7) Hallituksen esitys laiksi sähkön ja eräiden
polttoaineiden valmisteverosta annetun lain muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
37/2005 vp on tehty vähän lyhytnäköisesti,
ja tämä käsittely, mikä valtiovarainvaliokunnassa
on ollut, on ollut myöskin hiukan suppeata. Oleellinen
asia, mikä tässä on, on tämä hiilikuorman
verottaminen. Tässä kohtaa täytyy tietysti
todeta, että ed. Sinnemäen vastalause on oikean
suuntainen. Siinä sitten toisessa vaakakupissa on näiden
turvetta käyttävien lämpövoimaloiden
ja muiden voimalaitosten sijoittuminen lähinnä Itä-
ja Pohjois-Suomeen. Mutta tämä ei ole ensimmäinen
kerta, kun eduskunnassa säädetään
sellaista energialakia, joka ei ota päästöjä huomioon.
Viittaan vuoden 96 energiaratkaisuun, kun silloin lauhdevoimaloille,
hiilivoimaloille annettiin verohelpotusta esimerkiksi kaasun käyttöön
nähden. — Pahoittelen sitä, että olen
vähän hengästynyt, kun juoksin tuolta työhuoneesta
tänne.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
turpeen veron poistamisesta on yksi näytös siinä farssissa,
joka tässä on ilmeisesti pitenemässä,
ja tämä farssi käsittelee hallitusohjelman
kirjausta ekologisesta verouudistuksesta, josta toistaiseksi, tästä kirjauksesta,
on
toteutettu vain sellaisia esityksiä, jotka vievät verotusta
vähemmän ekologiseen suuntaan. Tällä esityksellä hallitus
vaikeuttaa sitä, miten Suomessa pystytään
vastaamaan Kioton tavoitteeseen, miten pystytään
tekemään kestävää ilmastopolitiikkaa.
Hallituksen esityksessä perusteluja on painotettu sillä tavalla,
että turpeen veron poistamisella pystyttäisiin
vähentämään kivihiilen käyttöä. Sivulauseissa
sitten mainitaan, että itse asiassa tämän
esityksen vaikutukset ovat sellaisia, että tässä nimenomaan
biomassan ja puun käyttö tulee vähenemään.
Pyydettäessä kauppa- ja teollisuusministeriöstä saatiin
laskelmia, jotka itse asiassa selvästi osoittavat sen,
mikä hallituksen esityksestäkin on luettavissa,
että tätä turpeen veron poistamista on
motivoinut se, että päästökauppaolosuhteissa
puuenergian käytön kilpailukyky on parantunut
suhteessa turpeeseen ja näin on haluttu turpeen asemaa
korjata. Kuitenkin suomalaisen ilmastopolitiikan kannalta nimenomaan
bioenergian käytön lisääminen
olisi se kaikkein olennaisin toimenpide. Jos sitten tarkastellaan
lähemmin, missä puuenergian käytössä ne
vähennykset tapahtuvat, niin tämän esityksen vaikutukset
ovat itse asiassa vielä huolestuttavammat, koska se puuenergia,
mitä käytetään, se biomassa,
mitä käytetään prosessiteollisuudessa, se
käytetään ikään kuin
automaattisesti, mutta tämän esityksen vaikutukset
kohdistuvat nimenomaan metsähakkeen käyttöön,
jota nyt päästökaupan olosuhteissa olisi
ollut mahdollista lisätä enemmän kuin
sitten, jos tämä esitys tullaan hyväksymään.
Arvoisa puhemies! Vihreä eduskuntaryhmä on
laatinut vastalauseen, jossa esitetään toisenlaista
verotaulukkoa kuin hallituksen esityksessä. Olemme ottaneet
vakavasti ne kysymykset, jotka koskevat turpeen työllisyysvaikutuksia. Turve
on kuitenkin kotimainen polttoaine, jolla on monilla alueilla myönteisiä työllisyysvaikutuksia,
vaikka puuenergian kohdalla työllisyysvaikutukset ovatkin
vielä myönteisempiä. Tämän
takia ja sen takia, että ei ole erityistä syytä suosia
kivihiiltä suhteessa turpeeseen, olemme esittäneet
ehdotuksen, jossa kivihiilen veroa korotetaan ja tällä tavalla
turpeen kilpailuasema suhteessa kivihiileen turvattaisiin tämän
kivihiilen veron korotuksen kautta. Toisaalta olemme tunnustaneet
sen ilmiselvän tosiasian, että käytössä on
paljon sellaisia voimaloita, joissa puun ohella täytyy
tällä hetkellä polttaa turvetta, ja olemme
turpeen veron kohdalla laatineet esityksen, jossa turpeen verosta
saisi alennusta sillä tavalla, että mitä vähemmän
turvetta käytetään puun kanssa, niin
sitä edullisempi turpeen vero olisi. Tällä tavalla
pyrimme vaikuttamaan siihen, että tulevaisuuden investointeja
tehtäessä pystyttäisiin kannustamaan
sellaisiin investointeihin, sellaisiin polttokattiloihin, jotka
pystyisivät käyttämään
puuenergiaa nykyistä enemmän. Tällä hetkellä on
käytössä paljon kattiloita, joissa turpeen
poltto on välttämätöntä,
mutta tämä ei suinkaan ole ainoa mahdollisuus.
Hallituksen esitys toimii sillä tavalla, että niin kuin
aikanaan venäläinen talonpoika oli sidottu turpeeseen,
niin myös tämän hallituksen esityksen
avulla sidotaan Suomen energiapolitiikkaa turpeeseen jatkossa, koska
tämä esitys kannustaa investoimaan sellaiseen
teknologiaan, jossa turpeen korkeat poltto-osuudet ovat välttämättömiä.
