12) Hallituksen esitys sairausvakuutuksen rahoitusta koskevan
lainsäädännön muuttamiseksi
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä sairausvakuutuslakia
ehdotetaan muutettavaksi siten, että sairausvakuutus jaettaisiin
kahteen osaan: sairaanhoitovakuutukseen ja työtulovakuutukseen.
Sairaanhoitovakuutukseen kuuluisivat lääkekorvaukset, korvaukset
tutkimuksesta ja hoidosta, matkakustannusten korvaukset ja kuntoutusmenot.
Työtulovakuutukseen kuuluisivat työsuhteeseen
liittyvät sairausvakuutuksen etuudet, sairauspäivärahat,
vanhempainpäivärahat, kuntoutusrahat, työterveyshuollon
korvaukset ja työnantajille maksettavat korvaukset vanhempainpäiväraha-ajan vuosilomakustannuksista.
Valtio ja vakuutetut osallistuisivat sairaanhoitovakuutuksen
rahoitukseen yhtä suurella osuudella. Vuonna 2006 vakuutetulta
perittäisiin ansiotuloista 1,33 prosenttia sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksua,
eläke- ja etuustulojen osalta maksu olisi 1,50 prosenttia.
Työtulovakuutuksen rahoittamiseen osallistuisivat työnantajat, palkansaajat
ja yrittäjät sekä valtio. Valtio rahoittaisi
vähimmäismääräiset
päivärahat, työnantajat rahoittaisivat
lain voimaan tullessa muista työtuloetuuksista 73 prosenttia
ja palkansaajat sekä yrittäjät yhdessä 27
prosenttia. Sen jälkeen tapahtuvat kustannusmuutokset rahoitettaisiin valtion
osuutta lukuun ottamatta siten, että maksujen muutokset
jakautuvat tasan työnantajien sekä palkansaajien
ja yrittäjien kesken. Palkansaajilta ja yrittäjiltä perittäisiin
uutta sairausvakuutuksen päivärahamaksua, joka
olisi 0,77 prosenttia vuonna 2006. Maksu olisi verotuksessa vähennyskelpoinen,
ja se perittäisiin ennakonpidätyksen yhteydessä veronalaisen
palkkatulon ja yrittäjän työtulon perusteella.
Esityksen mukaan palkansaajien sairausvakuutusmaksut olisivat ensi
vuonna yhteensä 2,10 prosenttia, sairaanhoitomaksu ja päivärahamaksu
yhdessä muodostavat tämän summan. Eläketuloista
sairausvakuutusmaksu olisi nykyisen sairausvakuutusmaksun suuruinen,
1,50 prosenttia. Työantajan sairausvakuutusmaksu olisi
2,06 prosenttia vuonna 2006. Valtion ja Ahvenanmaan maakunnan työnantajan
sairausvakuutusmaksu alennettaisiin samalle tasolle muiden työnantajien
maksujen kanssa. Alennus olisi 0,79 prosenttiyksikköä.
Valtioneuvosto vahvistaisi jatkossa vuosittain sairausvakuutuksen
päivärahamaksun ja työnantajan sairausvakuutusmaksun
suuruuden.
Arvonlisäveron tilityksestä sairausvakuutusrahastoon
luovuttaisiin ensi vuodesta alkaen. Valtion takuusuorituksesta luovuttaisiin,
mutta valtio vastaisi edelleen sairausvakuutusrahaston maksuvalmiuden
turvaamisesta.
Palkansaajien ja yrittäjien uusi päivärahamaksu
olisi verotuksessa vähennyskelpoinen. Verovähennyksen
jälkeen palkansaajan keskimääräinen
maksurasitus nousisi vuoteen 2005 verrattuna noin 0,27 prosenttiyksikköä.
Tämä hyvitetään vuoden 2006
tuloverotuksessa siten, ettei palkansaajien keskimääräinen
veroaste nouse. Tavoitteena on, ettei myöskään
tulonjako muutu. Yrittäjien osalta verotuksen kevennyksellä ei
kuitenkaan kaikissa tapauksissa päästä täyteen
kompensaatioon. Tämän vuoksi on tarkoituksena
lisätä sairausvakuutuksen rahoitusta sairaanhoidon
kustannuksiin yrittäjien työterveyshuollossa.
Työnantajan sairausvakuutusmaksun 0,46 prosenttiyksikön
nousu hyvitetään alentamalla vuonna 2006 vastaavasti
sekä yksityisen että julkisen sektorin työnantajien
kansaneläkemaksua. Rahoitusuudistus on myös valtion
kannalta kustannusneutraali.
No, miksi tällainen sairausvakuutuksen rahoitusuudistus
sitten tehdään? Sairausvakuutusmaksuilla ei ole
vuosikymmeniin ollut yhteyttä sairausvakuutuksen menokehitykseen.
Sairausvakuutusmaksuja on pidetty veroina, talouspolitiikan instrumentteina,
ja niihin on tehty muutoksia etupäässä suhdannesyistä.
