5) Hallituksen esitys laiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen
estämisestä ja selvittämisestä sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Tapani Tölli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä ehdotetaan
säädettäväksi laki rahanpesun
ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä.
Tämän lain voimaan tultua on viranomaisilla nykyistä paremmat
mahdollisuudet päästä erityisesti talousrikollisten
jäljille. Laki korvaisi nykyisin voimassa olevan, vuonna
1998 voimaan tulleen rahapesun estämisestä ja
selvittämisestä annetun lain. Tällä lailla
pantaisiin täytäntöön Euroopan
parlamentin ja neuvoston direktiivi rahoitusjärjestelmän
käytön estämisestä rahanpesutarkoituksiin
sekä, niin kuin mainittiin, terrorismin rahoittamiseen.
Uuden rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja
selvittämisestä annettavan lain soveltamisala
olisi nykyistä lakia laajempi. Lain piiriin tulevat uusina
muun muassa omaisuudenhoito- ja yrityspalveluiden tarjoajat sekä liike-
tai ammattitoimintana pääasiallisesti veroneuvontapalveluita
tarjoavat. Uusina ilmoitusvelvollisina lakia sovellettaisiin myös
liike- ja ammattitoimintana tavaroita myyviin ja välittäviin.
Tämä tapahtuu siltä osin kuin maksu vastaanotetaan käteisenä rahana,
yhtenä vähintään 15 000
euron suorituksena tai toisiinsa kytkeytyvinä suorituksina,
jotka ovat yhteensä vähintään
15 000 euroa.
Lakiin rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja
selvittämisestä otettaisiin direktiivissä edellytetyt
säännökset asiakkaiden tuntemisesta ja
asiakassuhteen jatkuvasta seurannasta. Asiakkaan tuntemiseksi edellytettävien toimien
laajuus pohjautuu riskiperusteiseen arviointiin. Tämä edellyttää sitä,
että ilmoitusvelvollisella on riittävät
ja toimivat menetelmät, joilla se arvioi toimintaansa ja
asiakkaisiinsa liittyvät rahanpesun ja terrorismin rahoituksen
riskit. Kun rahanpesun tai terrorismin rahoituksen riski on tavanomaista
suurempi, ilmoitusvelvollisen olisi tehtävä asiakkaan
tuntemista koskevat toimet tehostetusti. Näin tässä todetaan.
Tällainen riski liittyy muun muassa kirjeenvaihtajapankkisuhteisiin,
asiakkaisiin, jotka on etätunnistettu tai tilanteisiin,
joissa asiakkaana on toisen valtion poliittisesti vaikutusvaltainen
henkilö.
Eräille elinkeinoille asetetaan rekisteröitymisvelvollisuus
ennen toiminnan aloittamista. Tämä koskee maksuliikettä ja
valuutanvaihtotoimintaa harjoittavia sekä omaisuudenhoito-
ja yrityspalveluita tarjoavia. Ehdotuksen mukaan rekisteröinti-
ja valvontaviranomaisena tulee toimimaan Etelä-Suomen lääninhallitus.
Lain soveltamisalaan kuuluville ilmoitusvelvollisille asetetaan
toimivaltainen viranomainen tai muu valvomaan asetettu taho valvomaan
lain noudattamista.
Kansallisesta muutostarpeesta lähtöisin olevia
muutoksia sisältyy tähän lakiesitykseen myös.
Vero-, tulli-, rajavartio- ja ulosottoviranomaisen sekä konkurssiasiamiehen
tulee huolehtia siitä, että niiden toiminnassa
kiinnitetään huomiota rahanpesun ja terrorismin
rahoittamisen estämiseen, ja näiden on ilmoitettava
tehtäviensä hoidon yhteydessä ilmitulleista
epäilyttävistä liiketoimista tai terrorismin
rahoittamisen epäilystä rahanpesun selvittelykeskukselle,
joka on keskusrikospoliisin yhteydessä.
Verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annettua lakia
muutetaan niin, että verohallinnolla on oikeus antaa omasta
aloitteestaan verotustietoja verovelvollista koskevine tunnistetietoineen
rahanpesun selvittelykeskukselle verovalvonnan yhteydessä havaituista
epäilyttävistä liiketoimista tai kun
voidaan epäillä liiketoimeen sisältyviä varoja
käytettävän terrorismin rahoittamiseen
tai sen rangaistavaan yritykseen.
Tässä lakiesityksessä ehdotetaan
lisäksi annettavaksi ehdotettavasta laista rahanpesun ja
terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä johtuvat
tekniset tarkistukset luottolaitostoiminnasta, sijoituspalveluyrityksistä ja
arvo-osuusjärjestelmästä annettuihin
lakeihin sekä sijoitusrahastolakiin.
