Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen itse tehnyt lisätalousarvioon
myöskin talousarvioaloitteita, jotka valitettavasti näyttävät kuitenkin
toistuvan vuodesta toiseen. Oikea paikka tietenkin näitten
talousarvioaloitteiden tekemisen on valtion varsinainen budjetti,
ja toteankin, että tällä kertaa lisätalousarvioaloitteita
on yllättävän vähän.
Se saattanee johtua tästä aikataulusta, koska
talousarvio tuli kansanedustajille tiedoksi varsin myöhään
ja jättöaika oli heti ensimmäisenä arkipäivänä,
ensimmäisenä tiistaina, joten aikaa niitten kirjoittamiseen
ja selvittämiseen oli poikkeuksellisen vähän.
Omat aloitteeni liittyvät kaikki enemmän tai vähemmän
teihin ja liikenteeseen. Niistähän on eduskunta
keskustellut jo useampaan otteeseen varsin kriittiseen sävyyn.
Erityisesti tietenkin pohjalaisena olen huolestunut oman alueen
tietyistä kipupisteistä, jotka vaatisivat välitöntä korjaamista
ja välitöntä rahaa.
Ensimmäisenä haluan osoittaa lisätalousarvion
n:o 7/2005, jossa esitetään määrärahaa
Edsevön ja Pietarsaaren välisen kantatien 68 parantamiseen.
Tämä aloite perustuu siihen, että Pietarsaareen
on valmistunut erittäin suuri UPM:n uusi energialaitos
ja se on johtanut siihen, että liikennemäärät
tällä Valtatiellä 68 ovat merkittävästi lisääntyneet,
muun muassa turpeen ja puutavaran kuljetuksen johdosta. Tällä hetkellä tämän tien
kantokyky ei riitä läheskään
vastaamaan siihen raskaan liikenteen määrään,
mikä tällä hetkellä sillä tiellä on.
Valitettavasti myöskin tiellä on tapahtunut liian
paljon liian vakavia liikenneonnettomuuksia, jotka johtuvat siitä,
että tie on kapea ja riittämätön
raskaalle liikenteelle.
Yleisesti ottaen parasta alue- ja maaseutupolitiikkaa infran
osalta hallitus voi toteuttaa silloin, kun se osoittaa myöskin
riittävästi määrärahoja perustienpitoon
eli nimenomaan myöskin niitten teiden ylläpitoon,
jotka toimivat hiussuoniverkostona pääteille.
Eduskunta on varmasti yksimielinen siitä, että vaikka
me joudumme satsaamaan merkittäviä määrärahoja
meidän tärkeiden valtaväyliemme moottoriteiden
rakentamiseen, niin samanaikaisesti meidän täytyy
huolehtia, että myöskin perustienpitoon ja myöskin
hiekkapäällysteisten teiden kunnossapitoon on
varattava rahaa.
Tämä kevät on osoittanut taas kelirikkojen tähden
sen, että silloin kun tie katkeaa ja sen käytettävyys
lakkaa kokonaan, niin se aiheuttaa suurta haittaa koko suomalaiselle
infralle. Tämän johdosta lisätalousarviossa
14/2005 esitän jälleen lisää määrärahoja
nimenomaan perustienpitoon. Sellaisissa maakunnissa, jotka ovat
vanhaa merenpohjaa, niitten tarve on aivan ilmeinen.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä todeta lisätalousarvion
22/2005, jossa osoitetaan määrärahaa Nurmon
ja Lapuan välisen Valtatie 19:n parantamiseen. Tämä esitykseni
perustuu siihen, että Tiehallinnon ja tiejohdon mukaisesti
yksi kaikkein tärkeimpiä tieyhteyksiä tällä hetkellä koko Vaasan
vaalipiirin alueella on nimenomaan Nurmo—Lapua, jossa liikennemäärät
lähentelevät jo noin 10 000:ta ajoneuvoa
vuorokaudessa. Tie on edelleen kaksikaistainen, liian kapea ja myöskin aika
ajoin hyvin ruuhkainen. Tämän johdosta esitän
määrärahaa, jolla päästäisiin
aloittamaan tämän tieyhteyden muuttaminen osittain
nelikaistaiseksi. Se tarkoittaisi sitä, että raskaan
liikenteen ja myöskin maatalousajoneuvojen ohittaminen
voitaisiin suorittaa nykyistä turvallisemmin tällä hyvin
vilkkaalla tieosuudella.