Kansaneläkelaitoksesta toistuvasti kuultu kritiikki siitä,
että rahoitusta ei ole järjestetty pysyvällä ja
kestävällä tavalla, on ollut täysin
aiheellista. Sairausvakuutuksen etuuksiin esitetään
myös toistuvasti parannuksia. Näihin korotuksiin
ei kuitenkaan viime vuosina ole ollut varaa.
Tässä esityksessä sairausvakuutuksen
rahoitus on tarkoitus saattaa kestävälle pohjalle
sitomalla sairausvakuutuksen maksut vakuutusperiaatteen mukaisesti
kulloinkin maksettaviin korvauksiin. Jos etuusmenot kasvavat nopeammin kuin
maksujen perusteena olevat tulot, maksut nousevat ja päinvastoin.
Vaadittaessa etuuksia lisää tulee aina myös
harkittavaksi, ollaanko valmiita myös maksamaan lisää.
Vakuutusperiaate osoitti toimivuutensa jo uudistuksen valmisteluvaiheessa,
kun lääkekorvausmenojen ennakoitua nopeampi kasvu
uhkasi nostaa maksuja yli hyväksyttävänä pidetyn
tason ja vauhditti toimenpiteitä lääkkeiden
hintojen alentamiseksi.
Esityksen rakenne merkitsee välillisesti myös sitä,
että rahoittajien edustajat osallistuvat entistä kiinteämmin
etuuksia koskevien muutosten valmisteluun. Työtulovakuutuksen
kohdalla valmistelu tapahtuisi kolmikantaisesti, ja sairaanhoitovakuutuksen
kohdalla valmisteluun osallistuisivat sosiaali- ja terveysministeriön
ohella vakuutettujen edustajat.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Aikaisemmin tänään
opintotuesta ja opintoaikojen rajoittamisesta käydyn keskustelun
tiimoilla aikaa kului siinä määrin, että eduskunta
kutakuinkin tyhjensi tämänpäiväisen
pajatsonsa näiden asioiden käsittelyyn, tärkeitä asioita
sinänsä, mutta vahinko tämän
aika merkittävän rahoitusuudistuksen kannalta,
koska tämä nyt poistaa sen monivuotisen huolenaiheen
muun muassa Kansaneläkelaitoksen valtuutetuilta, jotka
vuodesta toiseen omassa toimintakertomuksessaan ovat korostaneet
sitä, että Kansaneläkelaitoksen rahoitus,
sairausvakuutusjärjestelmän rahoitus, pitää saattaa
vakaalle ja kestävälle pohjalle.
Kuten ministeri Mönkäre mainitsi, tämä on
ollut yksi peruste tämän uudistuksen tekemiseksi. Se
on iso ja tärkeä asia ja toivottavasti tuottaa
tuloksena sen, että mietitään kaiken
kaikkiaan ei vain sitä, miten hillitään
jo syntyneitä kustannuksia, vaan myöskin sitä,
miten voidaan mahdollisimman hyvin ennaltaehkäistä kustannusten
syntymistä. Muun muassa sairauspäivärahamenojen jatkuva
kasvu on tietysti luonnollista seurausta väestön
ikääntymisestä, mutta myös seurausta siitä,
minkälainen meidän työelämämme
ja sen sisältö tänä päivänä on,
ja kun sekä palkansaajajärjestöt että työnantajajärjestöt
on nyt eri tavalla ja läpinäkyvämmin
sidottu tämän järjestelmän rahoitukseen,
toivottavasti tämä uudistus osaltaan edesauttaisi
sitä, että työelämän
kehittämiseksi, työssäjaksamisen ja työhyvinvoinnin
kehittämiseksi tehdään kaikki voitava
työmarkkinaosapuolten kesken ja niillä keinoin,
joita valtiovallalla itsellään on käytettävissä.
Vakuutusperiaatteen korostuminen tai palautuminen tähän järjestelmään
on tärkeä seikka sen vuoksi, että valtion
takuusuoritus vuosi vuodelta on kasvanut ja on tämänkin
vuoden budjetissa jo todella iso ja merkittävä summa.
Sairausvakuutusmaksuahan on tiettyjen uusien etuuksien rahoitusta
varten nostettu, ja yksi näistä on vanhemmuudesta
aiheutuvien kustannusten tasaamiseen kerättävä 0,15
prosenttia. On ollut pitkään tiedossa, että tätä maksua
kerätään enemmän kuin sitä jaetaan,
ja vakuutusperiaatteen mukaista olisi myös se, että tällä tavoin
erikseen päätetyt maksut käytettäisiin
siihen tarkoitukseen kuin ne on kerätty.
Ministeri Mönkärekin on useaan otteeseen korostanut,
kuinka tärkeä tasa-arvokysymys, nuorten naisten
pysyvien työsuhteiden saamista koskeva ja edistävä kysymys,
olisi se, että näitä vanhemmuuden kustannuksia,
jotka nykyään kohdistuvat äidin työnantajalle
hyvin pitkälle, voitaisiin tasata, ja jatkoa ajatellen
toivottavasti löytyy yhteisymmärrys siitä,
että nämä jo kerätyt rahat osoitettaisiin
tähän tärkeään tarkoitukseen,
jonka seuraukset olisivat myönteisiä niin väestöpolitiikan
kuin tasa-arvonkin kannalta.
