22) Laki ajoneuvoverolain 11 ja 12 §:n muuttamisesta
Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suomen tavarakuljetuksista hoidetaan
maantiekuljetuksina noin kaksi kolmasosaa. Teollisuuden rakenne
sekä pitkät etäisyydet merkitsevät
sitä, että Suomen elinkeinoelämälle
ja yhteiskunnalle maantiekuljetusten sujuvuus ja kannattavuus ovat
elinehtoja. Suomen tilanne on varsin erilainen muihin Euroopan maihin
verrattuna. Esimerkiksi tieliikenteen kuljetussuorite on Suomessa
213 000 kilometriä bruttokansantuotteen 1 000:ta
euroa kohden, ja muualla EU:ssa vastaava luku on vain noin puolet,
keskimäärin 116 000.
Maantiekuljetuksista huolehtivista kuorma-autoyrityksistä 64
prosenttia työllistää vain yhden taikka
korkeintaan kaksi henkilöä. 85 prosenttia yrityksistä kuuluu
kokoluokkaan, jossa työntekijöitä on
yksi—neljä henkilöä. Alan yrityksistä enintään
yhdeksän henkilöä työllistäviä on
kaikkiaan 94 prosenttia. Toimialalla on siis erittäin pieni
yrityskoko.
Herra puhemies! Perävaunuyhdistelmän kustannuksista
lähes 40 prosenttia on polttoainekustannuksia, ja saman
verran on työvoimakustannuksia. Erityisesti polttoainekustannukset
mutta myös palkka-, korjaus-, huoltokustannukset, hallintokulut
sekä vakuutusmaksut ovat selkeästi nousseet viime
vuosien aikana. Saman suuntainen kehitys näyttää jatkuvan
edelleen. Lisäksi kuljetusyrittäjien ahdinkoa
ovat kasvattaneet viikoittaiseen työaikaan liittyvät
rajoitukset. Koko kuljetusala on hyvin haavoittuvainen yritysten pienen
koon, suomalaisen teollisuuden toimintaedellytysten ja kilpailukyvyn
heikentymisen sekä kuljetuskustannusten jatkuvan nousun vuoksi.
Toimiala on ollut koko 2000-luvun itse asiassa erikoisessa asemassa.
Kansantalouden kasvun ja yritystalouden aktiviteettien lisääntyminen
on kasvattanut myös kuljetusyritysten liikevaihtoa. Kuitenkin
kannattavuus on samanaikaisesti suorastaan romahtanut. Keskiarvoyrityksen
käyttökate vuonna 2000 oli nimittäin
14 prosenttia, mutta vuonna 2006 enää 8,8 prosenttia.
Yli 2 000 yritystä on vuosina 2004—2006
jäänyt nettotuloksessaan huonommaksi kuin -8
prosenttia.
Tilanne oli siis jo entuudestaan hankala, kun kustannukset lähtivät
merkittävään nousuun vuonna 2007. Tämänhetkinen
kustannustilanne on äärimmäisen tukala.
Vielä uusia lisähaasteita suomalaisille kuljetusyrittäjille
ovat tuoneet kuljetussopimusten valuminen venäläisille
kilpailijoille ja kabotaasin salliminen myös uusien EU-maiden
kuljetusyrityksille.
Dieselöljy on kallistunut dramaattisesti viimeisten
kuukausien aikana. Öljy- ja Kaasualan Keskusliiton tilastojen
mukaan dieselöljyn hinta veroineen oli viime vuoden toukokuussa,
siis reilu vuosi sitten, 97,7 senttiä litralta ja tämän
vuoden toukokuussa 1,35 euroa litralta. Viimeisten viikkojen kuluessa
hinta on edelleen noussut noin 15 sentillä. Hinnannousun
takana on osittain raakaöljyn hinnan kipuaminen uusiin
ennätyslukemiin. Hintojennousun yhtenä syynä on pelko
siitä, etteivät polttoainevarastot riitä kattamaan
pohjoisen pallonpuoliskon kesäkauden kysyntää,
varsinkin kun öljyntuottajamaat päättivät kokouksessaan
viikko sitten olla lisäämättä tuotantoaan.
