Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Edunvalvontapalveluiden tuottamisen siirtäminen kunnilta
valtiolle on yksi kunta- ja palvelurakenneuudistukseen sisältyvistä muutoksista.
Jatkossa oikeusministeriö vastaa edunvalvontapalveluiden
yleisestä johtamisesta, ohjauksesta ja valvonnasta. Alueellisesta
järjestämisestä taas vastaavat valtion
oikeusaputoimistot. Niiden mahdollisuuksista onkin huolehdittava
nyt riittävin voimavaroin. Se tarkoittaa, että henkilöstöä on oltava
myös jatkossa riittävästi, jotta edunvalvontapalveluista
ja oikeusaputehtävistä voidaan huolehtia myös
väestön ikääntyessä.
Edunvalvontatehtävien vaatimien henkilötyövuosien
tarve vuonna 2009 on noin 540 henkilötyövuotta
ja yleisen edunvalvonnan tuottamisesta aiheutuvat nettokustannukset
noin 15 miljoonaa euroa. Edunvalvontapalveluiden asianmukaisen tason turvaamiseksi
oikeusministeriön talousarviokehykseen on tehtävä kustannuksista
aiheutuva vastaava lisäys, ja jo tämän
vuoden 2008 täydentävässä talousarviossa
on huomioitava tämänvuotiset siirtymävaiheen
kustannukset.
Viime vuonna yleisen edunvalvonnan tehtäviä hoiti
kunnissa yhteensä 590 henkilöä, joista yleisiä edunvalvojia
oli noin 330 ja avustavaa henkilöstöä noin
190 henkilöä. Toukokuussa 2007 tehdyn kyselyn
mukaan olemassa olevan 70 prosentin kriteerin täyttäviä henkilöitä,
joilla olisi tuo siirtymäoikeus oikeusaputoimistoon, on noin
430 henkilöä. Olenkin tyytyväinen siihen, että valiokuntakäsittelyssä tiukennettiin
edellä mainitun päätoimisuuden eli 70
prosentin määrettä siten, että 70
prosentin täydestä työajasta viitataan
nyt asianomaisen henkilön työaikaan. Jos henkilön
työaika viikossa on 18 tuntia, hänellä on
oikeus siirtyä, jos edunvalvontaan käytetyn työajan
osuus on tuosta työajasta vähintään
70 prosenttia. Tämän tulee koskea kaikkia edellä mainittuja
kriteerit täyttäviä osa-aikaisia.
Arvoisa puhemies! Hyvästä valiokuntakäsittelystä huolimatta
olemme joutuneet jättämään vastalauseen
koskien kahta asiaa.
Ensinnäkin uusiin vastaaviin tehtäviin voidaan
heidän suostumuksellaan nimittää ne,
jotka toimivat kunnan tai kuntayhtymän palveluksessa sellaisessa
edunvalvontapalvelujen tuottamistehtävässä,
joka on perustettu ennen tämän vuoden aprillipäivää.
Esitys on kuitenkin kohtuuton, sillä lakiesitys annettiin
vasta huhtikuun 25. päivä. Tämän
vuoksi olisi ollut perusteltua, että uusiin vastaaviin
tehtäviin voidaan henkilöiden suostumuksella nimittää sellaiset,
jotka toimivat kunnan tai kuntayhtymän palveluksessa
sellaisissa edunvalvontapalveluiden tuottamistehtävissä, jotka
oli jo perustettu tänä vuonna ennen huhtikuun
25. päivää.
Arvoisa puhemies! Toinen asia, jonka vuoksi olemme joutuneet
jättämään vastalauseen, on se, että käsiteltävänä oleva
esitys poikkeaa liikkeenluovutusperiaatteesta. Kuitenkin puitelain
13 §:n 2 momentissa on jo säädetty,
että laissa tarkoitetut uudelleenjärjestelyt,
jotka johtavat henkilöstön työnantajan
vaihtumiseen, katsotaan liikkeenluovutukseksi. Sitä säädettäessä tarkoituksena
kai oli, ettei siirtojen yhteydessä tarvitsisi enää erikseen
selvittää liikkeenluovutusten edellytysten täyttymistä.
Lisäksi hallitus on 23.3.2006 hyväksynyt periaatepäätöksen,
jonka mukaan henkilöstön työpaikat turvataan
niin valtion toimintojen alueellistamisen, yhtiöittämisen,
liikelaitostamisen tai muiden vastaavien järjestelyiden
yhteydessä. Käsiteltävänä olevassa esityksessä näitä seikkoja
ei ole kaikilta osin huomioitu, vaan nyt on ehdotettu säädettäväksi siirtyvän
henkilöstön oikeuksista erikseen siten, että oikeudet
mahdollisimman pitkälti vastaavat siirtyvän henkilöstön
oikeuksia liikkeenluovutustapauksissa. Hallitus siis esittää kyllä liikkeenluovutusperiaatteen
hengessä toimimista muttei sitoudu siihen kaikilta osin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys poikkeaa
edukseen elatuslaista, joka täällä tänään
käsitellään myöhemmin, siinä suhteessa,
että tässä turvataan ehdot täyttäville siirtyville
oikeus liikkeenluovutuksen mukaiseen siirtymiseen, mitä on
pidettävä tietenkin hyvänä asiana,
ja sitä on tietenkin pidettävä hyvänä asiana
siksikin, että se todellakin toteutuu.
Elatustuki lainmukaisissa siirroissa: jostain käsittämättömästä syystä hallituksen
esitys ei tätä mahdollisuutta sisällä.
Siihen palaamme myöhemmin.
Olen sinänsä pahoillani, että valiokunnan enemmistö ei
voinut hyväksyä nyt tässä vastalauseessa
esitettyä näkemystä siitä, että siirtymäpäiväksi
olisi tullut 25. huhtikuuta, ja ongelma ei varmasti koske montaa
ihmistä. Mutta saattaa olla, että niistä muutamista
harvoista, joita se koskee — se tilanne, että perusteluissa
todetaan, että päivämäärä on
se päivä, jolloin lakiesitys annetaan, ja sitten
se on kuitenkin 24 päivää aikaisempi — tuntuu,
että oikeusvaltion periaatteet eivät tässä tapauksessa
toteutuneet. Siksi toivon, että tästä äänestetään
niin, että vastalauseessa esitetty näkemys voitaisiin
hyväksyä.
Yleiskeskustelu päättyi.