Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Lakialoitteeni tarkoituksena on
matkakuluvähennyksen oikeudenmukaistaminen. Hallitusohjelmassa
on kirjattu tavoitteeksi selvittää mahdollisuudet
työmatkakulujen verovähennysjärjestelmän
yksinkertaistamiseksi. Elinkeinoelämän tulevaisuuden
haaste tulee olemaan erityisesti ammattitaitoisen työvoiman saatavuus
suurten ikäluokkien poistuessa vähitellen työmarkkinoiltamme.
Haasteita työvoiman saatavuuteen parhaillaan aiheuttaa
myös se, etteivät elinkeinoelämän
ja yhteiskunnan työvoimatarpeet ja toisaalta koulutusmäärät
kohtaa toisiaan.
Opetusministeriön johdolla on menossa useita toimenpiteitä koulutuksen
ja yritysten sekä yhteiskunnan työvoimatarpeiden
kohtaannon parantamiseksi. Näiden toimenpiteiden lisäksi,
jotta työvoiman saatavuutta voitaisiin parantaa ja työvoiman
joustavaa liikkumista edistää, työmatkakulujen
vähennysjärjestelmää on yksinkertaistettava
hallitusohjelman mukaisesti sekä myös oman auton
käytön mahdollisuutta helpotettava. Työssäkäyntialueet
ovat yhä laajempia, ja useat ammatit asettavat suuria haasteita
ajankäytölle. Suurten ikäluokkien ikääntyessä ja
työvoimapulan kasvaessa työssäkäyntialueet
laajenevat entisestään. Matkakuluvähennysten
tulee vastata todellisia välttämättömiä matkakuluja.
Lain tulisi mahdollistaa oman auton käyttö kodin
ja työpaikan välisessä työmatkaliikenteessä silloin,
kun omaa autoa tarvitaan myös työpisteestä toiseen
siirryttäessä ja kun oman auton käyttö selkeästi
kohtuullistaa työmatkaan käytettyä aikaa.
Nykyinen työmatkakulujen vähennysjärjestelmä on
epätäsmällinen. Se aiheuttaa tarpeetonta byrokratiaa
eikä missään nimessä kohtele
kansalaisia tasapuolisesti. Työmatkalaiset joutuvat käyttämään
paljonkin aikaa työmatkakulujen vähennysasioiden
selvittämiseen veroilmoituksessaan. Kansalaisten tasavertainen
kohtelu ei ole edes mahdollista tällä hetkellä.
Tämä johtuu verovirastojen paljonkin toisistaan
poikkeavista työmatkavähennyksiin liittyvistä lain
tulkinnoista.
Herra puhemies! Verovelvollisten epäoikeudenmukainen
kohtelu johtuu osittain erilaisista verotuskäytännöistä eri
puolilla Suomea. Joissakin kunnissa halutaan pitää huolta
hyvin koulutettujen ja hyvin palkattujen ihmisten säilymisestä kunnan
asukkaina. Heille saatetaan hyväksyä oman auton
käyttö löyhemmin perustein kuin joillekin
toisille jollakin toisella paikkakunnalla. Lisäksi eräät
työnantajat suovat työntekijöille mahdollisuuden
pitää näennäistä työpaikkaa
kotikunnassaan tai lähellä sitä. Todellinen
työpiste on kuitenkin etäämpänä toisella
paikkakunnalla. Näiden usein toistuvien työmatkojen
kulut voidaan sitten veloittaa työnantajalta kilometrikorvauksina.
Monet verovelvolliset kuitenkin saavat vähentää työmatkansa
vain seutulipun tai muun vastaavan kuukausilipun hinnan mukaan. Monelle
heistä kuitenkin oma auto on eräs tärkeimpiä työvälineitä tai
työpaikalle kuljettaessa on ainoa kohtuullinen vaihtoehto.
Jotta työmatkakulujen vähentämisoikeus
kohtelisi kansalaisia tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti kaikkialla
Suomessa, matkakuluvähennysten tulisi vastata todellisia
matkakuluja tarkoituksenmukaisimman ja joustavimman kulkutavan mukaisesti.
Kovenevan työtahdin ja työelämän
kasvavien haasteiden vuoksi työmatkojen joustavuutta ei
voi vähätellä. Työmatkoihin ei
saa kulua aikaa kohtuuttomasti. Työntekijöillä tulee
olla mahdollisuus viettää aikaa myös
perheensä ja läheistensä kanssa.
Herra puhemies! Polttonesteiden hinta on kallistunut dramaattisesti
viimeisten kuukausien aikana. Hinnannousun takana on osittain raakaöljyn
hinnan kipuaminen uusiin ennätyslukemiin. Vuosien 2011
ja 2012 toimitusten hinnat ovat myös nousseet vahvasti,
eli sijoittajatkaan eivät usko hintojen laskevan merkittävästi
tulevaisuudessa.
Haja-asutusalueiden linja-autovuoroja on jouduttu viime vuosina
lakkauttamaan linjojen kannattamattomuuden vuoksi. Näin
ollen maaseudulla asuvien mahdollisuudet käyttää joukkoliikennettä ovat
eri puolilla Suomea heikentyneet merkittävästi.
Näin ollen haja-asutusalueiden asukkaat ovat nykyisin aiempaakin
riippuvaisempia oman auton käytöstä.
Niin sanottujen kimppakyytien käyttämistä tulisi
verotus- ja muunlaisin tukitoimenpitein lisätä.
