4) Hallituksen esitys ammattikorkeakoulujen tutkintojärjestelmän
kehittämiseksi
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Edellisissä asioissa tuli moitittua
aika raskaastikin näitä hallituksen huonoja esityksiä,
mutta tämä ammattikorkeakoulujen jatkotutkintolaki
on mielestäni tarpeellinen ja hyvä uudistus, eli
tämä on hyvä esitys. Mutta tiettyjä ongelmia
liittyy sitten tämän lain toteuttamiseen.
Kun kuuntelimme valiokunnassa asiantuntijoita, niin siellä ihan
yksimielisesti tuli esille se, että tämän
järjestelmän toteuttaminen ei ole mahdollista
pelkästään käytössä olevia
resursseja uudelleen suuntaamalla, koska tämä uudistus
tuo kuitenkin kustannuksia enemmän kuin tämä sopeuttaminen
tuo säästöjä. Nyt onkin se vaara,
arvoisa puhemies, että hallituksen esitys ilman resurssien
lisäyksiä vaarantaa ammattikorkeakoulujen jatkotutkintojen
laadukkaan käynnistämisen. Samoin se tuo lisäpaineita
kuntatalouteen, koska monet ammattikorkeakoulut ovat kuntien omistuksessa.
Sen johdosta tein valiokunnassa esityksen, jota myöskin
kokoomuksen edustajat kannattivat, että lausunnossa esitettäisiin
lisättäväksi näitä lisäresursseja,
jotta tämä toiminta voisi laadukkaasti lähteä käyntiin.
Tämä vastalauseen lausumaehdotus kuuluu seuraavasti,
eli esitän sen tässä nyt: "Eduskunta
toteaa, että ammattikorkeakoulujärjestelmän
kehittäminen ei voi tapahtua vähentämällä ammattikorkeakoulujen
muun aikuiskoulutuksen määrärahoja. Eduskunta
edellyttää, että hallitus varaa jo valtion
vuoden 2006 talousarvioesitykseen riittävät lisävoimavarat ylemmän
ammattikorkeakoulututkintojärjestelmän luomista
ja kehittämistä varten."
Arvoisa puhemies! Muuten olemme tämän mietinnön
kannalla ja tyytyväisiä, että tämmöinen
laki saatiin aikaan.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Olen erittäin ilahtunut siitä käsittelystä, mitä valiokunnassa
käytiin tämän jatkotutkinnon osalta.
Se, että jatkotutkinto täydentää ammattikorkeakoulututkintoa
ja siinä on myöskin työssäoppimisjakso,
joka on kolme vuotta, puhuu sen puolesta, että ammattikorkeakoulun
duaalimalli toteutuu sen kautta, että se on työelämälähtöinen.
Mutta todellakin huolenamme oli sitten se, että tämä rahoitus,
joka aiotaan ottaa aikuiskoulutuksen puolelta, on todellakin vakava
asia, koska tarvitsemme myöskin aikuispuolella jatkuvasti
kehittämistä ja sitä rahoitusta, joka
on sinne tarkoitettu, nimenomaan ei saa suunnata näiden jatkotutkintojen
rahoittamiseen, joten kannatan tätä vastalauseessa
olevaa lausumaehdotusta, että niitä määrärahoja
ei tule vähentää aikuiskoulutuksesta.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ammattikorkeakoulujen tutkintojärjestelmän
kehittäminen on tervetullut uudistus. Tärkeää on
kuitenkin huomata — ed. Valpas tuossa kiinnitti tärkeään
asiaan huomiota elikkä resursseihin — että jatkotutkintoa
ei voi kehittää perustutkinnon kustannuksella.
Kun molempien pitää kuitenkin olla laadukkaita
ja vaikuttavia, tulee niihin olla myös resursseja käytettävissä.
Ed. Dromberg käytti hyvän puheenvuoron aikuiskoulutuspaikkojen
säilyttämisestä. Kyllä tänä päivänä,
jos puhutaan niin suuresta rakennetyöttömyyden
määrästä, mikä meilläkin
on, tarvitaan myöskin näitä aikuiskoulutuspaikkoja.
Sitten yksi asia, mikä ei tämäniltaisessa
keskustelussa ole vielä tullut esille, ovat nämä erikoistumisopinnot.