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen tavoitteena
on erityisesti ennalta ehkäistä rahoitusjärjestelmän
käyttöä rahanpesutarkoituksiin ja terrorismin
rahoittamiseen. Hallintovaliokunta korostaa, että rahanpesun
estäminen kuuluu tehokkaimpiin ja vaikuttavimpiin keinoihin,
joilla voidaan vastustaa järjestäytynyttä rikollisuutta, mukaan
lukien talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjunta. Valiokunta
pitää tärkeänä, että toimenpiteiden
tehokkuuden lisäämisen ohella ilmoitusvelvollisuutta
koskevassa sääntelyssä painotetaan sellaisten
asiakkaiden ja liiketoiminnan tunnistamista, joihin liittyy tavanomaista suurempi
rahanpesun tai terrorismin rahoittamisen riski.
Hallintovaliokunta on monissa yhteyksissä korostanut
riittävien poliisiresurssien turvaamista ja poliisien toimintaresurssien
lisäämistä, muun muassa budjettilausuntojen
yhteydessä, kehyslausuntojen yhteydessä ja poliisin
hallintorakenneuudistuksesta annetun lausunnon yhteydessä,
ja kiinnittänyt huomiota siihen, että talousrikostutkintaan
ja talousrikollisuuden selvittämiseen osoitetaan riittäviä resursseja
ja että tämä resurssien kohdentaminen
ei tapahdu myöskään operatiivisessa toiminnassa
olevien poliisien kustannuksella.
Arvoisa puhemies! Niin kuin edellä totesin, lain piiriin
tulevat myös liike- ja ammattitoimintana tavaroita myyvät
tai välittävät siltä osin kuin maksu
otetaan vastaan käteisenä rahana, yhtenä vähintään
15 000 euron suorituksena tai toisiinsa kytkeytyvinä yhteensä vähintään
15 000 euron suorituksina. Valiokunta toteaa, että jopa
paljon pienempiä käteissuorituksia, joita uudistettava lainsäädäntö ei
koske, voidaan Suomen kehittyneessä maksujärjestelmässä pitää epätavallisina. Tähän
on syytä kiinnittää huomiota.
Uudistettava rahanpesulainsäädäntö asettaa
lisääntyviä vaatimuksia rahanpesun selvittelykeskuksen
ohella ilmoitusvelvollisille. Valiokunta tähdentää rahanpesun
selvittelykeskuksen resurssien turvaamista säädettävän
lainsäädännön tehokkaan toimeenpanon
takaamiseksi. Samalla on huolehdittava viranomaisten ja ilmoitusvelvollisten
riittävästä yhteistyöstä.
Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että rahanpesun
selvittelykeskuksen tarjoama koulutus on riittävä ja
toimiva.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta painottaa sitä,
että uutta rahanpesulakia sovelletaan harkitusti ja huolellisesti
ja että se kattaa tehokkaan rahanpesun torjunnan ja samalla
oikeusturvanäkökohdat. Parasta aikaa on valtiovarainvaliokunnassa
käsiteltävänä lisäbudjetti.
Toivottavasti valiokunta on lisännyt poliisin resursseja
ja myöskin tähän talousrikostorjuntaan,
sen kohta lähipäivinä saamme kuulla.
Arvoisa puhemies! Valiokunta on varsinaiset lakiehdotukset käsitellyt
yksimielisesti ja esittää 1. lakiehdotuksen seitsemään
kohtaan pykälämuutoksen. Osa on teknisiä,
ja lisäksi valiokunta esittää kuuden
lakiehdotuksen lisäksi 7. lakiehdotuksen eli lakimuutoksen.
Mietintöön sisältyy yksi vastalause.
Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää tätä lakiesitystä hyvin
tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Niin minäkin pidän tätä hallituksen
esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja niin
pidin sitä ensimmäistäkin rahanpesulakia,
joka silloin aikoinaan hallintovaliokunnassa jäsenenä ollessani
saatiin mietinnön kautta aikaiseksi tänne isoon
saliin.
Sen jälkeen on tapahtunut paljon, ja valitettavasti
kaikki kehitys on mennyt huonompaan suuntaan eurooppalaisittain.
Kysymys on niin vakavasta asiasta kuin joku asia vakava saattaisi voida
olla. Harmaa talous ja talousrikollisuus vaikuttavat jo siinä määrin
monien Euroopan yhteisön jäsenvaltioitten elämään,
talouteen, kaikkeen mahdolliseen, myöskin sisäiseen
turvallisuuteen, että näistä asioista
on monessa valtiossa tullut suuria vaaliteemoja.
Italiassa kolmasosa talouselämästä on
kokonaan mafian hallussa ja rahavirrat kulkevat julkisen vallan
ulottumattomissa. Pääomakato on ollut sitä luokkaa,
että Berlusconin aikaisempien hallintojen aikana on jouduttu
ikään kuin ostamaan, pesemään,
rikollinen raha lailliseksi rahaksi niin sanottujen sakkomaksujen
avulla, jotka olivat ensin 2 prosentin ja sitten 4 prosentin luokkaa.
Kysymys on siis todella vakavasta asiasta. Näin saatiin
muuten miljardeja, kymmeniä miljardeja, euroja Italiasta
karannutta rahaa takaisin Italiaan. Tosin siitä oli seurauksena,
että kiinteistöjen arvot nousivat aika huikeasti,
kun johonkinhan ne rahat piti sitten laittaa ja sijoittaa.