Yhdysvaltain polttoainekulutus nousee jatkuvasti, viimeksi huhtikuussa
1,6 prosenttia. Samaan aikaan kuitenkin maan polttoainevarastot ovat
supistuneet 12 prosenttia maaliskuisesta. Myös vuosien
2011 ja 2012 toimitusten hinnat eli nämä futuurihinnat
ovat nousseet vahvasti, eli sijoittajatkaan eivät usko
hintojen laskevan merkittävästi tulevaisuudessakaan.
Näin ollen on hyvin todennäköistä,
että polttoaineiden hinnat tulevat pysymään
korkeina tulevaisuudessakin.
Kuorma-autoliikenteen kustannukset ovat nousseet viime vuoden
huhtikuusta noin 15 prosenttia. Yli puolet kustannusten noususta
johtuu polttoaineiden kallistumisesta. Euroopan laajentuessa muiden
EU-maiden liikenteenharjoittajat saavat kilpailla vapaasti Suomen
sisäisillä kuljetusmarkkinoilla. Ulkomaiset, sekä EU-maiden että erityisesti
venäläiset, kuorma-autot käyttävät
tosiasiallisesti parhaillaan ilmaiseksi Suomen tieinfrastruktuuria.
Tiestön ylläpito- ja kunnossapitokustannukset
jäävät suomalaisten maksettaviksi. Jotta
voidaan turvata suomalaisen raskaan liikenteen kilpailukykyisyys
ja kannattavat toimintaedellytykset, on tehtävä veromuutoksia, eikä sekään
tietenkään riitä, vaan tarvitaan myös muita
toimenpiteitä yrittämisen kannattavuuden parantamiseksi.
Dieselöljyn litrahinnan nousu ja valmisteveron korotus
tämän vuoden alusta aiheuttavat yhtä kuorma-autoa
kohden jopa tuhansien eurojen lisäveron. Raskaan liikenteen
verorasitetta on kevennettävä kustannusten alentamiseksi
ja siten hintojen pitämiseksi kilpailukykyisinä.
Pelkästään kuorma-autoliikenteen
polttoaineen kulutus on vuositasolla kaiken kaikkiaan Suomessa noin
1,2 miljardia litraa. Kohonneista polttoaineiden hinnoista johtuen
kuorma-autoliikenne on jo alkuvuoden aikana maksanut 336 miljoonaa
euroa enemmän polttoaineistaan. Tästä on
kertynyt valtiolle 60 miljoonaa euroa lisää verotuloja.
Tällä rahalla valtiolla olisi tosiasiallisesti
mahdollisuus tukea raskaan liikenteen toimintaa erilaisilla verohelpotuksilla.
Vaikka kustannusnousu siirretään asiakkaiden ja
kuluttajien maksettavaksi, on kuljetusyritysten kannattavuus syöty
ja kuljetusala kaipaa pikaisia elvytystoimenpiteitä.
Herra puhemies! Erityisesti pienille yrityksille merkittävä kustannuserä on
dieselkäyttöisen ajoneuvon ajoneuvovero. Esimerkiksi
kokonaispainoltaan 32 tonnin neliakselisen kuorma-auton, jota käytetään
täysperävaunun vetoon, ajoneuvovero on vuodessa
lähes 2 700 euroa.
Ne kotimaiset tahot, jotka haluavat pitää autoilun
verotuksen korkealla, saivat tänään kylmää kyytiä EU:lta.
Melkein päivittäin me lainsäätäjät
kuulemme täällä hallituksen lakiesitysten
perusteluina varsinkin, että EU vaatii sitä ja EU
vaatii tätä. Euroopan unionia syytetään yleensä aina
siitä, että sieltä tulee vain huonoja uutisia.