Kaiken kaikkiaan lopuksi toivon, että se viesti, mitä eduskunta
on tämän kevään aikana useampaan
kertaan viestittänyt hallitukselle, että meidän
täytyisi saada noin 150 miljoonaa euroa lisää infraan,
tienpitoon, toteutuisi viimeistään ensi vuoden
talousarviota tehtäessä.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin ed. Salo täällä edellä totesi,
niin tämä lisätalousarvio tuli vähän
niin kuin nurkan takaa, tai sanotaanko näin, että näitten
aloitteitten jättäminen tapahtui sellaisen viikonlopun
jälkeen, jolloin eduskunnan sähköpostijärjestelmä oli ajettu
alas ja tämmöinen yhteydenpito ja asioista sopiminen
tahtoi jäädä vähän
viime tippaan.
Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä halusi kuitenkin
jättää nipun näitä lisätalousarvioaloitteita,
sillä vaikka lisätalousarvio onkin tämmöinen
varsinaista budjettia täydentävä, niin kuitenkin
katsoimme, että ryhmänä haluamme ottaa
esille muutamia sellaisia tarpeita, jotka ovat aivan akuutteja,
ja joissakin kohteissa nopeuttaa myöskin sitä investointivauhtia,
mitä hallitus on osoittamassa eräisiin kohteisiin.
Käyn tässä nyt läpi näitä ryhmämme
jättämiä aloitteita ainakin jonkunmoisessa
laajuudessa. Ensimmäinen lisätalousarvioaloite
n:o 1 on oikeastaan johdonmukaista jatkoa sille, että olimme jättämässä historiallisen
välikysymyksen kehitysyhteistyöstä. Todellakin,
niin kuin kaikki muistamme, niin kehysbudjetissahan hallitus päätyi
siihen 5 miljoonan euron leikkaukseen, ja siinä mielessä voi
sanoa, että sanapari globaali vastuu on tälle
hallitukselle enempikin korulause.
YK:n vuosituhattavoitteista tärkeimmäksi on noussut
pyrkimys puolittaa äärimmäisessä köyhyydessä ja
nälässä asuvien osuus vuoteen 2015 mennessä.
Jotta tämä tavoite saavutettaisiin, jäsenvaltioiden
tulisi sitoutua kehitysyhteistyön tasoon, siihen kuuluisaan
0,7 prosenttiin bkt:stä. Suomen panostus on ihan muutamaa
90-luvun alkuvuotta lukuun ottamatta pyörinyt suurin piirtein
puolessa tästä, ja muihin Pohjoismaihin verrattuna
meidän tasomme on hyvinkin vaatimatonta. Hallitusohjelmaan
on kirjattu tämä lause siihen muotoon, että on
tarkoitus yrittää tavoittaa YK:n suositustaso
vuoteen 2010 mennessä kuitenkin, mikäli taloudellinen
kehitys sen sallii. Tuntuu, että kun vertaamme Suomen talouden
tilaa ja meidän talouskasvuamme, niin eurooppalaisittain
se on kuitenkin siinä mielessä hyvässä mallissa,
että jos nyt joskus yritämme saavuttaa sen 0,7:n
tason, niin juuri näinä vuosina se täytyisi
saavuttaa. Ymmärtäisin, että jos tällaisia
kehykseen tehtyjä leikkauksia olisi tehty sellaisessa tilanteessa,
että olisimme jossakin talousahdingossa, niin ehkä sille
löytyisi jonkunlaista ymmärtämystä,
mutta valtiovarainministeri Kalliomäkihän on todennut,
että kun hän on mennyt tuonne eurooppalaisten
valtiovarainministerien kokoukseen, niin häntä on
suorastaan hivenen hävettänyt, kun Suomen talous
on muihin maihin verrattuna niin hyvässä kunnossa.