Mutta joka tapauksessa se, mikä on tapahtunut myönteistä,
on tietysti se, että EU:ssa on herätty näihin
asioihin ja on näitä rahanpesudirektiivejä ja
muita suosituksia saatu aikaiseksi, jotka sitten jäsenvaltiot
pyrkivät implementoimaan kansalliseen lainsäädäntöön,
ja siitähän tässä on kysymys.
Tässä rahanpesuasiassa erityisesti Espanja
sopii erittäin hyväksi esimerkkivaltioksi. Nimittäin kun
tässä on kysymys käteisestä rahasta,
siitä kapsäkkikulttuurista, niin kuin sitä oikein
hyvin voitaisiin kuvata, niin Espanjassa on tultu siihen vaiheeseen
jo, että kun tehdään talokaupat, niin ostaja
tulee paikalle kapsäkki täynnä 500 euron seteleitä ja
aukaisee sen ja sanoo, että näissä ei pitäisi
olla väärennettyä rahaa, eiköhän
tehdä kaupat nyt näillä seteleillä.
Samalla tavalla kiinteistökauppojen ohella autokauppa käy
jo setelinipuilla eikä suinkaan vinyyliä vinguttaen,
niin kuin ehkä täällä meillä koto-Suomessa
nyt vielä pääsääntöisesti
tapahtuu. Elikkä siinä sitten tietysti ohessa
myöskin pestään rahaa. Sehän
on ihan selvä asia, koska se on se helppo osuus, se talousrikollisten,
mafian, osuus, elikkä siinä voitto, jos näin
voidaan sanoa, on mahdollisimman suuri. Tällä tavalla
ruineerataan sitten kansallisia talouksia.
Ehkä kaikkein, sanoisinko, valaisevin esimerkki siitä,
mihinkä tämä harmaan talouden ja talousrikollisuuden
voimannäyttö voi johtaa, oli, oliko se viime vai
toissa vuonna, Albanian, huom. Albanian, pääministerin
eurooppalaiseen julkisuuteen tulo, jossa hän sanoi, että loppuu koko
Albania nyt, koska kukaan ei maksa enää veroja
ja kaikki rahavirrat kulkevat julkisen vallan ulottumattomissa,
ei ole enää tällä tavalla edes
sitä kertymää, jolla virkamiehille ja
poliiseille maksaisi palkat. Elikkä tämä kuvaa
tämän ilmiön vakavuutta.
Italiassa valta on näitten asioitten takia vaihtunut.
Saksassa valta vaihtui ja Itävallassa vaihtui, elikkä siis
toisin sanoen niin vakavasta asiasta tässä on
kysymys, ja siitä on kasvamassa määrin kysymys
myöskin Suomessa. (Ed. Rajamäki: Kohta meilläkin
vaihtuu!) — Katsotaan nyt, mitä porvarihallitus
saa aikaiseksi ja minkälainen teema tästä aiheesta
tulee.
Joka tapauksessa porvarihallitus ei myöskään voi
sulkea silmiään tältä asialta,
ja toivottavasti siitä hyvin merkittävä aikaansaannos
tulee joko tällä viikolla siis ja kai käytännössä ilmeisesti ensi
viikolla elikkä tarkastusvaliokunnan tilintarkastuskertomusta
koskeva paksu mietintö. Siinä nimittäin
ilmoitetaan harvinaisen yksiselitteisen selvästi, että tätä koskevan
tilinpäätöskertomuksen keskeinen teema
on harmaan talouden toiminta ja siis siihen nyt siis panostetaan
ja se koko koneisto, joka on sitä varten olemassa, toimii
nyt keskeisesti tämän asian hyväksi.
Jokainen ymmärtää, mistä syyt
löytyvät. Ne on kirjattu myöskin vastalauseeseen
tähän mietintöön elikkä syyttäjien
ulostuloon tässä asiassa.
Ed. Rajamäen kanssa on tässä taistelua
kahdestaan yritetty käydä koko Suomen mafiaa vastaan.
Nyt me sitten toivottavasti saamme tarkastusvaliokunnan ja eduskunnan
mukaan tähän toimintaan, ja nyt kun tässä vastalauseessa
on lausumaehdotus, niin tämä siis niin kuin on
toteutumassa jo niin, että se on tavallaan tullut aiheelliseksi.
Mutta hyvä, että olette kiinnittäneet
asiaan huomiota.
Tässä on siis todella vakavasta asiasta kysymys.
Suomi on sellaisessa paikassa, että se on aivan huikean
otollinen tällaisen pimeän rahan kulkureitiksi,
kun jokainen tietää, miten valtava trafiikki tulee
kaakkoisrajamme yli, ja se on sitä kapsäkkiporukkaa
juuri, joka kuljettaa. Siellä on siis valuuttaa kuin valuuttaa.
Siellä on euroja, mutta siellä on myöskin
Yhdysvaltain dollareita jnp. isoina seteleinä.