Tämän uudistuksen valmistelussa soraääniä on
kuulunut lähinnä sen vuoksi, että on
herännyt pelko siitä, voidaanko luottaa siihen,
että kun nyt nämä korotettavat maksut
aiotaan työnantajille kompensoida veronalennuksilla tai
sosiaaliturvamaksujen alennuksilla palkansaajille, niin näin tapahtuu
myös jatkossa. Se, että näin tapahtuu, on
tietysti testi sille hyvin pitkälle ja tuloksia tuottaneelle
kolmikantayhteistyölle, joka on Suomen sosiaaliturvajärjestelmän
kehittämisessä ollut olennaista. Haluan uskoa
ja toivoa, että näin tapahtuu jatkossakin. Toivon
tälle historialliselle lakiesitykselle asiallista ja asioihin
paneutuvaa käsittelyä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt käsitteillä oleva hallituksen
esitys on merkittävä muutos, merkittävä muutos
sairausvakuutusjärjestelmässä. Se sisältää erittäin suuria
muutoksia työnantajalle maksujen suhteen jnp. ja ylipäätään
tässä vastuun kantamisessa. Siksi olisi ollut
asiallista ja toivon, että valiokuntakäsittelyn
aikana pohditaan yhtä lailla merkittävää työnantajan
maksuvelvollisuuteen kuuluvaa asiaa, nimittäin vanhemmuuden
kuluja, joista ed. Perho jo jonkun verran puhuikin.
Ministeri Mönkäre äsken lupasi, että kolmikantaisesti
kuunneltaisiin työtulovakuutuksen osalta työnantajatahon
osapuolta, mutta yhtä lailla on tärkeää,
että näissä kolmikantaneuvotteluissa
otetaan käsittelyyn koko meidän nykyinen vanhempainkulujen
korvaamisjärjestelmämme. Meillä nimittäin,
kuten hyvin tiedetään, äitiyslomasta
aiheutuu edelleen hyvin suuria kustannuksia työnantajille.
Tämän äitiyslomalle jäävän henkilön
palkka- ja sivukulujen lisäksi työnantajalle syntyy
kustannuksia sijaisen rekrytoinnista, kouluttamisesta ja palkkaamisesta.
Kaikista näistä on vältytty tähän
asti, kun on rekrytoitu mies.
Nykyinen järjestelmämme sairausvakuutuksen
puitteissa korvaa työnantajalle vanhemmuuden kuluista vain
vuosilomapalkan. Usein äitiysloman ensimmäisiltä 1—4
kuukaudelta maksetaan palkkaa työntekijälle ja
Kela korvaa äitiyspäivärahaa vastaavan
osan, joka nykyisin on maksimissaan 70 prosenttia palkasta. Kuitenkin sivukulut
ja tämä 30 prosentin siivu jäävät
yhä edelleen työnantajalle. Vaikka nämä vuosilomapalkan
kustannukset ovat haettavissa takaisin Kelasta, kuitenkaan tällä hetkellä työnantaja
ei pysty saamaan korvausta näistä vuosilomapalkan
sivukuluista eikä lomarahoista. Tämä on
kuitenkin merkittävin seikka siinä, miksi nuori
nainen yhä edelleen on pätkätyösuhteessa,
määräaikaisessa työsuhteessa
ja jopa koulutustaan vastaamattomissa työpaikoissa.
Siksi minusta on erittäin tärkeää ja
kokoomus pitää tärkeänä,
että työnantajalle korvataan jatkossa äitiys-,
isyys- ja vanhempainvapaan ajalta syntyneiden vuosilomakustannusten
lisäksi täyden palkan mukaan myös eläke-
ja sosiaaliturvamaksut sekä lomarahat. Tämä on
nimenomaan asia, joka kuuluu tämän hallituksen
esityksen piiriin. Tämä koskee työnantajia
merkittävällä tavalla. Jos me saamme
korvattua työnantajalle nämä vanhemmuudesta
syntyvät kulut nykyistä selvästi paremmin,
uskon, että myös yhteiskunta muuttuu tasa-arvoisemmaksi
ja naisten työnsaantimahdollisuudet paranevat merkittävästi.
On hienoa, että ministeriössä on
erillinen työryhmä tällä hetkellä pohtimassa
asiaa. Odotankin innolla syksyllä syntyvää raporttia
ja päätöstä, miten tässä asiassa
edetään jatkossa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sairausvakuutuslain uudistus on jälleen käsittelyssä.
Tällä kertaa on kyse rahoitusvastuun uudesta jakamisesta.
Rahoitus jaetaan esityksen mukaan kahteen osaan: sairaanhoito- ja työtulovakuutuksen
rahoitukseen. Tavoitteena on selkeyttää rahoituspohjaa
ja turvata etuuksien rahoituksen riittävyys. Esitys on
mielestäni lähtökohdiltaan erittäin
hyvä.