Tällä vihreän eduskuntaryhmän
vastalauseen tavalla toteutettuna säilyisi kannuste siihen, että uusiutuvan
biomassan osuutta näissä voimalaitoksissa olisi
hyvä pitää mahdollisimman korkealla tasolla
sekä nykyhetkellä että sitten siinä kohtaa,
kun pohditaan, minkälaisia investointeja tehdään.
Arvoisa puhemies! Edellä olevan perusteella ehdotan
valiokunnan mietintöön liitettyä vastalausetta
käsittelyn pohjaksi.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Luulen, että eduskunnassa vallitsee
melko laaja yksimielisyys siitä, että silloin,
jos ja kun vastakkain ovat kotimainen turve ja ulkomainen kivihiili,
niin on perusteltua useinkin valita turve. Tähän
on monia syitä, joita aiemmissa keskusteluissa on jo sivuttu.
Vaikka turve on ominaispäästöiltään
tuotettua energiayksikköä kohti kaikkein haitallisin
Suomessa käytössä oleva polttoaine ja
siitä on myös monia muita haitallisia ympäristövaikutuksia,
toisaalta sillä on myös työllisyys- ja
aluepoliittisia etuja, jotka painavat aika voimakkaasti tässä vaakakupissa.
Ongelma ei niinkään ole siis tämä hallituksen
esityksen tavoite, joka on periaatteessa kannatettava, johon myös
vihreä eduskuntaryhmä yhtyy, vaan se tapa, jolla
se toteutetaan tai esitetään toteutettavaksi.
Se tapa on huonosti kohdentuva, se on tehoton, se on kallis.
Tässä edustajat Tiusanen ja Sinnemäki
jo toivat hyvin näitä muutamia perusteluja. Jos
hieman tarkennan niitä. Hallituksen esityksen seurauksena
puun kilpailukyky heikkenee, päästöt kasvavat
ja valtion saamat verotulot vähenevät. Se myös
kasvattaa valtion kuluja muutamaa muuta kautta. Yksi on sellainen
aika epäsuora mekanismi, että se ohjaa, niin kuin
ed. Sinnemäki totesi, investointeja väärään
suuntaan.
Otetaan yksi konkreettinen esimerkki: Jyväskylän
Energia suunnittelee parhaillaan kohtuullisen merkittävää voimalainvestointia
Jyväskylään, ja siellä on valittavana
sellainen tekniikka, joka sitoo turpeen osuudeksi 70 prosenttia
käytettävistä polttoaineista. Nyt tämä hallituksen esitys
kannustaa valitsemaan sellaisen tekniikan, joka tavallaan hirttää sen
voimalan tuleviksi kahdeksi-, kolmeksi-, neljäksikymmeneksi
vuodeksi tämän tekniikan käyttöön
ja siten turpeen käyttöön. Se on ongelmallista
tietysti sitten, kun tulevaisuudessa päästöjä pitää vähentää roimasti
nykyistä enemmän.
Meillä on valittavana toisenlaisia tekniikoita. Nykyään
on mahdollista käyttää polttotekniikkaa,
joka mahdollistaa käytännössä 100-prosenttisen
bioenergian käytön. Meillä on muutamilla paikkakunnilla
Suomessa jo tällaisia voimaloita. Lisäksi esimerkiksi
Pietarsaaressa ja Mikkelissä on isoja kaukolämpövoimaloita,
joissa yli puolet polttoaineesta on jo puuta.
Turpeen verohuojennusta perustellaan aika laajalti sillä,
että sillä on tosiaan, niin kuin itsekin tässä totesin,
aluepoliittisia ja työllisyyspoliittisia vaikutuksia. Ongelmallista
on ehkä se, että jos lasketaan tämän
veroalen tai jopa suoran verotuen hinta ja lisäksi vielä se,
että turpeen veroale lisää päästöjä ja
se taas päästökaupan oloissa lisää kustannuksia,
jotka mahdollisesti ennemmin tai myöhemmin sitten kasautuvat
myös veronmaksajien kannettavaksi, niin turvealalla yhden
työpaikan hinnaksi voidaan tällä tavalla
arvioida ehkä jopa 1 600 euroa kuukaudessa. Lienee aika
selvää, että tällaisella rahasummalla
voitaisiin toisin kohdennettuna saada paitsi vähintään yhtä hyvä työllisyysvaikutus,
niin myös paljon ekologisesti kestävämpi
vaikutus.
Vielä tästä investointien ohjautuvuudesta:
Pelkona on se, että vaikka Suomella on tällä hetkellä maailman
johtavaa bioenergiateknologiaosaamista, niin tällaisilla
veroratkaisuilla heikennetään sen vastaavan osaamisen
hyödyntämistä ja käyttöönottoa
täällä meillä Suomessa ja siten vaikeutetaan
sen teknologian vientiä ulkomaille. On arvioitu, että yksin
bioenergiateknologian viennillä voitaisiin saada Suomeen
suunnilleen 9 000 työpaikkaa tämän
vuosikymmenen loppuun mennessä. Pelkona on nyt, että tämän
hallituksen esityksen kaltaiset ratkaisut vähentävät työllistävää vaikutusta
tätä kautta.
Tässä vihreiden vastalauseessa on esitetty nähdäkseni
tehokkaampi, sekä ympäristön että työllisyyden
että aluepolitiikan kannalta kestävämpi
vaihtoehto, jolla päästään tismalleen
samaan hallituksen esityksen mukaiseen tavoitteeseen, mutta järkevämmällä tavalla.
Sen takia kannatan ed. Sinnemäen tekemää ehdotusta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta jatkoksi
tähän keskusteluun ensinnäkin siitä syystä,
mikä toi hallituksen esityksen tänne eduskuntaan.