Minä muistan kerran lukeneeni salaisen raportin. Tässä nyt
kun en siitä enempää kerro, niin sen
verran voin sanoa, että sen raportin mukaan — se
oli markka-aikaa — yksi kolmastoistaosa kaakkoisrajan ylittäneestä rahasta
jäi tänne. Se on sitä kaupantekoa, mitä käydään
täällä, ja kaikki muu meni Suomen kautta
veroparatiiseihin ja luoja ties mihinkä. Elikkä siis
silloin oli näin vakavasta asiasta kysymys. Mikä on
tämänhetkinen tilanne, niin edellinen sisäministeri,
joka teki ansiokkaan työn näissä asioissa,
kertoo varmasti asiasta lisää kohta.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Tässä ovat harmaan talouden
ja talousrikollisuuden torjunnan pyhässä uskossa
olevat nyt peräkanaa äänessä.
Täytyy sanoa, että esillä on ensimmäinen konkreettinen
laki eduskuntasalissa, jossa talousrikollisuuden ja harmaan talouden
asiat ovat vielä valiokunnan mietinnön muodossa
esillä, ja hallituksen aitio on tyhjä. Kyllä täytyy
sanoa, että nyt olisi ollut paikka valtiovarainministerin,
oikeusministerin, sisäministerin sekä työ-
ja elinkeinoministerin muun muassa olla täällä paikalla
keskustelemassa tästä kokonaisuudesta.
Tässä ovat edellä edustajat Tölli
ja Pulliainen totutulla tavalla käyttäneet asiantuntevat
puheenvuorot. Minä haluan kuitenkin tässä yhteydessä todeta,
että Suomi oli ajelehtinut tässä asiassa varsin
pahasti. Ministeri Itälän jälkeen, kun
tulin sisäministeriöön, joka kymmenes
talousrikostutkijan vakanssi oli täyttämättä,
ja teimme välittömästi toimenpiteitä,
joilla palkkausjärjestelyillä ne täytettiin,
ja kaiken kaikkiaan viime kaudella korvamerkityillä rahoilla
perustettiin 81 talousrikostutkijan vakanssia, perustettiin vuoden
2004 alusta krp:hen laittoman työvoiman valvontayksikkö,
vahvistettiin rahanpesun selvittelykeskuksen toimintaa, loppukaudesta
myöskin korvamerkityillä rahoilla liiketoimintakiellon
valvontaa ja myös saatiin korruptioon liittyvä virka krp:hen
parisen vuotta sitten. Ed. Töllille on syytä huomauttaa,
että nämä olivat korvamerkittyjä lisärahoja.
Ne eivät olleet poissa poliisin muusta toiminnasta, ja
sitä paitsi nämä ovat hyvin kannattavia,
puhumattakaan yhteiskunnan perustasta ja selkärangasta
ja hyvinvointivaltion rahoituksesta, nämä tuovat
selvittelytyönsä takia palkkarahansakin, jos sitä haluaa
tuijottaa, takaisin kyllä myöskin.
Vakavaksi tämän tekee se, että meillä on
nyt erittäin huolestuttava piirre, kuten ed. Pulliainen totesi,
se, että meillä on kyse usein ammattimaisesta,
järjestäytyneestä toiminnasta, jolla
on olemassa yhteydet niin sanottuun perinteiseen järjestäytyneeseen
rikollisuuteen kotimaassa ja ulkomailla. Siinä on syy se,
että harmaan talouden talousrikollisuus on hyvin tuottoisaa,
kiinnijäämisriski on pieni ja odotettavissa olevat
sanktiot ovat alhaisempia kuin esimerkiksi huumausainerikoksissa.
Pikkuisen on tullut sellainen tunne, että koviin talousrikoksiin
syyllistyneet saavat sakot, ehdonalaista vankeutta ja melkeinpä niin, että oikeusministeri
Brax korjaa jakausta ja pyytää anteeksi, eli tässä eivät
ole nämä sanktiot kyllä kohdallaan.
Tässä esityksessähän on
EU-direktiivi, jota itsekin olin valmistelemassa, se liittyy nimenomaan
terrorismin torjuntaan. Se on se tietty keskeinen lähtökohta,
mutta tässä yhteydessä meidän
täytyy kyllä tuntea, kuten tässä edeltäjätkin, tämä laajemmin.
Pitää keskustella maailmanlaajuisesti tarkasteltuna
järjestäytyneestä rikollisuudesta, joka
nyt erityisesti toimii tietysti huumausaine- ja talousrikollisuudessa,
laittoman maahantulon järjestämisessä ja
ihmiskaupan alalla, joka jälkimmäinen alkaa olla
tuottoisinta toimintaa nimenomaan kiinnijäämisriskien
pienuuden ja sanktioiden pienuuden takia.