Rahoituksen turvaamiseksi on tehty vuosittain talousarvioesitykseen
liittyviä yksivuotisia lakeja. Tämän
lisäksi lainsäädäntö on
ollut hajanainen ja vaikeasti hallittava. Eduskunta onkin useasti
edellyttänyt sairausvakuutuksen rahoituksen ja maksuvalmiuden
saattamista vakaalle pohjalle. Nyt hallituksen esityksessä pyritään vahvistamaan
vakuutusperiaatetta tiivistämällä maksujen
ja etuuksien välistä yhteyttä.
Sairaanhoitoetuuksiin kuuluisivat esimerkiksi Kelan lääkekorvaukset,
lääkäripalkkioista maksettavat korvaukset,
korvaukset tutkimuksesta ja hoidosta,
matkakorvaukset ja kuntoutusmenot. Työtuloetuuksia
puolestaan olisivat sairaus- ja vanhempainpäivärahat,
kuntoutusrahat sekä työnantajille korvattavat
korvaukset vanhempainpäiväraha-ajan vuosilomakustannuksista
sekä työterveyshuollon järjestämisestä.
Valtio ja vakuutetut osallistuvat esityksen mukaan sairaanhoitovakuutuksen
rahoitukseen yhtä suurella osuudella. Kun palkansaajat
nyt maksavat 1,5 prosentin suuruista sairausvakuutusmaksua, tulisi
sen tilalle sairaanhoitomaksu ja päivärahamaksu,
jotka ensi vuonna olisivat yhteensä 2,1 prosenttia.
Työtulovakuutuksen rahoittamiseen osallistuisivat työnantajat,
palkansaajat ja yrittäjät sekä valtio.
Työnantajien sairausvakuutusmaksu on nyt 1,6 prosenttia
palkoista, ja ensi vuonna se olisi 2,06 prosenttia. Tämä korotus
hyvitettäisiin alentamalla työnantajien kansaneläkemaksua.
Palkansaajien ja yrittäjien uusi päivärahamaksu
olisi verotuksessa vähennyskelpoinen. Lisäksi
palkansaajien ja yrittäjien maksujen nousu otettaisiin
huomioon vuoden 2006 tuloverotuksessa niin, ettei keskimääräinen
veroaste nouse.
Rahoitusuudistus olisi valtion kannalta kustannusneutraali.
Kaikkia maksuja on tarkoitus tarkistaa vuosittain. Arvion mukaan
sairaanhoitomaksun osuus kasvaisi ja päivärahan
osuus pienenisi tulevaisuudessa.
Arvoisa puhemies! Kyse on suurista summista. Ensi vuonna rahaa
kiertää tässä järjestelmässä noin
3,8 miljardin euron edestä. Esityksessä arvioidaan,
että sairaanhoitovakuutuksen osalta menot kasvaisivat ensi
vuoden vajaasta 2 miljardista peräti 2,2 miljardiin vuonna
2008. Tämän summan maksavat puoliksi palkansaajat
ja eläkeläiset sekä valtio. Työtulovakuutuksen
menot, joiden rahoitukseen työnantajat myös osallistuvat,
kasvavat hitaammin ensi vuoden 1,8 miljardista 1,95 miljardiin vuonna
2008.
Esitys on valmisteltu kolmikantaisesti. Työntekijäpuoli
on kuitenkin vaatinut myös työnantajien osallistumista
nopeasti kohoavan sairaanhoitovakuutuksen maksamiseen. Etenkin lääkekorvauksista
aiheutuvat kustannukset ovat kasvaneet nopeasti.
Uudistuksessa sairausvakuutuksen etuudet ja niihin liittyvät
maksut kytketään entistä tiukemmin toisiinsa.
Etuusmenojen muutokset eivät ole tähän
saakka vaikuttaneet siinä määrin vakuutusmaksuihin,
nyt tilanne on toisin. Esityksessä arvellaan, että nykyinen
järjestelmä on osaltaan voinut edesauttaa etuusmenojen
nopeaa kasvua. Jatkossa kuitenkin, jos päiväraha-
ja muut etuusmenot kasvavat, se tuntuu nykyistä herkemmin vakuutusperiaatteen
mukaisesti myös etuuksien saajien rahoissa.
Ymmärrän tämän logiikan,
mutten ymmärrä, mihin tällä pyritään.
Onko nyt tavoitteena, että vakuutettu jatkossa vähentäisi
lääkkeiden syöntiä tai lääkärissä käyntiä,
jättäisi jopa väliin? Tai mitkä ovat
lääkäreiden vastuut sairausvakuutuskustannusten
kasvusta? Potilas ei yksin ole vastuussa hoidosta ja lääkevalinnoista
ja niiden aiheuttamasta kustannusten noususta. Tuntuu oudolta, että kustannusten
laskua haetaan palkansaajien ja eläkeläisten taholta.
He maksavat entistä suuremman osan sairausvakuutuksen
aiheuttamista kustannuksista. Tästä syystä ymmärränkin
palkansaajien huolen sairausvakuutuslain muutoksesta.