Jotenka tosiaankin tämä ensimmäinen aloite
koskee sitä, että nyt jos koskaan tämä asia
tulisi pistää kuntoon, ja ehdotamme tässä 22:ta
miljoonaa euroa varsinaiseen kehitysyhteistyöhön.
Sitten on tämä lisätalousarvioaloite
n:o 3, jossa ehdotetaan 5:tä miljoonaa euroa poliisin toimintamenoihin.
Tämä momenttihan on aukaistu näitten
Helsingissä järjestettävien MM-kisojen tähden,
jotta siellä sitten voimme varmistua siitä, että kisat
viedään turvallisesti läpi. Mutta tässä yhteydessä me
halusimme tälle momentille osoittaa myös lisäystä ja
ihan sen tähden, että uutiset ovat kertoneet,
että tänä keväänä valmistuvista
uusista poliiseista viimeinen vuosikurssi on lähestulkoon
siinä tilanteessa, että työpaikkoja ei ole
tiedossa, koska kaksi edellistäkin kurssia ovat heidän
edessään työllistymässä.
Siinä mielessä tiedämme kuitenkin sen,
että työ ei poliisilla varmastikaan ole loppumassa,
joten ainoastaan rahat ovat lopussa. Meidän pitäisi
satsata lisää, jotta me saisimme noin 250 poliisin
virkaa täytettyä koko vuodeksi. Kun lisätalousarviossa
puhutaan puolen vuoden tähtäyksestä,
niin puolet tästä on sitten meidän esityksemme
tässä omassa aloitteessamme.
Sitten lisätalousarvioaloite 6 on näitä alueellisia
aloitteita. Joskushan näistä vähän
sanotaan, että ne ovat sitä niin sanottua siltarumpupolitiikkaa,
mutta uskallan väittää — tässä aloitteessa
6, joka on allekirjoittaneen oma, on kysymys määrärahan
osoittamisesta lasten ja varhaisnuorten monitieteellisen tutkimuskeskuksen
perustamiseen — että vaikka se nyt sattuu olemaan
siellä Turussa, omassa vaalipiirissäni, varmasti
sen hyödyt, mikäli asia toteutuisi, olisivat aivan
valtakunnallisia. Turun seudun yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
alueellisen kehittämisen strategiassa todetaan, että yliopistot
ja alueen korkeakoulut ryhtyvät yhteisvoimin ja oman profiilinsa
mukaisesti suunnittelemaan alueelle monialaista lasten ja varhaisnuorten
tutkimuskeskusta, joka pyrkii vastaamaan yhteiskunnan kasvavaan
huoleen lasten ja nuorten terveydestä, syrjäytymisestä,
oppimisvaikeuksista ja sosiaalisista ongelmista. Turun yliopistolla
on hyvin vankka kokemus näiden asioitten tutkimuksessa kliinisestä lääketieteestä
psykologiseen
ja yhteiskuntatieteelliseen ja kasvatustieteelliseen tutkimukseen.
Tämän tiedon muuttaminen vahvuudeksi saavutetaan,
kun tällainen tieteenalojen koordinoitu yhteistyö otetaan
mukaan. Tällaisia korkeakoulujen ulkopuolelta tulevia muita
alan toimijoita on Varsinais-Suomessa myöskin useita.
Samoin on myöskin tämä lisätalousarvio
n:o 11. Siitä voi kyllä sanoa, että se
on hyvin lähellä näitä siltarumpualoitteita,
nimittäin siinä ihan selkeästi halutaan
kohdentaa määrärahaa liikenneympyrän
rakentamiseen kotikaupunkiini Paimioon. Mutta niin kuin ministeri
totesi, infran perussatsaukset tehdään varsinaisessa
budjetissa, mutta jos on akuutteja tarpeita, niin niitä toki voidaan
tehdä myöskin lisätalousarviossa. Tässä yhteydessä haluan
nostaa sieltä sellaisen erittäin vaarallisen risteyksen,
Kaaritien ja Alvar Aallon tien risteyksen, jossa on tänä vuonna
jo ollut kuolemaan johtanut kolari ja useampia pienempiä kolareita.