Nykyisellään suurin osa haja-asutusalueilta kaupunki-
ja muihin keskuksiin työhön kulkevista ajaa yksin tai
korkeintaan autossa on kaksi henkilöä matkassa.
Energiankulutuksen vähentämiseksi, ruuhkien
välttämiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi
olisi tarkoituksenmukaista kannustaa kimppakyytien käyttämiseen.
Sekä polttonesteiden hinnannousu että haja-asutusalueiden
joukkoliikenneyhteyksien heikentyminen edellyttävät
sallivampaa linjaa oman auton käytön työmatkakuluvähennyksessä.
Jotkut ovat jopa joutuneet luopumaan työpaikastaan,
koska työssäkäynnin kustannukset ovat nousseet
liian korkeiksi suhteessa saatuun palkkaan. Monen kohdalla tilanne
on ollut sellainen, että asuinpaikan läheltä ei
löydy koulutusta vastaavaa työtä ja sen
vuoksi työmatka on pitkä. He ovat asuneet huonojen
liikenneyhteyksien takana mutta eivät kuitenkaan ole saaneet
vähentää oman auton käyttöä verotuksessa.
Moni heistä on valittanut eri oikeusasteisiin saadakseen
korjausta tilanteeseensa. Useissa tapauksissa päätös
on ollut kielteinen. Päätöksissä on
asianmukaisista perusteluista huolimatta kyseenalaistettu työn luonne
ja joustavuuden tarve työtehtävien hoitamisessa.
Joissain oikeuden päätöksissä on
evätty oman auton käyttö vedoten siihen,
ettei avioparilla ole yhteisiä lapsia ja näin
ollen heillä ei olisi perusteluja oman auton käytölle.
Kaikki nämä tapaukset kertovat suuresta tulkinnanvaraisuudesta
sekä kansalaisten epäoikeudenmukaisesta ja ainakin
epäjohdonmukaisesta kohtelusta.
Herra puhemies! Tuloverolain 93 § määrittelee
vähennyskelpoisiksi ansiotulon hankkimisesta johtuneiksi
menoiksi matkakustannukset asunnon ja työpaikan välillä.
Kyseisellä lainkohdalla on ainoastaan yksi vakiintunut
tulkintatapa, jota tukee muun muassa korkeimman hallinto-oikeuden
ratkaisu vuodelta 1979. Lainkohdan tulkinnan mukaan matkakustannukset
voidaan vähentää ainoastaan julkisten
kulkuneuvojen maksujen suuruisina. Ainoastaan siinä tapauksessa,
että Verohallituksen erikseen antamissa ohjeissa mainitut
julkisten kulkuneuvojen odotusajat ylittyvät, oman auton
käytön voi verotuksessa vähentää.
Näin siis vuodelta 1979 peräisin olevan korkeimman
hallinto-oikeuden ratkaisun tulkinnan mukaan. Yli 20 vuotta vanhan,
KHO:ssa äänestyksen jälkeen syntyneen
ratkaisun käyttäminen ennakkotapauksena on vähintäänkin
kyseenalaista oikeudenkäyttöä. Nyky-yhteiskunnassa työssäkäynti
on hyvin erilaista kuin tuohon aikaan. Elinkeinoelämän
ja yhteiskunnan toiminta edellyttävät laajempia
työssäkäyntialueita ja työvoiman
parempaa liikkuvuutta.
Herra puhemies! Lopuksi vielä: Tuloverolain 93 §:ää tulee
muuttaa siten, että se mahdollistaisi laajemmalti matkakuluvähennyksen
oman auton käytöstä. Matkakuluvähennyksen
mahdollisuus pitäisi suoda myös kaikille niille
verovelvollisille, jotka voivat osoittaa tarvitsevansa omaa autoa
työtehtäviensä asianmukaiseen suorittamiseen,
tai niille, joille oman auton käyttö selvästi kohtuullistaa
työmatkoihin käytettävää aikaa. Tuloverolain
tulisi myös ehdottomasti varmistaa kansalaisten oikeudenmukainen
ja tasapuolinen kohtelu riippumatta siitä, minkä veropiirin
alueella kukin asuu.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilän aloite on varsin ajankohtainen.
Viime viikonvaihteessa tapasin kaksikin henkilöä,
jotka tulivat kertomaan tästä ongelmasta. Työmatkat
muodostavat sellaisen kustannuserän, että kun
se vähennetään verotuksen jälkeen
jäävästä palkasta, niin kumpikin
heistä sanoi, että he saisivat saman työttömyyskorvauksena,
mitä heille tulee työn jälkeen sitten
nettotuloa työstä, mutta kumpikin heistä sanoi,
että he haluavat tehdä työtä,
käyttää myös ajan työmatkaan,
mutta pitivät kohtuullisena sitä, että työmatkasta
tulevat kustannukset voitaisiin vähentää täysimääräisinä.
Tämä ed. Hemmilän lakialoite on mielestäni varsin
perusteltu. Toki kannatan yleistä liikennettä aina
siellä, missä sitä on, mutta valitettavasti
olemme joutuneet toteamaan, että yleinen liikenne ei voi
palvella kaikkia työmatkalaisia, ei varsinkaan maaseudulla,
ja sen vuoksi ainut järkevä tapa on päästä siihen
käytäntöön, että työmatkakulut
saadaan vähentää todellisten, tapahtuneitten
kulujen mukaisesti.
Keskustelu päättyi.