Sehän on niin outo syy kuin päästökauppa,
elikkä siis toisin sanoen, kun valtio jakoi ilmaiseksi
päästöoikeuksia ja sattui olemaan tilanne,
jossa tarjolla oli halpaa sähköä saatavana
maan rajojen ulkopuolelta, niin kaikki ne chp-laitokset sun muut,
jotka olivat saaneet näitä päästöoikeuksia
haltuunsa, ryhtyivätkin ostamaan sähköä maan
rajojen ulkopuolelta ja sillä tavalla turpeen käyttö energian
lähteenä chp-laitoksissa laski samoin kuin siinä ainoassa
isossa lauhdelaitoksessa Haapavedellä, jonka se sulki käytännöllisesti
katsoen. Tässä tilanteessa sitten KTM reagoi sillä tavalla,
että tuotiin tämä hallituksen esitys
tänne eduskuntaan.
Tämä asiahan, arvoisa puhemies, on aika kimurantti
sen takia, kun katsotaan, kuka se nyt omistaakaan nämä keskeiset
turvetuotantoyksiköt. Vapo Oy:n enemmistöosakas
on valtio itse, ja sitten Metsäliitto on siellä vähemmistöosakkaana.
Turveruukki Osakeyhtiöstä, joka on toinen merkittävä toimija
tällä lohkolla, Oulun kaupunki omistaa 86 prosenttia,
ja loppu osakkeista on sitten lähikuntien omistuksessa.
Toisin sanoen tässä julkinen talous suhmuroi omaa
rahaansa taskusta toiseen ja sillä siirrolla on sitten yhteiskunnallisia
vaikutuksia.
On erinomaisen hyvä, että nyt tässä tilanteessa
eduskuntaryhmämme on saanut aikaiseksi sellaisen mallin
arvioitavaksi ja äänestettäväksi, joka
tarjoaa rationaalin keskusteluvaihtoehdon, joka osoittaa sen, että on
olemassa muitakin tapoja, hiukan monimutkaisempia tapoja mutta realistisia
ja toteuttamiskelpoisia vaihtoehtoja. Me joudumme tukeutumaan lähitulevina
aikoina seospolttoaineina yhä enenevässä määrin
peltoenergiaan ja metsäenergiaan. Kumpikin on hyvässä nousussa
tällä hetkellä. Metsäenergian osalta
päästään toivon mukaan 10 miljoonaan kiintomottiin
vuodessa ja peltoenergian puolella varmasti pystyttäisiin
energiasisällön osalta ottamaan 15 terawattituntia
käyttöön, niin että kyllä sitä potentiaalia
tällä hetkellä on ja sitä nimenomaan
näistä polttoaineiden ominaisuuksista johtuen
joudutaan käyttämään polttoaineseoksina.
Nyt on tässä vihreiden mallissa osoitettu,
millä tavalla tämä verotuksellinen kannustus
toimii. Olen siitä erinomaisen tyytyväinen, että ed.
Sinnemäki ja kumppanit ovat nähneet sen vaivan, että ovat
rakentaneet tähän tämän vaihtoehtoisen mallin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pidän tästä keskustelusta
siltä osin, että tämä vihreiden
esittämä vastalause on tässä valtiovarainvaliokunnan
mietinnössä mukana ja tämä keskustelu
on aika korkeatasoista ja myöskin sen tyyppistä,
että varmasti myöskin hallituspuolueiden ja opposition
näkemykset yhtyvät monessa näkökohdassa,
mitä te tässä esitätte. Siis
yhteinen tavoitehan meillä on kaikilla se, että fossiilisten
polttoaineiden ja kivihiilen asemaa Suomessa heikennetään
ja suositaan muita tapoja tuottaa energiaa, kuten puun ja turpeen
käyttöä. Täällä on
todettukin jo keskustelussa, että turpeella kuten myöskin
puulla on merkittävä aluepoliittinen työllistävä vaikutuksensa.
Itse olen päässyt tätä energiapolitiikkaa
tarkkailemaan Vapon hallintoneuvostosta käsin muutaman
vuoden ajan ja myönnän, että tämä hallituksen
esitys ei varmasti kaikilta osin ole riittävä,
vaikka se pyrkii samaan tavoitteeseen kuin vihreiden vastalause.
Nyt jää vaan tietenkin kysymään
sitä, mistä johtuu se seikka, että vihreiden
vastalause ei saanut enempää kannatusta osakseen
jaostossa tai valiokuntakäsittelyssä, että se
on jäänyt näin yhden nimen varaan, koska
tässä nyt varmasti 90 prosenttia on semmoista
tekstiä, mihin voivat kaikki yhtyä. Joltakin 10
prosentin osuudelta lähinnä mietitään
sitä, ovatko tavoitteet hallituksella samat, johtavatko
ne samaan lopputulokseen vai eivät vai onko teidän
vastalauseenne parempi. Minun mielestäni on hyvä jo,
että tämä hallituksen esitys hyväksytään
ja päästään siinä eteenpäin,
mutta jään tässä nyt miettimään,
olisiko näistä voinut löytyä parempi
kompromissi, vihreiden näkemyksistä ja tästä hallituksen
esityksestä, joka olisi johtanut vielä parempaan
lopputulokseen.
Pentti Tiusanen /vas:
(Ed. Pulliaisen välihuuto) Arvoisa puhemies! — Niin,
ed. Pulliainen, tuosta paikaltani kun tulen tähän,
en hengästy.
Mutta tähän asiaan, mitä täällä ed.
Salo lopuksi totesi: Itse ihan samalla tavalla mietin sitä.