Risteyksessä on hyvin huono näkyvyys, joka johtuu
sitten siitä maaston profiilista, ja tämä on
aiheuttanut koko ajan vaaratilanteita. Tiehallinto on omassa selvityksessään
nähnyt järkevämmäksi ratkaisuksi,
että tulisi rakentaa liikenneympyrä kyseiseen
risteykseen ja tällöin nämä näkyvyydestä johtuvat
ongelmat poistuvat ja liikenneympyrällä pystyttäisiin
myös hillitsemään nopeuksia. Jotenka
tämän kiirehtiminen ja saaminen sinne Paimioon
olisi äärimmäisen tärkeää.
Infrahankkeissa pysytään edelleenkin, kun
puhutaan lisätalousarvioaloitteesta n:o 13 ja myöskin
aloitteesta 25, jotka koskevat määrärahan osoittamista
niin perustienpitoon kuin myöskin perusradanpitoon. Ihan
niin kuin viime viikon lähetekeskustelussa todettiin, hyvin
eri puolilta Suomea tuotiin ne huolet esille, että rata
ja tieverkko on huolestuttavan huonossa kunnossa vaarantaen jopa
liikenneturvallisuuden sekä kiskoilla että maantiellä.
Esimerkiksi sieltä kotimaakunnastani voin todeta, että siellä Turku—Toijala-välillä
nämä vuotuiset
akuutit korjaukset eivät enää riitä,
vaan tuo savipohjalla oleva rata vaatisi kyllä todella
sellaisen perusteellisen korjauksen.
Kunnossa oleva infra on nähtävä myös
tämmöisenä tärkeänä satsauksena
kilpailukyvyn kannalta, ja se auttaisi yrityksiä sijoittautumaan eri
puolelle Suomea. Nykytasolla, mitä tällä hetkellä hallitus
ohjaa tuonne tieverkon ja rataverkon ylläpitämiseen,
niitten kunto ja palvelutaso väistämättä heikkenevät.
Jos ajatellaan ihan maanteitten kohdalta, niin valtio kerää kuitenkin vuosittain
polttoaine-, arvonlisä-, ajoneuvoveroina, käyttömaksuina,
kaikenlaisina erilaisina muina moottoriliikenteen rasitteina runsaat
6 miljardia euroissa. Yleisen tieverkon parantamiseen ja rakentamiseen
tästä käytetään noin
800 miljoonaa, joten noin 13 prosenttia tästä rahasta,
mikä valtiolle tulee, palautetaan sitten sinne tienpitoon.
Kuitenkin nämä liikennemäärät
ja ajetut kilometrit kasvavat koko ajan ja samoin rahtikalusto on
koko ajan kasvanut, jolloinka nämä kapeat ja mäkiset
tiet ovat käyneet hyvin ahtaiksi. Koko tienpidon tarpeiden
ja tämän valtioneuvoston esittämän
rahoituskehyksen välillä siellä ammottaa
semmoinen noin 160 miljoonan euron aukko. Joten kyllä tässä tilanteessa
olisi nähtävä, että sekä ihan
liikenneturvallisuuden kannalta että myöskin Suomen
kilpailukyvyn kannalta nämä liikenneinfrainvestoinnit
olisivat äärimmäisen tärkeitä.
Arvoisa puhemies! Aika rientää. Haluan vielä nostaa
lisätalousarvioaloitteen n:o 33. Siellä on omassa
aloitteessani tarkoitus osoittaa lasten vanhempien osa-aikatyön
tukemiseen lisää rahaa, elikkä vanhempien
mahdollisuuksia osa-aikatyön tekemiseen tulisi ehdottomasti
laajentaa. Osa-aikatyön edistämisellä voitaisiin
parantaa vanhempien mahdollisuutta huolehtia lapsistaan siten, että vanhemmat
samalla voisivat säilyttää yhteyden työelämään.
Jos olisi taloudellisesti mahdollista jakaa aikansa työlle
ja lapsille, niin parannettaisiin sekä lapsen että vanhemman
hyvinvointia ja myös työnantaja hyötyisi
lisääntyneestä työtehosta. Lisäksi
lapsen syntymästä saakka kotona olleen vanhemman
paluu täysipäiväiseen työelämään
tulisi tehdä ehdottomasti entistä helpommaksi.