Järjestäytynyt rikollisuus on kasvava uhka,
ja se käyttää yhä enemmän
laillista yritystoimintaa myös omiin tarkoituksiinsa. Se
on tiivistänyt keskinäistä verkostoitumistaan
ja yhteistyötään, ja tämän
kehityksen arvioidaan jatkuvan myös tulevaisuudessa. Suomessa
toimivat sekä kansainväliset että kotimaiset
tunnustukselliset rikollisjärjestöt ovat selvästi
aktivoituneet. Ne vaikuttavat tietysti tuolla perinteisessä huumausainerikollisuudessa,
mutta käyttävät järjestelmällisesti
yritystoimintaa myös vakavan, ammattimaisen rikollisen
toiminnan tukena ja laajentavat toimintaansa taloudelliseen rikollisuuteen.
Näinhän tapahtui, mikä oli minulle varsin
kova kokemus, havainto, pääministerin virka-asunnon
Kesärannan ja Kallion virastotalon remontissa, jotka on tahdottu
aktiivisesti unohtaa.
Venäjän järjestäytyneen
rikollisuuden arvioidaan jatkavan soluttautumista myös
suomalaiseen liike-elämään ja hakevan
asemaa yritystoiminnassa, muun muassa rahtiliikenteen huolinta-
ja logistiikkayrityksissä sekä ulkomaankaupan
alalla. Erityisesti vähemmälle on jäänyt,
että Venäjän sisäministeri Rashid
Nurkaljevin ja hänen hallintonsa kanssa pystyttiin tekemään
muun muassa rajat ylittävän rikollisuuden torjunnassa myös
maahanmuuttoviranomaisten kanssa yhteistyötä.
Meillä ei vakavasti ole suhtauduttu myöskään Venäjän
hallinnon taholta tulleeseen huoleen, joka on liittynyt nimenomaan
siihen tarpeeseen, mikä verottajalla, Tullilla ja poliisilla
pitäisi olla yhteisestä intressistä.
Valitettavasti puukaupankin osalta oli selkeitä havaintoja
siitä, että Suomeen tuodaan puuta, jonka alkuperä on
laiton, ja osa Venäjältä tuotavasta puusta
oli peräisin joko laittomilta hakkuualueilta taikka oli
toisaalla tehdyistä hakkuista varastettua puuta, ja puu
toimitettiin virallisille, luvallisille, hakkuualueille, joilla
puun alkuperä hävitettiin. Voidaan rahanpesun
tapaan puhua puunpesusta. Tässä yhteydessä suomalainen
puunostaja ei välttämättä tiennyt,
mistä puu on peräisin ja miten se on hankittu.
Puukauppaan liittyvä rahaliikenne hävitettiin
kaksoislaskutuksen tavoin väärennetyillä tositteilla,
ja voitot ohjautuivat usein väliyhtiöiden kautta
veroparatiiseihin, eli verot jäivät maksamatta
niin Suomeen kuin Venäjällekin. Puukauppa ja kaksoislaskutus
ovat tekotavoiltaan hyvin lähellä toisiaan, erona
on se, että puukaupan osalta puuta tuovat väliyhtiöt
toimivat Venäjän ja kaksoislaskutuksen osalta
Suomen puolella.
Näitä kysymyksiä olisi ollut syytä 2007
keväällä — palaan tämän
hallituksen toimimattomuuteen myöhemmin — edelleen
käsitellä. Sitten tietysti lainsäädännössä verottajan
ja tilintarkastajien toiminnan osalta viittaan yleisesti yksityisen
elinkeinotoiminnan yleisen ilmoitusvelvollisuuden puoleen. Myöskin
lahjoman veronvähennyskelvottomuudesta tulisi olla nimenomaiset
säännökset, ja korruptiosta säädettyä rangaistusmaksimia
pitäisi ehdottomasti Suomessa nostaa. Ruotsissahan rangaistusmaksimi on
huomattavasti korkeampi törkeästä korruptiosta.
Nyt on tärkeätä tässä yhteydessä todeta,
että ei pelkästään poliisin
tai muiden laillisuusviranomaisten voimavaroja lisäämällä talousrikollisuutta
saada vähennettyä, ja tältä osin
puhutaan nimenomaan tällaisesta laajemmasta viranomaisyhteistyöstä mutta
myös lainsäädännöllisistä valmiuksista.
Olen erittäin surullinen — ed. Pulliainen viittasi
tähän syyttäjien ulostuloon — minä olen
viime syksystä lähtien perännyt sitä, miksi
tämä hallitus on jättänyt toteuttamatta kaikki
2006 tehdyt neljännen talousrikostorjuntaohjelman pääkohdat,
ja ne pääkohdathan ovat valtiovarainministerin
osalta rakennusalan neljännesvuosi-ilmoitukset käytetyistä urakoitsijoista
sekä rakennusalan käännetty arvonlisäverojärjestelmä,
joiden osalta nimenomaan valtiovarainministeri ja hallitus esittävät
Suomen kantana, että esimerkiksi Saksan esittämiä pilotteja Suomi
vastustaa, kun Saksa esittää niitä EU:ssa laajennettavaksi.