Kuitenkin tänään keskiviikkona komissiokin
on puuttunut tähän polttonesteiden hintaralliin
ja vaatii jäsenmaita toimimaan ja haluaa hakea helpotusta
tilanteeseen. Komission tiedottaja Johannes Laitenberger sanoi,
että komissio patistaa jäsenmaita ensi viikon
huippukokouksessa ryhtymään toimiin niiden kansalaisten
auttamiseksi, jotka eniten kärsivät polttonesteiden jatkuvasti
kohoavien hintojen aiheuttamasta tilanteesta. Komission mukaan eniten
kärsivät juuri kuljetusala, maatalous ja kotitaloudet.
Herra puhemies! Vielä lopuksi: Ottaen huomioon kaikki
edellä kuvatut kuljetusyrittäjien nyt tiedossa
olevat ongelmat sekä tulevaisuuden haasteet ja ajoneuvoveron
kautta valtiolle tuleva suhteellisen pieni verokertymä on
varsin perusteltua poistaa käyttövoimavero eli
dieselvero kuorma-autoilta. Näin toimimme kuten EU:n mallioppilaan
pitääkin ja lievennämme mahdollisimman
monen kuljetusyrityksen tai muun kuljetustoiminnasta riippuvaisen
yrityksen suurta ahdinkoa ja estämme syntyneestä tilanteesta
niiden ajautumisen jopa konkurssiin.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen allekirjoittanut ed. Hemmilän
aloitteen.
Jo edellisen hallituksen aikana olivat kuljetusyritykset tämän
hampaissa, kun liikenneministeriö ilmoitti vuonna 2006
kesällä, että yli 22-metristen ajoneuvoyhdistelmien
perävaunujen leveys on rajoitettava 260 sentin sijasta
255 senttiin. Perusteena oli Euroopan unionin mittadirektiivi, joka
määrää ajoneuvoyhdistelmän
pituuden ja leveyden. Asiassa syntyi väliaikainen ratkaisu:
260 senttiä leveitä moduulirekkoja saadaan käyttää vuoden
2009 loppuun asti, kun niiden perävaunujen sisätilaa
kavennetaan 5 sentillä.
Kuljetusyrityksille tuli moduulirekkojen kaventamisesta iso
lasku, joka vaihtelee eri arvioiden mukaan 40 miljoonasta eurosta
60 miljoonaan euroon. Ongelmana oli se, että vielä vuonna
2004 rakennettiin 260 sentin perävaunuja, minkä takia
vasta vuonna 2017—2020 poistuvat liikenteestä nykykäytännön
mukaiset ajoneuvoyhdistelmät. Kuljetusyritykset joutuivat
kaventamaan 4 000 kuorma-auton perävaunua ja vaihtokuormatilaa.
Vaihtoehtona oli ylileveiden perävaunujen myynti. Kavennusongelma
ei välttämättä ole vielä poistunut.
Vasta vuoden 2009 lopussa tiedetään, mikä tilanne
tosiasiassa on.
Arvoisa puhemies! Hallitus tarttui puolestaan ehkä hieman
uhmakkaastikin ympäristöveroihin. Nyt tiedetäänkin,
että ympäristöverot panevat kuljetus-
ja linja-autoyritykset ahtaalle, vaikka juuri joukkoliikennettä pitäisi
suosia ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi. Kuljetus- ja linja-autoyritysten
etujärjestöt varoittelivat etukäteen ympäristöveron
seurauksista. Nyt kuljetusasiakkaiden maksettavaksi tulee alkuvuodelta
9 prosentin kustannuslisä. Tästä polttoaineen
hinnannousun osuus on 6 prosenttia. Polttoaineen litrahinta on noussut
25 prosenttia vuoden aikana. Yhtä raskasta ajoneuvoa kohden
lisälasku on 30 000 euroa vuodessa. Vaikka osa
kustannusten noususta siirtyy asiakkaiden maksettavaksi, on kuljetusyritysten
kannattavuus syöty. Pelkästään
kuorma-autoliikenteen polttoaineen kulutus on vuositasolla 1,2 miljardia
litraa, minkä takia lisälaskua on tähän
mennessä 336 miljoonaa. Tästä valtion
kassaan kilahtaa 60 miljoonaa euroa.