En tiedä, onko kysymys ollut aikatauluista vai siitä, että asia
oli hiukan mutkikas, vai siitä, että oli tuollaista
vihreitä ehdotuksia kohtaan olevaa ennakkoluuloa. Mutta
kun tätä asiaa tarkastelee, niin asia on niin,
kuten täällä on todettu useaan kertaan,
että polttoturpeen verotuskäytäntö megawattituntia
kohti riippuu siitä, miten paljon sen yhteydessä uusiutuvaa
energiaa eli puuhaketta poltetaan, ja se ohjaa siis nimenomaan siihen suuntaan,
että mennään kohti nollaa prosenttia, mutta
sehän on kansallinen linjaus. Kun vertaa esimerkiksi puuhaketta
ja turvetta, niin on siinä todellakin eroa, koska turpeen
ympäristöhaitallisuus ei ole ainoastaan siinä,
mikä tulee piipusta — hiilidioksidipäästöt,
mahdolliset hiukkaspäästöt — vaan
myös siinä, millä tavalla se muuttaa ympäristöä,
kun avataan turvesoita ja niitä käsitellään
ja rasitetaan vesistöä. Muun muassa välillä Saimaa—Kymijoen
vesistö tämä ongelma on tullut varsin
usein esille ja on jokapäiväinen haitta.
Sitten edelleen, niin kuin ed. Pulliainen totesi, tässä on
käytetty syynä päästökauppaa.
Varmasti tällaista syytä on tarjoiltu, mutta muutakin
näkökulmaa tässä voi kyllä katsoa.
Realiteettina oleva turpeen pienempi käyttö ei
todellakaan ensisijaisesti johdu siitä, että on
menossa päästökauppa, vaan ensisijaisesti
se johtuu siitä, että lauhdetuotanto myös
kivihiilellä on käynyt pienellä teholla.
Vesivoima on ollut paljon käytössä, ja sähköntuottajat
ovat ilmoittaneet, että lauhdetuotannosta on viime kuukausien
ajan seisonut 70 prosenttia. Tämän takia myös
Haapaveden turve- ja lauhdevoimala ja niin sanotut lämpövoimaloiden
lauhdehännät eivät ole olleet tuotannossa
mukana, eli syy ei välttämättä ole
päästökaupassa.
Pidän siis tätä ed. Sinnemäen
nimissä tehtyä esitystä hyvänä ja
oikean linjaisena asiana. Tässä nimenomaan on
kivihiilelle asetettu myös, niin kuin täällä todettiin
vastalauseen allekirjoittajan toimesta, lisäveroa ja pyritään
sillä tavalla ohjaamaan energiantuotantoa muuhun kuin kivihiilen
polttamiseen.
Vielä kerran: Vuonna 96 eduskunnassa tehtiin varsin
suurella enemmistöllä huonolinjainen energiaratkaisu,
joka on asettanut kivihiilen polttamisen monesti käytännössä esimerkiksi
maakaasua huomattavasti edullisemmaksi. Näin ollen olen
valmis kyllä sitten, kun asiaa käsitellään myöhemmin
täällä, myöskin tukemaan tätä ed. Sinnemäen
nimissä tehtyä eriävää mielipidettä ja vaihtoehtoa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle ystävällisenä viestinä,
että Kaleva-lehdessä oli oikein iso juttu kaksi
viikkoa sitten, jossa Oulun energian toimitusjohtaja Kurkela kertoi,
että tilanne on niin hurja hänen johtamansa firman
osalta, että päästöoikeuksien
myyminen kannattaa paremmin kuin energian myyminen. Se on kova juttu, ja
se on kyllä sellainen juttu, että se pitää ottaa huomioon,
ja sen hallitus on ottanut huomioon, mutta sen taustallahan on juuri
se, minkä ed. Tiusanen sanoi. Vesivoimasta saatua energiaa
ja kaikkea muuta ulkomailta, niin paljon kuin putkien ja piuhojen
läpimitta sallii, tuodaan nyt tällä hetkellä Suomeen.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todella vastaan ed. Pulliaiselle vain sen
viittauksen, että päästökauppa
on toki tekijä mutta nyt kysymyksessä on myös
sähkömarkkinatilanne ja siitä johtuva
seuraus eikä ehkä niinkään päästökauppatilanne.
Mutta asia on aivan varmasti juuri näin kuin ed. Pulliainen sanoi
siihen viitaten, mitä Kalevassa on kirjoitettu.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys on
perusteltu ja hyväksyttävissä, ja ennen
kaikkea tämä edistää turve-elinkeinon
toimintaedellytyksiä ja alan työllisyyttä,
joka on tavattoman tärkeä ennen kaikkea Pohjanmaan
monissa maakunnissa. On totta se, mitä on täällä vihreitten
vastalauseessa ja mitä ed. Sinnemäki on valtiovarainvaliokunnassa
esittänyt, ja täällä hyvin perustellusti
myöskin edustajat Pulliainen ja Tynkkynen ovat tuoneet
esille tärkeitä näkökohtia,
mutta realiteetti varmasti on tällä hetkellä,
että ellei turpeen verotusta oltaisi keventämässä,
tämä aiheuttaisi nimenomaan turvetuotannolle merkittäviä hankaluuksia
ja vaikeuksia. En tiedä nyt sitten, kun en ole verojaoston jäsen,
mutta täällä on ed. Laitinen paikalla,
joka varmaan vastaa siihen, minkä takia tähän
ratkaisuun tällä tavalla on päädytty.
Minusta tämä on tässä tilanteessa
hyväksyttävissä oleva ehdotus.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Salolle toteaisin sen, että tämä meidän
esityksemme on kyllä siinä mielessä parempi,
että meidän esityksellämme edistettäisiin,
ei haitattaisi, kotimaisen puuenergian käyttöä.
Siinä mielessä siihen tavoitteeseen pääsemisessä meidän esityksemme
toimii parempana keinona.