Niitä tarvitaan myöskin. Jos me kuuntelemme työelämän
tarpeita, niin erikoistumisopintoja ei pidä vähentää.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Kuten täällä on sanottu,
niin tämä lakiesitys on erittäin hyvä,
ja tästä on vallinnut suuri yksimielisyys lukuun
ottamatta tätä rahoitusta. Mietinnössähän
todetaan: "Perustelujen mukaan esitys ei aiheuta lisäkustannuksia
valtiolle eikä kunnille". Mutta täällä on
myöskin tämä valiokunnan lausumaehdotus,
jonka te olette hyväksyneet, myöskin
oppositiopuolueet, tämä ensimmäinen lausumaehdotus,
jossa todetaan: "Eduskunta edellyttää, että ammattikorkeakoulujen
ylempien tutkintojen määrä mitoitetaan
ottaen huomioon työelämän tarpeet, korkea
laatu turvataan ja että ammattikorkeakoulujen järjestämään
aikuiskoulutukseen varataan riittävä rahoitus".
Kyllähän tähän on kiinnitetty
huomiota tässä mietinnössä.
Näin tässä ainakin todetaan.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä on valiokunnassa erityisen
suuri huoli nimenomaan tästä ylempien ammattikorkeakoulututkintojen
rahoituksesta.
Me olemme myöskin kiinnittäneet huomiota mietinnössä siihen,
että yleisemminkin tulee koulutuksen mitoituksessa pyrkiä nykyistä parempaan
vastaavuuteen työelämän tarpeiden ja koulutusmäärien
välillä. Kyllä yleinen näkemys meillä oli,
että koulutuspolitiikka on tällä hetkellä vinoutunutta.
Me emme saa niitä työntekijöitä,
joita työelämä kaipaa. Sen sijaan me
maksamme erittäin suuria summia työntekijöistä,
jotka sitten sen jälkeen jäävät
joko työttömiksi tai ajautuvat koulutusta vastaamattomiin
tehtäviin.
Samanaikaisesti meillä on ammattikorkeakoulujen puolella äärimmäisen
suuri huoli siitä, miten koulutukseen annetut rahat tällä hetkellä kohdistetaan.
On merkkejä siitä, että lähiopetustunteja
käytetään tällä hetkellä jo
väärin. Lähiopetukseen kohdistettavat
rahat ohjataan hallinnollisiin tehtäviin, mikä tarkoittaa
sitä, että koulutuksen laatu ei missään
nimessä voi olla sitä, mitä alun perin
on sillä haettu. Tätä puutetta paikkaamaan
emme voi lähteä kannattamaan ajatusta, että rahaa
perustutkintojen puolelta jatkossa vähennetään
ja näitä erilaisia jatkokoulutusmahdollisuuksia
supistetaan aikuiskoulutuksen puolella nimenomaan sen takia, että meillä kehitetään
uusi
ylempien ammattikorkeakoulujen tutkintomalli, joka sinänsä on
hyvä.
Huolemme resursoinnin riittävyydestä on erittäin
suuri, ja sitä varten kannatan ed. Valppaan tekemää vastalauseen
lausumaehdotusta.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Vihriälä kun ei ole
istunut valiokunnassa, niin ei tiedä valiokunnan käsittelyn
kulkua. Nimenomaan täällä sanotaan: "Opetusministeriön
arvion mukaan valtion talousarviossa olevasta 124,8 miljoonan euron
määrärahasta, joka sisältää sekä valtion
rahoitusosuuden että kuntien rahoitusosuuden, yhteensä kohdennettaisiin
noin 16 miljoonaa euroa ylempien ammattikorkeakoulututkintojen rahoitukseen."
Siis tätä summaa ei missään
nimessä saa siirtää aikuiskoulutuksen
puolelta pois, vaan sinne täytyy osoittaa täysin
omat määrärahat, jotta me pystymme myöskin
jatkotutkintojen laadun turvaamaan niin, että ne saavat
oman asemansa tässä yhteiskunnassa ja koulutusjärjestelmässä.
(Ed. Vihriälä: Ponsihan sen takaa!) — No,
täällä on, mutta siinä sanotaan
vaan "riittävä rahoitus". Silloin se ei pidä sisällään
sitä, etteikö vähennetä, kun
sanotaan, että ne vähenevät tältä toiselta puolelta.
Elikkä siellä täytyy säilyttää ne
omat määrärahat, ja sen lisäksi
tarvitaan tänne omat määrärahat.
(Ed. Vihriälä: Eikö se ponsi tarkoita juuri
sitä?) — "Riittävä" ei sano
vielä sitä, että se todellisuudessa vähentää tältä toiselta
puolelta.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Asia on juuri näin kuin ed. Dromberg
totesi. Ilmeisesti ed. Vihriälä ei ole tähän
asiaan tutustunut. Hän viittaa esimerkiksi tähän
lausumaan, mikä on siellä mietinnössä.