Esityksessä todetaan, että sairaanhoitomaksun
maksuprosentti säädettäisiin vuosittain
erillisellä lailla siten, että vakuutettujen ja
valtion osallistuminen olisi yhtä suuri. Tarkistukset tehtäisiin
myös kaikilta vakuutetuilta perittävään maksun
osaan. Toisin sanoen tarkistukset eli käytännössä maksun
korotukset kohdistuisivat myös eläkkeiden ja etuuksien
saajiin. Monien eläkeläisten taloudellinen asema
on jo tällä hetkellä hyvin huono, ja
on vaikea hyväksyä, että tällainen
uusi rasite kohdistuu myös heidän tuloihinsa.
Arvoisa puhemies! Sairausvakuutuksen substanssiin kohdistuu
myös paljon paineita. Tästä osoituksena
on edellinen sairausvakuutuslain kokonaisuutta koskeva uudistus,
joka oli eduskunnan käsittelyssä viime vuonna.
Samassa yhteydessä käsiteltiin yhteensä 25
laki- ja toimenpidealoitetta, jotka koskivat muun muassa hoidon
korvattavuutta, taksoja ja lääkekorvausten tasoa.
Silloin valiokuntakäsittelyn yhteydessä useat
ammattiryhmät esittivät hoidon korvattavuuden
laajentamista. Tällaisia ryhmiä olivat muun muassa
jalkojenhoitajat, ravitsemusterapeutit, suuhygienistit, osteopaatit
ja psykologit. Tuolloinkin hallituksen esityksen tarkoitus oli toinen
eli uudistus haluttiin pitää kustannusneutraalina,
joten mitään oleellisia muutoksia korvattavuuteen
ei tehty, vaikka julkisuudessa käydyssä keskustelussa
osoitetut paineet olivat toisen suuntaisia.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta otti kuitenkin kantaa hoidon
korvattavuuden laajentamiseen. Esitimme, että hoidon korvattavuus
tulisi ratkaista ennen kaikkea hoidon vaikuttavuuden, sen lääketieteellisen
tarpeenmukaisuuden sekä ehkäisevän vaikutuksen
perusteella. Esitimme myös, että eri ammattiryhmien
sisällyttämistä laissa tarkoitettujen
ammattihenkilöiden luetteloon on tarpeen arvioida uudelleen.
Nämä paineet ja tarpeet ovat uudelleen olemassa.
Yli 100 kansanedustajaa on allekirjoittanut lakialoitteen, jolla
psykologin antama terapia saatettaisiin korvauksen piiriin. Diabeetikkojen kohdalla
jopa puolet jalkaongelmista ja niiden seurauksena tehtävistä amputaatioista
voitaisiin välttää hyvällä ennalta
ehkäisevällä hoidolla. Ravitsemusterapeuttien
virkoja on olemassa vain noin 80, vaikka oikealla ravitsemuksella
voitaisiin ennalta ehkäistä kalliita kansantautejamme. Listaa
voisi jatkaa.
Arvoisa herra puhemies! On esitetty, että vasta sen
jälkeen, kun sairausvakuutuksen rahoitus on saatu vakaalle
pohjalle, voidaan rahoittajien kanssa ryhtyä neuvottelemaan
korvausten laajentamisesta tai tasokorotuksesta. Nyt tämän
esityksen myötä rahoitusjärjestelmästä tulee
läpinäkyvä. Palkansaajien ja muiden vakuutettujen,
työnantajien ja yrittäjien sekä valtion
maksuosuudet määritellään ja
rahoitus saatetaan pysyvämmälle pohjalle. Kun
järjestelmää jatkossa kehitetään, etuusmenojen
muutokset näkyisivät perittävissä maksuissa
ja valtion menoissa. Jatkossa olemme me kaikki suomalaiset yhä selkeämmin
vastuussa siitä, mihin suuntaan sairausvakuutusjärjestelmää kehitetään.
Itse toivon, että jatkossa saisimme painotusta ennalta
ehkäisevän hoidon osalle, jolloin kalliiksi tulevia
sairaanhoitoja ja lääkekorvauksia voitaisiin välttää.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! On annettava tunnustus hallitukselle siitä,
että se on saanut aikaan esityksen vaikeasta sairausvakuutuksen
rahoituksen uudistamisesta. Uskon, että esityksen keskeisenä tavoitteena
on turvata sairauden perusteella tulevien etuuksien rahoituksen
riittävyys. Menojen kasvu onkin ollut viime vuosina hyvin
voimakasta. Erityisen voimakasta on ollut, niin kuin kuulimme äsken,
lääkekorvausmenojen kasvu, kun markkinoille on
tullut uusia lääkkeitä. Samanaikaisesti
tulot ovat vähentyneet.
