2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi elintarvikelain muuttamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Rehulain muutos tuli ajankohtaiseksi, kun unionin
rehusisämarkkinakauppaa koskevia säädöksiä...
(Välihuutoja) — Anteeksi, elintarvikelakiin tuli
muutoksia, koska tarvitsi unionin muutosten johdossa lähteä liikkeelle. Nyt
on kaksi vähän samansisältöistä esitystä meillä tässä mukana
käsittelyssä.
Tässä helpotetaan trikiinitutkimusten osalta niitä toimenpiteitä,
joita vaaditaan kotieläintuottajilta ja lihataloilta. Tässä valiokunta
kiinnitti aivan erityisesti yhteen asiaan huomiota, ja se on se,
että tämä tehty muutos ei saa aiheuttaa
sitä, että kustannukset siirtyvät elintarvikeketjussa alaspäin.
Elikkä nyt ne kustannukset ovat teollisuuden kannettavina,
ja tämän ehdotuksen vaara on se, että ne
siirtyvät tuottajien kontolle, ja näin ei saa
siis tapahtua. Tämä on asia, jota valiokunta aivan
erityisesti haluaa painottaa.
Puhemies! Toinen asia, joka tässä on valmistelun
pohjaksi haluttu nostaa esille, on se, kuka näitä tarkastuksia
tekee. Tällä hetkellä se on laissa sillä tavoin,
että vain virkaeläinlääkäri
pystyy näitä vaadittavia elintarviketarkastuksia
tekemään. Mutta valiokunta tässä viittaa
siihen, että kun jatkossa valmistellaan seuraavaa elintarvikelain
muutosta, siellä otettaisiin myös huomioon se,
että mahdollistettaisiin muidenkin kuin virkaeläinlääkäreiden
tekemät tarkastukset, millä sekä alennettaisiin
kustannuksia että virtaviivaistettaisiin toimintaa mutta
myös tehtäisiin se elintarviketurvallisuutta huonontamatta,
heikentämättä, koska eläinlääkäreiden
koulutuksessa nämä asiat ovat jo lähtökohtaisesti
sisällä, ja silloin se olisi kaikkien toimijoiden
kannalta aivan erinomaisen tärkeä asia. Mutta
tämä on valiokunnan viesti jatkovalmistelulle.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto Efsan mukaan
trikiini on yksi merkittävimmistä sianlihan kulutukseen
liittyvistä vaaroista, ja Suomessa tutkitaankin jokainen
teurastettava sika trikiinien varalta. Vuosittain se tarkoittaa
yli kahta miljoonaa tutkittavaa sikaa. Vuoden 2005 jälkeen
on todettu ainoastaan yksi trikiinitapaus, ja tämä tapahtui
vuonna 2010. Vaikka luonnonvaraisissa eläimissä trikiiniä esiintyy
meillä Suomessa yleisesti, olemme onnistuneet pitämään sen
poissa sikaloista valvotuilla pito-olosuhteilla.
Sikojen trikiinitutkimuksesta säädetään
Euroopan komission trikiiniasetuksessa. Uusi komission asetus mahdollistaa
tutkimusten vähentämisen. Teurastamoteollisuus
päättää viime kädessä helpotetun
trikiinitestausmenettelyn käyttöönotosta
Suomessa.
Trikiinivalvonnan yksinkertaistaminen ja jokaisen ruhon tarkastuksesta
luopuminen on teollisuuden kannalta toivottua, mutta kiinnitimme maa-
ja metsätalousvaliokunnassa huomiota erityisesti siihen,
ettei tuottajille saa aiheutua kohtuuttomia lisäkustannuksia
tai kohtuutonta hallinnollista taakkaa uudistuksesta. Valiokunnassa päädyimme
esittämään, että alkutuotantopaikalla
tehtävän elävän sian tarkastuksen
suorittajaksi voidaan hyväksyä myös muu
eläinlääkäri kuin ainoastaan
virkaeläinlääkäri. Uudistus
helpottaisi tuottajien toimintaa ja kohtuullistaisi kustannuksia.
Harvat virkaeläinlääkäri- ja
teurastamoeläinlääkäriverkostomme
kasvattavat nykyisellään tuottajien kustannuksia
jo muutenkin kannattavuusvaikeuksissa olevalla alalla.
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen lakiesitys
on tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen, ja siksi kannatan esitystä,
kunhan pidämme huolen siitä, että uudistus
ei kohtuuttomasti lisää sikalan emäntien
ja isäntien kustannuksia.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Koska tämä esitys
kokonaisuudessaan säästää kustannuksia
elintarvikeketjussa, se on hyvä esitys. Mutta sen sijaan,
kun tämä hallitus on luvannut, että pienille
yrityksille ei koidu tämän hallituksen toimista
lisäkustannuksia, lisäbyrokratiaa, tämäkin
esitys nimenomaan sinne alkutuotantopäähän
lisää kustannuksia, jotka vaihtelevat ehkä sadasta
eurosta aina tuonne toiseen tuhanteen euroon asti. Tämäntyyppisiä asioita
meidän tulisi välttää. Oikeastaan
se on hupaisaa, että kirjoitimme valiokunnassa sitten,
että kustannuksia ei saisi aiheutua, kun tiedämme, että niitä sinne
alkutuotantopäähän aiheutuu.
Yksi asia, millä tätä kustannusten
määräytymistä jatkossa voisimme
sitten pienentää, on se, että valvova
viranomainen, valvontaeläinlääkäri,
voisi olla muukin kuin virkaeläinlääkäri,
mikä tässä kahdessa puheenvuorossa on
jo tullut esille.