Se on sinänsä hyvä lausuma, mutta se
ei mitenkään sido mitään hallitusta,
ei velvoita mihinkään todelliseen.
Mutta kun tässä meidän lausumassamme
sanotaan, että eduskunta edellyttää,
että "hallitus varaa jo valtion vuoden 2006 talousarvioesitykseen
riittävät lisävoimavarat", niin silloinhan
se todella sinne tulee. Mutta ei sellainen lausuma, jossa todetaan
vain ympäripyöreästi, että varaa riittävät
resurssit, vielä sano yhtikäs mitään.
Eli jos jotakin esitetään lausumassakin, niin
pitäisi sen olla sellaista, että siitä käy
selville, mitä sillä tarkoitetaan.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin, resurssit ovat tarpeellisia
ja tarpeen huomioida, mutta ottaisin vielä työelämän
tarpeet tässä yhdeksi keskustelun aiheeksi.
Eri aloilla on erilaisia tarpeita. Toisilla aloilla tarvitaan
nimenomaan erikoisosaamista, toisilla taas laaja-alaisuutta. Mielestäni,
kun on nyt kuunnellut työelämän edustajien
toivomuksia jatkotutkinnosta, niin kaikissa on tullut esille se, että tarvitaan
myös erikoisosaamista, jota ei välttämättä perustutkinto
tällä hetkellä anna, ainakaan kaikilla
aloilla.
Tällä hetkellä jatkotutkintokokeilussa
on ollut määrätyt koulutusohjelmat, ja
nyt pitäisi kyllä uudelleen arvioida se, jatkuvatko
nämä vai olisiko nyt joidenkin muitten paikka.
Mielestäni opetusministeriön tulisi järjestää ihan
kuulemistilaisuus tai ainakin lähettää nämä suunnitelmat,
mitä suunnitellaan seuraaviksi koulutusohjelmiksi, lausunnolle
työelämäjärjestöille
ja työelämän edustajille, muun muassa
ministeriöihin, jotka vastaavat sen työelämän
kehittämisestä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Silloin kun tässä salissa
taisteltiin yksi yö ammattikorkeakoululaista, siitä,
onko koko järjestelmä tarpeellinen vai ei — ministeri
Christoffer Taxell oli tuonut tämmöisen esityksen
tänne eduskuntaan — silloin silloinen TT, nykyinen EK
kai noin suurin piirtein, vastusti jyrkästi tätä lakia
ja oli sitä mieltä, että sitä ei
tarvita. On ollut jännittävää nähdä,
kuinka nyt tämä nykyinen EK on keksinyt juuri
tällä konstilla sen, kuinka voidaan löytää perusteita
palkkatason alentamiselle. Se on aika mielenkiintoinen prosessi.
Sehän tapahtuu käytännössä sillä tavalla,
että selitetään nyt kaikki
nämä niin sanotut ammattikorkeakoulututkinnot
korkeakoulututkinnoiksi ja niitten haltijat ylemmiksi toimihenkilöiksi,
joilla ei ole mitään työ- eikä virka-aikaa, työtä vuorotta,
ja käytännössä palkkataso per
tehty aikayksikkö laskee koko ajan. Elikkä tämä se
on sitten saatu tällä niin sanotulla uudistuksella.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Haluan vielä puuttua nyt tämän
lain yhteydessä näihin lausumiin. Kuten täällä menettelytavat
tiedetään, miten eduskunnassa toimitaan, täällä on
nyt lausuma, joka on tänne liitetty ja jossa todetaan nimenomaan,
että "ammattikorkeakoulujen järjestämään
aikuiskoulutukseen varataan riittävä rahoitus".
Sehän on selkeä viesti hallitukselle, että näin
pitää tehdä, ed. Valpas. Näin
se asia vaan on. Nyt jää nähtäväksi
sitten, noudattaako hallitus eduskunnan tahtoa jos ja kun, uskon, tämä tulee
eduskunnan tahdoksi kuitenkin huomenna toimitettavassa äänestyksessä.
Ed. Juha Korkeaoja merkitään
läsnä olevaksi.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! No joo, siis tässä voidaan
taas vedota, että riittävät määrärahat,
mutta kun ne sanovat ammattikorkeakoulupuolella, että ne
otetaan aikuiskoulutuksesta. Selkeästi sanotaan, että ne
otetaan siltä puolelta pois, tämä ei
tarvitse mitään lisärahaa. Tämähän
ei voi pitää paikkaansa, että jatkotutkintoja
pystytään tällä 16 miljoonalla, mikä sieltä siirretään,
kehittämään laadullisesti eteenpäin.