Voi sanoa, että tämä esitys on todella
tarpeellinen ja ajankohtainen. Tätä esitystä jo
odotettiin viime vuonna, mutta on hyvä, kun se tulee nyt. Tämä esitys
toteutuessaan tuo vakautta, jäntevyyttä ja kestävyyttä sairausvakuutuksen
rahoitukseen. Sairausvakuutuslakiahan on tarkoitus uudistaa niin,
että rahoitus jaettaisiin kahteen osaan, sairaanhoitovakuutuksen
ja työtulovakuutuksen rahoitukseen. Tavoite, joka on hyvin haasteellinen,
on, että se saadaan voimaan ensi vuoden alusta. Tässä esityksessä tuntuu
hyvältä vakuutusperiaate, se, että sairausvakuutuksen etuudet
ja niihin liittyvät maksut kytketään
entistä selkeämmin toisiinsa. Jos päiväraha-
ja muut etuusmenot kasvavat, se tuntuu myös niissä maksuissa.
Arvoisa puhemies! En käy tämän esityksen yksityiskohtiin
sen tarkemmin, koska asia tulee sosiaali- ja terveysvaliokunnan
käsittelyyn ja uskon, että se hyvin perusteellisesti
käsitellään, mutta haluan todeta, että lähtökohdiltaan
esitys on hyvin kannatettava. Tällä esityksellä on
tietysti taloudellisia vaikutuksia. Palkansaajien ja yrittäjien
uusi päivärahamaksu olisi tämän
esityksen mukaan verotuksessa vähennyskelpoinen. Lisäksi
esityksen mukaan palkansaajien ja yrittäjien maksurasituksen
nousu otettaisiin huomioon vuoden 2006 tuloverotuksessa sillä tavalla,
että keskimääräinen veroaste
ei nouse. Yrittäjien maksujen nousua hyvitettäisiin
kasvattamalla sairausvakuutuksen osuutta yrittäjien työterveyshuollossa.
Työnantajien sairausvakuutusmaksun nousu hyvitettäisiin
alentamalla työnantajien kansaneläkemaksua.
Minkälaiseksi tämä pitkällä aikavälillä sitten tulee
osoittautumaan, sen näemme, mutta lähtökohdiltaan
esitys on kannatettava ja uskon, että se saa sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa kohtuullisen hyvän vastaanoton.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että ministeri Mönkäre
on paikalla. Tämä hallituksen esitys on mittava
asia, hallituksen esitys 68 näiltä valtiopäiviltä sairausvakuutuksen rahoitusta
koskevan lainsäädännön muuttamiseksi.
Muutama huomio tähän loppuun. Tavallisen kansalaisen
näkökulmaltahan on monta asiaa, jotka vaikuttavat
häneen, kun hän on sairas taikka tarvitsee apua,
hoitoa. Yksi vaikuttava kysymys on tietysti sairausvakuutuksen etuisuudet, Kelan
korvaukset on yksi, ja kolmas vaikuttava tekijä ovat esimerkiksi
maksut, joita hän sairastaessaan joutuu suorittamaan.
Mitä tulee potilasmaksuihin sairaaloissa, jotka ovat
kuntien ylläpitämiä pääsääntöisesti,
niin on esitetty arvioita, että niitä tullaan
nostamaan, ja asiaa valmistelevat virkamiehet ovat viitanneet tähän
maksuasetuksen muuttamiseen. Tämä on kielteinen
asia siinä mielessä, että suomalaiset
yleensä maksavat itse aika tavalla omasta terveydenhoidostaan.
Erityisesti se näkyy lääkekorvausmenettelyssä.
Tässä mielessä se huoli, mitä ministeri
Mönkäre on julkisuuteen esittänyt lääkkeiden
hinnan kehityksestä tämän uudistuksen yhteydessä,
on siltä osin ollut mielestäni erittäin myönteistä,
että ministeriö on todennut linjaksi sen, että pyritään
vaikuttamaan lääkkeiden hintaan, niin että lääkkeiden
lähtöhinta olisi mahdollisimman alhainen, jolloin
sekä potilaat että myös yhteiskunta siitä hyötyvät
molemmat niin, että ainakin lääkemenojen
kasvua voitaisiin taittaa.
Tämä on ongelma, että on kalliita
lääkkeitä ja lääkekorvausten
määrä on kohtuullisen vähäinen,
kansainvälisesti asiaa tarkastellen Suomessa maksetaan
lääkkeistä kohtuullisen paljon. Edelleenkin
sairausvakuutuksen kohdalla ja Kansaneläkelaitoksen näkökulmasta
tulorahoitus on tietysti asia, jota jo täälläkin
on sivuttu. Tulot pienenevät taikka ne eivät juuri
kasva tai ainakin niin, että veropohja toisaalta kaventuu
tai sitä kavennetaan ja myöskin työn
sivukuluja, myöskin sairausvakuutusmaksuja ja kelamaksuja,
vähennetään. Näin ollen tulovirta
pienenee. Kuitenkin tarve kasvaa jatkuvasti. Väestön ikääntyminen
on, voisi sanoa, lääketieteen voitto ja erittäin
inhimillinen ja positiivinen asia. Toisaalta se asettaa yhä suurempia
vaatimuksia yhteiskunnalle.