Eli kokonaisuutena hyvä — elintarvikeketju säästää,
eikä tarvitse tehdä älytöntä turhaa
trikiinitestausta siellä elintarvikejalostuslaitoksissa — mutta
jälleen kerran sitä pientä yrittäjää kuritetaan.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edellä puhunut edustaja Kalmari
puhui toista ja on näköjään
tehnyt toista. Tämä on kuitenkin yksimielinen
mietintö, joka maa- ja metsätalousvaliokunnasta
on tullut. Jos oikein ymmärrän, niin edustaja
Kalmari on tämän itse hyväksynyt siellä.
Eli jos tämä ei teille kelpaa, niin silloin tähän tietysti
olisi pitänyt vastalause tehdä ja toimia niiden
käytänteiden mukaan eikä niin, että hyväksytään
tämä ja puhutaan sitten jotain toista.
Arvoisa puhemies! Pidän myönteisenä sitä, että helpotetaan
trikiinitutkimusten osalta sikataloutta, ja niin kuin tässä komission
asetuksessa todetaan, tutkimuksia voidaan vähentää sellaisten
sikojen osalta, jotka on kasvatettu virallisesti tunnustetuissa
valvotuissa pito-olosuhteissa, ja itse olen samaa mieltä kuin
valiokunta yksimielisessä mietinnössään,
että tuottajille ei saa näitä kustannuksia
valuttaa ja sitä pitää seurata.
Arvoisa puhemies! Tässä samassa on ehkä hyvä nostaa
keskusteluun myös se, että löytäisimme
keinoja pienten tilojen suoramyynnin helpottamiseksi. Sellaisia
tuolla maaseudulla usein kaivataan, että voitaisiin helpommin
myydä erilaisia tuotteita suoraan maatiloilta eteenpäin.
Toivon, että näissäkin asioissa hallitus
on aktiivinen ja vie sentyyppisiä uudistuksia eteenpäin
tietenkin muistaen sen, että ruokaturvallisuudesta ei saa
liialti tinkiä.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suosittelisin edustaja Heinosta lukemaan
valiokunnan mietinnön, sillä koko valiokunta oli
tällä kannalla, millä kannalla minä olen
ja millä kannalla edustaja Tuppurainen oli ja millä kannalla
edustaja Leppä oli. (Eduskunnasta: Hyväksyitte
tämän kuitenkin?) — Olemme hyväksyneet,
koska tämä kokonaisuutena tuo säästöjä elintarvikeketjulle,
ja siksi se on hyvä asia. (Eduskunnasta: Koko valiokunta
oli tuota mieltä!) — Koko valiokunta oli sitä mieltä. — Mutta
koko valiokunta on sitä mieltä, että meidän
tulisi välttää sitä, että aiheutamme turhaa
byrokratiaa ja lisäkustannuksia alkutuotantoon. Koko valiokunta
on tätä mieltä. (Timo Heinonen: Hallituksen
esitys oli hyvä!)
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys sinällään
oli hyvä. Valiokunta on oikein kiinnittänyt huomiota
juuri siihen tärkeään seikkaan, että yksittäisen
tuottajan kustannukset eivät saa nousta, ja valiokunta omassa
mietinnössään on oikein nostanut sen esille,
että sitä seurataan. Minun mielestäni
tämä tahtotila tästä mietinnöstä hyvin
on luettavissa, ja siltä osin erityisen huolestuneita valiokunnassa yksimielisesti
olimme siitä, että tämä hallinnollisen
taakan lisääntyminen maataloussektorilla on jatkuvaa
ja siihen pitäisi pystyä paremmin tarttumaan hallitusohjelman
mukaisestikin. Siitä huolimatta koko ajan hallinnollinen
taakka on lisääntynyt tällä elintarvikesektorin
alalla. Mutta tämä on kokonaisuudessaan hyvä uudistus.
Tämä on elintarviketeollisuudelle, elintarviketuotantoketjulle
erinomainen asia, ja sitä on ilolla kannatettava.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus tässä purkaa byrokratiaa
ja poistaa turhia tutkimuksia, mikä minun mielestäni
on hyvä asia. Toivoisi tietenkin, että tämä tauti,
mikä nyt täällä eläinlääkintähuollossa
on vallalla, että poistetaan turhia säätelyjä ja
byrokratiaa, tarttuisi vähän muillekin toimialoille.
Tämä on jo toinen kerta lyhyen ajan sisällä,
kun tällä toimialalla tehdään
järkevää rationalisointia.
Arvoisa puhemies! Suomessa ei lihasioilla käytännössä todeta
trikiiniä, joten on aivan oikein, että tietyistä olosuhteista,
jotka hyväksytään, tulevia sikoja, lihasikoja,
ei tarkasteta, ja tämähän vähentää teurastuksen
kustannuksia, ja minun mielestäni sen pitäisi
myös alan kilpailukykyä parantaa. Tämä on
hyvä uudistus.
Arvoisa puhemies! Aivan oikein täällä puututtiin
myös toiseen asiaan, eli pitkien etäisyyksien Suomessa
on täysin perusteltua, että muukin eläinlääkäri
kuin Eviran valtuuttama eläinlääkäri voi
todeta tämän niin sanotun elävänä tarkastuksen,
joka tällä hetkellä lainsäädännön
mukaan on pakollinen, kun näitä sikoja ja myös
nautoja teurastetaan.
Yleiskeskustelu päättyi.