Siis toisin sanoen, tämä ei todellisuudessa pidä paikkaansa,
mikä tässä nyt rahoituksesta yritetään
esimerkiksi ed. Vihriälän taholta tuoda esille.
Minä yhdyn täysin tuohon ed. Risikon kantaan
siitä, että kun näitä kehitetään
eteenpäin, mille aloille näitä tulee,
niin täytyy olla työelämän edustajien
ja myöskin ministeriöiden edustajien mukana silloin,
kun näitä jatkokoulutuspaikkoja maassa järjestetään.
Siinäkin pitää minun mielestäni
olla selkeä linja, että vaikka niitä kaikille
aloille perustetaan, niin tarkkaan harkitaan, mitenkä verkostoitumalla
voidaan viedä tätä koulutusta eteenpäin,
ettei niitä roiskita sinne ja tänne, vaan täytyy
myöskin laatu silloin taata, kun näitä jatkokoulutuspaikkoja
kehitetään.
Elikkä toisin sanoen, tämä on tärkeä uudistus, joka
on duaalimallin pohjalta, ja siinä mielessä haluaisin
vielä tuoda sen selkeästi esille, että ammattikorkeakouluilla
on oma tehtävänsä yhteiskunnassa, joka
perustuu työelämälähtöisyyteen, ja
myös se tutkimus on siltä puolelta tehtävää työtä eivätkä ne
yliopistojen kanssa ala siinä mielessä kilpailla.
Yliopistot ovat tiedeyliopistoja, joille on tullut kolmas tehtävä myöskin
niin sanotusti, ja siinä se rajapinta voi olla joskus hyvinkin
vaikea. Tässä täytyy myös erittäin
tarkkana olla, että kummallakin on oma tehtävä,
mutta silti ne voivat tehdä alueellisestikin hyvää yhteistyötä.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt olen hieman ymmälläni
tästä ed. Vihriälän argumentoinnista.
Me käymme keskustelua siitä, mikä on
aikuiskoulutukselle riittävä rahoitus. Ed. Vihriälä tuntuu
ajattelevan niin, että se, että lukee "riittävä",
tarkoittaa, että näin on hyvä. Faktuaalisestihan
hallitus silloin pystyy leikkaamaan aikuiskoulutuksen puolelta resursseja
ja silti toteamaan, että kyllä meidän
mielestämme tämä riittää.
Kuitenkin oppositio tässä hakee aivan selvästi
sitä, että aikuiskoulutukselta ei saa vähentää ja
vasta se, että aikuiskoulutukselta ei vähennetä,
on riittävä rahoitus. Eli nyt käymme
taistelua siitä, uskommeko me hallituksen "riittävää"
vai opposition "riittävää". Opposition "riittävä"
tarkoittaa tällä hetkellä aikuiskoulutuksen
puolelle enemmän rahaa. Jos hallituspuolueen "riittävä"
on siis vähemmän ja kuitenkin yhdessä ajamme
riittävää rahoitusta, niin eikö silloin
opposition "riittävä" ole parempi "riittävä"?
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Vihriälälle vielä,
että hallitushan lähtee esityksessään
siitä, että tämä uudistus käynnistyy
nykyisillä voimavaroilla. Sehän käy ihan
selvästi esille tässä hallituksen esityksessä.
Sitten asiantuntijat, joita me kuuntelemme siellä valiokunnassa,
olivat sitä mieltä, ettei se vain onnistu olemassa
olevilla voimavaroilla. Tarvitaan lisää voimavaroja,
ja me olemme esittäneet näitä lisävoimavaroja
jo ensi vuodelle täsmällisesti. Vain tällä lausumalla
taataan, että tämä laadukas käynnistyminen
saadaan aikaan, ei tällaisilla huitaisuilla, mitä tässä esimerkiksi
ed. Vihriälä on tuonut esille. Pitää olla
täsmällisiä esityksiä, jos halutaan
saada jotakin aikaan; tyhjää voidaan kyllä puhua.
Ed. Maija Rask merkitään
läsnä olevaksi.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tähän sivistysvaliokunnan
mietintöön sisältyy lausuma, että hallituksen
tulee antaa viiden vuoden kokemuksen perusteella sitten selonteko
tästä järjestelmästä.