Kuljetusbarometrin mukaan neljä viidesosaa kuljetusyrityksistä ei
saa kuljetusmuutoksia siirretyksi kuljetussopimuksiin lainkaan tai
saa vain osittain. Kuljetussopimuksen hinnantarkistusehdot ovat
vaikutuksiltaan hitaita. Ne ottavat huomioon vain polttoaineen hinnanmuutoksen,
tai muutoksia ei oteta huomioon lainkaan. Hinnantarkistuksen vaikeus
johtuu kovasta kuljetusalan kilpailusta, jossa mukana ovat ulkomaiset,
erityisesti venäläiset ja Venäjälle
sijoitetut, yritykset. Uusien EU-maiden ja Venäjän
kuljetusyritykset voivat vapaasti kilpailla Suomen sisäisillä kuljetusmarkkinoilla.
Siksi ulosliputus saattaa vauhdittua kuorma-autojenkin osalta. Suomalaiset kuljetusyrittäjät
voivat vastata kilpailuun siirtämällä kalustonsa
alhaisemman kustannustason EU-maahan tai Venäjälle,
josta käsin Suomen kuljetusmarkkinat hoidetaan. Tämän
seurauksena monet suomalaiset kuljettajat ja yrityspalvelut menettävät
asiakkaansa.
Arvoisa puhemies! Hallitukselta odotetaan nyt välittömiä toimenpiteitä,
joilla vahvistetaan kuljetusyritystemme kilpailukykyä.
Tämä toimenpidepaketti voisi sisältää käyttövoima-
ja polttoaineverojen poistamisen sekä ympäristöystävällisen
kaluston hankkimista varten investointituen. Tänään
julkaistun uutisen mukaan valtiovarainministeri on sitä mieltä,
ettei hallituksella ole nopeita toimivia keinoja tukea kuljetusyrityksiä. Jos
tahtoa olisi, voitaisiin polttoaineveron alennuksia koskeva laki
tuoda eduskuntaan jopa vielä tällä viikolla.
Myös eduskunta voisi käsitellä lain nopeasti,
jos niin halutaan. Tässä tapauksessa kysymys ei
ole vaikeasta lakiteknisestä asiasta vaan tahdosta. Öljyšeikit
eivät varmaan korviaan lotkauta pienen Suomen polttoaineveron alennuksen
takia.
Edellä mainitun perusteella olen ed. Hemmilän
aloitteen allekirjoittanut.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! On suorastaan upeata kuunnella hallituksen
edustajien näin järkevää puhetta,
molempien siis edellä puhuneiden. Eli tosiaan, ilouutinen
on, että EU vaatii tätä tai on esittänyt
asian tämän suuntaisesti, ja hieno sananvalinta
oli tässä ed. Hemmilältä, että me
voisimme olla mallioppilas tässäkin asiassa. Se
on oikein todella hyvin valittu.
Viime kerralla kun puhuin tästä asiasta, kuka on
suurin hyötyjä tässä dieselverojutussa,
sanoin, että valtiohan tästä eniten hyötyy
ja tietysti sitten ne osakkeiden ja futuurien ja mitä niitä on, optioiden,
omistajat, jotka ovat näissä valtionyhtiöissä näiden
tiettyjen herrojen kavereita. Mutta tosiaan, silloin ed. Sinnemäki
kiivastui ja parkui kaikkea, mutta tämäkin oli
hienosti laskettu, että valtio on tienannut jo 60 miljoonaa
lisää tässä, kuinka lyhyt aika
se olikaan.
Eli kaikki me täällä tajuamme nämä asiat,
että on jotenkin jopa säälittävää,
että hallituksessa on muutama tyyppi, jotka vanhan politiikan
ylimielisyydellä suhtautuvat ja vähättelevät
näitä. Minäkin vähättelen
ja sanon, että on niin vaikea laki ja hankalaa ja kaikki.
Mutta nyt, kun onneksi meillä on vielä EU:kin
takana, niin toivotaan tällekin ... Tämä on
osa tätä. Minä olen sitä mieltä, että näitä polttoaineveroja
pitää rukata Suomessa.