Käännetyn arvonlisäverojärjestelmän
kokeiluaika on Saksassa, Belgiassa, Hollannissa, Itävallassa
ja nyt Ruotsissa. Rakennusalalla nimenomaan ketjuuntuvien urakoiden
alapäähän, jossa on näitä hämäräkuitti-
ym. rikollisia toimijoita, päästään
kiinni. Suomen kanta valtiovarainministeri Kataisen johdolla on
vastustaa Saksaa, kun se yrittää tätä EU:ssa.
Ei riitä, että omassa maassa jätetään
panematta täytäntöön talousrikostorjuntaohjelman
ensimmäinen kohta, vaan jarrutetaan Saksan ja EU:n kehitystä.
Tämä on uskomatonta.
Minä olen kysynyt jo viime syksystä lähtien suullisesti
ja kirjallisesti, miksi. Sitä vastausta täällä pitäisi
olla kyllä ministereitten kertomassa. Valtiovarainministeriö on
myös vastustanut veroviranomaisten oikeutta tehdä vertailutietotarkastuksia
luottolaitoksissa, mikä on myös kolmas valtiovarainministeriötä koskeva
kohta, ja oikeusministeri ei ole edistänyt rekisterimerkintärikoksen
törkeän tekomuodon tai tulliselvitysrikoksen säätämisen
etenemistä.
Työ- ja elinkeinoministeriön osalta yritystukia
maksavien oikeus saada verotustietoja ei ole täydellinen,
ja nämä ovat erittäin tärkeitä kohtia. Itse
asiassa vielä tarkemmin tähän liittyen
verohallinnon oikeus suorittaa vertailutietotarkastuksia luottolaitoksissa
olisi erittäin tehokas keino paljastaa erityisesti ulkomaille
meneviä ja sieltä tulevia harmaita rahalähetyksiä ja
rahaeriä. Muissa Pohjoismaissa pankkien osalta saadut kokemukset
ovat olleet kyllä hyviä. Kyllähän
näitten vertailutietotarkastustarpeiden merkitystä käsittääkseni
korostaa se, että pankkitoiminta ja arvopapereiden välitys
on kiihtyvällä vauhdilla siirtymässä ulkomaille
ja osin myös fyysisesti ulkomaille.
Herra puhemies! Tässä yhteydessä todella
on tärkeätä tietysti, että terrorismin
torjunnassa EU:n puolella edetään. Alan olla entistä vakuuttuneempi
kyllä myös siitä, että on vahvistettava Europolin
otetta rajat ylittävän talousrikollisuuden torjunnassa
ja nimenomaan sillä tavalla, että meillä myöskin
kansainvälisesti ja EU:n mitassa saadaan parempaa torjuntakykyä.
Näyttää siltä, että ainakin
Suomen hallitus on haluton ja kyvytön etenemään
edellisen hallituksen selvissä lainsäädännöllisissä edellytyksissä,
ja tältä osin tietysti meillä on hallituksella
nyt viimeinen tilaisuus vastata, miksi.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki piti oikein hyvän
puheenvuoron. Hänhän on henkilö, joka hallitsee
tämän asian suvereenisti. Hän kiinnitti huomiota
siihen tapahtumaan, mikä oli valtioneuvostossa juuri. Ja
minä en voi olla ilmoittamatta, että tämä valtioneuvoston
kanta, jonka hän oikein siteerasi, oli enemmistöpäätöskanta. Ministeri
Brax ilmoitti siihen vastalauseensa. (Ed. Kangas: Äänestettiinkö siitä?) — Kyllä,
siis sillä tavalla, kun pääministeri
toteaa, että ministeri Brax on eri mieltä, kun
ei ole kannattajana siinä.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mitä tulee tähän
käännettyyn arvonlisäverojärjestelmään
ja sen toimivuuteen, olen ymmärtänyt näin,
että Ruotsissa on tämä kyseinen järjestelmä mutta
se ei kovin pitkään ole ollut siellä käytössä.
Minun näkemykseni on se, että sehän on
sovellettu järjestelmä tästä käännetystä arvonlisäverojärjestelmästä elikkä se
ei ole tämä puhdas malli, mikä esimerkiksi
Saksassa on käytössä, ja tältä osin
olen ymmärtänyt näin, että Suomi
kyllä seuraa ja katsoo, millä tavalla tämä niin
sanottu Ruotsin malli tämän käännetyn
arvonlisäverojärjestelmän osalta toimii.