Mitä tulee sitten käsittelyyn valiokunnassa
ja tukeen, niin jonkinlaista henkistä tukea tälle omalle
ajattelulleni sain, mutta olivatko sitten osittain kiireiset ajat,
tai ehkä, jos uskallan tulkita kokoomuksen edustajien ajatuksia
jaostokäsittelyssä, tietty arkailu sitä kohtaan,
että tässä meidän esityksessämme
kivihiilen veroa korotetaan, syynä siihen, että vastalauseeseen
mukaan ei tultu. Itse kuitenkin ajattelen niin, että jo
silloin, kun täällä käsiteltiin
lupaa viidennelle ydinvoimalalle, eduskunta hyvin yksimielisesti
linjasi sen tavoitteen, että kivihiilen hallittuun alasajoon
pitäisi pyrkiä. Jos nämä toimenpiteet
olisi tehty, meillä ei itse asiassa ehkä olisi
tätä esitystä ollenkaan käsittelyssä ja
turpeen kilpailukyky suhteessa kivihiileen ei edes olisi ongelma,
jos näihin toimenpiteisiin olisi ryhdytty. Sillä tavalla
en kivihiilelle asetettavaa lisäveroa kovin radikaalina asiana
pitäisi.
Samoin ed. Vihriälälle oikeastaan, että totta kai
tällä esityksellä tuetaan turve-elinkeinoa
mutta samalla sillä vaikeutetaan puuenergiaelinkeinoa.
Kuitenkin mielestäni puuenergia tässä tapauksessa
pitäisi asettaa etusijalle, koska se on yksimielisesti
ollut niiden linjausten mukainen, joita eduskunta on halunnut edistää.
Reijo Laitinen /sd:
Puhemies! Muutama sana tästä mietinnöstä.
Tämä esityshän koskee, niin kuin täällä on
todettu, yksinomaan nyt sitten turpeen verokohtelua, ja tämä on
itse asiassa hallitukselta niitä toimenpiteitä,
mitkä liittyivät laajaan energiapakettiin, jossa
todettiin se, että turve pitää pystyä pitämään
myöskin jatkossa kilpailukykyisenä.
Päästökaupan osalta on pakko todeta
se, että tuskinpa kukaan pystyi ennustamaan sitä,
mihin tuo kauppa on hinnaltaan ryöstäytynyt. Tämän aamun
hinta oli 19 euroa 50 senttiä tonnilta. Silloin kun päästökaupasta
puhuttiin, niin kaikkein suurimmat riskiarviot olivat sen kaltaiset,
että se voi nousta 20 euroon, kaikkein rohkeimmat uskalsivat
arvioida, että niin korkealle se nousee. Kukaan ei nyt
tiedä, mihin se nousee. Hyvin todennäköisesti
lähipäivinä ylitetään
tuo 20 euron raja. Joku nyt sitten ostaa oikeuksia ja tulee käymään
niillä kauppaa myöhemmin, se on ihan selvä juttu.
Turpeen osalta, niin kuin ed. Pulliainen täällä totesi,
kyllä se vaan niin on, että päästökaupalla
on ollut turpeen asemaan melkoinen vaikutus sillä tavalla,
että se on heikentänyt sen kilpailukykyä.
Välttämätöntä on nyt
viedä tämä asia eteenpäin.
On sanottava se, että tässä on muutama
heikko kohta. Toinen on pienvoimaloitten asema, elikkä tällä heikennetään
nyt sitten alle 40 megawattia energiatehokkuudeltaan tuottavien
lämpövoimalaitosten asemaa sillä tavalla,
että ne ovat saaneet aikaisemmin verotukea, ja tämä verotuki nyt
poistuu. Se on merkinnyt vuositasolla kaiken kaikkiaan noin 3 miljoonan
euron tukea näille pienille lämpövoimalaitoksille.
Näin ollen tämä esitys heikentää näitten
pienien lämmitysvoimalaitosten asemaa.
Toinen on tietenkin Oulun seudulla oleva lauhdevoimalaitos (Ed.
Pulliainen: Haapavedellä!) — Haapavedellä. — Sehän
ei ole käynyt lähellekään täydellä teholla,
mutta tämä ratkaisu kyllä merkitsee sitä,
että sen kilpailukyky tulee heikkenemään
ja ilman muuta käy sillä tavalla, että sen
asema pahenee ja saattaa johtaa joihinkin toimenpiteisiin.
Silloin kun eduskunta teki päätöksen
siitä, että maahan voidaan rakentaa lisää ydinvoimalla
tuotettua kapasiteettia, siihen sisällytettiin erittäin laaja
niin sanottu risupaketti, joka nyt on toteutunut kohtalaisen hyvin.
Näihin asioihin me palaamme vähän myöhemmin.
Tulen kertomaan faktoja kaiken kaikkiaan, mitä on tapahtunut. Merkittävästi
on kapasiteettia lisätty, kaiken kaikkiaan on rakennettu
nyt, kun otetaan huomioon, mitä on rakenteilla, 14 uutta
voimalaa. Millä tavalla sitten valtio on kaiken kaikkiaan
ollut mukana, se on toinen juttu, kuitenkin kohtalaisen hyvin. Esimerkiksi
tuulivoiman osalta valtion avustukset investointitukina ja muutoin
ovat yli 40 prosentin luokkaa, ja nyt ruvetaan olemaan siellä tietämillä,
että eipä enempää voi tukea
tuulivoiman rakentamiseen lisää antaa. Mutta tähän
kysymykseen tullaan ilman muuta palaamaan myöhemmin.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tähän kokonaisuuteen en
nyt tässä puutu. Haluaisin ed. Laitiselle vain todeta
sen, että vaikka kaiken kaikkiaan mielestäni vastalauseessa
esitetty kuvaus maailmasta ja turpeesta on asiallisempi ja todenmukaisempi
ja valaisevampi kuin tässä mietinnössä,
niin mielestäni kuitenkin enemmistön hyväksymässä mietinnössä on
oikein todettu se asiantuntijakuulemisessa ilmi käynyt
asia, että Haapaveden laitoksen kannalta tällä esityksellä ei
ole oikeastaan juuta eikä jaata merkitystä. Haapaveden
laitoksen tilanne on omansa ja liittyy ei pelkästään
itse asiassa verokysymyksiin vaan myös siihen, minkälainen
turvekesä on ollut, ja siihen, että lauhdevoimahan
meillä muutenkin toimii eräänlaisena varavoimana.