Kuitenkin Suomen tilannehan on kokonaisuudessaan se, että maamme
käyttää vähemmän asukasta
kohti euroja vuodessa terveyden- ja sairaanhoitoon kuin keskimäärin
Euroopan unionissa tapahtuu. Näin ollen tämä tilanne
ei ole hyvä ja se tuntuu rahoituskysymyksissä jatkuvasti.
Eli tässähän valtiovalta on avainasemassa.
Viimeiset tilastot ovat vuodelta 2003, ja näin ollen ihan viime
vuosien lisäys ei niissä näy, mutta kuitenkin
asemamme on enemmän peräpäässä kuin kärjessä näissä euromäärissä.
Näin ollen tämä käytännön
elämä potilaiden ja kansalaisten näkökulmasta
on ongelmallista, koska kunnat ovat aloittaneet jälleen
säästötalkoot. Esimerkiksi omassa kotikaupungissani Kotkassa
6 miljoonaa euroa sosiaali- ja terveyspuolelta pitäisi
vähentää budjetista kahden vuoden aikana.
Se on kaupunginjohtajan linjaus, ja tämä asetetaan
nyt luottamusmiesten pöydälle. Tavallisen kansalaisen
kannalta on aivan yhdentekevää, kuka heikentää palveluja,
valtio vai kunta, jos ne heikkenevät, ja nyt tässä tapauksessa
kunta kyllä kunnostautuu. Samalla tietysti pitäisi
toivoa, että valtiovalta ei sitä esimerkiksi lääkekorvausasian
uudistuksen yhteydessä tee. Viittaan vielä siihen,
että mikäli olen oikein ministeri Mönkäreeltä kuullut,
niin ei tulla tekemään huononnuksia vaan pyritään
vaikuttamaan siis lääkkeiden lähtöhintaan.
Lopuksi, ongelma on aina tuo kuntoutuksen rahoitus ja toteuttaminen.
Nytkin eduskunnalla on käsittelyssä hallituksen
esitys 3 näiltä valtiopäiviltä,
ja sen yhteydessä esimerkiksi yli 65-vuotiaiden pitkäaikaissairaiden
kuntoutusongelma on tullut esiin.
Tähän lopetan, puhemies, ja totean, niin kuin ed.
Tölli sen, että pienyrittäjien sairausvakuutusetuudet,
kelaetuudet, ovat yksi sellainen asia, joka vaatisi parannusta,
ja tätä sopii kannattaa. Se on sellainen väliinputoajajoukko,
joka on ollut hyvin huonossa hoidossa. Uskon sosiaali- ja terveysvaliokunnan
tietysti monipuolisesti käsittelevän tätä asiaa,
ja tosiaan on hienoa, että ministeri on tämän
keskustelun käynyt paikalla alustamassa ja kuuntelemassa.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Muutamaan kysymykseen on aihetta yrittää nyt
vastata jo tässä vaiheessa selventävästi.
Tosin uskon, että kaikki nämä kysymykset
sitten selkiintyvät, kun valiokunta pääsee
asiaan perehtymään.
Ed. Anneli Kiljunen epäili, että tässä olisi taustalla
kuitenkin tarkoitus heikentää etuudensaajien etuja.
Hän arveli, että eläkkeensaajat olisivat
tässä myös jollakin tavalla maksumiehinä. Nyt
on tärkeää huomata, että tässä puhutaan
vakuutusperiaatteesta, joka on osoittautunut kaikissa tämän
tyyppisissä järjestelmissä hyvin tehokkaaksi.
Kun maksajat itse miettivät, minkälaisia etuuksia
he ovat valmiita rahoittamaan, silloin tulee selvä seuranta
siihen, miten kulut kehittyvät. Meidän työeläkejärjestelmämme
toimii juuri tällä tavalla. Eli siellä maksajat
koko ajan ennakoivat, minkälaisia kuluja tulee tulevaisuudessa,
miten paljon etuuksia pitää mahdollisesti muuttaa,
voidaanko lisätä. Samalla voidaan laskea, kuinka
paljon se vaikuttaa nyt tätä rahastoa maksavien
maksuihin.
Tätä samaa periaatetta haetaan nyt tässä sairausvakuutuksen
rahoitusuudistuksessa. Eli maksajilla herää mielenkiinto
esimerkiksi ennaltaehkäisyyn, jota täällä perättiin,
koska silloin sairauksista koituvat kulut ovat pienempiä.
Syntyy myös yhteiskunnallinen ilmapiiri, kun maksajat — eli
tässä tapauksessa kolmikanta: työnantajat,
palkansaajat ja valtiovalta — ovat mukana tekemässä näitä muutoksia,
keskustelemassa niitten merkityksestä, jolloin koko yhteiskunnassa
ymmärretään paremmin, miksi pitää tehdä joku
muutos, jotta rahat riittäisivät, tai nähdään, ovatko
kaikki sitoutuneet siihen, että joku uusi etuus on tarpeellinen,
ja sen takia ollaan jopa valmiita maksamaan vähän
enemmän sairausvakuutusmaksua. Tämä on
minusta se keskeinen terve periaate, joka vakuutusperusteisissa
järjestelmissä on osoittautunut toimivan aina
oikein.