Mutta mitä olen seurannut tätä julkista
keskustelua liittyen tähän käännettyyn
arvonlisäverojärjestelmään,
niin kyllä aika härskejä suoraan sanottuna
ja aika tiukkoja ovat olleet ne kritiikit, mitkä ovat kohdistuneet
esimerkiksi istuviin ministereihin. Tältä osin
kyllä täytyy sanoa, että kyllä se
melkoista kritiikkiä on ollut. Tulee mieleen, olisiko sitten
syytä jo enemmänkin kiinnittää huomiota.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä Ruotsin tapaus on siis
niin tuore, että siitä ei kokemuksia vielä ole, ja
se on juuri niin kuin ed. Tiura sanoi. Mutta mikä koskee
rakennusalaa, niin Hollantiin se aikoinaan tuli, siis sellaisena,
jossa se oli menestystarina, jos tämmöiset nyt
ovat menestystarinoita koskaan olleet. Siinä havaittiin
jo heti — oliko se nyt ensimmäinen vuosiraportti
vai toisen vuoden raportti — että se toimii hyvin
ja se oli todella tervehdyttänyt. Tässähän
on kysymys siitä, kannattaako rehellinen yritystoiminta
rakennusalalla vai ei. Se oli tervehdyttänyt selvästi sitä koko
alaa, ja valtiokin oli saanut siitä omansa.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Todella, esimerkiksi Ruotsissa lyhyessä ajassa
se on tuottanut valtiolle jo yli 130 miljoonaa euroa. Tämä on
järjestelmä, jota esimerkiksi talousrikostorjunnassa
Suomen poliisi ja harmaan talouden asiantuntijat pitävät
erittäin välttämättömänä.
Tämä oli edellisen hallituksen hyväksymän
neljännen talousrikostorjuntaohjelman ykköskohta
valtiovarainministerin vastuulla, ja valtiovarainministeri Katainen
on erityisesti kunnostautunut pysäyttämään
tämän etenemisen kotimaassa ja toimii Saksan aloitteellisuutta vastaan.
Ei siinä ole mitään puolustelemista, vaan
kysymys on, miksi, ja siihen halutaan vastausta. Suuressa valiokunnassa
esitin tältä osin toisenlaista kantaa. Vain vasemmistoliitto
suuressa valiokunnassa yhtyi sosialidemokraatteihin valtiovarainministeri
Kataisen kritiikissä ja Suomen kannan vastaisessa esityksessä.
Muut eivät yhtyneet.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Suomessa arvioidaan pyöritettävän
harmaata taloutta, joka on laajuudessaan 6—8 miljardia
euroa vuodessa. Puolet tästä summasta koituu meidän kaikkien
tappioksi saamatta jääneinä veroina. Toiminta
on usein ammattimaista, sillä hämärämiehet
ovat perustaneet erityisiä yrityksiä, joiden tehtävänä on
pyörittää kuittikauppaa. Erityisen paha
ongelma tämä on rakennusalalla, jossa urakat ketjutetaan
lukuisille eri alihankkijoille.
Täällä on jo kerrottu, että Ruotsissa
on otettu käyttöön järjestelmä,
jossa pääurakoitsija vastaa arvonlisäveron
maksamisesta, ja kokemukset siellä ovat olleet myönteisiä.
Mutta Suomessa, niin kuin täällä on todettu,
valtiovarainministeri Katainen vastustaa tätä käännettyä arvonlisäveroa.
Minkä takia? Saman kysymyksen esitän kuin ed.
Rajamäki.
Yksitoista talousrikossyyttäjää avoimessa
kirjeessä esittää, että kuittikauppaan
tulee puuttua käännetyllä arvonlisäverolla.
Käännetyllä arvonlisäverolla
saataisiin kuriin kertakäyttöisten pikkufirmojen
välinen kuittikauppa ja näin voitaisiin hoitaa
tämä veronkierto. Mutta kyse on paitsi lainsäädännöstä myös
riittävistä henkilöresursseista. Poliisi,
Tulli, Rajavartiosto mutta myös työsuojeluhallinto
toimivat riittämättömin voimavaroin.
Valtion tuottavuusohjelma uhkaa vähentää jopa
neljäsosalla juuri työsuojelutarkastuksia tekevien
henkilöitten määrää.
Jälkeenjääneellä lainsäädännöllä ja
riittämättömillä resursseilla avataan
työ- ja yritysmarkkinat hämäräbisnekselle,
ja tässä häviävät kunnolla
veronsa ja vastuunsa hoitavat yrittäjät ja työntekijät.
Esimerkiksi talousrikostutkija Hirvonen on todennut, että liian
vähän siellä on väkeä ja
jokainen talousrikostutkija taikka poliisi tuottaa yhteiskunnalle
kaksi kolme kertaa palkkamenonsa verran tuloja, niin että tästäkään
ei ole kyse.
Mutta se kysymys itse asiassa pitää esittää, että ketä tässä suojellaan.
Voisi näinkin melkein kysyä, kun tämmöistä vastustetaan.
Suomessakin sitä voitaisiin kokeilla, kun se on jo useammassa
Euroopan maassa kumminkin ollut käytössä ja
hyvät ovat olleet kokemukset.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Voi todeta, niin kuin täällä on
aikaisemmin sanottu, että tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen
esitys. Kyse on vaan siitä, että resursseja pitäisi
olla riittävästi, ja vastalauseessa oleva kuvaus
tästä parhaillaan käräjäoikeudessa
olevasta kuittikauppajutun käsittelystä antaa
siitä kuvan, kun pääkäsittelyynkin
on varattu käräjäoikeudessa yhdeksän kuukautta
ja jutussa on satakunta vastaajaa. Lisäksi meillä on
vastalauseenkin mukaan tällä hetkellä tutkinnassa
142 kuittikauppatapausta. Se antaa kuvan siitä, kuinka
laajaa tämä on, ja ainakin, mitä julkisuudessa
on esitetty, niin poliisi on ilmoittanut, että on erittäin
paljon juttuja, joihin ei ehditä perehtyä lainkaan.