Tähän samaan syssyyn nyt, että oltaisiin
mallioppilaita, pitää vaatia, että kun
Suomessa on nämä isoimmat etäisyydet
ja kylmä, niin nyt tähän kohtaan pitää EU:ta
rokottaa, että Suomi saisi joitain erikoisalennuksia vielä.
Painakaa päälle, pojat!
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin, käsiteltävänä olevan
asian yhteydessä on vakava huoli Suomen kuljetuselinkeinosta,
ja tämän vuoksi käsiteltävä aloite
on aivan oikea. Toivon, että se synnyttää sen
keskustelun, mitä tarvitaan, jotta kuljetuselinkeinon,
-alan, kotimaiset työpaikat voivat säilyä.
Täällä on todella viitattu aivan oikein
siihen, että helposti tulee EU-maista tätä kabotaasiliikennettä,
joka etenkin eteläisestä Suomesta mutta osaltaan
voi muualtakin viedä niitä kipeästi kaivattuja
markkinaosuuksia, joita suomalaiset alan yrittäjät
tarvitsevat.
Kuorma-autoyrittäjät ja kuljetusalan yrittäjät ovat
perheyrittäjiä, työllistävät
paikkakunnalla ihmisiä. Tällä on merkitystä myös
välillisiin työpaikkoihin. Sen takia toivon, että löydetään
ratkaisut, joilla voimme pitää huolen, että kuljetusalan
yrittäjät voivat edelleen jatkaa Suomessa toimintojaan.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tällä lakialoitteella käyttövoimaveron
poistamisesta oli 19 allekirjoittajaa, ja en mitenkään
erityisesti näitä allekirjoittajia haeskellut
täältä kollegojen keskuudesta, jotenka
varmasti kysyntää olisi tämäntapaiselle
toimenpiteelle.
Viime päivinä olen kuullut väitteitä,
julkisuudessakin niitä on esitetty ihan arvovaltaisilta
tahoilta, että käyttövoimavero on nimenomaan EU:n
vaatima vero ja että Suomessa käytetään tällä hetkellä lähestulkoon
EU:n vaatimia minimiverotasoja. Olen selvittänyt tämän
asian valtiovarainministeriöstä ja myöskin
tarkistanut itse neuvoston direktiivistä, mitkä ovat
EU:n vaatimat vähimmäistasot käyttövoimaverolle,
ja voin todeta, että kun tällä hetkellä Suomessa
varsinaisen perävaunun vetoauton käyttövoimavero
on yli 2 500 euroa, niin EU:n vaatima minimitaso, se mihin
Suomikin on sitoutunut neuvoston direktiivissä, on vain
500 euroa. Elikkä viisinkertainen vero, yli viisinkertainen
vero, peritään Suomessa, jotenka kyllä tässä mahdollisuuksia Suomella
on keventää kuljetusyritysten ahdinkoa.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä oli kiitettävä tieto
saada, mutta olisi mielenkiintoista saada nämä kaikki,
kun välillä tämä meidän
ministerimme Mauri Pekkarinen aina väittää,
että meillä on niin halpaa tämä energia
ja kaikkea. Näitä ei koskaan tuoda esiin suhteessa siihen,
että kun me olemme täällä kylmässä ja etäisessä maassa,
niin meillähän on suhteellisesti se kulutus paljon,
eli paljon enemmän justiin meillä verotetaan,
kun otetaan huomioon nämä meidän erityisolosuhteet.
Tämä oli mielenkiintoista kuulla, ja minä toivoisin,
että löytyisi jostain semmoinen lista, missä ...
Tätä EU:ta kun nyt käytetään
keppihevosena — tai eihän sitä voi enää keppihevoseksi
sanoa, kun meidän suuri ja mahtava hallitsijamme EU kerta
sanoo meille — niin kuinka kauan tämmöistä totuuden
vääristelyä voi tämä hallitus
harjoittaa näissä asioissa? Mistä me
saamme nämä oikeat tiedot, ja mistä me
saamme sen median, tiedonvälityksen, joka kertoo yleisölle,
kuinka törkeällä tavalla tätä vääristellään?