Osa-aikatyöskentely vapauttaa myös vanhempien
aikaa pienten koululaisten iltapäivähoitoon sekä vahvempaan
kasvatusvastuuseen isommista koululaisista. Tässä aloitteessa
todellakin on laskettu näin, että hoitorahaa maksettaisiin
nykyisen sijasta alle 12-vuotiaan vanhemmalle saakka ja hoitoraha
tulisi porrastaa riippuvaiseksi vanhemman tulotasosta siten, että ansionmenetyksestä
korvattaisiin
puolet mutta korkeintaan 250 euroa kuukaudessa.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
on lähettänyt tästä myöskin
vähän saman sisältöisen aloitteen
ministeriölle tutkittavaksi, ja ministeriöltä juuri
tänään tuli kirje, jossa todetaan, että ennen kaikkea
juuri vammaisen lapsen vanhempien osa-aikatyön tekemisen
mahdollisuutta tulisi parantaa. Näyttää siltä,
että ministeriö on tarttumassa tähän
asiaan ainakin selvityksen muodossa.
Arvoisa puhemies! Täällä on vielä muutamia tärkeitä lisätalousarvioaloitteita.
Hivenen ylitän tätä omaa aikaani. Tämä keskustelu
on varmastikin käymässä ihan loppuun,
mutta lisätalousarvioaloitteessa n:o 35 on tämä kuuluisa
suomalaisen sosiaalipolitiikan häpeätahra elikkä se,
että meillä minimiäitiyspäiväraha
on edelleenkin alle työttömän peruspäivärahan.
Tämä on asia, jonka keskusta silloin, kun oli
oppositiossa, todellakin nimesi näin, että se
on suomalaisen sosiaalipolitiikan häpeätahra,
joka pitää heti ensimmäiseksi korjata,
jos he pääsevät hallitukseen. No, he
ovat nyt hallituspuolue, mutta siitä huolimatta tätä häpeätahraa
ei ole korjattu, elikkä tässä meidän aloitteessamme
tämän tosiaan halusimme osoittaa yhteiskunnan
arvostuksena, että lasten hoitaminen on varmasti ihan yhtä arvokasta
kuin se, että on joutunut työttömäksi,
ja meidän tulisi ehdottomasti tukea pienten lasten vanhempia
heidän kasvatusvastuussaan.
Vielä lisätalousarvioaloitteessa 36 halutaan
lisätä määrärahaa pitkäaikaistyöttömien
eläke-edellytysten selvittämiseen. Meillä viime
vuonna hyväksyttiin täällä laki,
jolla pystyttiin suurin piirtein 5 000—6 000
henkilöä ohjaamaan työkunnon tutkimukseen
ja sitä kautta eläke-edellytysten selvittämiseen,
mutta niin kuin silloin jo valiokunnassa käydyssä keskustelussa
huomasimme, niin näitä henkilöitä,
jotka eivät minkäänlaisten työvoimapoliittisten
toimenpiteiden jälkeenkään tule työllistymään,
Suomessa arvellaan olevan lähemmäksi 30 000,
jotenka ehdotamme, että tässä olisi sellainen
miljoona euroa näitten pitkäaikaistyöttömien
eläke-edellytysten selvittämiseen lisättävä,
jolloinka se tarkoittaisi sitä, että pystyisimme
järjestämään suurin piirtein
noin 6 000 uutta työkunnon selvittämistutkimusta
ja sitä kautta voisimme päästää nämä ihmiset
tästä nöyryyttävästä tilanteesta,
että he joutuvat vuosi toisensa jälkeen olemaan
työnhakijoina. Kuitenkin kaikki pystyvät sen toteamaan, että heistä ei
enää tosiasiallisesti työelämään
tule tekijöitä ja siinä mielessä eläkepäätös
on heidän kohdallaan aivan oikea.
Arvoisa puhemies! Kiitoksia, että tässä sain tämän
verran tätä aikaa ylittää ja
tällä tavoin sain käydä läpi
nämä kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän
lisätalousarvioaloitteet.
Keskustelu päättyy.