Tällä hetkellähän se aukko,
joka etuusmenojen ja kerättävien maksujen välillä on,
otetaan valtion budjetista. Eli nyt sinne maksajina osallistuvat
ensin sairausvakuutusmaksun kautta myös eläkkeensaajat
samoin kuin palkansaajat ja sen lisäksi sitten vielä yhteisistä verovaroista kaikki.
Nyt kun tämä järjestelmä tehdään,
niin eläkkeensaajien sairausvakuutusmaksuun ei tässä puututa.
Palkansaajien ja työnantajien maksut nousevat, mutta ne
kompensoidaan sitten niin, että kokonaisveroaste ei merkittävästi
muutu eikä tulonjako muutu. Eli tässä minusta
tapahtuu todella oikean suuntainen rahoitusaskel ja sitten herää se
yleinen mielenkiinto siihen, mihin ne rahat oikein menevät,
millä tavalla voidaan vaikuttaa esimerkiksi yhteen kaikkein
eniten rahaa vievään asiaan eli sairauspoissaoloihin,
miten voidaan estää se, että ihmiset
ovat pois työelämästä. Silloin
tulee selkeä väline, jolla halutaan lähteä vaikuttamaan
työhyvinvointiin ja työssäjaksamiseen.
Edustajat Perho ja Hemming ottivat esille vanhemmuuden kustannusten
tasauksen. Siihen nyt sanon lyhyesti, mikä tämän
hetkinen tilanne on. Samapalkkatyöryhmä, kolmikantainen
työryhmä, jätti juuri mietintönsä,
jossa se esitti toimenpiteitä samapalkkaisuuden saavuttamiseksi,
mutta samalla myös kannatti esitystäni siitä,
että asetetaan selvitysmies miettimään,
millä tavalla vanhemmuuden kustannukset voidaan paremmin
tasata. Selvitysmies vertaa meidän järjestelmäämme
Ruotsin järjestelmään, tutkii, mitä kustannuksia
minkäkinlaisilla aloilla työnantajille koituu
vanhemmuudesta, laskee, kuinka paljon koituisi kustannuksia lisää,
jos nuo 100-prosenttisesti korvattaisiin, ja miettii myös,
onko tämä nykyinen rahoitusjärjestelmä hyvä vai
pitäisikö olla joku toisenlainen. Tällä hetkellähän
on niin, että suurten työnantajien aloilla, jotka
ovat usein miesvaltaisia, mutta myöskin mukana on julkinen
sektori, kunnat ja valtio, maksetaan äitiysloman palkkaa
2—3 kuukautta äitiysloman alkuajalta ja työnantaja
saa siihen vain noin 65 prosentin korvauksen Kelalta.
Eli naisvaltaisilla aloilla, joista nyt usein puhutaan, että niillä koituu
paljon kustannuksia vanhemmuudesta, ei makseta äitiysloman
palkkaa. Siellä työntekijä saa Kelalta äitiyspäivärahakorvauksen,
ja työnantajalle koituvat vain ne sijaisen kulut. Ei siellä kaksinkertaista
palkkaa makseta. Kaksinkertainen kulu tulee ainoastaan tuon vanhempainloman
ajalta koituvasta lomakorvauksesta, joka pitää maksaa
myös sille vanhempainlomaa käyttäneelle,
mutta sen korvausta nostettiin tämän vuoden alussa
1,5-kertaiseksi. Se ei ole vielä 100-prosenttinen eikä siis
sisällä niitä työn sivukuluja,
joita täällä perättiin. Täysin
korvaamatta ovat työnantajalle sairaan lapsen hoidosta
ja hoitovapaasta koituvat kulut. Aivan kuten ed. Perho totesi, tällä hetkellä työnantajan
sairausvakuutusmaksusta 0,15 prosenttia on korvamerkitty näihin
vanhemmuuden kustannusten korvauksiin. Koko sitä rahaa
ei tällä hetkellä käytetä siksi,
että varmaankin kerätään näihin
etuuksiin nähden vähän liikaa eli on
korvamerkitty vähän liikaa ja toisaalta kaikki
eivät osaa hakea sitä kelakorvausta.
Selvitysmiehellä on nyt tässä hyvä tehtävä selvittää,
miten me voisimme korvata entistä enemmän ja jos
korvaisimme kaikkia vanhemmuudesta koituvia kustannuksia, kuinka
paljon se sitten vaikuttaisi sairausvakuutusmaksuun. Eli nyt selvitysmies
tekee selvityksensä syyskuun loppuun mennessä,
kolmikantainen työryhmä jatkaa vanhemmuuden kustannusten
tasausten käsittelyä ja myös sosiaali-
ja terveysministeriössä samoin kuin työministeriössä on
oma työryhmänsä työelämälainsäädäntöä varten
tältä osin, ja meidän toivomme on, että vielä tämän
vuoden aikana tehdään tästä vanhemmuuden
kustannusten tasauksesta uusia päätöksiä.
Keskustelu päättyy.