Tämähän on siis suoraan sanoen törkeätä asian
vääristelyä väittää,
että EU on rahastaja, kun se on ministerit ja ministerien,
voisiko sanoa, tuttavat, jotka omistavat kaiken näköisiä papereita. — Tämä oli
vähän liioittelua.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Samalla kun minäkin esitän
kunnioitukseni hallituspuolueita edustaville aloitteentekijöille
kohtuullisesta siviilirohkeudesta, mietin, kumpikohan tässä kisassa
nyt mahtaa voittaa vanhaa sanontaa mukaillakseni: meidän
poika elikkä valtiovarainministeri Katainen vai tämä jumala
eli EU:n komissio vahvistettuna ed. Hemmilällä. Toivon
hartaasti, että jo toisen kerran tänään
voisin todeta itsekin asiaan vaikuttaneena, että komissio
voittaisi ja ed. Hemmilä kanssa.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, tämä on
todella historiallinen päivä. Suomen eduskunta
on tänään suurella äänten enemmistöllä päättänyt
hyväksyä Lissabonin sopimuksen, ja sitten samana
päivänä EU-komissio tulee hätiin,
kun meidän kuljetusyritykset ovat tukalassa tilanteessa,
niin kuin monet muutkin EU:ssa toimivat kuljetusyritykset, näitten polttoaineitten
hintojennousun takia.
Mutta se, miksi pyysin tämän puheenvuoron: Halusin
vastata ed. Pertti Virtaselle, kun hän kyseli, mistä löytyy
näitä neuvoston direktiivipapereita. Minulla on
kädessäni nyt tässä neuvoston direktiivi,
annettu 27. päivänä lokakuuta 2003, energiatuotteitten
ja sähkön verotusta koskevan yhteisön
kehyksen uudistamisesta, ja täällä on selkeästi
liite kakkonen, jossa on nämä vähimmäisverokannat
määritelty. Täällä todetaan,
että lyijyttömälle bensiinille vähimmäisveron
pitää olla 35,9 senttiä, kaasuöljylle
eli tänäänkin puheena olevalle dieselpolttoaineelle,
jota kuorma-autot ja linja-autot käyttävät,
30,02, eli meillä on noin 6 senttiä korkeampi
valmistevero tällä hetkellä Suomessa
käytössä kuin tämä minimivero. Sitten
täällä on esimerkiksi lämmityspolttoöljylle
vain 2,1 senttiä tämä minimivero.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia, tämä lämmityspolttoöljy
oli ihan uskomaton. Tosiaan, tämä on siis edellisen
eduskunnan aikana. Ilmeisesti kaikki ovat tietoisia olleet tästä,
eli tämä petoksen laatuhan on hirvittävä,
jos meillä näin hinnastokin on ollut.
Vielä sen verran tästä kiitollisena
voisin sanoa, mitä EU:lta voisi vielä saada lypsettyä asiaan,
kun muuten, aivan kuin ed. Laxellkin tässä totesi
kuljetustoiminnasta, voi tulla konkursseja. Todellisuudessahan se
on jo tapahtunut. Meille on jo tapahtunut tämän
väärän hinnoittelun ja liian korkean
prosentin ja polttoainejuttujen takia niin paljon tämän
alan konkursseja, että me kun esittäisimme sen
määrän rehellisesti EU:lle ja kuvailisimme,
mikä kaappaus on tapahtunut venäläisille,
kun venäläiset firmat ovat ottaneet sen haltuunsa
ja tuovat sieltä sitten vielä halvalla dieselillä Suomeen
ja nämä loputkin on menossa, niin nehän
tajuaisivat, kummoinen katastrofi Suomessa on jo tapahtunut, ja
tulisivat varmasti hätiin. Tämän vielä voisin
lisätä tähän päälle.
Eli nämä sanamuodot: Minä olen useasti
ennenkin huomannut, että meillä sanotaan näin, että "-
- tai muun kuljetustoiminnasta riippuvaisen yrityksen suurta ahdinkoa
ja estää syntyneessä tilanteessa niiden
ajautuminen jopa konkurssiin". Kuulostaa niin kuin siltä,
että pahin on jo tapahtunut.
Keskustelu päättyi.