Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Lähinnä halusin nostaa tästä esille semmoisen näkökulman, että meillä viime viikolla oli käsiteltävänä hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta, jossa on tarkoitus niputtaa entistä suurempiin kokonaisuuksiin hankkeita. Yhtä lailla sen lain tarkoitus oli myöskin, että lähdetään keräämään isompia kokonaisuuksia, joissa useammat kunnat lähtevät tekemään yhteistyössä terveydenhuollon puolen hankkeita.
Sinänsä tässä herää kysymys, että nyt kun meillä on esitys laiksi kuntien valtionosuuslain muuttamisesta liittyen tähän yhteistoimintaan, niin nämä kaksi lakiesitystä alkavat lähestyä toisiansa. Herättäisin tässä pohdintaa hallintovaliokunnalle siitä, millä tavalla jatkossa hallitaan näitä erillisiä valtionosuuslakeja, joissa on erilaisia yhteistoiminta-avustuksia.
Sen sijaan sisällöllisesti täällä on erittäin järkeviä ajatuksia, koska meillä on palvelurakenteissa kehitettävää ja taloudelle on näin ollen myöskin valoa nähtävissä ja veronmaksajille helpotusta. Otetaan esimerkkinä se, että täälläkin mainitaan tukipalvelut, niin kyllä keskittämisellä siellä on mahdollisuus saada säästöjä, kunhan sitten vaan osaaminen kunnissa riittää lähteä näitä organisointeja tekemään.
Keskustelu päättyi.