Se tilanne, että Haapaveden laitosta ei ole käytetty,
ei tule paranemaan tai huononemaan tästä esityksestä.
Reijo Laitinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin käy joka tapauksessa, että Haapaveden
laitoksen markkinatilanne tulee heikkenemään,
sen kilpailukyky suhteessa muihin laitoksiin tulee jossain määrin
heikkenemään. Näin siinä vaan
käy.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itse asiassa ed. Laitiselle vielä sen
verran, että tästä meidän mallistamme saattaisi
ehkä jotain hyötyä olla Haapaveden laitokselle
toisin kuin hallituksen esityksestä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä turve on aina ollut
sellainen ongelmaenergiaraaka-aine, koska on ollut kahta käsitystä:
sellainen, että se on uusiutuva, ja sellainen, että se
ei ole. On kiistatta todettu, että 8 000 vuoden
mittaan se kyllä uusiutuu eli se on niin sanotusti hitaasti
uusiutuva energialähde.
Toisaalta turpeen muut haittavaikutukset on hyvä kyllä aina
pitää mielessä. Kun täällä viitattiin
vuoden 2002 toukokuun ydinvoimapäätökseen,
niin ne lupaukset ja sovitut asiat eivät kuitenkaan kokonaisuudessaan
ole tulleet täytetyiksi. Muun muassa energiapuun korjuusta
edelleenkin puuttuu valtion silloin eduskunnan päättämää osuutta.
Aivan niin kuin ed. Laitinen totesi, valtiovalta ei ole kaikkia
joka tapauksessa silloin luvattuja tai ajateltuja toimia toteuttanut.
Bioenergia on kuitenkin Suomelle erityinen mahdollisuus. Se
on hyvin monipuolinen energialähde myös. Meillä on
asiantuntijoita asiassa, kuten ed. Pulliainen, paikalla, ja näin
ollen turpeen käsittely on sen tyyppinen asia, että sitä ei pitäisi
irrottaa pois ikään kuin kokonaisuudesta, vaan
se on osa sitä. Sen haittoja pitäisi objektiivisesti
edelleenkin tarkastella.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olin hieman yllättynyt, kun ed.
Laitinen väitti, että risupaketti olisi toteutunut
hyvin. Katsotaanpas! "- - hallitus ryhtyy pikaisesti toimenpiteisiin kivihiilen
käytön hallituksi rajoittamiseksi - -" — Ei
ole ryhtynyt pikaisiin eikä muihin toimenpiteisiin. — "-
- hallitus nopeuttaa tiukan energiansäästöohjelman
toteuttamista ja ohjaa yhdyskunta- ja aluerakenteiden muotoutumista
energian säästämiseksi - -." — Yhdyskuntarakenne
on edelleen hajautunut yhä enemmän energiaa kuluttavaksi
ja päästöjä tuottavaksi. — "-
- hallitus ryhtyy toimenpiteisiin säästöohjelmia
tukevan energiansäästön yleislain säätämiseksi
- -." — Yleislakia ei ole säädetty. — "-
- hallitus ryhtyy toimenpiteisiin energiaverotuksen kehittämiseksi
energiansäästöä edistävällä tavalla." — Tätäkään
ei ole tapahtunut. — Ja sitten puhutaan uusiutuvan energian
pääsystä jakeluverkkoihin muun muassa
vihreiden sertifikaattien käyttöönotolla.
Vihreitä sertifikaatteja ei ole otettu käyttöön.
Monia muitakin tällaisia toteutumattomia lupauksia näissä ponsissa
on.
Sitten vielä siitä, että tuulivoimaa
ei voida tukea enemmän: Jos ed. Laitinen tarkoitti tällä suoria
valtion investointitukia, niin olen kuta kuinkin samaa mieltä useastakin
eri syystä. Mutta tilannehan on nyt se, että uusiutuvien
energialähteiden edistämisohjelmassa on sitouduttu
lisäämään tuulivoiman määrää 500
megawattiin vuoteen 2010 mennessä, nyt ollaan jossain 90 megawatin
hujakoilla. Näillä nykyisillä toimenpiteillä ja
nykyisillä ohjauskeinoilla ei tähän tavoitteeseen
välttämättä tai todennäköisestikään tulla
pääsemään. Tarvitaan siis uusia
ohjauskeinoja ja niitä tässä odotellaan.
Niitä on saatavilla: muun muassa Euroopassa laajasti käytetyt
syöttötariffit ovat yksi hyväksi todettu
ja toimiva keino.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Turve on hitaasti uusiutuva luonnonvara, näin
se on. Meidän pitää hyvin selkeästi
Suomen eduskunnassa tämä todeta, jottei Euroopassa
ole väärää käsitystä siitä,
miten Suomen eduskunta turpeen osalta omat linjauksensa on tehnyt.
Tähän niin sanottuun risupakettiin, niin kuin sanoin,
palataan varmasti myöhemmin, viimeistään
ensi syksynä, ja tullaan konkreettisesti sitten käymään
keskustelua kaiken kaikkiaan siitä, mitä on tehty.
On tehty todella paljon. Monet asiat liittyen päätöksessä oleviin
ponsiin ovat jo toteutuneet ja etenevät kovaa vauhtia eteenpäin. Erityisesti
meidän teollisuutemme on toteuttanut noita eduskunnan ponsia
sillä tavoin kuin toivottiinkin.
Ruokohelpin osalta on pakko todeta se, kun täällä on
paikalla nyt ed. Pulliainen, että tämä oli loistava
juttu. Sehän käytännössä on
tarkoittanut sitä, että ruokohelpin kasvatus lisääntyy
ja lisääntyy. Lähivuosina todennäköisesti
noin 100 000 hehtaaria on viljeltynä. Tämä on
sellainen mahdollisuus, jota ilman muuta pitää tukea ja
käyttää meidän energiatuotannossamme.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yksi asia tässä vihreiden
vastalauseessa kiinnostaa vielä, kun tässä puhutaan
hyvin voimakkaasti turpeen aiheuttamista Suomen kasvihuonepäästöistä.