Se tuntuu käsittämättömältä.
Niin kuin täällä todettiin, tuotto tästä tutkinnasta
olisi valtiolle huomattavasti, moninkertaisesti, enemmän
kuin satsaus poliisin palkkoihin. Tämä tuntuu
oudolta ja ei minun pirtaani sovi lainkaan.
Arvoisa puhemies! Täällä on puhuttu
käännetystä arvonlisäverojärjestelmästä,
ja kun ne kokemukset kuitenkin ovat myönteisiä,
niin onko todella niin, että valtiovarainministeriössä on joku
virkamies tai muutama virkamies, jotka vastustavat tätä,
koska ministeri Katainen hyvin voimakkaasti tuli ainakin radiohaastattelussa
ulos, että seurataan ja seurataan? Minkä takia
meidän pitää seurata, jos kuitenkin lyhyenkin
kokemuksen perusteella Ruotsissa on saatu hyviä tuloksia?
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä on
keskustelussa käynyt ilmi, tämä uusi laki
on todellakin erittäin perusteltu ja tehostaa rahanpesun
ja terrorismin rahoittamisen estämistä ja selvittämistä.
Asian valiokuntakuulemisissa on ollut hyvä huomata, että edistyksellinen
ja jo Suomessa vakiintunut malli poliisin, Rajavartiolaitoksen ja
Tullin yhteistyöstä yksinkertaistaa ja helpottaa
myös tämän lain kaltaisten uudistusten toimeenpanoa.
Mutta kuten täällä äskeisessä puheenvuorossa
ja ed. Töllin puheenvuorossakin tuli esiin, resurssit ovat
näillä toimijoilla edelleen ongelma ja vaativat
pikaisia toimenpiteitä.
Arvoisa puhemies! Asiantuntijakuulemisten aikana on keskusteltu
paljon tarkastusoikeudesta. On ollut lopulta ratkaisevaa, että rahanpesun ja
terrorismin rahoittamisen estämisessä onnistutaan
eikä selvitystyö vaarannu sen vuoksi, että teosta
epäilty saisi liian aikaisessa vaiheessa tietää häneen
kohdistuvasta epäilystä. Tästä syystä esitystä luottotietolain
30 §:n tarkastusoikeuden rajoittamiseksi on pidettävä varsin
perusteltuna.
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen yhteydessä on
valitettavasti syytä ottaa esiin myös sellainen
vakava seikka, johon hallintovaliokunta on kiinnittänyt
huomiota. Se toteaa nimittäin, ettei ministeriötason
lainvalmisteluyhteistyö ole sujunut asianmukaisesti. Valiokunta
toteaa samalla viitaten myös lakivaliokunnan lausuntoon, että lakiehdotusten
yksityiskohtaiset perustelut ovat monin kohdin niukkoja. Lisäksi
hallintovaliokunta huomauttaa, että säännökset
ovat osin väljähkösti ja epäselvästi
muotoiltuja, mikä ei ole ongelmatonta tällaisessa
perus- ja ihmisoikeusherkässä ja toisaalta rikosoikeudellisesti
sanktioidussa sääntelykokonaisuudessa.
Hallituksen esitysten valmistelussa esityksen perusteluihin
ja niiden havainnollisuuteen tulisi jatkossa kiinnittää paremmin
huomiota. Lisäksi tämän kaltaisissa hallituksen
esityksissä, joissa säännellään
usean ministeriön toimialaan kuuluvia kysymyksiä,
on erittäin tärkeää, että valmistelussa
tehdään riittävää yhteistyötä ministeriöiden
kesken tarvittavan asiantuntemuksen varmistamiseksi.
Tämä esiin tullut seikka yhteistyön
ongelmista ja valmistelun puutteista on erittäin huolestuttava
ja vakavasti otettava erityisesti, kun nyt kehitetään
hyvän hallinnon käytäntöjä.
Hallintovaliokunnan painotus siitä, että uuden
rahanpesulain harkittu ja huolellinen soveltaminen tulee
toteuttaa tavalla, joka kattaa tehokkaan rahanpesun torjunnan ja
toteuttaa samalla oikeusturvanäkökohdat, on erittäin
tärkeä. Täällä salissa äsken
kuultuihin puheisiin ja kärkeviin kommentteihin voi siinä mielessä yhtyä,
että tämä laki on tärkeä saada
toteutumaan siinä mielessä, missä se
on tarkoitettu, jotta todella rahanpesuun ja terrorismiin voidaan
puuttua niiden vaatimalla tavalla.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Resurssipulasta puhutaan, mutta sen parantaminen toisi
varmasti monen monta suurta hyötyä kyllä.
Yleiskeskustelu päättyi.