Siinä selonteossa minusta tulee sitten käydä läpi
esimerkiksi tutkintojen määrän
mitoitus, koulutuksen laatuun liittyvät kysymykset, se,
miten tämä koulutusjärjestelmä vastaa
työelämän tarpeisiin, ja myöskin
rahoitus. Sen jälkeen jatkon osalta meidän tulee tehdä sitten
selkeät päätökset, ja on
hyvä, että saadaan tämä seuranta
tähän mukaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Drombergin äskeisen puheenvuoron
johdosta kiinnitän huomiota yhteen yksityiskohtaan tuossa
puheenvuorossa, siihen kohtaan, jossa ed. Dromberg totesi, että ammattikorkeakoulun
ja tiedekorkeakoulun tutkintojen välillä on sellainen
diffuusi raja. Sehän tässä, arvoisa ed.
Dromberg, on juuri se palkkapoliittisesti ongelmallinen asia, koska
juuri sen takia on nyt työnantajan edun mukaista selittää kaikki
sen tason mukaan, joka on se alhaisempi taso, ja eräällä tavalla
jujumaisesti myönteisesti selittää tämmöisen
tittelin pohjalta tehtävissä olevat ylemmiksi
toimihenkilöiksi, jolloinka tämmöinen
virka-aika ja täsmällinen työaika häipyy
pois ja sillä tavalla tosiasiallinen palkkataso laskee.
Elikkä ed. Dromberg oli aivan oikeassa.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Hänniselle: Tämä 5
vuoden päästä tuleva selonteko on ihan
hyvä asia. Mutta jos me aloitamme tämän
jatkotutkintojärjestelmän käyntiinlähdön heikoilla
voimavaroilla, niin on se vaara, että viiden vuoden kuluttua
sitten kokemukset tästä eivät olekaan
kovin hääppöiset, kun ilman rahaa yritetään
tätä hommaa hoitaa, niin kuin hallitus nyt yrittää tässä,
kun rahaa tuntuu riittävän kaikkeen muuhun, mutta
ei tämmöiseen asiaan, jossa nyt pitäisi
kunnolla päästä alkuun. Meillä on hyvä koulutusjärjestelmä Suomessa,
ja ei kannata lähteä leikkimään
tämänkään järjestelmän kanssa
kovin heikoilla eväillä.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! On ihan pakko vielä ottaa
kantaa tuohon viiden vuoden jälkeiseen selontekoon. Mielestäni
se on liian pitkä aika, meidän pitää jatkuvasti arvioida
tätä, koska Suomen koulutusjärjestelmäähän
muutenkin syytetään siitä, että se
ei reagoi riittävän nopeasti työelämän
tarpeisiin. Jos me nyt odotamme viisi vuotta sitä selontekoa, niin
ei hyvä. Mielestäni tätä pitää jatkuvasti
arvioida. Todennäköisesti sivistysvaliokunta on
ajatellutkin näin, että jatkuvasti arvioidaan
ja muutetaan, mutta että sellainen suuremman laatuinen selonteko
on sitten viiden vuoden kuluttua. Halusin nyt korostaa kuitenkin
sitä, että jatkuva arviointi on tarpeen.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Risikko on aivan oikeassa. Koko ajanhan
siinä täytyisi sitä laatua arvioida ja
sitä, miten sitä koulutusta viedään
ja kehitetään eteenpäin. Mutta tämä on
sitten todellakin se pidemmän aikavälin arvio,
jolloin saadaan todellisia tuloksia jo näkyviin ja sitä kautta
pystytään konkreettisesti tekemään
uusia ehdotuksia ja kehittämistavoitteita tälle
ja nähdään, kuinka tämä tutkinto
on ottanut paikkansa tässä yhteiskunnassa. Siinä mielessä kyllä se
arviointi on minun mielestäni yksi tärkeimpiä asioita
koko ajan, kun tätä viedään
eteenpäin.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Tietenkin jatkuvan arvioinnin täytyy
olla koko ajan siinä päällä,
mutta tämä viisi vuotta on aika looginen siinä mielessä,
että opiskeluaika näissä jatkotutkinnoissa
on semmoinen kolmisen vuotta, kahdesta kolmeen vuotta. Kyllä kai
olisi tietenkin hyvä saada vähän työelämän
kokemuksiakin siitä, minkälaisia jatkotutkinnon
suorittaneita henkilöitä siellä on sitten
saatu aikaan ja mitä he ovat sitten työelämässä saaneet
aikaan. Tämä viisi vuotta saattaa olla siinä mielessä ihan
kohdallaan.
Keskustelu päättyy.