Turvehan on hyvin hitaasti uusiutuva energialähde eikä siinä mielessä niin
puhtaasti uusiutuva kuin monet muut, mutta se on kumminkin pitkälle
uusiutuva. Pitkällä aikavälillä se myöskin
sitoo merkittävän määrän
hiilidioksidia soihin. Onko näissä laskelmissa,
mitä tässä esiintyy, huomioitu myöskin
soiden hiilidioksidisitoutuminen, mikä vaikuttaa näihin
prosentteihin myöskin hyvin olennaisella tavalla? Vai onko tässä laskettu
ainoastaan ne päästöt, mitä se
aiheuttaa, mutta ei ollenkaan sitä turpeen kykyä sitoa hiilidioksidia,
joka vaikuttaa tietenkin huomattavasti edullisemmalta myöskin
turpeen kannalta?
Anni Sinnemäki / vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä on otettu
huomioon nyt se olemassa oleva poliittinen fakta, mitä meidän
päästökiintiöömme tullaan
laskemaan, millä tavalla tämä tulee vaikuttamaan
siihen, pääsemmekö Kioton tavoitteisiin. Kun
päästöt tämän esityksen
myötä tulevat kasvamaan, niitä täytyy
jossain muualla vähentää. En ole mennyt
tässä tähän luonnontieteelliseen puoleen,
vaan siihen, mikä on se sopimusrakenne, jota joudumme tällä hetkellä noudattamaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Salolle myös: Suoluontoon ja
sen hyväksikäyttöön eli kuivaamiseen
turvepelloksi liittyy myös metaaniongelma ja myöskin
se, että tämä "hyvin hitaasti" on 8 000
vuotta, joka on aika pitkä aika. Ruokohelpillä se
on yksi vuosi ja puista energiapuulla ehkä 10:stä 15
vuoteen, eukalyptuspuulla 8 vuotta päiväntasaajalla.
Nämä aikajänteet ovat aika erilaisia.
Mutta kaiken kaikkiaan Kioton tavoitteeseen pääseminen
ja vielä sen ylitse, sitten Kioton jälkeen, vielä aktiivisempi
ilmastopolitiikka on Euroopan unionin politiikkaa tällä hetkellä,
ja siihen pitäisi rohkeasti pystyä löytämään
näitä ratkaisuja. Myöskin syöttötariffi,
niin kuin täällä ed. Tynkkynen totesi,
on yksi tällainen. Tänään täällä oli
saksalaisia parlamentaarikkoja Etu-Pommerista. Tuulivoima on ihan
tärkeä asia, mutta ennen muuta bioenergia on sellainen
suomalainen ratkaisu ja energiansäästö ja
energiatehokkuus. Nämä ovat tärkeitä kysymyksiä,
ja näitä ongelmia ei ratkaista sillä,
että me rakennamme tasaisin aikavälein esimerkiksi
aina uuden ydinvoimalaitoksen. Tämä on tällainen
aika iso kysymys, pitäisi nähdä tämä kokonaisuutena.
Vielä lopuksi, puhemies, näihin Kioton velvoitteisiin.
Silloin kyllä yhteistoteutus ja nämä muut
Kioton mekanismit kaupan lisäksi pitäisi pitää mielessä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen viittasi Saksan tilanteeseen
Schleswig-Holsteinissa, jossa yli 50 prosenttia käytetystä energiasta,
siis lämpö- ja sähköenergiasta, on
uusiutuvaa energiaa. Mitkä ovatkaan silloin Suomen mahdollisuudet,
jos Saksassa Schleswig-Holsteinissa jo nyt on näin suuri
osuus?
Mutta se varsinainen syy tähän puheenvuoroon
oli ed. Laitisen äskeinen puheenvuoro: Ed. Laitinen, mehän
molemmat muistamme sen, kuinka me käsittelimme tätä metsähakkeen
käytön laajennusesitystä täällä eduskunnassa
ja kävimme siitä oikein kovan keskustelun. Ministeri Pekkarinen
sitä aivan erityisesti ajoi. Missä se onkaan se
esitys tällä hetkellä? Se on Brysselissä notifikaatiossa
yhä edelleen. Kuulemma se nyt olisi tulossa sieltä pois,
mutta käyttöaikaa on yksi kuukausi, niin että me
olemme kyllä aika kurjassa tilanteessa. Nyt tarvitaan valtiovarainvaliokuntaa
apuun äkkiä.
Reijo Laitinen /sd:
Puhemies! Ihan lyhyesti. Minusta on erityisen tärkeätä se,
että kun Suomessa on puuta käytettävissä ja
energiatuotantoon turvetta, niin näitten yhteiskäyttöä edistetään.
Ja omalta osaltaan on kyllä sillä tavalla, että tämä veroratkaisu,
mikä koskettaa nyt erityisesti turvetta, antaa siihen kyllä mahdollisuuden.
Pekka Vilkuna /kesk:
Herra puhemies! Olemme hyvin tärkeän asian
kanssa tekemisissä, kun puhutaan energiasta ja ennen kaikkea
tästä uusiutuvasta energiasta. Sikäli,
kun kaikki tietävät fossiilisten energiavarojen
rajallisuuden, siinä mielessä minusta tämä Suomen
energiatilanne on, niin kuin ed. Pulliainen tuossa sanoikin: "mitkä ovatkaan
Suomen mahdollisuudet." Minusta energia on meille nimenomaan mahdollisuus
eikä uhka, jos me oikein sitä käytämme
ja jos me käytämme sitä nimenomaan etupainotteisesti.
