos lähdetään
Nato-maan ilmavalvonnasta vastaamaan?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Alkuun oikaisen tuon asiavirheen, mikä edustaja
Pekkarisella oli. Ei tämä asia mitenkään puolustusministerin
Yhdysvaltain-matkaan liittynyt, vaan Utva teki päätöksen,
josta tiedotettiin avoimesti, niin kuin Utvasta tiedotetaan, mutta
se ei ole edustaja Pekkarisen silmiin sattunut. Mutta eipä siinä mitään.
Tämä on selvittelyvaiheessa, ja heti kun me saamme
itse selkeämmän käsityksen, mistä on
kysymys, niin siitä sitten luonnollisestikin eduskunnan
tahoja informoidaan. Onko tämä pohjoismaista yhteistyötä?
No, se on varmaan sitten määritelmäkysymys.
Jos Suomi ja Ruotsi ja Norja ja Islanti tekevät yhteistyötä, niin
kyllä se vahvasti pohjoismaiselta yhteistyöltä haiskahtaa.
Se on totta, että Islanti ja Norja ovat Nato-maita, ja
jos Islannin ilmatilaa valvotaan, niin silloin Pohjoismaat valvovat
Islannin ilmatilaa. Mutta tästä periaatteellisesta
puolesta, mikä on aivan hyvä ja oikea lähestymiskulma,
ja sitten ihan käytännöllisistä asioista
käydään sitten keskustelua, kun on enempi
tietoa tarjota.