Jos olemme valmiita silloin kun tapahtuu jotakin, niin silloin me
voimme pitää tämä mahdollisuutena.
Turvekin on yksi energiamuoto, ja aivan suotta sitä täällä toistetaan
toistamisen jälkeen, että turve on hitaasti uusiutuva
energia. Sitä kuitenkin uusiutuu Suomeen 50 kertaa enempi
kuin me kerkiämme käyttää, niin
että se uusiutumisvauhtihan on silloin mitä melkoisin,
kun sitä kuitenkin todella uutta kasvaa 50 kertaa enemmän
kuin me kerkiämme polttaa. Ei sitä yhden suon
asiaa siinä tarvitse niin miettiä.
Mutta todella koko energiapaketin pitää olla meillä jo
tässä talossa hyvin hallitusti käsissä. Maataloudesta
on tehtävä ennemmin tai myöhemmin, melko
lyhyellä ajalla sanoisin, energiaomavarainen kaikilta muodoiltaan.
Siellä on se pari kolmesataa tuhatta hehtaaria peltoa,
jotka voidaan panna ruokohelpille. Siellä on kaasua, siellä on
biodieseliä, siellä on puuhaketta ja muuta. Tämä tuo
työtä ja toimeliaisuutta maaseudulle, ja ne ovat
niitä työpaikkoja, joita ei voida viedä Kiinaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Kun ed. Vilkuna on kestävän kulutuksen
ja tuotannon toimikunnan jäsen myös, niin kannustaisin
häntä kyllä pysymään
sillä linjalla, jolla hän oli, kun hän äänesti
viidennen ydinvoimalaitoksen puolesta siinä mielessä,
että teitte sen aika tavalla sen vuoksi, että silloin
oli olemassa niin sanottu risupaketti, oli tämä biokaasukysymys,
ja ne piti ratkaista, ja nyt ne ovat aika tavalla kesken, niin kuin
täällä kuultiin.
Tuohon ed. Laitisen viimeiseen puheenvuoroon viitaten haluaisin
todeta, että on aivan eri asia, käytetäänkö 20
prosenttia puuhaketta ja 80 prosenttia turvetta tai päinvastoin.
Se on ympäristöllisesti eri kysymys.
Vielä näihin Suomen soihin: Suomen soiden määrä pienenee
koko ajan sekä suhteellisesti että absoluuttisesti,
ja näin ollen se on tällainen kysymys, joka myöskin
monesta monesta syystä, muun muassa luonnon monimuotoisuuden
näkökulmasta, on kyseenalainen.
Pekka Vilkuna /kesk:
Puhemies! Todellakin ed. Tiusaselle: Olen edelleen sillä samalla linjalla,
millä olen ollut, että kyllä risupaketti
tärkeä on, ja sitä tarkoitin tuolla sanonnalla,
että minusta on hyvin tärkeää,
että tämä talo, eduskunta, on tässä asiassa
aktiivinen. Se on paljon mukavampi, jos me teemme nämä asiat
hymyssä suin ja nautimme niiden tuloksista kuin jos me teemme
ne vasta siinä vaiheessa, kun meidän on ne pakko
tehdä. Jossain vaiheessa meidän on pakko tehdä ne.
On selvä asia, että on hauskempi nauttia työn
tuloksista silloin, kun muut itkevät ja tulevat samaan
suuntaan.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän lopuksi ajattelin
vielä kiittää tästä rakentavasta
keskustelusta ja hyvistä huomioista, joita monet edustajat
tässä ovat tehneet. Tosiaan kotimaisen energiantuotannon
lisääminen on meille mahdollisuus, niin kuin tässä muun
muassa ed. Vilkuna ja monet muut ovat hyvin painottaneet. Toivon,
että vaikka tulevassa äänestyksessä tämä vastalause
ehkä häviäisikin, niin hallituspuolueiden
edustajat veisivät myös tätä vastalauseessa esitettyä vaihtoehtoista
mallia eteenpäin.
Vielä tästä turpeen päästöjen
määrittelystä, johon ed. Sinnemäki
osittain vastasikin: siinä on oikeastaan kaksi eri tasoa.
Yksi on se tiede, jossa tutkijat kiistelevät monin eri
perustein siitä, kuinka paljon turpeen tuotanto tuottaa
päästöjä ja kuinka paljon se
sitoo päästöjä ja mikä on
se kokonaisnettovaikutus. Toinen taso on politiikka. Me joudumme
elämään niissä poliittisissa
realiteeteissa, joitten mukaan hallitustenvälinen ilmastopaneeli
Ipcc, EU ja Kioton pöytäkirja kaikki määrittelevät
turpeen päästöt laskettaviksi näihin
päästöihin, joita meidän on
rajoitettava. Ja siitä seuraa se, että, jos turvetuotantoa
lisätään ja siitä syntyy näitä päästöjä,
niin se tulee meille maksamaan ja me joudumme siitä maksamaan päästöoikeuksien
hintana.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on ollut hyvää keskustelua
valmistauduttaessa valtakunnallisen kansallisen ilmasto- ja energiastrategian
käsittelyyn. Tämä keskustelu kuvaa myös
aika tavalla sitä, että näitä haasteita, joita
täällä planeetalla on ilmaston lämpenemisen
suhteen, ei ratkaista yhdellä tavalla vaan tarvitaan todella
monipuolista ja myöskin innovatiivista osaamista, tutkimusta.
Ja eräs asia on ongelma: vuoden 2002 toukokuun jälkeen
Suomessa on varsin monta energiantutkimuslaitosta lopettanut toimintansa,
vähentänyt toimintaa tai niiden omistus on siirtynyt
Suomen rajojen ulkopuolelle, nimenomaan sellaisten tutkimuslaitosten,
jotka ovat tutkineet uusiutuvaa energiaa ja sen käytön
lisäämistä ja tehostamista.
Yleiskeskustelu päättyy.